ZAPTEC -Da tar den av mot 50...

phantom1
ZAPTEC 25.06.2021 kl 09:57 37345

Er noe på gang, still oppgang hele uken og en spike nå.
Her er noe paa gang +
Redigert 25.06.2021 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
JohnK
08.02.2025 kl 21:11 8243

Vi har nå fått innkallingen til ekstraordinær generalforsamling. Gjengen bak forslaget er: "Aksjonærgrupperingen består av fond forvaltet av DNB, Laboremus Industrier AS, Nordic Delta AS, Arepo AS, Guttis AS, Nordic Alpha AS og Grønnere Oslo AS." Som jeg har sagt tidlgiere virker Simen Teigre som et svært fornuftig valg for å akselerer veksten til Zaptec. I forslaget legger de opp til at han jobber som arbeidende styreleder og har naturlig nok tenkt at han skal kompenseres for dette med et høyere styrehonorar. De har også lagt inn en insentivstruktur i form av tegningsretter. Det skal ikke betales noe for tegningsrettene, som er ok når man ser på kursene de skal utstedes på:

i) Tegningskursen ved utøvelse av tegningsrettene
skal være:
a. NOK 20,00 for 600.000 opsjoner opptjent etter 1 år
b. NOK 21,60 for 600.000 opsjoner opptjent etter 2 år
c. NOK 23,33 for 600.000 opsjoner opptjent etter 3 år
d. NOK 25,19 for 600.000 opsjoner opptjent etter 4 år
e. NOK 27,21 for 600.000 opsjoner opptjent etter 5 år

Her er det muligheter for Teigre å tjene gode penger om kursen går i været, men det er også en god insentivstruktur for å få fart på selskapet. Jeg tenker dette ikke er en dårlig plan og tror selskapet kan ha godt av å få nye krefter inn i ledelsen i et år som etter alle solemerker vil bli helt vilt. Jeg tipper vi får en forsmak på dette allerede på Q4 hvor selskapet kommer til å rapportere på salg i januar og leads fremover. Ettersom situasjonen i EU fremdeles er uavklart, så er nok en del forhandlere avventende, men jeg forventer at vi også ser sterk vekst her ettersom salget har vist styrke allerede i januar.

Når vi får mer visshet fra kommisjonen - og jeg tipper vi får noen konkrete ting allerede når de slipper sin Clean Industrial Deal strategi 26. februar, påfulgt av mer konkrete tiltak når den strategiske dialogen med bilindustrien skjer i mars, så vil salget akselerere ytterligere. Mitt stalltips er at kommisjonen kommer til å holde på bøtene, men innføre en insentivstruktur på tvers av EU. Samtidig senkes toll på import av kinesiske og amerikanske biler for å unngå straffetoll fra USA på europeiske biler (mest sannsynlig i løpet av de neste dagene/ukene). Tilsammen vil dette gjøre det svært trangt i døra og gi forbrukerne i hele EU et svært godt tilbud av billige elbiler. Zaptec vil måtte sette i gang ekstraproduksjon for å kunne møte etterspørselen.
JohnK
08.02.2025 kl 21:12 8332

PS! Jeg har allerede vært inne i VPS investortjenester og forhåndsstemt på generalforsamling, gjort på 1-2-3.
Ulrikds
10.02.2025 kl 12:18 8173

