VOW/VGM - GOD JUL!!!!!!!!

Karbon
VGM 20.07.2021 kl 23:11 159104

Tråden er stengt pga spammingen, hetsen og sjikaneringen fra personen bak nicket Beja27.
Redigert 23.12.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
CapitaL
07.10.2023 kl 12:46 6299

En passende påminnelse du kommer med der.. Tidsmessig er VOW langt foran VGM i å levere overskudd. VGM er ferskt og står foran massive investeringer, og de som forventer pluss i de bøkene før 2025/26 er nok en smule overoptimistiske..

VOW er en helt annen historie og der er sannsynligheten for utbytter til neste år ganske høy etter min mening. Scanship f.eks, driver i disse dager med igangkjøring av verdens første pyrolyseanlegg på et cruiseskip. Anlegget skal ta seg av søppel, matavfall og kloakkslam. Hvordan det er med carbon offsets and credits på cruiseskip har jeg ingen anelse om, men det er neppe urimelig å anta at det blir tilsvarende verdifullt som på land? Da kan man forvente en massiv etterspørsel etter VOWs MAP-systemer.
Foggy
07.10.2023 kl 16:09 6263

Vedr VGM, så ser jeg ikke bort ifra at kursen vil stige en del på forventninger om fremtidig inntjening, og jeg har handlet deretter. Blir i så fall ikke første selskap hvor kursen ikke står i forhold til inntjening i nuet. Så får vi bare vente og se...
Commodore27
07.10.2023 kl 17:11 6262

Jeg tror nok at VGM vil komme ganske rask på plussiden siden de har en enklere business-.model enn VOW ASA
Så snart de får produksjonen i normalt gjenge vil de få en forutsigbar inntekt I motsetning til VOW som nærmest må be om at noen kontrakter ramler ned fra himmelen
Framtia
07.10.2023 kl 17:38 6239

Enig der! Sitter forsåvidt likt vektet i både VOW og VGM, med liten overvekt VOW. Tror VGM henger litt før de får kjørt inn annlegget og alt viser tilfredsstillende resultater! Virker ikke som markedet helt tror på VOW/ VGM konseptet ennå...VOW er en etablert industriaksje og VGM er i oppstarten...VOW straffes som hvilken som helst tekaksjer og VGM som startup. Sannheten er at begge er tuftet på samme teknologi, bare i forskjellig ende av verdikjeden! Jeg tror begge disse kan gå 8-10 gangern, dersom vi ser litt lengre frem( ...5 år ish!?) Vi får se om det blir økte pris på forurensning, offentlige påbud/begrensninger, slutt på krig, økonomisk oppsving, positivitet eller rett og slett støtteordninger som til slutt vil løfte "denne"startup'en ut av skyggen til oljesektoren!?...
Vi får bare vente og se! Uansett er det mye spennende på gang, både på Follum, men også som nevnt innen flere vertikaler( stål, landbruk, end of life tires, kloakkrensing, søppelgjenvinning, Scanship, osv osv😉) Her er det mye å ta av og mye å bli rik på😄
CapitaL
07.10.2023 kl 18:35 6199

Kan vel skje det.. men tror kanskje markedet har blitt mer skeptisk til å prise inn inntjening flere år frem i tid mht grønne aksjer. Nok av svidde fingre, mine egne inkludert:) Hva skjer med kursen når finansieringsløsningen presenteres? Og hva skjer med kursen når de røde kvartalstall kommer som perler på en snor? For det vil skje det neste året.. men klart, er man langsiktig og selskapet klarer brasene uten for mye utvanning kan dette bli bra på 3-5 års sikt.
Fjellbris
08.10.2023 kl 09:56 5998

Nærmer seg oppstart: Nå blir Vow-fabrikken dobbelt så stor

SNART KLART: Denne uken ble strømmen skrudd på, og snart er det klart for den aller første produksjonen av biokarbon i Treklyngen.
Foto: Vow Green Metals
i dag kl. 00:05
Elin Harstad Iversen
Vow Green Metals dobler kapasiteten på sin nye fabrikk i Hønefoss og har bestilt utstyr for over 300 millioner kroner. Nå nærmer det seg oppstart for den aller første linjen.

Vow Green Metals har bestilt mer produksjonsutstyr til biokarbon-fabrikken som skal bygges i Treklyngen industripark på Follum.

Denne ordren dobler kapasiteten ved produksjonsanlegget i Hønefoss, melder selskapet i en børsmelding.

Ny industri på Treklyngen

Vow Green Metals skal produsere biokarbon i Treklyngen industripark.
Tidlig produksjonsstart på den første anlegget skjer i løpet av november.
Inne i reaktorer skal trevirke varmes opp til mange hundre grader uten at det tilføres oksygen. Da dannes en varm gass som ledes bort, og det som blir igjen er en type trekull kalles biokarbon.
Biokarbon kan erstatte vanlig, fossilt kull eller koks, og dermed gi en mer miljøvennlig produksjon i metallurgisk industri.
Fullskalafabrikken skal bygges på Årbogen og får en kapasitet på 20.000 tonn.

Har ligget i kortene
Allerede i fjor fortalte administrerende direktør Cecilie Jonassen i Vow Green Metals at de jobbet med en utvidelse. Men de måtte finne en løsning for strømforsyning først.

– Det har vært planen lenge. Men det var viktig for oss å se på nettkapasitet i området, det er noen begrensninger på det. Vi måtte derfor gå nøye gjennom hvordan utvidelsen kunne gjøres, sier Jonassen til Ringerikes Blad.


Les også
Søker om å få to nye butikker til Hvervenmoen
Blir selvforsynt
Det er selskapet Vow ASA som leverer teknologi, maskiner og annet produksjonsutstyr til fabrikken. Verdien på kontrakten er 332 millioner kroner.

Bestillingen inneholder en ny prosesslinje som dobler fabrikkens kapasitet og gjør det mulig å produsere opptil 20.000 tonn biokarbon i året. Levering vil skje i 2024.


GOD FØLELSE: Cecilie Jonassen, administrerende direktør i Vow Green Metals, gleder seg til å se det første biokarbonet bli laget.
Foto: Bård Gudim
Den nye prosesslinjen blir nesten selvforsynt med energi. Den skal drives på en fornybar gass som produseres i fabrikken og blir derfor mindre avhengig av tilgjengelig nettkapasitet i området.

– Den lager en biobasert gass som blir hovedenergikilden for selve prosessen. Det er veldig spennende, og gir flere muligheter både for oss og andre ved at vi ikke legger for stort beslag på strømnettet, forklarer Jonassen.


Les også
Kjører i gang tidligere enn planlagt: – Veldig bra at det skjer noe
– En milepæl
I høst starter Vow Green Metals opp en første produksjonslinje som kan lage 2.500 tonn biokarbon. Den har de bygget inntil en tidligere fabrikkhall på Follum.

– Denne uken skrudde vi på strømmen. Det er veldig gøy, og en viktig milepæl for oss. Det gir en veldig god følelse å se at ting beveger seg, og at vi snart går fra byggefasen til produksjon, sier Jonassen.

Den aller første produksjonen av biokarbon vil skje i løpet av november.

Selve fabrikken til Vow Green Metals skal ligge på Årbogen, lenger nord på Treklyngen. Arbeidet med infrastruktur til tomta er i gang. Det skal legges vann, avløp og fjernvarme før byggingen kan begynne.
https://www.alt.no/narmer-seg-oppstart-na-blir-vow-fabrikken-dobbelt-sa-stor/s/5-45-1737937
Redigert 08.10.2023 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
The Observer
09.10.2023 kl 09:43 5778

Nå er Vgm i gang med testing av sitt Follum anlegg og regner med ordinær produksjon i november. Bra.
Det er allerede noen pyrolyseanlegg for biokull i drift i Norge, men i mindre skala, og med biokull som produkt til jordforbedring. Det mest kjente er kanskje anlegget på Sandnes. Pris vanligvis rundt kr. 4000/tonn. Selges i løsvekt hos mange plantebutikker fra 10 og opp til kr. 25/kg.

For Elkem må Vgm levere en renere type biokull med økte kostnader, og til en antakelig høyere pris. 2500 tonn anlegget vil altså kunne generere inntekter på alt fra 10 MNOK og oppover. Noen som har estimater for inntektsmulighetene og fortjenestemulighetene?
Redigert 09.10.2023 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Framtia
09.10.2023 kl 11:02 5699

