PLT - kjøpe eller selge ?

Slettet bruker
PLT 30.07.2021 kl 10:43 4923

- Fra november 2020 til omtrent midten av mars 2021 steg aksjen fra rundt 60 kroner til 253 kroner. Siden har den falt gradvis.

- I går (29 juli) falt aksjen med nærmere 23% etter at en viktig avtale ble kansellert. På det meste var aksjen ned mer enn 30%. Omsetningen var ekstremt høy.

- I mars var det 3 signifikante innsidesalg rundt 130 kroner.

SPØRSMÅL: Er det noen som kan gi en fundamental og/eller teknisk begrunnelse for hvorfor man bør kjøpe, eventuelt selge aksjen på dagens nivå (ca 130 kroner)?
Redigert 30.07.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
aksjeintr
30.07.2021 kl 11:03 4848

Jeg (med flere sannsynligvis) ble meget skuffet over gårsdagens melding. Var oppriktig sikker på at PLT nå endelig skulle komme seg inn i mobilmarkedet og få sitt gjennombrudd (som PLT fortjener mener jeg). Har fortsatt sterk tro på at Tlens kommer i en tier 1 produsert mobil etterhvert, men nå kan det fort gå både 2 og 3 år før dette kan bli en realitet. I mellomtiden trenger PLT penger og det vil derfor komme en emisjon når som helst i høst. Dette hadde ikke vært noe problem med en mobilavtale i boks, men nå er jeg mer bekymret for hva dette kan gjøre med aksjekursen.

Er redd vi kommer til å se kurser godt under 100kr hvis ikke presentasjonen 29.aug har en positiv overraskelse eller to.

Dette var bare trist rett og slett for alle som har vært veldig tålmodige i mange år og ventet på nettopp dette gjennombruddet.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 11:37 4750

For meg ser det ut som om bruddet opp gjennom kroner 100 (den 10 februar i år), skjedde etter brudd på en dobbel topp formasjon. Formasjonens potensial indikerte et kursmål opp mot kroner 140, noe som muligens også forklarer hvorfor innsidesalgene (i mars) ble gjort i overkant av kroner 130,-. Teknisk bør det nå være en del støtte rundt kroner 100,-.
Redigert 30.07.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.07.2021 kl 12:01 4691

NB: I august 2019 ble aksjen omsatt til rundt kroner 7,- ..... Siden den ekstreme kursstigningen de to siste årene har skjedd uten at selskapet har omsatt for mer enn en liten kiosk, samtidig som selskapet har brent store mengder kapital fra kvartal til kvartal, så vil jeg tro at det fortsatt finnes svært mye luft i denne ballongen.
Redigert 30.07.2021 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
Aiolos
30.07.2021 kl 12:26 4623

Den kraftige økningen i kursen siden høsten i fjor henger sammen med et prosjekt der en kameramodulprodusent har samarbeidet med en mobiltelefonprodusent (sannsynligvis OnePlus) og PoLight om å lage en kameramodul for selfiekamera. Det er denne modulen som nå ikke kommer i den telefonen som mobilprodusenten først hadde planlagt, og det understrekes fra CEO Isaksen at dette ikke har med Tlens å gjøre, men andre vurderinger hos produsenten. Dette kan f.eks. ha å gjøre med chipmangel, som har medført at den planlagte telefonmodellen er blitt utsatt så lenge at den i stedet skrinlegges. Men dette blir spekulasjoner.

Uansett sier Isakesen at flere mobilprodusenter vurderer Tlens, og at dette også gjelder de som har kansellert den planlagte modellen. Kameramodulprodusenten sitter fortsatt på kameramodulen som er utviklet, og det er lite i gårsdagens melding som tyder på at selve kameramodulen aldri vil bli kommersialisert. Det blir spennende å se på Q2-presentasjonen hvilke signaler vi får om veien videre her, men jeg har i alle fall troen på at dette ikke er kroken på døra for prosjektet. Allikevel er det kjedelig med en utsettelse og usikkerhet om veien videre, og kursen har da også fått seg en solid smell.

