🍻🍻🍻

Mrhifi
NOL. 11.08.2021 kl 08:31 426067

🧑‍🎄

Redigert 12.02.2022 kl 19:21 Du må logge inn for å svare
HAS
28.12.2021 kl 21:28 4703

Kan det være noen mulighet for at evt framtidig emisjon blir rettet mot aksjonærene som en reparasjonsemisjon?
freid
28.12.2021 kl 21:48 4646

Vet ikke helt om jeg forstod spørsmålet her. En reparasjonsemisjon kommer bare etter en rettet emisjon (altså en emisjon hvor bare noen aksjonærer får anledning til å tegne seg). Om det blir nye emisjoner etter den som nå er planlagt, vil de antakelig bli gjort som rettede emisjoner med reparasjonsemisjoner etterpå.
Slettet bruker
28.12.2021 kl 21:56 4605

Igjen, dette viser nivået på en del av diskusjonene på denne tråden. Dette er helt basic. Vanskelig å ha saklige diskusjoner når premissene er basert på antagelser og gjetninger eller vrangforestillinger.
HAS
28.12.2021 kl 21:57 4609

Det er mange som mener størrelsen på reparasjonsemisjonen er forholdsmessig liten.

Det er vel ingen ting i veien for at reparasjonsemisjon ved en ny emisjon kan utgjøre en større del enn ved den som nå er annonsert?

Redigert 28.12.2021 kl 22:01 Du må logge inn for å svare
freid
28.12.2021 kl 22:40 4523

Det er riktig.
5198
28.12.2021 kl 23:00 4462

Denne emisjonen var Fredriksen som tok seg litt til rette sammen med Hayfin, derfor den lave kursen. At det kommer en emisjon senere er høyst usikkert. Men om den kommer blir det mest sannsynlig mot dagens operatør eller andre strategiske selskap. Da er det plutselig andre spilleregler og kursen blir som regel kjørt oppi forkant av Fredriksen. Har sett dette flere ganger tidligere.

Selskapet har nå låneforfall tre år frem i tid, WB fortsetter mest sannsynlig på kontrakten WM er det store spørsmålet. ODL er neste operatør i Nordsjøen og WM er en meget god rigg. Så er spørsmålet om de får kontrakt i et marked som virkelig begynner å bli stramt. Jeg tror det men det er her fremtiden til selskapet står og faller.
HAS
28.12.2021 kl 23:32 4383

Det er lett gjennomskuelig at folk på tråden har ulik agenda for sine utspill. Innrømmer gjerne at noen innlegg på tråden har en optimisme som grenser til det urealistiske. Drømmer og fantasier kan være et tvilsomt grunnlag å basere sine investeringer på, men er oftest lett gjenkjennelige. Verre er det når forståsegpåere slår om seg med "fakta" som ikke holder vann. Det er lov å ha ulike meninger, men synes man skal være ydmyk nok til å innse at ingen her på tråden har fasit på hvordan dette vil utvikle seg.
sober-minded
28.12.2021 kl 23:36 4363

Synes her er mye syting om likebehandling og urettferdighet etc.etc.

Er antakeligvis Hayfin som har satt betingelsene her. Derfor lav pris på emi.aksjer. JF har stilt opp med sin andel, 40%. Slik som ville være forventet. Til gjengjeld har Hayfin stilt som «garantist» for at disse 8 mill rep.emi. aksjer blir tegnet. Totalt 40 mill nye aksjer.

Hayfin kom med flaggmelding på 10% rund kurs 30 NOK. Så at de får komme inn i en emisjon med 16 Mill nye aksjer til 4,5 NOK gir dem en snittkurs på overkant av 11 NOK/aksje. (regner da med at de ikke får beholde noen av repemi-aksjene).
JF sitter med et langt høyere snitt, som jeg nevnte forleden dag rundt 68 NOK/aksje etter emisjonen (da med tanke på sin inngang i "gamle" NODL).
Er derfor feil i tallene du bruker i hovedinnlegget, Mrhifi ;-)

Så slutt å gnåle om urettferdighet.(Det er for F… ikke så lett å komme seg ut av sin beholdning med millioner av aksjer). De fleste av dere sitter dessuten med et langt lavere snitt!! 😉

At vi nå faller tilbake, er jo fordi en del av oss småaksjonærer er altfor utålmodig med å frigjøre kapital for å tegne oss i rep.emien. Derfor skal vi prise oss lykkelig over at rep.emien ikke ble større !!

