DNB 45kr nå, men endres fortløpende.

Slettet bruker
KAHOOT 08.07.2021 kl 09:51 14096

Mega bra, denne vil komme neste Q.
Holymoses25
08.07.2021 kl 09:57 9371

Da trur jeg vi har testet 41 nok for idag og får fin oppgang utøver dagen
Znabel
08.07.2021 kl 09:57 9371

Med DNB sin track-record når det kommer til kursmål så kan man ikke kalle dette annet enn en meget solid kjøpsanbefaling.

De tar feil i omtrent alt de sier.
rieg
08.07.2021 kl 10:00 9343

Hmm… i dag ble jeg KAHOOT aksjonær. For en mulighet dette ble. Denne er over 100 kr før nyttår igjen.
Slettet bruker
08.07.2021 kl 10:46 8989

Jeg kjøpte i går:)
Stokk Dum
08.07.2021 kl 10:58 8904

Jeg skjønner bare ikke hva som gjør dette selskapet så attraktivt til 20mrd.
Det skjønte jeg heller ikke ved 60mrd.

mvh
Znabel
08.07.2021 kl 11:30 8720

Moonraker007 skrev Ja, ender nok på 4% opp
Du begynner å bli skikkelig patetisk nå.
YNWA250505
08.07.2021 kl 14:23 8466

At enkelte løker her inne ikke har trua og som sitter på gutterommet sitt og leker megler med 50k i porteføljen sin driter jeg i, men når Softbank handlet for 150mill i går så betyr det litt mer: SoftBank-fondet SB Northstar kjøpte onsdag 3.507.055 aksjer i Kahoot, opplyses det i en melding torsdag.

Aksjene ble kjøpt til en kurs på cirka 42,37 kroner. Totalt kostet aksjene cirka 148,6 millioner kroner.

Kjøpet fant sted samme dag som Kahoot-aksjen stupte på Oslo Børs. Onsdag endte den ned hele 26,3 prosent, til 43,00 kroner, i kjølvannet av en driftsoppdatering der veksten ikke sto til forventningene. DNB Markets har vraket sin kjøpsanbefaling og slanket kursmålet betraktelig i ettertid.


Med onsdagens storhandel har SoftBank økt eierandelen fra 15,9 til 16,6 prosent i Kahoot. Den japanske giganten har nå omtrent 78,6 millioner aksjer i elæringsselskapet.
Zillioner
08.07.2021 kl 14:25 8446

Ingen som har skjønt det med Tomra heller. 95 % av selskapene på børs er mediokre-dårlige. Kahoot er ikke et av dem. De har Champions League-potensiale. Du finner ikke mange av de på børsen.
Kajtek
08.07.2021 kl 14:37 8378

Jeg er helt enig. Veldig spennende selskap. Jeg forstår heller ikke reaksjoner på Q2. Hva kaller man det at Kahoot kjøper andre selskaper? Er det ikke vekst det? Hva som er galt med det at de fleste betalende abonnementer kommer fra Motimate ? Det er inntektene til Kahoot.
interferensen
08.07.2021 kl 15:14 8165

Hvis du tar ut penger fra sparekontoen og kjøper deg et hus så har du ikke blitt rikere, dvs du har ikke fått vekst i din formue. Men hvis du har gjort et godt kjøp så kan prisstigningen gjøre at du får fremtidig vekst. Samme sak her. Kahoot vokser ikke i verdi ved å gjøre oppkjøp, men de vokser i fremtidig potensiale.

Og når det gjelder betalende abonnenter så viser organisk vekst (økning i betalende Kahoot-brukere) at du gjør noe riktig i produktet ditt, mens vekst gjennom oppkjøp (økning i betalende brukere ved å plusse på Motimate-brukere) at du har penger og klarer å gjøre oppkjøp. Organisk vekst blir vel sett på som en mer reell verdiskaping.

Når det er sagt så synes jeg at Kahoot sine oppkjøp så langt har vært veldig positive. Når de begynner å sette sammen disse forskjellige plattformene til én stor læringsplattform med forskjellige valg for brukerne, hvor overlapp er fjernet og synergier hentet så blir det her dynamitt.
Kajtek
08.07.2021 kl 16:12 7948

Jeg mener allikevel at den reaksjonen som kom var overdimensjonert . Om man kan styre økonomien slik at man kan kjøpe et hus mener jeg at det er verdistigning. Ikke omvendt. Det gjør ikke noe for meg. Jeg har alt for lite aksjer i Kahoot for at det blir stor tap/avkastning av det. Men jeg forstår ikke den kraftige reaksjonen.
Men nå er jeg ikke så erfaren enkeltaksjer investor. Begynte i fjor når pandemien kom.
rischioso
08.07.2021 kl 17:07 7763

Etablering av et solid teknisk gulv på 40 tallet er godt i gang - naturlig nok ...

Softbank sin betydelig akkumulering var ikke overraskende etter en slik overreaksjon så markedet vil nok skjønne tegninga etter hvert hvor flere store vil akkumulere fremover, så kommer saueflokken diltende etter og skyver videre og så får shortene hastverk med å få dekket seg inn ... ;)
Redigert 08.07.2021 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Gullhaugen
08.07.2021 kl 17:15 7716

Tenker de slukte masse aksjer i dag også. Denne kommer til å løpe tilbake til 75.
Moonraker007
08.07.2021 kl 18:57 7456

Behøvs inte vars expert for å forstå det - det er ingen logik
Yzf R1
08.07.2021 kl 19:33 7344

Ble jo en flott dag intra,sattser på en like god te morran .
Slettet bruker
08.07.2021 kl 19:51 7265

Å sette kursmål på 45 er meget flaut av DnB. De får nok ikke flere oppdrag av kahoot ved andre oppkjøp.
Holymoses25
08.07.2021 kl 21:18 7021

Softbank har garantert slukt flere store poster idag også.
Iht. DnB og andre analyser så er det kun skræp som blir levert. Norske analytiker skifter beite og mening like ofte som jeg skifter mine underbukser.
Moonraker007
08.07.2021 kl 21:27 6971

Trygve er på banen i dag med artikkel om Kahoot - en lekse. Omg. Periscopus satt jo själv med en større aksjepost, og sa i flere intervjuer gjennom høsten 2020 at dette var et interessant case, og trodde da at kurset ville stige ytterligare. Så selger han på 119 og baisser i månedsvis etter det. Fyren er nå etterpåklok, det kan gud og hvermann være når man kjenner fasit - enn så länge. Trygve står ikke til troende.
Safin
08.07.2021 kl 22:01 6841

Vad skriver Trygve idag om leksa?
Safin
09.07.2021 kl 08:20 6152

Kommer väl uppköp i asia snart 🤔
Gullhaugen
09.07.2021 kl 08:27 6088

Dette blir rally mot 75.
Znabel
09.07.2021 kl 08:27 6142

Jeg fikk helt rett i at DNB sitt kursmål ble en kjøpsanbefaling ja.

Det finnes ikke en mer ubrukelig yrkesgruppe enn aksjeanalytikere.
Kajtek
09.07.2021 kl 08:30 6237

Da landets beste Kahoot-analytiker, Henriette Trondsen i Arctic Securities, sa at nøkkeltallene (ikke regnskapet) for andre kvartal skuffet, var det rimelig klart at Kahoot ville bli børstaperen onsdag.
Et kursfall på 26 prosent var da også voldsomt, og her i avisen fulgte vi opp Trondsens oppsummering ved å peke på at den organiske veksten ble svakere for hvert kvartal.
Det analytikere og markedet nærmest har oversett, er at Kahoot knapt tjener penger.
Kahoot antyder 4 millioner dollar i EBITDA i andre kvartal, men da blir jo regnskapsoverskuddet ned mot null.
Og dette selskapet som knapt tjener penger, var i mars priset til 57 milliarder kroner på kurs 132. Det var helt vilt.
Vi, som de fleste andre, tror på forretningsmodellen med et slikt quiz- og e-læringsselskap, men alt fokus kan ikke bare være på vekst i antallet brukere, antallet betalende og lignende.
Tech-selskapene tjener sjelden penger fra dag én, men etter noen år må vi se det.
I Kahoots tilfelle gikk flere analytikere ut og mente at markedsverdien skulle tidoble seg da børsverdien var 57 milliarder kroner. 570 milliarder kroner uten å tjene penger?
Det kunne ikke gå. For noen var det litt forstyrrende at konsernsjefen Eilert Hanoa og hans kone stadig kjøpte nye Kahoot-aksjer på stigende kurser, for det er jo normalt et sterkt innsidesignal om kjøp, men de og alle andre bommet.
Andre Kahoot-aksjonærer stolte på at alt ville gå bra så lenge Jan Haudemann-Andersen var så stor i selskapet og forble aksjonær. Men plutselig solgte Haudemann-Andersen Kahoot-aksjer for 667 millioner kroner. Et skikkelig salgssignal.
Fra toppen har Kahoot falt fra 57 milliarder kroner til 20 milliarder onsdag. Det er stygt.
Poenget er at forretningsideen kan være god, vi tror det her, og det er ikke mye negativt å si om konsernsjefen Eilert Hanoa. At han bruker egne penger, eller låner antar vi, for å kjøpe seg opp i eget selskap, er også flott. Et bedre innsidesignal for kjøp finnes knapt, hvis man ser bort fra støttekjøp, som ikke er tilfelle i Kahoot.
Men de tre største aksjonærene har et samlet kurstap på 14 milliarder kroner på onsdagens fall. I går startet det med et nytt fall på 5 prosent.
ingen trær vokser inn i himmelen
Hvor langt Kahoot-aksjen vil falle aner ikke vi (eller noen andre), men det vi bør vite er at man ikke kan prise en aksje hinsides opp uten å se på inntjeningen. En prislapp på Kahoot på 57 milliarder kroner uten noen inntjening av betydning, er et kjempestort salgssignal.
Det hjelper ikke at internasjonale kvalitetsinvestorer som Softbank, og en norsk ener som Haudemann-Andersen, kjøper. Og særlig ikke når kjøperen Haudemann-Andersen plutselig er selgeren Haudemann-Andersen. Fra toppen har han på papiret tapt rundt 4 milliarder kroner. Det er klart det svir, men betyr likevel lite.
Den viktigste lærdommen for den mer alminnelige investor er at ingen trær vokser inn i himmelen, og går aksjekursen langt høyere enn noen kunne tenkt seg, så bør man ikke lytte til eksperter som sier at det kommer en ny tidobling av kursen. Det er da man selger.
Znabel
09.07.2021 kl 08:34 6210

Man er ikke etterpåklok når man hadde rett. Han solgte på topp og har sluppet et gigantisk tap.
Gullhaugen
09.07.2021 kl 08:38 6163

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ny smittebølge på vei i asia ,m,m, det er bensin for denne daksjen. Eskalerer smitten så løper vi mot 80-90
Slettet bruker
09.07.2021 kl 21:18 5735

Tror de kommer til å liste den på nasdaq først. Tech aksjer verdsettes høyere i USA. Det vil være lurt pga større tilgang på profesjonelle investorer i og med at de bruker aksjer som en del av betalingen ved oppkjøp
Mister83
10.07.2021 kl 07:13 5377

Kursmålet fra DNB er helt meningsløst, de mener aksjen er verdt 86kr basert på cash flow vurdering, men trekker dette ned til 45kr fordi de tror at markedet vil gi rabatt.

Jeg har kjøpt på samme nivåer som Softbank og kommer til å fortsette kjøp på de nivåene.
Kajtek
10.07.2021 kl 16:04 4890

Lest på et annet forum.

Arctic Securities nedjusterer meglerhusets kursmål til 80 kroner Kahoot-aksjen, ned fra 140 kroner, men fastholder anbefaling om kjøp.

Det fremgår av analyse fredag morgen, ifølge TDN.

Arctic Securities skriver at med et fortsettende fall i momentet i andre kvartal, har meglerhuset senket deres langsiktige bookings-estimater for Kahoot med 20 prosent. Videre forklarer meglerhuset at deres kursmål på 80 kroner aksjen er basert på et gjennomsnitt av sammenlignbare selskapers multipler (impliserer kursmål 75-90), DCF-analyse (87 kroner) og 40x 2023-ebitda med en rabatt på 10 prosent (65 kroner)

"Mens vi også ser en kortsiktige risiko for at Kahoot ikke når sitt helårsguiding på 90-100 millioner dollar i fakturert omsetning, noe som i vårt syn impliserer en for stor turnaround på kort tid, argumenterer vi for at abonnementsveksten vil komme opp fra nåværende nivåer med et enda bredere tilbud og nye lanseringer", skriver Arctic og legger til:

"Dette gir en betydelig oppside til dagens aksjekurs og derfor gjentar vi vår kjøpsanbefaling".