Veitunnel syd for Moss - Horten må vi ha.
Dette skriver VG nå :
10:26 23.10.18
Hverken bro eller tunnel
Det blir hverken bro eller tunnel mellom Horten og Moss. Samferdselsdepartementet konkluderer i et brev til
Statens vegvesen med at det er uaktuelt å utrede fast forbindelse mellom de to byene på hver sin side av Oslofjorden,
skriver Aftenposten.
__________________________________________________________________________________
Har ikke studert grunnlaget. Men dette kan vi ikke akseptere. En veitunnel må legges syd for bykjernene Moss og Horten.
Forbindelsen behøver ikke, og bør ikke, berøre disse to bykjernene i det hele tatt.
Er klar over at det nok er tekniske utfordringer, og at det kan koste litt. Men dette er norges travleste fergestrekning, og
antagelug det viktigste samferdsels-prosjektet i Norge. Jeg håper ikke at skrinleggingen har noe med sunnmøring å gjøre.
Veitunnel er teknisk mulig, men koster nok penger. Dette må studeres nærmere. Det er svært viktig å få dette til.
Og holdning på kort sikt, må da iallefall være at tunnelløp nr. to i Drøbakstunnelen bygges slakere. Og at hele forbindelsen
(kalles nå E 134) fra E 6 Akershus til E 18 i Buskerud dimensjoneres for Motorvei klasse A , 2 + 2 felt og 130. Digital farts-
grenseskilting 110. På Liersiden preget av flate jorder, får man grave veien ned. Under jorder, Lierelva og jernbanen.
E 134 forlenges fra E 6 Vassum til E18 Holstad i Akershus. Høyhastighetspåfart og -avfart med E 18 i Buskerud. Det samme i
størst mulig grad ved Vassum og Holstad også.
Disse to fjordtunnelene (Drøbak og syd av Moss-Horten) vil avlaste Oslo. Og være svært viktig for norges evne til å fungere.
Det er mulig å bygge teknisk. Dels i fjell, dels i leire (som fryses slik sveitserne gjør)(fundamenteres til fjell), og med senketunnel
seksjoner som er understøttet/fundamentert.
10:26 23.10.18
Hverken bro eller tunnel
Det blir hverken bro eller tunnel mellom Horten og Moss. Samferdselsdepartementet konkluderer i et brev til
Statens vegvesen med at det er uaktuelt å utrede fast forbindelse mellom de to byene på hver sin side av Oslofjorden,
skriver Aftenposten.
__________________________________________________________________________________
Har ikke studert grunnlaget. Men dette kan vi ikke akseptere. En veitunnel må legges syd for bykjernene Moss og Horten.
Forbindelsen behøver ikke, og bør ikke, berøre disse to bykjernene i det hele tatt.
Er klar over at det nok er tekniske utfordringer, og at det kan koste litt. Men dette er norges travleste fergestrekning, og
antagelug det viktigste samferdsels-prosjektet i Norge. Jeg håper ikke at skrinleggingen har noe med sunnmøring å gjøre.
Veitunnel er teknisk mulig, men koster nok penger. Dette må studeres nærmere. Det er svært viktig å få dette til.
Og holdning på kort sikt, må da iallefall være at tunnelløp nr. to i Drøbakstunnelen bygges slakere. Og at hele forbindelsen
(kalles nå E 134) fra E 6 Akershus til E 18 i Buskerud dimensjoneres for Motorvei klasse A , 2 + 2 felt og 130. Digital farts-
grenseskilting 110. På Liersiden preget av flate jorder, får man grave veien ned. Under jorder, Lierelva og jernbanen.
E 134 forlenges fra E 6 Vassum til E18 Holstad i Akershus. Høyhastighetspåfart og -avfart med E 18 i Buskerud. Det samme i
størst mulig grad ved Vassum og Holstad også.
Disse to fjordtunnelene (Drøbak og syd av Moss-Horten) vil avlaste Oslo. Og være svært viktig for norges evne til å fungere.
Det er mulig å bygge teknisk. Dels i fjell, dels i leire (som fryses slik sveitserne gjør)(fundamenteres til fjell), og med senketunnel
seksjoner som er understøttet/fundamentert.
Redigert 19.01.2021 kl 21:57
Du må logge inn for å svare
https://www.aftenposten.no/norge/i/ddeqKw/Skrinlegger-fast-forbindelse-mellom-Moss-og-Horten
Ingen av de tegnede prosjektstrekene på det kartet som fins i denne linken er aktuelle. ALLE STREKENE er spinnville.
Selvfølgelig skal verken Hurumlandet, Jeløya, Horten by eller Moss by ødelegges av en fjordkryssingsforbindelse.
Og en veitunnel skal selvfølgelig ikke koste 80 mrd. kr. Ikke 60 mrd. kr. heller. Absurd å snakke om bro fra Jeløya til Horten til 60 mrd. kr.
Det er grenser for hva Samferdselsdepartementet og Vegvesenet kan komme med av tull og tøys her altså.
En del av en tunnel kan gå i fast fjell. Dette er isolert sett ikke så dyrt å bygge. Så må leire forseres, om ikke tunnelen skal forlenges. Og så
synes ett ganske nærliggende alternativ for deler av tunnelstrekningen å være senketunnels elementer. Dette har man bygget før. Bl.a. i Bjørvika.
Aktuell strekning for senketunnelselementer er ikke sååå lang. Men litt utfordrende kan det være. Den må hvile på noe under seg. Men dette burde
være mulig å få til. Og vanngjennomstrømningen i fjorden behøver ikke å påvirkes noe nevneverdig. Oslofjorden er en svært verdifull fjord,
vi må behandle med den største omsorg. Enten et solid fagverk eller en oppstøttet massiv seng til understøttelse av senketunnelsbiten i prosjektet.
Ingen av de tegnede prosjektstrekene på det kartet som fins i denne linken er aktuelle. ALLE STREKENE er spinnville.
Selvfølgelig skal verken Hurumlandet, Jeløya, Horten by eller Moss by ødelegges av en fjordkryssingsforbindelse.
Og en veitunnel skal selvfølgelig ikke koste 80 mrd. kr. Ikke 60 mrd. kr. heller. Absurd å snakke om bro fra Jeløya til Horten til 60 mrd. kr.
Det er grenser for hva Samferdselsdepartementet og Vegvesenet kan komme med av tull og tøys her altså.
En del av en tunnel kan gå i fast fjell. Dette er isolert sett ikke så dyrt å bygge. Så må leire forseres, om ikke tunnelen skal forlenges. Og så
synes ett ganske nærliggende alternativ for deler av tunnelstrekningen å være senketunnels elementer. Dette har man bygget før. Bl.a. i Bjørvika.
Aktuell strekning for senketunnelselementer er ikke sååå lang. Men litt utfordrende kan det være. Den må hvile på noe under seg. Men dette burde
være mulig å få til. Og vanngjennomstrømningen i fjorden behøver ikke å påvirkes noe nevneverdig. Oslofjorden er en svært verdifull fjord,
vi må behandle med den største omsorg. Enten et solid fagverk eller en oppstøttet massiv seng til understøttelse av senketunnelsbiten i prosjektet.
cebollo
23.10.2018 kl 23:26
1769
Må vi? Kom med noen gode argumenter. Ferge er helt ypperlig for mange av oss, betyr en grei hvil underveis.
En veitunnel vil spare minst 50 min. reisetid hver vei. (Fra E 6 til E 18. Det er jo her minst 95 % skal, og det er jo dette som teller). Være billigere eller gratis (det norske folk bør påse det). Og ikke minst være åpen døgnet rundt. Det er ikke fergeservicen her. I sum en kjempeforbedring. Og det snakkes om en tidobling av trafikken. Dvs. betydelig samfunnsnytte.
(Men nå er det visst om å gjøre å ødelegge Moss by mest mulig, med tog i dagen, trafikkaos, og nedbygging alt man kan oppe i dette. Dvs. så mislykket som kan få blitt. Stikk motsatt av en fornuftig fremtid).
Forbindelsen behøver ikke berøre bysentraene Moss og Horten i det hele tatt. Kan kanskje ha en biarm på forbindelsen mot hhv. de to bysentra.
Således vil Moss sentrum som i dag er betydelig plaget av gjennomgangstrafikk fra fergetrafikken, slippe dette. Dette er norges viktigste samferdselsprosjekt som i sin helhet ligger i Norge. (Jernbane Oslo - Stockholm 2.20 non-stop er Nordens viktigste samferdselsprosjekt. Viktigere enn Fehmarn).
(Men nå er det visst om å gjøre å ødelegge Moss by mest mulig, med tog i dagen, trafikkaos, og nedbygging alt man kan oppe i dette. Dvs. så mislykket som kan få blitt. Stikk motsatt av en fornuftig fremtid).
Forbindelsen behøver ikke berøre bysentraene Moss og Horten i det hele tatt. Kan kanskje ha en biarm på forbindelsen mot hhv. de to bysentra.
Således vil Moss sentrum som i dag er betydelig plaget av gjennomgangstrafikk fra fergetrafikken, slippe dette. Dette er norges viktigste samferdselsprosjekt som i sin helhet ligger i Norge. (Jernbane Oslo - Stockholm 2.20 non-stop er Nordens viktigste samferdselsprosjekt. Viktigere enn Fehmarn).
Redigert 27.10.2018 kl 21:31
Du må logge inn for å svare