FFA`er

Gasman
GOGL 29.07.2021 kl 21:11 478

Jeg har en ting jeg lurer på angående FFA`er.
Synes tråden vi ellers skriver på er så full av alt mulig at jeg tenkte det kanskje var lettere å få til en diskusjon med en ny tråd.

For tiden ser vi et byks i forward-kurven, men kursen på GOGL (og andre) er fortsatt ganske "avdempet". Det kan selvsagt skyldes late sommerdager, men også at markedet ikke helt tar agnet. Vi har jo presset opp mot 40 k en del ganger og stort sett blitt banket grundig ned igjen, så det ligner et slags tak.

En forklaring på oppgangen de siste par-tre dagene er lav tonnasje i Atlanteren og økte volumer fra Brasil. En annen er tyfoner i Kina. Disse forholdene tenker jeg er ganske kortvarige effekter. Så er det kokskull (coking coal) som har skutt i været, det ville jeg derimot anta var mer langvarig. Alt dette er jo bare forskjellige løse tråder som vi som ikke er in-the-market får med oss, men samma det.

Så til det jeg lurer på: Når ratene går opp, uavhengig av om det skyldes langvarige eller kortvarige effekter, går FFA`ene opp over hele linja. Jeg har liksom vanskelig for å forstå at en kortvarig tightness fordi skipene befinner seg på feil plass på kloden skal ha noen som helst betydning for ratene om tre måneder eller neste år. Men det er sjelden man ser FFA for neste måned gå i taket, mens de faller for de påfølgende månedene (eller omvendt). Enten er alt opp, eller alt ned, i alle fall innenfor samme skipsklasse. Hvis FFA`er virkelig reflekterte markedets forventninger langt frem i tid, skulle man jo tro en stigning med stor effekt flere år frem i tid ville bevege aksjekursene mye. Men det gjør det jo ikke alltid. Så derivatmarkedet ser ut til å agere som om utsiktene for flere år fremover har endret seg, mens aksjemarkedet kan agere som om horisonten bare er inneværende uke...
Hvorfor er det sånn?
Redigert 29.07.2021 kl 21:16 Du må logge inn for å svare