Vi må ikke glemme at det er andre prosjekter i pipeline, og det inkluderer for eksempel to prosjekter med AR som det fort kan komme bestillinger på ila høsten. Tviler på store volum i disse med det første, men designwins her vil igjen bekrefte teknologiens kvalitet i enda ett nytt segment. Jeg ser på PoLight som en snøball som akkurat har begynt å rulle, og tror det kan balle kraftig på seg de neste årene. Men det er klart at snøballen bremset litt opp med gårsdagens kansellering, uten at det betyr at den har stoppet helt opp!

Emisjon er vel den faktoren som kan få folk til å holde igjen. Jeg deltok på emisjonen i fjor sommer på 55 kroner, og har i alle fall ikke angret et sekund på det. Vil sannsynligvis delta i en ny emisjon om jeg har råd. Emisjonen i fjor var før PLT tilsynelatende hadde noen klar vei inn i mobiltelefoner, og før de hadde designwins i webkamera, machine vision og barcode. Det var også før MoU med en kameramodulprodusent for å lage en større versjon av Tlens for mobiltelefoner (for hovedkamera, og et annet prosjekt enn selfiekameraprosjektet) ble annonsert. Med all utviklingen som har skjedd i selskapet på ett år, og med det potensialet Tlens har, tror jeg ikke 130 kroner er noen dårlig pris, selv om innpass i mobilsegmentet dessverre er forsinket. Men man vet aldri hva markedet kan finne på i den ene eller andre retningen. Jeg vil i hvert fall være inne når bestillinger til AR blir børsmeldt, og det kan skje når som helst.
Max Paying
30.07.2021 kl 14:54 4460

Kjenner mange gode klumper i magen ved å lese dette. tusen takk for en nyttig oppramsing av viktig informasjon :)
Myrabakk
31.07.2021 kl 09:57 4122

Jeg kan kanskje legge til en vesentlig ting til, "Donald Duck".

PoLights siste år er gått med i et gigantisk R&D-prosjekt med en av verdens største kameramodulprodusenter (CM) for smartphoneindustrien. De ønsket å lage en minst mulig kameramodul med autofokus for å kunne tilby denne modulen til all verdens smarttelefonprodusenter (OEMs). Omtrent alle OeMs i verden ønsker å ha en penest og renest skjerm med minst mulig kamera som "ødelegger" en hel flate. Den ultimate løsningen er å putte kamera under skjermen, men det er ikke enkelt. Da må man putte et lite, dårlig kamera der for at ikke telefonen skal bli tykkere og oppfatres som de gamle og "bulky". Den nest beste løsningen er å krympe kamerahullet til et minimum, altså "punch hole", eventuelt å putte kamera i et lite felt øverst, en "notch", slik Apple gjør. Når kamerahull blir mindre, så kommer det mindre lysbril sensoren, og bilde blir dårligere.

Altså: noen i verden må bygge en kameramodul som gir lav bygghøyde, lav frontlinse som slipper inn mye lys, i tillegg til at det BØR (men må ikke) være autofokus.

Dette er bakgrunnen for prosjektet til poLight og CM. I dette prosjektet har CM fått med seg en OEM som har deltatt aktivt, og bygget tusenvis av prototyper telefon for testing av ulike løsninger.

Denne løsningen på smartphoneindustriens behov er nå løst av poLight, CM og OEM sammen. Eieren av prosjektet er CM. Det var meningen at OEM i prosjektet skulle slippe verdens første telefon med akkurat denne modulen nå om noen måneder, men av ulike årsaker utgikk modellen. (Jeg regner med det er chipmangelen, og ser både OnePlus, Samsung og Huawei rapporteres å kansellere utgivelser pga komponentmangel).

MEN; poLight bekrefter at samme OEM har flere smartphones de vurderer med TLens. Det forklarer Isaksens (CEO) kommentar om at det er en utsettelse, ikke en krise.

Ikke nok med det, men siden CM er eier av modulen, så velger de nå å tilby denne til de andre også. Det er altså flere smarttelefonprodusenter som får lov til å ta denne i bruk, og flere jobber med akkurat dette. Egentlig er dette selvfølgelig. De skal tjene penger på utvikling, så da kan de ikke vente på at den ene partneren somler med utgivelser. (Akkurat dette er min påstand, siden jeg forutsetter at OEM skulle få en førsterett pga deltakelse og bistand).

