Startkurs Vow Green Metals AS

Bjørn2020
VOW 01.07.2021 kl 10:23 65096

Om en måned blir VGM oppført. I følge mine første beregninger vil startkursen til NOK 4,3 ref:

https://newsweb.oslobors.no/message/529782

"Vow has also decided to implement a share capital increase in Vow Green Metals of NOK 150 mill, meaning that Vow will maintain an ownership interest in Vow
Green Metals of approximately 30.5% when the Demerger becomes effective"

markedsverdi: 491 mill (150 mill/0,305).
antall aksjer: 164,427 mill
aksjekursen: 491/164,427 = NOK 2,98

Dette er mine raske beregninger. Hva tror du folkens?
Lavere jo bedre ettersom det har mer opp-potensial
Redigert 12.07.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
Bubleslurp
13.07.2021 kl 10:20 5070

Har solgt halvparten av VGM aksjene mine, og regner med det blir dumplings i morgen og at jeg får kjøpt billigere når de skvetne får aksjene sine. Time will show om det blir suksess
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:31 5068

Imponerende hos meg viser de hverken hos SB1-Markets eller hos Nordnet så har ikke enda mulig å selge.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:31 5068

Insiderkjøp. 5,74 og 5,85. 10:18:27
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:47 5020

"Lekket forslag om europeisk karbontoll (CBAM)
14. juli legger EU frem et forslag til en grensetilpasningsmekanisme for karbon (CBAM) som en del av den større "Fit for 55"-pakken. Hovedtrekkene i forslaget har imidlertid allerede lekket, og det ligger an til at karbontollen kommer til å dekke både indirekte og direkte utslipp fra følgende produkter, i form av primærprodukter, halvfabrikata, og også noen få sluttprodukter:

Jern og stål;
Sement;
Kunstgjødsel;
Aluminium;
Elektrisitet.

https://www.nho.no/tema/eos-og-internasjonal-handel/nho-brussel/artikler/europanytt/nho-europanytt-04.06.2021/ "
royroy
13.07.2021 kl 11:17 4946

Er dette aksjer du kjøpte selv - eller de aksjene du fikk tildelt ut fra VOW aksjene?
Jeg blir ikke klok på dette og forstår ikke hvorfor ikke vi skal kunne selge VGM aksjene vi fikk vis VOW hvis vi hadde ønsket det!
Jeg venter bare på duppen når dette blir mulig for å laste opp mer, men synes det er veldig merkelig..?? Var alle forberedt på en sånn type «regel»/kort lock-up?
royroy
13.07.2021 kl 11:19 4946

Samme spørsmål her - er dette VGM aksjer du kjøpte i går, eller VGM aksjer du fikk via VOW?
Bubleslurp
13.07.2021 kl 11:31 4914

Dette var aksjer som ble tildelt. Det er tydeligvis stor forskjell i kvalitet på aksjehandelen til DnB og Nordnet.
dotcom
13.07.2021 kl 11:36 4894

Ja vi var forberedte. Det stod tydelig i meldingen at fredag var siste dag i VOW med rett til VGM aksjer. Så venter man to dager for å være helt sikre på at VPS beholdningene er oppdaterte og korrekte. Dette er normal praksis. Aksjer handles gjennom en rekke handelssystemer og ikke alle oppdaterer VPS direkte, det er etterslep i oppdatering hos VPS.
royroy
13.07.2021 kl 11:59 4861

Ok. Det er greit nok med fredag var siste dag, dét var tydelig nok. Men ikke at noen må vente lenger enn andre som får solt før. Fx Bubbleslurp her. Tenker da det er ganske vesentlig
Record
13.07.2021 kl 12:02 4878

Kanskje det er A og B aksjer ?
Vet ikke helt hva du mener, i en tråd har du solgt ,en annen får du ikke aksjene før i morgen ?

Denne var kanskje til dot com
Kan du utdype litt nærmere dette med VPS , hadde hvert greit å vite , selv om det kanskje er for sen i denne omgang .
Redigert 13.07.2021 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2021 kl 12:09 5037

Mine VGM var inne som beholdning både på tradingkonto og aksjesparekonto i går ved børsstart. Bruker Sbanken, men merkelig at det skal være så stor forskjell på tidspunkt. Burde være slik at alle skulle kunne handle fra samme tidspunkt.
Karbon
13.07.2021 kl 12:32 4980

Spiller i og for seg liten rolle når de tildelte aksjene blir tilgjengelige for handel, så lenge man har til hensikt å sitte med aksjene i lang tid.

Dersom utålmodige sjeler ønsker å lempe ut aksjer i selskapet som har fremtiden foran seg, så sitter jeg klar for å øke egen beholdning i VGM kraftig.
dotcom
13.07.2021 kl 12:39 4968

Jeg vet ikke helt hva du mener med å utdype.
Det er akkurat det samme som skjer ved utbytter. Man setter en cut-off dato og så sjekker man VPS et par dager senere for å se hvem som eide aksjer på denne datoen og utbetaler etter det.

Fra meldingen:
Type of corporate action: The shares in Vow ASA will trade exclusive of rights to consideration shares in Vow Green Metals AS ("VGM"). Eligible shareholders will receive one (1) consideration share in VGM for each share they own in Vow as of the cut-off date as registered in the Norwegian Central Securities Depositary (the VPS) as of the record date.
Cut-off date: 9 July 2021
Ex.date: 12 July 2021
Record date: 13 July 2021

Delivery of consideration shares in VGM to eligible Vow shareholders' VPS accounts: On or about 14 July 2021

ps: Slik har det alltid vært, men mye mulig at de fleste meglerne nå er online mot VPS så de strengt tatt ikke behøver å vente til record date før de beregner resultatet.
Redigert 13.07.2021 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Record
13.07.2021 kl 12:51 4934

Ok, takker , men får dette ikke til helt å stemme .

Kanskje de som er online fikk tildelingen raskere .
DenErGrei
13.07.2021 kl 12:58 5095

Fikk mine fra Sbanken inne i går. De fra Nordnet er ennå ikke inne på konto.
pysaok
13.07.2021 kl 13:01 5094

Jeg ser at Hammers skriver at VGM snart gir VOW en ordre på 200 mill. De 200 millionene ville i utgangspunktet vært en kostnad for VOW før utskillelsen av VGM. Kostnaden ved å bygge fabrikken. Kostnaden ville riktignok antagelig blitt avskrevet over flere år (og det blir den vel også for VGM når de nå må ta kostnaden). Men ved å skille ut VGM blir plutselig kostnaden ved å bygge fabrikken omgjort til en inntekt til VOW som får oppdraget fra VGM med å bygge fabrikken. Så VOW kan fakturere en inntekt fra VGM på 200 mill, for noe som i utgangspunktet var en kostnad for VOW på 200 mill. Jaja, kanskje en genistrek for VOW som tilsynelatende får høyere omsetning, og får kostnadene flyttet over til VGM, som er en vekstbedrift hvor det er å forvente kostnader ved investeringer. Dette var kanskje hele poenget med å skille ut VGM? Å trylle om kostnader til inntekter.
Karbon
13.07.2021 kl 13:13 5053

Alle har nå muligheten til å kjøpe VGM-aksjer til en billigere penge enn hva innsiderne handlet for i går.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/07/13/7704660/aksjen-steg-101-prosent-forste-handelsdag-flere-innsiderne-er-tildelt-aksjer-og-opsjoner

Kari Stine Tærum, primærinnsider og medlem av selskapets styre, kjøpte 34.000 aksjer for totalt 198.900 kroner. Dvs kr 5.85 pr aksje.

Anne Vasbotten Hartman, tilknyttet primærinnsider og medlem av selskapets styre, Carl Rembert Hartmann, kjøpte 25.000 aksjer til 143.407 kroner. Dvs kr 5,74 pr aksje.

Slettet bruker
13.07.2021 kl 13:16 5067

En artighet. I forbindelse med tildeling av VGM aksjer til prim insidere, står Badin oppført som midlertidig adm dit.
dotcom
13.07.2021 kl 13:16 5066

På IKZ kontoene til Nordnet så er det vel formelt Nordnet som står som eier i VPS, så der må vel Nordnet selv fordele til sine kontohavere. Mulig at det skaper litt forsinkelse.
royroy
13.07.2021 kl 13:27 5041

Enig i det, men det er prinsipielt helt feil og spiller en stor rolle, da dette faktisk er aksjonærer som har vært med fra før og fortjener minimum like rettigheter som andre.

Men det virker som dette er noe som varierer fra bank til bank fremfor noe grunnet VOW, så vidt jeg kan forstå.
pingvinen
13.07.2021 kl 14:57 4932

Du har delvis rett. VoW har nå skapt seg selv en stor kunde, det er helt sikkert. Det å gjøre det på denne måten er ikke uvanlig. Man flytter risiko ut i egne selskap - se bare på hotell. Det er svært sjeldent at det er det samme selskapet som eier bygget som drifter det. Nå Finnes det et selkap, VoW, som har det å selge utstyr som sin hovedgeskjeft. Så finnes det et annet selskap som har sin hovedgeskjeft i å bygge, eie og operere fabrikker - altså to helt ulike driftsmodeller. Når VGM kjøper utstyr fra VoW, så har VoW sikret seg den fortjenesten salget av utstyret gir - uavhengig av hvordan det går med VGM i fremtiden. Selvfølgelig ønsker de at VGM skal gjøre det bra - hvis ikke hadde de ikke betalt 150 mill for 30,5% av VGM..... En annen ting er at når man kommer til det stadiet at man skal oppskalere VGM, så kan man enten låne i VGM eller foreta en emisjon i VGM - man slipper å vanne ut VOW.

I og med at VoW har planer for flere av denne typen fremover, så kan dette bli ganske vesentlig etterhvert. Ikke minst med å spre risiko. Man kan da gjøre avgjørelser i det enkelte selskapet som ikke berører resten av gruppen. Dette kan være emisjon, lån, avvikling dersom det går dårlig, salg dersom det går bra osv osv - dette er ikke hokus pokus - det er derimot svært fornuftig med tanke både på å øke synlighet, fleksibilitet og å begrense risiko.
pysaok
13.07.2021 kl 15:09 4953

Mange takk for svaret. Det høres veldig rimelig ut det du skriver.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 15:15 4965

Synes det bare er rett og rimelig at VGM som datter av VOW begynner å stå på egne ben
VOW har født henne , oppdratt henne og gitt henne en god start i livet
VGM ville vært et skikkelig beist av en datter hvis hun ikke var villig til å betale for seg og å stå på egne ben
Og helst bør hun gi VOW støtte og hjelp når VOW begynner å bli gammel, dårlig til bens og svaksynt. Kanskje ta henne med på en Sydentur
Og fortelle sine barn for en fin bestemor de har
Til slutt bør VGM gi VOW en verdig begravelse som en siste takk for alt VOW har gjort for henne
Og sørge for blomster på graven
Redigert 13.07.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
pingvinen
13.07.2021 kl 16:44 4831

Jeg er helt enig i at vi nå bør begynne å se VGM og VOW som adskilte butikker. Slik det blir fremover, så lever VGM et liv uavhengig av VOW; men VOW kommer til å være delvis korrelatert med VGM siden VOW eier 30,5% av VGM.

Jeg tror vi kommer til å se VGM vokse seg stor og sterk, for så en dag kunne betale tilbake til sin gamle mor i form av utbytter - men det ligger en god del år frem i tid. Først skal de opp og tjene penger, så skal de vokse - så lenge det er en sunn vekst å putte pengene i, så er det bedre å vokse enn å dele ut utbytter - men en dag kommer dette markedet også være et modent marked, hvor det ikke lenger handler om å vokse - DA kommer utbyttene. Men det er mange år frem i tiden.
Slettet bruker
13.07.2021 kl 21:03 4622

I morgen blir det tut og kjør.
Hammers
13.07.2021 kl 21:41 4549

Når VOW eier 30,5% av VGM er det fortsatt bare av den utskilte delen som utgjør totalt 6,5% av VOW.
Skulle denne NULLES utgjør dette i dag minimalt! 30,5% av 6,5% av VOW's totale drift.

Denne delen nulles selvsagt ikke. Den kommer til å vokse formiddabelt de kommende år.
Etter at ELKEM er endelig bekreftet (så langt LOI) er det etter hvert Arcelor Mital som står for tur.
Også DEN delen faller naturlig inn u/VGM.

For ELK blir produksjonen av BIOGULL formidabel.
Etter hvert det samme til AM - som har 73 plants rundt om på kloden. Felles for begge; Fosilt kull skal erstattes med biokull.

Selskapene har heftige mål om utslippskutt de kommende år (2030). Dette kommer til å gå raskt når "spetakkelet" først setter i gang.
Når kontraktene tikker inn til VGM blir disse raskt videreført til VOW i form av bestilling av produksjonsutstyr.

VGM blir med det et gedigent selskap for det er de som skal produsere "biogullet" for slike som ELK og AM.
Det er VGM som sitter igjen med enorm fortjeneste på prod av dette unike produktet til noen av verdens største på sine områder.

VOW blir etter hvert også et enormt selskap med en totalt annerledes inntjening enn da de het SSHIP og kun besto av cruise (gav utbytte).
Etter hvert som bestillingene fra VGM og kommende spin-off's tikker inn må det bare bli det.
Enten som leverandør av selskapets utstyr eller på den verdistigningen som forventes av VGM og alle de kommende søstrene.

At det normalt ikke skjer noe i fellesferien får vi bare leve med, men fra august av blir det igjen bli full spiker.

Hilsen Hammers.......som ikke fatter at folk fortsatt sitter og kverulerer om startkurs i VGM, om ditt og om datt i mikrolendet!
Slike saker som i det store bildet har NULL betyding. DET er det den framtidige utviklingen som har!
Redigert 13.07.2021 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
kruser
13.07.2021 kl 22:32 4467

Det er vel ikke lett og gruse, Arcelor-Mittal som er verdens største stålprodusent.
Men på sikt bli topp 3 jaa.

Arcelor-Mittal er verdens største stålprodusent. Selskapet ble stiftet i juni 2006 gjennom en sammenslåing av den fransk stålprodusenten Arcelor og det opprinnelig indiske Mittal Steel. Selskapet har sitt hovedkontor i Luxembourg og ledes av den indiskfødte administrerende direktøren Lakshmi Niwas Mittal, som er foretakets dominerende eier.

I fra Wikipedia.
Arcelor oppstod gjennom en sammenslåing av Aceralia (Spania), Usinor (Frankrike) og Arbed (Luxembourg) i 2001.
oivindl
14.07.2021 kl 09:12 4079

Det ser foreløpig ut til at den voldsomme hypen omkring spinoff ikke har slått til.
Utviklingen har vel vært slik en med rimelighet kunne forvente.
Slettet bruker
14.07.2021 kl 10:01 3992

Ja, det spørs hva en forventet. Jeg syns VGM-kursen har vært positiv , sågar 100% opp i forhold til tørre tall.
Har en aksjer i begge selskaper så går en ikke glipp av noe
Timingen er i hvert fall rimelig bra, eller helst i seneste laget
Det brenner overalt på det amerikanske kontinentet
oivindl
14.07.2021 kl 10:33 3904

Jeg fester meg ikke så mye ved oppgangen i VGM.
Som også andre har vært inne på, så er det vel mer snakk om fordeling av verdien mellom VOW og VGM.
Disse første dagene er det etter min mening, totalen som er interessant. Så langt har totalen variert innenfor det som ville vært helt normalt for gamle VOW.
Record
14.07.2021 kl 10:33 3944

Tørt og Co2 , kanskje denne ligger best an til spinoff ,kortsiktig ?

Vedlegger fra Karbons tråd :



«VOW GREEN AGRICULTURE»

Biokull til bruk i jordbruket er et satsingsområde jeg har veldig stor tro på i årene framover, og for ikke mange dagene siden fikk Vow en gjennombruddskontrakt med selskapet Wakefield Biochar i USA:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-secures-breakthrough-landbase-contract-in-the-usa

Sakset fra Wakefield Biochar:

"Making an impact on a global issue takes global partnerships. Wakefield is working with VOW ASA to scale our operations and offer carbon solutions for corporate sustainability initiatives. Buckle up! This is happening people!"

For de som ønsker å vite litt mer om bruk av biokull i jordbruket, så kan denne artikkelen fra økologisk.no være en god begynnelse. Artikkelen er over 3 år gammel, og mye har skjedd på området siden artikkelen ble skrevet.

Men innholdet i artikkelen er mer aktuelt enn noensinne, spesielt for de som er interessert i Vow, og ikke minst med tanke på de gigantiske jordbruksområdene i USA:

https://www.okologisk.no/no/tema/klima-og-miljoe/hva-er-biokull?gclid=CjwKCAjwq7aGBhADEiwA6uGZp_47-OZnrLgJ7I4daqGWbIljiJAt8dbtfmWCoCZ13lPrPnusKSiHgxoCY40QAvD_BwE

Fra artikkelen har jeg sakset følgende:

Man ser for seg at biokull kan:
· øke jordas evne til å holde på vann
· Gjøre jorda raskere varm om våren (på grunn av mørkere farge)
· Øke det karbonnivået i jorda
· Øke jordas pH.
· Bedre jordas evne til å holde på næringsstoffer
· Øke jordas biomasse
· forbedre effekten av kunstgjødsel
· redusere utslipp fra jorda av klimagasser
Biokull kan lagres stabilt i jordsmonnet i flere hundre år. Derfor ser man for seg at man kan bruke metoden for å deportere CO2. På grunn av biokullets porøse struktur kan jordsmonnet også bli mer produktivt.

Wakefield Biochar har som vi nå vet valgt Vow:

https://www.wakefieldbiochar.com/

Det fins mange flere som kan tenkes å ville gå for den ypperste kvaliteten av Biokull. Her er et par kandidater:

https://pacificbiochar.com/

https://genesisbiochar.com/

Markedet for biokull i jordbruket er intet annet enn enormt. Jeg ser helt klart for meg at dette forretningsområdet kan bli en soleklar kandidat til en fremtidig spinoff.

Edit:
Denne rykende ferske artikkelen om Wakefield og Etia/Vow forklarer mye om potensialet framover:

https://www.biogreen-energy.com/story-of-customer-wakefield

Redigert 14.07.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2021 kl 10:55 3900

VGM utvikler seg som forventet. Ingen grunn til å forhaste seg med å kjøpe tilbake de 50% som ble solgt mandag. Noen minusdager på OSE så ser vi nok 3 tallet og da skal jeg vurdere å vekte opp.
TheKurgan
14.07.2021 kl 11:03 3891

Flott research Record🙏 Her var det mye bra å lese en feriemorgen til kaffekoppen. Det kan noen ganger virke som om Badin & Co. går for tregt frem og aksjen går baklenges eller virker treg og lite raketter å spore på good news som vi alle har sett i andre aksjer det siste halve året. Det blir bare mer og mer tydelig at dette er rett sted å være fremover. Badin sine stødige og målrettede skritt fremover vil tidsnok bli oppdget av den større masse (investorer). Min «lille bunke» VOW og VGM blir long. Føler meg trygg på at det kommer til å bli gøy å sjekke innom å se beholdingen min i fremtiden.
Slettet bruker
14.07.2021 kl 11:06 3900

Ingen ACC det her nei, mer «ACH» på kort sikt.
…. Men om 3-4 uker blir det nok god driv.

Blir spennende å se utviklingen til moderselskapet. Det skal vel egentlig litt opp igjen, men vow-tyngdekraft fungerer på mystisk vis.
Bubleslurp
14.07.2021 kl 11:27 3816

Record: æres den som æres bør. Dette har du klippet og limt fra Karbon sitt innlegg. Greit å vise til opphavet, ikke sant?
Redigert 14.07.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
oivindl
14.07.2021 kl 11:32 3794

Godt poeng, buble.
Sitater, referanser og kilder må man holde orden på.
Sundancer
14.07.2021 kl 11:45 3754

De som selger nå bør være litt obs. på kursmål som kan komme når som helst. Jeg husker ACC gikk som en kule etter at det kom noen ville kursmål. Hold på hatten og aksjene ;)
Record
14.07.2021 kl 12:10 3671

Sorry det var ikke meningen , kopierte også Karbons overskrift .
Æren for anlegget er fuldt å helt Karbon s.