Startkurs Vow Green Metals AS

Bjørn2020
VOW 01.07.2021 kl 10:23 64925

Om en måned blir VGM oppført. I følge mine første beregninger vil startkursen til NOK 4,3 ref:

https://newsweb.oslobors.no/message/529782

"Vow has also decided to implement a share capital increase in Vow Green Metals of NOK 150 mill, meaning that Vow will maintain an ownership interest in Vow
Green Metals of approximately 30.5% when the Demerger becomes effective"

markedsverdi: 491 mill (150 mill/0,305).
antall aksjer: 164,427 mill
aksjekursen: 491/164,427 = NOK 2,98

Dette er mine raske beregninger. Hva tror du folkens?
Lavere jo bedre ettersom det har mer opp-potensial
Redigert 12.07.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
09.07.2021 kl 21:22 3628

Du får da kursen den 12.
Om det tar to dager før du kan se dem på kontoen spiller kanskje ikke så stor rolle?
Du tenkte kanskje å begynne å trade dem på direkten,da kan jeg forstå deg.
De opsjonene skulle jeg også gjerne hatt,men.....
Slettet bruker
09.07.2021 kl 22:08 3551

Se utviklingen på tradegate.
tipper at kursen den 14 er

VOW. 38,60
VGM. 1,80

Da har vi 2 selskaper som synker.

Hurra.
Karbon
09.07.2021 kl 22:19 3549

Kalg:

Gratulerer. Du innehar nå HO-rekorden i å produsere antall depressive og surmulete innlegg i løpet av en 12-måneders periode.

Jeg håper du forstår selv at innleggene dine ikke interesserer noen lesere på forumet. Innleggene dine har NULL informasjonsverdi.

Vær så snill og finn deg er annet forum for å få utløp for dine depressive tanker. Jeg tror jeg trygt snakker for flere enn bare meg når jeg sier:

Jeg er møkka lei av å lese all dritten du lirer ut av deg!
Bubleslurp
09.07.2021 kl 22:29 3526

Amen, tipper jeg ikke tar mye feil om dette nicket har opphav i et annet nick, mer skipsrotte-relatert.
Hammers
09.07.2021 kl 22:35 3605

Tror det er flere som er inne på noen vesentlige punkter her!
Det er en grunn til at de nevnte aktørene ble nektet tilgang til mine låste tråder - selv om man ba så pent.

Hilsen Hammers
Hammers
09.07.2021 kl 23:11 3592

Her er forresten Q&A etter Badins presentasjon av VGM.
Som i hvert fall JEG skjønner; her ligger det enorme muligheter i tiden framover.

Ikke noe som kanskje kommer, men som DEFINITIVT gjør det! Verden skal gå mot 0-utslipp og VGM har virkemidlene.
Ca 18 minutter som man bør ta seg tid til; https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-final-preparations-for-listing-of-vow-green-metals

Hilsen Hammers.......som i hvert fall har 3 gjennomlyttinger av de kloke ord!
Slettet bruker
10.07.2021 kl 00:09 3522

Halloi folkens.
Litt usikker på hvordan jeg skal gå fram mandag. Tenkte handle en god slump med VGM, men 12/14 juli-klinsjen for eksisterende aksjonærer setter jo litt spørsmålstegn. Best å bare vente med ekstra innkjøp en ukes tid og se om vi går retning ACC eller ACH? Hva tenker dere om første uke?
Hammers
10.07.2021 kl 00:16 3508

Det er ingen som gir sine tanker til slike til deg!
DET er mine tanker!

Hilsen Hammers
Slettet bruker
10.07.2021 kl 00:29 3507

Minner om at du ba alle holde på aksjene og du solgte deg ut. Enda ikke svart meg om du har kjøpt deg inn igjen. Skjønner ikke hvorfor du ikke kan diskutere neste uke? Du måtte gå på person?

Jeg får i alle fall en fin andel aksjer neste uke og er gira på flere. Føler det er leit om jeg betaler overpris som eier både før og etter fisjon. Interessert i å høre hva andre tror om neste ukes utvikling.
Karbon
10.07.2021 kl 00:45 3455

Ingen kan gi noen råd i forhold til kortsiktige disposisjoner. Alle som har vært i aksjemarkedet noen år vet at "markedet" kan være fullstendig irrasjonelt i perioder.

Jeg gir derfor ALDRI anbefalinger om verken kjøp eller salg, basert på kursutvikling i nærmeste 3-måneders-periode.

