KURSKOLLAPS i hydrogen. 18. feb; Kan du FÅ STØRRE SALGSSIGNAL?

Hammers
NEL 06.08.2021 kl 22:57 34897

Så vidt jeg vet har ikke noen av hydrogenaksjene noen gang tjent penger på driften - selv etter 8 år for NEL's vedkommende.
I stedet øker underskuddene i et stadig raskere tempo. NEL har riktignok høstet aksjefortjenester i en kort periode, men på driften går det stadig verre.

Krysseierskap hjelper ikke i lengden - selv om det i enkelte nylige kvartaler har vært en vellykket strategi.
Spesielt gjelder dette for NEL - som eier en pen porsjon aksjer i NKLA og EFUEL.

Jeg har et notat som sier;
Når kursen til NKLA endrer seg med $10 endrer beholdningen til NEL seg med ca 100 mill.
Når kursen til EFUEL endrer seg med NOK 10 endrer beholdningen til NEL seg med ca 120 mill.

Sikkert hyggelig i oppgangstider, men når ALT ser ut til å skjære seg innen segmentet til samme tid er dette VERRE ENN VERST!
Chartene forteller hva summen av ALLE aksjonærer FAKTISK gjør med egne midler (ikke hva enkelte sier at du skal gjøre med dine).
Bildene bør virke skremmende for de fleste hydrogenoptimister. Det foregår trolig et KOLLEKTIVT SALG innen segmentet!

NKLA; https://www.tradingview.com/x/WeFMPwtP/ Aksjen sjonglerer rundt ATL! Tidl CEO (T Milton) er siktet for svindel/bedrageri.
EFUEL; https://www.tradingview.com/x/g0ldlJ6b/ Brudd på KRAFTIG støtte har funnet sted. Pot; Ca kr 20 - ut fra chartet.
NEL; https://www.tradingview.com/x/ODnf1urR/ STOR Hode/Skulder-formasjon har fått brudd. Pot ned mot kr 8-9.

Miltons sak;
https://www.cnbc.com/2021/07/29/us-prosecutors-charge-trevor-milton-founder-of-electric-carmaker-nikola-with-three-counts-of-fraud.html

Hilsen Hammers
Redigert 18.02.2022 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
HP17
06.08.2021 kl 23:01 14116

Takk for en informativ og god tråd Hammers. Denne bør mange lese nøye og ta til ettertanke.
May-Liss
06.08.2021 kl 23:01 14132

Er spådommen din at hydrogen ikke har en framtid - eller er det selskapsspesifikt ?
Odi.1
06.08.2021 kl 23:02 14136

om dette er så supert som de vil ha det til; hvorfor må staten søle millioner og milliarder på dette da?
Collo
07.08.2021 kl 01:58 13925

Folk må gjøre sine vurderinger, men å utelate den globale satsning på hydrogen som en nøkkel for å løse klimakrisen er et stort feiltrinn.

Det er helt urealistisk at teknologi-vekstselskaper går med overskudd når det samtidig skal investeres milliarder.

Og husk følgende: Hydrogenmarkedet er på 150 milliarder dollar pr år - dvs. i størrelseorden 1000 mrd kroner. Dette markedet vokser med 4-7 % i året. Av dette har grønn hydrogen 1% markedsandel. 99% av dette markedet baserer seg på fossil hydrogen. Potensialene er enorme for grønn hydrogen.

NEL er ikke, og kommer ikke til p bli, et utbytteselskap på mange år, fordi det skal investeres store summer til å bygge kapasitet. Dette vet Hammers men ignorerer dett.
Redigert 07.08.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Value Investor
07.08.2021 kl 07:39 13847

Ja, å produsere hydrogen uten co2 utslipp er en del av nøkkelen til klimakrisen, men som du vet bruker elektrolysører strøm, som igjen gjør at kullkratverkene må gå i mange år ekstra og du er like langt, og det hjelper ikke hvor stort markedet er når "teknologien" ikke virker. Når det gjelder denne fabrikken så er det ingen som vet hva den koster, hvorfor den ikke er oppført som en eiendel, og hvorfor det går så galt med driften når de bygger den. Det hele er et mysterium.
Collo
07.08.2021 kl 10:14 13656

Les deg opp - fornybar energi øker markant - også i USA. Det er nå viktigere enn både kull og kjernekraft.

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=48896

Renewable electricity was the second most common US source last year

A U.S. Energy Information Administration report showed that alternatives played a vital role in 2020.

Last year, renewable electricity sources comprised the second most common source of power in the United States, said a recent report from the U.S. Energy Information Administration (EIA)

This included the combination of solar, wind, hydroelectric, and geothermal power sources.
Last year, renewable electricity sources generated a record 834 billion kWh of power. That represented about 21 percent of all the electricity produced in the U.S. The only source that produced more than renewables in the country was natural gas, which produced 1,617 kWh last year. Nuclear came in third at 790 billion kWh and coal made 774 billion kWh. This was the first time renewables played such a large role in the country’s energy mix. The rise of renewables last year had a lot to do with the substantial reduction in coal use in the country for generating power, combined with steady increases in the use of both solar and wind energy.
Redigert 07.08.2021 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
wibesen
07.08.2021 kl 11:00 13600

Hvor mye av den veksten var Hydrogen? Tipper det meste var sol, så vind på andre plass, resten ubetydelig..
Collo
07.08.2021 kl 11:03 13591

Det er ikke relevant: Hydrogen er ikke en energikilde men energibærer.
wibesen
07.08.2021 kl 11:08 13580

Hovedpotesialle til Hydrogen ligger i langtransport…som batteri blir dette bare et unødvendig mellomledd. Se bare på sjøkabelen som legges til Europa…genialt selvfølgelig.
Collo
07.08.2021 kl 11:18 13557

Hovedpotensialet er vel i større grad stål og gjødselsproduksjon.

Se på videolink fra ca 27 min - det illustrerer dimensjonene:

https://www.vatgas.se/2021/06/30/vatgasens-roll-i-framtidens-energisystem/
wibesen
07.08.2021 kl 11:28 13538

Problemet med det er at det ikke blir billig nok.. og skulle det mot formodning bli det, så skjer det en gigantisk eksplosjon ala Tsjernobyl også er hydrogen eventyret ute. Har du investert i Nikola, Nel eller Everfuel har du blitt lurt i en euforisk bølge av helikopter penger. Det er min mening :)
Falketind
07.08.2021 kl 11:54 13490

Problemet slik jeg ser det er at du ikke evner å ta innover deg at grønn hydrogen har kommet for å bli. Det skal investeres noen vanvittige summer fremover. Helt greit å stå utenfor så lenge man ikke har troen og er bundet fast til ett noe snevert markedssyn.
Redigert 07.08.2021 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Collo
07.08.2021 kl 12:03 13523

Det er allerede billigere å drive busser drevet med hydrogen enn diesel. Hydrogen kommer til bli billigere fordi politkerne er nødt for å øke CO2 avgiftene kraftig og strømprisene kommer til å gå ned.

Kullkraftverk legges ned i Tyskland fordi CO2 avgiftene er for høye - de skal gå over til å produsere hydrogen.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-22/retired-german-coal-plant-to-get-new-life-as-a-hydrogen-hub

https://www.cleanenergywire.org/news/shutdown-complete-moorburg-power-plant-stops-burning-coal-good

Redigert 07.08.2021 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
wibesen
07.08.2021 kl 12:06 13511

Når man baserer investeringene sine på verdi og inntjening så blir det ofte sånn, luftslott og Lotto kuponger er ikke interessant. Kall det gjerne snevert, men det fungerer utmerket for meg. Unner alle som har vært med på oppturen i Nel en gevinst, men det gjelder å komme seg ut i tide…
wibesen
07.08.2021 kl 12:08 13494

Subsidiert ja…diesel har vel 70-80% avgift.
Billigere..??? Det kan du ikke mene?
Collo
07.08.2021 kl 12:19 13483

NEL presenterte dette på en kvartalsmelding for en stund siden.

Se også her: https://hyop.no/2017/04/03/new-bus-fuel-prosjektet-viser-gode-tall-for-hydrogen-til-busser/?iframe=true&theme_preview=true

Hvor det står:
Affordable – The cost for hydrogen is dependent on location, but solutions exist which can lower costs below €6/kg even using today’s technology, which is below the cost required for parity with (taxed) diesel fuel.
Redigert 07.08.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
wibesen
07.08.2021 kl 12:26 13501

Kildene dine er mildt sagt inhabile.
Men ønsker deg lykke til i Nel og god lørdag, jeg har sagt mitt :)
Hammers
07.08.2021 kl 12:39 13467

Spørsmålet er ikke om hydrogen skal "redde verden" eller ei, men om det er mulig å tjene penger på stoffet!
Siden 2014 har NEL rapportert et "Operating loss" som jevnt over har ligget rundt ca 40% av hver eneste omsatte krone.

Dvs; i 2020 hadde tallet økt til ca 64%.
En omsetning på 652 resulterte da i en operating loss på 415 mill. Slå den!
Totalen har så langt kommet opp i over 1 MRD og tapstakten bare fortsetter å øke i et farefullt tempo.

At selskapet har inntektsført en "tippegevinst" i NKLA (kanskje også i EFUEL?) bør man regne som engangshendelser.
Fordi; Realitetene har etter hvert også nådd disse selskapene.

NKLA har falt fra $80 til 10. For NEL utgjør dette rundt NOK 800 mill i verditap.
Everfuel har falt fra ca kr 180 til 60. For NEL utgjør dette et verditap på ca 1,4 MRD hvis tallene på min jukselapp stemmer.

NEL legger fram sitt resultat den 19. august. Mest trolig blir realitetene synliggjort i tallene.
Det vil være et resultat blottet for smart innteksføring av sine heldige "lottokuponger".

Realitetene viser at det for dem fortsatt ikke går an å tjene penger innen Hydrogen. Heller det motsatte.
Ikke rart at NEL er Norges MEST shortede aksje.

Hilsen Hammers........som lurer på hva tyskerne sier og gjør når de etter hvert skjønner at de kanskje er lurt opp i stry.
Clearstrem eier som kjent hele 53% av NEL. Vi snakker tross alt om hele 778 MILLIONER aksjer bare på deres konto.
Redigert 07.08.2021 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
kazynor
07.08.2021 kl 12:52 13435

Jeg gikk inn i NEL på rundt 5-6 for en del år siden, og gikk ut på 30 i vinter. Fortsetter denne trenden så kan jeg muligens gjenta inngangen om noen mnd :p
Collo
07.08.2021 kl 13:06 13402

Enig at det trengs flere studier. Samtidig viser dette og annen aktivitet at grønn hydrogen er kommet for å bli og at caset ikke er krise som mange her skal ha det til å være. Potensialet er enormt og vi er ved tipping point. Lykke til!
Redigert 07.08.2021 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Collo
07.08.2021 kl 13:07 13400

Glem transportsektoren. Det er i stål og gjødsel hvor volumene ligger.
Value Investor
07.08.2021 kl 14:07 13330

Konkurrenten til grønt hydrogen er blått hydrogen, og det er CO2 messig mye bedre, enkelt og greit. Da nytter det ikke å snakke om at det er så og så mye etterspørsel etter hydrogen, så og så mye grønn energi osv, skal det bli et overgang til hydrogen blir det med blått hydrogen, og grønt hydrogen blir en parentes. Men enig i at grønt hydrogen høres bedre ut enn blått hydrogen, men blått hydrogen er grønnere.
Hammers
07.08.2021 kl 19:55 13137

Milton solgte NKLA-aksjer i stor stil i går (fredag);
https://e24.no/naeringsliv/i/JxJm5j/nikola-grunnlegger-solgte-aksjer-for-684-millioner-kroner

Hilsen Hammers
wibesen
07.08.2021 kl 20:50 13061

https://www.nettavisen.no/okonomi/nel-vil-danke-ut-diesel-og-bensin-innen-fem-ar-med-billig-gronn-hydrogen/s/12-95-3424077394

Her sier sjefen selv at de tidligst vil konkurrere med diesel i 2025… Dette forutsetter samtidig at hydrogen vogntogene er klare for å fylle, samt at fyllestasjoner er på plass. Og Nikola er den som skal levere bilene. Nikola… som åpenbart bedriver svindel. For ikke å snakke om utviklingen i transportmarkedet mtp. batteriteknologi.. hva vil du si er sjansen for at Nel lykkes med dette? Og hvor mange milliard emisjoner vil de trenge på veien?
Collo
07.08.2021 kl 21:44 12996

Det jeg skrev var økonomien for å drive busser drevet på hydrogen vs diesel. Poenget er busser. Jeg har ikke ment diesel generelt.

Nikola er et stort spørsmålstegn - makan til kaos. Personlig er jeg mer interessert i Ståll, metan, gjødsel - hinsides mye større marked.

NEL har lagt opp et løp for å nå målet om 1,5 dollar pr kg hydrogen i 2025 (tror jeg). De skal redusere kostnader for elektrolysører med 50-75% fordi de gjør produksjonen mer effektivt.

