VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 158160

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2021 kl 12:42 4752

Det kan hende at ADMIN våkner og stenger ute de som "forsøpler" trådene med meningsløsthet? Spesielt når mange her inne mener det samme??
Redigert 26.07.2021 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
anca
26.07.2021 kl 13:35 4770

Det er veldig mye flott stoff mange av dere legger ut. Men det skikkelig nedtur å lese kverulering av en viss fyr som vrir og vrenger… er det mulig, helt ute av kurs og folkeskikk! Foreslår at dere legger ting på låst tråd, med saklig og gode diskusjoner.
Kalle 1
26.07.2021 kl 14:24 4726

synes det er en merkelig form for sensur admin, bedriver?!
Fikk slettet to innlegg i går.
Det tåler jeg fint,men han kunne kanskje ta en titt på hele tråden?
Tråden begynte fint den med vgm som tema, men "noen" fikk jo sporet den helt av, som en del andre tråder om vow.
Tilfeldig?
Neppe.
Karbon
26.07.2021 kl 15:01 4709

Pysaok:

Flott rapport du linker til der. Jeg har lest nøye gjennom den tidligere også, ettersom den er fra mai 2020, mer enn et halvt år før Arcelor Mittal offentliggjorde samarbeidet med Vow 28. januar 2021.

Rapporten bekrefter det som ledelsen i Vow også sier, og som Arcelor Mittal har uttalt senere også; At den enkleste og billigste måten industrien kan avkarbonisere produksjonen sin på, er å erstatte fossilt kull med biokull

Jeg har i et par tidligere tråder gitt uttrykk for at det var overraskende at Arcelor Mittal valgte Vow som samarbeidspartner, i og med at de har hatt et mangeårig samarbeid med Torero/Torrcoal.

Muligens kan det ha sammenheng med at Vows patenterte biogreen-teknologi kan anvendes i flere sammenhenger enn Torrcoal, og at biogreen klarer å oppnå høyere temperatur i sin teknologi? Jeg vet ikke, så det blir bare spekulasjoner fra min side. Her er iallefall hva Torrcoal beskriver om sin teknologi:

"TECHNOLOGY

Torrefaction is a process consisting of carbonizing feedstock materials in order to increase the energy density and enhance hydrophobic and grinding properties. The respective biomass feedstock is heated to temperatures between 280 and 310 degrees Celsius in an oxygen-free environment."

https://www.torrcoal.com/torrefaction-technology/

Så kan man gjøre en sammenligning med Vows Biogreen-teknologi her, hvor det opereres med temperaturer opp til 800 grader:

https://www.biogreen-energy.com/biogreen-pyrolysis


Redigert 26.07.2021 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Bubleslurp
26.07.2021 kl 15:18 4679

Løsningen er jo såre enkel. Oppfordrer herved alle om å ignorere denne personens forskjellige nick. Overser vi alt hva vedkommende skriver, finner han kanskje andre mer passende tråder å ødelegge. Den saklige diskusjonen vi har her er for bra til at noen skal få sabotere.

Er dere med?
Redigert 26.07.2021 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
26.07.2021 kl 15:19 4691

JA.
Karbon
26.07.2021 kl 15:33 4667

Bubleslurp:

Verdt et forsøk, så JA. Årsaken til at jeg skriver på forumet, er å dele informasjon om Vow og annen informasjon som kan ha betydning for Vow, gjerne informasjon som ikke fremgår av børsmeldinger. Det blir både frustrerende og energitappende å bruke tiden på å krangle om uvesentligheter.
Bubleslurp
26.07.2021 kl 17:21 4614

Takk for linker som beskriver kvalitetsforskjellene i Biogreen og Torrcoal. Det er vel derfor AM måtte henvende seg til Vow for å få produsert biogass. Torrcoals teknologi klarer ikke det samme.
Vow kan tilby det kundene ønsker, ved forskjellige temperaturer i pyroliseringen. Vow - minst et hestehode foran konkurrentene.
Dado83
26.07.2021 kl 19:29 4533

Kanskje på tide at alle oss her starter med blanke ark, og begynner å oppføre oss som voksne mennesker. Ha en fin kveld alle :)
Kalle 1
26.07.2021 kl 21:15 4431

Kursen, gikk da veldig bra i dag ?

Vow I pluss også.

Venter i spenning på flere spin-off`s
Redigert 26.07.2021 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
mai2003
26.07.2021 kl 21:44 4415

Jeg har vært på Hegnar siden 2003, tidvis forsøkt påvirke slik enkelte kverulanter gjør, men har sluttet med det en del år tilbake. Totalt meningsløst. Av den grunn skummer jeg mye gjennom innleggene til uvesentlige nick. Men setter veldig pris på Karbon og Hammers sine innlegg.
Jeg har 2 funderinger som jeg håper noen seriøse kan svare på:
1. Ser at Merida1 bare holder VGM opp som vinner. Kan man også tenkte at VOW som utstyrsleverandør selger ferdige fabrikker til selskaper som drifter fabrikkene selv (uten VGM)? Jeg har selv ikke endret vektingen mellom selskapene etter fisjonen.
2. Er det noen som har innspill til CEO VGM sine uttalelser ved ansettelse om nye interessante lokasjoner for neste fabrikker (i Norge)?
Karbon
26.07.2021 kl 22:44 4324

Svar på spørsmål 1:

Ja, Vow kan selge moduler til andre aktører som vil produsere biokull til metallurgisk industri (slik Betula Energy AS har planer om å gjøre). Men Vow må da betale 5 % av salgsverdien til VGM for bruk av lisensen dersom det er i Norden, og 3 % dersom det er utenfor Norden, jf. avtalen som Pysaok refererte til i et innlegg lenger opp i denne tråden.

Spørsmål 2:

Tilnærmet umulig å svare på. Det kommer kanskje an på hvem som blir neste "stor-kunde" av VGM, og hvorvidt denne kunden har faciliteter i nærheten av et sted med enkel tilgang til "råvarene".
Redigert 26.07.2021 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
mai2003
26.07.2021 kl 22:48 4392

Ditt svar betyr egentlig at AM kan velge å bestille mange fabrikker og drifte dem selv. Det tilfaller VOW store inntekter og VGM relativt lite?
Karbon
26.07.2021 kl 23:00 4375

Jeg ønsker ikke å spekulere i hvordan den endelige avtalen mellom AM og Vow, ev VGM vil bli utformet. Foreløpig er det uttalt at det skal være et samarbeid. Kanskje et samarbeid om både bygging og drifting av fabrikken? Isåfall snakker vi VGM/AM, både når det gjelder utgifter til bygging av fabrikken og senere inntekter, samt engangsinntekter til Vow for levering av teknologien/modulene.

Dersom det KUN er snakk om levering av teknologien/fabrikkmodulene til AM, så tilfaller inntektene Vow, men med 3 % til VGM, slik jeg leser det.

Men som sagt - bare spekulasjoner før endelig avtale foreligger. Jeg mener fortsatt at det er greit å ha et bein innenfor både Vow og Vgm.
Redigert 26.07.2021 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.07.2021 kl 23:29 4355

Uansett hva som skjer kommer det store inntekter inn i VOW-systemet!
Joda, høsten blir spennende.

Hilsen Hammers
Record
27.07.2021 kl 09:27 4201

Ingen tvil om at VGM kan bli en diamant (av kull) men fasilitetene må ferdigstilles å produksjonen må komme i gang .
VOW har så mange andre varme kandidater til å kapre markedene med , både inner plast,jordforbedring ,avfallsortering dekkgjengvinning osv.osv
Så kortsiktig tror jeg at utviklinga av aksjekursen vil gå i VOWs favør .men helt klart begge er virkelig verdt å sitte i .
Spennende når feriestøvet har lagt seg :-)
Dado83
27.07.2021 kl 09:43 4162

Vow i pluss mens børsen er i 0.88% minus, det er ikke så gærnt ;)
Redigert 27.07.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
27.07.2021 kl 11:25 4029

Jeg tror faktisk de fleste av oss ikke har skjønt potensialet til VGM. Vi snakker her om en helt ny industri som de selv skaper og som vil vokse enormt fremover og allerede om ca 1 år står fabrikken klar og pengene vil rulle inn i selskapet. VGM vil ligge i førersetet og ta store markedsandeler og blir den største i Europa.
- Produksjonen av Biokarbon er på ca 17000 tonn i Europa nå. Anlegget til VGM vil nesten umiddelbart etter oppstart produsere 10000 tonn
- Fabrikken på Folum kan oppskaleres og tidoble produksjonen sin i følge ledelsen
- Stor industriell mulighet og kjempespennende sier CEO i VOW Henrik
- De vil produsere Biokarbon fra avfall som så skal selges ikke bare til det metallurgiske markedet, men til svært mange andre såkalte varmeindustrier
- Avfallet som brennes i dag blir stort sett til energi, dvs varme som igjen ikke er spesielt miljøvennlig. Det gjør nå VGM noe med
- I tillegg til å utvinne Biokarbon av avfall skal de også lage Syngass som blant annet skal brukes til å varme opp sentralvarmeanlegget på Hønefoss. Dette vil selvfølgelig også blir et produkt de vil kunne selge til svært mange andre også.
- Potensialet for Biokarbon er på 22 millioner tonn så det er jo bare å tenke seg selv at dette VIL bli enormt stort. Det er ikke snakk om OM. men når det skjer. Og svaret er at vi er i gang om ca 1 år. Da er kursen noe helt annet en 4 kroner.
- Co2 kvoteprisene har økt med 5 gangeren på kort tid. Dette er ekstremt kostbart for bedriftene så de ønsker Biokarbon NÅ og VGM er svært tidlig ute med dette og vil garantert ta sin store bit av kaken.
- I tillegg vil de kunne lage andre produkter som feks bioolje som er perfekt å bruke for næringer som ikke lar seg elektrifisere.

Dette er ikke noe jeg har funnet på, men er hentet fra presentasjonen til nåværende CEO i VOW og påtroppende CEO i VGM. Det var denne presentasjonen som fikk meg til å investere 200k i VGM og jeg er ikke ferdig ennå. Egentlig litt dumt å komme med alt dette før jeg har kjøpt mer, men jeg bobler over av entusiasme og ønsker å dele dette med flere. Tenk om jeg klarer å sitte i minst 5 år med VGM, jeg tror på kurser på over 50+ kroner om de lykkes skikkelig. Dette kan bli så rått og det vil jeg være med på fra første stund. Ja før det starter faktisk.
Redigert 27.07.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Karbon
27.07.2021 kl 12:56 3918

Meget god oppsummering av presentasjonen av Henrik & Cecilie!
Redigert 27.07.2021 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
pingvinen
27.07.2021 kl 13:13 3957

Det er riktig oppsummert. Helt generelt, så er det slik at VGM kommer til å inngå avtaler med selskap som kan forsyne dem med råvarer (bioavfall), bygge en fabrikk, eie denne fabrikken og drifte denne fabrikken. De finner så en kjøper av de ferdige produktene - biokull, syngass og hva det måtte være. VGM er med andre ord en prosessindustri.

VOW på den andre siden er en selger av utstyret som trenges for å sette opp disse fabrikkene. De kommer til å selge utstyret til VGM. Dersom det kommer en annen bruker av sluttproduktene som sier "vi ønsker ikke å kjøpe biokull - vi ønsker å eie fabrikken selv, og å produsere biokullet for egen risiko og regning selv" kommer VOW til å selge utstyret direkte til denne kunden. Dersom kunden er i norden, så skal VGM ha 5% av salgssum i royalty, mens dersom kunden er utenfor norden, så er royalty 3%.

Spørsmålet blir da hvor mange er det som ønsker å lage egen fabrikk og hvor mange er det som ønsker å kjøpe ferdig biokull. Husk at AM f.eks driver ikke med biokull - de driver med metall.

På den andre siden - er man stor nok og har nok penger, så kan det være av interesse å skape en ny divisjon også....Jeg tror vi kommer til å se en god blanding av disse modellene, og det blir sikkert også noen hybridvarianter. Kanskje AM sier "la oss sette opp en ny fabrikk - vi skal eie 35%" - da tror jeg det ville vært VGM som hadde stått for de resterende 65%.
Redigert 27.07.2021 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
27.07.2021 kl 14:06 3878

pingvinen, jeg vil nok tro at de færreste vil ønske å bygge seg sin egen fabrikk til minst 300millioner pluss driftskostnader og alle utgiftene til ansatte. Klart det muligens finnes noen svært store selskaper som kan se på dette som lønnsomt, men det kan jo ikke være sånn at alle som trenger Biokarbon skal lage seg sin egen fabrikk? Når jeg trenger ost så yster jeg ikke den selv for å si det sånn:-)

På sikt kan det jo selvfølgelig skje at konkurransen vil øke for VGM, men sånn det ser ut nå så ligger vi milevis foran konkurrentene og vil ta en kraftig bit av kaken. Og som nevnt så vil det være svært mange bruksområder som vil spinne ut av det VGM skal produsere.