Selskapet bygger stein på stein, har utviklet et sterkt footprint i Skandinavia og bygget seg opp steg for steg i Europa. De har nå salgskanaler, partnere og installatører i alle de viktigste europeiske land.
De har klart å gjøre dette samtidig som kostnadsbasen er ned på et nivå som tilsier, at når vekst kommer, så kommer lønnsomhet og cash. (og veksten er på vei, og påvirkes i størst mulig grad av de makroøkonomiske faktorene vs. selskapets evne til penetrering). Selskapet har videre (des 24) styrket fleksibiliteten ved bruk av kassakreditten
Når det gjelder produktene, så er ny Go 2 lansert, samtidig som Pro har fått den viktige godkjennelsen i Tyskland (Mess- und Eichrecht), igjen bygges stein på stein.
Ledelsen – og styret har en balansert plan, som vekter vekst og lønnsomhet, slik jeg ser det. Dette styrkes av CEO, CFO og styremedlems kjøp av egne aksjer, og forsterkes av Simen Teigre ved at han lanserer slike kurser frem i tid (det må bety at han har tro på selskapet).
Jeg mener at en slik uønsket inntreden vil være ødeleggende for selskapet, her har nåværende styre sagt at de trekker seg om så skjer.
Dette vil skape uro, mistillit, og en umulighet for dagens ledelse og «sitte i». Det vil også skape feil fokus, ved at en får fokus på posisjonering, makt og IKKE det viktigste – Det å være «on the top of» det markedet som kommer nå (som har startet)
Skal Teigre inn, må det være i en ønsket rolle, og til det beste for selskapet.
Basert på dette så er jeg uenig i ditt syn, og støtter dagens styre.
JohnK
12.02.2025 kl 10:37 8005

Veldig god artikkel, bør leses. Billige gode elbiler fra Kina kommer til å skylle inn over Europa. I år. https://www.dn.no/kronikk/elbil/bilbransjen/bilindustrien/det-nye-elbillandet/2-1-1777475
JohnK
17.02.2025 kl 09:01 7737

To dager til Q4 resultat og 16 dager til EU legger frem sin "EU Industrial Action Plan for the automotive sector" 5. mars: https://www.eureporter.co/politics/european-commission/2025/02/13/commissioner-hoekstra-hosts-the-working-group-on-clean-transition-under-the-strategic-dialogue-with-the-european-automotive-sector/
The proof will be in the pudding - vil EU innføre insentiver på tvers av hele EU? Det er det eneste fornuftige å gjøre, men kommer til å koste. Blir spennende.
JohnK
18.02.2025 kl 10:21 7616

ABG SC i dag:
ZAPTEC: GO 2 LAUNCH – BREAKING BARRIERS – DRIVING GROWTH!

Zaptec has launched the GO-2 charger, replacing the current GO model with a built-in display and certified MID meter for precise energy tracking.

This enables entry into the business market through regulatory compliance and V2G technology. GO-2 can command a price premium without higher COGS, lifting gross margins to 40-45% from ~35%.

The initial rollout covers key European markets (~30% of sales), with a broader launch in H2'25. Alongside the PRO charger, now compliant with Germany’s strict calibration law, Zaptec has two best-in-class products driving market expansion.

Q4 results are due tomorrow, with sales expected at NOK 331m, up 11% q-o-q, and EBITDA at NOK 18m, up sharply from NOK 3m in Q3.
JohnK
19.02.2025 kl 08:34 7621

Godt resultat! Svært lovende bestillinger, utsolgt de neste månedene. Her er ABG SCs read-out fra i morges:
ZAPTEC: Q4 REPORT – BLOW OUT ORDERS, BETTER CASH FLOW AND STRONG OUTLOOK

Q4 revenue NOK 327m (-2% vs. cons), EBITDA adj. NOK 19m (+23% vs. cons), net profit NOK 14m (boosted by FX one-off). Order intake NOK 456m (+63% vs. ABG), backlog NOK 495m (+29% vs. ABG), liquidity NOK 318m (+27% vs. ABG).

Strong Q4 order intake (up 87% q-o-q (!) and up 26% y-o-y), especially in Germany post-regulatory compliance, improved GM from cost cuts and Zaptec Go 2 ramp-up (40-45% margin). Inventory reduction to drive strong cash flow in ’25.

While estimates likely unchanged, order intake de-risks ’25 estimates.

Keep in mind that valuation remains very low, with EV/EBITDA and EV/EBIT at 5x and 6x, respectively. In our view, these multiples are set to double as investors gain more confidence in the 2025 estimates.

As such, I expect a strong rebound, likely up more than 10% today.

From conf call: Demand for Zaptec Go 2 is strong, and the first months of production is already sold out.
DrPepper
19.02.2025 kl 21:07 7479

Pareto Securities höjer Zaptec till köp (behåll), riktkurs 22 norska kronor (12)
JohnK
20.02.2025 kl 10:52 7337

Og ABG SC setter også opp kursmålet - til 31:

Som jeg har sagt tidligere så er det neste kritiske punktet EU's plan for automotive sector som kommer 5. mars.

ZAPTEC: REVIEW – FROM RECOVERY TO ACCELERATION

Q4 showed solid execution, with backlog at NOK 495m, 29% above estimates, and order intake at NOK 456m, up 87% q-o-q. Strong demand in Benelux, the UK, and Germany supports the potential to double revenues in '25e. Cash flow was impressive at NOK 78m, flipping Zaptec to a net cash position of NOK 18m, aided by NOK 49m in lower inventory, with another NOK 300m expected to be released by mid-'25.

Momentum remains strong into Q1, with improving GM on lower COGS and the successful GO2 launch.

We estimate '25 sales of NOK 1.6bn (+25% y-o-y), GM of 40.2%, and EBITDA of NOK 187m, implying an EV/EBITDA of 7.3x, which looks too low.

Raising TP to NOK 31, ~80% upside.
DrPepper
23.02.2025 kl 20:03 7041

Här är en intervju med VD Kurt østrem för 3 dagar sedan, https://shows.acast.com/okonominyhetene/episodes/67b738cf7fd241a4ed727a4b Jag har svårt att höra han, dialekten är lite speciell.
boks
23.02.2025 kl 20:26 7009

Ble et svalestup fredag, men har fortsatt trua på høyere kurs i denne
Redigert 23.02.2025 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
castro1
23.02.2025 kl 21:10 6958

De grønne blir trolig med i regjering i Tyskland og de vil utfase alle fossil biler. Bør blir et løft for oss dette.
JohnK
25.02.2025 kl 09:33 6724

God spike i salg av elbiler i Tyskland, dette lover godt for Zaptec! Pressemelding fra ACEA nå:
"In January 2025, new battery-electric car sales grew by 34% to 124,341 units, capturing a 15% market share. Three of the four largest markets in the region, together accounting for 64% of all battery-electric car registrations, recorded robust double-digit gains: Germany (+53.5%), Belgium (+37.2%), and the Netherlands (+28.2%), while France saw a slight decline of -0.5%.

In January, new EU registrations of hybrid-electric cars increased by 18.4%, boosted by significant growth in the four biggest markets: France (+52.2%), Spain (+23.5%), Germany (+13.7%), and Italy (+10.6%). This led to 290,014 units registered in the first month of 2025, representing 34.9% of the EU market share.

Registrations of plug-in hybrid electric cars declined in January 2025, dropping by 8.5% to 61,406 units. This decrease was primarily driven by significant reductions in key markets such as Belgium (-66.6%) and France (-54%). As a result, plug-in hybrid electric cars now represent 7.4% of total car sales in the EU."

https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-2-6-in-january-2025-battery-electric-15-market-share/
Ulrikds
26.02.2025 kl 12:18 6539

Hei, overall gode nyheter (ref om du ikke tok dialekten helt :))

Når FA spør om 1,6 B og 1,9 B i omsetning for 25 og 26 er VD svært komfortabel. I tillegg, a) cash skal opp i hele 25 (på direkte spsm), b) god fart inn i 2025 og c) produkter som nylig er lansert med innhold som markedet trenger(Mid sertf., 3 fase switch, Solar ++)
JohnK
02.03.2025 kl 18:54 6247

Bra fart i salget i januar, men selv om det var 54% økning i Tyskland, så er det veldig mange flere som sitter på gjerdet for å se hva den nye regjeringen vil gjøre mtp. insentiver. Det er det mange som lurer på tvers av hele EU, og denne uken, 5. mars, får vi svaret. Dette kan bli eksplosivt!!

https://www.youtube.com/watch?v=osZ-eWwG1-0&ab_channel=TheElectricViking
Glenn L
21.03.2025 kl 12:12 5715

Lite fokus på Zaptec her på forumet. Denne har stått i over 60 tidligere. De er markedslederen i et marked som har mye vind i seilene. 2025 blir all time high for Zaptec, ledelsen sine ord. Aksjen har gått 100 % siden bunnen, men er fremdeles priset under forventet omsetning for 2025 og vokser mye.
JohnK
23.03.2025 kl 09:48 5601

Ja, det er ikke så mange som følger denne ennå, men tipper interessen øker etterhvert som salget får fart. Blir spennende å se salgstall for elbiler for februar, nå er det bare noen dager til ACEA slipper tallene: https://www.acea.auto/press-release-calendar/ (25 mars)
JohnK
25.03.2025 kl 07:23 5439

Stor fremgang i salget av ladbare biler i kjernemarkeder for Zaptec så som Tyskland, Belgia og Nederland:

Electric cars
Across the first two months of 2025, new battery-electric car sales grew by 28.4%, to 255,489 units, capturing 15.2% of total EU market share. Three of the four largest markets in the EU, accounting for 64% of all battery-electric car registrations, recorded robust double-digit gains: Germany (+41%), Belgium (+38%), and the Netherlands (+25%). This contrasted with France, which saw a slight decline of 1.3%.

February 2025’s YTD figures showed new EU registrations of hybrid-electric cars rising by 18.7%, driven by significant growth in the four biggest markets: France (+51.4%), Spain (+31.5%), Italy (+10.4%), and Germany (+9.8%). This led to 594,059 units registered in the first two months of 2025, representing 35.2% of the EU market share.

Registrations of plug-in-hybrid electric cars declined by 5% across the January-February 2025 period, with a total of 124,947 units. This decrease was primarily driven by significant reductions in key markets such as Belgium (-65.3%) and France (-49.3%). As a result, plug-in-hybrid electric cars now represent 7.4% of total car registrations in the EU.

Furthermore, the February 2025 YOY variation showed a rise of 23.7% for battery-electric and 19% for hybrid-electric cars, while plug-in-hybrid electric saw a slight decline of 1.4%.

https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-3-in-february-2025-year-to-date-battery-electric-15-2-market-share/
Ulrikds
09.04.2025 kl 11:09 5098

ABG har fortsatt Zaptec vesentlig høyere enn Pareto (28 vs. 22). Hva er det de ser som Pareto ikke ser, eller motsatt (nedsider eller lavere vekst Pareto ser) ?

Jeg oppfatter at Zaptec via sin produksjon i Bayern (og tyske selskap), samt salgskontorer i de fleste Europeiske land, ikke vil få noen konsekvenser i Europa med evt toll mellom EU og Norge (som tross alt er Zaptec sitt hovedmarked pr i dag).



ABG Sundal Collier nedjusterer sitt kursmål på Zaptec til 28 kroner fra 31 kroner, og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.

Det fremgår av en oppdatering mandag.

ABG forventer en solid førstekvartalsrapport fra Zaptec med en 16 prosent økning i omsetning på årsbasis, drevet av sterkt elbilsalg i kjernemarkeder, og forventer god omsetningsvisibilitet fra en sterk ordrereserve. Meglerhuset nedjusterer imidlertid kursmålet på lavere sektormultipler.

thomasb
10.04.2025 kl 12:20 4989

Ligger nok an til et godt Q1 for ZAP. VW økte sitt BEV salg i Europa i Q1 samlet med over 110% mot fjoråret eller omtrent 80 000 biler. https://electrek.co/2025/04/09/volkswagen-shifts-into-fast-lane-as-ev-sales-double-europe/

Selv om Teslasalget var betydelig ned - omtrent 30 000 biler i Europa i Q1, er det forventet kraftig BEV salgsøkning fra alle øvrige europabaserte produsenter også gjennom mars - og videre utover.