Når det gjelder tanker om langsiktig kursutvikling, har jeg jeg imidlertid ingen betenkeligheter om å anbefale kjøp. Da tenker jeg 3 til 5 år fram i tid.
Slettet bruker
10.07.2021 kl 01:05 3411

Jau, skal ikke være lett på kort sikt. På lang sikt blir nok dette veldig fint. Ser tiåringen faller godt tilbake igjen. Kanskje de store lokale fatter interessen igjen? Blir spennende å se fremover!
PrivatInvestor
10.07.2021 kl 08:21 3154

Hva med fabrikken i Luxembourg, går den inn under VGM?
pingvinen
10.07.2021 kl 09:43 3040

Forskjellen mellom VOW og VGM blir at VOW blir selger av teknologien, mens VGM blir drevet på BOO, Build-own-operate. Mao - dersom man får en ordre på å levere utstyr tyoe kontrakten i Wakersfield, så blir dette levert fra VOW, gjør man en avtale type Follum, så blir dette i VGM.
Hammers
10.07.2021 kl 10:26 2964

Jepp - også LUX og alle de kommende anleggene til AM havner under VGM.
Også senere fabrikker til andre metallprodusenter.

Det er VGM som skal drive fabrikkene og som med det også sitter igjen med fortjenesten av deres verdiskapning.
VOW på sin side vil tjene rått på alt det salget av teknologi som VGM genererer siden all drift er basert på deres løsninger.
En utmerket måte å få VOW's teknologi ut i markedet i et raskt tempo.

I tillegg til produksjonsinntektene er VOW også med på den forventetde kursstigningen i VGM siden man sitter med 30,5% av aksjene.
Alt dette mens man har 100% kontroll over datteren (30,5% + ledelsens store andel av selskapet).

Hilsen Hammers.........som virkelig må berømme henne i styret som konstruerte dette opplegget.....👍👍👍!
Redigert 10.07.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Record
10.07.2021 kl 12:07 2823

IHH til DN investor bygger det virkelig på seg :

Vow fisjonerer vekk selskapets biokarbonforretning
I en børsmelding fredag ettermiddag melder fornybarselskapet Vow om at biokarbonforretningen til selskapet har blitt fisjonert vekk. Biokarbonforretningen er nå en del av VGM, et selskap som spesialiserer seg på forsikrings- og finanstjenester.

Etter å ha gjennomført fisjonen har aksjekapitalen til Vow blitt redusert med nesten 750.000 kroner, fra om lag 11,4 millioner kroner til 10,7 millioner.

Eller er det kanskje liten eller ingen internkontroll i DN ?
Record
10.07.2021 kl 12:12 2816

Håper på en kombinasjon av de to , flere med på finansieringen av anleggene .
Men det kan komme mye kapital inn på Co2 reduksjon alene ,,så her er det greie multipler også på drift .
Spennende når/hvor neste anlegg skal i gang .
oivindl
10.07.2021 kl 12:30 2768

"I tillegg til produksjonsinntektene er VOW også med på den forventetde kursstigningen i VGM siden man sitter med 30,5% av aksjene."

Med til historien hører også at VOW uten utskillelse av VGM, ville fått 100% av inntektene.

Edit:

Denne havnet på feil adressat.
Skulle være til Hammers.
Sorry record😕
Redigert 10.07.2021 kl 14:00 Du må logge inn for å svare
Sundancer
10.07.2021 kl 12:40 2750

Dette er tull. Det ville aldri vært aktuelt for VOW å produsere biokull fordi det er ikke en del av deres forretningside. De kanibaliserer heller ikke et eksisterende forretningområde. Slitsomt å lese hvordan du prøver å vri og vende på ting for å være negativ. Få deg en annen hobby.
Slettet bruker
10.07.2021 kl 12:46 2764

Vi vet vel ingen her inne helt hvor neste uke bringer oss. I tillegg til alt som er meldt så langt så sitter det sikkert en del aksjonærer som ikke følger aksjene sine så veldig nært. Kanskje noen har satt SL og tatt ferie uten å tenke på noen utskillelse/utbytte. Synes også det er veldig rart om ikke Badin er på neste uke, tviler på han har bytta løpeskoa ut med badesko allerede.
Hammers
10.07.2021 kl 12:49 2751

Jeg gidder selvsagt ikke å mase om dette jevnlige tullet du kommer med, men greit nok.

Med DINE premisser;
I stedet for at de resterende 69,5% av inntektene går til VOW så tilfaller de heller de aksjonærene som ble med over i VGM.
Nå er det DE som vederlagtfritt får denne eierandelen og det er DE som med dette grepet får et enormt skjult utbytte fra VOW.
Et utbytte som etter alle solemerker vil stige kraftig i verdi i uoverskuelig framtid.

Hilsen Hammers.......som minner om at dette er det 2. utbyttet i selskapets historie. Det først kom våren 2019. Like etter min inntreden. Altså et utrolig aksjonærvennlig selskap. Et som allerede har lovet FLERE spin-off's til sine aksjonærer.
MAO indirekte nye skjulte utbytter.
Redigert 10.07.2021 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2021 kl 12:58 2741

Forsto det slik at bestillingene kom først «om et par måneder», så det kan være ganske rolig fram til høsten. Rolig betyr kanskje ikke underverker for kursen i første runde. Håper selvfølgelig på løpeskoa.
oivindl
10.07.2021 kl 13:17 2701

"Hilsen Hammers.......som minner om at dette er det 2. utbyttet i selskapets historie."
-Hammers

Hva skjedde med denne?

"Når en viss kritisk skribent først forteller at en spin-off kan likestilles med et utbytte skjønner man raskt hvor LISTA ligger!"
-Hammers
Kalle 1
10.07.2021 kl 13:26 2684

ÉN ting jeg undrer litt på; vil man måtte skatte av de aksjene man mottar? Som utbytte muligens? Dette har kanskje vert debattert på vow-tråder uten at jeg har fått det med meg...
oivindl
10.07.2021 kl 13:30 2667

"Det ville aldri vært aktuelt for VOW å produsere biokull fordi det er ikke en del av deres forretningside."

Hvor har du det i fra?
Hva er det med realitetene som er så vanskelig å svelge?
Record
10.07.2021 kl 13:41 2655

😀 om det var ett svar på mitt innlimte innlegg fra dn, må jeg be deg lese teksten en gang til .
DN skrev at VGM driver finans og forsikrings tjenester, det var ikke jeg klar over, tror ikke jeg ville gått glipp av det om det skulle være tilfellet heller 😌 Ellers alt fantastisk , var det før utfisjoneringen å blir det nok etter også .
Slettet bruker
10.07.2021 kl 13:42 2649

Hvis du selger blir det skatt av. Hvis du ikke selger blir det ikke skatt. Dette er allerede kommunisert av selskapet, således regner jeg med at advokatene har allerede undersøkt skattespørsmålet..
Record
10.07.2021 kl 13:59 2610

Helt sant , 100 % av alle intäktene .

Med denne foretningsmodellen tar VOW VGM ett steg videre i mine øyne ,VGM kan drifte på forskjellige modeller med og uten utenforstående medeiere .
Det ville hvert mer komplisert om foretningsområdet var 100% inne i VOW .
Med tanke på at det kan komme ytterligere spinoffs er jeg veldig fornøyd med modellen , hvert av søskenselskapene blir friere å kan ta raskere beslutninger og eventuelle omstillinger uten å måtte hennsynta VOW i noe særlig grad . Holdingselskapet har selvfølgelig posisjoner nok til å styre der det måtte være behov fortsatt ,men en adskillig enklere modell enn om at alle forretnings områder holdes i VOW. VOW er holdings & utviklings selskap .
Hammers
10.07.2021 kl 14:02 2618

Har du ikke noe å foreta deg i dag heller? Huff, for et sørgelig liv du må ha!

Du skal likevel få nok et svar fra meg;
- For VOW har det aldri vært aktuelt å produsere biokull. Selskapet er en utstyrsleverandør - ikke en produsent.
- VGM er derimot skreddersydd for oppgaven - akkurat som senere spin-off's vil være det innen sine områder!

- Et skjult utbytte i form av et HURTIGVOKSENDE vekstselskap er ikke det samme som å få noen døde 10-øringer inn på konto.
- Så hurtig vil veksten bli at jeg lurer på om de har blandet "høyoktan biokull" i det jordsmonnet som omgir fabrikken i Follum.
- Stoffet man har fanget karbon inn i og som får planter/trær til å vokse 30-50% utover norm når det bearbeides i jorden.

- Kloden er som kjent FULL av jord, men dessverre er mye av den utarmet pga rovdrift og tørke.
- BIOKULL løser disse problemene. Holder på fuktighet og er som gjødsel å regne.
- Markedet vil her kunne bli enormt siden dette fortsatt er et relativt ukjent produkt i foredlet tilstand (som det VOW har).

- Aktivt karbon i jord = GULL. Karbon i luft = TULL og skaper store ødeleggelser for mennesker og på natur.
- Større og kraftigere vekst gir som kjent ytterligere karbonfangst utover det som allerede finnes i kullet.

Hilsen Hammers.............som med det avslutter med Henrik Badins herlige "ord for dagen";

" We are ready to go and everything finalised for the upcoming bell ceremony at Oslo Børs Euronext Growth for Vow Green Metals first day of trading Monday 12th of July. We are all excited to float our new venture helping the metallurgical industry decarbonise, cracking the code for large technology deployment at Vow ASA.
Redigert 11.07.2021 kl 00:53 Du må logge inn for å svare
oivindl
10.07.2021 kl 14:32 2555

"For VOW har det aldri vært aktuelt å produsere biokull."
-Hammers

Ja, husker du fremholdt det som et fortrinn i forhold til QFUEL i sin tid.
Men så kom Follum, og da skrev du følgende:

"At jeg har påstått det er et fortrinn å kun skal selge og ikke drifte skjønner jeg ikke.
Spesielt siden jeg har det motsatte syn. Et syn a la det som nå skjer. Alle skapte verdier forblir i egen kjede."
-Hammers

Nå har du tydeligvis snudd igjen.
Redigert 10.07.2021 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Sundancer
10.07.2021 kl 14:36 2545

Du snakker om biokull til bruk i landbruket. Så vidt jeg vet så skal ikke VGM lage biokull til jordbruk. Jeg vet ikke om det er noen forskjell på biokullet som brukes i metallindustrien og til jordbruk. Hvis det ikke er noen forskjell så er det rart at VGM kun retter seg mot metallindustrien. (Ref. navnet Green METALS). Hvis det ER forskjell på kullet, så må det være veldig interessant å lage en egen spin-off for kull til jordbruket.
Slettet bruker
10.07.2021 kl 14:57 2528

BIOKARBON/KULL,en hel VERDEN vil ha biokull,både som jordforbedring/sunn jord og for å forsinke den globale oppvarmingen.TMR Research;regioner som mangler vann og næringsstoffer,hele verden ser på biokull som en UNIK metode for å forbedre jordsmonnet.Biokull/karbon gjør jorden mer fruktbar og produksjonen øker.Biokull/karbon gjør at at næringsstoffene utnyttes langt bedre og biokull blir værende i jorden i hundrevis av år.
En mulig spin off fra VGM ala YARA?! LØPESKO på Badin og C.Jonassen
Kalle 1
10.07.2021 kl 15:03 2527

Jøsses!
Nesten for godt til å være sant!
Så de overbetalte "$#%&på skatteetaten,får ikke lagt de svette pølsefingrene sine på mine aksjer før jeg selger?!
Ja da selger jeg nok ikke de aksjene der.
Pinadø reinspikka finansgenier i VOW!
Håper på flere spin-off`s selvfølgelig.
Ikke rart de største eierne, har hamstret siste tiden.
Sundancer
10.07.2021 kl 15:25 2499

Det er en fire siders artikkel om VGM i dagens Finansavis, med en meget fotogen admin. dir. Dette blir kanon!
Hammers
10.07.2021 kl 15:30 2498

Jeg har en gang (eller flere) sagt; BIOKULL er ikke BIOKULL,men jeg kjenner ikke detaljene ang kvalitetene.

VOW har via sitt patenterte Spirajoule forsket mye på framstilling ved forskjellige temperaturer (og kanskje med tilsetninger?).
"Høyoktan" har sluttproduktet uansett blitt - og det holder i lange baner for min del. En type til metallurgisk industri - en annen til jordbruk.

Ingen må derfor bli forundret hvis f.eks et VGA (VOW Green Aggreculture) er nestemann ut.
Man har allerede et samarbeidsprosjekt med Wakefield i USA.
En STOR leverandør i et STORT jordbruksområde (et av verdens matkammer).

Også på dette området er det lov å tenke stort på sikt.
Tenk hvis en av UN-organisasjonene kom på banen mtp biokull til jordbruket i f.eks det afrikanske kontinent?
Dvs etter/parallelt med at det amerikanske erobres.

Hilsen Hammers
(PS; Bare å notere......."oivindl". Her renner gullkornene ut!)
(PS,PS; Sundancer; Takk for tipset......er straks på vei til butikken...!).
oivindl
10.07.2021 kl 16:03 2434

"(PS; Bare å notere......."oivindl". Her renner gullkornene ut!)"

Vurderer å ansette sekretær😊
FrankF
10.07.2021 kl 16:16 2398

https://live.euronext.com/en/ipo-showcase/vow-green-metals

Se pris i pdf:
Startpris / Reference Price. Closing price of Vow ASA on 09/07/2021 * 0.0650

42,04 x 0,065 = 2,7326

+- hva som skjer på før-handel
Slettet bruker
10.07.2021 kl 16:35 2369

Veldig bra ettermiddag i USA , de lange rentene på vei ned og trolig bra driv i Asia natt til Mandag(om de følger USA), Oljeprisen på vei opp vil jo også generelt gjøre glisene bredere i Oslo. Men dette er jo slik en tenker på trader kontoen sin. Merkelig stille / lite handel siste dagene ? Er det noen store som lurer i sivet som ønsker ta store mengder VGM med så lav åpning som mulig??