VOW sitter med bukken og havresekken og har som de selv sider skapt seg selv en enorm stor kunde som vil tilføre de svært gode inntekter fremover. Vil tro det vil være lurt å være posisjonert i begge selskapene. VOW vil spinne off flere avdelinger fremover så det kan bli riktig så moro. Selv er jeg ikke inne i VOW, men om det drysser noen kroner nedover hodet på meg så skal de inn i noe som har VOW i navnet sitt:-)
TheKurgan
27.07.2021 kl 14:59 3815

Deler mange av de samme tankene som deg. Skulle til å skrive noe kort om konkurranse så tok du den nå også😅 for det er vel der jeg er mest bekymret. Vi kan ikke regne med å være alene i dette markedet og konkurrenter finnes jo allerede. Hvor lang tid det tar før de eller andre nykommere får samme teknologi, eller kanskje enda bedre vet vi ikke. Joda jeg vet at vow har høy-temperatur pyrolyse med patent, men dette er et attraktivt marked for mange det ute og det kan være flere veier til målet. Litt spenning rundt kontrakter om råvaren (som jo er helt essensielt) tar jeg også med. Når Pingvinen skriver « De finner så en kjøper av de ferdige produktene…» så kan jeg ikke se at det ikke kommer andre også i dette matfatet. Det er heller ingen selvfølge at det fortsatt vil spys ut plast jorda rundt. Det kommer stadig nye lover og nye forbud rundt dette. Men jeg er fortsatt lastet og blir med på denne flotte og viktige ferden videre👍
Karbon
27.07.2021 kl 17:23 3723

Lenge siden det har vært så mange virkelig GODE innlegg om Vow/Vgm. Det har kanskje sammenheng med at det har vært mulig å skrive innlegg uten å bli "irettesatt" umiddelbart.

En ting som også bør nevnes, en etter min oppfatning SÆRDELES viktig ting vedr VGM, er presentasjonen Henrik holdt i forkant av lanseringen av VGM, hvor han uttalte at man i disse dager er i dialog med MAJOR PLAYERS som står for ca 40% av de norske utslippene.

Så ja - jeg forventer snarlige og særs spennende nyheter fra VGM så snart Cecilie tiltrer som CEO 16. august.
Redigert 27.07.2021 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
pingvinen
27.07.2021 kl 17:27 3744

Det er vel omtrent slik jeg ser tingene og.

Jeg var en av de som holdt VOW for å få tildelt VGM-aksjer. Med fasit i hånden på den biten, så ser man at dette var feil tenkt. Det hadde vært bedre å sitte med cash for så å kjøpe etter noen dager. Jeg har nå vektet meg ned i VOW og har mer enn 10x så mange VGM som det jeg fikk tildelt.

Jeg tror at ved neste spinn-off, så kommer jeg ikke til å bry meg om de tildelte aksjene, men heller kjøpe i etterhånd. Jeg tror VOW kommer til å ende opp som et holdingsselskap som eier en del av en mengde underselskaper (som Aker Horizon), og at de beste prosentene ligger i å være med i de nye selskapene fra start.

La oss si at det går 4 mnd til neste spinn-off. Innen den tid tror jeg VGM har kommet et stykke på vei. Det kan da godt være at jeg selger noe VGM for å kjøpe meg opp i den neste spinn-offen, men det vil tiden vise.

