Phly mot 45

Slettet bruker
PHLY 14.07.2021 kl 15:28 31203

Så går vi inn i en ny lang periode med minimal omsetning og videre fall.
Redigert 14.07.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Garcia
12.12.2021 kl 13:28 2912

Blir kjedelig å høre på deg.
Vi snakker tross alt om et Aker selskap med en strålende fornøyd ledelse som ser svært lyst på fremtiden...
Jeg satt med aksjer her sist de betalte utbytte og fikk ca 30 kr på ett år..
Du kan bable og skrive så mye tull du vil men jeg stoler mere på hva ledelsen sier...
bravi
12.12.2021 kl 13:53 2888

Man kan stole på hvem man vil og tro på hva som helst men det er uansett aksjekursen som er målepunktet. Kan god drive med ønsketenkning men det er en grunn til at kursutviklingen er så tragisk i lang tid som den er i dette caset. Samme med en latterlig lav omsetning i papiret.
Nå hadde de endelig arrangert keel-laying, ett og et havt år etter kontrakt og ett år etter steel cutting. Helt utrolig lang tid for ordinær skipsbygging som dette må sies å være.

Man kan lure på hva som foregår på det verftet.Men hvis 70-80% av arbeidsstyrken er totalt uerfarne og må læres opp kan man forstå at ting tar tid. Dette virker som et syssesettingsforetak med støtte fra myndighetene til opplæring, da kan man ikke forvente noen store marginer eller utbytte utbetalinger.
Redigert 12.12.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Garcia
12.12.2021 kl 14:59 2840

Du synser og tror igjen.
Tror du virkelig ledelsen hadde vært fornøyd hvis de ikke tjente penger på å bygge disse skipene ?
Har de meld noen forsinkelser ?

Greit å være skeptisk men du tror ledelsen lyver og bløffer markedet..
Igjen så snakker vi om ett Aker selskap.
bravi
12.12.2021 kl 15:43 2807

Se på verftet da de fikk kontrakten i april 2020, ansatte ca. 100-150 mann, aksjekurs litt over 40 kr og en hodepine for Aker. For denne kontrakten skulle de mobilisere opp til ca. 1100-1200 mann egne ansatte. Skulle Philly få støtte til opplæring kunne ikke verftet i stor grad kjøre med subcontractors som vil være naturlig for lønnsom og effektiv drift. Problemet for Philly var at de ikke fikk tilbake mange av de tidligere ansatte, de hadde funnet seg andre og sikrere jobber. Når det skal mannes opp med 900-1000 nyansatte som skal begynne med blanke ark forstår man at det vil ta tid. De folkene kan heller ikke Philly plukke på øverste hylle for å si det slik, i Us er ikke verftsarbeid akkurat noe høystatus.

For Aker er det helt greit med et break-even prosjekt (kanskje også et lite tap) fordi verdien på verftet når det er i full produksjon vil være mye større enn det var før de fikk kontrakten, da vil verftet være salgbart.
JahMason
12.12.2021 kl 19:27 2726

Nå fikk de vel ganske enkelt ansatt (tilbake) nesten 550-600 ansatte i løpet av et år. Har heller ikke vært behov for 1200 ansatte før Keel Lay for skip 1. Man betaler jo ikke 400-500stk lønn for å se på andre arbeide.
Men ingen tvil om at behovet for ansatte er tilstede når byggingen skalerer opp, slik den gjør nå. Hvis du kjenner til verft arbeid er det mye skift jobbing og «hard jobbing» som igjen er eneste jobben mange i USA får. Betyr ikke at de gjør en dårlig jobb!

Om de velger å selge verftet om 1-2 år så tenker jeg aksjekursen og salgssum er betydelig høyere enn i dag. Skulle Aker velge å beholde eierskapet vil de nok nyte godt av utbytter :)

Philly Shipyard bruker andre Aker selskaper til div jobb, som genererer penger i systemet. Samtidig er USA strategisk, politisk og ikke nødvendigvis øverst på salgslisten før prisen/tiden er riktig.
Selv tenker jeg mcap burde ligge nærmere 1.5-2mrd før et evt salg, så får man håpe på vanlig premium over kurs i tillegg.
Så kan dere selv regne ut hva det tilsvarer per aksje :)
Redigert 12.12.2021 kl 19:29 Du må logge inn for å svare
Garcia
13.12.2021 kl 05:48 2589

En må huske at phly fort kan vise seg å være ett av de billigste selskap på børs.
Å tenke på salg nå er nok bortkastet, gi de 1-2 år til så ser vi nok noe annet..
Meget spennende aksje...
d12m
13.12.2021 kl 09:37 2494

"Det snakkes om marginer 6-10%, men forløpig må dette sees på som bare snikksnakk, det er ikke kommet noe som overbeviser markedet at de greier pluss resultater."

PHLY har bokført 5,5% margin på arbeidet til nå, men det kan naturligvis bli endret etterhvert som prosjektene skrider frem. Det blir likefult feil å si at det bare er snikksnakk da man har bokføring som kan pekes på.
Redigert 13.12.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
d12m
13.12.2021 kl 09:39 2494

"Nå hadde de endelig arrangert keel-laying, ett og et havt år etter kontrakt og ett år etter steel cutting. Helt utrolig lang tid for ordinær skipsbygging som dette må sies å være."

Nå bare synser du. 1 år fra stålkutt til kjøldrag er helt i rute med hva som ble kommunisert ved stålkutting i desember ifjor. Kan du ikke heve nivået på kritikken din, er du snill.
JahMason
14.12.2021 kl 07:38 2362

Blir spennende å se fremover. Antar marginene øker i takt med progresjonen.
Håper vi ser noen større aksjeposter bytte hender fra Apollo, nå som de nærmer seg flagging 10%.
Kan åpne seg noen kjøpsmuligheter denne uken :)
Garcia
14.12.2021 kl 10:22 2274

5-5,5% margin regner jeg med som minimum og da synes jeg de har bommet litt..
Holder 6-10 % som sannsynlig (tiden vil jo vise) men regner en 5,5 % så er jo kursen helt latterlig nå...
Så kommer det sikkert nye kontrakter og kanskje mere vedlikehold..
Spennende aksje ...

Så må en samtidig huske at phly har penger på bok og utbytte kapasiteten kan bli meget stor, spesielt hvis de i perioden får nye kontrakter...
Redigert 14.12.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
bravi
14.12.2021 kl 17:19 2157

Nå synser jeg ikke, har ikke skrevet at tidspunkt for keel-lay ikke er ihht. kontrakt. Bare se på dette da, fra steel-cut til keel-lay er tolv (12) mnd. i tillegg var steel-cut 7-8 mnd. etter kontraktinngåelse.

Ser vi på den ekstremt lange tiden fra kontrakt til keel-lay forteller den at verftet egentlig i nybygg sammenheng lå helt nede på kontraktstidspunktet. Sammens med støtte fra myndighetene til å drive opplæring forteller det at her trenges det lang tid for å komme igang. Ingen må gå rundt å tro at et gjennoppstartet verft med offentlig støtte kan forvente å oppnå marginer på 5 5% og høyere. Vanligvis blir lignende oppstartprosjekter tapsprosjekter, ihvertfall på de første båtene i en serie. Når det gjelder hav-vind service skipet kan det bli enda vanskeligere å tjene kr på den kontrakten. Den har de måttet ta i konkurranse med andre verft og uten myndighets innblanding.

Tviler på at marginer og fortjeneste fra nybyggene vil bidra til å løfte aksjekurs og sørge for utbytte i overskuelig fremtid. Håpet for aksjonærene må være at verdien på verftet økes såpass når det kommer i ordentlig drift at dette kan gi en brukbar salgsgevinst.
Stokk Dum
14.12.2021 kl 17:50 2125

Bla bla bla
Det som er helt sikkert, er at det ikke er lenge til overlevering av første skip.

mvh
Redigert 14.12.2021 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
JahMason
14.12.2021 kl 20:44 2059

Forstår ikke helt hva du mener.. Når Philly ble tildelt kontrakten var det inne forstått at verftet måtte «starte opp igjen». Var likevel 80 arbeidere der, klare til å begynne. Nå er det vel nettopp på statlige kontrakter man tjener gode penger og er vel nettopp i denne serien marginene vil øke for hvert eneste skip.
De kan sikkert bygge skip 4 og 5 i blinde (på automatikk, mer effektive og sett hvor man kan spare inn).

Havvind skip kontrakten de vant har levering i Q4, 2024!!
Det vil si oppstart i Q4, 2023, da har ledelsen og de viktige/riktige personene hatt 2 år på å planlegge hvordan det skal gjøre dette.

Husk at alle større maskiner, utstyr/verktøy og div ikke er engangsbruk.
Fremtidige kontrakter kan også komme, som aksjonær har du frem til 2024/2025, altså opp mot 3år på å hente hjem nye kontrakter til Philadelphia !
Redigert 14.12.2021 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
trani
16.12.2021 kl 11:19 1864

Er dette en av akers neste store flopp?
JahMason
17.12.2021 kl 07:53 1749

Med backlog på 14-15milliarder NOK, tror jeg det blir vanskelig å floppe. Er nok det verftet med mest intens ordrebok de neste 3-4 årene. Kommer det fler kontrakter de neste årene? Antar det! Bare å regne seg frem :)
JahMason
17.12.2021 kl 08:02 1729

Hvis PHLY får 3.45% marginer per skip, utgjør det 10musd, som igjen er ca 7kr (NOK) per aksje.
7x5(skip)= 35kr per aksje.
Halver marginene til 1.8% for havvind, 3,5-4kr (NOK).
Totalt har du da 39kr utbytte, kurs 52.80kr.
Dollar i regnestykket er 8.4,-

MERK: Selskapet selv opererer vel med mellom 5-10% marginer her. I så fall er det bare å ta 39kr med x2!!! En ny kontrakt eller serie bygg, burde sendt PHLY til ATH
Joystick
20.12.2021 kl 10:31 1590

Den første av fire hovedgeneratormotorer, produsert av Wabtec Corp. i Grove City, PA, ankom nylig verftet og vil bli senket ned i skroget i første kvartal 2022.

http://www.toteservices.com/blog/2021/12/16/national-security-multi-mission-vessel-achieves-construction-milestone-with-keel-laying/
Garcia
21.12.2021 kl 03:50 1465

Spennende å se om det blir noe resultat av dette...

Aker har gitt
Converto er ett mandat til å utvikle Akers verdier i
Akastor, Philly Shipyard, American Shipping Company,
Solstad Offshore, Norron og noen mindre
engasjementer. Dette er selskaper som har vært en
del av Akers portefølje i flere år, men som nå vil nyte
godt av Convertos enda mer fokuserte eieroppfølging.
Akers tidligere CFO og nåværende nestleder i styret,
Frank O. Reite, er hovedeier i Converto. Det vil i praksis
bli drevet som et selvstendig fond hvor Aker er en
såkalt 100 prosent LP-investor
bravi
23.12.2021 kl 15:56 1265

Nå når Philly har mottatt det første generator aggregatet blir det juleferie. Om den er velfortjent kan noen og enhver ha sin egen oppfatning om. Ser vi på kursen er ihvertfall ikke markedet så veldig imponert over verftet sine prestasjoner.