SALME VS ASA (massedød av fisk)

ulla
SALME 23.07.2021 kl 09:24 4566

Nå har ASA hatt 2 runder med massedød av fisk, har ikke peiling på hvorfor men, jeg tenker at her er det sikkert utstyr som har feilet eller stoppet og da også mangel på redundans. Det jeg da lurer på er om SALME har redundans nok på utstyret til å kunne unngå dette ? Noen som vet?
NullBull
23.07.2021 kl 14:56 4431

RAS anlegg har gjerne 95% resirk og bruker bakterier til å filtrere vannet. Salme benytter ikke bakteriefilter og pøser inn 35-40% friskt sjøvann (og mer dersom ønskelig). Så de slipper å sirkulere problemet rundt og rundt slik RAS anlegg er avhengig av.

Gjenbruk i Salme er for oppvarming av vann og mindre pumping enn ved ingen gjenbruk.

Det meste av problemer med landbasert er ikke relevante for Salme. Og de har egne system for hver tank 😉
ulla
23.07.2021 kl 16:53 4345

Det var jo veldig opplysende NullBull :) Så da forstår jeg det slik at feks akutt surstoffmangel ikke er en problemstilling?
NullBull
23.07.2021 kl 17:41 4293

Korrekt. Kan oksygenere og/eller kjøre mer friskt sjøvann inn. Backup har de på alt mulig inkl strømstans. To av verdens største største brønnbåtoperatører er store eiere her. De kan denne teknologien ut/inn, så dette kan bli landbasert svar på MOWI. Har ståltro.
JeanPaul
23.07.2021 kl 18:14 4261

De har med seg erfarne automatikere/operatører som kan prosessanlegg, samt vil ansette flere.
milk
23.07.2021 kl 18:41 4222

Det er vel på sin plass å skape litt balanse i disse landbaserte konseptene. Ingen har pr dags dato greid å få til et konsept som har potensiale til å gå med overskudd. RAS anlegg som driver med storsmolt, er fremdeles avhengig av å ha konsesjoner i sjø for å "drive" fisken frem til en slakte vekt som er lønnsom... Alt av landbasert har fremdeles en lang vei å gå. Problemene er større en de positive resultatene! Stor laks er best betalt. Å produsere laks som er 5+ på land, er en risikosport som ingen pr i dag kjenner konsekvensene av... Det er bare et tidsspørsmål før ASA må redusere sin produksjon med tanke på krav om dyrevelferd ..
NullBull
23.07.2021 kl 23:10 4027

Ikke helt enik milk i alt her, men enig i utfordringer for ASA på velferd dessverre. Salmobreed Salten er et eksempel på anlegg lever av Artec som produserer år etter år stor fisk med suksess. Salme vil bare oppskalere dette samt at de har utviklet egne vrier basert på sin kompetanse. Men utfordringer kan komme her også, så da er det opp til menneskene. Og det er de jeg investerer i. Vi har de beste tror jeg.
Bekmørkt
25.07.2021 kl 15:06 3644

Med all respekt og melde, men en sammenligning med Salmobreed Salten blir mildt sakt feil. Ja, de har stor fisk i anlegget, men de har en helt annen "produksjon" enn et kommersielt matfisk anlegg vil måtte legge opp til. Tåler ikke sammenligning. Det vil nok fremkomme utfordringer av ulike slag uansett design og teknologi, så lenge det stilles krav til en intensiv drift og grensene skal tøyes. Der er alle aktørene i samme båt. Spill på lag med biologien, så går det greit, men mange vil "glemme" det. Da kommer smellene også. Når det er sagt, ser vi akkurat det samme i sjø.
milk
25.07.2021 kl 15:50 3595

Må bare si meg enig i dette innlegget!! Så lenge man har med levende vesen å gjøre, så må produksjonen skje på individenes vilkår... Dyrevelferden må komme i første rekke uansett produksjon. Jeg håper virkelig at ASA får på "pukkelen" så det holder....
ibyx
11.11.2022 kl 11:38 1904

Søkte etter litt info om ASA vs SALME teknologi og sånt og denne gamle tråden dukket opp. Ser det er noen gamle kjenninger her.
"Alt av landbasert har fremdeles en lang vei å gå." sa milk for over et år siden
Når har det jo rent litt vann i havet (!) siden den gang.
ASA har gått på en liten blemme, mens Salme har satt ut flere partier med smolt og melder lite problemer.
De har også slaktet første laksen og fått skryt for god kvalitet og lite svinn.
Men markedet virker fortsatt avventende. Aksjen prises jo fortsatt som i august ifor som om ingenting av dette har "gått inn"?
Selvsagt må de kunne vise til inntjening, og det kommer nok etterhvert. De har vel dessuten ikke gitt bort hele batchen til promotering?
Så noen kroner må det ha blitt allerede.
Spennende å se hvor stor laks de klarer å produsere også uten skader.
Klarer de det med høy kvalitet så er det jo et markedsfortrinn. Er vel Bakka bla. som kanskje er best på det nå?
Vekten på første slakt er vel ikke oppgitt, men utifra bilder ser det vel ut som rundt 4 kilo?
https://ilaks.no/vellykket-forste-slakting-for-salmon-evolution/

Kurs 27.8.2021 8,70NOK
Omtrent som idag altså...

Kursmessig er ASA i en *helt* annen situasjon. Prisingen har jo vært nærmest uforståelig?
På den annen side sier den noe om potensialet dersom man faktisk leverer!
Så får enhver kombinere kalkulator, psykologi og resultater og se hvor man havner..
Redigert 11.11.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
JPM
19.11.2022 kl 18:39 1567

Er Salme fullfinansiert for fase 2?
ibyx
21.11.2022 kl 09:21 1257

Kan virke som markedet er "bekymret" idag? Er vel fokus noe negativt da? Kanskje finansiering? Hvem vet? Er ikke så viktig egentlig.
"Bekymring" er dagens motto!
Gir kjøpsmulighet også selvsagt.
Magefølelsen ba meg redusere forrige uke og vente med å øke igjen til "bekymringslauget" har mørnet prisen!
JPM
21.11.2022 kl 09:29 1233

Er det ingen som vet om fase 2 er fullfinansiert ?
ibyx
21.11.2022 kl 09:44 1204

Har dessverre ikke noe svar på det. men det virker som det er litt mer aktiv diskusjon på annet forum.
https://www.nordnet.no/market/stocks/17350508-salmon-evolution-asa