VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 158070

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
oivindl
24.07.2021 kl 20:35 3218

"Tror du de gjør det for at de som vil selge skal få en enklere utgang?"

Nei, tror de gjør det fordi de i likhet med meg, har tro på aksjen.
Hammers
24.07.2021 kl 20:45 3217

Riktig som du sier det med Top 20 etter den siste emisjonen. De fortsetter bare å hamstre.
Neppe uten grunn.......fordi de på topp etter mitt syn har aller størst grunnlag for å vite best.

Likevel, i mars i fjor eide Top 20 hele 82,5% av VOW, men den gang var aksjeantallet ca 5% lavere enn i dag..
Nå når antall aksjer har økt med ca 5% siden den gang og Top 20 ligger ca 5% u/toppen på 82,5% kan man kanskje slå fast at de ligger rundt ATH.

Hilsen Hammers
Redigert 24.07.2021 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2021 kl 17:00 2504

Karbon skrev Innlegget er slettet
Ja vi får bare vente og se. Hadde vært supert.
pysaok
25.07.2021 kl 23:02 2256

Hei, for å lette litt på stemningen kan jeg dele en rapport fra Arcelor Mittal (AM). https://corporate.arcelormittal.com/sustainability/climate-action-in-europe

Her fremgår det at de følger ulike metoder for å avkarbonisere. Det er biokull, slik VGM skal drive med, det er karbonfangst og det er bruk av grønn hydrogen. Det fremgår av rapporten at blant annet biokull er det som ligger nærmest i tid, og at dette vil være viktig.

I rapporten skriver AM (på side 3): Although today it is not technically possible to make a complete shift to bioenergy, the investment in a clean energy system to transition the entire European steel industry to bioenergy is estimated at €50-70bn.

Til sammenligning skriver de:
The energy infrastructure investment needed to move the entire European steel industry to clean electricity via hydrogen would be €450-700bn.

Hydrogensporet virker altså langt dyrere. De skriver også i en annen melding (https://corporate.arcelormittal.com/media/press-releases/arcelormittal-signs-mou-with-the-spanish-government-supporting-1-billion-investment-in-decarbonisation-technologies) at bruk av grønn hydrogen er avhengig av at prisen for grønn hydrogen blir lav nok. Det er det stor usikkerhet om naturligvis. De skriver: Should green hydrogen not be available at affordable rates by the end of 2025, natural gas would be used to power the DRI furnace. This would still result in a very significant reduction in CO2 emissions, of 4 million tonnes, approximately 45%.

Det indikerer jo at Hydrogensporet har en del risiko ved seg. Det kan virke som at biokull i det minste fremstår som et viktig alternativ i dekarboniseringen av metallindustrien. Husk at AM er en av verdens største produsenter av stål, så det de skriver er nok også ganske representativt for bransjen som helhet.

AM skriver dog også at de selv skal lage en fabrikk som produserer biokull. Kostnaden ved å etablere fabrikken er om lag det dobbelte av VGMs fabrikk på Follum. Så det spørs jo hvilken fabrikk som er størst på produksjon av biokull i Europa ved inngangen til 2023.

"Torero: At ArcelorMittal Ghent in Belgium, we are building a €50 million large-scale demonstration plant, to convert waste wood into bio-coal, replacing the coal currently injected as a reductant in iron and steelmaking. The plant is expected to be operational by the end of 2022."
Redigert 25.07.2021 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Record
26.07.2021 kl 06:59 2096

Pen oppdatering .
AM skulle vel også produsere syngas fra avfall , kanske dette faller inn under samme fabrikk ?
Hammers
26.07.2021 kl 10:09 1888

Et samlet Europa produserer i dag ikke mer enn 17.000 tonn biokull/biokarbon.
Når VGM til neste år står klar med byggetrinn 1 av Follum vil den alene produsere over 10.000 tonn (trolig rundt 12.000).
Når Henrik B forteller at dette kan økes m/10x ila kort tid skjønner man raskt at man befinner seg ytterst i skotuppene mtp ekspansjon.

Man snakker da om Follum alene.
Nye fabrikker er allerede signalisert skal bygges. Ekspansjonsplanene med fase 2+3 får vi utover høsten.

Markedet er/blir enormt etter hvert som alle seriøse storbrukere av fossilt kull pensler over til den miljøvennlige varianten.
Den de slipper å betale avgiftskvoter for.

Med sine anslåtte ca 12.000 tonn blir VGM verdens ledende produsent fra dag 1.
Om VGM med denne utvidelsen vil sprenge markedet? Så langt derifra.

Elkem er alene beregnet til å måtte erstatte 400.000 fossilt kull med den miljøvennlige varianten som VGM skal produsere.
Deretter kommer verdens største stålprodusent (ArcelorMital) på toppen av dette.