Det store spørsmålet er da ikke om poLight kommer i smarttelefon, men når.

poLight har med den fortsatt store interessen for denne modulen bevist at de har en løsning som de selv beskrev som en "possible mainstream solution for smartphone industry".

Siste setning er nok for meg til å beholde mine aksjer, og i tillegg kjøpe litt mer.

Det at poLight har 80 andre prosjekter i pipeline trekker heller ikke ned. Flere av disse 80 er smartphones og AR-briller. Blant annet er 1 prosjekt AR-briller for industrial usecase, og disse skal lanseres sent 2021 eller tidlig 2022. Det er ikke usannsynlig at det er Microsoft, som har et patent på slik bruk av TLens. 1 annet prosjekt som ventes når som helst er enda en barcodekunde.

I tillegg kan jeg nevne at produksjonen er opprampet og klar til masseproduksjon. Avtale med Optofidelity er klar for masseprodulsjon og testkapasitet;
https://www.optofidelity.com/news/press-release-collaboration-between-optofidelity-and-polight-to-strengthen-testing-capability-and-capacity-of-polight-%CC%81s-tlens

Softwareavtale med Wooptix for en unik bildbehandlingsfunksjon som kun funger med Tlens pga dens hastighet er klar;
https://wooptix.com/solutions/selfie-camera/

Dette er svar til trådstarter på fundamental begrunnelse for hvorfor jeg mener kjøp på 130 kroner er billig.
Slettet bruker
31.07.2021 kl 12:17 3973

Myrbakk: Hvis det du her beskriver er et realistisk scenario innenfor en rimelig tidshorisont, hvordan kan det da ha seg at det ble gjort 3 signifikante innsidesalg til rundt kroner 130 i mars i år? .... Man burde vel anta at de som har ledende styreverv i selskapet har mer korrekt informasjon med hensyn til produkt og prosjekter enn alle oss andre?
Redigert 31.07.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Nugatti
31.07.2021 kl 14:55 3847

Det er snakk om innløsning av opsjoner, og det er en måte å ta ut sin lønn på, som også er blitt gjort tidligere på 50-60 kr. Det var like før kursen gikk opp da de fikk en barcode-kontrakt.
Myrabakk
31.07.2021 kl 17:10 3727

Innsidesalg på prosjekter og produkter?
Det prosjektet som ble avlyst trodde alle i poLight skulle bli gjennombruddet i smarttelefon. Ingen som selger like før noe sånt om de ikke må.

Det vil komme innsidesalg i de fleste selskapene på børsen fremover. Legg merke til at det er blitt mer og mer vanlig å bruke opsjoner som del av lønnsdannelsen til ledelse, og i tillegg ansattegruppen.

I poLight ordnet de det på en enkel måte. Det var ingen enkeltpersoner som solgte en eneste aksje. Selskapet leide inn Arctic Securities til å gjennomføre årets opsjonsinnløsning. Når ansatte løser inn opsjoner så må den avtalte prisen betales til selskapet, og de får trykket opp nye aksjer til denne. Slik er det vanligvis, men poLight løste dette på et fint vis.
De som ønsket å løse inn opsjoner meldte seg på, og Arctic gjennomførte en såkalt "non cash"-ordning. Da slapp de ansatte å stille med cash, Arctic solgte aksjene for dem, og de ansatte fikk utbetalt mellomlegget mellom oppnådd pris og innløsningspris. Det er omtrent som når man får julegratiale på jobben, ekstra cash på konto. Alle fikk samme aksjekurs og slipper å selge aksjer på børs selv.

Dersomndu henger deg opp i hvem som solgte og hvem som vet mest om ting som kommer, så må man granske listen litt nøyere. Da legger man fort merke til at CEO Isaksen aldri har solgt en aksje, og heller aldri løst inn en opsjon. Han er vel den som vet mest.

Også han kan sikkert finne på å løse inn noen opsjoner en gang. Jeg er ikke sikker på om opsjonene har en utløpsfrist, for da bør man benytte en slik før fristen går ut.

Det var egentlig litt kjekt du kom på dette med opsjoner. Dersom poLight har kapitalbehov i fremtiden så kan faktisk innløsning av opsjoner være meget inntektsbringende for bedriften. Pengene går rett i kassen, og i mars var det vel flere millioner selskapet fikk inn på disse organiserte innløsingene.
Slettet bruker
31.07.2021 kl 22:08 3541

Om ledelsen har tilegnet seg aksjene via opsjoner er her irrelevant. Det som her er relevant er at tre i ledelsen har valgt å selge aksjer for flere millioner kroner i mars, samtidig som vi nå vet at ryktet om "avtalen" som trigget kursoppgangen, nå er kansellert.

Når vi samtidig med dette vet at selskapet IKKE har inntekter – og at de samtidig brenner kapital fra kvartal til kvartal, så blir SPØRSMÅLET: NÅR KOMMER NESTE EMISJON – og hva vil emisjonskursen være?

Med dårlige utsikter for relevante inntekter innen rimelig tid, så tipper jeg en emisjon i intervallet 40 og 60 kroner.
Redigert 01.08.2021 kl 07:41 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
01.08.2021 kl 14:30 3232

He, he😂 DA skal det handles!!!
Ikke fått med deg at aktøren som måtte kansellere dette første prosjektet (antakelig pga chipmangel) allerede er i planleggingen av flere nye prosjekter med poLight? Og at det er kommet på flere smartphoneprodusenter som ønsker å bruke TLens?

Jeg tror nok dette er snakk om OnePlus/Oppo (sammenslått nå). OnePlus er det raskest voksende smartphoneselskapet i både Europa og USA, i tillegg til at de er et av de ledende i India, og selger godt i hjemlamdet sitt, Kina.

Du kan nå ta og lese deg opp på dette patentet fra OnePlus, og legge sammen med leaksters akkurat nå om OnePlus 10 på diverse nettsider;

Skrev dette på SV omkring TLens og OnePlus:

"Vi kjenner til at OnePlus patenterte et oppsett med TLens i en kameramodul for bruk til under-screen. Patentet sier at det er en optisk fingerprintmodul, men nevner i en bisetning at det også kan brukes som kamera under skjermen. Akkurat dette med fingerprint stusset vi litt på, og fikk bekreftet av poLight at dette kunne denne ikke brukes til i 2019/2020, altså er det mest sannsynlig for kamerabruken de nevner. (For å skjule for andre OEM?)

Uansett, i patentet her så ser dere at de beskriver TLens med de samme egenskapene som de nevner i sin leak av kommende bionic lens, T-Lens; særlig siste avsnitt må da være siste naglen i debatten omkring TLens/T-Lens?

As described above, the electronic device with the under-screen fingerprint recognition module in this embodiment has the following technical effects:
1.Instant focus-You can record multiple images and combine them into a full-focus image. Instant focus surpasses competing technologies. The recognition speed of the fingerprint recognition module 200 with TLens is 10 times faster than the recognition speed of the VCM (voice coil motor) fingerprint recognition lens 212.

2.Constant field of view-Provides smooth and accurate focus when recording images. Unlike VCM, the zoom effect is not visible when the focal length is changed. The constant field of view significantly reduces the complexity of image stitching and bracketing.

3.High optical axis stability-a feature of TLens design, unlike VCM, it is not affected by gravity, thermal and mechanical shock. Therefore, no complicated calibration procedure is required, and the tunable lens body 224 is stably performed during its service life, making the manufacturing process less complicated, and providing higher image quality over time. From an application perspective, this significantly reduces the complexity of image stitching and bracketing.

4.Extremely low power consumption-is an important quality for smartphones and wearables, as well as new applications for industry applications that require low power consumption. The low power consumption of TLens also means that, unlike VCM, the temperature of the image sensor will Keep it stable for better image quality.

5.Easily integrate the entire module into the electronic device-Due to the small size of the TLens, the fingerprint recognition module 200 equipped with TLens can more easily adapt to the compact design of electronic devices such as mobile phones.

The adjustable lens module 220 may directly select TLens (Tunable Lens) produced by the manufacturer PoLight, and set the TLens on the camera 210. TLens can generate different focal lengths with different input voltages to achieve the effect of zoom / focus."

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/068942283/publication/CN209860960U?q=pn%3DCN209860960U

For å si det på en annen måte;
Når samme mobilprodusent som avlyste en modell pga årsaker som ikke har med Tlens å gjøre, sier at de allerede ser på andre modeller for å benytte Tlens i, så vil altså en emisjon på kurs 40-60 være så attraktivt at jeg tror kanskje jeg kjøper alle aksjene selv😂

Da ville poLight vært verdt ca 40-60mill$, noe som tilsvarer salgsverdien på 20-40 millioner linser, omtrent det antall enheter Oppo solgte i løpet av kun 1.kvartalet av 2021...😆 Da er ikke selve OnePlus talt med i grunnlaget her.

Du kan gjerne vente på inngang ned mot 40-60 kroner, men da tror jeg kanskje du må vente på en aksjesplitt først😉
Leifjuster
01.08.2021 kl 15:01 3175

Husk at folk som jobber i poLight er helt vanlig folk med en jobb, familie inntekter og utgifter. Å spekulere når ansatte velger å ta ut en del av lønnsprogrammet sitt blir dumt. Da er det bedre å spekulere i børsmeldinger og info👌🏻 Det har også kommet flere DW etter de ansatte utløste opsjonene sine, som forøvrig er tidsbestemt.
Slettet bruker
02.08.2021 kl 09:00 2770

Oppfordrer uprofesjonelle småinvestorer til å utvise forsiktighet. Aksjen har over lang tid vært betydelig hypet - og risikoen er bevisst blitt fortiet. Resultatet er at kursen kollapser når ryktene avkreftes og resultatene uteblir. ... Det finns mange andre aksjer på Oslo Børs med med stor oppside - og betydelig mindre risiko fundamentalt og teknisk.

Lykke til - og takk for meg.
Redigert 02.08.2021 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
txp
02.08.2021 kl 11:31 2580

Herlig, enda en som skal advare disse såkalte uprofesjonelle småinvestorene😅

Sydney
02.08.2021 kl 14:29 2379

Om dere er lei plt og ønsker dere inn i Tech mobiler data osv så er det mindre risk i elabs. De er på vei inn hos de.store.og har godt salg. De går nok ikke i pluss før senere i år men landet en stor kontrakt nettopp. Der er det liten nedside ift slike skuffelser som i plt.
Bjørn 1212
02.08.2021 kl 18:21 2176

Veldig mange Polight-investorer på Shareville er allerede inne i Elabs, og det gjøres en strålende gravejobb i begge selskaper på forumet. Elabs-toget står på perrongen nå, men etter H1-presentasjon førstkommende torsdag kan det plutselig bli dyrt for billetten. Ser ikke bort fra at guidingen økes pga. alle kontraktsinngåelsene den siste tiden. Satser på å være inne i begge :)
Myrabakk
07.08.2021 kl 21:45 1557

Enig i at Elabs er en meget god aksje. Likevel, at Elabs skal være verdt det dobbelte av poLight, det mener jeg ikke er riktig. Elabs har lovnad om en viss inntekt med laptop-OEM, men den kommer neppe før laptops gis ut på markedet. Der er derfor størrelsen på inntekten de får nå i 2021 veldig usikker. Prisingen av Elabs skal jeg ikke si noe på, det er et kraftig de-risket case etter at POC gikk over til kontrakt. Økonomisk guiding er klinkende klar, og den kjenner alle. I poLight er det en lignende guiding, men den er svært usikker. Steap ramp-up kan komme, og da skal vi vel ikke være langt unna?

poLight er ikke langt unna samme status i kontraktsverden. De har utsikter til å bli integrert i flere smartphonemodeller fra samme vendor som utsatte bruken av TLens nå nylig. I tillegg er det flere som har POC på samme konseptet.

Både Elabs og poLight har derfor omtrent samme antall POCs inn mot high-volume market, Elabs har fått første avtale landet, og poLight fikk sin første litt utsatt. Det betyr i min verden at med 100% oppside fra poLight til Elabs er poLight et godt case.

Disclaimer; jeg har aksjer i begge, og har sterk tro på både Elabs og poLight👌