Hva skal til for få SAGA over kr. 3,15

Fontene
SAGA 29.07.2021 kl 12:27 9423

Hva skal til for få SAGA over kr. 3,15
Muggost
30.08.2021 kl 20:19 2232

Tenker kanskje jeg synes det er greit å gjøre det på denne måten jeg… ellers ville regnskapet blitt supervolatilt kvartal for kvartal. Og 400mill i skjult gevinst? Man kan vel ikke kalle det gevinst før aksjene faktisk er solgt, kan man?
Slettet bruker
30.08.2021 kl 20:33 2199

Karbonfangsten blir stor business, og så kommer metanfangst også, tenker jeg. Bare i startgropa, og fra Norge besitter vi teknologi av det ypperste i verden. Og, når grønne assets nå har hatt en korrigering ned såpass dypt, så er de vel klare for noen byks opp også. Det underliggende er der for godbiter som ikke er luftslott, og det grønne skiftet må bare øke i styrke. Det må det.
Gork
30.08.2021 kl 20:36 2191

Har allerede lest den. Det er et fleregget sverd, på den ene siden kommer ikke gevinsten frem ved kursøkning. På den andre siden sender de et klart signal til markedet hvordan de ser på BCS posten sin. For oss betyr det at selskapet vil skyve på skatteplikten frem til posten blir realisert. Personlig tror jeg de fleste klarer å legge til den "skjulte" verdien, når de skal vurdere selskapet. Avventer og ser hva 3 dagers regelen sier ang. kursutviklingen. Ifølge Q1 rapporten, så er det ikke flere selskaper som er notert, som vurderes som anleggsmiddel. De unoterte, ref Heimdall/ICT får vi avvente til de blir notert, hvordan de blir vurdert.

BCS vurdert som omløpsmiddel ville gitt et H1 på 300 mill+, hvorav ca 160 mill ville vært skattepliktig.
nopetter
30.08.2021 kl 21:09 2118

hvor henter de da et tap på 45 mill kr dette må de ha avskrevet som tap uten å ha realisert tapet i f,eks, horisont der aksjen har falt med over 50%
nopetter
30.08.2021 kl 21:23 2080

denne skatte plikten kunne de vel unngått hvis de heller hadde betalt dette (160 mill) ut som utbytte til aksjonærene. nei dette lukter muggent og jeg tror spettet står bak dette regnskaps fiksfakseriet og det ser man fra dagens kurs utvikling der aksjen kjøres dumpes føsrt til 2,775 så kjøpes den opp til 3,015 så så å mose den til 2,85
Slettet bruker
30.08.2021 kl 21:39 2038

Vi ikke si at utbyttet er sååå lite heller. Hva skal man sammenligne med da..? Kursen er jo under 3, og det utbetales med 0,1 kr per aksje. Hos Orkla f.eks. så har det gjerne vært 2,6-2,75 på kursnivå 80-90... Ja, la oss si 2,6 på kurs 85 da hos Orkla, så er utbyttet hos Saga Pure på kurs 2,9 nærmere en halv prosent høyere enn hos Orkla. Utbytteprosenten ift. kursnivå blir da hhv. 3,06 og 3,45. Kan ikke huske å ha sett det i noen nyhet at Orkla-aksjonærene "får et lite utbytte".
Onmyway
30.08.2021 kl 22:40 1928

Muggent fiksfakseri - kunne heller betalt ut de 160 millionene i utbytte, dette begynner å høres helt vilt ut i mine ører. Det er stor forskjell på det utbyttet de har utbetalt og det du foreslår. Jeg tror mange ville synes det var merkelig om et selskap som Saga, som før jul hadde den ene emisjonen etter den andre for å hente inn kapital, skulle pøse dette ut nå i utbytter…
Gork
30.08.2021 kl 23:10 1865

Matematikken er dessverre slik at først skatt, deretter utbytte.
Skjulte reserver som denne, når reserven er kjent, er ikke så negativt.

Blir interessant å se om/hvordan de dekker opp Q3 kostnadene, det er 1 måned igjen. Horisont/Pryme spruter ikke akkurat av oppgang i disse dager. Så sannsynlig et minus resultat kostnad/cash.

Om jeg oppfattet riktig, hadde de gått igjennom ca 100 selskaper i H1, uten å finne noe interessant. Det borger, i så tilfelle at selskapets filter funksjon for oss aksjonærer mht å finne de riktige investeringene, er på plass.
nopetter
30.08.2021 kl 23:41 1812

Hvis alt går etter planen så er Pryme i drift om 4-5 mnd. Det er værre med Horisont de lager bare an mass med LOI avtaler og alt er ennå uavklart om de kommer igang og hvis de får finansieringen på plass så blir det ikke oppstart før etter 2025. Det er en meningsløs investering
Slettet bruker
31.08.2021 kl 01:09 1736

Hva med å litt opp og fram..? Kan hende de sitter på en enhjørning allerede, og flere av godbitene kan fort bli mye mer verdt, som Heimdall Power. Kan man spare strøm, kan man også legge ned flere kullkraftverk raskere. Mye som Saga Pure kan se etter, også inne resirkuleringsfeltet. Det er godt å se at de tar seg tid og flid i utvelgelse, og at de kun tar i det de virkelig vil gå inn for, heller enn å tråkke feil.

Den grønne bølgen kan komme brått tilbake, og det vil få Saga Pure til å bykse kraftig opp. Har det korrigert ned, så kan det bli retning opp i lendet også. Om noen av assetene til Saga Pure skal få egne notering på børs, så vil det også mest sannsynlig dra opp totalverdien for aksjonærene, tror jeg, ikke minst gjennom økt synliggjøring av de enkelte. Ved notering har det dessuten vært en tendens til ville kursoppganger for nykomlinger.
Redigert 31.08.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
nopetter
31.08.2021 kl 07:23 1608

Her har det lysnet hos noen I mediene angående tallene i saga.

Skjult gevinst på 400 mill i BCS

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/08/30/7728304/skjult-gevinst-pa-400-millioner
Redigert 31.08.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare