Qfuel - Fasit iht. drift.

Holymoses25
QFUEL 05.07.2021 kl 08:07 12075

Og der gikk Bøhn av.

Say No more..

Nanoq
05.07.2021 kl 08:11 8033

Quantafuel ASA | Quantafuel’s Kjetil Bøhn steps down as CEO
05 JUL 2021 08:00 CEST

COMPANY NAME
QUANTAFUEL

ISN
NO0010785967

MARKET
Euronext Growth

SYMBOL
QFUEL

The CEO of Quantafuel ASA (“Quantafuel”), Kjetil Bøhn, has informed the board
that he will step down from his position as CEO. As the company is now in a new
phase, the board and Kjetil Bøhn have over time had an ongoing process planning
the company’s future management structure, opening up for a more industrial
leader.

....Quantafuel is looking for a CEO with experience and strong motivation for
building an industrial business in the circular economy. This would ideally be
combined with strong commercial skills and an international business network.

Bøhn will take on the role as a strategic advisor to the company in
relation to future value creation and new ventures.

mer her:

https://live.euronext.com/en/product/equities/NO0010785967-MERK/quantafuel/qfuel/quotes#CompanyPressRelease-5645282
Nanoq
05.07.2021 kl 08:23 7953

Dette skiftet er positivt for selskapet.

Bøhn er mer en kreativ gründertype enn han er en CEO-administrator.
Holymoses25
05.07.2021 kl 08:29 7899

Enig at det er positivt for selskap at Bøhn går av. Men at dette skjer rett etter kommuniserte forsinkelser er en katastrofe. Ny leder på plass om 4 mnd tidligst og innen dess så kommer det nok ikke mange positive nyheter.

Det kommuniseres også at Qfuel er på vei inn i ny fase. Hmmmm, hvilken fase er det?

Denne raser idag, dessverre.
1013
05.07.2021 kl 08:47 7829

positiv nyhed det er ikke unormalt at stifter træder tilbage når virksomheden vokser det er her quantafuel er de kommer til at vokse markant de næste år, så meget positivt.
Herman*
05.07.2021 kl 09:10 7691

Det var en riktig avgjørelse. Siste børsmelding var utformet på en måte som kan provosere den trausteste investor.
HP17
05.07.2021 kl 09:13 7653

Dette var ikke godt nytt, hvorfor går han av så plutselig? Utordringer med full drift og andre lovnader? Denne plutselige avgangen "lukter" spør dere meg.. Her kan det komme mer fremover og det er ikke nødvendigvis positivet?
Slettet bruker
05.07.2021 kl 09:24 7583

at en toppsjef går av på denne måte er nesten aldri godt nytt. her ligger det nok mer bak som ikke er kommet frem. selv regner jeg med at det blir forsinkelser og at qfuel har større ufordringer med å nå de mål denne toppsjefen har lovet. dette er trist for aksjonærene og nå kommer nok 20 tallet raskt. usikkerheten har økt godt etter dagens melding
JML
05.07.2021 kl 09:35 7530

Jeg tror denne omrokkeringen er positivt for selskapet, og Bøhn har ymtet innpå om dette tidligere. Men nok en gang klønete håndtert dårlig timing. Slik denne nyheten har kommet ut skjønner alle det vil påvirke kursen negativt.
Rent generelt har jeg fått et klart inntrykk av at når disse forskjellige vekst selskapene nærmer seg kommersialisering gjøres det mange "rare øvelser" som opplagt vil ramme kursen....
Slettet bruker
05.07.2021 kl 10:04 7404

Da Christian Lach ble ansatt som Deputy CEO og CCO og ble presentert i Q1-presentasjonen tenkte jeg at dette er den nye CEO. Kommer fra BASF som er hovedkunde og har den industribakgrunnen man skulle tro er helt på kornet. Terje Eiken virker jo også å være riktig mann, men det var spesielt at Lach ble kjørt inn som Deputy CEO som ga min konklusjon.
Holymoses25
05.07.2021 kl 10:39 7308

Hvis det hadde vært en gunstig omrokkeringen, da burde ny CEO allerede vært på plass og annonsert, ikke en interim løsning.

Bøhn sier at dette har vært en lang prosess. My Ass!!
Hvis lang prosess, hvorfor ikke ny CEO allerede i boks??
Dette kan ta lang tid innen ny person på plass.
Kan godt skje at Bøhn fikk fyken og på snill måte kan han kalle seg konsulent i selskap, men jeg kan ta feil. Dette
veit vi kun hvis Bøhn er å se i nytt selskap innen 2022. Hvis RECSI da blir jeg sur :)

QFUEL bør i hvert fall ansette ny kommunikasjon / markedssjef
Redigert 05.07.2021 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
JML
05.07.2021 kl 10:50 7269

Enig med deg, håper virkelig vi får best tenkelig CEO som er suveren på daglig drift og bygger opp tillit hos oss aksjonærer. Og med Bøhn som en perfekt business jeger og deal maker kan vi da bli sittende med et dream team 👍 Totalt sett synes jeg det er grunn til å gi Bøhn all honnør for jobben han har gjort så langt, nå er det bare å håpe at fortsettelsen blir som vi håper og tror.
JonasKr
05.07.2021 kl 10:53 7256

Bra for Bøhn da, han har jo fått solgt masse aksjer til overpris, betalt ned gjeld og blitt rik. Nå er det bare å tre til side og være fornøyd :-)
rydning
05.07.2021 kl 10:54 7252

Dette har jeg ventet på siden i vinter.
Bøhn spilte seg ut med uheldig formulering og kommunikasjon med media, som var uheldig for både selskapet og aksjonærer.
Dessuten, et selskap som er i denne fasen i sin sektor, trenger en CEO med en god posjon karisma, og som evner og fremstå med kløkt og guts mot et bredt marked.
Selv er jeg investert i Quantafuel.
Denne avgjørelsen er utvilsomt positiv på mellomlang og lengre sikt
tommbakk
05.07.2021 kl 11:26 7158

Jeg tror dessverre også at det ligger mer bak. Jeg solgte alle aksjene i QFUEL etter forrige ukes "milestone" (NOT) reached"-melding.

Jeg heier på selskapet og tror de på sikt vil lykkes. Men velger å følge de fra sidelinjen til det mer fundamentale er på plass. Det var IKKE positivt at PoC ble utsatt, uten et fnugg av meldinger til markedet underveis. Dette var ledelsen klare på at de ville sørge for under Q1-presentasjonen.

Plutselig, 30. Juni, var meldingen at det var forsinkelser i leveranser av komponenter...

Dettte var helt ukjent for de i midten av mai? Jeg tror ikke det. Men å kunne gjenta målsetting om oppnådd PoC, fikk stanset kursfallet en periode i det minste.

Og plutselig trekker Bøhn seg nå, uten at ny CEO er på plass? Ikke positivt. Men, det kan bli det, på sikt.

Redigert 05.07.2021 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
Otilie
05.07.2021 kl 11:28 7161

Markedskommunikasjon er virkelig elendig. Mener de ansatte Norwegians forrige… QF må opp flere hakk når det gjelder kommunikasjon. Når Bøhn må i tillegg går ut og «håper fremdeles at eierne får god gevinst på sine investeringer». Håper var et dårlig valgt ord i den sammenhengen. Hvor ble det av «jeg har fremdeles ståltro» på selskapet!
Lach fremstod som en mann med høy grad av integritet og tillitt.

Som aksjeeier over laang tid (før notering på Merkur) har jeg fremdeles ståltro, men trenger tryggere og tillittvekkende kommunikasjon fra ledelsen. Mye foten i munnen her🤨
Nanoq
05.07.2021 kl 11:29 7150


"Vi fikk inn et rekrutteringsbyrå og startet prosessen for fem måneder siden. Jeg skjønner at folk kan spekulere i det, men dette er ikke noe som har skjedd over natta", sier avtroppende Quantafuel-sjef Kjetil Bøhn.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/07/05/7700711/bohn-om-egen-avgang-skjonner-at-det-blir-spekulasjoner

Dette CEO-skiftet i en kritisk viktig fase i selskapet må skje på aller beste måte, og det betyr bl.a. at det må være en helt åpen prosess hvor så mange kvalifiserte kandidater som mulig - både i Norge og i utlandet - kan bli klar over denne muligheten for å bli ny CEO i QFUEL.

Fordi at Danmark er blitt senter for QFUEL's produksjon i denne tidlige fasen, med fabrikk i Skive og plan om ny stor fabrikk i Esbjerg, og fordi at Danmark og det danske næringslivet ligger helt i front når det gjelder grønt fokus og vilje til grønn bæredyktig omstilling, så tror jeg det er store sjanser for at det blir en dansk industrimann som får jobben som ny CEO i QFUEL.
Otilie
05.07.2021 kl 11:29 7163

Du har hatt mange kloke innspill på dette forumet. Godt å se deg tilbake -ikke gi deg!
tommbakk
05.07.2021 kl 11:57 7077

Takk for det, og nei, jeg gir meg ikke. Jeg synes, og har syntes, at Quantafuel er et av de soleklart mest spennende casene på Oslo børs, uavhengig om det er på Euronext Growth eller på hovedlisten.

Jeg begynte å lese meg opp på selskapet i november '19, og var veldig klar på at jeg skulle investere. Var faktisk med litt tungt hjerte at jeg solgte i forrige uke.

Å sitte all-in i én aksje er jo lettere risikosport, og jeg har unnlatt å selge med over 250k i avkastning to ganger, pga troen på selskapet. Til slutt var det forbigående tap av tillit til ledelsen grunnet nok engang fot-i-munn kommunikasjon til markedet, sammen med det jeg anser å være et overopphetet børsklima, som gjorde at det føles tryggere å sitte på sidelinjen enn så lenge.

Akkurat pr idag er jeg ikke overbegeistret over utviklingen i selskapet. Men, det er på kort sikt. At aksjen har et ganske negativt sentiment i øyeblikket, først grunnet sektorrotasjonen fra vekst til verdi fra januar og et stykke ut i mai, og deretter nå nylig mer selskapsspesifikt, kommer man ikke utenom.

Men, straks PoC er på plass, og deretter Skive i full drift, så er jeg ganske sikker på at slik de-risking vil utløse et nytt rally i aksjen.

Så er det store spørsmålet hvor lenge man bør vente på ny inngang. :S

(Det å time markedet er jo "ALLTID" like lett...)
rischioso
05.07.2021 kl 13:28 6891

RE - Så er det store spørsmålet hvor lenge man bør vente på ny inngang. :S - (Det å time markedet er jo "ALLTID" like lett...)

* Ja, du sier noe - det er som oftest grådigheten som gjør det utfordrende og den slår til begge veier - man ønsker å selge dyrest mulig og ender da ofte med å bli med ned igjen og man ønsker å kjøpe rimeligst mulig og av samme grunn så ender man ofte opp med å måtte betale en del mer - så ja, ikke lett det å time optimalt så jeg har funnet ut at det alltid lønner seg å ha litt krutt på lager så man kan benytte mulighetene som alltid dukker opp fra tid til annen - mao, det å ha en stillesittende long posisjon sammen med det å ha en liten trader pott ved siden av har alltid funket for meg for det finnes mange gode penger midt i mellom den optimale topp og bunn som det er langt lettere å time ... ;)

Dagens nedgang bunner jo ikke ut i det fundamentale hvor alt er som i går og i forrige uke - kanskje litt bedre nettopp fordi resultatet av de siste justeringer for å oppnå PoC er gjort og således er vi kommet et steg videre. At det undervegs omrokeres på toppen blir jo gjort av selskapets styre for selskapets beste og skulle i så måte belønnes og ikke straffes, men så er det måten det blir gjort på og heller ikke her klarte Bøhn å innfri. Han har tydeligvis ikke tenkt på selskapets beste om han gikk i furteboksen og valgte å gå på dagen. Om så var så blir det jo enda riktigere å få byttet han ut for da sitter han ikke for vår skyld, men for sin egen.

Dette er å anse som et midlertidig og helt nødvendig onde som på litt sikt vil gagne alle så det blir riktig spennende å se hvilket klokt hode som valget ender på - mitt bet er at det blir en tung tysk eller dansk industribygger - om ikke lenge har vi svaret og i mellomtiden får man benytte muligheten mens den er der for PoC kommer nok aller først ... ;)
Redigert 05.07.2021 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
vintage1
05.07.2021 kl 16:01 6726

Vi heldige aksjonærer i QFUEL tar imot den ene drittpakken etter den andre - så langt med åpne armer. Sitter fortsatt med mine.

Nesten på grensen til komiskt at Bøhn skal være et strategiske bidrag i selskapet. Bevisene for dårlige strategiske beslutninger har jo tårnet seg opp i det siste (ingen innsidehandler av Bøhn sett bort fra salg, flere fristbrudd med klønete kommunikativ håndtering - og nå en frivillig eller ufrivillig desertering rett i etterkant av utmelding av forsinkelser).

Flere som begynner å miste tålamodet ser jeg. Gir selskapet en sjanse til.
rischioso
05.07.2021 kl 16:37 6654

Sikkert komisk om man ikke helt skjønner hva som faktisk blir meldt (og akkurat det er noe som har skjedd flere ganger spesielt den siste tiden i dette caset) for det er nok ikke markedsmessige strategier han skal drive med, men tekniske og der vil han jo kunne bidra når vi kjenner til at det er han som er gründeren av nettopp teknologien - en liten men betydelig forskjell ... ;)
Redigert 05.07.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
vintage1
05.07.2021 kl 17:53 6546

Ingeniør fra NHH?
gw60
05.07.2021 kl 17:59 6525

hehe, "e tog an" :-)
rischioso
05.07.2021 kl 23:56 6312

vintage1 skrev Ingeniør fra NHH?
Ja, om ikke "ingenting gjør" fra NHH så ja. Jeg har en kombinert økonomisk/juridisk utdannelse, men yrkesvalget gjorde at jeg har jobbet med og etter hvert styrte tekniske utviklingsprosjekter - mao, jeg har ikke en formell teknisk utdannelse, men et tidlig karriere valg gjorde at jeg endte opp med å jobbe med nettopp det i 25 år - en formell utdannelse får nærmest null verdi om den ikke praktiseres de første 3 til 5 årene etter at man er uteksaminert - kanskje også derfor Bøhn har levert svakt i rollen som CEO, men sterkt i utviklingen av teknologien ... ;)
Kalle 1
06.07.2021 kl 12:23 6127

Jeg var heldig og solgte mine aksjer i qfuel en dag eller så før åpning av skive.
Fant ut at risken var for høy mtp at det kunne dukke opp problemer,det kunne gått andre veien også,hadde det blitt oppstart uten problemer,ville jeg gått glipp av mye avkastning!
Men at toppsjefen går på dagen,er skikkelig umusikalsk,de har hatt tid i lange baner til å hoste opp en ny toppsjef,slik at dette kunne foregått uten den store kurspåvirkningen.
Men kanskje jeg kjøper meg inn igjen på et senere tidspunkt,hvem vet.
I mellomtiden, er det vow, og Elop som er mine favoritter innen det grønne skiftet.
Lykke til oss alle.
Redigert 06.07.2021 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
John8
06.07.2021 kl 13:34 6048

Det ligger nok mer bak denne avgangen enn det som har kommet frem.
rischioso
06.07.2021 kl 15:47 5950

Ja, det kommer helt an på hva man er ute etter - jeg for min del har ingen planer om å selge meg ut og i alle fall ikke nå rett før PoC og full produksjon som igjen trigger ekspansjonsplanene - mao, hvor reisen for alvor begynner. Det blir som å gi opp et maraton under den siste innspurten ...

Men for all del, alle kan jo ikke gjøre det samme, noen må jo også gå glipp av noe for at andre kan få muligheten ... ;)
seismicrec
06.07.2021 kl 21:31 5691

Bøhn traff kirkespiret med sitt aksjesalg…CEO salg er verdens beste salgssignal….da gjelder alltid: Get out !
Klart fyren er smart og så mer enn alle andre , snipp,snapp ,snute …nå er fyren ute…
Slettet bruker
06.07.2021 kl 23:48 5534

Bøhn nevnte i DN (+) at resten av aksjene ikke kunne selges på flere måneder. Lite betryggende å nevne det på exit-dagen. Rart ordlagt kanskje, men her lukter det tidsspørsmål før han er helt helt ute.
Redigert 06.07.2021 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2021 kl 00:11 5495

Hvorfor ikke sitere det Bøhn sier i DN+ artikkelen, istedenfor kvarte sannheter? Se mitt neste innlegg.
Redigert 07.07.2021 kl 00:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2021 kl 00:17 5490

 
Bøhn i DN 05.07.2021:
https://www.dn.no/energi/quantafuel/kjetil-bohn/finans/kjetil-bohn-slutter-etter-syv-ar-i-sjefsstolen-i-quantafuel-det-er-ekstremsport-a-vare-grunder/2-1-1035085
(KREVER DN ABONNEMENT)
«– Jeg har fremdeles status som innsider, og kan ikke selge på mange måneder. Det er heller ikke nærliggende å gjøre. Selvfølgelig er jeg ikke fornøyd der kursen er nå, men jeg håper og tror at selskapet evner å få frem de verdiene som er her. Da tror jeg vi skal se at aksjen stiger igjen.»

Bøhn i E24 05.07.2021:
https://e24.no/boers-og-finans/i/aPrJJ2/kjetil-boehn-gaar-av-som-sjef-for-quantafuel
(GRATIS)
«Bøhn har 3,6 millioner utestående aksjer i Quantafuel, og 600.000 opsjoner han sier han vil realisere de neste årene.
– Jeg har jo en stor aksjebeholdning i selskapet. Kursen på aksjene våre har vært under press en stund nå, og det er vi jo ikke noe fornøyde med. Jeg håper vi får synliggjort verdiene selskapet har.»


Bøhn i FA 05.07.2021:
https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/07/05/7700711/bohn-om-egen-avgang-skjonner-at-det-blir-spekulasjoner
(KREVER FA ABONNEMENT)
«– Jeg verken kan, eller har, noen umiddelbar plan om å selge aksjer. Jeg har 80 prosent av aksjene mine igjen, og har en stor motivasjon og ønske om at aksjen kommer seg opp. Jeg er ikke fornøyd med dagens kursnivå.»


Når Bøhn innløser sine 600.000 opsjoner, vil det være naturlig at han selger noen aksjer for å betale skatt. Jeg er informatiker, ikke skattejurist, men så vidt jeg vet (lar meg gjerne korrigere) må Bøhn betale skatt av differansen mellom markedskurs når han innløser opsjoner og opsjonskursen som er 6 kroner for halvparten av opsjonene: https://newsweb.oslobors.no/message/535643

Ved innløsning av opsjoner, beskattes differansen mellom markedkurs og opsjonskurs som lønn. Det betyr at Bøhn i tillegg til 22% skatt på alminnelig inntekt, skattlegges med 16,2% trinnskatt + 8,2% trygdeavgift:
https://www.smartepenger.no/skatt/602-aksjeopsjoner-i-arbeidsforhold

Hvis Bøhn f.eks. innløser opsjoner på kurs 100 (da opsjoner verd 60 millioner), må han skatte 46,4% (22% + 16,2% trinnskatt + 8,2% trygdeavgift) av 94 kroner, som blir 26,2 millioner, så mye at han MÅ selge noen aksjer for å skaffe penger.

Redigert 07.07.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
rischioso
07.07.2021 kl 03:09 5405

Kirkespiret står for toppen og når du først skal referere til toppen så var den på 83 (82,9) og ikke 70 som emisjonen ble satt på så noe kirkespir ble aldri timet av Bøhn eller de 4-5 andre som realiserte litt hvor akkurat det ble klart meldt i forkant av emisjonen og var således kjent. Pengene hadde vært blokkert i årevis noe Bøhn har vært veldig åpen om så ikke unormalt overhodet at noe på et eller annet tidspunkt blir realisert - 80% av posisjonen har han fortsatt.

MAO . det er et must å kjenne til historien for å kunne skjønne nåtiden ... ;)
Slettet bruker
07.07.2021 kl 03:49 5394

Etter avgangen som CEO, vil han fremdeles regnes som innsider,
eller kan han selge/kjøpe uten å utløse børsmeldinger annet en meldepliktige %-passeringer???
Redigert 07.07.2021 kl 03:50 Du må logge inn for å svare
Holymoses25
07.07.2021 kl 07:17 5370

Bøhn sier: "jeg håper og tror at selskapet evner å få frem de verdiene som er her"

Synes ikke at det er betryggende ordvalg fra Bøhn men
Presten i kirken bruker håp og tro en del.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 09:06 5206

Bøhn er primærinnsider så lenge han er oppført her:  https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010785967-MERK/primary-insiders

Så vidt jeg vet er det IKKE Oslo Børs, men de noterte selskapene som selv har ansvaret for å holde listen over selskapets primærinnsidere på selskapets Euronext-hjemmeside oppdatert og ajourført. For det har hvert selskap en egen bruker og passord, sannsynligvis samme som for å legge ut børsmeldinger på NewsWeb:  https://newsweb.oslobors.no

Redigert 07.07.2021 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
John8
07.07.2021 kl 09:35 5158

Reserven:
Godt poeng.
Bubleslurp
07.07.2021 kl 14:14 4971

Ser det har vært en smule knuffing mellom aksjonærer i Qfuel/VOW og enkelte burde kanskje gå en tur i skammekroken for usannheter og lite imponerende ordbruk.
Det er forresten VOW-kake igjen til alle mann. Velkommen