Totalt sett var jo meldingen til NOL en fantastisk gledelig nyhet. Vi slettet gjeld på over 1 Mrd NOK + Ekstra likviditet inn i selskapet + at vi får delta i en rep.emi. på ca 25% av vår beholdning (på emi-dato) + Odfjell inn som operatør, men at NOL beholder det foretningsmessige ansvar. En kjempeflott julegave 😊

Tillegg:
Til de av dere som gambler på at dere får tegne dere for mer enn 25% - Nope, de tror jeg Hayfin beholder selv :-))
Redigert 29.12.2021 kl 10:56 Du må logge inn for å svare
5198
28.12.2021 kl 23:45 4371

Kort oppsummert er dette korrekt, dette er et av få selskaper småaksjonærene sitter med det laveste snittet. Nå går verden videre og med en kontrakt har aldri verden sett lysere ut.
FwO
29.12.2021 kl 00:50 4272

Og man forventer ikke kontrakt når ODL velger å ta management på riggene? Hvorfor i all verden skulle Odfjell ønske dette om de ikke trodde de skulle få riggene i arbeid. Leser at noen hevder to rigger i opplag, isåfall hadde aldri ODL tatt dem. Blir ikke enklere enn dette, ODL som det mest seriøse på norsk sokkel hadde aldri blandet seg bort i rigger de ikke hadde planer for at skulle bore ett godt antall brønner :)
5198
29.12.2021 kl 07:10 4170

Mange som er negative her, men jeg mener også ODL og NOL har en plan, det er selvfølgelig kunder, rammeavtaler og små jobber der ute som kan materialisere seg raskt. ODL har rett og slett riggmangel i forhold til all jobben de har fått. WB føler jeg meg sikker på fortsetter kontrakten så i realiteten skaffer dette samarbeidet bare ODL en rigg til. Dette tror jeg ODL og NOL ordner opp i. Får NOL to rigger på kontrakt er plutselig dette caset veldig bra og kursen har doblet seg.

Så er spørsmålet fusjon hva blir kursen der.
Redigert 29.12.2021 kl 08:06 Du må logge inn for å svare
Odium
29.12.2021 kl 09:46 3928

Du var ment og synset om dette caset i en evighet nå, men når har du faktisk rett? Satser du på at selv en ødelagt klokke har rett to ganger om dagen?
Jeg kasta kortene på litt over syv i går og irriterer meg over hvorfor jeg ikke gjorde det en dag tidligere på en krone mer.
Med mindre en eier nol av sentimentale grunner, så fins det MYE bedre og tryggere papiret med langt høyere oppside enn nol.
Mrhifi
29.12.2021 kl 10:46 3729

Kortsigtet er det en trist udvikling, og stor risiko for kursen kommer tæt på emi kurs....Men det kan hurtigt vende i 2022!

Mit bud, der er en årsag til dette samarbejde mellem Odfjell og Nol

Første skridt i en større strategisk plan....
Tak for denne gang Odium, du er nok ikke den sidste der opgiver casen....
Jeg bliver siddende roligt i båden😉
Ikke af sentimentale årsager 😇
Redigert 29.12.2021 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
HAS
29.12.2021 kl 10:58 3672

Optimister kan handle aksjer og øke sitt grunnlag for emisjonsaksjer helt fram til emisjonen. Kan det stemme at denne normalt blir varslet etter børsens stengetid, slik at det da er for seint å handle for å øke sitt grunnlag?
Odium
29.12.2021 kl 11:16 3645

Mulig jeg kommer tilbake hvis vi går mot 5nok. Men å bli med ned uten grunn ser jeg ikke noe poeng i når shlf stiger så bra. Bedre å ha pengene der og heller veksle tilbake med en haug gratis aksjer
Mrhifi
29.12.2021 kl 11:24 3610

ligegyldigt hvad Fredriksen laver af stunts !!!
SÅ SIDDER VI SMÅ INVESTORS MED MEGET LAVERE KURS/SNIT INDGANG I NOL!!!!

Hvis Fredriksen får et afkast på 0 kroner på sin investering i Nol,
med et snit på mellem 15-30 kr.....
Så er mit afkast 100% i worst case scenario ved 15 kroner....

Kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at Fredriksen får snittet sig under 15 kr i Nol....

Kort sagt!
I en eventuel fusion, så skal Fusions-kursen være mellem
15 og 30 kroner..... Hvis Fredriksen skal gå i 0 😇

Og Fusion/opkøb kommer i 2022-2023.
Redigert 29.12.2021 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
sober-minded
29.12.2021 kl 11:37 3563

Kort sagt!
Gjør hjemmeleksen din, Mrhifi. Ikke sitt å strø rundt deg med tall du ikke har dekning for !
Odium
29.12.2021 kl 11:41 3495

Hva hvis de driter i snittpris og kun bryr seg om avkastning?
HAS
29.12.2021 kl 11:59 3443

Med 2 rigger i drift får vi da en eventyrlig lav P/E. Nye tanker og allerede på vei inn igjen?:)
Odium
29.12.2021 kl 12:55 3248

Nei, jeg føler en byrde er av skuldrene mine. Shelf var alltid et mye bedre case på absolutt alle måter, så jeg vet egentlig ikke hva jeg tenkte når jeg spredte risiko ved å gå inn i nol igjen.
Tror helt seriøst at nol går mot minst seks mnd med usikkerhet før kontrakter er på plass og enda lenger før inntektene kommer.
Hvis vi har lært en ting om denne sektoren de siste to årene så er det at ting skjer ikke får tallene er svarte og det er lenge til med nol
Slettet bruker
29.12.2021 kl 13:01 3229

Det kommer vel ett nytt stort rykk nedover når det kommer mer info om datoer og media igjen skal tapetsere med emisjon emisjon. Hva står dollaren i da tro? Så kommer det vel ett brutalt fall når emisjonsaksjene når markedet. Vi skulle få en dipp til 8 kanskje til 7 hvor lenge varer en dipp? Siste 6 mnd på denne tråden har gått over samme lest som NAS for 3-4 år siden.
Matros
29.12.2021 kl 13:06 3231

Hei ….. synes det er mange fine eventyr på denne tråden, så hvorfor ikke et dikt

Ved å investere i NOL skulle rikdom og lykke kommer deres vei i en fei
Med fulle lommebøker skulle de på by’en, ja å kanskje til og med ordne et kNOL
Men i stedet fikk de Big John og det gjorde vondt
Nå drømmer de om 30 kroner aksjen, gjennom seadream 3.
Glemt er både emisjonen og Seadrill 2
Men konsolidering vil ta tid, og da blir også antall aksjer mange fler
Det største NOLet er likevel meg, med nesten NOL i beholdning sitter jeg her å dikter i vei

Hilsen Matros
5198
29.12.2021 kl 13:07 3228

Nå er det møte allerede 3 og 5 januar for de ansatte så blir spennende å høre hva som blir sakt der, da vil jeg tro det blir ganske klart hva som skjer med WB fremover. Husk at dette er rigger som for kan prises til 400 Musd pr stk med gode kontrakter og ODL som operatør ( riggene har fått et godt rykte). Så helt greit at de som ikke orker dette kaster kortene, skjønner dette veldig godt om man mener man har peilet seg ut bedre selskaper. Jeg er av den oppfatning at Fredriksen vil bruke NOL så fort han kan opp mot et stort selskap, så fort NOL har kontrakter til begge riggene.

En bekreftelse på forlengelse av kontrakt på WB vil være en god start, her er nok mye forhandlet allerede så her vil nok svar komme fort. For å si det på en annen måte hvorfor skulle ikke det skje? Skjer dette er vi fort oppe på 10-12 kr igjen da mangler kun en kontrakt.

Men på en annen side er jeg litt skeptisk til om selskapet slipper de store nyheten før emisjonen, tror nok Hayfin takker og bukker og tar det de kan da er det bra om eksisterende aksjonærer ikke tegner seg.
Redigert 29.12.2021 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.12.2021 kl 13:17 3254

Helt konkret, hvem er villig til å kjøpe disse riggene for 400 MUSD? Selv med relativt lange kontrakter? Markedspris for lignende rigger er ca 300 MUSD. Med kontrakt. Så lenge du fortsetter å fantasere med tall, vil utviklingen i kurs og selskapshendelser fortsette å skuffe. Så snart du tar inn over deg realitetene, så kan du begynne å gjøre kalkulerte valg. Lykke til.
5198
29.12.2021 kl 13:23 3252

Soste tall jeg så fra Esgian var vel 365 Musd og stigende
HAS
29.12.2021 kl 13:29 3231

De selger seg ut med dystre profetier...............
og velger seg heller andre partier......................
Hva i alle dager er det da som trigger...............
vanskelig å slippe taket i Fredriksons rigger?
Mrhifi
29.12.2021 kl 13:46 3165

Kan vi blive enige om at du ikke kender facit Tournesol 😁
Gear lige ned for dine dommedags profetier....
Her er der tale om forholdsvis nye (Grønne) he Riggs💪

Hvorfor tror du der har været fint besøg på Mira museet ?

PICKNIC ?👏👏👏👏
Redigert 29.12.2021 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
29.12.2021 kl 13:55 3126

Maersk delegation som var ombord i 72 timer....🤔

Alt kan stadig ske i Nol casen....Det er peanuts for Maersk-Noble 😇
Redigert 29.12.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
parson
29.12.2021 kl 14:02 3122

Er det noen som har fått noe svar fra Oslo Børs om dei har mottatt mailen eller vurdert emisjonen?
Matros
29.12.2021 kl 14:06 3110

Og endelig begynner jeg å forstå
Hvorfor man ikke skal selge nå
For Fredriksens rigger
Blir den endelige trigger
Mrhifi
29.12.2021 kl 14:12 3080

Fremtidig Forsyningssikkerhed bliver et hot politisk emne i 2022..
Europa er alt for afhængig af Rusland/Putin....
Det er ikke en holdbar situation og kan føre til en lidt mere afdæmpet og realistisk målsætning angående grøn omstilling..... United Kingdom har indset at forsyningssikkerhed har første prioritet Vs Grøn omstilling....

Det kræver big time Exploration fremadrettet.....
Nok ikke for sjovt at Fredriksen køber sig ind i Valaris med mulighed for at sidde med ved bestyrelses bordet hvor beslutningerne godkendes...
Tilfældighed....DO THE MATH😇

Global Oil Demand Could Reach New Heights In 2022.
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Global-Oil-Demand-Could-Reach-New-Heights-In-2022.html
Redigert 29.12.2021 kl 14:33 Du må logge inn for å svare
shippingman
29.12.2021 kl 14:14 3086

Jeg aner ikke hvordan emisjoner foregår i formelle trekk, men antar at det foreløpig kun er gjort en avtale mellom NOL og Hemen/Hayfin. Er ikke sikkert det er meldt børsen enda.

Slettet bruker
29.12.2021 kl 14:43 3021

Er det noe sted mann kan sette penger på hvor mye de bryr seg om dette?Men takk allikevel til de som tar seg tiden.
SEE
29.12.2021 kl 15:13 2955

🤣🤣🤣 Må bare berømme deg, du har et utrolig bra talent til å vinkle alt negativt! 👏👏👍😂
Slettet bruker
29.12.2021 kl 15:57 2869

Jo det er tiden for å ta seg sammen , dette er kanskje blodig alvor rent økonomisk for mange, men må si jeg blir kraftig provosert over skribenter som har fremstått som rene orakler på dette papiret og bransjen generelt.Plutselig er de sjokket over helt vanlige markedskrefter. Mener det var Emilie Stordalen som en gang stilte gåten: Hvor ofte har en sex om en sitter innelåst i ett bur med en gorilla? Svar hver gang gorillaen ønsker.
HAS
29.12.2021 kl 16:11 2899

Det kommer en del positive opplysninger fra folk som er tettere på miljøet på Xtrainvestor. Lite haussing her på tråden, så det er tydelig at noen heller benytter muligheten til å handle på billigsalg så lenge det går:)
SEE
29.12.2021 kl 16:16 2907

Men må ikke glemme at dette er et forum for alle. Jeg personlig liker å lese alt som blir skrevet. Det er mange som kan mye om dette, og det er mange som meg selv som kan veldig lite. Så man må være kritisk, men man behøver ikke høvle ned personer som liker å spekulere, det er jo ingen som har fasit. Så jeg vil personlig takke alle for innspill, meninger og spekulasjoner, jeg lærer mye. De fleste tall er jo mulig å sjekke, så må man ta avgjørelser ut fra hva man tror, og ikke skylde på andre hvis det går dårlig. Og tusen takk for den gåten.. 🤣🤣🤣
Mrhifi
29.12.2021 kl 16:57 2815

Transocean og Maersk har også set på Mira og Bollsta....FACT
Det er ikke kun Odfjell som ser disse He Rigs som strategisk vigtige....FACT
Valaris kan også komme i spil efter Fredriksen har købt 5%
Jeg udelukker ingenting i denne case....Alt kan ske.
Der kan komme nye alternativer til Odfjell som Fredriksen/Nol må forholde sig til.....også alternativer som indbefatter Odfjell 😇
Ledelsen i Odfjell har selv nævnt forskellige scenarier angående Odfjells fremtid....Salg/opkøb/fusion....FACT

Money talks !
Redigert 29.12.2021 kl 17:14 Du må logge inn for å svare