Redigert 10.04.2025 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
JohnK
10.04.2025 kl 23:04 4924

Dette er spennende - om det går igjennom så vil vi få et kjapt oppsving i kinesisk bilimport til Europa: https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#163808
JohnK
13.04.2025 kl 08:54 4775

BYD øker med over 200% i Tyskland i mars: https://www.youtube.com/watch?v=AjhNfuEAoLQ&ab_channel=TheElectricViking

Jeg tipper at BYD kommer til å ta over ett av de store europeiske merkene i løpet av de neste tre til fem årene. Vi vil få en omvendt tech transfer hvor EU gir tillatelse til dette mot at Kina bygger biler i Europa og overfører ny teknologi til Europa.
thomasb
15.04.2025 kl 10:43 4576

Ev salget globalt økte med 40% siste måned mot mars i fjor. BEV i Europa fortsetter en vekst på oppunder 30%, tross svakere marked i Frankrike grunnet at insentivordning er borte der. Hovedveksten nå er som ventet på BEV, mens hybridkjøret stagnerer. Spesielt god vekst er det i de store markedene Tyskland, Italia og UK. BEV er nok fremtiden ja, og Zaptec må jo få mye ut av den trenden vi nå ser worldwide - i første runde i Europa.

https://electrek.co/2025/04/14/global-ev-sales-march-2025/
JohnK
15.04.2025 kl 19:08 4477

Takk!

Spesielt interessant å se at det var 37% økning for BEVs i Tyskland, tror vi får se noen sterke salgstall for Zaptec der i Q1:

"Europe saw a solid 22% growth in EV sales year-to-date, driven primarily by battery-electric vehicles (BEVs), which climbed 27%. Germany’s BEV market rose 37%, Italy surged by 64%, and the UK hit a milestone with over 100,000 EVs sold in March alone, a first-time record boosted by new vehicle registrations. France’s EV sales dropped 18%, severely impacted by reduced government subsidies, with BEVs down 5% and plug-in hybrids (PHEVs) falling sharply by 47%."
JohnK
24.04.2025 kl 21:05 4021

ACEA ute med nye sterke tall for Q1:

Relativt sterk oppgang for både elektriske og hybride biler, særlig for BEV-kategorien i Tyskland, Belgia og Nederland og hybride biler i Frankrike og Spania. Det er rimelig å forvente at Zaptec har gjort at knallkvartal i Tyskland spesielt, men også i Belgia, Nederland og Sverige. Spennende å se om veksten tar seg opp i England, som vokser fort.

"Electric cars
In the first quarter of 2025, new battery-electric car sales grew by 23.9%, to 412,997 units, capturing 15.2% of total EU market share. Three of the four largest markets in the EU, accounting for 63% of all battery-electric car registrations, recorded robust gains: Germany (+38.9%), Belgium (+29.9%), and the Netherlands (+7.9%). This contrasted with France, which saw a decline of 6.6%.

Q1 2025’s figures also showed new EU registrations of hybrid-electric cars rising by 20.7%, driven by significant growth in the four biggest markets: France (+47.5%), Spain (+36.6%), Italy (+15.3%), and Germany (+10.5%). This led to 964,108 units registered in the first quarter of 2025, representing 35.5% of the EU market share.

Registrations of plug-in-hybrid electric cars grew by 1.1% in Q1 2025, with a total of 207,048 units. This was primarily driven by significant increases in volume for key markets such as Germany (+41.8%) and Spain (+30.7%). As a result, plug-in-hybrid electric cars represent 7.6% of total car registrations in the EU, up from 7.4% in Q1 2024.

Furthermore, in March 2025 YOY variation showed a rise of 17.1% for battery-electric and 23.9% for hybrid-electric cars, while plug-in-hybrid electric recorded 12.4% growth.

Petrol and diesel cars
By the end of the first quarter of 2025, petrol car registrations saw a significant decline of 20.6%, with all major markets showing decreases. France experienced the steepest drop, with registrations plummeting by 34.1%, followed by Germany (-26.6%), Italy (-15.8%), and Spain (-9.5%).

With 779,817 new cars registered so far, the market share for petrol dropped to 28.7%, down from 35.5% during the same period last year. Similarly, the diesel car market declined by 27.1%, resulting in a 9.5% market share for diesel vehicles in Q1 2025. Overall, double-digit declines were observed in most EU markets. Additionally, the March 2025 YOY variation showed a decline of 20.7% for petrol and 25.5% for diesel."

https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-1-9-in-q1-2025-battery-electric-15-2-market-share/
Redigert 24.04.2025 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Glenn L
03.05.2025 kl 19:59 3724

Har du gjort deg noen tanker om q1 tallene ? Hva forventer du ?
thomasb
05.05.2025 kl 10:08 3560

Litt mer krydder på bilsalgstallene i mars i Europa - dette toget er det nok ikke lenger mulig å stoppe, og med god markedsandelsvekst for Zap ser det mer enn bra ut fremover: https://cleantechnica.com/2025/05/01/europe-ev-sales-report-the-king-tesla-is-dead-long-live-the-old-king-volkswagen/
JohnK
05.05.2025 kl 16:10 3497

The Electric Viking sier at BYD toppet salgslistene for hybrid i mars, det skjer fortere enn forventet, men det er ikke uventet: https://www.youtube.com/shorts/L92B-eQG8ZQ

Blir spennende med tallslipp på onsdag. Jeg tipper vi får en sterk økning i Tyskland og gode grønne tall. Tror også at ordreinngangen vil være på bratt vei oppover.

Dette året blir virkelig en gamechanger for hele Europa og ZAP er i pole position.

Nå får de igjen for å investere i distribusjon, og de har mulighet til å skalere produksjonskapasitet på kort varsel.
Ulrikds
05.05.2025 kl 17:48 3452

375-395 i omsetning, EBITDA på 33-38, EBIT på 22-26. Hva sier du ?
Glenn L
06.05.2025 kl 01:38 3302

Omsetning tett på 400, muligens like over. De har bedre kostnadskontroll nå, så tror vi kan bikke 40 på EBITDA. Blir spennende hva de sier om farten inn i Q2
Ulrikds
06.05.2025 kl 08:49 3206

Ja Q2 blir spennende, håper de passerer 400 som du sier.
Ser ut som de etter hvert leverer mye innenfor "tiefgarage", egenllig lite visibilitet på hvor mye Pro selger (men ser ut som mer fart i parkeringsanlegg delen).

Hva med skaleringen og veksten via samarbeidsavtalene med Ampeco, Spirii etc, hvor mye gir disse, når også markedet vokser ?, og Hva med E.O.N er det fortsatt kun i Scandinavia
JohnK
07.05.2025 kl 09:00 3040

Gode tall fra Zaptec. Enig med ABG SC som peker på at kostnadene er på vei ned. I rapporten (s. 11) sier de at

Driving COGS improvements
Despite high inflation and decreased production, COGS
has been successfully reduced. By leveraging two production
partners, Zaptec ensures competitive pricing through
comparison and negotiation. Driving further COGS improvements
remains a key strategic focus area for Zaptec.
Due to accounting principles and Zaptec’s inventory, the
effect of lower production cost is yet to fully materialise in
the financials.

Det er også verdt å merke seg denne på side 6 i presentasjonen:
"Order intake up 20%, increasing
firm order backlog to 507 MNOK –
Q2 orders expected to secure a
significant portion of H2 revenue".

