Aker/Akh ++

Mr Å
AKER 08.08.2021 kl 17:51 3290

Da Aker eier 80 % av selskapet AKH, hvorfor ikke da bare kjøpe Aker og ta del i verdiskapingen i alle de selskapene som ligger der og spre risikoen litt ?
I tillegg motta utbytte hvert kvartal, mens vi venter på at det grønn delen skal stige i verdi og ta over utbytte delen om kanskje 5/10 år.
Cognite som Aker eier 50,5 prosent av spås og bli et av Norges mest verdi fulle selskaper (Da også Aker sin mest verdifulle)
Hva er det jeg ikke forstår ? Olje kommer jo til og vare maaaaange år til, flere av de andre selskapene til Aker vill jo følge/konvertere gradvis inn i det grønne skifte.

velkjent
08.08.2021 kl 18:27 3194

Hvem mener du skulle være interessert i å kjøpe Aker?
Slettet bruker
08.08.2021 kl 18:45 3144

Han tenker vel på deg og meg, at det er bortkastet å kjøpe akh når du heller kan kjøpe hovedselskapet. Jeg skjønner heller ikke poenget med å ha to paraplyselskaper, der det mest virker som om Aker ledelsen gjorde for å berike seg selv.
Redigert 08.08.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Mr Å
08.08.2021 kl 19:08 3081


I den eksponeringen man får i Akh ved og kjøpe aksjer i Aker, hvorfor kjøpe direkte i AKH ?
Som jeg skrev over det kan ligge vanvittig mye verdier i tec selskapet Cognite og eks Aize
Cognite var vel priset til 40 mill i balansen for 2/3 år siden nå 1,6 Mrd dollar, de mener det kun er starten vi ser nå, selskapet skal børsnoteres på Nasdag i Usa da tiden er inne, verdien kan bli enorm.
Så hvorfor kjøpe aksjer i enkelt selskapene til Aker og ikke bare direkte i Aker, og få utbytte mens vi venter på verdiene i Tec og det grønne ?
Penger/utbytte fra AkerBp kommer med stor sannsynlighet til og sprute inn i Aker i flere år til og utbyttene vil komme på løpende bånd, her har ikke Røkke noe valg han har 3 Mrd i gjeld i sitt private selskap og det må betjenes og de kommer fra Utbytte i Aker :)
EnAksjeTil
08.08.2021 kl 19:10 3076

Skulle gått all inn i Aker ASA og ikke rota meg borti akh slik det er pr i dag, men vi får se i fremtiden. Verdiene i Aker blir bare større og større. Kjøpte meg inn på 200 og 300 tallet i knekken på pandemien og er storfornøyd med det.
optimist68
08.08.2021 kl 19:19 3057

Det handler vel litt om hvilket selskap du ønsker å eie. Et helt grønt eller ett med mest fossilt avtrykk. Aker vil nok få litt bedre EU gradering ihht . den nye taksonomien med AKH eierandelen. Aker vil neppe bli investert i av fond med bærekraftig handlingsregel men AKH når de blir overført til hovedlisten vil gå rett inn i store fond. Som igjen kanskje vil gi høyere kurs å eie direkte I AKH en gjennom Aker. Det har vært elendig til nå men vi kan håpe dette snur

https://e24.no/boers-og-finans/i/rWQ8qR/nordmenn-stroemmer-til-groenne-aksjer-nesten-ubegrenset-hva-vi-kan-faa-inn
Redigert 08.08.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
velkjent
08.08.2021 kl 19:48 2989

Takk, jeg misforstod, trodde du mente et annet selskap, ikke enkeltaksjonærer. Aker har vært min hovedinvestering siden 2003 og det meste er kjøpt til kurser under 50.
Jeg har vært skeptisk til Akers pengebruk innen den grønne sektoren og verdien har også krympet ca. 100/aksje siden februar. Om stigningen i vinter skyltes det grønne engasjementet eller ikke, er usikkert, men jeg frykter det grønne "tapet". Nå har jeg solgt meg litt ned for å få kapital til MPCC, men velger å la Aker fortsatt få bli blant de største i portisen, ikke på grunn av grønt engasjement, men fordi jeg venter på børsnotering av Cognite og en løsning for Aker energi i Ghana.
Artige
08.08.2021 kl 20:17 2921

Hva tenker dere om analysen i FA idag? Noen som har lest den?
Mr Å
08.08.2021 kl 20:29 2879

Jeg ser at det er stor aktivitet på forumet i eks Aow og Acc det blir samme forholdet, Akh eier 51 prosent i hvert av de, kjøp heller da Akh bli eier i 7 grønne selskap i stedet for et.
Det er nok ikke noe fare med at verdien i Akh vil doble seg med tid og stunder, men da gjør Aker det å, men da har du fått utbytte hvert kvartal samtidig og langt mindre risiko, jeg er overbevist om at olja kommer vi til og ha i mange år til. Med den styringen og kostnads kontroll AkerBp har, tror jeg de kommer til og være et av de selskapene som leverer best og lengst, eks eqvinor tror jeg ikke kommer i nærheten i framtid de blir spist opp av alt for mange ansatte og et velde av kostnader på byråkrati pga staten er størst eier ( jeg kommer aldri til og røre eqvinor pga det statlige eierskapet) Jeg har nok gitt Røkke en overdrevet tillit med alt for mye av min kapital investert i Aker, men jeg liker det familie preget de har og har stein tro på Røkke Jr som har godt skolen og har vert i bokse beina til sin far som har jobbet seg opp fra gulvet, kommer til og løfte Aker enda høyere da han tar over roret. Aker er som et godt fond på børsen, Olje, Tec, Grønt, industri og Kriil et gedigent kinder egg med godsaker. Anbefaler alle og høre på poden med direktøren i Cognite som ligger på E24 jeg tror det selskapet går 5/10 gangeren til om noen år etter og hørt på den og Aze kommer som en bonus oppå der igjen 👍
Mr Å
08.08.2021 kl 20:48 2829

De aller fleste analytikere har kjøps anbefaling på 800,- til 900,- så får håpe analysen går den riktige vegen, skulle derimot den gå ned ta i mot utbytte med glede og kjøp mer. Verdien vil komme tilbake👍 Om kurse er 500,- eller 650,- har ikke så stor betydning det er utbytte de neste årene som teller, men hyggelig hvis kursen når 1000.-.
Hvis analytikerne sine kurs mål i Akerbp slår til og olje prisen står seg og evnt stiger mer som faktisk er sannsynlig, da alt åpner opp igjen etter covid, tror jeg faktisk vi kommet til og se 1000,- i 2022 😁 Går de grønne aksjene igjen bananas som faktisk er trolig, alt til sen høsten kan vi se kurs over 1000,- Jeg går for gull, det skal sies at jeg er svært inhabil da jeg er godt eksponert 😉
optimist68
08.08.2021 kl 21:11 2757

Olje er dessverre ut og vil ikke bli satsa på. Fremover gjelder fornybart men helt klart Aker er ett solid selskap. AKH er for de med tro på energi løsninger som ikke er full av giftstoffer.
Mr Å
08.08.2021 kl 22:40 2613

Det trodde de om tobakk da røykeloven kom også, enda det er døde babyer på pakka og Røyking dreper, garantert kreft osv, ikke spesielt sunt eller miljø vennlig, men industrien doblet bare prisen og selskapene går dessverre så det griner 😳 Vi kan se på hvordan mange av oss spiser, drikker eller ruser oss i hjel selv om vi vet godt at dette tar live av oss og svært forurensende total sett, enda fortsetter vi 😂 , Olje er nok side stilt med det jeg skriver over og som du sier er ut, men vi er avhengig av olje i mange 10 år til og olje industrien kommer bare til og tilpasse kostnader og pris så jeg tipper vi kommer til og tjene like mye på Olje om 30 år, som folk kommer til og fortsetter med og spise, drikke, røyke eller ruse seg i hjel så lenge kloden består happy trading 😂
undrende
08.08.2021 kl 22:59 2561

Aker betaler vel 1 årlig utbytte om jeg husker riktig, 11.75 kr i slutten av april 2021.
Det er vel et stykke unna de beste utbytte selskapene på ose vel...
Mr Å
08.08.2021 kl 23:32 2487

De dro på med over 40,- i fjor, det er signalisert mer utbytte til høsten 👍 Røkke har ca 3Mrd i lån i sitt private selskap, tror neppe det holder med 11,75 for og betjene rente avdraget der fremover, utsiktene er økte rente, og med den Olje prisen som er nå, betaler Akerbp utbytte kvartals vis, Aker har 40 prosent eierskap så det blir peng på bok, 😁. det er ikke noe som til sier at Aker skal sitte på den kapitalen, håper de betaler ut gode utbytter i årene som kommer, hvis de ikke gjør det står de på bok, eller han forvalter de forhåpentlig vis godt og kursen stiger 👍 Pr nå prises vel Aker nesten kun på eier posten i Akerbp og Cognite så for du med et lass av selskaper på kjøpet, kjøp 1 og få med 1 👍🙂 det elsker jo egentlig nordmenn da de er på bar i syden, men tydelig vis ikke på børsen, må spre dette tilbudet til Svenskene da får nok Aker kursen fart på seg 😂
optimist68
08.08.2021 kl 23:36 2482

La oss hva FNs klimarapport sier imorgen som er 7 år siden sist. Jeg tviler på at oljeutbygging blir akseptert lenger. Det går mot slutten og når både Japan, USA , Australia og Europa satser blir det fortgang i nye gigantiske grønne prosjekter 😊👍
Mr Å
09.08.2021 kl 07:31 2314

Den raske stigning i Aker i vinter var nok den grønne erforien, da Akh var verdsatt til over 50 Mrd like mye som hele Aker da de ble børsnotert, men knapt noen inntekter da lyste det noen røde lamper det kunne ikke gå bra og kursen er nå mer en halvert, og det kan godt henne verdien i Akh fortsatt er for høy det er vel ingen som kan regne seg fram til marginene, resultat grad i de selskapene enda, Rec er vell kanskje først ut med bidrag til bunnlinje, Tec er på plass, fabrikkene står der og det produseres så for vi håpe de siste fabrikkene åpnes og kommer i gang.
Mr Å
09.08.2021 kl 10:54 2171

La oss håpe det, men for verdien i Aker tror jeg det for lite betydning total sett, olje blir over tid da en mindre andel av verdiene og det andre øker :)

Men jeg tro, det kommer til og gå parallelt i olje og grønt de overlapper hverandre det kommer til og ta tid, men Tec blir vinneren i Aker!
Akso bør også gå godt de neste årene noen må jo gjøre den fysiske jobben i markedet innen for det grønne skifte, dobling`s kandidat :)
Hvis dette skal gå så fort som mange tror, hvor skal den arbeidskraften komme fra ?
optimist68
09.08.2021 kl 12:06 2097

Er du fortsatt Bull på olje ?
Mr Å
09.08.2021 kl 13:57 2019

Bull i flere år til :) :), som jeg har skrevet over bransjen kommer til og tilpasse kost etter inntekter,(akkurat som tobacindustrien) olje kommer til og gi gode inntekter i mange 10 år til tror jeg.
Jeg tror Røkke og Aker blir vinneren på dette, de andre eks eqvinor vil tjene mindre pga for stort management/innefektivitet osv jeg tror de blir for sene med og snu seg rundt, rett og slett pga det statlige eierskapet og det ramma skrike det blir de de skal begynne og si opp ansatte/effektiviser. ( men jeg kan ta feil :)
Er ikke tungt inne i Aker bare på grunn av olje, det er for de jeg ser på det som et svært godt drevet og diversifisert selskap, og her føler jeg av en eller annen grunn at jeg er med/del av noe større og mye og følge med på som gir litt mening i hverdagen.
Det aller mest spennende og antagelig mest verdifull er eks Cognite, (som ikke er børsnotert enda) teknologien her kan brukes for og effektivisere nær alt både i olje og den grønne sektoren ++ mye mer etterhvert.
Har du ikke gjort det alt, hør på podcast`en som ligger på e24 med Cognite enhjørning med mrd verdier i dollar kan bli et av landets mest verdi fulle selskaper.
Tipper du drar til med noen Aker aksjer etter og ha hørt den, verdien kan bli helt enorm hvis de lykkes, det ser det ut til at de er på god veg til og gjøre :)

Her er det topp hvis flere kaster seg på og googler alt de kommer over og leser seg opp på Cognite og Aize og kommer med synspunkter meninger :)
Jeg er så dum, så jeg tror at Aker sin eierandel i Cognite og Aize innen få år, er verdt mer en det hele Aker prises til i dag! hva Aker kursen står i da kan vi bare spekulere i 1000,-/1500,- 2000,- ingen umulighet, og i alle fall hvis dere/vi for rett om det grønne skifte, Akh bør også da prises til det Aker nå er verdt alene.

Men pr nå koser jeg meg med at olje pengene spruter inn i Aker, utbytte i fjor ble 47,- håper det gjentas til høsten :)

Mr Å
10.08.2021 kl 08:50 1833

Virkelig ingen som har hørt på podcasten med direktøren i Cognite som ligger på e24 eller lest seg opp på Aize ?
Verdien av disse to selskapene kan bli helt enorme, noen kloke hoder som kan kommentere de mulighetene som ligger i disse 2 tec selskapene ?
Glem olje delen som ligger i Aker og se muligheten i Tec som skal børsnoteres etter hvert !
Artige
13.08.2021 kl 15:35 1495

Hva skal man si om Aker aksjen? Den har mistet styrken siste ukene. Skal vi ned på 500 tallet igjen? Trenger en god nyhet nå for å løfte den.
Nanoq
13.09.2022 kl 22:29 632

Skatteflyktningen Røkke på vei til Sveits,
det er tegn på at toppen er nådd og at fanden tar de sisiste.

Selv om Trygve Hegnar gråter over at det norske skattesystemet er en forbrytelse mot norske milliarderer som.trass i skatteprosenten har tjent sine enorme formuer takket være et land som har gjort det mulig.