DNO: P/E 4 og Genel: P/E 6,7 og synkende ved oljepris 65 USD+

PaleRider
DNO 03.08.2021 kl 14:09 51397

OPPDATERT 6.9.21

Det er mange som forklarer DNOs verdsetting i markedet med risiko i KRG. Det kan da være interessant å sammenligne DNOs verdsetting med Genel Energy.

Genel Energy opererer (nesten) kun i KRG. De har andeler i Tawke-feltet og har under 1/3 av produksjonen til DNO.

DNO produserer også i Nordsjøen, og produksjonen derifra er vel rundt 15 kbopd og kommer opp i 25 bopd med Brasse.

HVA ER P/E FOR DNO OG GENEL ENERGY
Basert på H121. Ganger med to, men H221 bør bli mye bedre pga. oljepris. Det innebærer at P/E faller.
P/E H121: DNO (fra siste rapport) = 7,9 kr / 0.11 USD x 8,8 kr/USD x 2 = 4
P/E H121: Genel Energy (fra siste rapport, i cent) = 125 / 9.3 x 2 = 6,7

Så tross risiko, tross at DNO har solid oppside med Brasse, Baeshiqa og leteprogram, så er DNO kun verdsatt til 60 % av Genel Energys P/E. Oppsiden er bare nesten 70%. Det er rabatten sin.

Genel har selvfølgelig også oppside fra Sarta, Qara Dagh, Bina Bawi and Miran men dette er felter i KRG.
Redigert 06.09.2021 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
oto1
17.08.2021 kl 14:57 5057

Pale

Du aner ikke om RAKP kan snike seg over 50%, men like fullt mener du at RAKP skal komme seg opp i 90% og tvangsinnløse resten.
Hvordan henger det på greip?
Er det noe du tror, gjetter, antar?
Selvsagt kan du ikke lese aksjonærloven og finne det ut, da er det mye enklere å la være slik at dine teorier kan leve i beste velgående inne i hodet ditt, og i endeløse innlegg.
En liten faktasjekk blir for vanskelig.

Hvis RAKP har lite midler, hvordan øker sjansen for hver dag for at de kan kjøpe DNO?
Ved utløp 2Q hadde RAKP 1,5 mill usd på konto.
mener du det er nok til å legge inn bud på 55% av DNO, eller mener du at det ikke er nok?
Hvor sannsynlig mener du det er at RAKP med 1,5 mill USD kan kjøpe DNO?

Så kommer du med en ny teori om at RAKP har investert i DNO's lån.
Selvsagt fullstendig uten substans, som vanlig.
Hadde du giddet å lese RAKP sine rapporter ville du trolig sett fravær av renteinntekter, men de har de vel gjemt bort på et hemmelig sted?
Så antagelig har du helt rett i at RAKP eier mesteparten av lånene i DNO, de skjuler renteinntektene på en hemmelig konto i Cayman Island, og skal bruke de til å kjøpe DNO billig.

Det er ikke jeg som sier at styreformannen ikke bryr seg om lav aksjekurs.
Du sier han er motivert for å ha en lav aksjekurs, og dermed er det du som mener at styreformannen er opptatt av en lav aksjekurs.
Det jeg skriver er at styreformannen ikke nødvendigvis har noen personlige fordeler av høy aksjekurs før han vil realisere.
På lik linje med alle andre aksjonærer.
At du drar det dithen at han ønsker en lav aksjekurs får stå for din regning, ikke min.
Styreformannen har forpliktelser ovenfor aksjonærer i både DNO og RAKP, og jeg er helt sikker på at Bijan kjenner på dette.
Derfor prøver han nok så godt han kan å utvikle selskapet til aksjonærenes beste, men han kan gjøre lite med hvem som kjøper og selger.
i RAKP har han iverksatt tilbakekjøpsprogram der man har kunnet selge seg ut langt over børskurs, nettopp fordi han ser at likviditeten er lav og at det er vanskelig å få solgt til fair pris.
Men det er jo i dine øyne samtidig en styggedom, for da øker han jo eierandelen sin.
Så deg er det jo umulig å tilfredsstille uten at han kommer opp med en mirakelkur for å "synliggjøre verdier", den største idiotfloskelen jeg leser.
Hvis du ikke klarer å lese et regnskap og se verdiene svart på hvitt så bør du holde deg unna aksjer.

Jeg ser oppside ja.
men hvem påstår at jeg ikke ser nedside?.
DNO kommer fra 2 tallet for et år siden, og en oljepris på 20-30 tallet igjen vil definitivt gi nedside.
Men jeg tror ikke det skjer, og derfor kjøper jeg DNO aksjer.
Hadde jeg trodd det skjedde ville jeg ikke kjøpt.
Vanskelig å forstå?

Når det gjelder Faroe kjøpet så synes jeg i utgangspunktet det var dyrt.
Så jeg var vel en av de få som heller mente at DNO burde ventet ut ledelsen og andre aksjonærer og fått det billigere.
Men det er da ikke noe jeg går og sutrer over til evig tid?
Gjort er gjort, og jeg skjønner hvorfor DNO kjøpte Faroe.
Det var primært for å tilfredsstille norske aksjonærer som ville at DNO skulle være representert i Norge, og samtidig spre risiko ut av Kurdistan.
Og kjøpet kan for alt jeg vet være bli en genistrek dersom de gjør noen skikkelige funn på brønnene de holder på med og skal bore fremover, og dersom oljeprisen fortsetter opp (noe jeg tror).
Uansett kom skattekronene særdeles godt med i fjor, og de berget likviditeten til DNO.

Ellers hvis alt negativt som kan skje ikke forundrer deg så må jeg jo lure på hvorfor i all verden du mener at DNO er verdt 15-16 kroner?
Du sitter jo og sier at DNO er verdt 5 kr om 5 år, og samtidig så kjefter du for at de ikke får frem verdiene?
Hvilke verdier er det hvis ledelsen i DNO skal gjøre dårlige kjøp, oljeprisen skal ned og KRG skal komme med nye sprell?

Du får bestemme deg om kursen burde vært 15 eller 5, så kan du sikkert diskutere med deg selv inntil du finner en grunn for at det ikke er slik.


PaleRider
17.08.2021 kl 15:42 5065

Mye rart.

1. Jeg siktet til at RAKP har kommet opp i nær 45% ved at DNO har kjøpt tilbake aksjer og slettet dem. Jeg blir overrasket om de ikke kan gjøre det samme og komme opp i 49,9%. Om de kan gjøre dette og komme over 50% uten å måtte by aner jeg ikke. Hvis det ikke utløser noen budplikt når de runder 50%, så kan de bare fortsette. De vil da være tjent med lav kurs, lenge. Selvfølgelig kan RAKP nok by på DNO både fra 45% og fra 49,9%. Dersom de ved tilbakekjøp eller ved bud oppnår over 90% så kan de tvangsutløse. Håper dette var klart nok.

