VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 157502

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
pingvinen
23.07.2021 kl 13:57 2974

Karbon skrev Innlegget er slettet
Og det verste er at i etterhånd så pleier man å se at dersom man satt still i båten, så hadde jeg tjent mer :-) Jeg forsøker i det minste nå å unngå kortsiktig trading.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 14:48 2908

He he he selvfølgelig du måtte vri det mot det negative..

Jeg spør om 2 ting:

1) om han tilfeldigvis har kilden til påstanden om sertifiseringen til PM

2) hvis ja, om denne hendelsen kan knyttes til AM

Verken mer eller mindre. Jeg godtar også at påstanden kan komme fra hans eget hode.
Redigert 23.07.2021 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2021 kl 14:52 2904

Jeg er glad for at enkelte har begynt å innse at merida1 har hatt rett lenge: Selg VOW og kjøp VGM
Merida 1 er vel ikke den som skryter for mye av seg selv vil jeg tro. Men et aldri så lite klapp på skulderen er vel råd å unne seg ;)
Det er ikke noe direkte feil ved VOW, men selskapet vil trolig komme til kort overfor VGM

Forøvrig er det selsagt mye rart blant alle disse selskapene som prøver å ri på den grønne bølgen
Redigert 23.07.2021 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
oivindl
23.07.2021 kl 15:20 2818

Og jeg som trodde du var blitt realist😊

Men da fikk du i det minste et fornuftig svar.
Redigert 23.07.2021 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Bubleslurp
23.07.2021 kl 15:29 2795

Gud hjelpe.. nå snakker han om seg selv i 3. person. Ikkje bra
Slettet bruker
23.07.2021 kl 15:33 2748

Hvilket svar? Eller, Hvor er svaret til det jeg spør om?
oivindl
23.07.2021 kl 15:37 2740

Jeg svarte på del to av dine to spørsmål.
Det er ingen link til ArcelorMittal.
Det er to vidt forskjellige sertifiseringer det er snakk om, som ikke kan sammenlignes eller har noen link seg i mellom.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 15:39 2728

Han er nok posisjonert seg riktig, som han sier det rett ut, og vil ha klappe på skulderen fordi traden hans er "snart"vellykket. Det er bare å klappe og si at han er flink :-)
Slettet bruker
23.07.2021 kl 16:08 2674

Svar på del 2 kan har du ikke, siden du ikke har svar på del 1. Men siden du elsker oppmerksomhet, så godtar jeg ditt svar på del 2 også :-)
pysaok
23.07.2021 kl 22:42 2495

Dette er bokstavelig talt fra sjefen i VOW. De har bokstavelig talt konstruert en ny kunde for Vow, og dermed har de også omgjort kostnader til inntekter. Ved å skille ut VGM som eget selskap vil det som i utgangspunktet var kostnader for Vow for å etablere fabrikken på Follum nå registreres som inntekter for Vow i stedet.

Tenk at Vow i utgangspunktet skulle bygge fabrikk for 200 millioner kroner. Det var en kostnad. Men så skiller de ut VGM og lar VGM betale 200 millioner kroner til Vow for fabrikken. Vipps så ser det ut som at Vow har fått 200 millioner i inntekter i stedet for 200 millioner i kostnader.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette, men jeg synes det lukter litt rart av dette opplegget. Noen her skriver om andre grønne selskaper på Oslo børs med mye luft, og vi må vel erkjenne at VGM som ikke engang har ansatte også er temmelig luftig. Selskapet består av tilnærmet null ansatte (CEO ansettes 1. August), 156 millioner i cash, 80 mill i Enova-støtte og en del PowerPoints. Alt av teknologi skal de bare kjøpe av Vow, og det kan vel stengt talt hvilket som helst annet selskap også gjøre. Så hvorfor er da selskapet verdsatt til 650 millioner, og ikke 250 mill? Eller kanskje til nøds 300 mill, om man også skal gi en del millioner i verdi til planene og inngåtte kontrakter.
Hammers
23.07.2021 kl 23:13 2461

Karbon skrev Innlegget er slettet
Etter mitt syn et helt fantastisk opplegg det VOW her har konstruert.
At de i tillegg har gitt VGM som et skjult utbytte til sine aksjonærer er liksom bare toppen av kransekaka!

Hilsen Hammers
pysaok
24.07.2021 kl 00:20 2396

Karbon skrev Innlegget er slettet
Det stemmer ikke at Vow gir avkall på all fremtidig inntekt fra salg av biokull til metallurgisk industri. De gir kun avkall på det som tilhører fabrikken på Follum. Ja kanskje kan VGM også få all annen produksjon av biokull, men det fremgår jo ganske klart av informasjonen VGM har publisert at Vow også kan selge "VGM-moduler" til andre aktører, men da med et gebyr til VGM på henholdsvis 3-5 %.

Dette står i børsmelding fra VGM (informasjonsdokumentet):

a) The Company (altså VGM, pysaok sin presisering) has the intellectual property rights to the full scale plant solution for production of biocarbon for the metallurgical industry (the "VGM Factory Module"). Vow's subsidiaries ETIA and Scanship AS shall retain all intellectual property rights to their respective technology and solutions to be used as part of the VGM Factory Module, as currently owned by such group company.

b) The Vow group is provided a license to offer the VGM Factory Module to customers within the metallurgical industry, or to customers contemplating to produce biocarbon, and other carbon neutral products, for customers within the metallurgical industry. As compensation for the use of this license, Vow or the respective group company in the Vow group shall pay a fee corresponding to (i) 5% of the sales value of each sold VGM Factory Module if the factory is established in the Nordics and (ii) 3% of the sales value of each sold VGM Factory Module if the factory is established outside the Nordics. The parties shall seek to negotiate the fees following the expiry of the first five years of the contract term, in order to ensure that the fee level is on appropriate market and commercial terms for both parties.
Bubleslurp
24.07.2021 kl 06:36 2320

pysaok
23.02.2021 kl 11:50
2522
Spennende med et så stort fall i aksjekursen til VOW tilsynelatende bare begrunnet med at "alle grønne" faller i dag. Jeg flesker til med mer aksjer på kurs 49,20. :)

Say no more :)
pysaok
24.07.2021 kl 11:38 2102

Hva er poenget ditt? Jeg eier jo aksjer i Vow, ellers hadde jeg ikke brydd meg. Og ja jeg har kjøpt på høyere kurser enn i dag, når markedet var mer euforisk så lot jeg meg også rive med.
oivindl
24.07.2021 kl 12:04 2057

Har direktøren i VOW uttalt alt dette, eller er noe din kommentar?
Kunne vært interessant å vite hvilke produkter det er snakk om, spesielt om uttalelsen kommer fra direktøren.
Asko
24.07.2021 kl 14:22 1930

Karbon skrev Innlegget er slettet
kjøpte noen flere aksjer i VGM på Fredag, og har planer om å øke beholdningen. Dette bl.a på grunn av presentasjonen fra Henrik og Ceci,lie. Har ca 2 års horisont på denne investeringen.
pysaok
24.07.2021 kl 14:40 1918

Karbon skrev Innlegget er slettet
Takk for linkene. Jeg legger merke til at 11 min ut i første video sier Badin at VGM "will also be an accelerator of top revenue line growth for Vow ASA". Det er jo et av poengene jeg har trukket frem tidligere. Utskillelsen av VGM er et grep som er gjort for å gjøre om det som opprinnelig var kostnader for Vow i investeringer i fabrikk(er) om til inntekter for Vow, gjennom å selge varer og tjenester til VGM. Da styrker man topplinjen til Vow og Vow får en høyere årlig omsetning. Det vil se "pent" ut på kvartalspresentasjonene til Vow med stor vekst i omsetning. Sånn sett et lurt grep, men det er i utgangspunktet litt spekulativt og så vidt jeg forstår gir det ikke mer igjen på bunnlinjen til Vow, kun oppblåste tall for "revenue", altså topplinjen. Hvis det er noe spesielt annet jeg bør bite meg merke i på presentasjonen så trekk det gjerne frem.

Jeg har heller ikke hørt noen kritisk diskusjon på forumet her rundt inntektsdelingen fra fabrikken til VGM på Follum. Og da snakker jeg om inntektsdelingen med Vardar. Det følgende står i den børsmeldte presentasjonen fra VGM:

6.8.4 Letter of intent with Vardar Vow entered into a letter of intent with Vardar on 14 December 2020 related to the Follum Plant, pursuant to which (i) Vardar will be provided with CO2 neutral gas produced at the Follum Plant to be used for central heating; (ii) Vardar will provide feedstock for heating of materials to be used at the Follum Plant; (iii) Vardar will supply electricity from Vardar's steam turbine to the Follum Plant; (iv) Vardar will supply the Follum Plant with electricity or heating for the Follum Plant's heating desiccation; (v) Vardar will enter into a lease agreement for the the Follum Plant, which will be based on Vardar's investment in the Follum Plant and 10% return on the investment; and (vi) a joint business company or cooperation agreement shall be entered into for the purpose of business an maintenance. The parties has agreed on a profit share scheme, whereby any return on invested capital (defined as annual earnings before interest and tax ("EBIT") divided by the Follum Plant investment) above 12.5% up to 30% is subject 50/50 a profit sharing.

Ingen som har noen kommentarer til denne delingen av profitt? Hva betyr dette for hvor mye av den eventuelle profitten VGM vil sitte igjen med fra fabrikken på Follum?
oivindl
24.07.2021 kl 15:15 1878

"Dette er bokstavelig talt fra sjefen i VOW. De har bokstavelig talt konstruert en ny kunde for Vow, og dermed har de også omgjort kostnader til inntekter."

Jeg er skeptisk til hvordan VOW har fremstilt dette. Jeg håper det bare er ment som en litt folkelig, men etter min mening uheldig, måte å formulere det på.
Jeg tror ihvertfall ikke profesjonelle investorer lar seg imponere av det.

Så har vi det ofte gjentatte begrepet "en pluss en blir mer enn to".
Etter min mening faller det inn under samme kategori. Nå har vi jo også fasiten, som viser at svaret knapt nok ble to.
Bubleslurp
24.07.2021 kl 15:39 1864

Fasiten? Du ga dette hele 14 dager og konkluderer at 1 + 1 ikke ble mer enn 2. til og med før VGM har bestilt noe fra VOW.
Ok, deg om det. Vi andre har nok litt lengre perspektiv. Blir nesten flau på dine vegne.
Redigert 24.07.2021 kl 15:40 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.07.2021 kl 15:42 1863

Det var splitten som skulle bli mer enn to. Ikke den videre utvikling.
oivindl
24.07.2021 kl 16:14 1857

Karbon skrev Innlegget er slettet
Det har vært store forventninger til hva splitten i seg selv skulle føre til. Den effekten har uteblitt, flere enn meg som har innsett det.
At en eller begge aksjene stiger ved kommende ordrer er en helt annen sak.
Akkurat som VOW ville steget på nye ordrer uten splitt.
oivindl
24.07.2021 kl 17:26 1829

Karbon skrev Innlegget er slettet
Mitt poeng har i flere måneder vært at man IKKE kunne forvente å få noen umiddelbar effekt. Har fått mye pepper for det. Men det viste seg altså å stemme.
Dette er forøvrig eneste tidspunktet hvor man kan vurdere den såkalte spinoff-effekten. På et senere tidspunkt er det ingenting å sammenligne med. Husk VOW har vært spådd i både 60 og 100 og langt over det uten spinoff.
Hvor høyt må de to aksjene gå for at vi kan si det skyldes spinoff og ikke stigning som uansett ville komme?
Mange forventet stigning av kurs frem mot eks-dato, man skulle jo få billige eller til og med gratis aksjer i VGM.
Sannheten er at man kunne fått de minst 10% billigere etter spinoff.
Hammers
24.07.2021 kl 17:38 1810

"Akkurat som VOW ville steget på nye ordrer uten splitt".

Uten splitt ville det ikke vært noe VGM som om kort tid kommer med den FØRSTE av MANGE utstyrsbestillinger fra VOW.
Uten splitt ville ikke VGM om et års tid være på tampen av å være verdens største produsent av biokull. Det allerede i oppstartsfasen.
Uten splitt ville vi aksjonærer kun hatt VOW med sine vanlige utstyrsleveranser.

Med splitt har vi nå fått et produksjonsselskap i tillegg til utstyrsleverandøren.
Med splitt får VOW virkelig fortgang i arbeidet med å få spredd sitt utstyr rundt om i verden.
Med splitt får vi nå et nytt selskap som lett kan bli like stort som VOW. Selvsagt ikke i neste uke.

Hilsen Hammers
oivindl
24.07.2021 kl 19:07 1695

Karbon skrev Innlegget er slettet
"Døgnet har kun 24 timer for Henrik Badin også, og det er grenser for hvor mye han skal måtte håndtere som CEO."

Det finnes da vitterlig større selskaper enn VOW på børsen.

"Hva mer forlanger du av meg?"
Vel, la meg omformulere meg.
Kan du la vær å uttale deg om mine kunnskaper på sviktende grunnlag?
Kan du la vær å tillegge meg meninger jeg ikke har?
Kan du la vær å stille spørsmål om jeg mener det jeg skriver?
upsidedown
24.07.2021 kl 20:21 1616

oivindl:
Topp 20 har aldri hatt flere aksjer i VOW enn ved børsslutt fredag siden jeg begynte å følge med. Det vil si de har kjøpt flere etter at VGM er utskilt. Tror du de gjør det for at de som vil selge skal få en enklere utgang?

Er det egentlig noen som har oversikt på reelt handelsvolum i aksjer. Noen ganger er 750-roboten inne med flere poster både på kjøp og salg. Er intenst opptatt med min andre hobby og har ikke tid til å sitte foran skjermen med maks ordredybde og fortløpende transaksjoner. Savner gamle OB da man hver dag kunne laste ned hele handelslista og kjøre den i i Excel.