NAS Q3

Sdrawkcab
NAS 23.10.2018 kl 17:07 1674

Har gjort en veldig grov beregning av hva jeg forventer i tredje kvartal fra NAS.

Bilettinntekter basert på trafikktallene (RASK*ASK) for de tre månedene ender opp på rett over 11 milliarder kroner, godt hjulpet av en bedre yield i Juli og August måned.
Ser vi på Q2 så kom ca 20% av inntektene fra ancilliary revenues, via denne beregningen så ender totalt sett NAS inntekter på rett under 13,3 milliard for Q3. Oljeprisen har vært svakt høyere i tredje kvartal enn i andre, her gjør jeg den største antagelsen og sier at den enorme kostnadsreduksjonen NAS viste i andre kvartal fortsetter til en viss grad ut i tredje og jevner ut for den litt høyere oljeprisen. Spesielt da vi flyr mange fler km og kan forvente noe economies of scales. Derfor velger jeg å si at kostnadene er like i andre og tredje kvartal, altså 0.41 øre per km.

Så 13,3 milliarder i inntekter minus kostnader på 0.41*27,5 milliard km gir oss *drumroll*... 2 milliarder i gevinst!

For alle som sier at NAS er cashstrapped og på randen av konkurs så virker dette som en veldig grei buffer.
Redigert 20.01.2021 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
TomW
23.10.2018 kl 17:26 1617

Ikke så langt fra det jeg har lekt meg frem til.
Men jeg mener ekstrainntektene er noe høyere (ancilliary revenues+Other revenue) lå på 23,3% av Passenger revenue i q2. Denne var også høyere i Q1, ca 26%.
Så har lagt meg på 24 % ekstra i tilleggsinntekter og får en total inntekt på 13,8 mrd i q3.

Kostnadene blir selvsagt den store jokerne her.
Cask 0,40=2,8 mrd
Cask 0,405=2,66 mrd
Cask 0,41=2,5 mrd
Cask 0,415=2,4 mrd
Cask 0,42=2,25 mrd
Sdrawkcab
23.10.2018 kl 17:32 1586

Kan godt være ekstrainntektene er høyere en jeg anntar i tredje kvartal. Likevel velger jeg å være konservativ da bilettprisene utgjør en større del av kaken i Q3 (bilettene koster mer om sommeren).

Ellers er jeg glad for at vi treffer ca på fortjeneste, tror nok NAS kursen kan snu etter torsdag.
TomW
23.10.2018 kl 17:45 1539

Mulig du har rett i det :)

Ja jeg forventer virkelig at de nå leverer på kostnadssiden og at den berømte innhøstingsfasen som Kjos har snakket så varmt om nå faktisk er synlig i q3.
Skulle tallene vise en ny negativ trend på kostnadssiden blir det ikke pent og tilliten til ledelsen vil få seg en skikkelig knekk. Skulle de levere så vil situasjonen bli en helt annen vil jeg tro og IAG vil heller ikke ha noe mindre lyst på Nas for å si det slik.

Spekulasjon fra min side, men skal ikke se bort ifra at dette er noe som styret og IAG har snakket om i forhandlingene og at det er derfor de fortsatt ikke har solgt posten sin. IAG har neppe noe imot å betale "mer" for et Nas hvis de ser at satsingen har fungert og er bærekraftig. IAG sin strategi er jo nettopp det å kjøpe opp selskaper og la de drive for egen maskin under deres paraply. Da gir det jo mening at selskapet de kjøper fungerer bra på egenhånd