VOW - Eventyrlig utvikling de siste 5 år - FØR EVENTYRET starter

Hammers
VOW 12.08.2021 kl 23:29 10567

Husker da jeg var en liten og "trassig" gutt som ikke ville legge seg før "han" fikk høre et vakkert eventyr eller flere.
Eventyrene kom - og jeg sovnet som regel med et smil om munnen - samtidig som jeg med det også fikk meg en god natts søvn.
________________________

VOW har også vært et vakkert eventyr for dem som har vært med på hele eller deler av turen - fra starten på oppgangen i 2016.
https://www.tradingview.com/x/esoM4EZW/

Oppturen startet fra ca kr 0,70. I dag står VOW i 36,56 + utskilte VGM som står i kr 6,54 = 43,10.
Vi snakker om en total stigning i perioden på over 6000%. Finnes det noen bedre?
6000% - FØR selve festen starter!

Samtidig har VOW (da SSHIP) gjennomlevd og bekjempet 2 usaklige drittpakker fra analytikere (2019) + Covid som satte stopper for 1/3 av inntektene (Aftersales til cruise) + oppkjøp av ETIA + utskillelsen av VGM. Mao flere skjær i sjøen på turen.
Ikke bare skjær, for utbytte ble faktisk betalt i 2019. Det av et "grønt oppstartselskap". Finnes det noen bedre i klassen?

I det korte bildet;
- Covid ser nå ut til å være på hell. Cruise har igjen begynt å seile og trenger forbruksprodukter. Selskapet ser ut til å få tilbake sitt 3. ben.
- VGM starter for fullt fra mandagen av ved at ny CEO Cecilie Jonassen overtar for "vikarierende" Henrik Badin.

Noe av det første som skjer er at VGM bestiller utstyr og tjenester fra VOW for opp mot 200 mill.
Dette kan komme om 1 eller 2 uker. Med det vil VOW få en voldsom vekst fra q3. Skal komme tilbake til saken når bestillingen tikker inn.

Ser man på chartet over, er det spesielt et par ting man bør merke seg.
- Chartet viser kun VOW - uten VGM.
- NÅR den skrått fallende topplinja som nå ligger ved ca 40 blir brutt - ja da ser det teknisk ut til å komme et ENORMT kjøpssignal i aksjen.
- Jeg kommer tilbake til saken NÅR dette etter hvert skjer. Kanskje i fbm at 100% orden fra VGM tikker inn?
- Når en tilsv varslet ordre tikker inn fra Betula (200 mill) betyr det at VOW ila "no time" nesten dobler sine ÅRSINNTEKTER kun på disse 2.

I et større bilde;
- VGM baserer seg kun på VOW's teknologi og alle deres framtidige bestillinger kommer fra VOW.
- VGM har store ekspansjonsplaner - noe vi trolig får høre mer om utover høsten.
- Avkarbonisering er nå på "alles lepper" og er trolig det hotteste man kan holde på med i dag.
- VOW tar sikte på å bli en marked leader innen området med sine patenterte Biogreen-systemer. https://www.biogreen-energy.com/

For dem som ønsker å ta plass på toger er det fortsatt rikelig med plass - og alle vognene har "Første Klasses Faciliteter"!
Dette kommer (så godt som noe kan garanteres på børs) garantert til å bli en luksuriøs ferd de neste 10-20 årene.
Verden skal avkarboniseres og VOW går KUN for de største aktørene.

Hilsen Hammers.......som i hvert fall starter med en åpen tråd - så får vi se!
Redigert 18.08.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
May-Liss
12.08.2021 kl 23:44 8142

Til info ; IPO Scanship var 3,20
Hammers
12.08.2021 kl 23:57 8109

For dem som lurer på dette med inntjening så er alt i box.
- Innen Cruise (nybygg + Aftersales) har man normalt ligget med en fortjenestemargin på ca 25% (21-27%).
- Nylig oppstartede landbased forventer man skal ha samme marginer.
- Totalt sett har selskapet gått med mindre totale underskudd de siste 2 årene nettopp pga oppkjøp + covid + orgendring.
- ALLE disse 3 forholdene ser ut til å komme på plass fra denne høsten av. Omsetningen kommer bl.a. til å eksplodere!
- Husk; Allerede i 2019 var forholdet slik at opprinnelig aksjekapital ble betalt som utbytte.

Jeg tror derfor at dette blir en HET høst om bord på toget.
Heldigvis er det vognene fullt utrustet med solid Aircondision!

Hilsen Hammers
Redigert 13.08.2021 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Ulogisk
13.08.2021 kl 07:20 7794

Hei Hammer:
Du reflekterer veldig fornuftig og intelligent rundt VOW/VGM og om aksjer generelt. Leser med interesse dine innegg. Du har god innsikt i markedet!

Har du investert mye aksjer i selskapet hvis jeg kan spørre om dette?Har selv ingen aksjer i skrivende stund,men en post vil bli kjøpt i nærmeste fremtid.

Slettet bruker
13.08.2021 kl 08:14 7673

Høsten vil bli dominert på Børsen av Mange Grønne eventyr,men det aller Vakreste blir nok aow.
Vow er et flott selkap med bye bra
CapitaL
13.08.2021 kl 09:36 7513

VGM blir det vakreste eventyret.. det trengs bare et håndfast prosjekt utenom Follum for at markedet skal fatte potensialet til selskapet. Det tror jeg kommer... Avkarbonisering som en tjeneste er akkurat det metallindustrien trenger frem til 2030;)

Aow er vel og bra, men der kommer det nok snart en emisjon som vil tynge.. Alle vindprosjektene skal finansieres et sted må vite, og inntektene ligger langt fram i tid...

Er slett ikke spesielt optimistisk verken for Q2 eller Q3 til Vow. Aftersales vil fortsette å tynge en stund til og ordren fra Follum vil neppe generere stort av inntekter før tidligst i Q4. Her blir det nok ikke tallene, men nye avtaler som vil trigge videre kursløft. Og den potensielle kunden Betula energy har ikke mye å vise til hittil, så den avtalen tar jeg med en klype salt..

Hammers
13.08.2021 kl 10:10 7430

Avtalen med VGM er forventet ganske så raskt og ila Q3. Etter at CJ er innsatt som ny CEO fk mandag.
Jeg tipper at man venter til hun er litt etablert og deretter gir henne praktisk opplæring ved å delta på denne type kontraktinngåelse.

Avtalen med Betula kan forventes kort tid etter at støtten fra Enova er avklart.
JEG tror også den kommer i Q3. Kommer an på hvor raskt det går med svaret fra Enova.
Dvs at VOW trolig får 2 store kontrakter ila kvartalet.

Betalingsstrukturen i VOW er slik at landbaserte normalt blir betalt med ca 40% ved kontraktsinngåelse.
Dvs at VOW straks mottar en innbetaling på i overkant av 100 mill ila Q3 hvis begge avtalene kommer i kvartalet.
Se dette opp mot dagens omsetning - den som lå på 93 mill i Q1. Altså snakker vi om en rask dobling bare på de 40%'ene.
Siden fabrikkene skal opp ila kun 1 år kommer de resterende 60%'ene ila en rasende fart under byggingen.

Betulas fabrikk er kalkulert til ca 200 mill.
Trolig tilsv for VGM, men setter vi FORSIKTIG den bestillingen til kun 100 mill snakker vi om ca 180 mill (60 % av 300) utestående.
Penger som drypper inn i takt med ferdigstillelsene.

Om Betula har "noen å vise til" spiller selvsagt ingen rolle for VOW sin del. VOW skal kun selge utstyr og tjenester til selskapet.
At Betula har betalingsevnen har man selvsagt forsikret seg om.

ALTSÅ;
VOW's regnskaper bør sikre seg et SOLID løft fra Q3 av.
Da snakker man IGJEN vekstselskap de lux etter en konsolideringsfase m/implementering av ETIA og VGM + et uventet Covidutbrudd som hemmet Aftersales til Cruise.

Hilsen Hammers
Redigert 13.08.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
CapitaL
13.08.2021 kl 13:01 7242

Man har ikke forsikret seg om betalingsevnen til Betula.. det er jo bare tøys.. Det er vitterlig kommunisert et forbehold om finansiering her, før utstyr fra Vow blir bestilt. Anlegget er forøvrig tilsvarende i størrelse som på Follum, ca 200 mill så det trengs mer enn Enova-støtte på 80 millioner.
Inntil Betula har finansieringen på plass, selger iallfall ikke jeg skinnet..

https://www.proff.no/selskap/betula-energy-as/oslo/produsenter/IF3AZZC016D/



Hammers
13.08.2021 kl 14:02 7157

Hva du kjøper og selger tror jeg er ganske så uvesentlig for oss andre.
Via den klausulen som VOW har inngått med Betula har man forsikret seg økonomisk mot tap.

Selskapene har ALDRI inngått og børsmeldt en slik intensjonsavtale uten at pengene i prinsippet er innhentet.
Akkurat som VGM måtte vente på sin tildeling fra Enova må også Betula gjøre det samme.
Når det er på plass kan bestillingen effektueres.

