Under radaren?

Gastromat
KCC 26.06.2021 kl 00:27 8018

Kursen ligger nå på det samme nivået som rett før korona smalt skikkelig. Tørrlast gjør det veldig godt for øyeblikket, men denne aksjen får svært lite oppmerksomhet, jeg tipper en av grunnene er fordi aksjen ligger på Oslo axess.

La merke til noe interessant idag, hittil denne måneden(24 dager) unntatt idag er det blitt kjøpt og solgt ca 223000 aksjer, veldig lavt volum. Idag alene (fredag 25 juni) ble det kjøpt og solgt nesten 124000 aksjer, ganske kraftig hopp i volum. Aksjen endte opp 5%. Noen timer etterpå kommer det artikkel i finansavisen om KCC. Det blir jo synsing fra min side men tviler på at det er en tilfeldighet.

Noen som har noen tanker rundt denne? Selv tror jeg denne rett og slett har gått under radaren for mange.

Sonatrach
03.08.2021 kl 11:50 5867

Grei fart her i dag. Tok selv noen tusen lodd her nettopp. Det er blitt guidet utbytter på 17-20% for 2022 & 2023. Det ligger jo bl.a. langt over OCY & SFL.
Redigert 03.08.2021 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
PerS
18.08.2021 kl 13:44 5672

Så til de grader under radaren. Smelt opp et par ganger når FInansavisen har hatt oppslag bare for snart å falle tilbake i glemselen. Q2-rapporten kommer onsdag om en uke. Tallene blir gode, men ennå ikke fantastiske. Derimot bør guidingen for andre halvår og for 2022 bli meget positiv, og jeg antar vi allerede nå får se vesentlig økt utbyttenivå som lovet etter avsluttet nybyggingsprogram.
Kalle Kurtasje
18.08.2021 kl 14:18 5646

Da passerte jeg kjøpskursen med 16 øre idag.
Ikke dårlig på ca 6 måneder ;-)
Men nå er jeg klar for rykket oppover ved Q2-fremleggelsen.
Sonatrach
18.08.2021 kl 15:09 5614

Gratulerer:) Jeg håper de har mer å by på enn den standard 25 øringen de pleier.
PerS
18.08.2021 kl 17:09 5586

Det har de helt sikkert. Ferdig med investeringsprogrammet og en stor del av av FCF kan allokeres til utbytte. PMX-ratene er rekordhøye, men det blir ikke fullt utbytte av det før 2. halvår. Tankmarkedet er fortsatt labert (men står bare for 1/3 av aktiviteten i Q2 mens resten går i tørt). Regn også med noe Covid-relaterte utgifter og idling.

Dette sa de etter Q1: Klaveness Combination Carriers skriver i deres førstekvartalsrapport at tørrbulksegmentet er ventet å bidra betydelig positivt til inntjeningen i andre kvartal.Tørrbulkreiser/TC-turer i andre kvartal representerer 65 prosent av planlagt CABU og CLEANBU kapasitet i kvartalet, som gir en estimert omsetning på 21.200 dollar pr dag, sammenlignet med 13.900 dollar pr dag i første kvartal.
desirata
19.08.2021 kl 05:44 5467

KCC har en break-even rate på $17k per dag per skip.
Med $22k per dag vil det være en FCF på 1 kr aksjen kvartalet, men vil vel reduseres av COA kontraktene. Dagens marked gir 30k dagrate, burde bli bra utbytter av dette.

Vet ikke hva forventningen er til utbytte, men det må vel mangedoblet fra 3 cent.
Bør bli nærmere 10 cent, for å matche Gogl og Flex.
PerS
19.08.2021 kl 08:40 5422

Fornøyd med alt over 6 cent for Q2. Antar at guidingen for inneværende kvartal og neste er mer avgjørende for kursen. Enda videre kan 2022 bli et gyldent år hvis tankmarkedet også kommer tilbake som forventet. Tørrbulk vet vi blir rekordbra.
PerS
19.08.2021 kl 09:51 5369

KCC har 8 nybygg som nå alle er satt i drift perfekt timet for tidenes bullmarked. Bygget billig sammenlignet dagens priser og finansiert med emisjoner i 2018 og 2019 til kurser over dagens. Den siste emisjonen var i mai 2019 da de hentet 350 mill NOK på kurs 47.50. Nå kommer vi til dekket bord og blir attpåtil invitert inn med 10% rabatt på den kursen.

Dette sa Clarkson Platou i forbindelse med emisjonen til kurs 44,38 i 2018 (FA 5. november 2018):

Kombinasjonen av lave opsjonspriser på nybyggene og en inntjening som gjennom syklusen ligger halvannen til to ganger over bulk- og tankmarkedene er ekstremt attraktiv etter vårt syn, uttalte Magne Øvreås til Finansavisen i september. Selv i dårlige markedsforhold har selskapet vært i stand til tjene penger, skriver Clarksons-analytikerne. I sum ser vi KCC som et unikt shippingspill og tar opp dekning med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 10 dollar. Meglerhuset har valgt å ta opp dekning på kombinasjonskiprederiet med en soleklar kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering mandag.«Med det vi ser som en relativt lav nedside og overbevisende oppsidepotensial, estimerer vi at med våre 2020 Panamax bulkrater på 17.500 dollar per dag og MR produkttankrater på 20.000 dollar per dag, kan selskapet i snitt generere 27.000 dollar per dag for sine kombinasjonsskip», heter det i analysen. Brutto tilsvarer det rundt 20.000 dollar over driftskostnadene og om lag 12.000 dollar over selskapets kontant break-even, ifølge meglerhuset som estimerer et utbytte-yield-potensial på rundt 20 prosent basert på dagens aksjekurs.Kursmålet på 10 dollar, eller om lag 84 norske kroner, tilsvarer en potensiell oppside på rundt 28 prosent fra sist omsatte kurs. I forbindelse med de kommende IMO-reguleringene, anslår Clarksons Platou at selskapet, uten scrubbere, kan oppnå den samme fordelen som rederier med scrubbere, fordi høyere drivstoffkostnader fører til høyere rater, uten at rederiet må betale for den ekstra drivstoffkostnaden. IMO 2020-effekten anslås til 2 kroner pr. aksje med den nåværende drivstoffpris-differansen på 200 dollar pr. tonn.– Skipene vil øke sin inntjening med cirka 1.000 dollar pr. dag for hver 100 dollar bunkersprisen øker pr. tonn, sa styreleder Lasse Kristoffersen til Finansavisen da emisjonen ble annonsert.
Redigert 19.08.2021 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
19.08.2021 kl 14:24 5325

MR ratene er dessverre ikke $20K/dag.......
PerS
19.08.2021 kl 14:52 5292

Nei, riktignok ikke, men det er forventning i markedet at vi kommer dit ila 1H 22. PMX ligger forøvrig heller ikke på 17,5k. KCC skal være 65% vektet mot tørrlast i følge det de melder. Uansett langt til 10 dollar.
PerS
23.08.2021 kl 15:46 5089

Markedet har nå fått med seg at det er bare to dager til kvartalsrapport og sender den opp 5% i dag. Volumet er dog så pass lite at oppgangen er skjør.
Kvistingen
25.08.2021 kl 09:38 4951

Greit resultat for Q2 ser det ut til. Og en meget optimistisk ledelse på presentasjonen nå. Det ser lyst ut for 2H2021 og potensielt kanonbra for 2022.
desirata
25.08.2021 kl 14:33 4844

Det var mye positivt på presentasjon, men reagerte på et par ting: foruten at de har problemer med å snakke engelsk. Talla går i bal.

Lav inntjening i Cleanbu, dette i sterkt bulkmarked på $40k, så tjener KCC kun halvparten. Virket ikke overbevisende akkurat.

Equity er kun $200m x9kr blir det 1,8mia, medan børsverdien er 2,2mia. Derved er ikke aksjen billigst. De har også lav egenkapital 30% og lite cash.

Driveren vil da bli inntjening / dividend som må økes til 20 cent skal det bli noe kursøkning. Konklusjon på mellomlang sikt ser aksjen bra ut, men på lang sikt er den riktig priset her.
PerS
25.08.2021 kl 16:03 4795

Litt anstrengende med gebrokken engelsk, men det ser vi gjennom. Innholdet var gull. Cleanbuene er fortsatt i innfasing. Derav lav inntjening i Q2, men mer og mindre full fres f.o.m. inneværende kvartal. Fikk tall for oppnådde rater i juli, og det så mye bedre ut, også på produktsiden. Andre halvår blir betydelig bedre enn første. Ratene for Q3 er allerede i boks. Det loves økende utbytter kvartal for kvartal. 2022 tegner til å bli fantastisk. Fra 2023 begynner innfasingen av avgift på karbonutslipp.
PerS
25.08.2021 kl 16:46 4766

Equity er nedskreven historisk kostpris og ikke det samme som NAV. Egenkapitalandelen nådde forøvrig bunnpunkt på 32,5% i Q2 og er på vei opp. 33% ved utgangen av juli ble det rapportert. Høy gearing er uansett gunstig i et forestående historisk bullmarked.

Meget interessant slide på side 37 i presentasjonen som viser utbyttekapasitet i 2022 ved forskjellige ratenivå. I følge den stiger utbyttet med 10 cent for hver 1000 dollar ratestigning over break even. Hvis vi oppnår 35.000 i snittrate for hele året får vi 1,82 USD, ca 16,6 kroner, som betyr utbytteyield på 37%. Snittrater på 30k og 40k guides til å gi hhv 27% og 48% utbytteyield i 2022 basert på dagens kurs på lavt 40-tall. Den kursen tror jeg dog vi må se langt etter fremover. Analytikerne sitter med kalkulatoren as we speak. Tipper aksjen blir kjørt opp kraftig de neste dagene når disse tallene siger inn.
Redigert 25.08.2021 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
PerS
25.08.2021 kl 17:01 4755

Jeg ser at Finansavisen nettopp er ute med et stort oppslag om utbytteutsiktene jeg refererte ovenfor. Det vil ikke gå ubemerket hen. Tidligere FA-oppslag om KCC har medført rally i aksjen, om enn kortvarige. Mulig kan KCC komme mer permanent på radaren med denne mer konkrete guidingen.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/08/25/7725479/klaveness-satser-pa-a-bli-en-vinner
Redigert 25.08.2021 kl 17:57 Du må logge inn for å svare
PerS
26.08.2021 kl 11:43 4554

Ny kurstopp for året. CEO Dahm erklærte i går til FA at snittrater på 40k dollar og utbytte på USD 2,32 (= ca. NOK 20,40) i 2022 "ikke er utenkelig". Den informasjonen har tydeligvis begynt å sige inn, men ennå litt under pre-Covid topp, så fortsatt mye å gå på.
PerS
26.08.2021 kl 13:13 4493

I dag: "SEB-analytiker Frederik Ness har hatt kjøpsanbefaling [på KCC] med kursmål 65 kroner, men nå drar han skikkelig til. Ness hever kursmålet til 75 kroner og gjentar Kjøp. "

Tilføyer for egen regning at det til tross for enorm oppside er begrenset nedside i KCC pga kombo-konseptet. Aldri levert tap i et regnskapsår.
PerS
27.08.2021 kl 12:39 4318

49 nå. Høyt volum. 50 i dag? Fortsatt billig fundamentalt og langt til husenes nye kursmål. Overskuddene neste 2-3 år kan overstige selv det mest optimistiske scenariet hvis rekordratene i tørrbulk følges av tankboom samtidig som utslippsavgiftene fases inn og KCC får betalt for den grønne profilen (f.o.m. 2023). Det har allerede begynt å røre på seg i tank. Sitat fra gårsdagens Q2-rapport: "LR1 TCE-earnings from Middle East to Japan increasing from average around $3,000/day during May-July to $14,100/day in mid-August." Kombotraden gir KCC +/- 50% høyere snittrater over markedet.
PerS
30.08.2021 kl 09:06 4115

Grei start i KCC i dag i betraktning at den er ex 39,7 øre utbytte. Spennende nå om reprisingen fortsetter eller om den faller tilbake i glemselen.
PerS
30.08.2021 kl 11:06 4052

Kursen er nå oppe rundt nivå pre Covid, pre komplett innfaset flåte, pre supersyklus.
PerS
30.08.2021 kl 12:17 4173

Selvskryt i DN: https://www.dn.no/staticprojects/annonsorinnhold/kcc/kcc-posisjoner-seg-for-det-storste-vekstmarkedet-i-shipping/

Dahm gjentar løftet om utdeling av 80% av FCF til aksjonærene.
PerS
30.08.2021 kl 15:45 4096

Bra kursutvikling i dag så langt, men volumet er tilbake på et nokså labert nivå. Ser for meg at den kan begynne å sige nedover igjen når Q2-hypen falmer. Selskapet oppfatter tydeligvis selv at aksjen er undervurdert og glemt siden de bruker penger på ren promotering. Det er positivt i den forstand at det indikerer aksjonærvennlig innstilling. Businessen og kundene er i utlandet, så det kan ikke være det som er målgruppen.
desirata
01.09.2021 kl 15:16 3845

Per S, ratene du oppgir blir som russiske prosenter. MR rate på $6 per dag er kun halvparten av break-even.

Ser at KCC begynner å miste "steam" nå ettersom all skrytet er unnagjort. Da begynner aksjen å falle tilbake som vanlegt. Tror at senere denne måned, kan en kjøpe den til 42 igjen. Blir vel neste år til vi ser skikkelege utbytter. Se på Gogl som gir 50 cent og BW LPG også 4 ganger mere.
PerS
01.09.2021 kl 16:01 3806

Må nesten ta tak i det du kommer med på denne tråden. KCC kan ikke sammenlignes med rene bulkselskap. Forskjellig sted i syklus. KCC har ikke MR. De har LR1 og hadde i følge Q2-presentasjonen tankrater på 14.1k i midten av august. De er høyere nå. KCC oppnår rundt 150% av markedsrater. I tidligere innlegg her i tråden (25.08.2021 kl 14:33) påstod du blant annen desinformasjon at PMX markedsrater snittet på 40k i Q2. Det er med respekt å melde ren fantasi. GOGL oppnådde $18,987. Andre rare påstander har jeg kommentert tidligere i tråden.
Redigert 02.09.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
PerS
01.09.2021 kl 16:27 3783

Det er ellers et hovedpoeng i denne tråden at KCC har tendens til å falle tilbake hver gang det stilner på nyhetsfronten, så der sparker du inn åpne dører. Hyggelig hvis den mot formodning og uten annen uforutsett grunn skulle ramle helt tilbake til 42. Den er lite likvid, så det kan selvsagt skje. "Penger på gaten" i så fall.
PerS
02.09.2021 kl 09:25 3673

Ekstrem oppside i KCC hvis tank og bulk peaker samtidig. Stor sannsynlighet for at det blir en realitet nærmere vinteren. Nå er de kraftig overvektet på bulkseiling og mister dermed en del av fordelen med kombiprofilen.

https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2021/09/01/7729668/pareto-securities-ber-investorer-satse-pa-folgende-10-aksjer?redirect
Satser når det ser mørkt ut:
– Tank ser mørkt ut nå, men det er jo da man skal satse. Jeg tror det blir mer fokus på tanksektoren utover vinteren og at ratene skal opp, sier analysesjefen.
PerS
09.09.2021 kl 12:47 3412

Kursmessig har det holdt seg bra etter Q2, men mye å gå på som sagt før. Vi er ennå i underkant av pre-Covid nivå mens de rene bulkrederiene har flerdoblet seg i samme tidsrom. Q3 nærmer seg nå slutten. Det er første hele kvartal med full flåte på sjøen. Det siste nybygget ble faset inn i mai. Ingen innfasingskostnader og flere driftsdøgn dette kvartalet mao, samtidig som bulkratene stiger mot rekorder og produkttank har kommet godt opp fra krisenivåene. Utbytte utbetales i morgen. En liten slump. Betydelig mer i vente neste kvartal og videre, og særlig når tankratene begynner å matche tørrlastmarkedet igjen.
PerS
24.09.2021 kl 11:47 3149

Det langvarige salgspresset er uttømt. Falnes kjøper. Ennå grisebillig.
desirata
24.09.2021 kl 12:31 3099

Bare sorgen denne aksjen, illikvid også.

De tjener for lite penger. Tjener litt mere enn non-combi, mens har de desto høyere kostnader.

Betaler nesten ikke utbytte, 3% eller noe sånt.
Se på BW LPG. Gogl. 2020 o.a. Som betaler 4 ganger mere.
Disse tjener mye penger idag, i motsetning til KCC som alltid lover å tjene "tomorrow"

Combi skip er ikke noe nytt, de har eksistert siden 70- tallet, men ingen suksess.
Klaveness har holdt på siden 90-tallet, men klarer ikke få det til. Har alltid lovet det blir bra neste år. Unntatt for et par år i supersyklusen rundt 2008, har de ikke tjent mere enn ren tank / bulk.

This time is different, hva får en til å tro det ? Hvorfor har da alle andre redere slutta med konseptet, en kan lure på det.

Sonatrach
24.09.2021 kl 13:43 3049

Spot on! De har også en enorm administrasjon ift antall skip, og i media får man inntrykk av at de er mer opptatt av miljø og IT revolusjon enn av å tjene penger!
desirata
24.09.2021 kl 15:03 3003

Sonatrach,
Du har rett i det, veldig mye gnål om slik som en ikke hører fra andre rederier. Som konsentrerer seg om god drift og markedet.

Toppen var en artikkel de sendte ut i sommer, hvor de omtalte 2 intern /lærlinger som KCC hadde hyret inn for sommeren. Disse 2 skulle altså da bidra med innspill og forbedringer. Folk som aldri har hørt om et skip før. KCC må slutte med all media tullet og go BACK to Basic. Det er nok forbedring potensiale for konseptet. De er All-in nå med satsinga.
PerS
27.09.2021 kl 09:23 2752

Clarksons Platou Securities høyner kursmålet på Klaveness Combination Carriers til 8 dollar pr aksje, fra tidligere 6,50 dollar, med en gjentatt kjøpsanbefaling.
PerS
27.09.2021 kl 10:17 2713

Alt ligger til rette for et betydelig hopp i inntjeningen innen tanksektoren de kommende månedene, med både olje- og produkttankere klare for en meningsfull oppgang i spotrate-potensial, ifølge Clarksons Platou Securities.Det fremgår av en sektoroppdatering fra meglerhuset mandag.

Clarksons mener at tankaksjer er attraktivt priset, og trekker frem produktsektoren som spesielt attraktivt verdsatt på en risk/reward-basis.
PerS
28.09.2021 kl 09:21 2590

Toget går..
PerS
28.09.2021 kl 09:25 2586

.. eller fortøyningene kastet og seilene heist.
PerS
28.09.2021 kl 10:11 2536

DNB Markets has initiated equity research coverage of Klaveness Combination Carriers ASA(KCC). The first report was released yesterday with the heading 'Monetising ESG in shipping'.

Etter at Klaveness Combination Carriers (KCC) har fullført sitt nybyggprogram er selskapet satt til å levere avkastning som er bedre enn konvensjonelle fartøyer, med lavere utslipp og mindre volatilitet.

Det skriver DNB Markets mandag kveld, i en analyse med en kjøpsanbefaling og kursmål 65 kroner pr aksje.

Meglerhuset mener KCCs sterke operasjonelle historikk og økende aksept for det nyeste designet bør sikre økende lønnsomhet, og forventer at utbyttet vil stige vesentlig innen 2023.

Kursmålet er basert på et gjennomsnitt på 0,9 ganger ettårig fremtidig NAV på 71 kroner, en selskapsverdi (EV) mot ebitda på syv ganger 2023-estimater og 10 prosent utbytteyield.

«Dette samfaller med vårt estimerte nåværende NAV pr aksje på 64 kroner, som indikerer at aksjen handler på 0,78 ganger NAV», heter det.