Startkurs Vow Green Metals AS

Bjørn2020
VOW 01.07.2021 kl 10:23 64916

Om en måned blir VGM oppført. I følge mine første beregninger vil startkursen til NOK 4,3 ref:

https://newsweb.oslobors.no/message/529782

"Vow has also decided to implement a share capital increase in Vow Green Metals of NOK 150 mill, meaning that Vow will maintain an ownership interest in Vow
Green Metals of approximately 30.5% when the Demerger becomes effective"

markedsverdi: 491 mill (150 mill/0,305).
antall aksjer: 164,427 mill
aksjekursen: 491/164,427 = NOK 2,98

Dette er mine raske beregninger. Hva tror du folkens?
Lavere jo bedre ettersom det har mer opp-potensial
Redigert 12.07.2021 kl 18:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2021 kl 11:43 25609

Hei
Tror du må nedjustere markedsverdien en del. tipper 420 mill.
Børsen er opp
VOW går ned

En vanlig dag altså.
Slettet bruker
01.07.2021 kl 21:54 25429

Det er kun 17 Mill aksjer utenfor topp 50. Den siste måneden har det kommet ca 700k fra de små(utenfor topp 50) Trist at de lar seg lure trill rundt og kaster kortene. Franske banker og amerikanere er de som manipulerer og akkumulerer mest, ser det ut som. Ordentlig råttent spill... men vi har også fått UBS bank som ny aksjonær denne uka med ca 150k :-) det må vel bety at at Vow er under lupen :-)
Hammers
01.07.2021 kl 22:28 25365

VGM kommer etter hvert til å bli et gullkantet papir.

Biokull er i vinden som aldri tidligere og storkonsern etter storkonsen er ute etter å erstatte fossilt kull med tilsv bio.
I tillegg til kull er også biogass et ca like hett tema. VOW leverer begge varene så det holder.

Med de enorme fortjenestemarginene og de enorme markedene VOW allerede har publisert for sin datters virksomhet er dette bankers på sikt.
Eierne av VOW får tildelt VGM ila en ukes tid - like før aksjen noteres.

Hva startprisen blir har ikke jeg funnet ut av (er ingen regnskapsmann), men det spiller uansett ingen rolle.
Det er FORTSETTELSEN som teller! Når analytikerne ser på inntjeningspotensialet og kursen handles etter forventet inntjening.
Se på Røkke-aksjene. Vet ikke om de en gang har operativ drift, men verdien har raskt blitt skyhøye.

VGM har alle de første planene klare for igangsettelse. Kundene er på plass og rask oppskalering er allerede på blokka.
Først en pilot - så ekspanderer man raskt på Follum.

HUSK; VGM skal EIE, BYGGE og DRIVE kommende anlegg for nye kunder. Inntektene tilfaller VGM - ikke VOW.
Dette blir et lukrativt driftsselskap som i sin tur bestiller varer og utstyr fra VOW.

På sikt blir dette en av VOW's aller største frittstående kunder (kanskje DEN største?) og vil føre til enorme hopp i VOW's egne tall!
Bare i oppstartsfasen er det forventet en STOR ordre VOW for utrustning til Follum. Vi snakker om 100-mill klassen......PLUSS!.

For å si det på en annen måte;
Det var etter at nyhetene om spin-off de største aksjonærene begynte å hamstre aksjer i VOW. Neppe uten grunn!
Det har de fortsatt med hver eneste uke fra emisjonsaksjene (til drift av VGM) ble fordelt i ca midten av mai.

Hilsen Hammers
Redigert 01.07.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Bjørn2020
02.07.2021 kl 01:32 25160

Ja, det er ingen tvil om deres nye og eksisterende teknologi. Hele poenget mitt er at hvis de lanserer aksje til lavere pris, vil det være bra for VOW ettersom prisen ikke vil falle, mens prisen på VGM vil doble veldig raskt.
oivindl
02.07.2021 kl 06:54 25014

"Lavere jo bedre ettersom det har mer opp-potensial"

For de som ønsker å øke beholdningen i VGM, er selvfølgelig lav startkurs positivt. For de som er fornøyd med beholdningen, vil en høyest mulig kurs uten at det går for mye på bekostning av VOW-kursen være det beste.
Ellers er vel det mest spennende å se hvordan markedet fordeler verdiene og forventningene mellom VOW og VGM. Ikke minst hvordan totalverdien vurderes sammenlignet med siste kurs i VOW. Hvor stor blir spinoff-effekten, som mange har forventninger til, de første dagene.
Triggly
02.07.2021 kl 07:30 24942

Jeg har regnet litt på startkurs selv, og man må vel også øke aksjebeholdningen slik at Vow's nye aksjer tilsvarer 30,5%. Dagens aksjer vil da tilsvare 69,5%

markedsverdi: 491 mill (150 mill/0,305).
antall aksjer: 164,401 (114,259/0,695)
startkurs: 491/164,401 = NOK 2,98

Lurt å ha litt ekstra cash i bakhånd slik at man får økt de første dagene.
oivindl
02.07.2021 kl 09:01 24734

Det som er viktig å huske på, er at det som skilles ut er deler av den landbaserte virksomheten.
Det som hittil har vært lønnsomt blir igjen i VOW.
En ren matematisk fordeling av verdier, er vel derfor ganske usikker.
Det store spørsmålet er hvordan markedet verdsetter den utskilt delen.
Bjørn2020
02.07.2021 kl 11:05 24556

Ja, det stemmer, jeg glemte å øke aksjekapitalen. Det vil være interessant å se utviklingen i løpet av de neste dagene
Redigert 02.07.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
manu
02.07.2021 kl 11:25 24502

Når er siste dag du må eie VoW aksjer for å få VGM aksjer eller har dette blitt annonsert?
anca
02.07.2021 kl 13:59 24339

https://newsweb.oslobors.no/message/537462

Tildeling av VGM rundt 12 juli.
investinor
02.07.2021 kl 14:31 24328

egen hjemmeside er på plass: www.vowgreenmetals.com
Nikco12
02.07.2021 kl 14:39 24304

Jeg kan tenke meg at denne datoen er meget godt planlagt, men kanskje jeg har feil. Tenk den dagen dette blir skilt ut at Betula Energy AS får godkjent sin støtte fra ENOVA rundt samme tid som lanseringen VGM. Noe som tilsvarer 200 mill på bok med engang det blir lansert! Om dette så er tilfelle er det ganske vilt!
Record
02.07.2021 kl 14:42 24467

Liker spessielt :Her skal en pluss en bli mere enn to :-)
Framtia
02.07.2021 kl 14:49 24437

Skal si markedet gleder seg og "750"- djevelen får vann på mølla av gode nyheter...🤔
pingvinen
02.07.2021 kl 15:04 24381

Man skal huske på at VOW har hatt en egeninteresse i å sette kursen lav. De tenker som så - vi må inn med 150 mill for å sørge for oppstartskapital - hvor mange aksjer skal vi få? Hvis man tar utgangspunkt i emisjonskursen på 46 kr, og tar 6,5%, så får du også veldig nært 2,94 kr...... Av en eller annen grunn har de funnet ut at det vgm får med seg ut av lisenser, patenter osv er verdt 6,5% av totale VOW. Hvordan har de kommet frem til det tallet? Jeg vet ikke - men hva hadde skjedd dersom de hadde sagt at verdien var 10% av VOW? Da hadde implesitt aksjekurs vært 4,6 kr. De samme 150 millioner ville da gitt 32,6 millioner aksjer. Totale akjser ville da blitt 32 + 114 mill, 146 millioner, hvorav VOW hadde fått 22%.

Altså - VOW vet de skal bruke 150 millioner - ønsker de 22 eller 30,5%? Husk at det er svært aksjonærvennlig å velge at VOW skal få så mange som mulige aksjer for sine 150 millioner - du og jeg er jo også deleiere i den delen av VGM.

Hva kommer VGM så til å prises for når den åpner - ja, det er det jo markedet som bestemmer. Med 2,94 er det mcap på rett under 500 mill - jeg synes det høres SVÆRT lavt ut. Jeg er sikker på at VGM kommer til å stige bra over denne kursen på relativt kort tid. Hva skjer så med kursen i VOW? Dersom VGM går opp, så øker jo dette verdien av VOW sin beholdning også..... Dersom VGM når 10 kr en eller annen gang (mcap ca 1,6 milliarder), så kommer VOW sin beholdning av VGM aksjer være like mye verdt som hele det VGM som nå skilles ut - PLUSS at VOW da har fått en stabil kunde i VGM......

