NOL aka Seadrill3

Slettet bruker
NOL 28.07.2021 kl 11:28 9908

- De enkleste pengene du enda ikke har oppdaget?
Slettet bruker
04.09.2021 kl 00:10 6718

Kjøp NOL nå og få aksjer i gjeldsfrie og restrukturerte Seadrill3 sa de. Og nå skjer det? Går vel neppe helt til jul før dette er i boks.
5198
04.09.2021 kl 06:53 6597

Kjøper du NOL nå vil du garantert få over 30-40 kr for aksjene i fusjonen med Seadrill.
Odium
04.09.2021 kl 09:00 6499

Garantert er store ord. Ta deg sammen.
Hadde ting gått slik du har vært sikker på det siste året så hadde du vært rik nå
5198
04.09.2021 kl 09:31 6454

Sant nok, men de fleste i bransjen har sett og mener dette. Ref CEO ODL på presentasjon. Sier jo rett ut at de er interessert i WM og WB men at disse skal inn i Seadrill.

Men mye kan skje og er en grunn til at kursen er under reelle verdier, om ikke garantert så vil jeg påstå at det er 80% sikkert at NOL og Seadrill fusjonerer. Så får du selv tenke om Fredriksen vil gjøre en DEAL der overskriftene er at han tapte penger på to rigger. Skal han slippe å bli kjent for en dårlig rigg DEAL må han opp mot 50kr.

Tror tiden nå er kommet for at investorer vil starte å posisjonere seg i NOL, for nå begynner dette å se sikrere og sikrere ut med tanke på Seadrill sin chapter 11 og da klarer folk å legge sammen resten selv. Skal ikke rare interessen til før denne tar fyr, investorene som nå sitter i aksjen har nok bestemt seg for å vente med noe til Fredriksen fusjonerer.

Dette er i det minste min tanke, sitter til Fredriksen finner en exit for det er garantert den beste en kan få i dagens marked. Er det noe Fredriksen kan så er det dette.
Redigert 04.09.2021 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
Odium
04.09.2021 kl 10:07 6388

Nol er en fis i vinden for Fredriksen. Han har tapt penger på mye rart før uten at dere breker over det her inne.
Nå tror jeg også at NOL vil tjene meg penger, men det må være mulig for dere også å prate litt mer nøytralt enn denne ensidige hausingen dere driver med. Det er minst like useriøst som Long sitt prat er
5198
04.09.2021 kl 10:17 6373

Ja viktig å se begge sider, men er vi egentlig så langt fra hverandre?

Svar på dette

Hva er verdien på riggene pdd?
Hva tilsvarer dette i aksjekurs?
Hva er sannsynligheten for fusjon med Seadrill?
Er fusjon før nyttår sannsynlig?
Odium
04.09.2021 kl 12:08 6264

Ja, hva er verdien på slike rigger uten kontrakter? Ikke mye vil jeg si.
Hvordan ser markedet ut i 2022 for HE?
Og dette med seadrill er lotto spør du meg. Jeg har absolutt null peiling på hvordan det vil spille seg ut og det er ikke positivt.
GearUp
04.09.2021 kl 19:03 6087

Hadde ikkje Nol riggene vert tiltenkt Seadrill 3.0 så hadde selskapet vert solgt forlengst .
Heilt fra starten av har vel det vert planen til J.F .
Heilt siden han kjøpte riggene ,eneste riggen han ikkje fekk var vel West Reagel som T.O fikk til slutt .
Odium
04.09.2021 kl 22:22 5938

Hvor får dere dette fra egentlig? Kan noen referere til uttalelser som Fredriksen faktisk har kommet med?
For meg virker det som at det er en flokk med folk her inne som sirkelrefererer til hverandre og som etterhvert tror på sin egne eventyr fordi de hører det samme fra andre uten at John noen sinne faktisk har sagt noe som helst.
Jeg tror ikke noen her har faktisk innsyn i planene til Fredriksen, men de tror de har det fordi folk her repeterer hverandres eventyr og jeg tror det er grunnen til at dere alltid bommer.
Slettet bruker
04.09.2021 kl 23:27 5853

Tror du langt på vei har rett i det. NOL har hele veien vært et asset play for Fredriksen. Hvis Fredriksen håpet at noen skulle tilby en høy pris for riggene, så ville det strengt tatt vært dumt å kjøpe dem med Seadrill der han allerede var aksjonær? (før Seadrill gikk konk vel og merke).

De som sitter igjen som eiere av Seadrill etter chapter 11 er stort sett banker og hedge fond. Jeg tror de ønsker en så rask exit fra Seadrill som mulig, uten å tape for mye på det. Det er ingen banker i dagens finansverden som ønsker å drive med rigg. Og iallefall ikke å kjøpe ytterligere 2 rigger som ikke har kontrakter utover 2022.

Det er ohså vanskelig å se for seg at Seadrill skal være villige til å gi 400+ MUSD per NOL rigg (som mange her på forumet mener de bør prises til), når deres egne rigger prises til et sted mellom 50-100 MUSD per rigg (riktignok en god blanding av HE, Jackups og boreskip). Det vil jo være totalt utvannende for eksisterende Seadrill aksjonærer (bankene), og det kan jeg på ingen som helst måte se for meg at de går med på. De har jo tross alt nettopp nedskrevet enorme verdier, og da gir man ikke bort enda litt mer penger til Fredriksen (som er grunnen til at de tapte pengene til å begynne med).
AdFontes
04.09.2021 kl 23:27 5857

Et lite, hovent, nedlatende og arrogant troll har visst sneket seg inn her?🙂
Slettet bruker
04.09.2021 kl 23:34 5890

Eller bare en av få personer med et snev av realisme på disse trådene?
HL1000
04.09.2021 kl 23:43 5883

Vi får vente og se hva som skjer etter at avtalen med SDRL er rettskraftig..
AdFontes
05.09.2021 kl 00:02 5851

Vel, jeg hadde hvertfall 'realisme' til å advare (da kursen var over 8) basert på tekniske signaler at en dip ned til 7 kr var umiddelbart forestående, noe som skjedde like etterpå. Men også at det ville bli kortvarig, så vi får se til uka..
Ang Seadrill så kan det bli et voldsomt nedsalg fra kreditorene som vil realisere kontanter. Jfr det endeløse nedsalget i Siem Offshore som bare blir værre og værre uavhengig av fundamentale verdier i selskapet samt bedrede utsikter etter omstruktureringen.
Redigert 05.09.2021 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
5198
05.09.2021 kl 07:08 5699

Planen til Fredriksen har selvfølgelig vært å kjøpe de beste riggene på bunnen av syklusen for så å legge dette inn i Seadrill, den som sier noe annet er helt på bærtur. Det er jo dette Fredriksen gjør og alltid har gjort. Men denne gangen har det vært en fryktelig lang vei. Men føler meg fremdeles sikker på at det er dette som skjer. Så er det bare å håpe på avklaring på forlik til neste uke dette vil hjelpe veldig.
Kiss
05.09.2021 kl 07:59 5656

Du har et poeng her mht verdsettelsen av riggene…i dagens marked.
Odium
05.09.2021 kl 08:20 5618

Hadde folk lyttet til dette hovne lille trollet i april før kontrakten røyk?
HAS
05.09.2021 kl 08:41 5582

At kontrakten røyk kan vise seg å være ren flaks. Gjeldfri mot Seadrill og med ny kontrakt for Mira på høy rate er NOL bedre stilt enn noensinne...:)
Bolster
05.09.2021 kl 09:06 5765

Da det ble børsmeldt at Mira mistet kontrakten var dette kjent i bransjen. Mao mange var ute av aksjen.

Hvor mange rigger som Mira og Bollsta er i spill?
Det er ikke mange meg bekjent. Det er flere selskaper som er ute etter kapasitet. Flere er superoptimistiske.