Det er ingen pådriver i norsk industri til å fremskynde grønn omstilling, så lenge staten går inn å støtter med å kjøpe opp CO2 kvoter...Hadde vært bedre om staten delte ut 80 milliarder til bedrifter for å omstille driften...Nå skjer det ingenting! Dette tiltaket er like hjernedødt som strømstøtten! Hadde vært bedre å dele ut 2-300 tusen i støtte til husstander for å gjøre varige ENØK tiltak, noe som svenskene har gjort i 10-år med sine ROT- tilskudd! Norges regjeringen og et " samlet" storting er hidret i klartenking, så lenge vi har et utømmelig oljefond å hente midler fra🤔
Fasit ser man på kursutviklingen i grønne aksjer på nettopp dager som denne, der oljesirkuset er i eufori over økte oljepriser, som følge av krig og elendighet!🤔
Redigert 09.10.2023 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
Framtia
09.10.2023 kl 12:50 5643

Sorry, men 200 mill I nye kontrakter klarer knapt å løfte VOW 10 øre...Kan ikke bare være velmenende aksjonærer som sørger for denne utviklingen !🤔...
Commodore27
09.10.2023 kl 15:52 5550

I VGM vil som kjent kundene stå for mesteparten av finansieringen, så selskapet slipper å grave seg ned i nærmest bunnløs gjeld slik VOW ASA har gjort
Jeg kan tenke meg at VGM vil være i balanse allerede i 2Q /Q3 -24. At de går med underskudd før produksjonen er i gang er en selvfølge
At det e r noen her som nærmest forventer overskudd før oppstart og poengterer at VGM p.t går med underskudd nå er helt utrolig
En kan undres om en bør le eller gråte, og hvordan dere egen økonomi ser ut ;)
Framtia
09.10.2023 kl 19:17 5416

Jeg er enig i det siste du skrev, men " bunnløs" gjeld er vel mildt sagt å overdrive! Så hvor mye gjeld legger du til grunn for dine dystre utsagn!? Regner med at VOW , med VGM iberegnet vil gå godt i pluss ila neste år! Dvs. VOW går vel bokstavelig talt i overskudd i dag også, spørs bare hvordan man tolker tallene og alt bak.. At VOW bruker av bunnlinjen for å vokse, kan neppe være en ulempe og heller ikke overraske noen...Selvfølgelig gir dette noen påskudd til å betvile økonomien til VOW🤔
Londonmannen
09.10.2023 kl 19:38 5387

Dersom VOW hadde satt i bunnløs gjeld ville nok styret vært mer opptatt av å få gjelden under kontroll enn å gi grønt lys for utbytte i 2024.
CapitaL
09.10.2023 kl 20:11 5355

Er det kjent at kundene skal stå for finansieringen mens VGM skal stå for inntektene?
Høres jo fantastisk ut.. tror du på det selv? ;)

Da kan jo kundene bare bygge, eie og drifte herligheten selv... mer økonomi i det.
Commodore27
10.10.2023 kl 10:46 5120

Det er nok en erfaring mange har gjort, og det er at det er mye lettere å bruke penger enn å tjene dem
VOW sin gjeld er i beste fall på grensen til det som er forsvarlig
Framtia
10.10.2023 kl 21:24 4951

Så du mener ledelsen er uansvarlig og ikke vet sitt eget beste🤔?
CapitaL
11.10.2023 kl 07:32 4746

Ingen vits å diskutere med trollet.. du får ikke vettuge svar allikevel.

Vi andre forstår at å investere i kapasitetsoppbygging, utvikle nye pyrolysereaktorer, hoste opp en ekstra Biogreenlinje for å backe opp VGM, utføre mulighetsstudier for kunder osv osv krever litt kapital up front. VOW bygger sten for sten, og det vil markedet snart måtte ta innover seg. Bunnlinje og ordrebokas utvikling vil sørge for det;)


Commodore27
11.10.2023 kl 08:53 4655

Dere må oppfatte det som dere vil , men ved avslutning av H1 hadde VOW ASA over en milliard i gjeld. Og cashposisjon var på 17 mill
At jeg blir sjikanert for dette viser hva slags folk en har med å gjøre
Framtia
11.10.2023 kl 09:08 4759

Lånefasiliteter er ikke nødvendigvis rentebærende gjeld!
Commodore27
11.10.2023 kl 09:36 4814

Mener du at det ikke er nødvendig for VOW å betale renter?
Da kunne jeg tenkt meg å låne en milliard jeg også:)
Redigert 11.10.2023 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Framtia
11.10.2023 kl 10:38 4860

Ref. H1 23:"In August 2023, Vow secured NOK 620 million long- term financing with DNB, Norway's largest financial
services group, providing a strong financial foundation and support to Vow's planned growth.
The debt package consists of a NOK 380 million term loan, a NOK 160 million overdraft facility and a
NOK 80 million trade finance facility. It will be used to refinance existing loans and support the
company's planned growth and working capital needs. The financing facilities are at attractive terms,
similar to those offered in 2021."

Har du nærmere informasjon om milliarden VOW har lånt, så må du gjerne utdype! Jeg er ingen ekspert på regnskap! Her er der du som hele tiden har hevdet at VOW er nedsyltet i gjeld og nærmest på konkursen rand!
royroy
11.10.2023 kl 10:39 4886

Alle vet hvem du er.

Commodore: an officer of high rank in the navy, or the person in charge of a sailing organization

Du må klare å komme deg videre…
Redigert 11.10.2023 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Commodore27
11.10.2023 kl 11:09 4860

Dette er helt korrekt det. Men du må også ta med langsiktig gjeld. Tilsammen over 1 milliard
Og basert på at VOW ASA er et relativt lite selskap e r denne gjelden høy. Og slett ikke uten risiko
Jeg tror ikke VOW går konkurs,det vil nok bli tatt grep lenge før det
Men så er det dette med utvanning og akjsekurs ....
Redigert 11.10.2023 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.10.2023 kl 11:55 4942

- Kassekreditt er ikke gjeld så lenge man ikke bruker av den.
- Gjeld er fullstendig ufarlig så lenge man klarer å betjene den.

- VOW ble analysert før låneordningen i august ble godkjent av DNB.
- Når VOW's Top 4 aksjonærer eier mer enn 52 % lar de seg selvsagt ikke utvanne.

PS:
- Q3 endte med børsmeldte ordre på NOK 481 MILL.
- Hittil i år er børsmeldt ordreinngang på NOK 623 MILL.

- Se dette mot fjorårets totale NOK 217 MILL.
- H3/23 hadde mao mer enn dobbelt så stor børsmeldt ordreinngang i H3 som VOW i hele 2022.

- All ordinær drift (som ikke børsmeldes) kommer selvsagt i tillegg.
Karbon
11.10.2023 kl 12:05 5100

Framtia skrev Innlegget er slettet
Hei Framtia.

Det er Vow som har levert pyrolyseutstyret til Envigas AB. Og jeg vil tro de kommer til å skalere opp produksjonen og bestille mer utstyr fra Vow i årene framover.
Framtia
11.10.2023 kl 15:46 5050

Så flott! Fant ikke noe som bekreftet det du sier, men "husken" fikk det til å skurre😄Ser de skal skalere opp til 150 tusen tonn innen 2030, så da blir det bratt opp fra dagens 5000 tonn😉...
Ref. Envigas AB ;"Our goal is to have large scale production by 2025 and by
2030 reach a production capacity of 150,000 tons of high quality BioCarbon. This corresponds to a significant part
of the Swedish steel industry’s need, in order to reach the
goal of fossil free steelproduction."
CapitaL
11.10.2023 kl 20:57 4963

Etter hva jeg vet så jaktet Envigas en halv milliard i tiden etter at 50.000 tonn LOI ble meddelt markedet. Derfor tenkte jeg Envigas allerede i fjor. Men det er vel mer sannsynlig at den LOI gjelder Wacker. Men at Envigas snart legger inn en ny ordre vil ikke overraske meg. De har jo også økt til 3-skift på anlegget sitt, så avsetning må de jo ha i massevis på biokullet sitt.
Hammers
11.10.2023 kl 21:59 4917

Jeg har aldri registrert at VOW og Envigas har hatt noe samarbeid, men det betyr selvsagt ikke at selskapene ikke KAN få det.
I 2022 produserte Envigas 5.000 tonn Bio Carbon + 2.000 tonn biooljer pr år.
Et lite selskap med 25 ansatte.

Dette i forhold til VGM som vil produsere 20.000 tonn biokarbon når deres anlegget står ferdig.
Hvis produksjonen av biooljer er tilsvarende kommer det til å dryppe ut 8.000 tonn biooljer fra VGM's anlegg.
Hvor mange ansatte VGM for tiden har er irrelevant siden selskapet er i en oppskaleringsprosess.
Flere ansatte kommer - og videre ekspansjonsplaner er store - akkurat som hos Envigas.

For min del er ETEL (resirk av utgåtte bildekk) den klare favoritten for hvor den neste store ordren kommer fra.
Dette begrunner jeg med den utrolig store oppmerksomheten ETEL fikk under VOW's Q1.
Det beste er; HB forventer at ordren fra ETEL kommer "this year". I så fall i Q4.
Kan DET være den første MRD-ordren som det stadig snakkes om?
Hvis ikke; Vel, da lurer også DEN i bakgrunnen!

EDIT;
Envigas opplyser ikke hvor mye syngass som produseres i 5' tonn anlegget. Kanskje deres pyrolyse ikke klarer å produsere dette?
Dette er en verdi som uansett kommer i tillegg hos VGM. Syngass til elektrisitet + kondensat til fjernvarme.
I mine ører høres det ut som MYE klingende mynt i kassa når produksjonen etter hvert starter!
Redigert 11.10.2023 kl 22:21 Du må logge inn for å svare
Fadbamsen
11.10.2023 kl 22:14 4911

https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/6f059bf2-4d32-4c56-8c9a-a7413c2c7e1f

I denne rapport fra 2020 figurerer Envigas som partner. Om de er det endnu ved jeg ikke?
Karbon
11.10.2023 kl 22:19 4950

Har du ikke registrert at Vow og Envigas har hatt noe samarbeid Hammers? Det er da noe vi har snakket om mange ganger tidligere, både du og jeg?

For å friske opp hukommelsen litt, ta en titt på slide 13 her:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/17nQ0VC0q6qx10wainbQI0/73be6c527b78485f794e3039883b3fa8/Vow-Presentation-Operational-update-Q3-2020.pdf&ved=2ahUKEwiPnt2q5u6BAxXXSPEDHbmWCJ0QFnoECBsQAQ&usg=AOvVaw2GzKlzU8lH1a4nbEMo6Isz

"Envigas
Installing Biogreen equipment, which will
convert forestry waste into renewable coke"

Så ja, tiden er snart inne for å oppskalere med mer utstyr fra Vow.

CapitaL
11.10.2023 kl 22:26 4954

VOW har levert anlegget Envigas har i drift.. 5000 tonns anlegg.. og samarbeidet har pågått i mange år (ETIA).

På side 6 her finner du en rekke samarbeidsaktører.. Bl.a Envigas:

https://assets.ctfassets.net/jgqj05vxq9zr/2aP0M3uLgW0AMD4EmqAaaB/77c201a080de358ae99b35db76d80ed0/VOW_ASA_at_Pareto_Sec_Power_Renewable_Energy_Conference.pdf

Fant en side som omtaler det jeg skrev om..

https://www.jernkontoret.se/sv/omvarldsbevakning/?aid=08001120220815547134

Her nevnes 50.000 tonn...
Redigert 11.10.2023 kl 22:33 Du må logge inn for å svare
Hammers
11.10.2023 kl 22:30 4977

Sorry forglemmelsen;
Jeg forholder meg til mitt utmerkede Excel-ark som starter med en kontrakt innen cruise den 21/11-19.
Arket går KUN på børsmeldinger. JEG har aldri sett at Envigas har vært børsmeldt.
Det tyder på en liten "pilot" før videre oppskalering.

Takk for korrigeringen.
Hammers
11.10.2023 kl 23:21 4926

Ellers en fin reminder på slide 13 i presentasjonen: Alle de selskapene vi vet kommer ila nærmeste framtid.

De store er:
- Switzerland (customer undisclosed, men dette er Phillip Morris Int).
- Unipetrol i Tsjekkia (plast fra stort område til energi)
- Envigas (svenskene)
- Circular Carbon (Hamburg - pyrolyserer kakaoskall (av alle ting) for verdensledende sjokoladefabrikant)
- Murfitts (dekkene - Storbrittanias største innen resirk).

- Utenom kommer spanske Repsol som leder Horizon Europe der VOW er en hovedaktør med sin pyrolyse.
- Så har man Arcelor Mittal fra Lux (verdens største stålprodusent).

Man kan merke seg; VOW posisjonerer seg blant noen av de største aktørene rundt om i Europa.
Senere har man begynt på samme prosess i USA. Man erobrer selskap etter selskap med store ordre.

FORTSATT prises VOW som under pandemien.
Den gang lå cruise til kai og stor frykt blant befolkningen. Til samme tid var landbasert under oppbygging og bidro minimalt!

En dag løsner proppen i VOW's flasketut for godt!
Redigert 11.10.2023 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.10.2023 kl 08:14 3898

Vow Green Metals AS: Drop-down demerger of Vow Green Metals’ Follum business into VGM Operatør AS completed

https://newsweb.oslobors.no/message/601467