HAV GROUP - UKENS AKSJE I FINANSAVISEN

Viken79
HAV 09.08.2021 kl 08:22 3614

I helgen kom finansavisen, papirutgave med en dobbeltside om HAV Group.
"Hav Group tjener penger på puslespillbrikkene som må på plass for at det maritime grønne skiftet skal bli en realitet, men er glemt av investorene på Euronext Growth"
HAV GROUP får kjøpsanbefaling av Geir Linløkken hos Investtech!

Fearnley har et konservativt kursmål på 25. Kursen på fredag var opp over 9%, men den er fremdeles under 15 kroner.
Q2/Halvårsrapport kommer 30. august.

Det virker som denne bare ligger å venter på å bli oppdaget. Da tror jeg den vil gå raskt flere kroner.

Slettet bruker
09.08.2021 kl 14:39 3484

Kanskje dumt spørsmål. Hva burde man kjøpe, HAV eller HYARD?
Viken79
09.08.2021 kl 14:53 3465

HAV group tjener gode penger, men samtidig eier Havyard store deler av HAV. Går HAV så bør også Havyard følge etter.
Mariobros
09.08.2021 kl 16:45 3389

Hav er solid, havyard skal bare drive med servicejobber og mindre ombygginger + være holdingselskap fremover så der er det litt mer risiko etter hva jeg har forstått
Patron72
09.08.2021 kl 16:59 3368

Du må ta dine egne valg, men jeg solgte rubbel og bit i Havyard og gikk over til Hav group i mars.
Har ikke noe i mot verftet men liker grupperingen i Hav group som jeg ser på som midt i smørøyet til det grønne skiftet i maritim sektor.
Beinvest1
09.08.2021 kl 20:59 3263

Hvis Havyard klarer å levere gode resultater på verftet så vil jeg tro den har en ekstrem oppside. I tillegg har de vurdert å gi HAV aksjer til de som har Havyard aksjer. Men tror begge kommer godt etter Q2 med tanke på EMI var på 17kr.
Replay0x
01.09.2021 kl 08:58 2708

Investtech: Hav group var opp 3.51% til en sluttnotering på 17.70 kroner. Dette var den åttende dag på rad aksjen steg og den siste måneden har aksjen steget hele 40.14%. Omsetningen var dessuten meget høy. Til sammen ble det kjøpt og solgt for cirka 11 millioner kroner i aksjen, noe som tilsvarer 12 ganger gjennomsnittlig dagsomsetning. Det ser også bra ut teknisk. Aksjen har støtte ved cirka 17.10 kroner.
nidarost
04.09.2021 kl 17:02 2353

HYARD handles med stor holdingrabatt i forhold til HAV. Det er det etter min mening liten grunn til da det er stor sannsynlighet for at HYARD snart deler ut sine HAV-aksjer. Det kan de gjøre når lån med pant i HAV-aksjene innfris dvs. straks etter at de to siste skipsbyggene er realisert senere i år.

Ref. hva som ble annonsert i forbindelse med utskillelsen av HAV i februar i år:
Upon full repayment of the construction loans for which the shareholding has been mortgaged, Havyard will consider distributing some or all the shares to its shareholders.

Sævik-familien vil ha negativ kontroll etter en slik utdeling, kan kan med små grep også sikre seg flertallskontroll om de ønsker det.

Med HAV-kurs på ca. 17 NOK gir det alene en verdi på HYARD's aksjepost i HAV på ca. 16 NOK per HYARD-aksje (og en rabatt på ca. 3,5 NOK per aksje). Ved utgangen av 2.kv hadde HYARD EK på 265 mNOK. Om vi trekker fra bokført EK i HAV på 123 mNOK, har HYARD bokført EK (ekskl. HAV på 142 mNOK. Det tilsvarer ca. 5,75 NOK per HYARD-aksje. Dvs. at rabatten idag er på 9,25 NOK. Dvs. at HYARD-kursen på ca. 12,50 NOK uten rabatt burde ligget på ca. 21,75 NOK. Dette er basert på bokført EK i HYARD. Om vi forventer at HYARD fortsetter med positive resultater på verftet også i når de endrer til service og ombygging, bør de også øke EK på denne biten i fremtiden.

Holdingrabatten vil være historie straks HYARD deler ut HAV-aksjene. Jeg antar det vil skje i løpet av de neste seks til ni månedene og er ikke særlig i tvil om hvilken aksje det er best å være i.



Mariobros
04.09.2021 kl 17:15 2341

Når det står at de skal VURDERE utbytteaksjer så er det langt ifra den garantien havyardaksjonærene forestiller seg og som de har hausset i et halvt år nå... Hyard er pr nå bare et holdingselskap som også har et verksted som skal utføre service og vedlikehold. Hvorfor sitte i det gamle selskapet når man kan sitte i dattera som er mye mer spennende?
Er på tide at havyardaksjonærene begynner å forholde seg til realiteter og ikke vill spekulasjon og forsøk på haussing som ikke holder vann.

For ordens skyld, har solgt meg ut av begge så har ingen "agenda" bak uttalelsen, men dette blir for dumt...

Er nok også mange som er skremt av utviklingen i aksjekurs og omsetning på begge selskaper, og det hjelper ikke at flere av de store hausserne på facebook og her inne kjøpte seg stort inn i havyard på en lav kurs, hausset den til en tredobling og solgte seg ut på topp samtidig som de la ut x antall poster om at folk måtte holde og ikke selge. Var ganske interressant å sammenligne aksjonærlister med kjøp/salg opp mot hva hovedhausserne la ut på fb og her, noe som ble poengtert av flere før de ble blokkert fra fb gruppa. Akkurat det samme har man kunnet se de 3 gangene hav har skutt fart etter utskillelsen.
Redigert 04.09.2021 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
lolle02
04.11.2021 kl 13:32 1302

Høvedsmannen til Hav på FB var en av Hauserne, og han solgte seg også ut av Hav/Reduserte kraftig.
Han kaster også medlemmer ut av gruppa om de kommer med nagative kommentarer.