VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 158242

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
Framtia
04.01.2024 kl 08:47 872

Da var avtalen med Elkem verifisert😉Godt Nyttår til spente aksjonærer😊
VOW GREEN METALS AS - Ny nyhet i kategori ALL
04.01 07:00:00: Vow Green Metals AS: Long-term supply agreement for biocarbon signed with Elkem
https://newsweb.oslobors.no/message/607945
Redigert 04.01.2024 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
Karbon
23.12.2023 kl 17:39 1380

Beja27 fortsetter å skrive om meg med sitt andre nick under Commodore27 på sin låste tråd, og tror han kan klare å lure noen få. 99 % av forumbrukerene vet at det er samme person bak nickene, men han synes vel det er gøy å holde på med trollingen sin. Og bare for å opplyse om det, hvis det skulle være noen nye forumbrukere her: Commodore27 spammet Vow-trådene i lang tid, og hetset og sjikanerte blant andre CapitaL slik at han sluttet å skrive en lang periode. Så låste han seg inne på en lukket tråd, for å skrive "seriøse" innlegg om VGM, samtidig som han registrerte nicket Beja27 for å fortsette spammingen og sjikaneringen med et annet nick.

Dette er mitt siste innlegg på forumet for i år. Og det blir ikke mange innlegg neste år heller, så lenge en viss person kan fortsette som han gjør.
Redigert 23.12.2023 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
investinor
22.12.2023 kl 19:47 1567

god jul og godt nytt år. Så får vi se hva VOW kan diske opp med i 2024. Selv ser jeg frem til H1 og antall leveranser av både CHE og Biogreen
Karbon
22.12.2023 kl 17:38 1679

Jeg kjenner nå at jeg er i ferd med å miste mye av motivasjonen med å skrive innlegg på forumet. Dette skyldes ene og alene EN person, som i årevis kun har bedrevet hets og sjikane på Vow-trådene (ja, jeg snakker om personen bak nicket Beja27, eller Commodore27, Mg3344 og Merida som han også har brukt som nick).

Jeg kommer til å følge like mye med på det som rører seg rundt Vow og markedet for pyrolyse mv, men jeg kommer ikke til å dele like mye informasjon som tidligere. Når man flere ganger blir beskyldt for å lure andre ved å dele informasjon, ja da blir også motivasjonen deretter. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være noe alvorlig galt med en person som år etter år saboterer Vow-trådene med hets og sjikane. Ettersom nickene Merida og Mg3344 ble slettet, så tyder det på at admin har vært klar over denne personen tidligere, men han gjenoppstår under nye nick, og Beja27 er det han bruker nå om dagen for å hetse og sjikanere meg. Jeg vet at flere andre skribenter også har gitt opp å skrive på forumet pga vedkommende.

Tråden "VOW 2024" vil jeg av og til legge ut informasjon på, dessverre med hengelås pga spammingen fra Beja27.

Til slutt vil jeg ønske en riktig god jul til alle dere som har vært med på å bidra på Vow-trådene, både med positive og kritiske innlegg, blant andre:

Hammers
nolast
Bubleslurp
FAZIT
CapitaL
BMW_E30
theblueone
royroy
IvanBliminse
investinor
Framtia
The Observer
Record
Nsxnsx
upsidedown
fluefiskeren
+mange andre.
Redigert 22.12.2023 kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Karbon
22.12.2023 kl 14:01 1764

"Han opprettholder kjøpsanbefalingen, men reduserer kursmålet betydelig fra 30 til 19 kroner. VOW har totalt 4 kjøpsanbefalinger, ingen anbefaler å selge."

Kjøpsanbefaling med 60 % oppside, men det "glemte" du å nevne selvsagt.

At du kaller meg moron (idiot), bryr jeg meg fint lite om. Men jeg låser selvsagt denne tråden også, så lenge du fortsetter din årelange sjikane av meg og Vow.

Edit:
Hvorfor endret du innlegget ditt? Du kunne latt det stå slik du skrev det først, slik at alle kan se hva slags person du faktisk er.

Så skriver du:
"Jeg har ikke kallet deg eller andre for idiot som du påstår"

Jovisst gjorde du det. Lyver så det renner av deg gjør du også.

Så kommer du med enda en endring av innlegget:
"Jeg prøver å få fram at dette er et diskusjonsforum der også kritiske vurderinger må bli hørt"

Du har aldri hatt noen kritiske vurderinger i dine innlegg, kun sjikane, sabotasje av tråder og gjentagende spamming.

Jeg har vært tålmodig med deg i årevis med de 4 nickene dine Merida, Mg3344, Commodore27 og Beja27, men nå er det slutt. At en person som hevder å være en gammel pensjonist kan opptre så barnslig som du gjør, er uforståelig.


EDIT:
Jeg ser nå at Beja27s innlegg er borte, noe som får mitt innlegg til å se merkelig ut. Om det er admin eller Beja27 selv som har slettet det vet jeg ikke, men det er uansett kun snakk om ett av mange mange sjikanerende inlegg fra vedkommende.
Redigert 22.12.2023 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Beja27
21.12.2023 kl 10:24 1948

Ja, det viser at verdiene er ganske høye Og jeg vil nok tro at en er nærmere 90 000m3. Som kan gi utslag hvis en skulle finne på å selge som detaljist litervis(dm3)
I tillegg vil en også få olje og gass Ref..avtalen med Vardar(gass)
Nsxnsx
21.12.2023 kl 08:21 2041

Vil den forventede oppgangen til Vow dra med seg VGM også ?
The Observer
19.12.2023 kl 12:07 2335

Litt drodling:
30.000 tonn biokull i Fredrikstad. Det blir volummessig utrolige store mengder å håndtere. Ca. 70.000 kubikkmeter?
Inntektsmessig kan vi regne med at et tonn biokull har en verdi på ca. 11.000 kroner. Hvert tonn biokull binder ca. 3,2 tonn CO2 som kan selges i kvotehandel. En C02 kreditt kvote ca. 2000 kroner.

30.000 tonn biokull X 11.000 kr./tonn = 330 MNOK
90.000 CO2 kvoter for salg a 2000 kr./kvote = 180 MNOK
Vgm full drift gir salgsinntekter på ca. 500 MNOK.

Som sagt: Bare litt drodling med forholdvis usikre tallundelag.
Framtia
17.12.2023 kl 18:13 2803

Produksjon kan neppe forventes ila 2024. Noe er på trappene, men litt avhengig av div regulatoriske fremskritt ...Lite utkast fra artikkelen;" ... dersom reguleringen ikke tar for lang tid, slik at grunneier kan utvikle tomten med nødvendig infrastruktur, kan første spadetak tas allerede på tampen av 2024."
Karbon
17.12.2023 kl 18:02 2817

Fabrikken i Fredrikstad (Viken Park) har vært på kartet i lang tid, og er ingen overraskelse. I de siste presentasjonene fra VGM har det vært skissert FID (Final Investment Decision) for fabrikken i løpet av 2024.

Nå har ikke jeg lest den siste artikkelen i Fredrikstad Blad, men hvis det virkelig står at man forventer produksjon fra den potensielle fabrikken allerede sent i 2024, så har man det travelt. Jeg kan ikke etter beste evne forstå at det kan være mulig. Jeg regner med at "oppstart" må relatere seg til byggestart, og ikke produksjon av biokull.

Når det gjelder det økonomiske aspektet, så er ikke det noe man skal bekymre seg for i forhold til Vow. Vow skal ikke være part i fabrikken, utover det å levere pyrolyselinjer og tilhørende utstyr.
Redigert 17.12.2023 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
The Observer
17.12.2023 kl 17:29 2860


Annonseringen av ny fabrikk i Fredrikstad var en overraskelse som også medfører litt tankevirksomhet forøvrig. Vgm/Vow bygger ikke en 30.000 tonns fabrikk på måfå. Det må være et betydelig biokull behov i området. Kan heller ikke se at Vgm/Vow er i posisjon for finansielt å løfte et slikt prosjekt ut fra nåværende økonomi i selskapene.

Altså må det over ganske lang tid ha vært sonderinger mht finansiering, markedsundersøkelser, avtakerforhandlinger, tomteforhandlinger og følere overfor statlige og kommunale myndigheter.
Hvilke selskaper i Fredrikstad-området har behov for, og nødvendigvis kan garantere for avtak av så store kullmengder? Samt har soliditet til sikkert å måtte inn med finansielle bindinger.

Litt å snakke om og diskutere på Vgm trådene som har vært trege lenge.
Framtia
17.12.2023 kl 13:33 2974

Har sett flere større industri konsern øke kapasitet for å møte større ordreinntak. Dette vil sikkert treffe VOW også, dersom det først 'løsner" som du nevner Karbon...Regner med at CH Evensen har begrenset kapasitet, men når det er sagt så vil jeg anta dette er en utfordring som er drøftet internt, om det overhode skulle være ett tema...Jeg håper uansett at det løsner for VOW Industrials, så får de bare ta utfordringene løpende! Nå har de gjennomprøvde, modulbaserte løsninger, så jeg tror VOW er klar og mine bekymringer overflødige...
Fredrikstad Blad beskrev Biokull fabrikk med 30" tonn kapasitet, med oppstart på "tampen" av 2024...Vi burde ha mye å gjelde oss til i 2024, dersom alt følger estimerte planer😉😊
Karbon
17.12.2023 kl 12:13 3071

Nå tror jeg kanskje the Observers spørsmål om å gape over for mye var rettet mot Vgm, og ikke Vow. Men det kan jo the Observer svare på selv.

Ellers så er det pussig at du er bekymret for kapasitetsbegrensning for Vow, Framtia, etter et år hvor aksjekursen har gått kraftig ned pga uteblitte/forsinkede ordrer. Bortsett fra ordren til Quonset Soil (som først ble meldt i 2022), så har det ikke blitt børsmeldt noen store ordre innen industrial solutions for Vow i 2023. Da blir det etter min oppfatning helt tullete å snakke om kapasitetsbegrensning i produksjonen.

Du kan ta fram igjen spørsmålet dersom det blir inngått en serie med ordre neste år, f.eks. hvis ordrene kommer på løpende bånd til:

Circon energy,
Envigas AB,
Wakefield biochar,
Circular Carbon,
UniPetrol,
Wacker Chemie,
Kobelco,
Outokumpu,
Osv...

Foreløpig er vi ikke der, og etter den ordretørken vi har vært vitne til det siste året, så anser jeg et slik tenkt problem som et rent luksusproblem hvis det skulle oppstå
Redigert 17.12.2023 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Framtia
17.12.2023 kl 11:16 3145

Har man sagt A, så må man si B! Dersom ikke VOW klarer å håndtere trykket av en økende ordremengde, burde de ikke kommunisere vekst så høyt! Jeg har selv stilt spørsmål med produksjonskapasitet, men det ble etter det jeg husker "sablet ned" som et " IKKE " tema, uten at jeg helt forstår hvorfor!?...Når VOW i tillegg kommuniserer at de skal ta "hjem" produksjon fra bla Polen, så tar jeg for gitt at alle møter en eller annen kapasitets begrensning! Dette burde uansett være håndterbart!
The Observer
17.12.2023 kl 10:39 3212

Skal bygge ny Vgm fabrikk i Fredrikstad. Gaper man for stort?
The Observer
28.11.2023 kl 10:43 3906

Vow Green Metals forventer å fullføre idriftsettelsesprosessen for den tidlige
produksjonslinjen i november, før de går i drift og øker
produksjonen i løpet av de påfølgende månedene.
Testproduksjon for industriell fremstilling på 80 kg biokull er en milepel for vellykket gjennomføring av Hønefossanlegget. Nå skal produksjonen økes mot 2500 tonn pr år, samtidig som 20.000 tonn anlegget er under oppbygging. En fjær i hatten til Sjefa, og god reklame overfor potensielle nye kunder.

Beja27
28.11.2023 kl 10:22 3961

Jeg trodde du var en rimelig fornuftig mann. Dette må jeg revurdere. Hvis du ikke forstår at dette er innvanning så er du på nivå med Framtida
Vanligvis vil den som går inn på denne måten kreve en rabatt. Her er det omtrent sikkert en fordel siden kursen med 99% sannsynlighet vil være høyere enn nåværende. 'Innvanning' er ikke et vanlig brukt begrep, derfor finner du det ike blandt disse definisjonene dine
Og du vet heller ikke om det blir trykket flere aksjer
ps
Og jeg vil anbefale deg og Framtida å vise at dere har fått en oppdragelse
Redigert 28.11.2023 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
gamperally
28.11.2023 kl 09:52 4021

Første 80 kg biokull produsert på Hønefoss ifølge melding.
Framtia
28.11.2023 kl 08:41 4150

Fair value kan være en vanskelig øvelse...Si at aksjekursen i utgangspunktet ligger under " fair value", da mye av inntektspotensialet er ukjent for markedet. I tillegg vil emisjoner/ kapital/ aksje- utvidelse for å tilføre verdier ifa kompetanse, oppkjøp/ fusjoner, infrastruktur kunne anses innvannende.
Egentlig kan man forenkle denne øvelsen med å si at alt som kan forsvares regnskapsmessig inn i framtidig økt inntjening vil være innvannende...
Redigert 28.11.2023 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
inference
28.11.2023 kl 06:55 4305

Vow 😁

Vow ASA: Vow in position for Caribbean carbon recycling project

Vow ASA (ticker OSE:VOW) has signed a long-term cooperation agreement and a
long-term equipment supply agreement and been selected to be the exclusive
provider for large-scale Carbon Refinery® projects expected to break ground in
the Caribbean in 2024.

The agreements are entered into with Circon Energy LLC (Circon) and its sister
company ReCO2, LLC (ReCO2) respectively.

Multiple projects are under advanced development, the first of which will deploy
19 lines of Vow's equipment to process feedstocks into low-carbon fuels, biochar
and recovered carbon black without any direct emissions. Subject to the
completion of final engineering and design works, ReCO2 anticipates executing a
purchase order with Vow in the first quarter of 2024.

"We look forward to cooperating with Circon and ReCO2 to develop their business
model and their portfolio of projects. We are impressed with their passion and
commitment to ushering in the circular economy and their pioneering energy
transition, which will produce efficient energy, reform used materials, create
valuable resources, and reduce carbon footprint. Our large CHE pyrolysis reactor
will be a central piece of equipment in the planned Carbon Refinery® projects,"
said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.

With Vow's pyrolysis reactor inside, the Carbon Refinery® will be processing
feedstock sourced from organic components of municipal solid wastes, plastics,
end-of-life tires, storm debris, wood, and agricultural wastes into low-carbon
fuels, biochar, recovered carbon black, and other coproducts.

For more information about Circon Energy, LLC, ReCO2, LLC and the planned Carbon
Refinery® projects, please see the attached press release.
hatitchi
28.11.2023 kl 00:16 4392

Enhver emisjon utvanner eiendelen din, men en emisjon kan være innvannende.

Tilbakekjøp under "fair value" og emisjon over "fair value" er ofte innvannende. Om du antar at fair value på VGM er 2,5 kr så er.

MCAP @ 2,5 kr: 413 MNOK (165,23 mill aksjer)

Emisjon 31,25 mill aksjer @ 3,2 kr

Ny fair value: (413+100)/(165,23+31,25) = 2,61 kr.


Om du mener at VGM er verdt 4 kr i dag, så er dealen med Vardar utvannende. Men P/B er 3 og selskapet tjener ikke cash, så det er nok ikke undervurdert.
Hammers
27.11.2023 kl 23:07 4473

Du kan tro hva du vil ang Vardar, men selskapet har som ambisjon å bli partner i dette prosjektet.
Jeg har MIN tro om den samme saken.
Karbon
27.11.2023 kl 23:02 4490

Sesam:

Jeg skriver at man pr definisjon blir utvannet uavhengig av emisjonskursen. Jeg skriver også i svar til Beja27 at ingen vet hva aksjekursen i Vgm er når Vardar eventuelt konverterer lånet til aksjer, derfor kan vi heller ikke pr i dag vite hva konverteringskursen vil bli.

Merk: Eventuelt konverterer. Vardar har en rett til å konvertere lånet til aksjer, men de kan også velge å forbli långivere (men jeg antar med rimelig grad av sikkerhet at de vil velge å konvertere, og dermed bli medeiere i VGM).
Redigert 27.11.2023 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.11.2023 kl 23:02 4494

Som jeg argumenterte for på min lukkede (idiotsikrede) tråd:
- Stiger aksjen til 2,50 i snitt så utløses 3,20. 2,50 + 30% overgår 3,20.
- Hvis "noe på gang" går trolig kursen raskt til miminimum 2,50.
- Top 4 i VOW lar seg ikke utvanne urimelig, men man kan kanskje gi litt rabatt for å sikre seg senere sikker finansiering.
- Fortjenestemarginene er uansett utrolige høye når alle salgbare produkter summeres.

Kanskje Elkem gjør som Outokumpu v/Envigas i Finland?
Outo betalte ca 115 mill for 20% av aksjene i Envi + fikk garantert tilgang til 50% av produksjonen av biokull.
Prisen på selve biokullet kommer selvsagt i tillegg til denne prisen.
Redigert 27.11.2023 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Sesam12
27.11.2023 kl 22:38 4552

Ikke stol på disse folka. De er uærlige og forteller dessverre deler av sannheten her er teksten:

"The subscription price in the option agreement will be the lowest of (i) NOK 3.20 per share, and (ii) five days volume weighted average price (VWAP) plus a 30 percent premium."

Det betyr at långiveren kan også få aksjer for gjennomsnitt av aksje prisen for de siste fem dagene pluss 30% kostnad på prisen. Altså de kan få aksjer langt lavere pris enn 3.20 i prinsippet. Slutt å være selvsentrerte og egoistiske!!

Jeg liker å tro at Karbon ikke viste det.Virker som en grei mann.
Redigert 27.11.2023 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Karbon
27.11.2023 kl 22:22 4581

"Blir man utvannet dersom nye aksjer selges til 3,20........når dagens kurs er 2,35?
Joda, utvannet blir man, men aksjene vil med slik kurs få langt høyere verdi (36% høyere enn i dag)."

Jepp, det er omtrent nøyaktig det jeg skrev også.

Jeg har lagt merke til at enkelte på forumet er "livredde" for ordet emisjon. Det har trolig sammenheng med at de samme personene har sittet i diverse taperaksjer opp gjennom årene, det det må gjennomføres kriseemisjoner til en brøkdel av aksjekursen for å overleve. Med den følge at eksisterende aksjonærer blir utvannet til nærmest null. Rettede emisjoner til vekst og verdiøkning er noe helt annet, og ingenting å frykte.
Hammers
27.11.2023 kl 21:32 4641

Blir man utvannet dersom nye aksjer selges til 3,20........når dagens kurs er 2,35?
Joda, utvannet blir man, men aksjene vil med slik kurs få langt høyere verdi (36% høyere enn i dag).

VOW (m/ledelse) eier totalt ca 68% av VGM.
De gir selvsagt ikke fra seg store verdier gratis!
Top 4 i VOW styrer indirekte absolutt hele prosessen rundt det som nå skjer i VGM.

ALT skjer selvsagt til alle aksjonærers beste - inkl VOW ASA (30%) + dem selv (38%)!
Redigert 27.11.2023 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
Framtia
27.11.2023 kl 21:04 4687

Så lenge konverteringen gir faktisk vekst er det bra! Derfor jeg med flere benyttet muligheten til å handle til langt under 2 kr i lengre perioder...for jeg har tro både på VGM og VOW! VGM er faktisk ingenting uten VOW, om noen skulle være i tvil...
Vi får se fram til i morgen tidlig, så blir det sikkert mange som blir fornøyd og sikkert enkelte som blir skuffet...
Lykke til i morgen😉
Karbon
27.11.2023 kl 20:53 4711

Hva er det du babler om nå da Beja27. For det første så vet ikke du en dritt om hva aksjekursen i VGM er den dagen Vardar konverterer lånet til aksjer. For det andre så blir man pr definisjon utvannet når det trykkes opp nye aksjer slik at eksisterende aksjonærer får en prosentvis mindre eierandel enn tidligere. Men la meg presisere; Det er ikke nødvendigvis en uting å bli utvannet, tvert imot - så lenge emisjonen er vekstfremmende og fører til verdistigning og høyere aksjekurs enn tidligere.
Beja27
27.11.2023 kl 19:32 2534

Du vet forskjellen ,men forstår ikke at 3,20 er høyere enn 2,40 . Dette blir bare verre og verre
Det er ikke dritt jeg server, det er sannheten.
Men du må gjerne heller tro på CapitaL
Redigert 27.11.2023 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
Framtia
27.11.2023 kl 19:09 2564

Jeg vet forskjellen, vet du!? Nå var det 'du som gikk på limpinnen! Du serverer daglig dritt om VOW, så du får tåle å få tilbake med samme mynt! Du er lik hunden som biter hånden til den som gir deg mat🤔...tilsynelatende!
The Observer
27.11.2023 kl 18:33 2613

Låner inn fra Hammers:
«Lån + avtale om salg av inntil 70 GWH (70 MILL KWH) fjernvarme. Snittpris for strøm i år (sone 1) = NOK 1,23 pr KWH.»
Kan vi da anta at det ligger et potensial på ca. 70 millioner til VGM bare for overskuddsgassen?
I tillegg kommer til verdien som ligger i salget av biokull, pluss salg av CO2 kvoter.
Beja27
27.11.2023 kl 17:23 2697

Du må gjerne leve i denne villfarelsen ;)
Men du bør i det minste vite forskjell på inn- og utvanning
Redigert 27.11.2023 kl 18:08 Du må logge inn for å svare
Framtia
27.11.2023 kl 16:58 2740

Du har nok mer rett enn Bajas 27! Utvanningen kommer i VGM som det fremstår nå...Null kursreaksjon vitner om at investorer er skeptiske! Vardar har sikret seg med å sette innløsningskursen på 3, 2kr, pluss en 30% premie på toppen!
Beja27
27.11.2023 kl 15:05 2846

Selv med dine estimater ville jeg hatt en pen fortjeneste. Men jeg tror på vesentlig bedre avkastning enn det
Dere snakker om utvanning .Men da snakker dere vel om dere selv og VOW ASA
VOW ASA har tøyd strikken, og får ikke lånt mer. Og da er neste skritt utvanning hvis de vil ha mer enn lommerusk å rutte med;)
Redigert 27.11.2023 kl 15:13 Du må logge inn for å svare