2. RAKP kan trolig finansiere et oppkjøp av DNO.
- RAKP har nesten 45% av aksjene. De kan trolig belånes. Sier vi 50% belåning, så har de 1,8 mrd. kr direkte klar. RAKP har også andre eiendeler
- Om de får kontroll med DNO, så kan de bruke av DNOs kasse som har økt fra Q2. Den var da: USD 454 million eller nesten 4 mrd. kr. Får de ikke kontroll ved et lavt bud kan de gi utbytte. De får da over 2 mrd. kr. om DNO betaler ut kassa og det er færre gjenstående aksjonærer.
- Basert på dagens kurs på kurs 8,1 kr så er hele DNO verdsatt til 8 mrd. kr. RAKP har 45%, så de trenger kun å by på 55%. Med dagens kurs blir det: 4,4 mrd. kr. Så et bud er nok mulig. Særlig om det settes lavt, f.eks. 9 kr., slik at akseptgraden ikke blir 100%.

3. Jeg skrev RAKP-folk kan ha investert i DNOs lån, IKKE RAKP direkte. Så finn en annen stråmann og snakke med. Jeg har ingen oversikt over RAKP-eierne. Det er sikkert mange der som har tilgang til mye cash, og som kanskje også kan låne RAKP ved et oppkjøp av DNO.

4. Aksjekurs. Det er ingen ting som peker i retning av at DNO vil ha fram verdiene. Kursen vitner om det. Verdsettingen relativt til Genel Energy tyder på det. Når de ikke makter å få en fair pris relativt til Genel Energy, så kunne de sett hen til dem og informert mer som dem, osv. Måten DNO informerer på tyder på det. Det å ikke ville informere om betalinger månedlig er et eksempel. Det at de enda ikke har sagt klart fra at det blir utbytte et annet.
Jeg har kun sagt at styreformannen kan tjene på lav kurs. Ingenting tyder på at han ønsker en fair kurs. Heller motsatt. Så får folk tolke det som dem vil. Ingen her har fasiten. Det har bare han selv. Han klarte å se at BGL ikke leverte og sparket han. Han klarer åpenbart ikke å se sine egne mangler på prestasjoner. Han har etter 10 år? levert lite annet enn skuffelser, en begredelig avkastning (både ved kurs og manglende utbytte) og har ikke klart å få ned svingningene i kursen. De er verre enn noen gang. Jeg kan ikke se at han har gjort spesielle endringer i ledelsen og i styret. Den gjengen som ikke har levert, skal derfor få fortsette.
Jeg kan heller ikke se at han har klart å motivere ledelsen eller resten av styret til å kjøpe aksjer på brannsalg. De avstår.

4. Vi er enige om oppsiden. Det har jeg belyst på tråden. Både at kursen ikke står i forhold til inntjeningen (målt ved P/E) verken absolutt eller relativt til Genel Energy. Jeg har også forsøkt å sette noen tall på forventet verdi ved DNOs boreprogram, og oppsiden. Jeg kan ikke se at DNO har gjort noe særlig forsøk på å synliggjøre verdiene i Nordsjøen. De har vel en hel haug folk som jobber med dette.

5. Faroe Petroleum var dyrt og dårlig timet. På toppen av en sykel. Det kan fort gjenta seg. Jeg ser kun at styreformannen KAN ha gjort et godt kjøp per nå. Baeshiqa. Alt annet synes kjøpt for dyrt, eller solgt for billig. Det gjelder også tilbakekjøpsprogrammene. Alle vet at det er vanskelig å time gode kjøp. En av de enkleste ting i verden DNO kunne gjort ved tilbakekjøp var å gi ordre til et meglerhus om at det skulle kjøpes for en viss sum og at dette skulle gjøres daglig spredt ut over f.eks. et halvt år.

6. Hvis du ikke skjønner hvorfor jeg mener DNO er verdt 15-16 kr., så får du lese tråden en gang til. Jeg skal gi deg en kort oppsummering.
- Legger en Genel Energys verdsetting P/E på 7,6 til grunn, så skulle DNO vært rett til 14 kr. Legg på litt for Brasse og Baeshiqa og for boreprogrammet i Nordsjøen, hvis tre brønner jeg har anslått til 1 mrd. kr, så har vi fort en kurs på 15-16 kr. En kan også legge til litt for lavere risiko enn Genel Energy fordi de har alle inntekter fra KRG.
- Legger en prisingen til Lundin P/E 14 og trekker fra litt, og havner på P/E 10, så er oppsiden ti DNO voldsom. 19 kr. +
- Legger en til grunn en faktisk transaksjon mellom Shamaran og Total om et felt i KRG, så er DNO også lett verdt 16 kr.

Så jeg har ingen problemer med å se store verdier i DNO.
Det er imidlertid en grunn til den ekstreme rabatten. Jeg mener styret og ledelsens arbeide har en stor del av skylden, også fordi Genel Energy er så mye bedre verdsatt. Styret og ledelsens arbeide står til stryk. Med en annen aksjonærstruktur hadde de gjort jobben annerledes og bedre eller fått sparken som BGL fikk av dagens styreformann. Styreformannen har vel hatt 10 år på seg, han har levert lite eller ingenting. Han synes å fortsette i samme sporet.

God sensommer,
Redigert 17.08.2021 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
PaleRider
17.08.2021 kl 15:55 5058

Det ble godt tilbake i tid advart på det sterkeste mot å gi RAKP all makt i DNO. Det har blitt akkurat som det ble advart mot.
- En styreformann som bestemmer alt og leverer elendig avkastning målt ved aksjekurs og utbytte og ikke får ned risiko. Dette på tross av at oljeprisen er nesten 70 USD, børsene er på all time high og Genel Energy er priset nesten 60-70% bedre.
- Et RAKP som på ulike vis har økt sin eierandel godt over de 40% de visstnok maks kunne få. Nå er det vel nesten 45%.

God sensommer,
Redigert 17.08.2021 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
PaleRider
17.08.2021 kl 16:07 5044

Oljeprisen er i skrivende stund opp. Nesten 69,7 USD. Det er sterkt. Et høyt nivå.
Børsen er nær i null. Nær all time high.
DNO raser videre og er ned 1,5%. Etter å ha krakket denne uka. Fra en ekstremt svak prising.
DNO stiger knapt på gode dager. DNO totalkrakker på dårlige. Kursen og nivået på den blir verre og verre.
Redigert 17.08.2021 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
sveipen
17.08.2021 kl 19:00 4888

Oto1
Hva skjer om DNO. kjøper 200 mill. aksjer, for så og slette dem. Hvor stor eierandel har da Rakp.?
Synes ikke du skal hovere så mye over det Pal. skriver.
Om du husker hvordan Røkke tok over Aker, kan det meget godt være en modell Iraneren ønsker å bruke. Synes mye av det han har gjort for å komme opp i nesten 45%, tyder på at han har planer som kanskje ikke er de beste for oss aksjonærer.
Det hjelper lite å hovere når Iraneren har fått aksjonærmakta. Da er det bare han som har makta, og bestemmer.
Pass deg så du ikke blir sittende med Svarteper.....Oto1.
Humlesnurr
17.08.2021 kl 21:42 4756