Joa -- en pluss en kan fort bli mye mer enn 2
Redigert 02.07.2021 kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Bjørn2020
02.07.2021 kl 15:51 24282

Jeg tror det vil være ved dagens avslutning eller tidlig i neste uke
Framtia
02.07.2021 kl 16:09 24242

Garantert! Utskillelsen er ene og alene for å synliggjøre og skape større verdier for aksjonærene...😉
Record
02.07.2021 kl 16:37 24180

Høres ut som ett veldig fornuftig resonemang .
Forventer nok fortsatt press på aksjekursen da slike vurderinger ikke hensyntas i programmene til de som trader aksjen (har ingen relasjon til selskapet) de kjører på trender ,slik som vår venn Linløkken .
Mye spennende som taler for at vi kan komme særdeles godt ut av dette etterhvert ,ja raskere enn jeg hadde drømt om for kun kort tid siden :-)
oivindl
02.07.2021 kl 20:06 23973

Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom aksjekurs i VOW og utskillelsen av VGM.
Det er fastsatt at de skal ha ca 30% av aksjene.
Antall aksjer er fastsatt på grunnlag av aksjeantallet i VOW.
Styret bestemmer selv hvor mye de vil betale for aksjene.
Om kursen på VOW hadde vært kr 100, kunne de fått samme antall aksjer for samme sum.

At det er i VOWs interesse å holde kursen nede, tviler jeg på. Det er jo aksjonærene som er VOW.
Hvor mange av de ønsker å holde aksjekursen nede?
Ikke så mange av de som skriver her, så vidt jeg har registrert.
oivindl
02.07.2021 kl 20:14 23951

Vil verdien av aksjene i nye VOW og VGM overstige verdien av gamle VOW?

Mye mulig det, men foreløpig er det ikke tilført nye midler i systemet, heller ikke støtten fra ENOVA kan betraktes som det.
Så en stigning er betinget av en spinoff-effekt (synliggjøring av verdier) eller økt ordreinngang grunnet utskillelsen av VGM, eventuelt andre aktiviteter som genererer inntekter.

Edit
La meg legge til at jeg her tenker på verdistigning som overstiger det vi ellers ville sett i gamle VOW.
Redigert 02.07.2021 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
upsidedown
02.07.2021 kl 20:23 23917

Jeg tror fortsatt det vil bli kjørt en mindre emisjon i dagene før lansering og kursen man oppnår der vil bli introduksjonskurs på børs.

upsidedown
02.07.2021 kl 20:56 23862

Datoen vil bli meldt når de har fått klarsignal fra børsen. Regn med to til fire uker etter at det formelle er på plass.

Rettelse. Så meldingen akkurat nå. Rundt 12. juli blir det. Kommer nok flere meldinger i dagene fremover der det spesifiseres nøyaktig EX-dag.
Redigert 02.07.2021 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
investinor
02.07.2021 kl 21:52 23758

ny podcast på linkedin.
pingvinen
03.07.2021 kl 00:13 23605

Jeg tror bedre om deg. Dersom kursen hadde vært 100, og de hadde sagt at verdien av VGM var 6,5 av totalverdien, så¨hadde de også sagt at rett prising av kapitalutvidelsen var kr 6.50 dersom de skulle opprettholdt 6.5%. Det ville sett svært dårlig ut dersom de på den ene hånd sa at verdien av det VGM tar med seg ut er 6,50, men vi gir oss selv en emisjon på 2,94..... Alternativ måtte de sagt at det VGM har fått med seg er verdt bare 3% av totale VOW. Trolig sitter det noen revisorerer og har ett ord med i laget her også.

Uansett - hvilken interesse har dette? Vi er enige om at når denne åpner, så er det markedet som bestemmer prisen.
Redigert 03.07.2021 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
03.07.2021 kl 01:16 23523

Mange merkelige spekulasjoner her!

Et eksempel:
- Hadde VOW f.eks gitt 3 kr utbytte ville kursen falt ca 3 kr påfølgende dag. Et kortsiktig nullspill.

- Hvis f.eks VGM's verdi av hva man spinner ut også er 3 kr blir regnestykket helt annerledes.
- VOW ville fortsatt falt ca 3 kr, men man får ut levende kapital i et nytt frittstående selskap i form av VGM.
- Man vil se på kommende inntjening og se på kommende vekst. VGM vil da bli tillagt en langt høyere verdi enn de 3.

Eksempel;
- ACC som ikke har egen drift har 4-doblet seg ila 9 mnd siden SIN intro.
- Hvor mye som opprinnelig ble spunnet ut av Aker vet ikke jeg, men neppe stort.
- Den gangen var det vel neppe mer enn et kontorlokale, noen bord og stoler + en bunke med fargebelagte slides som ble spunnet ut?
- Verdien er i dag 10-11 MRD, men driften er uviss for min del. Tror ikke de har noe, men vet ikke sikkert.

- VGM har allerede Elkem som en sterk kunde og avtaler er også gjort med 2 til. Driften starter STRAKS Follum står klar for produksjon.
- Man starter piloten med 10.000 tonn biokull. Dette gir EBITDA på ca 25 mill.
- Vi løper RASKT, sier Badin i dagens podcast.

- Når man RASKT eskalerer til 30.000 tonn pr år gir dette ca 85 mill i EBITDA-fortjeneste. 50.000 tonn gir ca 150 mill og 100.000 gir ca 300 mill.
- Når analytikerne legger inn slike parametre vil/bør kursen ligge adskillig høyere enn de opprinnelige 3 - på litt sikt. En MERVERDI.
- ALT er i grunnen klart. Slikt kjenner analytikerne til - og slikt blir tatt med i regnestykkene.

Ellers kom det i dagens podcast sterke antydninger om at neste spin-off blir brukte bildekk som omskapes til verdier.
- Murfitt Ind er den største mottaker av slikt i UK. Skulle tro det var mer enn nok å ta tak i innen kongedømmet!
- VOW har allerede jobbet et par år med selskapet for å vise hvordan verdier kan skapes av problematisk avfall.

- Med spin-off vil VOW etablere et produksjonsselskap for Murfitts. Eie-Bygge-Drive anlegget - akkurat som VGM for ELKEM.
- Da har plutselig VOW-aksjonærene både moderselskapet + Vow Green Metals + Vow Green Tyres i fanget.

- Deretter kommer neste spin-off etter hvert. Så langt ingen klare indikasjoner, men plastavfall bør være en het kandidat.
- Henrik Badin og gjengen hans LØPER RASKT når de først setter i gang. Derfor går utviklingen også i et rasende tempo!

Hilsen Hammers.......som så langt ALDRI har hørt om en spin-off med totalt negativ effekt!
Redigert 03.07.2021 kl 01:26 Du må logge inn for å svare
oivindl
03.07.2021 kl 07:49 23366

"Uansett - hvilken interesse har dette?"

Nå skrev jo du et langt resonnementet om dette, så en viss interesse har det vel?
Mitt poeng er at jeg er uenig med resonnementet.

Som jeg har skrevet før, VOW er jo aksjonærene. Får VOW en billig inngang i VGM, får aksjonærene en tilsvarende billig inngang. Det er ingen aksjonærer som får noe fortrinn fremfor andre.
oivindl
03.07.2021 kl 07:57 23343

Ditt første eksempel er ikke relevant.
Alternativet til spinoff er ikke å betale utbytte.
Alternativet er å beholde verdiene i VOW, og utvikle verdiene i samme selskap.
Noe du også selv tidligere har hevdet var en god løsning.

Om verdiene kan utvikles bedre i VGM enn i VOW, gjenstår å se. Det er godt mulig. Det er også godt mulig at markedet priser de to selskapene høyere av andre grunner, eks ren spinoff-effekt.
Record
03.07.2021 kl 08:57 23254

Ikke så sikker på det , tror ledelsen fikk en negativ overaskelse ved siste emmisjon .
VOW er "sertifisert" som ESG selskap å nyter således godt av tilgang på finansiering på fordelaktige betingelser (GLP) .
Om ikke lenge vil det bli iverksatt ganske strenge krav til dokumentasjon for "grønne" selskap , ett navneskifte vil ikke gjøre selskapet grønt ( Eks: Saga Tankers ble Saga Pure)
Intensjonen er at de som er "sertifisert" vil nyte godt av en rekke insentiver i forbindelse med utvikling ,finansiering av selskapene å deres produkter .

Jeg har ivret for raskere kapitalisering å derav også håpet på intredelse av noen større kapitalsterke aktører på eiersiden nettop for å oppnå bredere å raskere markedsføring å realisering av porteføljen til VOW.
Det gledes å se at ledelsen virkelig tar aktive grep for å nå ut i markedene med produktene.
Som Hammer nevner har Murfitt "testet" VOWs unike system for gjennvinning av bla dekk.
Murfitt har kanskje ikke hatt interesse for å løfte andres teknologiske løsninger for miljø å gjenvinning, all den tid de har proffitert adskillig mere på sine egenutviklede systemer med bla en bred rekke granulater ?
Ser virkelig frem mot at VOW spinner ut denne delen å får visualisert potensiale å ikke minst miljøgevinsten ,det er der fremtiden i selskapet bygges .
Beste teknologiske løsninger hjelper ikke om de ikke når ut i markedene .
Jeg skal være med på den finansieringen som trenges innen alle segmenter for å løfte opp å frem VOWs teknologi , nytter ikke å ha verdens største,beste,fineste Cruiseskip om det ikke har motor ,kundene vil ikke ligge ved havn ,de vil ut på verdenshavene !
Slik er det , for at " en pluss en skal bli mer enn to" må vi nå frem med mere enn visjonene .
Ja selv Elkem gjør det som profiterer dem best , de har aldri bygget ut Follum .
De driver med noe helt annet, men må tilpasse seg etterhvert som utviklingen "tvinger" dem til det .
Hammers
03.07.2021 kl 10:17 23125

Jeg gidder ikke å bruke helga på å krangle om VGM og hvilken effekt en spin-off har.
Likevel; Gjør nå en liten egeninnsats og prøv å skjønne det de aller fleste andre med 2 sko lett kan se.
Hvis du evner slikt.

Mitt eksempel på utbytte kontra levende kapital via et nytt selskap tror jeg er åpenbar for de aller fleste andre.
Når VGM etableres er dette et tilskudd i VOW-systemet.

Hva var det Badin sa ang spin-off'en; For å maksimere verdiene for våre aksjonærer.
Akkurat; For å maksimere. Hvis det ikke finnes en kraftig mervierdi i prosessen er den fullstendig bortkastet.


Vow kaster ikke bort noe som helst. Hele deres forretningside bygger på den stikk motsatte holdningen.
Man tar vare på søppel og lager verdier av dem.

"Look to AKER" - og deres spin-off's - sier nå jeg.
Her er forresten VGM's hjemmeside; https://www.vowgreenmetals.com/

Hilsen Hammers
Redigert 03.07.2021 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
03.07.2021 kl 10:48 23045

Jeg sitter med en beklemmende følelse av at jeg kommer til å angre om noen år.
På at jeg ikke hadde baller nok, til å kjøpe alt jeg kunne av vow-aksjer.
Jeg har bare 9000 stk pr nå.
Men jeg har "spredd meg ut" for å ta ned risken på min portefølje.
Ikke gøy å være pyse.....
pingvinen
03.07.2021 kl 10:54 23027

Min komentar "Uansett - hvilken interesse har dette?" var myntet på at det er HELT uvesentlig hva både du og jeg synes om dette - det er markedet som bestemmer prisen når den åpner.

Jeg tror det er den lave prisingen i utgangspunktet som gjør at 1+1 fort blir mer enn 2.

Ellers tror jeg vi er rimelig enige egentlig. Jeg er helt enig med at en billig inngang er et gode for alle eksisterende VOW-aksjonærer og at vi alle blir likebehandlet her. Her er vi inne på et av kjernepunktene for hvorfor jeg stoler på ledelsen - vi sitter i samme båt. Jeg tror ledelsen er smarte nok til at de tar vare på seg selv, men da tar de også vare på lille meg.

Jeg har uttalt tidligere at jeg tror mye av verdien i å være eier av VOW i det lange løp vil være at det å eie en VOW-aksje vil være verktøyet man trenger for å få tildelt billige aksjer i spin-off. Nå er det VGM, blir det neste Vow Green Tires? Det kan høres slik ut dersom man lytter til podden som Hammers linket til.
pingvinen
03.07.2021 kl 10:58 23012

Jeg skjønner ikke helt spekulasjonene rundt emisjon - hvorfor tror dere at det kommer en emisjon nå? Hva skal de i såfall bruke penger på? De har jo akkurat sikret seg 320 millioner i lånefinansiering.
oivindl
03.07.2021 kl 11:04 23000

"Jeg gidder ikke å bruke helga på å krangle om VGM og hvilken effekt en spin-off har."

Det har jeg heller ikke argumentert mot.
Kun påpekt det åpenbare, at det hittil ikke er tilført ny kapital i systemet, og at en positiv effekt er avhengig av at VGM genererer mer omsetning enn VOW ville gjort. I tillegg til en eventuelt positiv holdning fra markedet.
Begge deler kan utmerket godt inntreffe.

Jeg har ingen problemer med å forstå eksempelet ditt, det er bare ikke relevant og et dårlig eksempel.
Slettet bruker
03.07.2021 kl 14:30 22807

Ta deg en banan i 🌞. Da får du i det minste litt farge..
oivindl
03.07.2021 kl 14:45 22774

Gulrot inneholder karoten og gir bedre farge enn banan.
Lei all feilinformasjon her inne😊
Hammers
03.07.2021 kl 15:19 22733

F..! Der var idyllen brutt utenfor.

Naboen startet bygdas mest støyende gressklipper - og det med en operatør som ikke beveger seg raskere enn max 1 skritt pr sekund.
En lidelse å se på og enda større lidelse å fylle ørene med. Bare å trekke inn. Da kan jeg i det minste se på de innleggene som ligger på forumet.
Etter mitt syn flere av typen lavpannede!

Når en viss kritisk skribent først forteller at en spin-off kan likestilles med et utbytte skjønner man raskt hvor LISTA ligger!
Når samme kritiske skribent deretter forteller at det ikke er tilført nye midler til VOW-systemet i fbm VGM kan man begynne å lure.
Når den samme kritiske skribenten fortsetter..."at en positiv effekt er avhengig av at VGM genererer mer omsetning enn VOW ville gjort".
Jesus.......snakker man om høydehopp for små barn - eller er det JEG eller er det HAN som har fått solstikk.

- ALL historikk viser at spin-off har en KLART positiv effekt for et selskap (aksjonærer) hvis man har et godt og framtidsrettet produkt å vise til.
- Den nylige EMI'en tilførte VOW-systemet brutto 230 mill.
- Lån fra DNB den 9.juni tilførte systemet 320 mill (må riktignok betales om mange år - som et huslån må - men hvem bryr seg om huslånet?).
- ENOVA's støtte på 81 mill ble deretter innvilget - og rett inn i systemet for å bygge framtidsrettet industri.
- Totalt sett er rundt NOK 630 allerede tilført systemet - inkl rikelig med arbeidspenger til VGM. Nå er det bare å GI GASS!

Gass GIS: Like etter ferien (om ikke før) vil VOW få en ordre på rundt 200-250 mill fra VGM (mulig i flere mindre ordre ila 2021/22?).
Den gjelder levering av utstyr til sin nye store SELVSTENDIGE kundes anlegg på Follum.
Det blir den største ordren i VOW's landlige historie. Den første av en REKKE slike ordre.

Fordi; VGM skal betjene metallurgisk industri.
Så langt mest snakk om Elkem, men arbeidet mot verdens største stålprodusent (ArcelorMital) har allerede begynt.
Deres første fabrikk skal stå ferdig i slutten av 2022. Naturlig at VGM får det oppdraget pga deres arbeide mot nettopp metallindustrien.
Fabrikken i Luxemburg er den FØRSTE av AM's 73 sites rundt om i verden som skal avkarboniseres. ENORMT.

Neida, så langt er ikke noe bevist, men venter man på slikt vil man oppleve kurser på en helt annen planet enn i dag.
Alle INDISIER peker i kun 1 retning (i politiet jobbet man gjerne med indiser når bevisene manglet), og det er godt nok for MIN del!
Det er forresten flere "snag's" i denne saken, men de skal jeg ta på et senere tidspunkt - etter at børsnoteringen er unnagjort.

Dere, nå ble det jaggu meg tidlig stille utenfor. Håper det ikke bare er en utslitt nabo som måtte sette seg før han setter i gang levenet igjen.
Da trekker jeg ut i parkanlegget, setter meg ved springvannet og fortsetter å mate mine halvtamme spurv utenfor.

Dere som sitter i den mørke hula får heller fortsette med det! Sikkert koselig det også hvis man ikke har muligheter til annet.
Der kan dere mate pipende flaggermus, og slikt, noe jeg ikke bryr meg stort om.
Dere vet; sitter man ute i sola kan blikket heves framover mot horisonten. I hula kikker man seg helst tilbake - og inn i mørket!

Hilsen Hammers
Redigert 03.07.2021 kl 15:30 Du må logge inn for å svare
oivindl
03.07.2021 kl 15:48 22676

"Når en viss kritisk skribent først forteller at en spin-off kan likestilles med et utbytte skjønner man raskt hvor LISTA ligger!"
-Hammers
Det var vel strengt tatt du som dro opp den sammenligningen. Mitt poeng var at det IKKE kunne sammenlignes. Gi ikke meg skylden for dine dårlige eksempler.

"ALL historikk viser at spin-off har en KLART positiv effekt for et selskap (aksjonærer) hvis man har et godt og framtidsrettet produkt å vise til."
-Hammers
Noe jeg ikke har kommentert eller bestridt.

"Totalt sett er rundt NOK 630 allerede tilført systemet"
-Hammers
Penger som ikke er avhengig av utskillelsen av VGM. Om det er lån og emisjoner som skal gi penger i kassen, ser det ikke lovende ut.
ENOVAs støtte ble gitt til prosjektet, ikke VGM. Hadde blitt gitt også om VOW skulle drive prosjektet.

"Neida, så langt er ikke noe bevist..."
-Hammers
Helt korrekt.
Redigert 03.07.2021 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
04.07.2021 kl 14:59 22145

Du får tipse naboen din om VOW,Hammers!
Så har han snart råd til en robotklipper i hagen.
Jeg har tre stk,hører ikke et pip!!😀😀🤘
Redigert 04.07.2021 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2021 kl 17:17 21976

Hvis bestillingene mellom VOW og VGM kommer om et par måneder, så virker det som at vi går en stille tid i vente. Skulle tro det var ferie rundt forbi. Blir spennende å se hvor volatil VGM blir fram til bestillingene tikker inn.
pingvinen
04.07.2021 kl 20:18 21707

Det er selvfølgelig ingen garantier gitt når det gjelder samlet prisoppgang når man foretar en fisjon, men i de aller fleste tilfeller ender man opp med å synliggjøre verdier.

Det jeg synes er litt besnærende er at noen mener kursen skal opp og noen mener kursen skal ned, men jeg har aldri sett noen diskutere Sum of Parts - SoP - i VoW.

Husk at Vow er allerede i dag et selskap som består av en gruppe underselskaper. Hvor mye er disse verdt?

Hvor mye er Etia i dag verdt? Hva er Scanship verdt? Biochar-avtalen som ble gjort i USA nylig var ikke gjort med VOW, men med et datterselskap.....Hvor mye er end of life tires-teknologien verdt? Hvor mye er krydderdelen av dette verdt?

Jeg vet ikke - men det er jo litt rart at man er villig til å flisespikke og kverulere over kommaer og teorier, men man diskuterer ikke det fundamentale bak selskapet....

Jeg er sikker på at SoP er betydelig høyere enn verdien av VoW idag. Jeg har sett prisingen 1,8-2 milliarder for bare Scanship..... Vow har selv sagt at de skal fortsette å skille ut datterselskaper. Dersom de da fortsetter å beholde en god porsjpn (f.eks 30.5%) selv, så vil vi sitte i en situasjon at verdier bådes skapes og synliggjøres.

I den siste podden snakker de rett ut om dette "er det mulig at VoW i fremtiden blir et fundingselskap?" Altså at Vow sin funksjon som moderselskap er å skape nye selskaper. Her kommer vi da tilbake til det sweete - ledelsen vet å ta vare på seg selv, men hittil viser de at de tar sin del av verdiveksten ved at deres egne aksjer øker i verdi, fremfor at de gir seg selv store bonuser osv. - mao - ja de sørger for å bli rikere selv, men samtidig sørger de for at jeg også tjener noen små kroner.

Det er dette som er grunnen til at jeg sitter i VOW - jeg kom på banen alt for sent, så jeg har alt for høy inngangskurs, men det er det ingenting jeg kan gjøre med - jeg har ingen tro på at mcap på ca 4.5 milliarder vil bli det høyeste vi ser på "VoW Group", og jeg tviler sterkt på at den balansen jeg ser på VPS-kontoen min i dag er den høyeste jeg kommer til å se på VOW.
Redigert 04.07.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare