Ice Fish Farms - Måsøval - fremtid

Torbergen
IFISH 23.06.2021 kl 12:07 2386

Da har Islandske konkurransemyndigheter godkjent at Måsøval bytter aksjer i NRS med aksjer i Ice Fish og blir største aksjonær i begge selskapene på østkysten. Et fusjonert selskap vil ha full kontroll på hele østkysten og således kunne planlegge hele sin produksjon uten å måtte hensynta andre oppdrettere. Dette gir et biologisk fortrinn som kun Bakkafrost er i nærheten av og bør gi meget godt grunnlag for å bygge vekst uten smitterisiko fra andre, luseproblemer mv. Når søknader for utvidelse av konsesjoner er på plass, vil et fusjonert selskap kunne produsere et tilsvarende volum og med samme begrensede biologiske risiko som Bakkafrost.... det bør love godt for aksjekursen....
milk
23.06.2021 kl 13:39 2335

Jeg har lenge hatt stor tro på oppdrett på Island. NTS med datterselskapet MNH, gjorde en del viktige grep for å tilpasse produksjonen etter forholdene. Det har ikke tatt helt av enda, men når vi får covid litt på avstand, er jeg sikker på at bla IFISH vil styrke seg betydelig.... Dette blir spennende ;-)
EBITDAddy
23.06.2021 kl 15:00 2291

Markedet har fortsatt ikke skjønt hvor bra det er at Måsøval har tatt over, og at Laxar/Ice blir fusjonert. Ice blir ikke bare Islands svar på Bakkafrost, de kan bli det nye Bakkafrost. Det er ingen andre oppdrettere som er posisjonert til å få tildelt nye konsesjoner på østkysten, og med laks i alle fjorder kan de bruke utstyr mer effektivt. Lars Måsøval sier: Ice og Laxar har sin produksjon i tilgrensende fjorder og vi ser fortsatt godt samarbeide mellom selskapene vil sikre god biologisk produksjon og risikostyring samt god felles utnyttelse av ressurser som slakterikapasitet, servicetjenester og logistikk.

Det er ingen tvil om at de skal lage en ny oppdrettskjempe!
Torbergen
24.06.2021 kl 10:07 2182

Nå har også Pareto kommet med en analyse på Ice, med kjøpsanbefaling; Premium salmon at an attractive price
Torbergen
13.08.2021 kl 15:53 1725

«Det chilenske bortfallet på 20 prosent på årsbasis har materialisert seg», starter sektoranalysen til Bent Rølland og Simen Brun i meglerhuset ifølge TDN Direkt.

Kombinert med en innhenting i restaurantmarkedet har referanseprisen i USA steget til en all-time high, og analytikerne mener de europeiske prisene bør følge med 3-6 måneders etterslep.

USA er pt. Ifish sitt hovedmarked....


Torbergen
13.08.2021 kl 15:55 1725

og fra dagens Ilaks;

– Jeg er overrasket over at ikke flere eksporterer mer til USA. Etterspørselen i USA er veldig, veldig bra, sier han, og viser til at særlig islandske oppdrettere har benyttet seg av denne muligheten.
milk
13.08.2021 kl 16:35 1703

Tror ikke det er så mange som er klar over dette! Greit å få en påminnelse :-)
Slettet bruker
16.08.2021 kl 11:32 1554

Kjempeselskap dette, med P/E i følge Nordnet på 91.74 . ;)

54 000 000 aksjer og 400 mil i gjeld , ja vær så god , forsyn dere , og lykke til!
Redigert 16.08.2021 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
EBITDAddy
17.08.2021 kl 14:43 1440

Det er helt vanlig at et selskap med bratt vekstkurve har en høy P/E. Om man tar utgangspunkt i veksten som Pareto, som er den mest konservative analysen, så har de 20.8 i P/E for 2022, og 9.2 for 2023.

IFISH skal øke produksjonen mangegangeren de neste årene, og har potensiale til å produsere opp mot 50,000 tonn på sikt. Det vil gjøre selskapet tilsvarende som Bakkafrost mtp slaktevolum. Bakkafrost har noen ekstra komponenter i form av forproduksjon osv., men om selskapet bare prises til halvparten av Bakka så gir det en 886% oppside.
Slettet bruker
17.08.2021 kl 15:00 1430

Analytikere har alltid bratt vekstkurve. Om ett år elle to skal alt gå så mye bedre. Denne leksa kan vi .Og hvorfor gjelder dette bare for ICE forresten? Dere rakker ned på andre , som om de ikke også kan gjøre det bedre
At ICE har svimlende gjeld og mange aksjer er noe alle kan se
EBITDAddy
17.08.2021 kl 15:44 1407

Det er basert på selskapets egne estimater om fremtidig produksjon. Den fisken som skal slaktes i 2022 og 2023, er de allerede i gang med i smoltanleggene sine. Det er ikke sånn at disse tallene er hentet ut fra intet - det er levende fisk som allerede svømmer rundt i karene og merdene deres.
Selskapet har ca. 1.1 mrd i egenkapital og ca. 400 mill i gjeld. Om man ser på gjeld mot EBITDA er ikke den på mer enn 3.5x EBITDA 2021, som i mine øyne ikke er svimlende på noen som helst måte. Hva antall aksjer har med selskapets drift forstår jeg ikke. DNB har 1.5 mrd aksjer utestående, mener du at det er dårlig for selskapet?
Slettet bruker
17.08.2021 kl 16:06 1389

Det er mye som kan skje m.h.t priser og annet. Antall aksjer har mye å si for kursen- flere å dele på enkelt sagt
400 mill er mye gjeld hvis det ikke går slik en har tenkt. Mange som driver i bransjen har fått økonomiske problemer
Men hvis både du og trådstarter her holder dere på egne tråder skal ikke jeg plage dere
Jeg tro bestemt at dere vil få nok med egne saker ;)
Redigert 17.08.2021 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
EBITDAddy
17.08.2021 kl 16:59 1358

Det er ingen finansteori som skulle tilsi at antall aksjer har noe å si på kursen, gitt at prisen på aksjen ligger i et intervall som gjør at alle som er interessert kan kjøpe seg en aksje. Eneste unntaket jeg kan komme på her er vel Berkshire Hathaway, hvor en A-aksje koster 435k USD. Har du noen kilder for din påstand?

Ettersom IFISH leverer fisk på fixed-price kontrakter så har det lite å si at prisen svinger gjennom sesongen. Om man ser på lånekostnader, så er ikke de spesielt høye, hvilket vil si at bankene som har gitt selskapet lån tydeligvis har en annen oppfattelse av risikoen i caset.