Kongsberg Automotive ansetter ny Investor Realations direktør

waterretaw
KOA 16.08.2021 kl 11:39 7990

(Kongsberg Automotive (KOA) Investors gruppe:
https://www.facebook.com/groups/koaautomotive/?ref=share
Zurich, August 16, 2021: Jakob Bronebakk has been appointed as the new IR
Manager, effective August 16, 2021. Jakob will be based in Oslo and will report
to Joerg Buchheim, President and CEO.
As the IR Manager, