VOW - VALUE OF WASTE

Karbon
VOW 07.07.2021 kl 10:15 41016

Nedenfor vil jeg legge inn flere innlegg som beskriver Vows forskjellige forretningsområder, potensielle fremtidige spinoffs og en god del av Vows eksisterende kunder og samarbeidspartnere.

Innleggene er ikke å betrakte som en kjøpsanbefaling, ei heller noen analyse med kursmål. Her er det opptil den enkelte å gjøre seg opp egne meninger.

Hvert enkelt forretningsområde (potensiell spinoff) vil presenteres i eget innlegg, for å gjøre det hele mest mulig oversiktelig.
Redigert 07.07.2021 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Record
30.08.2021 kl 15:04 5721

Ferien er vel over for de fleste kundene , kan vel komme mange nyheter fremover .
Vi vet jo at det ser lyst ut det neste halve året , om Ta fungerer begge veier ser jeg veldig lyst på kursutviklingen fremover :-)
Kanskje de som trader så hardt har solgt i meste laget , da blir det vel SL inndekning for også de ?
Slettet bruker
01.09.2021 kl 15:51 5301

Pass på godteposen! :-)
Karbon
01.09.2021 kl 16:09 5277

Av og til leser man på forumet at det "ikke skjer noe" i forhold til annonserte kunder, som for eksempel "hva skjer med Repsol?" Vel, her kommer litt informasjon om Repsol, og deres planer.

Dette er ikke noe ny informasjon, men likevel greit å skrive litt om det, slik at man er klar over hva som er planlagt framover.
Repsol står foran store investeringer framover for å redusere co2-utslippet sitt. I og rundt Bilbao skal man i første omgang bygge to anlegg for tilsammen ca 80 millioner Euro, tilsarende ca 820 millioner kroner.

Det er her snakk om ett anlegg til ca 60 millioner Euro, basert på karbonfangst og grønn hydrogen, og ett pyrolyseanlegg til ca 20 millioner Euro, som skal produsere gass av avfall. Sistnevnte anlegg skal leveres av Vow, og skal i første fase håndtere runt 10 000 tonn avfall pr år, og er tenkt å oppskaleres til å håndtere ca 100 000 tonn avfall i årene framover.

Link til de to prosjektene:

https://www.repsol.com/en/press-room/press-releases/2020/repsol-to-develop-two-major-emissions-reductions-projects-in-spain/index.cshtml

Utbyggingen av det store og kompliserte anlegget til 60 millioner euro skal starte først, og det er skissert at utbyggingen av dette vil ta ca 4 år. Parallelt med denne utbyggingen vil også anlegget til Vow starte opp, men på et noe senere tidspunkt. Jeg finner ikke i farten igjen hvor det er opplyst at utbyggingen av det største anlegget skal starte først, men det er jo ikke unaturlig at man starter opp med det som krever mest ressurser, og hvor teknologien er uprøvd.

Anlegget som Vow skal levere er basert på biogreens vel utprøvde tekonologi, og tar mest sannsynlig ca et år å bygge ut.

Som sagt finner jeg ikke tilbake til hvor jeg leste at utbyggingen av det største anlegget skal starte først, og for alt jeg vet er det mulig at utbyggingen allerede har startet opp. Det som også ble opplyst i denne sammenheng, var at første leveranse til Arcelor Mittal skulle starte før leveransen til Repsol. Leveransen av anlegget til Arcelor Mittal skal starte opp i høst, og det er da grunn til å anta at man starter opp med anlegget til Repsol høsten 2022 (kanskje tidligere), men dette baseres på antagelser.

Repsol har nylig (19. juli i år) sendt ut en oppdatering av anlegget som Vow skal levere, så det er ingen tvil om at alt går etter planen:

https://www.repsol.com/en/sustainability/circular-economy/our-projects/producing-fuels-from-urban-waste/index.cshtml
Redigert 01.09.2021 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
pingvinen
01.09.2021 kl 20:19 5074

Når man leser disse linkene, så snakkes det om Petronor, men ikke VOW - hvorfor?
pingvinen
01.09.2021 kl 20:21 5085

Her snakker Repsol om hvordan de selv har holdt på med pyrolyse siden 2015.....

https://www.repsol.com/en/sustainability/circular-economy/our-projects/biofuels/index.cshtml
pingvinen
01.09.2021 kl 20:30 5056

https://corporate.arcelormittal.com/media/press-releases/arcelormittal-publishes-second-group-climate-action-report

Det var spesifikt denne rapporten fra ArcelorMittal som fikk meg til å selge. Hvis man leser om SmartCoal, så ser man at dette er den innsatsen som gir MINST effekt av de ulike faktorene de har identifisert. Videre sier de at de skal ha en fabrikk med 40.000 tonn klare i 2022, og de bruker ikke pyrolyse, men to prosesser som heter Torero og Carbalyst - mao en fabrikk som ikke bare er 4x VGM, men også en direkte konkurrent.

Hvis man leser mer hva de skriver, så sier de også at denne typen metallproduksjon vil være avhengig av statlige subsidier i minst 10 år fremover..........

Når jeg leste den rapporten og samtidig satt med ett hyggelig pluss,så fant jeg vel ut at det kanskje var like greit å selge. I det korte bildet har jeg - igjen - tatt feil, men jeg tror det er en del av dere som må ta en dose med realiteter innover dere.
Fluefiskeren
01.09.2021 kl 20:32 5049

Petronor er navnet på et spansk olje/gasselskap. Store innen raffinering og eies av Repsol. Det har ikke noe med Petronor i Norge å gjøre hvis det var det du stusset over.
Redigert 01.09.2021 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
pingvinen
01.09.2021 kl 20:42 5019

Jeg stusset vel mest over at det ikke er nevnt noe om VoW. Det er utrolig mange skråsikre påstander rundt om på hva VoW er involvert i og ikke. VOW har sagt at de har Repsol på kundelisten sin - så vidt jeg vet har de aldri sagt hvilke tjenester eller produkter de leverer eller skal levere.... dette er stort sett påstander fremsatt som fakta bl.a. her på Hegnar.....
pingvinen
01.09.2021 kl 20:52 5056

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-asa-enters-into-strategic-partnership-with-repsol-on-industry/

Her er hva Vow har sagt selv - "Vow ASA has, through its subsidiary ETIA, entered into a strategic partnership
agreement with Repsol to explore multiple applications and solutions to produce
clean and renewable energy for CO2 emission reduction."

Det er vel en hvis avstand fra å ha en samarbeidsavtale om å utforske flere ulike måter å løsninger for å produsere ren og fornybar energi til å bare bestemme seg for at det VOW som skal levere hele fabrikken. Husk at VoW er langt fra den eneste som jobber med pyrolyse....
Karbon
01.09.2021 kl 21:00 5079

Pingvinen:

Jeg har selvsagt ikke funnet på dette av meg selv. Linken til pyrolyse-anlegget til 20 millioner Euro har jeg sakset fra Etias linked-in side.

Jeg vil tro Etia (Vows datterselskap) vet hvilke avtaler de har inngått med Repsol, og ikke presenterer skissen av anlegget hvis de ikke skal stå for leveransen selv. 😄
Record
01.09.2021 kl 21:02 5095

Det stemmer at det er flere konkurrenter til VOWs phyrolyseprosess, derfor er det ett extra kvalitets stempel at VOW blir valgt av stadig flere store kunder .
Som du sikkert har fått med deg hadde ETIA mange utviklingsavtaler allerede da de ble kjøpt av VOW.
CapitaL
01.09.2021 kl 22:31 5039

Nå går jo samarbeidet med ArcelorMittal ut på produksjon av biogass.. ikke biokull.
Og pyrolyseanlegget som leveres av Vow er planlagt i drift til neste år..
Redigert 01.09.2021 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2021 kl 23:58 4971

1) Alltid interessant med venner man aldri ha rmøtt og som viser omsorg i business spm
2) Det er ikke nok med $@lg. Det er vel så viktig å så tvil for å vise omsorg ovenfor de som ikke har solgt :-)
3) Trodde ikke det gikk an å savne både Merida1 og ovindl...

patetisk=komplement:-)
Redigert 02.09.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
pingvinen
02.09.2021 kl 00:48 4936

Meldingen fra Vow om samarbeidet med Repsol kom ett år etter kjøpet av Etia.......
pingvinen
02.09.2021 kl 00:50 4943

Har det noen gang vært snakk om pyrolyseanlegg fra VoW til AM? Jeg ser ikke spor av det.

Det som var poenget mitt var at den rapporten fra AM snakker om hvor lang tid det før dette er butikk osv - samtidig har det blitt snakket mye om at VGM blir europas største - vel - AM har planer for noe som er 4x så stort uten VOW/VGM..... allerede i 2022....
pingvinen
02.09.2021 kl 00:53 4970

Mener du at jeg er patetisk? Er det mindre patetisk å fortsette med å kokke en tynnere og tynnere suppe samtidig som tausheten fra ledelsen er øredøvende? Det er et faktum at det er svært lite nytt ute den siste ca mnd, men det hindrer ikke at man snurrer rundt på de samme omtalene gang på gang, og mye av det som blir omtalt som faktum er gjetninger og antagelser som har blitt gjentatt så mange ganger at det nå regnes som et faktum.

Husk at forelskelse er en farlig ting når det kommer til aksjemarkedet.

Jeg er i det minste konsekvent - også når jeg var inne på eiersiden selv var jeg helt enig i at uberettiget haussing er like meningsløst og dumt som ubegrunnet svartmaling. Det er ikke mye skriving på vow og vgm-tråder for tiden (og det er jo ikke så rart siden det er svært lite nytt å skrive om), men den lille trafikken som er virker å være med svært lav substans spør du meg.
Redigert 02.09.2021 kl 00:56 Du må logge inn for å svare
Framtia
02.09.2021 kl 07:26 4817

Er 'en måned lang tid...!? Mitt perspektiv strekker seg minimum 3-5 år frem i tid! Viktig å husk at det går fremover, selv om aksjekursen varierer...Variasjonen i kurs betyr ingenting i denne sammenheng. Her er det så mye manipulativ handel fra roboter, at ting opplagt ikke er som de fremstår ...🤔 Vi lever midt i verdens mest grådige og manioulative marked ...Skal man overleve her fra dag til dag, må man forholde seg til dette faktum...
CapitaL
02.09.2021 kl 07:27 4810

Vel, til bedreviter å være så må jeg si du gjør en relativt dårlig jobb;)

- Vow subsidiary ETIA and ArcelorMittal Europe – Long Products, a leader in the production of sections, sheet piles, rails and quality wire rod, will work together to build the first dedicated biogas plant for the steel industry, using ETIA’s pyrolysis technology, at ArcelorMittal Rodange in Luxembourg. ArcelorMittal Rodange specializes in the production of grooved rails, supplying major rail projects around the world.


The two companies will cooperate on engineering, business models and financing, and aim to have the Rodange biogas plant operational in 2022. The biogas will be made using Vow’s patented ‘Biogreen’ pyrolysis technology, which involves heating sustainable biomass at high temperatures. The gases emitted during this process are then captured and processed into biogas, which will directly replace the use of natural gas in the Rodange plant’s rolling mill reheating furnace. By-products such as bio-coal will also be created during the process, and re-used within ArcelorMittal, directly replacing the use of coal.


The Rodange biogas plant will be ETIA’s first industrial-scale pilot project for this specific application, and the intention is for similar plants to be built in Europe, thereby increasing the CO2 emissions saved from replacing the use of natural gas.

.
Slettet bruker
02.09.2021 kl 07:51 4755

Registrer at franskmennene er veldig opptatt av kjøpsknappen:-) 161k på en dag. 555k på en uke. Tipper at de takker deg for det :-)
Redigert 02.09.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Karbon
02.09.2021 kl 08:29 4659

I forlengelsen av det som er skrevet om Repsol ovenfor, kan det være greit å ta en liten oppsummering av kjente leveranser til kunder av Vow som er nært forestående med omtrentelig kontraktsverdi:

Vow Green Metals anlegg på Follum: ca 200 millioner

Arcelor Mittals anlegg i Luxembourg: Ca 200 millioner?

Repsols anlegg i Spania: ca 200 millioner

Wakefield Biochars anlegg i USA: ca 50 millioner

Betula Energy?: Ca 200 millioner (spørsmålstegn fordi endelig beslutning avhenger av at Beula Energy har sikret finansiering for prosjektet).

"Ikke navngitt aktør" innen sementproduksjon, fremgår av halvårspresentasjon: Ca xxx millioner?

Som vi ser er det snakk om leveranser for betydelige verdier som er nært forestående, og det som er litt pussig er at noen ble overrasket over at halvårsresultatet for landbasert virksomhet for Vow ikke var bedre enn det var. Hvordan kan man bli overrasket over resultatet når ingen av de kjente leveransene er gjennomført enda? Leveranser av landbaserte anlegg er helt i oppstartsfasen enda, slik også leveranser av anlegg til cruiseindustrien var for noen år tilbake.

Det som virkelig er spennende med leveranser av landbaserte anlegg fremover, er at det ofte vil være snakk om såkalte "superkunder". Med "superkunder" mener jeg kunder som har mange produksjonsfasiliteter rundt om i verden, og som derfor potensielt vil bestille flere anlegg i årene framover. Cruiserederiene er såkalte "superkunder", fordi det bestilles anlegg til alle cruiseskipene rederiet besitter. Og dersom samme modell legges til grunn for industrivirksomheter, så kan vi fort snakke om "superkunder" som vil generere inntekter vi aldri har sett i Vow-systemet før. Dette ettersom et landbasert anlegg har en helt annen kontraktsverdi enn et anlegg ombord på et cruiseskip. Ta for eksempel Wakefield Biochar, som har uttalt at de ser for seg å bestille et stort antall tilsvarende anlegg som det som skal stå ferdig i 2022, med andre ord en "superkunde":

"The solution represents a first of multiple units that are planned to be implemented in the upcoming years by Wakefield Biochar to realise their “Better Soil. Better World” products strategy."

Både Arcelor Mittal, Repsol og Wakefield er potensielle "superkunder". Og husk at vi er helt i oppstarten av det "grønne skiftet" enda. Dette er kunder/samarbeidspartnere som allerede har signert avtaler med Vow. Etterhvert vil vi trolig se mange flere kunder strømme til, og ordrebøkene vil fylles opp. Fylles opp med helt andre beløp enn hva vi har vært vant med fra cruisenæringen.

P.s.:
Dette innlegget er ingen kjøpsanbefaling. Kun personlige betraktninger om hva Vow potensielt står overfor framover.
Redigert 02.09.2021 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
CapitaL
02.09.2021 kl 08:57 4587

Vil bare legge til at Elkem også er en potensiell superkunde, og som man kan lese i siste setning i innlegget mitt ovenfor,

- The Rodange biogas plant will be ETIA’s first industrial-scale pilot project for this specific application, and the intention is for similar plants to be built in Europe.

Intensjonen er altså å bygge flere biogassanlegg i Europa....

Og den intensjonen følges opp av AM med følgende uttalelse:

- We see significant potential in the use of biogas as a replacement for natural gas within ArcelorMittal Europe – Long Products’ facilities, and in helping us to achieve our ambition of being carbon-neutral by 2050. This technically challenging project is truly ground-breaking, in its ability to create synthetic gas for industrial use, from sustainable biomass.” said Vincent Cholet, CTO of ArcelorMittal Europe – Long Products.
Karbon
02.09.2021 kl 09:27 4505

2 hete kandidater til den "ikke navngitte aktøren" innen sementproduksjon (Ny potensiell "superkunde"?):

Verden største produsent:

Sveitsiske Holcim:

https://www.holcim.com/


Verdens nest største produsent, HeidelbergCement:

https://www.heidelbergcement.com/en

Norske Renor er en del av HeidelbergCement, og skriver følgende på sin nettside:

"Renor er en del av HeidelbergCement Group, som er verdens største produsent av tilslag, og en betydelig aktør innen sement og ferdigbetong. Gruppen har 58 000 ansatte i mer enn 60 land.

I Norge har HeidelbergCement vært etablert siden oppkjøpet av Scancem i 1999.

I sementproduksjon er det vanlig å benytte seg av fossilt brensel, noe som bidrar til store CO2-utslipp. Sementfabrikken Norcem har jobbet lenge med å erstatte fossilt brennstoff med alternativ brensel. Deres mål er å kunne erstatte fossilt brensel med 70 prosent alternativt brensel."

https://www.renor.no/no/heidelbergcement
Redigert 02.09.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2021 kl 10:28 4437

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ja den vaker mye og lenge på ingenting nå. Føler vi enten venter på et hugg ned eller en kraftig oppsving. Vi vet meldinger kommer så jeg sitter videre.
Slettet bruker
02.09.2021 kl 12:38 4346

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Når mange av aksjonærene i en aksje begynner å bli lei og utolmodig, da pleier jeg å tenke at nå er vi virkelig nær "en soloppgang", og det kan være en fin timing for å laste opp litt til, derav uttrykket at aksjer er en greie hvor de utolmodige gir fra seg pengene til de tolmodige.. :-)
upsidedown
02.09.2021 kl 17:52 4203

750-roboten kjører sitt show. I dag står den alene for 22500 omsatte aksjer. Det er mye på en total av ca 150.000.
Karbon
02.09.2021 kl 18:10 4175

FN med klar tale i forbindelse med plastsøppelet i havet:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/09/01/195784107/plastforurensning-en-okende-trussel-mot-dyrelivet-i-verden

Fra linken ovenfor:

"Den nye FN-rapporten kommer bare dager før et toppmøte i Verdens naturvernunion (IUCN), der man vil diskutere forslag om hvordan man kan stoppe havforurensning av plast innen 2030."
lynx
02.09.2021 kl 18:47 4138

VOW hadde inntil i fjor en market making avtale med SpB1. Det du kaller 750-roboten er sannsynligvis et lignende opplegg. Det er for å sikre likviditet i aksjen og unngå at spreaden blir for stor. Det er ikke negativt, tvert i mot. For oss småaksjonærer er det veldig nyttig. Flere selskaper burde tilby det.
upsidedown
02.09.2021 kl 21:02 4006

Mulig du har rett, men hvorfor er det nærmest automatikk i at det er 750-posten som tar ned kursen. Fulgte med i dag og tok etter endt dag og kjørte alt gjennom regneark for å danne meg et eksakt bilde av aktiviteten.
unikum
02.09.2021 kl 21:51 3952

Den totale super interessen uteblir om dagen. Omsetningen har falt radikalt. Om det skyldes at vi aksjonærer ikke tilbyr på disse lave nivåer er også mulig. Lite spørsmål tegn er om vi får den samme oppturen vi hadde i fjor høst/for vinter. At det blir økt omsetning for Vow er det ingen tvil om. Da veit vi også at fortjeneste grunnlaget er der.
CapitaL
02.09.2021 kl 23:07 3827

Interessen kommer som vanlig med nyheter og omtaler, og de er trolig like rundt hjørnet. F.eks Follum er nært forestående. Det blir jo en ordre på 200 mill+ .. og så begynner tiden å renne ut for Betula til å få finansieringen på plass om de skal få bestilt noe anlegg i år. Muligens er det søkt om Enovastøtte også der før långivere vil bla opp.. Vow sikret seg jo mer finansiering etter Enovas klarsignal de også.

Her er hjemmesiden til Betula om det skulle være av interesse:

http://www.betulaenergy.com/
Karbon
03.09.2021 kl 07:59 3587

Fra linked in:

"Today, SpareBank 1 Markets AS with group of investors having a guided tour at our Lindum AS test site: Vow ASA innovation team helmed by Asgeir Wien presented several of our R&D projects for biomass and waste valorization, including MAP for cruise ships, Biogreen Spirajoule for landbased industry, and our new unique technology for sludge processing. All concluded with Vow Green Metals and Cecilie Jonassen demonstrating how this technology now are being industrialized in large scale in Norway next year to make metallurgical industry go green"
unikum
03.09.2021 kl 08:09 3561

Da for vi håpe det er en haug med fondsmeklere som er på guidingen.. 👍
CapitaL
03.09.2021 kl 08:27 3526

Her finner man Nordeas siste analyse av Vow:

https://research.nordea.com/Company/Display/14943
Slettet bruker
03.09.2021 kl 08:38 3503

Interessant øvelse.. JP Morgan selger 301k fra 14.plassen. så dukker opp med 209k på 38.plass og 160k på 43. Plass.. nette kjøpt +68k :-). Hvorfor er de så opptatt av å vise at de selger seg ned fra topp 20? Ha ha ha ha.. :-)
Wuno
03.09.2021 kl 20:31 3130

Dette er gjerne verdt å merke seg. Kanskje en fremtidig kontrakt:-) ArcelorMittal er jo allerede kunde:-)
https://www.metalsupply.no/article/view/807027/tyske_bilprodusenter_krever_gront_stal?ref=newsletter&utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=daily
Slettet bruker
03.09.2021 kl 20:48 3103

https://www.plastforum.no/article/view/807046/skal_gjenvinne_plast_med_ny_miljovennlig_teknologi

– Rena Quality Group skal etablere et komplett prosessanlegg for gjenvinning av plast på Rokke avfallsanlegg i Halden. Anlegget vil være basert på pyrolyseteknologi. På den måten skal vi gjenvinne plastavfall til olje som senere kan brukes til å produsere nye produkter. Et gjenvinningsanlegg med denne teknologien finnes ikke i Norge i dag, sier Roy Moberg, COO og medeier i Eagle Gruppen.

Hva da med Vow sitt anlegg i Drammen?