Hvis Odfjell er ute etter mer kapasitet. Hvorfor prøver dem seg ikke på søster riggene til Yantai isteden for en slitt seadrill rigg? Regner med det rant ut i sanden.
Riggslusk
05.09.2021 kl 09:17 5734

I så fall er det bare en av dem som er aktuell. Den andre er for dårlig spec'et.
Slettet bruker
05.09.2021 kl 09:17 5733

Må nok regne med at det blir en del innlegg med "angrep" på NOL nå som det virkelig kan ta løs.Det er jo aldri slik at alle ønsker stigende kurs.
Odium
05.09.2021 kl 09:56 5666

Ja, det var kjent like før det skjedde, men det var noen av oss som påpekte denne sannsynligheten flere uker før det skjedde, ikke fordi vi visste noe sikkert, men fordi vi skjønte at den evige optimismen her inne er rotet i seg selv og ikke reell informasjon.
Ta bort pisspreiket så satt du igjen med en katastrofe nesten uten like på norsk sokkel og da skjønte en at kontrakten låg tynt an lenge før det ble kjent.
Det er mye det samme som skjer nå, folk babler i veg nesten helt uten verifiserbar informasjon.
Slik som han over her som påstår at katastrofen på mira var positivt for NOL. Makan til sprøyt
Bolster
05.09.2021 kl 10:02 5647

Klart negativt å miste en kontrakt. De som påstår noe annet er på ville veier.
Det som ble påpekt var vel det økonomiske aspektet mellom netto inntekt fra Wintershall kontrakten, kontra slettet balanse mot seadrill.
Redigert 05.09.2021 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
5198
05.09.2021 kl 10:29 5586

Mye bra innlegg her nå viktig at det går begge veier og ja en kan nok være veldig farget av å ha aksjer i selskapet. Har selv fulgt Fredriksen i flere sammenhenger mener dette caset ligner veldig på Fro/fro2012. Fredriksen har ved flere anledninger kjøpt privat eller gjennom andre selskaper for å skaffe seg "asset" mener denne gangen ikke er noe annerledes.

Riggverdiene kan diskuteres men at man i dag får 800 Musd for begge riggene føler jeg meg sikker på. Kansellering av kontrakt var en katastrofe.
Men når dette først har skjedd er forliket et veldig godt plaster på såret, men WM trenger å bevise at hun kan fungere optimalt. En ny kontrakt og operatør ville vært en utrolig lettelse i denne.
HAS
05.09.2021 kl 11:02 5527

Erkjenner at å påstå at tap av kontrakt var et pluss for selskapet er i drøyeste laget. Det var vel et forsøk på å spre litt lys oppi all pessimismen her på tråden. Men holder fast ved at det skal lite til før situasjonen kan se meget lys ut. Mira har mange gode kvaliteter, og selskapet som er satt på reparasjonsarbeidet har et meget godt renommé. De som er ute etter rigg går ikke etter rykter, men vet nok å ta rede på status for riggen.
Slettet bruker
05.09.2021 kl 12:09 5412

Det å miste kontrakten var ett kjempetap det er klart men samtidig må en se bak dette og se på det tekniske. De mistet ett juletre på grunn av en feil på en winch som er relativt nyinstallert var vel brukt en gang før og finnes vel kun på en annen rigg tilsvarende. Tror det største problemet til Mira var at Seadrill prøvde å drifte dette uten at det fantes penger i kassen til å gjøre det på en ordentlig måte, managementet til seadrill har vist svært liten forståelse for hvordan en drifter rigg i Norge. Jeg tror det er mange som vil ta inn denne riggen om den blir driftet forsvarlig, i verste fall kan den driftes uten bruk av winshen som feilet men blir da mindre effektiv totalt. Det blir spennende uker fremover med prising av riggene til Nol for det er egentlig kun det det handler om nå.
Odium
05.09.2021 kl 12:48 5326

Setter veldig pris på at folk demper ønsketenkningen litt.
Jeg er jo enig i at det er mye positivt med caset NOL og er derfor investert selv og planlegger å øke denne noe.
Det som for oss er viktigere enn noe er å klare å separere ønsker, håp og vanvidd fra reell informasjon, slik at vi faktisk kan investere med best mulig informasjon og ikke basert på folks repetisjon av andres ønsker, fabler og håp.
Gud skal vite at ledelsen i sdrl og nol er elendige på informasjonsflyt, så da hjelper det ikke oss at vi roter til informasjonen enda mer.

Så kanskje vi kan få denne tilbake på spor og så kan folk skrive/repetere det de faktisk vet om det som skjer og merke spekulasjon som nettopp det.
Jeg kan begynne med å si at jeg vet med sikkerhet nesten ikke noe.
Slettet bruker
06.09.2021 kl 09:17 4926

E dokker klare!?
Barbera
06.09.2021 kl 22:44 4552

Vanskelig å vite om fremtiden. Det vi vet er at det ligger verdier i Nol langt utover dagens markedspris. De verdiene forsvinner ikke, men spørsmålet er hvordan de fordeles og hvordan nåværende aksjonærer blir ivaretatt gjennom en potensiell refinansiering.

Dette handler nå primært om hvordan man løser likviditetssituasjonen. Et bredt spekter av mulige løsninger, men hvis vi forenkler har vi disse alternativene.

1) Salg av WM. Dette skjer kun hvis prisen er god nok. Oppgjør enten i cash eller aksjer. Fullt ut mulig å få en god pris selv uten kontrakt da det finnes arbeid i UK i 2022, og det vil være masse jobb på NCS i 2023.
2) Emisjon rettet mot dagens aksjonærer. Blir en betydelig utvanning da det kun er 64 mill aksjer, men man får mulighet til å beskytte posisjonen sin.
3) Rettet emisjon mot JF og nye større aksjonærer. Verdilekkasje for dagens aksjonærer. Ser ikke helt at JF et tjent med dette.
4) JF stiller med lån hvor han sikrer seg en større del av verdiene i Nol. For eksempel et konvertibelt lån eller ved en god rente. Verdilekkasje for dagens aksjonærer, men man er beskyttet mot ran siden det er andre større aksjonærer som vil reagere.

Etter mitt syn må vi langt inn i en worst case variant av 3 eller 4 for at dagens prising skal gi mening. Bør ha litt tørt krutt for å være med i en potensiell emisjon, men ser ikke noen særlig nedside fra dagens kurs uansett scenario.
Bolster
06.09.2021 kl 23:23 4468

Hvorfor markedsføres ikke WM?
Jeg ser ingen grunn til at et eventuelt nytt managment ikke skal kunne meldes i markedet. Er det derimot delt eierskap involvert er det nok klokt å vente til settlement er avgjort?

De ansatte ombord WM er nå overført til PSW. De er ikke lengre seadrill ansatte.

Så hva kan vi lese mellom linjene?
Redigert 06.09.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
HAS
06.09.2021 kl 23:50 4406

Kan det være så enkelt at de er foreløpig permittert fra Seadrill og engasjert av PSW for å delta i omfattende reparasjonsarbeider? Det er meget travel aktivitet på Hanøytangen for tida.
Bolster
07.09.2021 kl 07:45 4210

Nei..
Mrhifi
07.09.2021 kl 08:23 4142

Bolster, Et eventuelt delt West mira ejerskab med nyt management selskab/del-ejer,
det skal Fredriksen vil senere have med i Seadrill 3,0 🤔

Eller tænker du Bolster at det kun bliver West Bollsta som kommer med i Seadrill 3,0 ?

Nol kan vil ikke blive fusioneret ind i Seadrill 3, samtidig med West Mira er på delt ejerskab med konkurrerende selskab 🤔

Det vil virke lidt bizart..

Redigert 07.09.2021 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Barbera
07.09.2021 kl 08:42 4076

Enig. Hvis løsningen bare er ny manager så kan det meldes så fort det er klart, og markedsføring kan starte uavhengig av settlement. Usikker på hva man skal lese ut av dette. Det kan ta tid å få plass avtaler der og, men tror sannsynligheten for en sammenslåing eller salg øker for hver dag som går. Reduseres emisjonsfaren også?
Mrhifi
07.09.2021 kl 08:45 4060

Nol + West mira del-ejer + Seadrill 3....Multifusion 🤔

Vi ved der er stor interesse for diverse selskaber som gerne vil have Mira og Bollsta i deres flåde !

Det store spørgsmål, Hvad gør Fredriksen med Nol 🤔

Men jeg tror også at vi venter på settlement confirmation....


Redigert 07.09.2021 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
ullebusten
07.09.2021 kl 09:10 3987

Meget godt spørsmål. Årsak og utfall kan være så mangt.

Settlement er absolutt en viktig brikke i spillet, men overføring av personell måtte nok av praktiske årsaker følge linjene av innholdet i avtalen - uavhenging av overordnet godkjenning fra domstolen.

Jeg tror riggen (WM) markedsføres uoffisielt - rettet mot spesifikke potensielle kunder. Jeg tror også en LOI ligger til grunne mellom NOL og ny manager/potensiell eier. LOI’n kan fint være bundet av fortrolighetsklausul inntil endelig avtale er inngått.

Jeg tror ODL kan være brikken, men det er kun en spekulasjon. Det er ikke nødvendig for dem å markedsføre riggen «offentlig» pga eksisterende rammeavtaler. F.eks har senere samarbeid med Wintershall vært en suksess - også mtp nye lovende funn. DS Aberdeen er for øvrig snart ferdig for dem og skal videre på andre oppdrag. WM er en god kandidat for WS om den driftes av ODL. ODL klarer pr i dag ikke å tilfredsstille kapasitet under rammekontrakten. Scaraboe vil være opptatt på Nova og kan ikke se at WD har veldig god rigg kapasitet mtp deres ekspansive planer.

Her vil partene tjene på samarbeid, som like godt kan involvere nytt eierskap. En slik løsning som skissert vil ikke offentliggjøres før alle partene signerer - det kan også være at en lengre kontrakt på WM under OdL gjør at de betaler godt nok til å ta 100% eierskap i WM.

Da forsvinner kapitalbehovet og WB gjenstår for SDRL. Når tiden er inne.

Bare spekulasjoner, for øvrig 😊
Bolster
07.09.2021 kl 09:14 3956

Jeg har hørt at en ny manager skal ta eierskap i riggen(e). Det ligger til rette for Transocean.
ullebusten
07.09.2021 kl 09:26 3915

Mtp pris og oppnådd enighet mellom partene gir det mye mening. ODL er ikke kjent for å være like optimistiske / villige til å betale som Transocean.

Edit: prosessen jeg beskriver over kan være like aktuell om partner/ny manager/ny eier er Transocean. Kanskje ikke mtp Wintershall, men de er ikke eneste aktør som må sikre rigg-dekning mot slutten av 2022 og inn i 2023. At det evt ikke ligger en LOI bak pr i dag virker nesten helt usannsynlig - ref. ordlyd og hvordan SDRL ble skjøvet ut av dagens management avtale. Vet mange kritiserer ledelsen, noe jeg for øvrig sjeldent støtter, hovedsakelig da man glemmer at ledelsen forholder seg til styret (satt av hovedaksjonæren). Hadde ikke de gjorde jobben ihht forventningene ville ledelsen og evt styret blitt skiftet ut på dagen. Det er mao ikke amatører vi har satset pengene våre på. Selvsagt heller ikke naivt en "rik onkel". Historien i NODL/NOL er her essensielt viktig.

Lykke til - til de av dere som har is i magen ;)
Redigert 07.09.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare