Shelf drilling bedre utsikter mot Q3 og økte inntekter

Slettet bruker
SHLF 14.08.2021 kl 00:27 2244

Det var mange rigger på forberedende arbeid i Q2 og kostet 26 millioner dollar for klargjøring til kontrakter. Ledelsen er flinke og sikrer kontrakter og backlog.

Sett litt på oppstart av rigger som skjer og har skjedd, står i rapporten :

JT Angel fra Aug,21-Aug-24
Trident Xll okt.21-okt,24
Main pass l sept,21 - sept,30 ut igjen etter suspensjon
High Island lX q3,21 - juni,31
Key Manhattan juni,21 - Feb,22
Shelf drilling Tenacous på kontrakt og ny feb,22 - feb,23.
High Island ll mai,21 - mars,31
Shelf drilling Resourceful til April,22.
Shelf drilling Enterprise til mai,22.
Main Pas lV ut igjen etter suspensjon frem til mars,25.
High Island ll ut igjen etter suspensjon frem til juli,30.

Vi snakker om et solid økonomisk fundament som legges her nå. Da er det godt å vite at dagratene ble meldt til å være 60 100 dollar nå. Dette kan stige litt men jeg tar utgangspunkt i denne raten, men oljepris har steget så dette vil nok bli høyere. Det kostet litt penger og få riggen i stand, det er nesten bare langtidskontrakter så skjønner viktigheten av å få dette gjennomført og igangsettes for inntjening.

Jeg har i aften sett gjennom listen og gått gjennom meldinger om igangsettinger av kontrakter og funnet ut at 18 rigger kan ha full utnyttelse av kontrakter i Q3.

18 x dagraten 60 100 = 1 081 800 dollar pr dag x 30 dager = 32 454 000 dollar pr måned. x 3 mnd = 97,36 millioner dollar i EDBITA.
Da kan ratene bli høyere og om ikke flere rigger blir satt igang i Q3 kommer noen til i Q4. Vi må legge til 4,2 millioner for salg av rigg som bokføres i August.
EDBITA 101,56 millioner dollar i Q3. Aksjekursen bør gå opp på slike regnestykker.

Jeg ser gjerne at noen flere setter seg ned og går gjennom alt for å se om de kommer til et annet resultat.

Det er 1 rigg + (1 solgt) som holdes for salg, 4 som ikke har jobb. dvs 24 rigger. De øvrige 7 riggene går av kontrakt skal trolig ha vedlikehold og utbedring etc. så noen jobber hele q3 og q4 men andre deler av kvartalene. Så kunne vel ha sagt 3 rigger til i full jobb, men velger å utelate dem. kan selvsagt bli noe kostnader , men trolig lite totalt. og i allefall langt unna 26 millioner som i Q2.
Redigert 14.08.2021 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Jguiden
14.08.2021 kl 06:55 2181

Det er ingen tvil om at shlf sine fremtidsutsikter (ihvertfall i det korte bilde 2022) ser svært lovende ut. Stigende rater og svært mange rigger på kontrakt med full utnyttelse i q4 og ut i 2022. Jeg solgte meg ut for en stund siden da jeg så at det var svært mange rigger som skulle av og på nye kontrakter som ville føre til et litt dempet resultat for q2 og q3, men jeg skal uten tvil inn igjen. Bare usikker på hvor lenge jeg klarer å vente.. Er uansett en svært god inngang nå om man vil sitte Long.
Slettet bruker
14.08.2021 kl 09:44 2066

Jeg solgte meg også ut for en stund tilbake, da jeg også så at q2 ville bli mindre godt.
Aksjen traff fredag 200 dagers glidende, et nivå som normalt bør holde i et selskap der resultater skal bli vesentlig bedre fremover,
men børs er børs så ikke godt å vite hvor lavt aksjonærene er villige til å selge denne aksje som er ned 97,5% siste 3 år.
Det er ikke til å legge under en stol at alt av olje/service nå går ned over hele linja etter et godt rally i fjor høst/vinter, skulle denne trenden snu opp f.eks i høst i takt med mer Opec prod og større olje aktivitet da kan det bli bra, den nye frykten for nye covid runder tror jeg personlig er overdrevet.

Enten går dette selskapet konkurs, det kan virke som aksjonærene tror mest på det nå, eller dette selskap er liv laga og aksjonærene tar feil da må det nødvendigvis gå kraftig opp.
Redigert 14.08.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
danmark1
14.08.2021 kl 10:19 2029

Jeg kan ikke forstå, hvorfor du stædigt bliver ved med at have en negativ vinkel til SHLF. Det er åbenlyst et af de mest stabile rigselskaber, med en utrolig fin ordrebog og med udsigt til fine indtægter i fremtiden. Det bliver lidt for dumt, når du samtidig har stor tiltro til Borr.
Slettet bruker
14.08.2021 kl 10:30 2011

Han mener bare at borr, sdrl er konkurs og muligens odfjell drilling kan få problemer, men han har ikke evne til å uttrykke seg klart nok. Nol kan du hente litt på om Fredriksen spiller riktig. Jeg synes ikke han fortjener det og håper at fond klarer å få solgt en rigg eller to. Det er bare Shlf han kan mislike. Han kan vel se på backlog og rigger hos andre selskaper, men det er han trolig ikke i stand til selv, verre er det ikke. Enten dør han av sinne og hjertefeil fordi han har bygd opp endel hat ellers så lever han lenge og får et langt liv. Det spørs om pumpa hans takler all sirkuset. Nei, Danmark du skjønner at folk ikke vil ha denne opp for tidlig. Det er vel heller ingen fare med akkurat det. Så fortsetter dette blir det faktisk mer på meg, men kommer ikke til å kjøpe mer om den passerer 5. Q4 vil bli enormt, men jeg håper på 2-3 kontrakter til da blir det virkelig fest. Han klarte forresten heller ikke gå i dybden her for å sjekke både tallene mine og rigger på kontrakt. Det betyr vel at tallene faktisk kan bli enda bedre ? Men jeg foretrekker å være litt nøktern. og blir det noe lavere enn jeg har antydet lever jeg godt med det også. Mye småting som kan komme inn et kvartal, men de nye opsjonene til ledelsen er ikke gitt uten grunn. De har tro på dette og vil bli velholdte. Denne bølgen skal også jeg ri. Selv om jeg gjerne skulle hatt litt i noen få andre selskaper, men oppsiden er stor her og da har jeg valgt meg SHLF.

Det som forundrer meg mest er at aksjekurs ikke alltid ligger i forkant, men dette styrer ofte meglerhus m.m. Shlf er ikke et interessant selskap for dem. Så her kan en sitte i fred og ro. Det blir ikke skriking om aksjen før den passerer 20. Sann mine ord!
Redigert 14.08.2021 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
14.08.2021 kl 10:34 2000

Backtrading du driver med.
Du solgte shelf fordi den var kjedelig.
Velkommen tilbake.

mvh
Slettet bruker
14.08.2021 kl 10:49 1982

Da har du missforstått.
Jeg mener ikke at Borr går konkurs, det tror jeg neppe Shelf gjør eller med såpass lite gjeld, det blir i så måte neppe ila de neste 5 årene.
Å ja, i Nol er det nok 95% sjanse for at de er i Sdrl innen 1/2 år, at markedet er uenig og ikke tror på verdier der bryr jeg meg ikke så mye om, har vært i gjennom samme historien før med advarsler på store plakater angående Fro2020, tjente store penger der da fasiten var endelig og slik vil det også ende i Nol.
Sdrl skal restruktureres, det er en annen historie, den er selvfølgelig ikke investerbar før bankene har kvittet seg med sine aksjer.

Poenget mitt er at så lenge alt i olje service går ned, går ikke Shelf vesentlig opp, men det kan jo snu, noe det mest sannsynlig vil gjøre når produksjonen skal økes.

Det er du og dine med aksjonærer som ikke tror på Shelf selskapet, eller skribenter som Jguiden
Det viser dere klart å tydelig ved å stadig selge aksjen på lavere kurser, og få av dere er villige til å handle aksje på høyere nivåer, ingen kan nekte på det.
Jeg kjøper Shelf på 4 lav da jeg tror dere tar feil vedr konkurs her, og skulle dere selge mer aksjer på 3,7kroner, som er neste støtte nivå kjøper jeg mer.
200 dager glidende i en aksje som vil tjene penger om 4 måneder er lavt .

Helt til slutt, aksjer handler ikke om følelser, hat eller annet svada, opererer du på slike lav mål i aksjemarkedet går det deg neppe vel.
Aksjer er kun et instrument for å enten tape eller tjene penger, hverken mer eller mindre.
Redigert 14.08.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.08.2021 kl 11:39 1920

Og vipps så hadde SHLF lite gjeld :) ja en skal høre mye før øra faller av!
Negativitetsorakelet har snudd. Nå skal vi vel pumpes opp til 4,8 før det blir mye negativt fokus og nye inn og ut tradinger. Sånn går no dagan.
Redigert 14.08.2021 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2021 kl 11:48 1656

Siden ingen av de selverklærte geniene om SHLF kommer med noe konstruktivt så har jeg selv gått inn i rapportene og flåteoppdateringer. Jeg er ny på dette og ikke særlig vant med kalkulering og så videre men føler jeg begynner å få mer orden på dette nå. Jeg sjekket kort flåteoppdateringen fra mars og jeg ser nå at det dårlige Q2 var allerede "varslet" med oppdateringen jeg fant ut at 13 rigger var i jobb, 16 gikk av kontrakt i april, mai eller var suspendert og 2 helt ledige rigger.(Endret tallet da jeg glemte et dødsfall i India der alt ble stengt). Det stemmer utrolig godt med EDBITA som ble ca. det halve av overslaget jeg kom frem til da jeg startet denne tråden om Q3. Da regner jeg 3-4 mnd med oppgraderinger etc. på hver rigg før den kan komme på oppdrag igjen. Siden mars må vi også huske på at ratene har steget med ca. 5000 dollar i døgnet. Det betyr selvsagt også endel når en skal kalkulere inntjening fremover. Om selskapet melder 2-3 nye kontrakter om ikke lenge er dette en jule og nyttårsrakett. (Jeg håper på høstrakett).

Mitt råd til hobbyinvestorer er kjøp og HOLD i minst 1 år! Tiden jobber for selskapet såfremt vi ikke får en ny pandemi eller atomsprenging.

Jeg begynte å lese om SHLF i juni og det er første gang jeg har gått så langt tilbake som mars for å sjekke ståa, men det gjorde meg litt klokere. De kloke drittsekker som harselerer og forteller at alle i shlf er mindre smarte, de delte selvsagt ikke denne informasjonen med dere tidligere. De kommer med kloke ord i etterkant der de henger ut alle og enhver. Konstruktive overslag og iddeer mottaes med takk her på tråden:) men et par kan bare lese her og ikke skrive. De kan ha møkkaspredning på andre tråder.

1 rigg på rate 61 100 gir 5,5 MUSD i EDBITA. Dette regnestykket kan en bruke da det er litt over rapportert 60 100 . Oljeprisen har vært høyere nå siste 3 mnd. (Jeg tror brent vil ligge mellom 70 og 80 dollar i lang tid fremover)De har kontrakter som følger oljeprisen ser vi og da vil jeg bevege meg dit i mine kalkyler. Da kan dere enkelt se hva EDBITA blir fremover med 100 % oppetid. Så kan en selv vurdere hvor mye en vil trekke fra her. når en ser på rapportene. Tenker en får noenlunde overslag over verkstedregningen også når en ser på antall rigger og deler på 26,5 MUSD. Så kan en faktisk ta med riggkostnader også senere når en vil se på ting. Heldigvis er største kostnaden allerede nå i Q2. Mitt regnestykke var på 18 rigger ved 100 % oppetid (q3)og jeg lot være å regne med mer av de riggene som avslutter i løpet av perioden. De kan dekke verksted på de få riggene som skal klargjøres, så blir det trolig enda litt å trekke fra. selskapet vil ikke ha noen problemer med å få minst 90 MUSD EDBITA. Da har jeg trukket fra 10 % til i uforutsette hendelser og kostnader.

En kan jo drømme om 20 rigger på full utnyttelse i Q4 20 x 5,5 MUSD blir ikke så ille gæli. Vi får se på dette når periodene er gjennomført. da skal dommen over mine kalkyler bli vurdert :)
Redigert 16.08.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2021 kl 14:36 1538

Da er jeg ferdig på en stund med å se gjennom rapporter og flåteoppdateringer og melding om kontrakter.

13 rigger ble i Q2 klargjort for jobb og kontrakter eller oppstart av suspenderte kontrakter. Dette kostet 26,5 MUSD.
Da blir kostnaden pr rigg 2,038 MUSD (med dagens NOK ca 18 mill nok). Alle 5 rigger med 10 årskontrakter er nå i jobb og den ene på 5 års kontrakt og rigger som hadde suspensjon er igang igjen.

Neste kvartal har jeg sett gjennom oppdateringen som kom nå :

Den antyder 25 rigger i arbeid - 1 går av kontrakt i sept - 1 holdes for salg - 4 ledige rigger som kan få kontrakt. = 31 rigger som eies av SHLF.
Da kan sikkert flere regne ca. inntjening for selskapet. Da har jeg gjort mitt og opplyst folk om det som jeg har lest og sett. Min kalkyle var på 18 rigger i drift og 60 100 dollar døgnrate, dere ser nå at dette faktisk kan bli bedre om alt klaffer. Her er det maks. 5 rigger til klargjøring og i Q2 var det 13. Antall rigger i arbeid er mer enn dobblet.
Redigert 15.08.2021 kl 14:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2021 kl 13:25 1124

Har sett gjennom marinetraffic og det er kun Main Pass l jeg mener ikke er på jobb. Alle de andre riggene med lange kontrakter på førstesiden av flåteoppdateringen er kommet i jobb. Så er det Paremeswara som går av kontrakt i løpet av September og da overlapper den med Main Pass l som starter på langtidskontrakt.
Så når September er ferdig er det 5 ledige rigger og 1 som skal selges(1 ble etter planen solgt/effektuert i Aug). Resten skal da være i arbeid. Så 2 av 3 rigger som er på lange kontrakter og har hatt stans i kontrakten ser ut til å ha kommet igang igjen. Q3 blir fint overskudd igjen og Q4 blir nyttårsrakett for folk er så treige med caset.
danmark1
25.08.2021 kl 14:12 1072

Ja, det er utroligt, man kan købe aktien under 4 kr. Kommaet burde flyttes en plads til højre, så var kursen retvisende. :-)