BWO - pengemaskinen ingen vil ha

Rimdrim
BWO 03.08.2021 kl 15:59 244562

Dette begynner smått å bli komisk.. Jeg kan per dags dato ikke finne et eneste selskap på børsen som er mer underpriset enn BWO. Til og med Jinhui må se seg slått her.. med oljepris på 70dollar skulle BWO glatt ha stått i 80. hvor er det frykten hviler blant folk der ute?
Redigert 03.08.2021 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
arnie966
25.07.2022 kl 12:18 6751

Markedet priser hvertfall BWO som om at det " matros " beskriver muligens er mye rett i. Investorene er ikke villig å kjøpe denne til over 30kr, hver gang den passerere 30 faller den til 25-26kr. Jeg har tjent litt på denne med innganger 25-27kr og seller på 28-30kr. Men har alltid en fast buffer for langsiktig for har trua på at det skal løsne og kansje vi skal se 40 tallet en gang
Matros
25.07.2022 kl 12:43 6987

Helt riktig. Markedet sier at reinvesteringsrisikoen til selskapets kontantstrøm er for stor, og verdsetter selskapet på en løpende utbytteyield på 6-8 pst, ex bwe eiendelene. Trikset med å dele ut bwe aksjer så de rett gjennom. Når markedet blir mer komfortable med selskapets nyinvesteringer vil aksjen gå. Jeg ser ingen slike katalysatorer nå. Et nytt fpso prosjekt vil i første omgang øke prosjektrikoen.
oto1
25.07.2022 kl 13:12 6933

Matros

Jeg skjønner ikke så mye av det du skriver..

Aksjekursen bestemmes av fri kontantstrøm, noe jeg er langt på vei enig i, Hvordan BWO's cashsituasjon i et normalt kvartal er ser du her: https://prnt.sc/ehSMUh8FOBw-
Her ser du at driften tilførte BWO 148 mill usd i 1Q, inkludert Barossa pre funding. Så ser du at usdm 84 ble brukt ifm Barossa, hvorav BWO betaler halvparten (JV partner betaler den andre halvparten).
Videre har BWPO redusert gjeld med usdm 56, og betalt noe i renter og utbytter.
Salg av fpso har tilført 27musd.
Så cashbeholdning noe ned i kvartalet, men det er vel som forventet når de er midt i investeringsfasen på et stort prosjekt som Barossa er.

Så skriver du at kontantstrømmen ikke har noen betydning, men avkastningen på fremtidige prosjekter.
Eh, er ikke kontanntstrøm et resultat av tidligere investeringer, og er ikke kontantstrøm fremtidig neddiskontert avkastning?
Fri kontantstrøm kommer naturligvis til å bli mye bedre når Barossa er i produksjon, og man begynner å høste av investeringen som er tatt.

I andre innlegg så skriver du at hadde det ikke vært for nedskrivninger så ville bunnlinja vært blodrød?
Er jo nedskrivninger som til tider har gjort bunnlinja blodrød. Skjønner du selv hva du skriver?

Videre virker det som om du tror at långivere etc er ute etter å "ta" BWO.
Det tyder jo på en total mangel på forståelse av hvordan dette fungerer.
Alle (utbygger, långivere, JV partner pog BWO) har en felles interesse i at prosjektet går etter plan og er lønnsomt for alle parter.
Utbygger ønsker FPSO levert på tid og til kost for å selv få inntekter og ivareta sine leveranseforpliktelser. Det er katastrofe for utbygger om dette ikke går bra.
Långivere er interessert i å få renter på sine utlån. De ønsker ikke å overta et halvferdig utbyggingsprosjekt på noe de ikke kan.
Og selvsagt ønsker BWO og JV det samme for å få avkastning på sin investerte kapital.

Når det gjelder utdeling av BWE aksjer til aksjonærene så er ikke BWE og oljeproduksjon i egen regi BWO sin kjernevirksomhet.
BWE var Arnets baby, og han kommer snart til å være ute av BWO fullstendig.
Ingen dramatikk i det whatsoever.
Men det er derfor Arnet har solgt sine BWO aksjer, og det er derfor BWO deler ut sine da BWO ikke er et investeringsselskap.
BW Ideol er en mer strategisk plassering, så den posten blir trolig beholdt i uoverskuelig fremtid.
Og nei, utdeling av BWE aksjer er ikke å betrakte som et salg av assets for å dele ut utbytte.
Heller tvert om. Det er snakk om å dele ut aksjer man ikke trenger eller har noen planer med. Hadde BWO trengt pengene kunne de solgt aksjene og brukt pengene til drift.