Nøkkelen da er prisen på strøm. NEL har tatt saken i egne hender og inngått samarbeid med amerikanske First Solar for å presse prisene ned. Firs solar produserer solceller og driver så vidt jeg vet også solcelleparker. https://www.firstsolar.com/Resources/Projects
wibesen
07.08.2021 kl 23:40 12905

Tror du virkelig på dette? Mener ikke være arrogant.. men dette er jo ganske søkt..
Hammers
07.08.2021 kl 23:56 13011

Snakker man ikke om det er mulig for NEL å drive butikk på "hydrogeneteventyret" sitt?
Dette handler vel ikke om busser, biler, grønt eller blått hydrogen.

Så langt ser det ut som om det er en fullstendig sell-off innen segmentet. I hvert fall i de 3 aksjene jeg har presentert chartet for. Chartene som viser hva investorene gjør med egne penger i de 3 nevnte.

NKLA er straks på ATL.
Den gode nyheten at da kan NEL tape maks 100 mill til på egne aksjer i selskapet.
Den dårlige er at "ordren" på 1 eller var det 2 MRD kan man bare se langt etter.

EFUEL har gitt et kraftig teknisk salgssignal. Et som antyder grusing av kursen (kr 20).
NEL viser samme tendens med den H/S-formasjonen som ER utløst. Potensialet ligger rundt kr 8 - i første omgang.

Pengene renner ut - uansett hvilken farge det er på det hydrogenet du prater om.
Du prater kun om saker som ikke har noe med temaet på tråden å gjøre. Villedning og røyklegging er det!

Hilsen Hammers
Redigert 07.08.2021 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
Collo
08.08.2021 kl 00:04 13001

Ikke sikker på hva du mener med søkt. Hvis det er hydrogenbussene det er du mener så fant jeg en presentasjon her som du kan se på:

https://nelhydrogen.com/wp-content/uploads/2019/10/nel-q1-2018-presentation.pdf
wibesen
08.08.2021 kl 00:31 12959

Snakker om Nel og om de vil lykkes.
Det er søkt at de skal lykkes.

Jeg har vært negativ til Nel siden de var på 2kr, gikk inn på tråden av ren nysgjerrighet… var så høy omsetning. Har aldri forstått caset og kommer aldri til å kjøpe aksjen. Men jeg har forstått markedsføringen og ambisjonene. Luftslott.
wibesen
08.08.2021 kl 00:33 12959

Kjøp heller FLYR :)
KOKO19
08.08.2021 kl 13:38 12608

Du har kanskje forstått - men du forsto ikke. Da hadde du kjøpt på 2,-
wibesen
08.08.2021 kl 18:09 12436

Jeg spiller ikke Lotto..
Hammers
08.08.2021 kl 23:35 12178

I grunnen ganske så fasinerende å se på de historiske regnskapstallene til NEL.

2014: Omsetning 12 mill - Tap 11 mill - %-vis tap av oms: 98,2%. Unntaksår ifb oppstart.
2015: Omsetning 99 mill - Tap 14 mill - %-vis tap av oms: 14%
2016: Omsetning 144 mill - Tap 55 mill - %-vis tap av oms: 38%
2017: Omsetning 302 mill - Tap 117 mill - %-vis tap av oms: 38%
2018: Omsetning 489 mill - Tap 196 mill - %-vis tap av oms: 40%
2019: Omsetning 570 mill - Tap 254 mill - %-vis tap av oms: 45%
2020: Omsetning 652 mill - Tap 415 mill - %-vis tap av oms: 64%

Som man ser; 7 årsresultater viser en stadig brattere falltakt på driften.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
09.08.2021 kl 08:29 11896

Vi har politikere i Norge som hindrer bruk av hydrogen og er ikke intressert i dette men prate kan de. Dette går en vei og det er i dass.
Seriøs
09.08.2021 kl 09:28 11787

I dass med NEL eller?
rockpus
09.08.2021 kl 09:55 11736

Hydrogen vil ikke komme til sin rett før vi har nok miljøvennlig kraft til å produsere store nok mengder. Dagens strømpriser viser vel med all tydelighet at vi ikke har noe overskudd av miljøvennlig elektrisk kraft til å bruke til hydrogenproduksjon?
Seriøs
09.08.2021 kl 10:00 11721

Nettopp. Derfor er politikerne tilbakeholden og avventende.. De jobber ikke for kurs på NEL men for miljøet..
Hammers
15.08.2021 kl 21:23 11181

- NEL er Norges mest shortede aksje. Neppe uten grunn!

- Det heter seg at et bilde sier mer enn 1000 ord.
- Derfor sier jeg ikke mye, men viser dere heller bildet; https://www.tradingview.com/x/9q1MBSKq/
- En H/S-formasjon er utløst, men ikke fortell det til tyskerne.