Hva som senere kommer av nye kontrakter er det ingen som vet, men dette løpet befinner seg pr dd i startgropen!
Alt vedrørende syngass kommer selvsagt i tillegg (Repsol?).

Hilsen Hammers
Slettet bruker
26.07.2021 kl 10:26 1837

Du kommer deg Hammers.Jeg behøver vel ikke lenger dokumentere hvorfor jeg mener VGM er bedre enn VOW
Hvis en tenker seg så langt som til Kina der de sette rekorder i stålproduksjen ved hjelp av kull slik at både Kina og resten av verden blir forpestet så aner en hvor lukrativ VGM kan bli
Som et kuriosum vil jeg legge til at kineserne burde parkere bilen og begynne å sykle igjen slik de gjorde før. De kommer seg raskere fram da.;)
pingvinen
26.07.2021 kl 10:37 1798

Til Administrator:

Jeg ser at du har slettet flere av svarene mine igjen. Det synes jeg er greit nok, fordi det ender jo opp med å bli veldig off-topic. Mitt spørsmål til deg er hvorfor du ikke har slettet oivndl også?
Du skrev selv den 27.6:

"Denne tråden hadde utviklet seg til noe helt annet enn en diskusjon om aksjen VOW: TA AV VOW: INN I HOLD-DEG-UNNA PORTEFØLJEN TIL INVESTTECH
Nå er kranglingen slettet og hvis det ikke hjelper vil den bli stengt og flere på tråden bli pauset og /eller utestengt. Dette skal være et dannet aksjeforum og ikke et sted for kverulering og krangling. De som ikke retter seg etter det vil bli utestengt.
Admin. "

Det er oivindl som skaper denne kverruleringen og kranglingen - ikke jeg. Det er han som er syklig opphengt i hva folks sa for 6 mnd siden, det er han som forsøker å legge premisser for hvordan ting skal tolkes osv osv.

Hvis du ser på denne tråden spesifikt, så klarte han å skape denne misstemningen i god tid før jeg kom inn i tråden. Som jeg sa i ett av de innleggene du slettet, så holdt jeg meg bevisst unna for at jeg ikke skulle kunne anklages for å ha startet dette tullet.

Så igjen - hvorfor er jeg slettet men ikke oivindl?
MwilliamM
26.07.2021 kl 10:59 1789

Utenom Shareville, finnes det noen alternative forumer med info og nyheter om VOW/VGM? Umulig å fokusere kun på relevant innhold her lenger...
Hver bidige tråd om VOW/VGM blir jo forpestet av disse åpenbare narsissistiske peniskonkurransene. Unødvendig å ta det her. Kan dere ikke heller bare møtes på en parkeringsplass og måle som vanlige folk?
IvanBliminse
26.07.2021 kl 11:11 1793

Du har tekinvestor, Facebook-gruppa og div. grupper på discord
Karbon
26.07.2021 kl 11:36 1745

Ser mange av mine innlegg også er blitt slettet av admin. Så da har jeg på eget initiativ slettet resten av innleggene mine på tråden. Vurderer om jeg skal gjøre det samme på alle tråder jeg skriver på heretter, dersom oivindl fortsetter å sabotere Vow-trådene.
pingvinen
26.07.2021 kl 11:47 1773

Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men på mine trakter er det faktisk ikke vanlig å møtes på parkeringsplassen for å måle tiss :-) - men eller er ikke ideen helt gal :-)
Record
26.07.2021 kl 11:48 1782

Det er selvfølgelig ett alternativ , jeg syntes det ville være trist da jeg setter stor pris på dine innlegg .
Hammers
26.07.2021 kl 11:57 1793

Jeg har også fått slettet, men kopierte like gjerne inn det jeg i går skrev om fakta og som forsvant (ref i dag kl 10.09).

Mulig det er våre svar til vedkommende som ødelegger alle tråder om VOW/VGM som har blitt fjernet hvis også hans opprinnelige innlegg har lidd samme skjebne. Vedkommende går uansett "all in" for å skape mest mulig faenskap på tråder som i hvert fall jeg skriver på - og dette har nå pågått i godt over 1 år.

Et typisk eksempel;
Denne tråden er etter hvert ødelagt av meningsløse innlegg og krangel.

Hilsen Hammers

TheKurgan
26.07.2021 kl 12:23 1786

Jeg fikk også nok av en person her inne da det oppleves som hans ego er viktigere enn denne tråden her, så jeg gikk vel utover mine vanlige grenser ja. Men det er forbannet ergelig å måtte venne seg til å srolle forbi all denne kverruleringen før man finner noe interessant - for det er vel derfor de fleste av oss gidder bruke vår tid her.