JanOrge
25.07.2022 kl 13:17 6944

Så du mener at aksjen vil gå "når" markedet blir komfortable med nyinvesteringene? Du har moderert slakten fra i går...
oto1
25.07.2022 kl 14:41 6887

Hvis det er investeringer man er redd for så er neppe BWO rette aksjen å sitte i.

Barossa vet vi om, det er et prosjekt til 4,6 mrd usd, som skal produsere i 15-25 år fra 2025.

Hvis det skremmer vannet av en så er det et tilsvarende på gang:
https://newsweb.oslobors.no/message/563462

Dette er prosjekt som bwo nå fokuserer på.
Dvs ikke tradisjonelle FPSO prosjekt med kontrakter på 5 år+, men infrastrukturprosjeter med lang levetid. For denne 18-25 år.

Det kan komme tradisjonelle fpso prosjekt og, men primært så satser bwo på gigantene som skal generere solid cashflow i 20 år+ fremover.

Barossa i 25, denne i 26.
Matros
25.07.2022 kl 17:26 6893

Skjønner godt at du ikke skjønner det jeg skriver. Det er helt ok, alt blir jo litt vanskelig. Formuleringer blir viktigere enn poenger. Vi matroser snakker fra levra, ikke så flott som deg. Men la meg prøve en gang til.

I 2002 hadde bwo en avkastning på sysselsatt kapital på minus 5 pst. I 2022 var den snudd til ufattelig dårlige 2 pst. I første kvartal var den knappe 5 pst. Disse tallene inkludere catcher prosjektet, som tilsynelatende har gått bra. Avkastningen på kapitalen har likevel vært vesentlig lavere enn renten på lånene. Elendig lønnsomhet gjør bærekraften i utbyttene usikre på sikt.

Den katastrofale lønnsomheten skyldes at selskapet har priset prosjektrisikoen alt for lavt. Det faktum at de fortsetter å ta nedskrivinger, tyder på at deres anslag fortsatt er for optimistiske. I min bok er det lite betryggende. At selskapet ikke guider på etbitda bidrag fra barossa prosjektet misliker jeg sterkt. Ny sjef og store inside salg fra styreformannen skaper i tillegg usikkerhet.

Med dette bakteppet er investorene i stor tvil om lønnsomheten på barasso prosjektet. Store forstyrrelser i globale verdikjeder øker usikkerheten ytterligere. Markedet vurderer prosjektrisikoen som så stor at rabatten på underliggende verdier kan synes stor.

Jeg synes denne risikoen er ekstremt lite attraktiv. Går de på en skikkelig smell her, kan aksjen gruses. Hvorfor sitte med slik prosjektrisiko, når selskaper som odfjell technology lett kan gå 100-200 pst, men shelf kan gå 500 pst.

Oljeselskapene har historisk vært flinke til å laste prosjektrisikoen med fpso,er på offshore selskapene. De har ikke tatt sin del av risikoen. Du må gjerne tro at oljeselskapene er bwo sin beste venn, men det har ikke vært tilfellet historisk.

For orden skyld. Jeg har solgt. Jeg lurte en stund på om selskapet kunne få økt interesse ettersom infrastruktur asset kan få svært hyggelig prising, selskapet har også en viss grønn profil. Det skjer ikke før selskapet får orden på prosjektrisiko og lønnsomheten, eller klarer å selge til investorene at nå er ting annerledes. Å selge bwe på kr. 27, når det her ligger verdier for det dobbelte var verdiødeleggende, og en elendig start for den nye sjefen.

Det er greit å være litt tøff i tryne for å få igang en diskusjon. Likevel er bidragene mine her på forumet nå i ferien, ikke bare et resultat at strandferie er litt kjedelig, men at jeg faktisk ønsker i bidra litt til forumet. Har hatt stor glede av det selv, og synes det er mange flinke folk her.