Må være gull å kjøpe Rakp aksjer
oto1
17.08.2021 kl 22:37 4661

1.
Nei, det er ikke klart nok.
Dersom rakp må by på dno om de passerer 50% så kommer de ikke opp i 90% uten å legge inn bud på dno lenge før.
Selv om du ikke vet om rakp må by på dno om de passerer 50%, så går argumentasjonen din på at de kan nå 90%.
Hele skiten din faller i fisk om de må by på 50%, ikke sant?
Og om rakp skal nå 90% så må jo dno uansett kjøpe ca 400 mill akdjer i markedet.
Tror du ikke det vil medføre en kursoppgang, eller mener du at 45% av aksjonærene står i kø for å selge til dno?
I så fall, dersom nesten alle står i kø for å selge, hva er så problemet ditt?
Ingen andre vil jo da tydeligvis ha dno, så hva gnåler du etter?
Selvdagt er du på viddene, igjen.

2. Rakp kan trolig lånefinansiere et kjøp av dno.
Men hvis det var planen, hvorfor tømmer de da kassen for å innfri et eksisterende lån før tiden?
Kan du forklare meg det, for jeg skjønner det ikke.
Jeg ser altså på hva de faktisk gjør, og ikke hva du sier.

3.
Hvem som eier lånene i dno vet hverken du eller jeg. Det kan være paven og. Eller mer sannsynlig noen norske investorer (jeg vet om en), og noen institusjonelle.
Du kan gjerne spekulere i hvs du vil, men det blir uansett spekulasjoner du ikke har noen som helst belegg for.

4.
Ingenting som tilsier at dno vil ha frem verdiene? Igjen den meningsløse setningen.
Hvilke verdier er det dno skjuler mener du?
Skal kursen være et bevis på at styreformannen ønsker å skjule verdier?
Hvilken verden lever du i?
Er det første gang du opplever et feilpriset selskap på børsen?
Er det ledelsen i bwo som ikke ønsker høy kurs der og siden det selskapet trolig er like feilpriset?
Jeg vet verdiene i dno, du vet det tydeligvis, men av en eller annen grunn så er ikke markedet enig med oss.
Markedet er faktisk ikke enig med meg i noen andre selskap heller, men jeg går ikke rundt og skriker på ledelsen i alle verdens selskap av den grunn.
Ja, svingningene i dno er store som de er i de fleste oljeselskap.
Kan det ha noe å gjøre med store svingninger i oljepris, eller er det en utenkelig tanke?

Og ikke begynn med månedtlige betalinger du og.
Dno melder ikke månedtlige betalinger, det sluttet de med i 4q i 2018, noe de har informert om.
Og så skal det være en overraskelse at de ikke melder betalinger?
Når det gjelder utbytte så har dette vært kommentert på hver enestexq fremleggelse siden de sluttet med det i fjor grunnet Covid.
Dno kommer til å melde når de gjenopptar utbyttebetaling.
Jeg er nesten 100% sikker på at det skjer nå i høst av grunner jeg har nevnt flere ganger. Men ingen utbytter i noen selskap er sikre.

5.
Helt enig. Men jeg er ikke noe bedre enn styreformannen i så måte.
Jeg synes dno kjøpte egne aksjer billig når de gjorde det, og sett i ettertid var det dyrt.
Jeg skulle også solgt alle mine aksjer på 20 i 2019, og kjøpt de tilbake på 2 taller i 2020.
Gjorde jeg det? Nope. Gjorde du det? Trolig ikke.
Men i motsetting til deg så skylder ikke jeg mine tabber på ledelsen.

6. Jeg skjønner at du mener dno er verdt 15-16 kr. Jeg mener dno er verdt 20 kr med oljepris 70.
Er markedet per nå enig med oss? Nope.
Men jeg for min del tror kursen kommer etter hvert, du tror den skal ned til 5 kr om 5 år, etter at DNO har kjøpt 400 mill aksjer.
Så der slutter vi å være enig.

Og vi er uenig i at styret og ledelse gjør en dårlig jobb.
Jeg mener at styret og ledelsen bygger dno steg for steg, og så kommer det noen markeds smeller innimellom.
Er ikke så lenge siden dno feiret en årlig revenue på 1 mrd.
Det var i NOK.
Nå er revenue nesten 1 mrd, men i usd.
Kontantbeholdning og gjeld er snart tilbake på nivåer vi så før Faroe kjøpet, så det kjøpet er snart betalt over drift.
Hvis ikke den reelle situasjonen i dno snart gir seg betydelige utslag i akdjekursen blir jeg overrasket.
Men da får jeg heller kjøpe mer og sitte med de i det som etter hvert blir en utbyttemaskin og leve av direkteavkastningen.
Så får heller markedet kjøpe aksjer med p/e 100+ eller luftslott som aldri kommer til å tjene en krone.
Couldn't care less.
oto1
17.08.2021 kl 22:45 4638

Sveipen.

Om dno kjøper 200 mill aksjer og sletter de så kommer rakp over 50% eierandel.
Kanskje du kan svare på hva som da skjer?

Blir uansett ikke vanskelig for meg å få solgt mine aksjer da om jeg var redd for å bli sittende med svarteper.
Ikke så veldig vanskelig i dag heller forsåvidt.

Og om rakp får kjøpt dno grisebillig så trenger jeg ikke grine så voldsomt all den tid jeg har nesten like mange aksjer i rakp som i dno.
Men det er aksjer jeg har kjøpt fordi rakp er vesentlig lavere priset enn dno.
Ikke fordi jeg tror rakp kommer til å kjøpe dno billig.
TABZE
17.08.2021 kl 23:10 4586

Noen som vet hvor støtten ligger. Blir imorgen blodbad tenker jeg
sveipen
17.08.2021 kl 23:45 4536

Dette jeg nå skriver er et tenkt eksempel, som jeg ikke har noe belegg får i si vil skje, men kan være mulig.
Oto1. Om Rakp. kommer over 50% eierandel, kommer de selvsagt med et bud på hele selskapet. Budet kan være 8 kroner, men det kan også være 4 kroner. Det avhenger av aksjekursen når budet kommer.
Hvor mange vil akseptere dette tror du?
Ikke mange vil selge på slike kurser.

