Biofish 100%

MartinH
BFISH 02.08.2021 kl 21:24 15570

Kjendisbonanza

Så hvorfor satser alle investorkjendisene pengene sine på smoltproduksjon? Det handler om at produksjon av 10.000 tonn smolt kan bli uhorvelig lønnsomt.

– Tommelfingerregelen er at 10.000 tonn smolt gir en omsetning av postsmolt på én milliard kroner. Da håper vi på 50 prosent EBITDA-marginer, og mener det er realistisk, sier Torbjørn Skulstad.

Postsmolt betyr stor smolt på mer enn 250 gram.

– Man må ta høyde for innkjøring og biologi, men 50 prosent margin er målet, og det er også realistisk ut fra hvordan vi har produsert til nå og stordriftsfordelene med å ha flere generasjoner av fisk, sier han.

Andre som har slukt agnet er Stavanger-investorene Johannes og Helge Helgø, Fredrik Sneve, Karoline Steiro, Roger Kristiansen, Espen Westeren, Steinar Hofstad og Paal Hveem.
Bekmørkt
13.08.2021 kl 13:19 6409

Wow..kanskje opp til 1000 gram da, siden 250 grams er yngel? Fortsatt prodkost på 15NOK pr stk? Mao 15 NOK pr kg. Gratulerer, dere har skutt gullfuglen!
At dere i det hele tatt gidder å investere i noe dere ikke skjønner noe av.
Torbergen
13.08.2021 kl 16:10 6761

en liten refleksjon på dette uten å ha lest prosjektet. Dette er et gammelt anlegg som en stor lokal oppdretter lot gå konkurs, og som flere andre lokale har hatt mulighet til å overta men takket nei. De har vel ingen faste kunder, og de fleste av de lokale oppdrettsselskapene i samme produksjonsområde bygger nå selv postsmoltanlegg med betydelig kapasitet, Bolaks fikk kommunen med på sine planer denne uke. Samtidig så er det betydelig biologiske utfordringer i PO 3 og PO 4, og en av hovedårsakene til smittespredning mellom anlegg er båttrafikk. Det er da gjengs oppfatning i bransjen at det blir mer og ikke mindre restriksjoner, og en stor mulighet er da at en i nær fremtid kun får transportere smolt innen samme PO. For dette selskapet betyr det i såfall kun en liten håndfull potensielle kunder, hvor de fleste bygger eller har bygger egen kapasitet. Hvem er da kundene, som i tillegg skal betale så mye at dette selskap skal ha en margin som vel ingen andre oppnår ? Jaja, det kan vel gå bra, men tror ikke det er mange innen bransjen som vil satse penger på dette....
Slettet bruker
13.08.2021 kl 19:05 6716

Jeg tror du kan ha godt av å høre på Tix . -Ut av mørket ;)
Men du er ikke den eneste mørkemann på Strilelandet
Redigert 13.08.2021 kl 19:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2021 kl 19:10 6709

Her er det mye redsel for konkurranse ute og går. tydeligvis. Når en bruker tid på å snakke dritt kan det ikke være noe annet som gjør det.
Ta et bad i merdene du og andre mørkemenn har 'invistert' i og holdt kjeft om andre er mitt enkle råd
En bør i anstendighetens navn gi dette selskapet minst ett år før en serverer allslags uanstendig dritt.

At ikke en eneste i denne hyene-flokken som har dukket opp sier hva de selv har 'invistert' i sier vel det meste
Redigert 13.08.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
adio
14.08.2021 kl 09:03 6607

At det er et gammelt anlegg, dog som skal bygges om, er ikke drittslenging. Bare fakta.

Det blir spennende å følge kursen her - jeg synes det er dyrt. Jeg er bransjeperson, ikke investor, så mine tanker bærer vel mest preg av det.

Har folk investert for kursoppgang og salg av aksjer/hele selskapet, eller utbytte?

Slettet bruker
14.08.2021 kl 09:40 6593

Tar gjerne i mot fakta. Men når en kun serverer negativ dritt og skriver injurierende om enkeltpersoner da bør en tole at det svares med samme mynt? Eller er dette dagligdags i Hardanger?
Angående alder: - BioFish overtok anlegget på Ljones i 2016, og har etter overtagelsen levert mer enn 4 millioner smolt, og gjennomført en total ombygging av produksjonsanlegget fra gjennomstrømningsteknologi til resirkulering (RAS).
PS Siden du er bransjemann så har du vel en arbeidsplass som disse andre filurene. Det kunne vært interessant å høre noe om hvor dere holder til siden dere kommer med slike angrep?
Redigert 14.08.2021 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
adio
14.08.2021 kl 13:10 6532

Min negative dritt har vel handlet om at jeg synes det er svakt å ta en avsetning som er så langt under det som ble resultatet. Det kan tenkes at revisorer og andre vil si at det er en korrekt avsetning, jeg vil da bli overrasket, samtidig har jeg aldri åpnet regnskapsloven på lovdata.no..! Jeg har heller ikke peiling på om det er eierne bak, eller finansfolket på Aker Brygge som gjør disse avsetningene.

Hvor jeg holder til er heldigvis helt irrelevant :) Jeg er anonym for å kunne trolle!
Slettet bruker
14.08.2021 kl 13:55 6507

Hvorfor er det relevant for deg å ha en mening om Biofish når du verken har aksjer eller er interessert i å ha det?
Du skriver at du er i bransjen, og da kan det være interessant å vite noe om din mønsterbedrift slik at Biofish kan bli bedre
Når det gjelder avsetning for tap så har revisor ansett den aktuelle summen for passende
Skulle de avsatt hele summen så måtte det være omtrent sikkert at dommen gikk i motpartens favør
ps
Forøvrig hadde det nok vært best at denne tråden aldri hadde blitt startet da den er blitt invadert av folk som kun er ute etter å ødelegge
Redigert 14.08.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Bekmørkt
15.08.2021 kl 15:30 6386

https://www.intrafish.no/okonomi/tror-norske-lakseoppdrettere-vil-investere-over-30-milliarder-kroner-i-postsmoltproduksjon/2-1-1051879

Det blir trangt ut døren for de produsentene som ikke er tilknyttet matfiskanleggene. Imidlertid er det vel ingen grunn til bekymring for Biofish, siden de produserer fisken på et kostnadsnivå ingen andre er i nærheten av.
Redigert 15.08.2021 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
Torbergen
16.08.2021 kl 09:06 6269

er jo fasinerende hvor ulike mennesker kan være... ønsker alle både i dette selskap og andre lykke til med sine investeringer og håper de lykkes, og håper at fleste mulig bidrar med informasjon slik at alle kan gjøre sine egne vurderinger uten at en behøver å gå etter mannen i stedet for ballen....
Slettet bruker
16.08.2021 kl 10:35 6234

Det er fasinerende hvordan folk som skriver bare negativ 'informasjon' av tvilsom karakter kan tro at de gjør en velgjerning for selskapet
På godt norsk heter dette å drite i andres reir, din gjøk
Og hvis ikke du er for feig kan vi ta en runde i selskap du har aksjer i. Men da blir det nok stille i fjøset
ps
Kanskje det er Icefish som i følge Nordnet har en P/E på himmelhøye 91,74
Kanskje det er isfiske med pilk du har' invistert' i sammen med resten av kostebinderiet som har invadert denne tråden
Redigert 16.08.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Mister83
16.08.2021 kl 17:12 6136

Det som er fasinerende er personer som ikke kan regne på verdsettelse eller klarer å forstå regnskaper. Du har ikke kommet med noe konstruktivt som tilsier at du har peiling på hva du snakker om.

Du er derimot rask til å rapportere og klage over alle innlegg som er negativ. Grunnen er selvsagt at du sitter med begge beina godt plantet i en aksje i fritt fall.

Anbefaler alle og ta et raskt google søk på personene bak selskapet før de investerer i selskapet.

Regnskapet fra 2020 ( https://biofish.no/wp-content/uploads/2021/07/BioFish-Holding-AS-arsregnskap-2020.pdf ) viser at selskapet hadde 62 905 kr per 31.12.20. De var på daværende tidspunkt og hadde over tid vært i mislighold med obligasjonslån. ( https://www.intertrustgroup.com/wp-content/uploads/2021/04/20210421-BioFish-Holding-AS-Call-for-Second-Written-Procedure-inkl.-norsk-oversettelse-VPS.pdf ) For mer informasjon søk Biofish Holding på https://www.intertrustgroup.com/

Selskapet markedsfører at de forventer et EBITDA margin på 50% . Dette er en margin som ingen andre smolt produsenter har og er høyere margin en tradisjonelle oppdrette i sjø har. Selskapet har aldri hatt en EBITDA margin i nærheten av dette.

Tenker at de fleste er så oppgående at de forstår hva som hadde skjedd med selskapet dersom de ikke hadde klart å hente penger i emisjonen. Et siste varselsignal er, hvorfor var det ingen tradisjonelle banker som ønsket å finansiere selskapet? Både DNB og Sparebank 1 gir finansiering til smolt-anlegg i Norge.
Slettet bruker
16.08.2021 kl 18:08 6111

Du er som sagt blokkert mister, så jeg blir spart for våset ditt. Sammen med resten av coyotene ;) Når du ikke klarer å holde deg til sannheten eller forstår noe av dette Caset får du bare fortsette å lyve for min del. Ynkelig å ikke si hva en selv har investert i. Den dagen du våger det kan du du kanskje få et svar
At ikke admin stopper deg er helt utrolig
Men ha en stakkarslig kveld! :)
Redigert 16.08.2021 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
Mister83
16.08.2021 kl 18:15 6101

Nevn en ting jeg har skrevet som ikke er sant?
Slettet bruker
16.08.2021 kl 18:21 6093

Hehe .. bare fortsett å skriv, jeg kan dessverre ikke se hva du skriver. Men det har vel lenge vært tydelig hva du er ute etter .Hyggelig at noen bruker tid på Biofish. All reklame er god reklame !
PS
Jeg gjorde en rask research på innleggene dine på HO siste tiden, og ALT var negativt. Det må være en lidelse å eksistere med en sånn innstilling ;),)
Hvordan det skal gå med deg er bekymringsfult når høstmørket senker seg, men du og Bekmørkt kan finne felles trøst .Lykke til!
Redigert 16.08.2021 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Mister83
17.08.2021 kl 17:46 5955

Ja, siden du har sjekket innleggene mine så kan du kanskje fortelle om jeg har truffet? De aksjene jeg har vært negativ til har falt som en stein og forhåpentligvis har jeg spart en del for tap.

Når det gjelder BFISH sa jeg før notering at den var alt for dyr og kom til å falle. Hva har skjedd? Den er ned nesten 25%. Tror fremdeles at den skal videre ned og har absolutt ingen tro på selskapet.

Dersom du kjøpte aksjen når du begynte å skrive om den så antar jeg du har en inngangskurs mellom 19 og 20 kr.

Du traff godt der.....
adio
21.08.2021 kl 08:13 5685

Hvem er idiotene?

Eieren(e) av Kraft Laks som solgte selskapet til Salmon Evolution for 78MNOK? Eller de som tegnet seg i Biofish på den verdien som ble satt der?

Fryktelig like selskaper, dog har Kraft Laks en OK historie lengre tilbake i tid.
Smk
21.08.2021 kl 10:47 5639

Kraft laks virker å være solgt billig, driftsresultat på ca 10 mill, og solgt for 78.. igjen virker biofish å være litt dyrt priset med tanke risiko og mangel på historie å vise til. Men er mann «sikker» på at det skal gå bra, å at kundene er til stede, så er dagens pris kanskje ikke så langt unna rettferdig.

Spørsmålet jeg mener alle som vil investere burde stille seg selv, er hvordan settefisk næringen vil se ut om 3-5 år. Når anlegg som dette står klart (https://ilaks.no/salmars-nye-settefiskanlegg-i-trondelag-blir-verdens-storste/).

Kan biofish overleve uten oppkjøp? Hva om de andre største oppdretterne bygger tilsvarende anlegg? Konkurransen tilspisser seg.
Mister83
21.08.2021 kl 11:24 5617

Vi vet jo ikke om anlegget til Kraft Laks trenger investeringer slik at kjøpesum blir lavere. Dersom anlegget er solgt på en multippel basert på driftsresultat så tenker jeg det har vært et snitt over flere år.

BFISH prises jo knall høyt med 20 peak earnings ved notering. Et resultat de har hatt en gang og aldri vært i nærheten av ellers.

De fleste oppdrettere ønsker å produsere smolten sin selv og dermed ha kontroll på hele produksjonssyklusen. Er flere store post smolt anlegg som er i ferd med å bygges langs hele kysten.

https://ilaks.no/her-er-norges-ti-storste-smoltanlegg/

Mister83
21.08.2021 kl 19:20 5561

Ser at Merida1 har laget et låst innlegg for å strupe alle som er negative til BFISH, eller BIOFISK og BIOLAKS som han selv kaller selskapet. Tenker det oppsummerer en person greit, spesielt når han kaller informasjon som er mot meningen hans for "desinformasjon". Som vanlig på så er det en konspirasjon hvor de negative har slått seg sammen hvor formålet er å få billigere aksjer eller lignende.

Ser han også skriver om RAS teknologi eller RAS teknikk som han kaller det. Formålet med RAS er å resirkulerer manglende resurser som eksempelvis ferskvann. Dette gjør at RAS anlegg kan plasserer på steder som ikke har de naturgitte resursene som trengs. Eksempelvis ASA i Florida og anlegg som planlegges i Kina og andre steder. Dette er en klar fordel med RAS teknologien.

På den andre siden er det langt høyere produksjonsrisiko med RAS enn ved gjennomstrømning eller hybrid anlegg som eksempelvis Salmon Evolution bruker.

Kraft Laks på sin side har tilgang til betydelig mengder med ferskvann. Dette gjør at de ikke trenger å benytte seg av RAS teknologi. De har produsert kvalitetssmolt i lang tid og har en god track-record.

Noterer meg at verken Spetalen eller DNB Asset Management er på topp 50 listen. I tillegg selges det betydelig i forhold til hva som kjøpes på topp 50. Faktisk så selger topp 50 dobbelt så mye aksjer som de kjøper.
milk
21.08.2021 kl 19:44 5550

Mister 83 " Det kan nesten se ut som om du er den eneste som har litt kunnskap om post smolt og RAS anlegg.. Lykke til med å prøve å få de vantro til å forstå!! Du har en håpløs oppgave.. :-) :-D
ruda
07.09.2021 kl 09:21 5302

Merkelig at vi får nedgang i et selskap som tjener penger, og stadig får nye leveranser. Regner med at vi på sikt får en rekyl opp.
Jguiden
21.09.2021 kl 12:29 5101

BioFish (BFISH) offers unique pure-play exposure to the ongoing Norwegian salmon
farming industry’s adaptation of using larger smolt. Cost inflation and limited growth
are key challenges in today’s industry and BFISH is the only independent listed producer
of post smolt – a strategy used to mitigate both these issues. On the back of a private
placement and a pending NOK 60m bank facility, BFISH is well positioned to capitalize
on this market opportunity. Due to previous investments made, we estimate limited
CAPEX of NOK 40m are required to reach full production capacity of 2,200 tonnes (6.9x
2020 volumes) as all necessary permits are in place. We believe the drop in share price
since the IPO offers an attractive entry, with BFISH trading at 8x/4x ‘22/’23 FSest EPS
and 1.3x ’21 P/B. We initiate coverage with a Buy recommendation, TP NOK 27/sh.
P.Eksperten
25.09.2021 kl 11:52 4962

Biofish bør søke om konsesjoner om ytterligere 3 - 5 mill smolt for å vise at de er på hugget. Eller så vil dette selskapet virke dyrt.
Mister83
30.09.2021 kl 19:55 4841

I følge CEO er 50% margin målet og realistisk.

Leverte 3,8% første halvår..............
adio
23.11.2021 kl 13:00 4474

Er det noe liv om dagen?
Stiajo
06.01.2023 kl 11:39 3316

Ser sånn ut
peterka
10.01.2023 kl 21:59 3093

No ser det ut som e g går konk. Dette er sorgen
Byzantin
11.01.2023 kl 15:27 2961

Enda en euronext growt-aksje som har sunket med mere enn 90 %. Men dette er jo fisk, ikke tec. Hva er det som skjer i selskapet egentlig - hvorfor fortsetter denne rett ned? Har fått med meg at det nylig var planlagt en emisjon, som så ble avlyst.
Osvaldsen
11.01.2023 kl 17:00 2909

Fra min tid i bransjen kjente jeg til anlegget deres og er sådan ikke overrasket. Smolt kvaliteten var på nedadgående trend allerede med de forrige eierne, og det stod ikke på kunnskapen til de. Det var dyktige folk som driftet da, så det må være lokaliteten. Som jeg nevnte tidligere på denne tråden, for et år eller to siden, så ville det bli meget vanskelig for BFISH da oppdretterne i dag har bygget og bygger egne smoltanlegg for å sikre seg best mulig kvalitet. Ser ingen grunn til at BFISH skal klare dette bedre enn oppdretterne selv som har bedre ressurser og penger i bakhånd.
Her er det bare å ønske de lykke til å håpe at de klarer holde hodet over vannet :)

Osvaldsen
lynx
12.01.2023 kl 17:28 2780

Kriseemisjon i dag på kr 1. De gjorde et forsøk for en uke siden og da gikk det ikke.
Rett etter at de gikk på børs i august -21 var kursen nesten 20 kroner,
Biofish' hjemmeside er en katastrofe, ofte sier det litt om selskapet.
Kan dette ende bra?
Opp+
12.01.2023 kl 18:52 2719

De har EK på 140 mill, så er verdier i bunn her. Kan fort komme lettelse rally her når gjelda er borte og med masse verdier i selskapet.
SomSa
13.01.2023 kl 11:49 2536


Depressive er alt for mange slike eksempler hvor analytikere og meglerhus har hausset lav kvalitet selskaper og lurt og bedratt investorer. Det ser sånn ut at det mest er fritt fram på Oslo Børs og ingen kan stoppe dem........................................

Hvor mange av nynoteringer siden 2021 har vært suksess? Vi leser det samme år etter år.
'
2015
En rekke av nynoteringene har blitt til aksjonærmareritt: Ett år på børs har gitt fall på 96%
https://e24.no/boers-og-finans/i/p6ajpW/en-rekke-av-nynoteringene-har-blitt-til-aksjonaermareritt-ett-aar-paa-boers-har-gitt-fall-paa-96
Sunn Skepsis
13.01.2023 kl 11:50 2534

Ja, det må være en de beste jobbene i hele verden. Du kan si og gjøre akkurat hva du vil – helt uten konsekvenser.
Stiajo
16.01.2023 kl 18:18 2331

Tapte 4 siffret tall jeg også
Sunn Skepsis
16.01.2023 kl 18:21 2323

Det var ikke stort.
Slettet bruker
31.01.2023 kl 06:57 1937

De som kjøpte opp nesten alt av aksjer sitter på disse nå, så blir ikke mange aksjer ute å handle nå.

Kan fort bli 5 til 20
Slettet bruker
31.01.2023 kl 08:20 1866

rally