Scatec vs Mainstream

Frodon
SCATC 20.07.2021 kl 10:35 13924

Jeg håper det er noen dyktige skribenter på Scatec trådene, som kan hjelpe meg.Jeg prøver å sammenligne Scatec med Mainstream Renewable Power (MRP), som Aker Horizons (AKH) eier 75% av. Hva er de største forskjellene dere kan se, som gjør at prisingen er så totalt forskjellig?

Scatec har en markedsverdi på kr 36 milliarder
Mainstream blir priset til ca kr 7 milliarder via AKH

Scatec har et kapasitetsmål på 4,5 GW for 2021 og mål for 2025 på 15 GW kapasitet. I dag har Scatec en kapasitet på 3,3 GW.

Mainstream Renewable Power (MRP) - Guidet børs notering i 2023 og har 15,6 GW asset portfolio (de meldte 1GW til idag i Chile)

Mainstream has a material portfolio of renewable energy projects, with a total of 1.4 GW net capacity in operation or under construction, as well as a material pipeline of development projects of approximately 12 GW. Mainstream is the largest developer and constructor of renewable energy in Chile, and the second largest in South Africa. Also, Mainstream participates in a Vietnamese joint venture developing the up to 1.4 GW Phu Cuong Soc Trang offshore wind farm in Vietnam,of which Mainstream owns 70% which is one of the largest offshore wind projects in Southeast Asia. In addition to this, Mainstream is developing with its local partner in the Philippines a 71 MW onshore wind farm.

https://www.mainstreamrp.com/
optimist68
24.07.2021 kl 16:33 6158

Hvis man tenker etter hva Scatec faktisk leverer i fremvoksende land med dårlig økonomi burde de blitt hyllet for dette. Samtidig er de kommersielle og stort sett hele ledelsen beriker seg kraftig med opsjoner og det hele. Nå husker ikke jeg sist opsjonspris bla Raymond fikk men tror det var nærmere 300 uten å være sikker. Da lå kursen iallefall høyere en nå sist de solgte aksjer til kurser over 300 og fikk nye opsjoner. Men slik er det nå. Jeg eier aksjer i Scatec for jeg liker det de leverer, grønn strøm til mennesker som virkelig trenger det. De er en sterk bidragsyter for å få ned global forurensning. La oss håpe de får orden på inntektene og vi kan få kursen tilbake i 300. Syns vi og Scatec fortjener det 😊

Slik kursen er nå vil det ikke lønne seg for ledelsen å utøve de siste opsjonene ?

PS! Derfor eier vi også AKH ++ direkte i ett par under AKH
Redigert 24.07.2021 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Sundancer
25.07.2021 kl 12:57 5824

Olaisen på fredag:

– Da aksjen var nede på 195 kroner, var det en kjempestor kjøpsmulighet. Når folk får sett mer på tallene, og satt seg inn i dem, vil aksjen ta seg opp, sier Olaisen, som mener selskapet er en oppkjøpskandidat. Meglerhuset har et kursmål på 310 kroner på Scatec-aksjen.
https://www.dn.no/bors/scatec/scatec-solar/solenergi/scatec-stuper-pa-bors-skuffende/2-1-1043872
optimist68
25.07.2021 kl 13:04 5814

Typisk hegnar å komme med en sånn artikkel. Alt kan halveres men det får vel være grenser ?
optimist68
25.07.2021 kl 13:43 5811

Ja Indere kan man ikke stole på men nå har vel ikke Scatec mye der enda. Hvis de samarbeiderer med lokale myndigheter og lokale selskaper er nok sjansen bedre for å lykkes

Leser man historien til Telenor i India og hvordan det starta med korrupsjon og fellende dom på lokalt selskap de samarbeidet med så er det kanskje ikke så rart de aldri har tjent penger. Vil tro Scatec har mer erfaring med sånne land og sørger for at det skjer ryddig fra starten av
Redigert 25.07.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
25.07.2021 kl 13:57 5922

Scatec er på full fart inn i India og det er nettopp slike betydelige investeringer som skaper usikkerhet:

https://aksjelive.e24.no/article/oAXodR

-----------------------------------------------------------

Telenor ble fratatt sine lisenser:

https://www.insidetelecom.no/artikler/telenor-ble-fratatt-india-frekvenser-uten-grunn/415028


og måtte etter dette by på sine egne lisenser

https://www.cw.no/artikkel/enterprise/telenor-vil-pa-lisenser-india


....det er nettopp det som er India og slike betydelige risikoprosjekter skaper naturligvis usikkerhet ...

Redigert 25.07.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
optimist68
25.07.2021 kl 14:09 5892

Som sagt velger å tro verden har komt litt videre og at India og selskapet Scatec eier solparker sammen med er avtalt for å vare og bygge videre forretninger med. Det var litt mer jalla i 2012 i tele bransjen rundt i verden
rischioso
25.07.2021 kl 14:15 5872

Ingenting er endret i delen av verden hvor det asiatiske markedet samlet er enormt men i ettertid har visst seg for de fleste å være et no-no.

Telenor, REC, Apple og en mengde andre store og kjente selskaper som også har havnet i joint venture problemer, rettsaker osv.. Det er vel bare et tidsspørsmål før Tesla vil oppleve the dark side i Asia hvor absolutt alle kan bli rettsløse over natten ...

Mao, betydelige giganter veldig mye større enn Scatec noen med statlig eierskap men uten at det hjalp - med disse realiteter i minnet så burde man ikke se bort i fra at det fortsatt er en betydelig risk i slike markeder noe markedet virker å ha forstått med å halvere kursen den siste tiden ....

Men for all del, den enkelte står helt fritt til å tro hva man ønsker å tro - men den delen av verden, ja - den blir ikke noe bedre av den grunn ... ;)
Redigert 25.07.2021 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
RoarAlb
25.07.2021 kl 14:16 5869

Jeg må trekke på flirebåndet av all den tynne suppen som serveres her på forumet.
optimist68
25.07.2021 kl 14:23 5854

India skriker etter fornybar kraft og landet og befolkningen lider stort akkurat nå. Scatec må selvsagt fortsette å bidra for å få ned klimautslippene i landet. Hvis Inderne velger å stikke kjepper i samarbeid med vesten på dette nivået i 2021 så får vi heller ta det hvis det kommer. Jeg tror det går bra og at Scatec yter respekt i India
Slettet bruker
25.07.2021 kl 16:03 5739

Break News; de tror nå på investitech at scatec skal halveras en gång til. Ikke bra
RoarAlb
25.07.2021 kl 16:22 5714

Haha, da er det bare å selge i vei!
FunHouseComp
25.07.2021 kl 16:55 5652

Hegnar tjener penger på å skape drama og og stresse små investorer, ofte med en agenda. La det bli med det. For rundt en måned siden hadde de en tilsvarende analyse for Norsk Hydro. Det var i ettertid en fullstendig skivebom av Hegnar.
Redigert 25.07.2021 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2021 kl 17:12 5621

Å gå inn på de forskjellige trådene til mange grønne aksjer er rene komikvelden. Enkelte innlegg er rett og slett virkelighetsfjerne.

Vil si det er ganske meningsløst å sammenligne et tradisjonsrikt selskap som norsk Hydro med disse luftmadrassene.
optimist68
25.07.2021 kl 18:14 5554

Å beskrive Scatec som en luftmadrass sier vel mer om den som opplever dette som komikveld. Men er enig i at Hydro er bunnsolid og i egen klasse det siste halve året. Det tar litt lenger tid med Scatec og oppgangen var for stor på kort tid
Sundancer
25.07.2021 kl 18:49 5506

Her om dagen bladde jeg tilfeldigvis gjennom Finansavisens tillegg med Topp 500 bedrifter i Norge. Der fant jeg Scatec på listen over de topp 10 raskest voksende bedriftene i Norge. Hydro var dessverre ikke inkludert i den listen.
FunHouseComp
25.07.2021 kl 18:57 5478

Lille venn. Vi prater om publikasjoner på HO og teknisk analyse. Ikke om forskjellene på SCATC og NHY.
Redigert 25.07.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
retur
25.07.2021 kl 19:42 5426

Synes denne tråden er helt utenfor den opprinnelige agenda . høres ut som en gjeng med høns.
Frodon
26.07.2021 kl 08:09 5141

Da har jeg fått svar fra IR i Aker Horizons.

"Vi vil vurdere dette prosjekt for prosjekt. Noen ganger vil vi beholde en relativt høy eierandel, mens vi i andre prosjekter kan selge oss en del ned. Vi har en ambisjon om å øke produksjonen betydelig, så vi må da også beholde en relativt stor andel av det vi utvikler i snitt"

På side 51 i linken under, kan du se eierandeler i prosjektene Mainstream bygger opp nå. Hvordan ser dette ut vs Scatec?

https://static1.squarespace.com/static/5f871df7bb429b52ac77d186/t/60ee6efb588fb5669517789d/1626238726569/Aker+Horizons+2021+Q2+Presentation.pdf
Slettet bruker
26.07.2021 kl 09:20 4986

Fallet fortsetter uken ut. En magnet trekker mot 93 kr
Slettet bruker
26.07.2021 kl 15:41 4813

Jeg var nok litt vel generaliserende i min omtale av luftmadrasser. Det er klart at det er forskjell på de grønne selskapene og noen er kommet lenger enn andre. Aksjonærene i Scatec har i det minste hatt lenge hatt en fin reise, selv om jeg tror prisen i dag er for høy. Tror også nedturen kan bli betydelig om det kommer en mer langvarig korreksjon på børsene. Flere advarer om at børsene aldri har vært dyrere enn nå og det kan komme en større nedtur og da er de grønne aksjene som ligger verst an, tror jeg.

Aksjonærene i Aker Horizons på sin side trodde de kjøpte seg en Rolls Royce, men fikk servert en Toyota til sin reise
Redigert 26.07.2021 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Skrythals
26.07.2021 kl 17:48 4691

Hei og takk for svar.
MRP har altså bare 190 MW i egen prod. Scatec har rundt 1500 MW nå og planlegger hele 2250 MW når 2021-målet er nådd (i praksis en gang i 2022). Dette gir snøballefekt ved at scatec bruker midler generert av produksjon som ek i nye investeringer. Når 15 GW er nådd i 2025 bør prod kapasitet være 7.5 MW.
Med 1605 MW under construction og 11842 MW i pipeline kan det virke som MRP har potensiale til å produsere like mye selv som scatec kan på noen års sikt om de ønsker.
Forslag til hva den lavere prisingen kan skyldes:
Finansiering: hvor mye frisk ek vil trenges for å realisere pipeline? Scatec har sagt de ikke trenger mer ek for å realisere 15 GW og betaler små, men stigende utbytter.
Lønnsomhet og risiko i prosjektene?
Scatec har vært høyt priset delvis pga sin track record og dyktige ledelse. MRP må bevise sin dyktighet før de kan oppnå tilsvarende. De ligger et stykke "bak i løypa" mht egen prod.
Hva tror du?
S
Frodon
26.07.2021 kl 21:55 4504

Takk for svar, meget bra info 😊 Ja, helt enig med deg at Scatec ligger noen (viktige) år foran på generering av cash. Scated markedsverdi er nå kr 30 milliarder, Mainstream verdt ca kr 7 milliarder. Det store spørsmålet er om forspranget til Scatec er verdt ca kr 23 milliarder? Mainstream skal børs noteres etterhvert, i 2023/2024 et sted. De skal nok ha opp masse produserende felt, så børs notere juvelen 😅 Aker ASA gjør det samme med Cognite. Cognite ble priset til kr 58 mill for 1 år siden, nå er det priset til kr 11 milliarder.

Skal Scatec ha mest sol på land eller hva har de guidet? Er denne siden oppdatert? Jeg trodde de hadde større backlog?

https://scatec.com/asset-portfolio-overview/

Angående track record, Mainstream har bygget opp 12 GW tidligere, men har solgt feltene for å finansiere de neste prosjektene. Fant dette på nettsiden dems «OVER 5 MILLION TONNES CO2E overall avoided from projects developed by Mainstream in 2020». Tenker du at de må bevise at de kan drifte feltene og tjene penger på driften, for å få Scatec prisingen?

https://www.mainstreamrp.com/

Er det netto produksjonen til Scatec du beskrev? Mainstream har lav eierandel i de feltene som produserer nå. Det henger igjen fra tidligere, som jeg beskrev, at de ikke hadde kapital til å bygge nye felt samtidig som de tok vare på de oppbygde feltene. Du ser at Mainstream er 100% eier i alle utenom et felt, av de som bygges nå. De hadde kr 5 milliarder i cash (euro 500 millioner) når AKH kjøpte 75% eierandel. Etter oppkjøpet har Aker ASA lånt flere obligasjonslån til AKH. Mainstream kan selge eierandeler i feltene ned til eks 50% hvis de ønsker, slik Scatec gjør. I tillegg kan de få lån av Aker ASA, da billig finansiering var hovedpoenget fra Mainstream eierne for å bli en del av AKH. På denne måten vil AkerBP være med på å finansiere oppbyggingen av grønt satsingen til AKH. De vil også bruke positiv cashflow til oppbyggingen.

En annen ting som er super positivt for Scatec og AKH, er Dnb sin satsing på utlån til grønt skiftet, hvis Scatec vil øke veksten underveis utover cashflow

«DNB skal skaffe 1500 mrd. til det grønne skiftet.

Braathen har invitert Hydro-sjefen Hilde Merete Aasheim, Aker-sjefen Øyvind Eriksen og Aftenposten for å presentere den nye strategien. Hydro og Aker er blant DNBs største kunder»

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/569pab/dnb-skal-skaffe-1500-mrd-til-det-groenne-skiftet-samtidig-skjerpes-kravene-til-kundene
Redigert 26.07.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Frodon
30.07.2021 kl 11:41 4085

Aker Horizons aksjen koster kr 26 på børsen nå, mens både Dnb Markets, Sparebank 1 Markets og nå Danske bank priser kun Mainstream alene til samme kurs som hele Aker Horizons koster. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan markedet kan prise Scatec og Mainstream så vanvittig forskjellig? NAV er ca kr 102 i Scatec

«For Mainstream Renewable Power er verdivurderingen 25,5 kroner pr aksje, hvilket totalt sett tilsier et samlet kursmål på 36 kroner AKH-aksjen, tilsvarende 1x NAV», skriver meglerhuset i analysen.

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/07/30/7712137/danske-bank-rykker-ut-med-kjopsanbefaling-pa-aker-horizons
Redigert 30.07.2021 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
DRUGGER123
02.08.2021 kl 23:00 3783

De største forskjellene mellom Mainstream og Scatec slik jeg ser det:
1. Scatec har de siste 12 månedene hatt 2,7 milliarder i inntekter fra kraftproduksjon - Mainstream eier en liten andel av anleggene de har bygd, og har vel sannsynligvis en tilsvarende liten andel av innntektene fra kraftproduksjonen).
2. Scatec har de siste 12 månedene hatt ca 230 millioner i inntekter fra O&M (vedlikehold og drift) - usikker på om Mainstream har inntekter fra O&M.
3. Scatec har i mange av anleggene hatt ansvaret for utvikling av prosjekt og bygging av solparkene. Dette regnes inn som egenkapital, og gir stor fortjeneste. Når et anlegg koster 1 milliard, har det gitt opp mot 15 % av milliarden. Vet ikke hvordan Mainstream har organisert sine prosjekter (en grunn til at det store anlegget i India ikke er så verdifullt - Scatec har verken ansvar for bygging eller O&M)
4. Scatec har organisert alle solparker som egne selskaper. Hvert anlegg er belånt non-recourse. Non-recourse» lån innebærer at gjelden kun er sikret i og betjent av kontantstrømmen fra kraftverket som det finansierer, og hvor egenkapitalinvestorene ikke har noen forpliktelse til å bidra med ekstra finansiering i tilfelle mislighold. Vet du hvordan Mainstream er organisert? Viktig organisering når man bygger i land med høy risiko.

Tall hentet fra Q2 2021-presentasjonen.
Spartan
02.08.2021 kl 23:11 3749

Joda, men i det siste er AKH priset som den Toyotaen den er, ergo et ganske så bra kjøp spør du meg. Toyota har laget meget gode biler i alle år…de går og går…
Slettet bruker
02.08.2021 kl 23:43 3700

Det er helt riktig, men de er rimelige å kjøpe. Jeg liker bilmerket selv, men om jeg hadde betalt for en rolls royce ville jeg blitt skuffet om jeg fikk utlevert en Toyota, som er langt mindre verdt.
Frodon
03.08.2021 kl 09:29 3528

En veldig fin sammenligning dette ;) Dette blir bitte litt skeivt når du "kun" sammenligner de siste 12 månedene. Grunnen til dette, er at Mainstream sitt problem tidligere var at de ikke hadde kapital nok til å ta vare på feltene de bygde opp + finansiere byggingen av nye felt. Derfor ønsket eierne i Mainstream samarbeid med Aker, som har kapital til finansiering og drifting av nye felt, som nå er planen. Derfor har Mainstream hatt store inntekter og mye cash siste årene, da de har solgt feltene de har bygd opp. Mainstream eier 100% av feltene de bygger opp nå, utenom et felt.

Mainstream har ca kr 5 milliarder i cash (euro 500 mill) og de har hatt inntekt på ca kr 7 milliarder på 3 år (euro 721 mill)

«Ser man på regnskapet til MRP de siste årene har selskapet fra 2017 til 2019 startet med en omsetning på 18 millioner euro, som så økte til 632 millioner euro og deretter falt til 71 millioner euro (totalt euro 721 mill)

MRP har en stor kontantbeholdning og porteføljen av eksisterende prosjekter er finansiert. Vi vil jobbe videre med selskapet for å sikre finansiering av kommende prosjekter, sier Kristian Røkke»

https://e24.no/olje-og-energi/i/2dPPWl/vil-ikke-kaste-kortene-i-nbt-ennaa-slik-satser-aker-milliarder-paa-mange-fornybar-hester

-------------
Det er selvfølgelig noe av grunnen til at Scatec er så høyt priset i forhold til Mainstream, da Scatec har mye produksjon nå, som du skriver. Siden Mainstream har solgt mesteparten av feltene sine, har de kun 190 MW netto kapasitet i produksjon nå, alt er onshore vind. Mainstream holder på å bygge 1386 MW netto kapasitet, som tar gjennomsnittlig 12-24 mnd å bygge felt fra byggestarten. Noen felt er ferdigbygget seinere i 2021, og veldig mange skal ferdigstilles i 2022. Byggingen er fordelt på 350 MW i sol og 1035 MW i onshore vind. Mainstream har 11.842 MW i pipeline, 5949 MW i sol, 4663 MW i onshore vind og 1230 MW er i offshore vind. Jeg vet ikke hvordan Mainstream har organisert byggingen, utenom at de går alltid inn i lokalbefolkningen før de bygger felter. De er med på å støtte lokalbefolkningen med det de trenger, som har resultert i veldig gode samarbeid og det har vært enklere å nye prosjekt i samme land seinere.
DRUGGER123
03.08.2021 kl 14:45 3433

Takk for utfyllende svar
Jeg skal prøve å vise et viktig poeng om hvorfor det på sikt er forskjell i prisingen av Mainstream og Scatec. Kan hende også Mainstream posisjonerer seg annerledes etter hvert enn å selge ut anlegg.

Solkraftverkene har en forventet levetid på 35 år (investorpresentasjonen Scatec januar 2020). Bruker de første solparkene til Scatec i Sør-Afrika som eksempel for å vise økonomisk gevinst. Anleggene som leverte strøm fra 2013 og 2014 har avtale om levering av strøm i 21 år (PPA). Etter at avtaleperioden er over kan anleggene selge strøm på det frie markedet eller avtaler forlenges. Anleggene er i gjennomsnitt nedbetalt etter 18 år. Scatec har sikret mulighet for videre leie av landområdene solparkene er bygget på etter kontraktstiden. Det vil si at de virkelig store inntektene vil man se når modne anlegg, som er nedbetalt, fortsatt har gode inntekter på strømproduksjon. Er man villig til å sitte med aksjene i 10-12 år til, så sitter man på en gullgruve.
Holymoses25
03.08.2021 kl 15:19 3404

Utfordringene er at Scatec har gått inn i svært mange prosjekter / regioner der korrupsjon er hverdagsmat.

Ukraina, India, Pakistan, Bangladesh, Vietnam, Egypt, etc. etc.

Alle prosjekter blir da svært usikkre iht. fremdrift, land aquisition, endelige grid connections og signaturer.
Redigert 03.08.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Frodon
03.08.2021 kl 16:36 3343

Takk for meget bra og utfyllende svar ;);) Veldig viktige poeng du kommer med her, som jeg ikke vet hva status er for Mainstream i Chile pr dags dato. Chile er der de holder på å bygge og ferdigstille mange prosjekter. Det viktige jeg vet om Chile, er at staten har et mål om å være verdens ledende på det grønne skiftet, så de satser og legger til rette for prosjektene, noe jeg synes eks Norge er helt elendige på.

Når Scatec er priset til ca kr 30 milliarder og Mainstream er priset til kr 7 milliarder, er det om å finne ut om forskjellen på kr 23 milliarder burde være så stor i forhold til modenhetsforskjellen på selskapene og hva slags kontrakter/profit Mainstream kanskje venter i Chile. Tviler på at jeg finner noe info om det på dette tidspunktet. Mainstream har Aker i ryggen. Er Equinor en aktiv eier i Scatec? Eventuelt hva hjelper de til med (lån, teknologi osv?)

Dette er info fra Jarnar på AOW tråden min, som sier litt om hvordan de gjør det i UK. Ikke veldig langt borte fra det du beskriver ;)

"Modellen i UK har vært en garantipris som utbygger får betalt for strømmen en periode, normalt er vel 15 år. Dersom markedsprisen ligger over garantipris, får myndighetene det overskytende, ved pris lavere enn garantipris blir utbygger subsidiert med mellomlegget. For flytende havvind må man trolig regne med garantipriser noe over markedspris. Jeg har ikke inntrykk av at Røkkes filosofi er underbud. Ting skal stå på egne bein. Garantipris er metoden de bruker i UK. På Dudgeon fikk Equionor en veldig god garantipris, og den lisensen er rene gullgruven for selskapet. Men konkurransen vil nok gi mer reelle priser i marknaden i samsvar med kostnader. Garantiprisen blir alltid offentliggjort sammen med vinnerne av lisens-konkurransen. Garantiprisen blir lagt fram i 2012-verdi - trolig for å gjøre ulike prosjekter sammenlignbare over tid. Equinor fikk tilslag på Doggerbank-utbyggingen med partnere. Der var garantiprisen runt 40 pund per mwh, ganske lavt selv med oppjustering fra 2012-nivå til dagens. Det var bunnfast havvind og kostnadene har sunket kraftig, ikke minst takket være de nye kjempeturbinene på 14 MW"
Frodon
04.08.2021 kl 22:16 3114

Nå har års rapporten til Mainstream kommet ut, for 2020 (se link nederst)

Der står det eks på side 10 at de bruker joint venture, Lekela Power som eier av noen av feltene under oppbygging. Regner med at de har kontroll på dette, de har bygget opp slike parker siden 2012. Dette er ikke et nytt selskap, de har vunnet masse priser for deres gode jobb innen grønt sektoren. Og Aker er veldig kjent for å ha mange underselskap, for å ta bort risiko i prosjekt under oppbygging

Total Project Portfolio in Construction during 2020: (full liste på linken, tok bare med noen av prosjektene her)

Egypt: West Bakr 1 - Projects not constructed by Mainstream, ownership stake through its joint venture, Lekela Power
Senegal - Taiba N’Diaye 1 - Projects not constructed by Mainstream, ownership stake through its joint venture, Lekela Power
South Africa - Kangnas 2 - Projects construction managed by Mainstream, ownership stake through its joint venture, Lekela Power.
South Africa - Perdekraal East 2 - Projects construction managed by Mainstream, ownership stake through its joint venture, Lekela Power.

https://www.mainstreamrp.com/f/50184/x/93593a0b62/mainstream_sustainability_report_2020_final.pdf

https://lekela.com/
Frodon
17.08.2021 kl 09:59 2731

Da har Scatec utløst salgssignal ned til kr 150. Noen som vet hvorfor aksjen faller videre?
ShoeShineBoy
17.08.2021 kl 10:13 2699

Utsikter til høyere rente og generell makroøkonomisk usikkerhet. Når du i tillegg tar med at alt som har noe grønt i seg inkl Scatec har hatt en vanvittig kraftig kursoppgang de siste årene så blir fallhøyden stor.
Frodon
17.08.2021 kl 22:11 2518

Lurer på hva markedet synes er høye renter nå ;) Er 3% høyt? 4%? Ikke lenge siden 6% rente var lavt. 10 års renten ligger på en vanvittig lavt nivå, langt lavere enn inflasjonen....og renten kommer til å være lav i veldig langt tid enda. Så renten burde fortsatt være svært positivt for vekst selskaper....Enig at Scatec har gått mye, men også falt et stykke ned igjen

https://www.marketwatch.com/investing/bond/tmubmusd10y?countrycode=bx
gaupa1
17.08.2021 kl 22:51 2452

Det som raserer kursen nå er short'n. Drøye 3 mil aksjer..
Siste satt 13. August. Håper det snart dukker opp noe positive nyheter slik at de 3 som har satt den får seg en på tygga..
Frodon
18.08.2021 kl 10:08 2290

Er det ventet noen triggere? Noen felt som snart er ferdig bygget osv?
Frodon
06.05.2022 kl 09:16 1455

Litt ironisk at Mainstream prises langt høyere enn Scatec nå, enda Scatec ligger langt foran Mainstream