Det jeg er rimelig sikker på er at jeg skal holde en vesentlig del av porteføljen min i VoW-systemet. Jeg har ståltro på hva Badin & Co kan få til over tid.
pingvinen
27.07.2021 kl 17:32 3767

VoW er ikke alene og de kommer ikke til å bli alene - det er vi helt enige om. Det handler om å være en front-runner og skape seg et navn i bransjen, slik at man kan være en av de større i bransjen. DET tror jeg VGM kommer til å lykkes med. Det å være en av de største - om man da har 10%,25% eller hva - det vet ikke jeg. Henrik Badin snakket om 30-40-50%......... Markedet er så enormt at dersom man har f.eks 6.9% av markedet, så har man en kjempebedrift om 10 år - det er ett som er sikkert.

Marginene kommer sikkert til å komme under press etterhvert også, men da igjen er det en fordel å være en av de større - alltid billigere å produsere store volum.
pingvinen
27.07.2021 kl 17:35 3766

Jeg tipper vi ser en endelig investeringsbeslutning samtidig eller umiddelbart etter at Cecilie tar stolen, og at vi ser en firm kontrakt med Elkem omtrent samtidig. Det må jo bli den rekkefølgen - det ville vært SVÆRT unaturlig om man sier "vi har ikke bestemt oss for om vi skal bygge eller ikke, men her er den bindende kontrakten med Elkem....."

Jeg tipper også at de lar Cecilie få æren av å være doeren som trykker på knappen - selv om hun sier selv under intervjuet med Henrik at "vi jobber som om beslutningen er tatt allerede".
Karbon
27.07.2021 kl 21:29 3705

Når Henrik snakker om at de er i dialog med selskaper som står for tilsammen ca 40 % av det totale norske co2-utslippet (utenom Elkem, som de allerede har intensjonsavtale med), så regner jeg meg fram til at Norsk Hydro og Yara ligger på omtrent 40 % tilsammen.

Denne flere år gamle artikkelen gir en liten pekepinn på hvordan situasjonen var, og den er vel kanskje i nærheten også i dag:

https://e24.no/naeringsliv/i/bK1wWq/disse-statsselskapene-slipper-ut-mest-co
Hammers
27.07.2021 kl 22:00 3739

Hvordan kan marginene komme under press når prisen for utslipp bare fortsetter å stige og verden skriker etter produktene? Når verden står i startblokkene for å sette i gang med de miljøvennlige alternative.
Dette bør du kunne forklare for oss - for jeg skjønner ikke logikken!

At det skal komme så mange store konkurrenter er en annen påstand.
Når det pr DD prod ca 17.000 tonn i et samlet Europa og Follum i startfasen produserer rundt 12.000 da er man en ener fra dag 1. For andre er det ikke snakk om å "smelle opp" en fabrikk i hui og hast og så er man i gang.

Fordi; Biokull er som tidligere sagt ikke biokull.
Her kreves det flere års forutgående forskning for å få de riktige kvalitetene til de ulike bruksområdene.
Dette løpet har VOW/ETIA gått gjennom - samtidig som det forskes på nye bruksområder og nye kvaliteter.

I tillegg har VOW/SSHIP over år bygget opp sitt rennome som selskaper man kan stole på.
Slikt teller absolutt for de store kundene. De det nå haster for.

Hilsen Hammers.......som tror høsten blir fin!
Redigert 27.07.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.07.2021 kl 22:11 3723

Interessant artikkel du viser til.

Når man tenker videre er det tilsvarende forhold i alle land rundt om i Europa og i resten av verden.
Ikke rart at VOW nå penser inn på Norden/Europa mtp videre ekspansjoner.
Markedet er bare helt villt stort!

Norden med massevis av tilgjengelig råstoff og også noe utslipp.
Europa med massevis av utslipp og også noe råstoff.

Hilsen Hammers
Record
28.07.2021 kl 07:44 3479

Det er vel ikke dumt å legge ut sine "spådommer" selv om en har handlet ytterligere ,regner med at helheten teller i sine investeringer ?