DNO vil fortsette og bygge kapital, og ettersom de vil ha full kontroll over selskapet, kan de fortsette å kjøpe og slette aksjer til de har 90%.
Kanskje gidder de ikke å innløse disse, men om de vil, kan de også her komme med et skambud.
Eneste løsningen da vil være for de resterende eierne og gå til retten for å få det de mener selskapet er verdt.
Dette kan bli en langdryg prosess som gjør at de fleste vil selge seg ut, med eller uten tap.
Jeg sier ikke at dette er planen, men kan være et tenkt scenario som en ikke kan se helt bort fra.
Og det har vært gjort før med andre selskaper.
nucleus
18.08.2021 kl 09:51 4349

Hvis Brasse, Baeshiqa, eller nå Gomez.. slår inn fremover, så røyker alle konspirasjonsteorier. Så får vi blest om hvor fantastisk styreformann.. har styrt skuta. Refundert selskapet DNO sin gjeld, samtidig som DNO har fått nye store oljebrønner..
sveipen
18.08.2021 kl 10:02 4344

Vi får håpe du har rett.
PaleRider
18.08.2021 kl 11:55 4198

1. Det bør være klart nok. Det ser ut som om DNO kan kjøpe tilbake aksjer, slette dem og at RAKP på den måten kan komme opp i minst 49,9999%.
RAKP står fritt til å komme med et bud om de har 45% som i dag, 49,9% eller noe annet. Budet kan være dagskurs. De vil være tjent med lav kurs uansett hvordan de gjør det. De kan gjenta budet senere. Venter de lenge nok står de da helt fritt med hensyn til pris. De kan holde på slik lenge.

Det er jo faktisk det de har gjort. De fusjonerte inn rælet sitt og kom over 40%. De solgte seg ikke ned som de skulle. De har nå 45%.

Noen mente at det var umulig for dem å komme over de noe og 40% de fikk ved fusjonen uten å by på selskapet. De har klart det. Noen var på viddene.
Så hva du ikke skjønner, skjønner ikke jeg.

2. DNO får store inntekter fra KRG, de får nå "tilbake" veldig mye på skatten og kassa er allerede på 4 mrd. kr. Det har aldri ligget bedre til rette for at RAKP kan kjøpe DNO for DNOs egen kasse og det som i nær framtid strømmer inn.
En lav kurs gjør det både mer fordelaktig for RAKP og mer mulig.
Det er mulig noen ikke vil skjønne det.

3. Ikke verdt å kommentere.

4. Masse prat. Hvorfor klarer Genel Energy å oppnå en prising som er 60-70% bedre enn DNO med mer risiko? Det har med ledelsen å gjøre.
- Jeg har bl.a. trukket fram at Genel Energy informerer om betalinger hver måned. Det med betalinger trekkes alltid fram som den store risikofaktoren ved KRG. At Genel Energy søker å redusere denne usikkerheten ved å informere, mens DNO gjør det motsatte sier det meste.
- Det var ikke alt det ble informert like godt om ved fusjonen med og kjøp av RAKP-rask.
- Genel Energy er klare og tydelige om strategi og utbytte. De betalte utbytte i fjor. De betaler 10% i år. DNO har enda ikke klart å gjøre det klart og tydelig at det blir utbytte i år. Og utbyttet fra DNO blir i beste fall halvparten.
- Måten Genel Energy informerer om sitt leteprogram er eksemplarisk. De informerer om potensiale. Osv. Informasjonen om dette fra DNO synligjør på ingen måte verdiene. Se på informasjonsstrømmen fra Genels nye felt Sarta og sammenlign det med DNOs informasjon fra Bashiqa.
- Du trekker fram BWO. Fint eksempel. BWO utstedte en konvertibel. Største aksjonær lånte ut masse aksjer. Kursen krasjet fra nesten 70 kr. og den er nå rundt 29 kr. Dette til tross for at alt annet fundamentalt har gått BWOs vei: oljepris, kontrakter etc. Så dårlig ledelse finnes mange steder. DNOs og BWOs stiller nesten i samme klasse. BWO har også for ikke lenge siden klart kunststykket med nesten å nulle aksjonærene.
- Du nevner at alle oljeselskaper svinger. Ser du på svingningene til DNO relativt til Genel Energy med mer risiko i KRG (se bort fra det som skjedde for lang tid siden med Taq Taq), så svinger DNO langt mer. Ned på 2-tallet under pandemien. Genel Energy med mer risiko siden de er helt avhengig av KRGs betalinger og null skatterefusjon burde ha gått langt mer ned. Men det var motsatt. Svingningene til et selskap brukes ofte mekanisk som et mål på historisk risiko. Jo mer risiko, jo større risikopremie vil investorene kreve og jo lavere kurs. Så kanskje noen da kan skjønne at større svingninger er en grunn til at DNO prises elendig relativt til Genel Energy selv om det burde vært motsatt. Elendig informasjon om betalinger, null forsøk på å selge inn aksjen, notering på OSE Casino er blant flere mulig faktorer. Faktorer DNO enkelt kunne adressert. De gjør imidlertid det motsatte.

5. osv. du ikke setter større krav til han er underlig. Han har styrt DNO tilsynelatende enerådende i 10 år og har knapt levert noe avkastning til aksjonærene, verken ved en fair kurs eller ved utbytte. Risikoen har vært enorm. Sist underbygget ved at kursen så 2-tallet under pandemien. Det han har levert er stort sett elendige salg/kjøp, betenkelige transaksjoner med RAKP. Presentasjonene han holder er mindre gode. Han burde byttet ut seg selv for lenge siden, slik at noen andre kunne skape verdier for hans investeringer. Grunnen til at han ikke er byttet ut er at noen ga han all makt og fjernet alle muligheter for at resten av aksjonærene kunne skifte han ut.

Det er ganske oppsiktsvekkende at noen kan mene at han gjør en god jobb med alle bommene, en elendig kurs og risikoen som ikke forsøkes tatt ned. Markedet med de mange tuseners dom er entydig. Den er knusende for styreformannen. Han har feilet totalt og kapitalt i 10 år.
Markedet har ikke troa på at en investering i DNO vil gi dem en god risk/reward.


Det er godt gjort å ha all makt i et selskap som sitter på verdier godt over 16 kr eller 20 kr. og kursen er 8 og noe.
Det er godt gjort å kreve et skyhøyt styrehonorar når aksjonærene sitter igjen med ingenting.
Det er godt gjort å sitte på en kasse på 4 mrd. kr. som DNO gjør og ikke klare å kjøpe tilbake en eneste aksje på kurs 8. Hvor stor rabatt forlanger han?

Oppsiden i DNO er stor. Spørsmålet er om den noen gang blir realisert eller om styret og ledelsen klarer å rasere den. Slik de har gjort før.

Jeg anbefaler deg å ha en mer sakelig tone overfor andre. Jeg anbefaler også å forsøke å lære av historien og feil en kan gjøre. Alle gjør feil, men noen lærer ikke av dem.

God sensommer,
Redigert 18.08.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
PaleRider
18.08.2021 kl 12:14 4150

Ingenting hjelper på kursen. Det er bare ned.
Børsen er opp rundt all time high.
Oljeprisen er opp nesten 1% og til et høyt nivå, nær 70 USD.
DNO derimot er ned. Nå også på gode dager på børsen.
Når børsen eller oljepris er litt ned så krakker DNO.
Når børsen eller oljepris er mye ned, så totalkrakker DNO.

Resultatet er at nivået på DNOs kurs er vanvittig elendig.
Fluefiskeren
18.08.2021 kl 13:00 4075

Alvorlig talt:

Equinor: Ned 0,2%
Akrbp Opp 0,08 %
DNO Opp 0,17 %
PEN Ned 1,23 %
BWE Ned 1,23 %
PNOR Ned 1,51 %

Hva er problemet? At DNO er best på denne lista?

Nå må du gjøre noe med humøret ditt. Ikke bra for helsa dette her. Det virker som du prøver å prate ned kursen.
Redigert 18.08.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
oto1
18.08.2021 kl 13:01 4074

sveipen

Problemet med denne, og forsåvidt andre konspirasjonsteorier, er at logikken henger ikke sammen.
Jeg vet ikke hvor mye dere tenker gjennom "tenkt eksempel" før de lanseres, jeg for min del savner en form for realisme og sannsynlighet.

I ditt eksempel så skal dno kjøpe ca 190 mill aksjer (først 10%, deretter 10%).
Etter at det har skjedd så kan det komme et bud på 4 kr.

OK, hvor sannsynlig er det at dno kursen halvveres i prosessen med at DNO kjøper nesten 200 mill aksjer?
Basert på dagens oljepris, der DNO tjener 2 kr per aksje og har en FCF på nesten 4 kr/aksje, så mener jeg det er vås.
Ja, faktisk så usannsynlig at jeg kaller det vås.

Så for at DNO skal falle til 4 kr så må oljeprisen igjen betydelig ned.

Det kan jo selvsagt skje, er ikke så lenge siden det faktisk skjedde.
Men kom det noe bud på DNO på 4 kr når kursen var lavt nede på 2-tallet?
Nei, det gjorde ikke det.

Om RAKP skal komme med et bud så må de ha finansiering for 100% av aksjene i forkant.
De kan altså ikke bare fremsette et lavt bud og håpe færrest mulig sier ja.

Så da kan vi jo vurdere sannsynligheten for at de planlegger noe slikt:

- RAKP har ikke egen kapital til å kjøpe DNO. Ved utløp av 2Q så hadde de altså 1,5 mill YSD på konto. Vi kan vel være enig i at det er for lite til å kjøpe 50% av DNO?
For å legge frem et bud må de altså skaffe kapital til veie fra eksterne kilder.
En mulighet kan være emisjon.
Er det sannsynlig i og med at RAKP er enda lavere priset enn DNO? Skal Bijan vanne ut billige RAKP der han sitter for å kjøpe et dyrere DNO?
Hvis det er planen hvorfor fikk da RAKP økt tilbakekjøpsfullmakt fra vanlige 10% til 20% på siste GF?
Og hvorfor innfridde de eksisterende lån før tiden slik at RAKP nå er gjeldfri?

For meg virker det som om RAKP har tenkt å bruke eventuell cash de får inn til å kjøpe RAKP aksjer, og ikke DNO.
Men da ser jeg altså på hva de faktisk gjør, og ikke på teorier dere kommer opp med.

Det som kunne vært mye mer interessant å diskutere er hvordan RAKP skal skaffe kapital til å kjøpe 20% egne aksjer.
Med 312 mill aksjer så utgjør det 61,4 mill aksjer, og om vi antar de må betale minst et gjennomsnitt på 12 kr/aksje så snakker vi om et beløp på ca 750 mill NOK.

Jeg ser bare 2 reelle muligheter:

1. Salg av Foxtrot andelen. Det vil trolig innbringe i området 150 mill usd til RAKP, og vil gi nok penger til 20% tilbakekjøp og vel så det.
2. Utskilling av DNO Norge og nedsalg fra RAKP i den forbindelse.
Her ser jeg for meg at DNO Norge fusjonerer med et annet selskap (Okea?), de henter inn noen kroner i den forbindelse, og RAKP benytter anledningen til å selge sin andel av selskapet.

Av disse 2 så synes jeg 2 er mest sannsynlig.
Bijan og de største RAKP aksjonærene er neppe interessert i det som skjer i Norge, og de vil trolig beholde sin utbyttemaskin.
Da sitter de tilbake med 2 utbyttemaskiner (Foxtrot og DNO International) som vil generere utbytter til eierne i åresvis.

Dette er også spekulasjoner, men det er da begrunnet i noe konkret.
Deres spekulasjoner går på at RAKP skal overta DNO billig.
Min spekulasjon går på at RAKP ønsker å redusere i DNO til en god pris.

Deres spekulasjon er ikke backet av noe som helst som hverken har skjedd, eller planlagt å skje.
Min spekulasjon er basert på følgende:
- RAKP har økt fullmakt til å kjøpe 20% av egne aksjer (uten cash).
- RAKP har kvittet seg med all gjeld.
- Svaret er Yes når det kommer spørsmål om det foregår planer om M&A på 2q presentasjonen. (Her tror jeg vi skal vektlegge M og ikke A).

Så får tiden vise om det skjer noe i det hele tatt, og hva som skjer.
Jeg for min del mener i alle fall at min spekulasjon er mer sannsynlig enn din og PaleRiders.
PaleRider
18.08.2021 kl 13:18 4040

Forhold deg til virkeligheten: Henta ut dette for noen dager siden. Med siste dagers nedgang, så er dette enda verre.
Følger DNO oljeprisen, slik du hevdet?

Siste 5 år: Brent 38%, DNO -5% og Aker BP 176%
Siste 3 år: Brent -4,5%, DNO -51% og Aker BP 7%
Siste år: Brent 52%, DNO 42% og Aker BP 42%
Siste 3 mnd: Brent -1%, DNO -11% og Aker BP -3%
Fluefiskeren
18.08.2021 kl 13:25 4022

Dette var da ikke noe svar på det jeg skrev. Du snakket om dagen i dag og jeg korrigerte deg. Det må du tåle.
Redigert 18.08.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
PaleRider
18.08.2021 kl 13:46 4040

Det er bra med synspunkter. Også spekulasjoner.

Jeg har tidligere på tråden sannsynliggjort at RAKP kan finansiere et oppkjøp på dagenes kurs. Det er lov å se bort fra det.
2. RAKP kan trolig finansiere et oppkjøp av DNO.
- RAKP har nesten 45% av aksjene. De kan trolig belånes. Sier vi 50% belåning, så har de 1,8 mrd. kr direkte klar. RAKP har også andre eiendeler
- Om de får kontroll med DNO, så kan de bruke av DNOs kasse som har økt fra Q2. Den var da: USD 454 million eller nesten 4 mrd. kr. Får de ikke kontroll ved et lavt bud kan de gi utbytte. De får da over 2 mrd. kr. om DNO betaler ut kassa og det er færre gjenstående aksjonærer.
- Basert på dagens kurs på kurs 8,1 kr så er hele DNO verdsatt til 8 mrd. kr. RAKP har 45%, så de trenger kun å by på 55%. Med dagens kurs blir det: 4,4 mrd. kr. Så et bud er nok mulig. Særlig om det settes lavt, f.eks. 9 kr., slik at akseptgraden ikke blir 100%.

For hver DNO aksje RAKP får kjøpt, så kan de belåne også denne. Det innebærer at belåningen blir langt mindre enn 50%, ned mot 25%?

At DNO har kjøpt tilbake gjeld, gjør det sikkert enklere å belåne DNO-aksjene mer. De bankene o.l. som vurderer å gi utlån til RAKP med sikkerhet i DNO-aksjer vil ganske sikkert også se på gjelda i DNO om de skal låne RAKP kr til et oppkjøp av DNO med sikkerhet i DNO.

Jeg har liten greie på RAKP. Trodde de ikke hadde særlig gjeld. Hvis denne Foxtrot-greia er så mye verdt så bør det være mulig å belåne den og eller selge hele eller deler av den. De fleste oppegående styreledere vil da sikkert ganske enkelt og raskt kunne gjennomføre et tilbakekjøp. RAKPs styreformann er imidlertid kanskje ikke blant dem.

Dette med utskilling av DNO-Nordsjøen kan skje. Det virker imidlertid rart siden det ikke er lenge siden DNO med dagens styreformann kjøpte Faroe Petroleum. I dag reflekteres dette oppkjøpet ikke i kursen. DNO betalte nær 7 mrd. kr. for Faroe Petroleum .I dag er børsverdien av hele DNO litt over 8 mrd. kr. Så har vi DNO-KRG hvis verdi lett overstiger 13 mrd. Det basert på transaksjonen mellom Shamaran og Total. Så det synes som om Faroe Petroleum nær er verdsatt til 0 av markedet og at det er en heftig rabatt på DNO-KRG. Tenk om DNO ikke kjøpte Faroe Petroleum. Da kunne de delt ut rundt 7 mrd. til aksjonærene. Aksjonærene ville sitte igjen med DNO-KRG og det lille selskapet Origo-Nordsjøen hvis verdi og evne til verdiskaping vi ikke ser snurten av i børskursen. Til verdi av over 14 kr. Så her snakker vi ikke om verdiskaping og synliggjøring av verdier.

Så du tror at:
- Styreformannen først valgte å selge seg ut av Nordsjøen og det beste feltet i Nordsjøen på lang tid til lav pris. Det som i stor grad har skapt Lundin og Aker BP. Det skulle fokuseres på MENA.
- Så valgte styreformannen å gå inn Nordsjøen og inn i Origo og siden betale skjorta for Faroe Petroleum.
- Så skulle styreformannen velge å gå ut av Nordsjøen igjen? På et tidspunkt verdiene ikke er i nærheten av å komme fram. Jeg kan vanskelig se at DNO som er blant de lavest prisede oljeselskaper - over sannsynliggjort ved at markedet setter nær null verdi på Faroe Petroleum - skal kunne gjøre en fordelaktig fusjon med et høyere og mer fair priset oljeselskap. Da snakker vi utvanning igjen. Hvis det f.eks. skulle være med Lundin Energy så snakker vi P/E 14 mot DNOs P/E 4,2. Selvfølgelig blir det noen justeringer, men jeg kan ikke forestille meg at DNO med styreformannens manglede historie for gode salg og kjøp plutselig skal gjøre en knall deal.

OKEA ser heller ikke ut som svigermors drøm. Masse gjeld. Begrenset oppside. Det gir liten mening å fusjonere med dem.

Fusjoner heller med Longboat Energy og gjør H. Hammer til CEO. Så snakker vi.

Da har jeg mer tro på at styreformannen kan gjøre et kupp ved å kuppe DNO. Så kan han snu seg rundt og selge:
- DNO-Nordsjøen til Lundin Energy
- DNO-KRG til Shamaran (som er kontrollert av Lundin).
og stikke hele oppsida i egen lomme, etter å ha gjort DNO øvelsen i RAKP først.

Jeg har ingen tro på at styreformannen vil gi fra seg kontrollen med noe. Det går som en rød tråd i hans virke. Han synes å skulle være enerådende.

Redigert 18.08.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
PaleRider
18.08.2021 kl 13:47 4040

Selvfølgelig tåler jeg det.

Mener du fortsatt at DNO følger oljeprisen over lang tid?
kvirrevi
18.08.2021 kl 13:58 4011

Er det gitt noen indikasjoner på når Brasse vil kunne bli satt i produksjon? Dette feltet vil kunne øke DNOs produksjon i nordsjøen til ca. 25 000 fat daglig.
PaleRider
18.08.2021 kl 14:31 4118

"Det som kunne vært mye mer interessant å diskutere er hvordan RAKP skal skaffe kapital til å kjøpe 20% egne aksjer.
Med 312 mill aksjer så utgjør det 61,4 mill aksjer, og om vi antar de må betale minst et gjennomsnitt på 12 kr/aksje så snakker vi om et beløp på ca 750 mill NOK.

Jeg ser bare 2 reelle muligheter:"

Det er en enkel og åpenbar mulighet. Det er at DNO gir et kraftig utbytte. 1,7 mrd. av de over 4 mrd. de nå har på konto gir RAKP mer enn 750 mill. kr. Det enkle er ofte det beste. Men kanskje ikke for styreformannen.

Det er bare å kalle inn til Ekstraordinær Generalforsamling og øke utbyttet. Der kan styreformannen nesten bestemme hva han vil.

Kanskje han skal gi seg selv en bonus for utbyttet også. Kanskje doble lønna til 12 ??? millioner.
Det etter at kursen er katastrofal og risikoen har vært ekstrem.
Hvis DNO kunne si at dette var pensjonspakka hans - 12 mill. nå og så 6 mill per år, så ville det kanskje vært den beste dealen de noen gang har gjort. Gjerne mer om det må til.
Ut med styreformannen. Inn med H. Hammer.
Tenker kursen hadde gått opp til 15 kr. raskt.
Redigert 18.08.2021 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
oto1
18.08.2021 kl 14:49 4109

Så ditt bidrag i diskusjonen var først at RAKP skulle låne penger til å kjøpe DNO.

Neste at RAKP skulle vedta et ekstraordinært utbytte i DNO for å kjøpe egne aksjer?

Og så til slutt at RAKP skulle øke lønna til Bijan.

Hvem av de 2 første mener du er mest reell?
At RAKP kjøper DNO eller egne aksjer?

Eller mener du at RAKP skal belåne DNO til pipa for å kjøpe DNO og deretter tømme kassa i DNO for å kjøpe egne aksjer?
Hvordan passer det med dine egne risikoanalyser om lav oljepris og slutt på kontantstrøm fra KRG?

Hva skal da betjene gjelda?

Tenk om du kunne tenkt litt før du skriver?
PaleRider
18.08.2021 kl 15:02 4147

Det var litt av et svar. Jeg svarte på ditt spørsmål. Du så kun to muligheter RAKP kunne få 750 mill. kr til tilbakekjøp.
Jeg responderte på akkurat det og mener at hvis styreformannen ønsker så kan DNO gi et utbytte på 1,7 mrd. kr fra DNO. Da mottar RAKP over 750 mill. kr. Var det for vanskelig å skjønne? Var det kanskje en mulighet til utover dine kun to?
Du kan opprette en egen RAKP-tråd om du ønsker å diskutere det.
Du kan også opprette en helt egen tråd om: "Hvordan kan RAKP skaffe 750 mill. kr til tilbakekjøp". Så blir det kanskje lettere å holde en tanke i hodet ad gangen.

Det var en slengbemerkning at styreformannen kunne kreve eller selv bestemme økt lønn for seg selv.
Det synes ikke å være noe samsvar mellom aksjonærenes avkastning og risiko og avlønninga hans. Slik blir det gjerne når en bestemmer alt.

Det mest reelle med dagens kurs som massivt undervurderer DNOs verdier er kanskje at RAKP etter hvert kanskje skjønner at her kan de gjøre store kr. Ved å kjøpe ut de andre aksjonærene i DNO til skampris. Deretter kan de stykke opp DNO og selge delene til høystbydende. Som jeg skrev kan Lundin være en mulig kjøper. De har oljevirksomhet i Nordsjøen Lundin Energy og i KRG Shamaran. Gjennom Shamaran har de helt nylig vist med lommeboka at de er villige til å betale ganske friskt for virksomhet i KRG. Gitt prisen de betalte er vel DNO-KRG verdt over14 kr. Lundin kan sikkert være behjelpelig med brofinansiering for en slik deal.
Kanskje du selv hadde gjort akkurat det om du var i styreformannens sted?

Jeg hadde ikke gjort det. Penger er noe her i livet. Det er mye annet også.
Aksjonærene som har delt på risikoen bør også få sin del av verdiskapingen og verdiene.
Ledelsen bør få en kompensasjon som står i stil med hva de leverer av avkastning og risikostyring.
Jeg hadde gjort noen seriøse forsøk på å synliggjøre verdiene i DNO, forsøkt å skape verdier og fått ned risikoen. Langs de linjer jeg har snakket om mange ganger. Hadde jeg ikke lykkes, så hadde jeg overlatt tillitsvervet til en annen og gitt vedkommende en real mulighet i en viss tidsperiode.
En styreformann bør ikke være viktigere enn et selskap. Det er flust av dyktige folk der ute.
En fusjon med Longboat Energy hadde stått høyt på lista. Ledelsen der har en ypperlig forhistorie. De har klart å skape store verdier. De har klart å sørge for at aksjonærene har fått realisere verdiene på et godt tidspunkt.

Hvis heller ikke dette lykkes, så kunne en fusjon med Genel Energy og eller Lundin Energy/Shamaran på akseptable vilkår. Det innebærer en fair prising. De to første synes å ha en god ledelse. Det underbygger jeg med at mens DNO nå har P/E rundt 4,2 så har Genel Energy rundt 7,6 og Lundin Energy rundt 14. De klarer derfor på en helt annen måte å få fram verdiene og få investorer til å tro på selskapet og derfor være villig til å kjøpe aksjene til en langt høyere pris enn DNO. Det er sikkert en del utbytteinvestorer blant dem.

Styreformannen har imidlertid med sin tidligere innfusjonering av andeler og fusjon med RAKP, behandling av tidligere styreleder BGL og sin egen lønnspakke vist eksempler på mye.



Redigert 18.08.2021 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
PaleRider
18.08.2021 kl 15:32 4101

Jeg ser ingen indikasjoner på det. Jeg stusset også over at DNO ikke slo opp det stort.
Det vil være nyttig å kjenne til når en skal regne på fremtidig inntjening og fair prising.

Du kan forsøke å sende en e-post til DNO. Skriv på engelsk. Still YES/NO spørsmål. Det reduserer risikoen for mumle svar.
For eksempel:
- Will Brasse start up inn 2021
- Will Brasse start up inn 2022
- Will Brasse start up inn 2023
Etc.

Bruk ekstrem stor skrift som kan leses av godt voksne. Da er det kanskje økt mulighet for at du får svar.
Redigert 18.08.2021 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
PaleRider
18.08.2021 kl 15:36 4087

Skal du oppdatere lista di?
Gjerne med utvikling 5, 3, 1 år og siste 6 mnd og siste mnd.
Da ser du elendigheten og at DNOs kurs ikke er direkte koblet til nivået på og endringene i oljeprisen. Bortsett fra på nedsiden.

Oljeprisen opp 0,8% Fra et knall nivå. Nå rundt 69,6 USD.
Akser BP opp litt fra en stiv prising.

DNO raser videre. Fra et krakkelert nivå. Ned over 0,6%
Mens oljeprisen svinger rundt 70 USD, så dundrer DNO ned på hver enste lille svingning ned, og stiger knapt på oppgang.
Resultat et stadig lavere nivå og en stadig mer elendig verdsetting av forventet inntjening. Snart er P/E på 3 tallet.
Ned 10% bare siste uke.
Ned over 50% siste tre år.

Noen presser ned kursen. Det er ganske åpenbart at de skal ha kursen under 8 kr. Sikkert en del som har stopp lossen der. Mange folk liker runde tall.
Det er ikke store kjøpere.

Selvfølgelig kjøper ikke DNO tilbake aksjer.
Redigert 18.08.2021 kl 15:49 Du må logge inn for å svare
velkjent
18.08.2021 kl 16:13 4057

Nei DNO kjøper ikke tilbake på lav kurs!
PaleRider
18.08.2021 kl 16:36 4045

Jeg har ventet i mange år på at dette kvartalet skal inntjeningen og potensialet komme fram i DNO. Slik at DNO kan få en fair kurs.
Det har uteblitt. Tapene vokser.

Dette kvartalet kunne blitt det, men ble ikke helt det siden DNO-Nordsjøen overrasket på nedsiden. Selvfølgelig kom det også en nedskrivning, noe DNO-ledelsen er ekstremt dyktige på. Denne gangen på 100 mill. kr. Markedets dom har vært knallhard. Kursen har stupt siden fremleggelsen. Selv om oljeprisen holder seg høy nær 70 USD og selv om børsene verden rundt er nær all time high. DNO har imidlertid en krak pris.

Så får en håpe at neste kvartal blir bedre. Håpet er der. Tvilen er også der.

På plussida: Denne gangen vil oljeprisen nok trekke opp. Jeg har imidlertid aldri sett at DNO har gjort om contingent rescourses til reservs som følge av økt oljepris i en kvartalsrapport. Kan vi håpe på at noen ressurser blir til reserver pga. økt oljepris og at de da blir lønnsomme å utvinne? Kanskje Bashiqa kommer inn.

På minussida: Blir ekstremt lite overrasket om det kommer en ny uventet ned eller avskrivning. Jeg har ikke oversikt over hvilke boringer og kostnader ved dem som vil slå inn på neste kvartal. Skulle ikke forundre meg om de slår kraftig inn og drar ned resultatet en del. En må imidlertid investere for å finne.

Uklart: Blir positivt overrasket om DNO finner noe. Longboat Energy snakker om at funnratene har gått kraftig opp på norsk sokkel. Det er ikke så rart om det tas mindre risiko i letingen. Så får vi se om DNO er blant de relativt dyktige. Har mine sterke tvil til det.
Se på side 28 i denne presentasjonen:
https://longboatenergy.com/wp-content/uploads/2021/06/Longboat-Investor-Presentation-June-2021.pdf
Norway enjoys above average exploration success1
 Success rates higher every year since 2011
 Overall success rate of 49% in period 2014-2020
 Strong success rate of 67% YTD ‘21

DNOs suksessrate ligger vel godt under dette, eller hva?

God sensommer,
Redigert 18.08.2021 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Prewia
18.08.2021 kl 17:16 3988

De här nedskrivningarna påverkar ju inte kassaflödet o heller inte aktiekursen i normala fall statoil gjorde , .stor nedskrivning påverkade inte aktien alls, men har en känsla av att dno fifflar med detta de vill inte ha stora v8nster på pappret o inte högre aktiekurs heller på annat sätt kan man inte tyda hur lednigen agerar.
TABZE
18.08.2021 kl 19:18 3871

Hvorfor skreves det her så store romaner egentlig? Har dno tullen noe støtte egentlig? Siden mandag 10% ned.
kaedureddfor
18.08.2021 kl 19:21 3879

7 tallet i morgen, viss ikke olja og USA snur.
sveipen
18.08.2021 kl 21:32 3771

Nå vet ikke jeg om mine og Pal sine tanker omkring dette er like, men jeg som du og alle andre aksjonærer i DNO ser at uansett hvor mye penger DNO tjener, stiger ikke kursen.

Ser at du henger deg opp i at jeg nevnte bud på 4 kroner. Jeg skrev 8 eller 4 kroner, alt etter hva kursen er når et bud fremsettes.
Som også du vet, har kursen variert mye de siste ti årene, og mitt tenkte scenario går minst over like lang tid.
Da er det slett ikke utenkelig at kursen kan være 4 kroner når budet kommer.

Hvem tror du forventer et høyt bud fra Mossa?

Kanskje du, men neppe så mange andre aksjonærer.
Når det gjelder finansiering av oppkjøp av 50% av DNO, tenker jeg heller ikke det er noe problem for Rakp.
Å finansiere dette for å få pengene tilbake fra DNO sin egen kasse, tror jeg er det minste problemet om de har slike planer.
Det er ok. for meg at du har god tro på Mossa, men når du ser kursutvikling i DNO, regner jeg med at heller ikke du er fornøyd.
Du må også gjerne kalle alle andre idioter, men pass på at du ikke selv blir den største, om du sitter igjen med massevis av DNO aksjer som etter 10-15 år blir innløst for knapper og glansbilder.
Om Mossa er så dyktig som du gir inntrykk av?
Hvorfor har markedet så stor misstillit til dette selskapet?
Er det selskapet, eller de som leder det som er grunnen?
Jeg vet ikke, men selv om de utvinner olje i en urolig region, føler jeg prisingen er for lav.
Det er også et fåtall analytikere som liker DNO. Det ser man lett på kursmålene de fleste har.
Vi har i mer enn 10 år hørt at det ikke skulle betales utbytte, fordi det skulle nedbetales gjeld.
Ører er utbetalt i dette tidsrommet.
For de som kjøpte DNO for 20 kroner, kan jeg godt tenke meg fortvilelsen.

Det er brukt enorme summer på oppkjøp, mens kursen er like lav?
Hva hjelper dette da for oss aksjonærene?
Jeg som de fleste andre aksjonærene vet ikke hva som er Mossa og Rakp. sin plan med DNO.
Det er vel bare du Oto1 som vet noe om dette, siden du tydeligvis mener dette går veien for DNO.
Å stole 100% på at Mossa vil alle aksjonærer sitt beste, kan vise seg å være en naiv tanke.
I alle fall har de 10 siste årene vist at oppkjøp, statsstøtte og gode oljepriser over tid, ikke har betydd noe for kursen til DNO i dag.



.
Redigert 18.08.2021 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
china
18.08.2021 kl 23:51 3644

Dette blir stygt!
Slettet bruker
19.08.2021 kl 01:09 3597

Kan ikke se denne over 10kr igjen, aldri. Nå er olja også på full fart nedover og da vet vi hvor Dno skal. Mossa har ikke klart å løfte Dno til aksjonærenes beste men er helt frahverende de siste årene. Ikke finner de mere olje selv om han sa foten på gassen for en god stund siden. Dno er nok på full fart til 5 tallet nå og mossa synes det er helt greit..han klarer seg uansett fint med Oslo børs største styre honorar . Tenk på 2005 da de fant olje og folk var helt i fistel med kursmål helt opp i 600 og tawke skulle gjøre Dno større en Statoil. Nå er det vel på tide å stikke fingern i jorda og se at alt i Dno er feilslått, at kursen skal over 10kr igjen, anser jeg som meget liten.
Jonky
19.08.2021 kl 10:51 3310

Nå er Dno verdien så og si det samme som prisen de betalte for Faroe for to år siden. Fasinerende at folk her synes dette her ser riktig så bra ut😄
kvirrevi
19.08.2021 kl 11:18 3234

Litt kryptisk kanskje, men kommentaren til det er vel kanskje at det er akkurat derfor at folk synes dette ser riktig så bra ut. Dvs. at "folk" ser at DNO kan skape store verdier i Nordsjøen og i Kurdistan og at selskapet har fått og vil få e enda sterkere balanse i tiden fremover.

Det er vanskelig å vurdere hva verdien av Faroe oppkjøpet er i dag, men det er bare å konstatere hva prisingen av hele DNO er. DNO har nok en plan for å få til verdiskapning for Nordsjøvirksomheten, og selskapet er aktive både med leting på ulike felt og utbygging av Brasse.
Fluefiskeren
19.08.2021 kl 17:49 2964

Var det noen som sa at DNO ikke følger oljeprisen?
jantt
19.08.2021 kl 17:51 3035

Det er da en frygtelig uge dette her.
Kursen falder og falder og ser ikke ud til at stoppe. 14 % fald på en uge uden nogen form for nyheder. Hvad sker der ?
Gad vide hvor vi ender henne ?
hofa
19.08.2021 kl 17:57 3031

Jantt vi har været med her i mange år og det går jo op og ned, men hvis DNO har toppet for denne gang forstår jeg ingenting, jeg sælger på 19, som jeg har gjort 3 gange før. Den norske kr er også gået i dassen.
jantt
19.08.2021 kl 18:06 3020

19 kunne værre dejligt, men ser den ikke i den kurs.

Sidst den tog stort dyk fik jeg købt en masse og tjente nær ved 90 %.

Nu er jeg dog fyldt helt op ned DNO aktier og kan ikke købe for mere ved disse lave kurser.

Må bare vente og se om den ikke snart kommer op igen