JanOrge
25.07.2022 kl 19:15 6832

Hvis avkastningen på sysselsatt kapital er 5 prosent på ett kvartal som du skriver over her; Hva tenker du er dårlig med det, og hva mener du den bør være?
Redigert 25.07.2022 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Pervorisk
25.07.2022 kl 19:49 6868

Q122 tall:

EPS: USD 0,26…NOK 2,50
Ebitdamargin: 43,8%
Roe: 11,9%
Roce: 5,6%
Cflo/aksje: USD 0,8…NOK 7,9
Netto rentebærende gjeld: USDM 607,3…ned fra 1068 i Q120

Alltid risiko der ute, men basert på det jeg leser i Q-rapporter mm - så synes jeg caset er meget interessant.
Matros
25.07.2022 kl 20:04 6961

De 5 pst, er annualiserte tall. De fleste industriselskaper har mål om det dobbelte. Hvis markedet hadde trodd det var mulig for bwo, ville aksjen handlet over bokført ek.
viva1
26.07.2022 kl 00:35 6949

BWO sine covenants i forbindelse med lån/obligasjoner setter en årlig utbytte begrensning på musd 45 per år. Nå er det 25 musd i kontanter og 20 musd i tingsutbytte i form av BWE aksjer. Jeg syntes det er tull at børsnoterte selskaper eier aksjer i andre børsnoterte selskaper, så jeg har ingenting i mot at BWO deler ut sine BWE aksjer som utbytte til sine aksjonærer.
Pervorisk
26.07.2022 kl 07:31 7164

BWO leverer infrastruktur for olje og gass til havs, og er ikke et "oljeselskap".
Barossa f,eks er LNG.
Er vel ikke helt utenkelig at det kan dukke opp muligheter i EU.
Først i "køen" er Gato do Mato....
JALLA
26.07.2022 kl 11:39 6990

BWO: OVERFØRT EIERSKAP OG DRIFT AV FPSO TIL PEMEX

Oslo (Infront TDN Direkt): BW Offshore har med effekt fra 22. juli overført eierskap og drift av FPSO "YÙUM K'AK'NÁAB" til Pemex, ifølge en melding søndag. Overføringen er i henhold til vilkårene i den 15-årige FPSO-leiekontrakten som startet i 2007. Etter overføringen har BW Offshore ingen forpliktelse til å levere ytterligere operasjonelle tjenester til Pemex. TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Hvor mye vil dette si for BWO økonmisk?? Tar jeg feil men mener å ha skumlest at det vil utgjøre rundt USD400 mil? men dette kan jeg ikke si sikkert
oto1
26.07.2022 kl 14:04 6904

Matros

BWO genererte ikke noe kjempeoverskudd hverken i 2020 eller 2021. Det er helt korrekt.
Mye av dette skyldes omstilling fra tradisjonell FPSO virksomhet til infrastruktur prosjekter.
Av 14 FPSO'er så står 4 av de for 98% av backlog, resten blir avskrevet og solgt i høyt tempo for tiden.

Men driften går bra: https://prnt.sc/5vSUOEKphxbx
Cash flow fra drift i 2021 var 510 mill usd, eller ca 5 mrd NOK.
Det utgjør ca 27 kr per aksje, altså over dagens aksjekurs.
Sjekk om dine kandidater har en årlig cashflow fra drift som overstiger markedsverdi..

Tror ikke du trenger å bekymre deg så veldig om avskrivninger heller.
Jeg har ikke full oversikt over hva det enkelte fartøy er verdsatt til per nå, men mye er allerede avskrevet.
Og fortsatt utgjør egenkapitalen ved utløp 2021 usdm 1021, forøvrig opp fra musd 945 ved utløp 2020.
Det utgjør ca 52 kr/aksje, og er det doble av dagens aksjekurs.

Videre kommer det til å skje mye nå i 2022 med disse eiendelene:
Joko Tole: Solgt. Vil frigjøre ca 50musd. https://newsweb.oslobors.no/message/551815
Cidade de São Vicente: Solgt for hugging. https://newsweb.oslobors.no/message/553052
Umuroa: Solgt for hugging. https://newsweb.oslobors.no/message/556410
Polvo: Solgt til BWE for 50 musd. Oppgjør til neste år. https://newsweb.oslobors.no/message/559724
YÙUM K'AK'NÁAB: Overført til Pemex

I tillegg så har trolig BWO lagt ut Abo og Sendje Bjerge for salg, så får vi se om de blir solgt i år.
Om de blir det så har BWO kvittet seg med 7 stk FPSO'er i år, og frigjort kapital / salgsinntekter kommer til å bli brukt på Gato Do Mato prosjektet i Brasil.

BWO er på vei mot et "nytt" selskap med færre FPSO'er, men der de gjenværende er cashmaskiner som kommer til å operere leeenge.

Ellers er internkravet på avkastning på prosjekt som Barossa >15%, kommunisert flere ganger tidligere.

Slettet bruker
26.07.2022 kl 16:52 6794

Utmerket oppsummering.

Den svære cashflowen brukes som kjent i betydelig grad til å nedbetale gjeld slik at selskapet blir gjeldfritt om få år om en ser bort fra barossa. Det blir heller ikke feil at cashflow brukes til delfinansiering av BWOs andel av barossa. Hvor vellykket barossa blir for BWO gjenstår å se, men suksessen med Catcher gir vel grunnlag for optimisme. At selskapet har hatt og ennå har en del "gammel drit" i balansen, er i det store bildet lite interessant så lenge vi taler om kurser under 50.
Matros
26.07.2022 kl 19:56 6680

Hei

Takk for godt innspill. Her er noen tanker fra meg. Bwo har en netto gjeld på 600+ og markedsverdi på i underkant av 500, total ev på 1100.

Selskapets ebitda i q1 var 80, og kraftig ned fra året før. Jeg har prøvd å forstå selskapets ebitda utvikling fra kvartal til kvartal, men synes dette er krevende, og synes ikke selskapet gjør en god jobb. Alle andre selskaper klarer å sette opp en tabell som viser endringer fra kvartal til kvartal på ebitda nivå.

Hvis vi sier at 300 mill på årsbasis er fornuftig for de neste to årene i snitt, er selskaper priser til ev/ebitda 3,7. samtidig vet vi at tidlig 2025 utløper kontraktene på selskapets to viktigste fpso, er, mens den siste varer et par år til. Lånene har også forfall før kontraktene utløper, noe som sier noe om bankenes vurdering av risikoen. Dersom ingen kontrakter fornyes, får bankene tilbakebetalt lånet og aksjonærene tilbakebetalt markedsverdien, sånn omtrent. Da blir avkastningen på aksjen null.

Oppsiden i bwo består derfor av tre forhold. Den første er utøvelse av opsjoner fra 2025 og utover. Her er det all grunn til å tro at det kan være verdi, men krevende for meg å vurdere. Når mange båter nå sendes til skrap, er det verdt å merke seg at selskapet var svært optimistiske for forlengelser på mange av disse tidligere. Jeg skjønner at sannsynligheten for at de blir utøvd er høyere enn for gamle baljer, men krevende for med å vurdere riskoen. Det er verdt å merke seg at det bestilles rekordmange fpso i år og trolig neste år, så markedet vil være godt forsynt med fpso, om de må ut å finne nye kontrakter. Dersom opsjonene blir utøvd for kun ett eller to år av gangen, slik som har vært vanlig, vil markedet gi denne kontantstrømmen en meget lav prising.

De gamle baljene kan gi noe mer cash og stjålet har litt verdi det også

Resten av oppsiden skal komme fra barossa og prosjektet i Brasil. Her synes jeg guidense fra selskaper er elendig. De sier at prosjektet skal ha en internrente på 15 pst internrente. Internrente er et tulletall hvis man ikke vet hva slags belåningsgrad som ligger til grunn for beregningen, og hvor mye egenkapital. 15 pst internrente er heller ikke spesielt høyt for et svært krevende prosjekt som dette. Internrente er ikke det samme som avkastning på sysselsatt kapital, men det vet du. Alt det viser er at infrastrukturfond, banker og oljeselskap ikke har gitt mer en absolutt nødvendig. Selskapets historikk vedrørende prosjektrisikoen er tvilsom, som tidligere kommentert. Så jeg står ved tidligere kommentaren at småsparerne på forumet, ikke vet en dritt om riskoen her, slik som meg selv. Profesjonelle investorer er avventede. Det eneste som er sikkert er at dersom det kommer en overskridelse, er vi på forumet de siste som får vite det.

Dersom selskapet lykkes, vil markedet vurdere prosjektrisikoen som lavere. Da vil også aksjekursen kunne stige. Mitt poeng ar at jeg ikke skjønner hvorfor investorer som ønsker eksponering mot en supersyklus velger en aksje med svært begrenset operasjonell gearing mot økte investeringer fra oLjeselskapene. På neste års inntjening har pgs, subsea 7, shelf, odfjell technology, odfjell drilling, like lave ev ebitda multipler, og tjener enda mer året etter. Bwo er i mye større grad et spørsmål om markedet får tillit til bwo sin prosjektstyring. Oppsiden mer begrenset, nedsiden stor. Uinteressant for meg, men smaken er som baken.
Slettet bruker
26.07.2022 kl 20:44 6616

oto1 klarer jo å kommentere om han vil, men jeg undres over at du tilsynelatende ikke medregner egenkapitalbetalingen på barossa (som uansett har en større eller mindre verdi om prosjektet i det minste går i balanse) og verdien av andelen av BWE. Vi er mange som ser BWE +/- 100% opp om ett år eller to, noe som innebærer verdi på ca 20 kroner pr BWO-aksje.
Matros
26.07.2022 kl 22:36 6517

Flaut, bwe skal med. Viser at selv den beste kan slurve litt på ferie. Enig at bwe er undervurdert. Tenker at innskutt ek i barossa prosjektet til en viss grad ligger i dagens markedsverdi på ev/ebitda beregningen. Har ikke tro på noe alt for finmasket sum of The part beregninger, aksjer er ikke alt for komplisert. Men for all del, her har investorer ulike tilnærminger.
desirata
27.07.2022 kl 06:36 6451

BWO har aldri tjent penger. Ble oppretta rundt år 2000 fordi Bergesen ville benytte gamle avdanka VLCC. Gikk konk i finanskrisen og måtte refinansiere av Sohmen.

Status neste år er at de vil ha 3 units i drift, Catcher, Adole og Pioneer. Alt annet skal avhendes, det er bare single hull scrapping candidates likevel. En kan da stille spørsmål om de vil fortsette med kun 3 units, muleg de selger seg ut til SBM, Modec, o.l.

Carl Arnet har lekt seg med selskapet til stor personlig vinning, fikk en av Norges høyeste pensjons pakke., men vil enda ha mere. Holder på med BWE nå. Sammen med Sohmen dårlege aksjonær policy, har jeg et råd til BW aksjonærer: selg ut og stay away fra alt BW holder på med !
Matros
27.07.2022 kl 08:53 6344


De fleste av investorene på denne tråden synes å tro at bwo er billig og penger på gata. Invester aldri i aksjer hvis du ikke skjønner hvorfor kursen er der den er. Årevis med elendig verdiskaping innen fpso området gjør at investorene priser aksjen på en direkteavkastning på 10%,,justert for bwe. Yielden kan utgjøre et gulv, gitt at prosjektrisikoen ikke materialisere. Å tro at selskapet skal prises på boka eller noen kompliserte sum og the part analyser har jeg liten tro på.

Kilden til elendig avkastning er dårlig vurdering av prosjektrisiko. Selskapet er nå i gang med prosjekter med større prosjektrisiko enn tidligere, samtidig som ledelsen er ny. Enn internrente på barossa prosjektet på 15 pst synes alt annet enn høyt. Du får internrenter på over 15 pst i ordinær shipping med lange kontrakter på 10 år i dag, uten prosjektrisiko. Ut i fra hva jeg kan se, er ikke prosjektrisiko nevnt ett eneste sted på denne tråden. Det tyder på at få forstår risikoen de tar i aksjen, selv om det er mange flinkiser her som retter og justerer.

Aksjen mangler positive katalysatorer de neste 12. månedene. Nye prosjekter vil kun øke usikkerheten. Utbytte vil neppe bli hevet, særlig etter tullet med utbytteaksjer. Tror dere Schibsted vil dele ut adevinta aksjene som månedlige utbytter, fy faen så dumt. Hvorfor deler de ikke alt ut nå, neste kvartal. Frem til dere har mottatt aksjene vil dere risikere nye verdiødeleggende nedsalg fra selskapet. På den andre siden skal det bare en liten antydning om kostnadssprekk til før aksjen tanker………mye. Positive triggere finnes riktignok i bwe, men da kjøper man jo bwe.

I mellomtiden har selskapet hevet seg på fornybar bølgen med massiv negativ kontantstrøm i flere år fremover. Å gi oss innsikt i kontantstrømmene fra barbarosse vil de ikke. Ikke en gang å forklare endringene i ebitda fra kvartal til kvartal klarer de.

Du skal aldri sitte med en aksje om du ikke.
- skjønner hvorfor kursen og verdsettelsen er der den er
- skjønner risikoen, spesielt den selskapspesifikke,
- kan identifiser klare trigger som kan gi momentum og synliggjøre verdiene i aksjen de neste 12 månedene.
- kunne forklare ovennevnte punkter på 3 minutter.

Det klarer ikke jeg, og har tatt konsekvensene og solgt meg ut. Tror nok mange andre her på tråden bør stille seg de samme spørsmålene


Vorge
27.07.2022 kl 09:04 6317

Du skriver at selv den beste kan ta feil Matros. Jeg tror ikke du er i den kategorien når du glemmer å regne med bwe-posisjonen som asset - eller når du mener at store nedskrivinger bedrer bunnlinjen.

Men du skal ha takk for at du bringer litt debatt inn i denne tråden! Det har vært vesentlig mer nyttig lesing her inne siden du dukket opp for noen dager siden. Og jeg synes du har noen gode poenger også. Det er lett å se seg blind på ting - og glemme å lete etter negative faktorer hvis man forelsker seg i en aksje.

Jeg er fremdeles stålbull på bwo - og tror tålmodighet vil lønne seg her. Og jeg tror kvartalene fremover vil bli gode for aksjonærene.
Matros
27.07.2022 kl 10:26 6226



Takk for det.

Selskaper tar ofte store ekstraordinære nedskrivinger i ett enkelt. Året etter bli avskrivningene lavere, og overskuddet høyere. Kapitalavkasningen øker også med høyere teller og lavere nevner. 5 pst kapitalavkasning for bwo i første kvartal, er derfor et juksetall og reell avkastning er mye lavere.

Jeg håper bidragene mine løfter debatten på tråden videre, for det trengs. I aksjemarkedet må du hver bidige dag gå gjennom om forutsetningene for caset ditt holder. Da kan det være litt ubehagelig med en storkjefta matros som meg. Flinkisene drar da opp karakterboka…. He he. Enkle og kjente mekanismer som avdekker at usikkerheten brer seg. Bra

Likevel, stor takk til alle som bidrar. Så får vi ha litt takhøyde
Soprano1111
27.07.2022 kl 10:47 6234

BWO vil komme, og inntil videre får man nesten 10% direkteavkastning. Det er ikke mange aksjer på OSE som gir. På børsen er det mulig å finne billige selskaper FØR markedet våkner, slik har det vært og slik vil det alltid være. Hvis det ikke var slik ville det ikke vært like spennende å investere på børsen. Min kalkulator gir MEGET attraktiv prising av BWO, både hvis man regner multippel og direkteavkastning:
- steady state EBITDA regner jeg nå USD85m (etter salg av de siste enhetene), FØR Barossa og evt det nye prosjektet
- selskapet renner over av cash, det gir muligheter for å drysse penger på aksjonærene eller funde nye prosjekter
- når man beregner kurs på "basisvirksomheten" må det korrigeres for innskudd Baross, aksjepost i BWE og investering i BWI
- basisvirksomheten prises da til rundt 2,5x EBITDA. Det ER lavt, og man kunne lett sett for seg prising på 5-6x.
- Direkteavkastning på 10% bra, og det er helt topp å få deler av utbyttet i form av BWE-aksjer (jeg forstår ikke at utbytte i form av BWE-aksjer er problematisk i det hele tatt). Jeg vil heller ha eksponeringen direkte gjennom eierskap, enn indirekte gjennom BWO. At BWO og BWE "skiller lag" har lagt litt i kortene, og dette er en fin mulighet å få gjennomført det på fra BWO sin side (i tillegg til at det smører aksjonærene i BWO).

Et moment man som investor bør ta med seg er at selskapet er "overlikvid", og når regnskapet "tillater det" vil derfor utbytte økes evt i kombinasjon med et tilbakekjøpsprogram. Det er ikke mye til tilbakekjøpsprogram som skal til før reprisingen starter. Reprisingen vil komme uavhengig av tilbakekjøp, det er bare et spørsmål om tid, men jeg er rimelig trygg på at tilbakekjøp vil komme hvis ikke kursen etter hvert går "av seg selv".

Når det gjelder avkastning på shippingselskap må man ta med om det er snakk om børsnoterte selskap eller ikke, hvlken motpartsrisiko det er snakk om og hvor viktig er residualen for den totale avkastningen. Det er mange som har brent seg på tradisjonell shipping de siste årene. Jeg styrer iallfall unna mange av disse "strukturerte" prosjektene som er i markedet fra tid til annen. Ofte stor residualrisiko, som er vanskelig å beregne - OG undervurdert motpartsrisiko. Jeg skal være enig i at transparansen i BWO kunne vært bedre, men når det gjelder avkastning på de nye prosjektene er jeg ikke bekymret (enn så lenge de holder investeringskostnaden under kontroll). I tillegg kan man sove MEGET godt om natten ifht motpartsrisikoen.

Oppsummert så vil det komme en reprising av BWO, og inntil da kan man sette seg i stolen og vente på sikre og solide kvartalsutbytter fra selskapet. At noen er uenige er fair, men uansett utgangspunkt er det vanskelig å se at det finnes noen nedsiderisiko i BWO. Om markedet går til h.... vil kanskje alt følge med, men aksjer med såpass stor og sikret direkteavkastning som BWO bør være skjermet fra de helt store fallene. Her er det mao oppsiden man skal se på!

Soprano1111
27.07.2022 kl 12:02 6176

Bare for å avklare EN ting som er viktig når man ser på direkteavkastningen i BWO.

Det er nevnt før på tråden at det som begrenser utbytte (og indirekte tilbakekjøp) er lånecovenant. Den lånecovenanten er som følger, ref Q1 presentasjonen:

- Maximum dividend permitted under loan covenants is the higher of i) USD 0.25 per share (USD ~45 million) annually and ii) 50% of net profit according to the latest annual financial statements (2021)

Per nå er det mao maks USD45m i utbytte og tilbakekjøp. Jeg er rimelig sikker på at dette blir revurdert når regnskapet for 2022 blir avlagt. Annualiserer man Q1 vil utbyttekapasiteten i 2022 dobles. Med den operasjonelle kontantstrømmen som selskapet her, i kombinasjon med kontantbeholdningen, er det derfor ikke usannsynlig at en kraftig økning i utbytte kan ventes over nyåret.

Så kan det selvsagt være at det nye prosjektet kan medføre noe strammere likviditetsstyring enn et "frislipp" av utbytte/tilbakekjøp, men kanskje får vi noe mer innsikt i Q2 rapporten rundt dette.

En siste ting; det at de har økt årlig utbytte fra USD25m til USD45m er et signal om at de vil fremstå som mer aksjonærvennlige, og mer lydhøre ifht de signaler som markedet gir. Historisk har BWO vært litt "kjedelig", og med en majoritetsaksjonær som kanskje har fremstått som litt "egenrådig". Dette er i ferd med å endre seg. Den som ikke ser det, og som ønsker å stå igjen på stasjonen må gjerne det - men på børs må man hive seg på før det er for sent.

Jeg vil tro at de som har lest mine tråder om selskapet har sett at jeg definitivt har hatt mine "utblåsninger" mot selskapets ledelse/styre. Slik sett vil jeg påstå at jeg ikke er positiv til selskapet "uansett hva som skjer", og er derfor mer enn villig til å lytte til kritiske blikk. Og det har vært en del ting å "peke på" de siste årene, slik som kommunikasjon, nedkskrivninger, innsidesalg (Arnett er nå heldigvis utsolgt) og investeringen i Ideol. Samtidig synes jeg å lese mellom linjene at det nå jobbes med aksjekurs både på KORT og lang sikt, altså ikke bare ha 20 års brillene på. Økt utbytte, bedre kommunikasjon under resultatfremleggelse (dere kan lytte dere gjennom Q1 i år vs Q3 og Q4 i fjor så skjønner dere hva jeg mener) salg av non-core assets, nye prosjekter (selskapet har en veldig god posisjon i sin sektor, det skal ingen ta fra de)...alle eksempler på at det jobbes godt og for ALLE aksjonærers beste.

Ingen grunn til noe annet enn å sitte stille, evt kjøpe mer :-)
Redigert 27.07.2022 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Matros
27.07.2022 kl 12:54 6191

Takk for glimrende innlegg. Spennende tanker at selskapet vil øke utbytter eller tilbakekjøp. Gleder meg til å lese dine kommentarer til q2. Økte utbytter vil gi økt aksjekurs, men selskapets historikk vil fortsatt gi rabatt til underliggende verdier. Prosjektrisikoen er fortsatt reell, selv med økte utbytter.
JanOrge
27.07.2022 kl 14:00 6214

Meget godt innlegg Soprano1111. Og takk til Matros for å vekke oss litt med sine synspunkter.
Klokavskade
28.07.2022 kl 14:53 6003

Kan jo få en saftig bud på Sendje Berge og Abo før Q2 den 29.8. Og vipps så er vi opp 10-15 kroner!
Klokavskade
28.07.2022 kl 14:53 6112

Kan jo få en saftig bud på Sendje Berge og Abo før Q2 den 29.8. Og vipps så er vi opp 10-15 kroner!
Klokavskade
29.07.2022 kl 10:28 5902

Knallbra Oto1. Ikke rart at TA viser kursmål på sikt på 80. ER folket bnå begynt å våkne?
Bwo eier 26,8 % av BWE.
Bwo eier 53 % av BW Ideol
Utbytter bpde i BWO i cash og BWE aksjer hvert kvartal
Etter siste oppdatering har Cobas økt sin eierandel fra vel 5 til 6,6%
Nylig meglerkursmål NOK 42.
TA på sikt viser opp mot 80
Slettet bruker
29.07.2022 kl 10:39 5890

Tja...

Tenker denne vil gå pent mot Q2. Dobla beholdning av CFD er på 25,44
Klokavskade
29.07.2022 kl 13:21 5803

Ser i hvert fall bra ut foreløpig. Motstand ved 25,92 ser ut til å være brutt. Så da ser i hvert fall jeg frem til neste på 34,70.
inference
29.07.2022 kl 20:36 5629

PerUlv,

Spør av nysgjerrighet. Hvorfor bruker du CFD’er? Antar det er et kapitallett høyrisikobet av medium langsiktighet? Hvor handler du de og er BWO likvid?
Klokavskade
01.08.2022 kl 09:00 5256

BWO flger som kjen oil price index. Den steg 4-5% fredag kveld!
Slettet bruker
01.08.2022 kl 09:27 5254

Hei Inference...

Jeg handler CFD er på grunn av gearingen. Skyhøy risiko så dette instrumentet passer kun et fåtall. Over 75% taper penger. Når det gjelder BWO er denne noe kjedelig men relativt enkel. handler man CFD er er man totalt avhengig av charts og evnen til å tolke disse opp mot fundamentale og makroøkonomiske forhold. Av aksjer som er "noe mer spenstig" er jo BORR og PGS, hehe... SUBC er grei. Likeledes FRO mf. Jeg bruker CMC som market maker men kjenner også godt til IG. Begge er solide og trygge. Har vel benyttet CMC "noe frem og tilbake" siden Peter Crudas startet selskapet tilbake i tidlig "Juratid", hehe..

Når det gjelder tidsperspektiver er dette alt fra timer til år avhengig av instrument og de underliggende omstendigheter. PGS, BORR og BWO er 70% langsiktig og 30% trading. I Olje og S&P-500 er tidslinjen alt fra minutter til dager. Og det viktigste. I alle posisjoner, kjøp som salg legges chartene til grunn gjennom støtter og motstand, trendlinjer og formasjoner etc etc og ikke minst ulike Oscillatorer.
Klokavskade
02.08.2022 kl 19:38 4993

Indexen duppet i går, men er på god vei oppover i kveld. Kan bli en bra BWO dag i morgen.
Klokavskade
09.08.2022 kl 19:43 4226

Jeg også øker. De tjener penger som gress. Nærmer seg utbyttedato, og så venter jeg i spenning på "ryktene" fra 17.7 om en heftig budrunde på Sendje Berge og Abo. I disse superyklustider er aksjen fin å sitte i. Må forsere topp på 29 for Golden Cross, kan skje kjapt. Oil index fortsatte opp i går kveld! . Bra for algo' ene knyttet til kursutviklingen.
Megler mål 42. Mål i første omgang 35,20 eller 34,43
Redigert 10.08.2022 kl 07:41 Du må logge inn for å svare
Klokavskade
11.08.2022 kl 18:50 3972

Fin dag i dag med sluttkurs godt over 29. Tror vi fiser videre oppover de neste dagene.