VGM blir nok gull etterhvert , men det er jo greit å holde en form for bakkekontakt underveis .
Da det produseres 17K tonn pr DD vil jeg tro at de som gjør det også har mulighet til å oppskalere ,med de fremtidsutsiktene som forespeiles vil jeg være rimelig sikker på at de gjør det . At det kan komme ytterligere produksjon med tilfredstillende kvalitet må vi vel også kunne forvente .Det er nå en gang slik at innen det meste som forventes å bli lukurativt kommer det aktører som vil ha sin del av kaken , se innen sol/vind industrien .
VGM har ett fantastisk utgangspunkt med riktig produkt på riktig plass på riktig tid på Follum ,samarbeide med Elkem/Vardar vil gi lukurative synergier , råmaterialet har optimal utnyttelse samt at det allerede er infrastruktur til å håndtere store volum effektivt å miljøvennlig .
Det er kanskje ikke så mange plasser som ligger optimalt tilrette for akkurat denne kombinasjonen å vil således være greit for marginene til VGM.
I dagens marked går vel det meste av denne type råstoff til fjernvarme , rimelig sikker på at virkningsgraden er heller dårlig i forhold til potensiale til Biokull produksjon av VGM . Men det er nok ikke ubegrenset råvaretilgang , siden en stor del av det allerede benyttes til bla fjernvarme vil det kunne legge press på tilgang å derved priser med slike volumøkninger vi her snakker om ?
Blir spennende fremover , Badin har kanskje noen kort i ermet , han overasker hele veien men vi har en stund igjen før akkurat Follum er i drift .
Slettet bruker
28.07.2021 kl 08:06 3434

Ingen tvil om at det vil dryppe på VOW, men det er også behov for at VOW/VGM har nok kapital til å bygge stor nok organisasjon, få produsert sine leveranser, drifte og ha service på anlegg mm.
Hvor skal denne kapitalen hentes fra? Jo det blir sannsynligvis gjennom ny/nye emisjoner. Det er muligens dette markedet ser og derfor ikke priser VOW høyere selv om de nå ser ut for å ha skaffet seg en god posisjon og store solide kunder?
pingvinen
28.07.2021 kl 09:43 3298

Her spørs det litt hvilken tidshorisont man snakker om. Jeg tror helt klart at VoW/VGM kommer til å være en frontrunner, men det å tro at man forblir den eneste i det lange løp er ikke særlig realistisk. Mao vil det over tid være konkurrenter som også kan løse de tekniske utfordringene.

VGM og da eventuelle konkurrenter kommer da på den ene siden konkurrere om å kjøpe inn råmaterialene de trenger og på den andre siden konkurrere om å selge de ferdige produktene de produserer. Så lenge det er mer enn nok råmaterialer og for lite sluttprodukter, så er det ikke press på marginer, men den dagen markedet begynner å nærme seg en balanse vil det bli konkurranse på pris - hvem betaler mest for råmaterialer og hvem selger sluttproduktene billigst. Dersom denne situasjonen oppstår, vil man få press på marginer.

Selv om VOW/VGM ligger langt fremme, så er man på ingen som helst måte alene om å jobbe med dette. Alt er til salgs. Dersom storkapitalen bestemmer seg for å være med i racet, så er det ikke så søkt å tro at noen kjøper seg den kompetansen de trenger, for så å rulle ut fabrikker og produksjon i en voldsom fart. Jeg sier ikke at dette skjer i morgen, men å tro noe annet enn at "de store gutta" også vil være med i leken er naivt. Se bare her hjemme - se på Røkke.......

Jeg har ståltro på Badin & co, og jeg tror helt klart at de kommer til å sikre seg en god posisjon i en industri som blir enorm. Når jeg sier det, så er jeg også sikker på at totale verdien av VOW-gruppen kommer til å være enormt mye større enn hva den er i dag om bare kort tid, MEN å gå derfra til å tro at man skal ta tilnærmet hele markedet og komme i en slik situasjon at man kan kontrollere marginer osv i overskuelig fremtid - det tror jeg ikke på. Ja - de har klart det med Scanship - men dette er et marked som er uendelig mye mindre enn det totale markedet vi nå snakker om, dermed tiltrekker det seg ikke slik oppmerksomhet fra storkapitalen heller.

Husk at VOW med mcap på ca 4 milliarder ikke akkurat ruver i det internasjonale landskapet og at det finnes selskaper som mener en investering på 300 millioner kroner er en bagatell.
Redigert 28.07.2021 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2021 kl 12:04 3156

Det er sant nok det som skrives i flere innlegg her
Men nå er det slik at det er her kompetanse og patenter kommer inn. Og de fleste selskaper har nok med de de driver med til vanlig
Så en bør ikke se for seg at større selskaper uten videre skaffer seg egne fabrikker for biokullproduksjon