Personlig forholder jeg meg til de offisielle børsmeldingene som sendes ut.
Ikke hva enkeltpersoner finner ut fra utgått historikk.

Hilsen Hammers
Redigert 13.08.2021 kl 14:06 Du må logge inn for å svare
Record
13.08.2021 kl 14:10 7123

Ikke lenge til første halvdel reporters , spennende å se om noen av samarbeidsavtalene har gikk telling allerede , må kanji vente litt til ?

Vow and Bellona agreed to join forces to solve one of the major environmental challenges by utilising Vow’s pyrolysis technology which converts sludge, organic waste, and other types of biomass into biocarbon and biogas.
● Cooperation agreement with Tinfos AS to distribute Vow's onshore 'Plastic to Electricity' solution in selected countries and markets, starting with Indonesia and Malaysia. The mobile and container- based solution converts plastic waste to electricity through pyrolysis.
● Strategic partnership agreement with the global energy company Repsol to explore multiple applications and solutions to produce clean and renewable energy for CO2 emission reduction.
● Strategic memorandum of understanding with ArcelorMittal, the world’s leading steel and mining company, to work on a project to build a biogas production plant that will reduce CO2 emissions produced during the steelmaking process.
● Letter of intent with Elkem, one of the world’s leading suppliers of silicon-based advanced materials, with the aim of reducing fossil CO2 emissions from the production of silicon and ferrosilicon products for the global market.
● Agreement with Betula Energy whereby Vow will supply technology and equipment to produce biocarbon to a new plant that Betula Energy (former Biogreen AS) will establish in Bamble, a municipality in South-East Norway.
● Vow and BluHope have teamed up to promote plastic neutrality in the Sabah region in Malaysia, preventing plastic waste from ending up in the oceans.


Så vet vi jo at Wakefield og en hel del safestril anlegg er i omløp :-)
Redigert 13.08.2021 kl 14:12 Du må logge inn for å svare
CapitaL
13.08.2021 kl 14:48 7055

Poenget var vel at det du skriver vedr Betula minner mest om haussing og fri diktning..
Til tross for det kommuniserte behovet for å få på plass finansiering, så serverer du en påstand om at det bare er Enova-støtte de mangler. Jeg forholder meg til fakta, og tillater meg også å være skeptisk til om ordren fra Betula noen gang blir realisert gitt selskapets historikk..
Og siden du forholder deg til børsmeldinger så står bl.a dette i børsmeldingen:

-Vow vil levere produksjonslinjene for biokarbon, syngas og bio-oljer. Utstyret
fra Vow vil bli bestilt så snart Betula Energy er finansiert i løpet av 2021.
For Vow vil dette samarbeidet kunne resultere i leveranse av prosessteknisk
utstyr til en verdi opp mot 200 millioner kroner.

Karbon
14.08.2021 kl 14:47 6303

Meget gode nyheter for Vow:

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/25580-the-cruise-industry-s-restart-by-the-numbers.html

"With 190 cruise ships expected to operate in August, it represents a 150 percent increase of ships sailing with paying passengers in the last 60 days"
CapitaL
14.08.2021 kl 19:03 6108

Det meste av ESG-aksjer har falt tilbake fra toppivåene ved årsskiftet.. de ble rammet av hypen rundt dreining fra vekst til verdiaksjer.. Vow var intet unntak og aksjen ligger i skrivende stund på ca 43 kroner inkl VGM. Det er ned 15 kroner fra toppen.

Den siste klimarapporten og det faktum at stadig flere mennesker får føle klimaendringene på kroppen vil sannsynligvis sette ny fart i ESG-aksjene.

Direktør Siri Kalvig i statens klimainvesteringsfond Nysnø om FNs klimarapport:
– Rapporten er veldig viktig og jeg tror den har en kraftig mobiliserende effekt.

- Den tidligere meteorologen tror nå på en raskere grønn omstilling i verden og har spesielt tro på klimateknologi og fornybar energi.


Så, jeg for min del forventer en ny renessanse for ESG-aksjer, og Vow er som jeg skrev i et innlegg som forsvant, godt plassert midt i kakefatet..

Legger ved link til artikkelen i E24:

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/L5oWA1/investeringsdirektoer-etter-klimarapport-selskaper-ser-til-norge
Hammers
14.08.2021 kl 19:50 6044

Ang Betula.
Verden står nå foran en tid med en gedigen avkarbonisering over hele fjøla.
Personlig tror jeg det da vil være NULL problemer for selskapet å skaffe 150-200 mill fra private aktører.
Spesielt når det er snakk om å få levert en nøkkelferdig og velfungerende fabrikk fra VOW ila ca 1 års tid.
Dette KOMMER uansett når tiden er der. Ikke noe å mase om.

I mellomtiden er det bare å vente til CJ sitter i kontorstolen som CEO for VGM.
Ila kort tid sender hun SIN bestilling på et tilsvarende beløp ifbm fabrikken på Follum.
Med DEN bestillingen alene øker VOW sin årsomsetning med ca 40-50%.
Det STARTER nå i Q3.
Hammers
14.08.2021 kl 20:01 6024

Herlig diagram du viser til.

Stigningen startet ved inngangen til q2 og har siden fortsatt i en akselererende kurve.
Kanskje det endelig kommer en gledelig overraskelse fra den tredjedelen av VOW som nå har ligget i en møllpose de siste 15 mnd.
Ting tyder på det.

Slik jeg leser tabellen/diagrammet er Aftersales (AS) på full fart tilbake.
Neppe før fra Q3 av at de helt store volumene kommer innen AS-segmentet.

(For uinnvidde;
AS gjelder salg av forbruksmateriell for å vedlikeholde de automatiserte rensesystemene om bord i > 120 cruiseskip VOW har levert slikt utstyr til. VOW har her gått glipp av fortjeneste på ca 20 mill/år den tid cruise har ligget uvirksom.
Nye installeringer i nybygg har imidlertid gått som aldri før - også under pandemien. Ordrereserven ligger rundt 1,5 MRD - inkl options som ligger rundt 6-700 mill).

Redigert 15.08.2021 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
Hammers
15.08.2021 kl 23:29 5128

Redigert;

Fin info Nikco.
- Et produkt man kan få ut av pyrolyse er grafitt/grafen som benyttes i batterienes anode.
- Henrik Badin fortalte om dette under halvårspresentasjonen for ca 1 år siden.
- Dvs at VOW fort kan få ordre fra denne type virksomhet. Mange batterifabrikker er planlagt rundt om.

Frederick Hauge er ellers en mann VOW har inngått et samarbeid med (via Bellona).
Tror nok at de også har snakket om dette temaet!
Redigert 15.08.2021 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
Nikco12
15.08.2021 kl 23:44 5100

Nevnte vel aldri at de var konkurrenter, da tror jeg du bør lese innlegget mitt på nytt 😅 Skrev partneren til Vow og ikke konkurrenten.
Hammers
15.08.2021 kl 23:50 5214

Eh - ja korrekt...som du sier!
Sorry - jeg leste feil og har korrigert mitt innlegg 😊!
Redigert 15.08.2021 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2021 kl 12:30 4842

Lunsj og kaker er vel over nå. Kommer det en melding eller tre i ettermiddag?
Slettet bruker
16.08.2021 kl 13:44 4739

Synes du er en god chartist Hammer, men her både roter du med det tekniske og blander inn fundamentale betraktinger.

Enig i at et brudd opp gjennom 40 vil være et kjøpssignal. Men det riktige er å snakke om "vis", og ikke "når."

Det chartet i VOW nå viser er et den stigende trenden er brutt. Etter et nytt fall så langt i dag står kursen i 35, og stemningen er ikke spesielt god. Får vi en korreksjon i september og oktober, kan dette bli riktig så ubehagelig.

Silberman

Redigert 16.08.2021 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2021 kl 14:12 4680

Med bakgrunn i at vi nok ganske snart får noen hyggelige børsmeldinger både fra Vow og VGM (VGM om avtale med Elkem evt. annet.. og Vow om salg av utstyr til VGM + evt. annet..), så støtter jeg tidligere resonnement Hammers. Jeg tenker også at vi snakker om når og ikke hvis vi får et brudd opp gjennom 40 kr. Alt ligger til rette for en fin fin høst både for Vowerne og VGMerne.
Slettet bruker
16.08.2021 kl 15:46 4531

Så litt nærmere på chartet selv nå. 34,50 er jo et helt kritisk nivå. Brytes den på litt volum, kan vi forvente et kraftig fall. Fort ned til 25..

Så litt spennende dette. Bryter 34,50 hører dere fra meg igjen.

Silberman
Redigert 16.08.2021 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2021 kl 15:55 4503

Du er ikke første som kommer med den og 34 har blitt brutt mange ganger. Dupper opp hver gang. Nå er det en mnd siden forrige børsmelding. Skulle tro de fleska til i dag, men neida.
Bubleslurp
16.08.2021 kl 15:56 4498

Ikke no stress med det for min del altså, krakknisser har vi hatt nok av her inne
BLOODLINE
16.08.2021 kl 16:05 4460

Wow er teknisk sett i dødens dal, bryter den ned er det lavt 20 tallet neste
Slettet bruker
16.08.2021 kl 16:15 4416

Det ser ut til at gribbene rekognoserer rett før tallslipp 26. August :-) ha ha ha ha
Redigert 16.08.2021 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Record
17.08.2021 kl 08:44 3843

Ja ser kanskje ut som om at Hermanrud er litt ensom i det å skjønne at vi ikke må "brenne" alt søppel til fjernvarme å utvikle fangst av Co2 i den forbindelse .
VOWs teknik tar ut store verdier i form av biokull,gasser og oljer av forskjellig kvalitet av samme søppelet , binding av Co2 i samme slengen kan vel nesten ikke bli bedre ?
Alt focus om dagen er utvikling av ny og miljøvennlig energi , vi burde kunne få den energien som ligger i alt fra plast til matavfall inn i den sirkulære energi med allerede utviklet å stadig forbedret teknologi .
Vi snakker om miljøforurensende reduksjoner ,da vil det vel være greit å hente synergiene fra alt som allerede er i omløp , store gevinster til relativt lave kostnader ?
Slettet bruker
17.08.2021 kl 09:44 3712

Hei
Hvorfor kommer ikke VGM/VOW ut med meldingen som den nye direktøren i VGM snakket om i sist måned.
Er redd vi får et nytt krakk i VOW.

Ser ut til i god VOW skikk at meldingen kommer den siste børsdagen i august.
Slettet bruker
17.08.2021 kl 09:46 3705

Eneste tegn til liv er røyken fra krematoriet. Sånn er det bare.
Record
17.08.2021 kl 09:50 3691

Du har jo inngående kjennskap til VOW , om du mener den skal falle ytterligere(ut fra fundamentale forhold) venter du med kjøp .
Tror nok at denne utelukkende kjøres teknisk , om den snur nå vet ikke jeg , men attraktivt priset uten eller med melding fra selskapet , jeg ser etter muligheter å ikke slikt fokus på daglige svinginger i både VOW å de andre selskapene jeg har interesse for .
Record
17.08.2021 kl 10:07 3644

Ingen røk uten ild ,sies det ?
For 8milliarder (dobling av dagens kuns) får en større aktør ett ledende selskap innen sirkulær økonomien som allerede tjener penger , har teknologi for å omgjøre det meste av det verden vil bli kvitt av søppel til resurser som vil redusere utslipp samt binde karbon i stor scala .
Badin & co kan fortsette slik som i dag ,under en større organisasjon , stadig geniale løsninger som skaper verdier av avfall .
Tror vi bare venter på riktige incentiver om en samordnet støtte fra myndighetene i første omgang kansje EU ?
Slettet bruker
17.08.2021 kl 10:14 3617

Ja vi får bare sitte og vente. Gleder meg veldig til å forstå hvorfor VGM heter Green Metals og ikke Green Coal eller noe annet bredt. Det må da være noe krutt her for uten om en linje i Luxembourg?
Hammers
17.08.2021 kl 10:54 3543

I dag mellom 16.30 og 17.30 skal Henrik Badin delta under Arendalsuka.
https://www.maritimebergen.no/arendalsuka/akterbanjer-tirsdag/

Kan være verdt å få med seg.
(Streaming av annet stoff foregår daglig og bl.a. for øyeblikket).
Slettet bruker
17.08.2021 kl 11:19 3483

KarI I Hagen har selvsagt et poeng når han sier :- at velgerne ikke vet at norske utslipp av den " livgivende" gassen CO₂ står for kun 0,13 prosent av de globale utslippene.
En kan tenke seg at VGM vil få en stor og nærmest umulig oppgave med å etablere seg der det virkelig er stortCO2 utslipp
For VOW er det noe enklere siden de har flere strenger å spille på
ps
Hvor er Oivindi blitt av ? Nå er det vel fritt fram for alle slags påstander om framtidige inntekter?
En skulle tro det var enkelt for både VOW og VGM å tjene penger , men industrien og økonomene er dessverre ikke 'skrudd sammen' så enkelt
Redigert 17.08.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2021 kl 11:52 3429

Utrolig mye svada skal man høre fra manipulatørene.. uff.. uetisk er det også.. uff uff
Slettet bruker
17.08.2021 kl 12:22 3368

Ja, det er i dine øyne uetisk å forholde seg til realiterer tydeligvis