Her er ABG SC sin kommentar:
ZAPTEC: Q1 REPORT – Q1 FINE – EXPECT BETTER GM ON LOWER COST AND ZAPTEC GO 2 RAMP UP

Revenue NOK 347m (+2% vs cons), gross profit NOK 135m (-3% vs cons), gross margin 39% (-2.0pp vs cons), EBITDA NOK 14m (-22% vs cons), adj. EBITDA NOK 19m (in line after NOK 5m one-offs), EBIT NOK 7m (-24% vs cons), net profit NOK -8m (vs cons NOK 3m). Strong order intake at NOK 366m (+20% y-o-y) and backlog NOK 507m, both well ahead.

In regards of outlook, expect better gross margins ahead driven by lower costs and Zaptec Go 2 ramp-up. Momentum continues in Benelux, UK and Germany. Expects further inventory reduction and improved cash generation through 2025.

Minor revisions expected given strong order intake and positive margin outlook.

Solid backlog and improving margins should offset soft Q1; neutral reaction today, but confidence in '25 targets supports continued positive momentum.

Jeg forventer en forsiktig start i dag, men etterhvert vil vi få momentum opp når man har fått tid til å fordøye rapporten. ZAP er den ledende leverandøren i Europa, styrker raskt posisjonen i viktige markeder som Benelux, Tyskland og UK, kostnadene er på vei ned, og har mulighet til å øke produksjonen raskt. Samtidig kommer det en flom av nye kinesiske billige biler og aktører som BYD har allerede festet grepet, selv med importtoller.
JohnK
07.05.2025 kl 09:08 3022

Ser det er noen som tar et bet på nedgang her, det ligger algoritmetrading på salgssiden med 2500 aksjer på jevne mellomrom. Vi får se hvor lang tid det går før de er ferdig å selge.
thomasb
08.05.2025 kl 08:41 2846

Q1 noe softere enn noen ventet, men med en fremtid som ser mer enn lys ut, skal nok denne videre. Selskapet "guider" i sin gjennomgang av side 12 i presentasjonen en 6-dobling av omsetning neste ti år ved bare å følge det europeiske markedet med dagens produkt-range. I tillegg lover de ekspansjon i nye markeder, økte markedsandeler i Europa og nye produkter/tjenester - bør bli minst en tidobling det da? Vel, den som lever får se :)
Redigert 08.05.2025 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
JohnK
08.05.2025 kl 13:04 2772

Jepp! BYD åpner sin fabrikk i Ungarn i andre halvdel av '25, den skal etterhvert levere 200 000 biler i året, og de blir billige og gode. Som jeg har sagt tidligere her, det er et tidsspørsmål før BYD sluker ett av de store europeiske merkene: https://www.businessinsider.com/satellite-photos-show-byds-massive-hungary-factory-taking-shape-2025-4
JohnK
08.05.2025 kl 13:06 2767

Og beklager mye masing om BYD, men sjekk kurven på salget deres i Tyskland. Forøvrig rett opp i andre europeiske land også. https://eletric-vehicles.com/byd/byd-hits-new-sales-record-in-germany-with-over-1500-units-in-april/
JohnK
13.05.2025 kl 08:49 2502

ABG SC: ZAPTEC: REVIEW – JUICED FOR BIGGER RETURNS

Zaptec delivered a solid Q1 with upbeat messaging and strong order momentum into Q2. Revenues came in at NOK 347m, in line with expectations, up 16% y/y, driven by strong growth in Benelux and the UK. Order intake rose 20% q/q, lifting the backlog to NOK 507m and providing solid visibility into 2025. Management expects further acceleration in H2 on new products and breakthrough distribution deals.

Q2 is shaping up well with EBITDA expected to more than double from Q1 to above NOK 40m. Gross margins are improving and inventory is coming down, supporting stronger cash flow.

Estimates for 2025 look de-risked with clean EBITDA at NOK 187m, implying an EV/EBITDA of 8.6x. We raise our target price to NOK 31 (from 28), implying 55% upside. Still a BUY.
Goldsmith
13.05.2025 kl 09:15 2459

Sitter og ser på en analyse fra slutten av 2023 fra samme treffsikre analytiker fra bruktbilselgerne ABG. Da skulle EBITDA 2025 være 322 millioner. Kommet litt ned siden den gang! Treffer gjør han aldri. Hvorfor er hans skoleregnestykker interessante?
JohnK
13.05.2025 kl 11:52 2373

Det kan så være, men det er vel ikke tvil om at andelen av ladbare biler øker raskt i Europa, og at Zaptec er markedsledende. Her er en ny side som ACEA slapp i dag som gir en nyttig oversikt: https://www.acea.auto/zero-emission-tracker/
Goldsmith
14.05.2025 kl 08:23 2237

Helt enig - og det er det store bildet.

Men selv det som er bra kan hausses for mye - slik bakgårdskattene i ABG har vist med Zaptec før - med hjelp fra ledelsen.
Jeg spurte ledelsen om utsettelsen av utslippskravene i EU vil påvirke salget av EV biler og ladere. Det mente de at det ikke ville. Hm, er det et "beste estimat"? Når ABG går ut med sitt EBITDA estimat - så vil en edrulig analytiker påpeke at kostnadssiden synes snau, samtidig som inntektssiden ikke kan inkludere noen skuffelser. Det finnes med andre ord mange utfall med langt lavere EBITDA. Det kan være greit å huske på når bruktbilselgende analytikere er i gang!
Redigert 14.05.2025 kl 08:32 Du må logge inn for å svare
thomasb
27.05.2025 kl 12:50 1934

BEV i Europa opp 28% mot fjoråret i April. Bensin/Diesel markedsandel ned fra 49% til 39% fra april i fjor til april i år.

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/car-sales-europe-dip-slightly-april-teslas-49-drop-tempers-ev-gains-2025-05-27/
DrPepper
11.06.2025 kl 22:05 1638

Her er ABGs favorittaksjer: "Zaptec trekkes frem som ledende innen elbillading med 80 prosent av salget utenfor Norge. Salgsveksten har vært imponerende, med 123 prosent vekst i 2021, 51 prosent i 2022 og 94 prosent i 2023, før et fall på 11 prosent i 2024 grunnet svakere elbilsalg og lagerjusteringer. Zaptec prises attraktivt på 11,3 og 6,6 ganger EV/EBIT for 2025 og 2026, med en årlig salgsvekst på 28 prosent, noe som gir omtrent 50 prosent oppside i aksjen."

https://www.finansavisen.no/finans/2025/06/11/8270569/knuste-borsen-i-q1-her-er-abgs-favorittaksjer
DrPepper
12.06.2025 kl 14:27 1520

"Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Securities starter dekning av Zaptec med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 28 kroner pr aksje, ifølge en analyse torsdag.

<>, skriver meglerhuset.

Clarksons Securities venter at ebitda- og ebit-marginene vil øke til 9 prosent og 7 syv prosent i 2025, og til henholdsvis 12 prosent og 11 prosent i 2027, drevet av fortsatt skala, stram kostnadskontroll og økende salg. Med en årlig omsetningsvekst på 16 prosent resten av dette tiåret ventes omsetningen å øke til 3 milliarder kroner."
thomasb
19.06.2025 kl 09:12 1318

Tviler på at den positive utviklingen i elbilmarkedet i Europa endres av at en storeier i Zap (må selge) selger grunnet likviditetsbehov... 5% under nedsalgskursen, Kan være grei mulighet for akkumulering dette tror jeg.
thomasb
20.06.2025 kl 10:21 1222

Must tenkte det samme - nærmer seg 3% i Zap.
thomasb
23.06.2025 kl 09:35 1091

Must kjøper mer og passerer 3%.
thomasb
25.06.2025 kl 09:42 827

Reuter: EV Sales Europe May:
European car sales up 1.9% year-on-year in May
Battery-electric car sales jump 27.2%
BEVs, HEVs and PHEVs combined accounted for 58.9% of passenger car registrations in May, up from 48.9% in May 2024

Maitallene overgår med det snittveksten så langt i år for BEV, som ligger på 26%. Zaptec er markedsleder i Europa.