VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 158217

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
investinor
21.07.2021 kl 16:28 3771

for Follum ja. og sikkert flere i fremtiden. Men her var det snakk om landsbaserte anlegg som AM. anlegget her settes opp sammen med AM og skal levere biogass av biomasse og ikke biokull. biogassanlegget gir biokull som biprodukt-og som også kan benyttes. Det sier meg at biokullet for siliumproduksjon egner seg ikke per idag til stålindustrien. kan det ha noe med at metallindustrien krever ulike annet nivå av aktivt biokarbon og kanskje må biokarbonet tilsettes tjærebek? ikke vet jeg
Slettet bruker
21.07.2021 kl 16:33 3749

Ikke bare lit i minus, men når du kjøper Vow på 42 kr, selger den lavt på 34, så fyller du på VGM på over 5 kr og den kollapser under 4 kr ja da er du i minus. Det vet både du og jeg lille pusen. Men fortsatt kan jeg anbefale deg litt Biokull i maten slik at du unngår løs avføring. Nå er du vel fornøyd knegg, knegg :)
Redigert 21.07.2021 kl 16:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.07.2021 kl 16:37 3737

Kanskje vi har snakket forbi hverandre? Men CJ nevnte vel også at VGM får gass i tilllegg på VGM sine anlegg
Redigert 21.07.2021 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
oivindl
21.07.2021 kl 16:57 3707

Foreløpig foreligger det kun en intensjonsavtale.
Vi vet lite om driftsform og fordeling av utgifter og inntekter. Regner med at det kommer ved endelig avtale.
investinor
21.07.2021 kl 17:08 3697

nå skal det nevnes at gass til fjernvarme kanskje ikke har samme egenskaper som gass som må til for stålindustriens ovner. det kan skyldes egenskaper ved biomassen "forsvinner" etter pyrolyse. hvis man snur på flisa, Follum- 1. pri biokull, deretter gass og oljer som biprodukt.AM-biogass- biokull og sannsynligvis oljer som biprodukter. her får ekspertene korrigere
oivindl
21.07.2021 kl 17:08 3720

Karbon skrev Innlegget er slettet
La oss gjerne holde May-Liss utenfor, hennes kommentar var ikke noe poeng fra min side.

Men jeg mener altså at disse sertifikatene ikke betyr noe for ordretilgangen til VGM eller VOW.
Jeg mener også det er en mer positiv tolkning for VGM/VOW.
IvanBliminse
21.07.2021 kl 17:38 3661

Er enig i at disse sertifiseringene i seg selv ikke betyr all verden.
Det som er en viktigere driver for VOW/VGM er politikken EU fører.

Akkurat nå er de fleste næringer i EU dekket av et program som belaster forurensere av karbondioksidet de slipper ut. Programmet er kjent som "Emissions Trading System", og setter et tak på de totale utslippene og strammer den jevnt over tid. Store forurensere må skaffe tillatelser for hvert tonn karbondioksid de slipper ut, og antall tillatelser synker over tid, noe som øker prisen. For tiden er prisen på disse tillatelsene nesten $ 60 per tonn, noe som gir europeiske selskaper et sterkt økonomisk incitament til å redusere utslippene.

EU foreslår nå å stramme taket ytterligere, mens man avvikler antallet gratis kvoter EU lenge har gitt til næringer som er utsatt for handelskonkurranse, som stål. Målet er å bidra til å redusere EUs samlede klimagassutslipp 55 prosent under 1990-nivået innen 2030. Det foreslås nå å erstatte "Emissions Trading System" med en “carbon border adjustment mechanism” (som jeg lenket til i går).

Hvert tonn CO2 AM reduserer vil da tilsvare en besparelse på prisen av en carbon credit som i dag koster ca. $ 60, men om få år trolig vil være mye dyrere.
Hammers
21.07.2021 kl 17:44 3639

Skal vi rydde opp i stedet for å bruke sommerkvelden til å synse og tro?

Da jeg avtjente min verneplikt hadde vi en instruktør som elsket å benytte seg av APEKATTMETODEN.
HAN viste oss hvordan det skulle gjøres. Vi apekattene gjorde tilsvarende og fikk det til på ca samme måte.

Den 6.juni i år meldte PMI (Philip Morris Int) at selskapet endelig hadde fått sertifikat som et klimanøytralt selskap i et produksjonsanlegg i Sveits. Det etter tidligere ha slitt med med saken i 8-10 år. For 2 år siden (etter 8 år) kom VOW på banen med sitt utstyr for å få fortgang i jobben. Vipps - så lå sertifikatet på bordet ila no time. Deres NESTE steg er å bli karbon-NEGATIVE!

Når VOW benytter apekattmetoden mot AM går dette i en rasende fart.
Systemene er utprøvd og PMI er et eksempel på det.

Ser man den nylige presentasjonen med CJ/HB står de formelig og tripper når de forteller om framtiden, om nye produkter, nye vertikaler som skal spinnes ut og det tempoet ekspansjonen vil være i. "Vi vet ikke om vi venter helt til august med å sette i gang", sier CJ.

Jeg må si at jeg neppe tidligere hart sett en ivrigere og mer positiv gjeng enn dette.
Et langt mer troverdig bidrag enn paragrafryttere og de som "tviler på" eller ikke finner noe "bevist".
Sistnevnte dri... vi uansett i siden dette ikke er gjelder en rettsak.

Hilsen Hammers........ som gjerne viser et "gjensyn" med og et praktisk eksempel på APEKATTMETODEN.
Kanskje den beste og enkleste opplæringsformen av alle, men da gjelder det å følge godt med når instruktører instruerer;
https://www.youtube.com/watch?v=DWUW5wh-PjI
Redigert 21.07.2021 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
Record
21.07.2021 kl 17:58 3618

Skjønner den , men vi opplevet jo nettopp resultatet av intensjonsavtalen med PM .
Tror nok at enkelte mener at alt må børsmeldes, det er mange, mange intensjonsavtaler meldt , så kommer resultatene av de etterhvert som det gjensidig avtales hva de resulterer i .
Mange meninger å synsinger på forumet, det er bra selv om ikke alt er riktig . Vanskelig å forutsi neste fremstøt i VOW som er ett vekstselskap av dimensjoner , tjener penger gjør de også selv om det meste går til videre vekst og expangsjon . VGM betraktet jeg som «utbytte» for 2021, realiserte det meste, er klar til å handle på disse etter min mening «falske» dipper :-) spenningen nå er hva planlegges som neste under VOW industri paraplyen , egentlig ikke når men mere hva ☺️
investinor
21.07.2021 kl 18:39 3560

har du lenken til Vow/VGM s presentasjon? klarte ikke å finne den igjen
investinor
21.07.2021 kl 18:54 3567

glem det. fant den
Lynvingen
22.07.2021 kl 10:19 3276

Snart kjem utlendingane !!. Laber ferieomsetning. Dette vil endre seg etterhvert.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:50 3244

I dag køpte jeg tilbake de 50% av VGM som ble solgt første dag den ble notert. Muligens er jeg for tidlig ute igjen?

Ser for meg en hyggelig august både for VGM og VOW, da det ser ut som at de store kontraktene nærmer seg:-)

Redigert 22.07.2021 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 12:53 3161

Cruise er en ustabil inntektskilde . Skipene skifter ofte bare destinasjonen Jeg undrer meg over hvordan VOW skal klare å få netto av betydning. Konklusjonen er helt klart å flytte over til VGM
At de har fått noe arbeid om 4-5 år er greit det , men det utgjør bare noe få øre pr. aksje
Slettet bruker
22.07.2021 kl 13:04 3135

Vel så er renseanlegg til cruisebåter kun én av mange ting Vow driver med, det vet du godt selv.

Så får du vel og prøve å huske på at Vow eier 30% av VGM.
oivindl
22.07.2021 kl 13:13 3130

"Så får du vel og prøve å huske på at Vow eier 30% av VGM."

Men det utgjør nok ikke den store forskjellen.
Om VGM stiger 100%, utgjør det kun noen få prosent på Vow-kursen.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 13:26 3142

Jeg prøver så godt jeg kan, men det er ikke så lett når en blir eldre. Det har du vel merket selv
Ps
VOW pumpes nå opp for salg
Redigert 22.07.2021 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Record
22.07.2021 kl 13:31 3120

Dett eventyret startet med cruise ,får fortsatt mye focus for akkurat hva det er (konvertering av fall til en resurs), at de seiler på alle verdenshav å markedsfører er neppe direkte negativt .
Om de ikke genererer så mye intekter pr skip , så blir det stadig flere av de .Men det store er når alle havnebyene som tilldligere fikk store intekter for å motta avfall og avfallsvann legger sammen 1 +1 å finner ut at det kan bli mere enn 2 ,da kan det bli veldig mange anlegg rundt om , noe lapper her og der blir ett lappeteppe til slutt det og :-)
Å dette er bare ett av flere potensielle kapittel i Industrieventyret VOW :-)
Record
22.07.2021 kl 14:52 3016

Karbon skrev Innlegget er slettet
Siden du nevner Hydro :
Hydro inngår samarbeid med svensk aluminiumteknologiselskap
Hydro og det globale aluminiumteknologiselskapet Gränges går sammen om å tilby lavkarbon og sirkulære aluminiumløsninger til bilindustrien, og det er startet et samarbeid der Gränges skal kjøpe lavkarbon primæraluminium fra Hydro.

Det skriver Norsk Hydro på sine nettsider onsdag ettermiddag.

– Vi jobber for å utvikle løsninger som har lav klimapåvirkning og er sirkulære og ressurseffektive, og jeg er derfor veldig fornøyd med at vi samarbeider med Hydro om å bruke REDUXA-lavkarbon aluminium, sier Torbjörn Sternsjö, president Gränges Europe.

Han legger til at det er nødvendig med økt samarbeid i verdikjeden for aluminium for å støtte den globale bilbransjens raske skifte til mer bærekraftige transportløsninger. Gränges' fokus er å utvikle bærekraftige produkter og løsninger, både for varmevekslere og batteriapplikasjoner, som støtter skiftet og også forbedrer kundenes fotavtrykk.

Innkjøp av lavkarbon-primæraluminium fra Hydro er et viktig initiativ i Gränges' strategi for å redusere karbonavtrykket fra metallet som brukes. Gränges' kunder anerkjenner i økende grad viktigheten av å bruke bærekraftige materialer, og de er ofte forpliktet til ikke bare å redusere sitt eget karbonavtrykk og utslipp i bruksfasen, men også i produksjonsfasen av verdikjeden der materialene er i fokus.

– Vi er glade for at Gränges har valgt et av våre lavkarbonprodukter for å tilby bilprodusenter bærekraftige produkter og løsninger. Ved å utnytte våre to selskapers materielle ekspertise samt kunnskap om bilindustrien har vi et godt grunnlag for å utvikle og tilby kundene attraktive og bærekraftige aluminiumløsninger, sier Eivind Kallevik, konserndirektør og leder for Aluminium Metall i Hydro.
investinor
22.07.2021 kl 15:47 2963

mener du virkelig at man bør selge VOW og heller investere i VGM?
Slettet bruker
22.07.2021 kl 16:03 2924

Jeg sier hva jeg selv tror.
En kioskeier kan være kunde hos Byggmakker og Gastrotec også. Men det er eieren av kiosken som får inntektene av pølsesalget
Slettet bruker
22.07.2021 kl 20:08 2784

Nærmer seg min ordre på 3,5.
Lavere tørr ikke jeg vente. Håper den slår inn i morgen, om ikke må jeg justere opp litt. Blir nok endel meldinger etter helga.
nolast
22.07.2021 kl 23:32 2602

Bare for å repeter! Denne må og skal alle se. Her bobler de nesten over. August kan bli virkelig spennende!! Dette skal vi leve av etter oljen hvis det er noen
som tviler.
https://www.linkedin.com/posts/vow-green-metals_to-learn-more-about-vow-green-metals-watch-ugcPost-6821394902090342400-PnN7/
oivindl
23.07.2021 kl 10:10 2415

Kanskje du må justere opp litt😊
Men det er vel det de fleste ønsker.
Jeg tror kursutslagene i VGM blir større enn i VOW fremover. Det fordi en ny avtale for VGM, vil ha langt større betydning for VGM, enn en ny avtale vil ha for VOW.

For VGM er vel en bekreftelse på Follum og endelig avtale der, det første vi kan forvente.
Dernest bekreftelse på andre intensjonsavtaler som er inngått tidligere, gjerne med mer detaljer med tanke på avtalens innhold.
Kanskje kan vi håpe på at en endelig avtale med ArcelorMittal også inneholder noen opsjoner, men jeg tror ArcelorMittal først vil se resultatet av første anlegg. Husk at de også har et fond på 100 mil euro for å utvikle ny teknologi.
"ArcelorMittal (‘the Company’) today announces it is launching the ‘XCarb™ innovation fund’, which anticipates investing up to $100 million annually in companies developing technologies with the potential to support and accelerate the transition to net zero carbon steelmaking."
https://corporate.arcelormittal.com/media/press-releases/arcelormittal-launches-xcarb-innovation-fund
Dette er jo gammelt nytt, men jeg tviler på at de starter en slik prosess, samtidig som de inngår avtaler for et større antall fabrikker.
pysaok
23.07.2021 kl 10:54 2358

VGM har ikke noen avtaler med AM. Det er Vow som har en memorandum of understanding (MoU) med AM. VGM skal bare drive en fabrikk på Follum i første omgang. Og AM lener seg ikke bare på Vow for å redusere sine co2-utslipp. Det er jo bare å lese på nettsidene til AM, de har masse ulike planer, for eksempel https://corporate.arcelormittal.com/media/press-releases/arcelormittal-sestao-to-become-the-world-s-first-full-scale-zero-carbon-emissions-steel-plant
pingvinen
23.07.2021 kl 11:02 2338

Det er slik jeg også forstår situasjonen - alle salg av teknologi skjer fra VOW, mens VGM blir en selger av produkter (syngass, biokull osv). Jeg er forøvrig enig med oivindl om at det trolig ligger større prosentvise svingninger (hittil har de desverre vært nedover :-) ) i VGM. Det er lettere å gå fra 600 mill til 1,2 milliarder i mcap enn fra 4 til 8 milliarder.

Jeg tror vi kommer først til å få final investment decission, deretter fast avtale med Elkem. Det burde være rekkefølgen av ting. CJ sa under intervjuet at vi jobber som om den endelige avgjørelsen er tatt. Jeg hadde blitt svært overrasket om det blir en endring på dette - da faller i så fall all troverdighet for HB bort, og det er bare å ta tapene både i VGM og VOW.

Jeg tror vi får begge disse to relativt snart - med det mener jeg innen midd august - og jeg tror vi da kommer til å få ett hyggelig løft.
Redigert 23.07.2021 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
oivindl
23.07.2021 kl 11:02 2331

Vi vet foreløpig lite om avtalen med ArcelorMittal, verken driftsform eller fordeling av inntekter og utgifter.
Dersom vow skal stå for hele eller deler av driften, er det vel naturlig at denne overføres til VGM.
Dersom VGM ikke blir involvert i avtalen med ArcelorMittal, er jeg redd ArcelorMittal selv vil stå for driften og VOW kun leverer utstyr.
Vanskelig å tenke seg at VOW vil være involvert på driftssiden når de har utskilt VGM for å drive med denslags.
YNWA250505
23.07.2021 kl 11:09 2306

Helt klart eierne av kiosken som får inntektene av pølsesalget. Men om han ikke stapper pølsene selv så blir det gode inntekter på de som han kjøper pølser fra også. Og på de som selger sennep og ketchup og rekesalaten. Vet ikke helt hva du vil med din negative holdning ovenfor VGM. Dette er som en skriver, den nye oljen og som vil omsette for milliarder av kroner. Bare å hoppe ombord på kurser under kr 4. Den kan stå i kr 40 innen 5 år.
oivindl
23.07.2021 kl 11:11 2303

"Det er jo bare å lese på nettsidene til AM, de har masse ulike planer, for eksempel"

Det er et viktig moment, og et poeng det har vært vanskelig å formidle her på HO.
Det betyr at man bør være litt mer nøktern når man vurderer hvor snarlig og hvor mange av ArcelorMittals anlegg som skal utstyres med VOWs teknologi.
Det kan likevel være mange gode muligheter for VGM.
Record
23.07.2021 kl 11:11 2297

Slik har vel også jeg oppfattet bildet pr dd., posisjonert meg deretter, kan nok være en feilvurdering ,men slik det ser ut nå så..
Jeg tror også derfor at utviklingen på kort sikt kan bli positiv i VOW både forde jeg tror at det blir noe av intensjonsavtalen med AM. samtidig tror jeg at flere av VOWs segmenter kan matrealisere seg i løpet av høsten ,vi får bare vente i spenning , tror mange svar ligger like rundt hjørnet tidsmessig :-)

VOW/ETIA og AM har jo samarbeide allerede ,om ikke innen samme segment så er kunderelasjonene tilstede ?

A large steel manufacturer listed in India enters into a partnership with Vow to diversify its business and enter the lucrative spice industry, a pillar of Indian exports and economy. As part of the partnership, Vow ASAs subsidiary ETIA will deliver a Safesteril® spice sterilisation unit valued at around EUR 0.55 million.

The unit has the capacity to treat 1.5 tonnes of product per hour, and will be used to sterilise chilli, turmeric, seeds, and grains. The spice processing factory will be up and running by the end of this year.

This second contract won by ETIA this month, reminds us again of the versatility of our proprietary and patented Spirajoule technology and its relevance in a wide range of industrial applications, said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.

In Safesteril® systems, Vows patented Spirajoule electrical heating screw in combination with saturated steam removes pathogen and reduces the total amount of micro-organisms in the product. Since 2003, ETIA has delivered close to one hundred such systems to customers all over the world, representing an important after-market potential for the company.

India ranks as one of the biggest spice growers in the world and it is therefore an important market for ETIAs Safesteril®. Several large Indian corporations are currently branching out into the spice industry.

Vows Spirajoule technology is a core component in a wide range of other products and systems from Vow, including Biogreen solutions which are used for valorisation of waste and production of CO2 neutral energy and biogenic (non-fossil) carbon.

Our Biogreen process has many applications that are potentially highly relevant also for our clients steel manufacturing business, and we are looking forward to exploring other areas of cooperation with them going forward, said Badin.



For further queries, please contact:

Henrik Badin CEO

Vow ASA

Tel: + 47 90 78 98 25

Email: henrik.badin@vowasa.com
Redigert 23.07.2021 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
oivindl
23.07.2021 kl 11:47 2236

Karbon skrev Innlegget er slettet
"Når der er sagt, en ny avtale/kontrakt for VGM vil likevel gi inntekter for Vow langt tidligere i prosessen enn for VGM.
-Karbon

Det er jeg enig i, og jeg har tidligere nevnt at både betydningen av avtalen og tidspunkt for inntekter vil være ulike for VOW og VGM.
Dette som kommentar til en forventning om at kursen i VOW og VGM kom til å utvikle seg likt.
Redigert 23.07.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Record
23.07.2021 kl 11:50 2224

Litt helgekos for oss som er fan av biokull om det ikke skulle gå veien for VOW/VGM satsing på Follum så er det andre muligheter :
(Håper ikke noen tar det negativt da)

https://no.wikipedia.org/wiki/Knottgenerator
pingvinen
23.07.2021 kl 11:57 2199

Karbon skrev Innlegget er slettet
Riktig at VOW for inntekter først, men aksjemarkedet handler om fremtidige forventninger. Strengt tatt så er det at VGM kommer opp og går en engangseffekt for VOW (hvis man bortser fra det faktum at VOW eier 30,5% av VGM og at de trolig kommer til å bygge flere fabrikker fremover).

Jeg har faktisk endret tankegangen min litt. Jeg har ståltro på Henrik Badin & co, og skal fortsette å ha en betydelig andel av mine midler i dette systemet, men jeg er ikke så sikker på at pengene kommer til å ligge i VOW. Min tanke var tidligere at det å eie VOW ville være nøkkelen til å få tildelt billige aksjer. Den tankegangen viser seg å være feilslått. Vi ser jo nå med fasit i hånd at det ville vært bedre butikk å selge alt på fredagen før ex-dato, for så å kjøpe tilbake f.eks i dag. Jeg tenker litt som følgende: Dersom neste spinnoff kommer om f.eks 6 mnd (siden det ikke er varslet noe ennå, så vet vi at det ikke kommer om 14 dager) - hvor langt har da VGM kommet? Nå selger jeg meg ned i VOW for å kjøpe meg opp i VGM - kan man fortsette med den tankegangen fremover? Selge seg noe ned i den mest modne delen av gruppen for å kjøpe seg opp i den nye? Dette spørs selvfølgelig på hvor langt man har kommet med VGM innen den tid, hva som er den neste spinnoffen - prisingen av denne og markedet for denne osv osv - men det er i det minste litt slik jeg tenker pr nå.
YNWA250505
23.07.2021 kl 12:04 2177

Som direktøren i VOW selv sier: Vi har laget oss en storkunde i VGM. VGM blir en kunde av VOW som seff vil gagne begge selskapene. Men det er så mye mer som VGM kan utvikle av produkter og som markedet vil skrike etter fremover.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 12:08 2173

"Det etter tidligere ha slitt med med saken i 8-10 år. For 2 år siden (etter 8 år) kom VOW på banen med sitt utstyr for å få fortgang i jobben. Vipps - så lå sertifikatet på bordet ila no time."

Har du kan kilden til denne påstanden?


.. som også kan knyttes til AM.?
https://corporate.arcelormittal.com/media/press-releases/arcelormittal-celebrates-industry-first-with-responsiblesteel-site-certifications
Redigert 23.07.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
oivindl
23.07.2021 kl 12:21 2165

"som også kan knyttes til AM.?"
-GL...

Det er vel nettopp ett av problemene med Hammers resonnement.
De to sertifikatene det er snakk om, har svært lite med hverandre å gjøre.
Redigert 23.07.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare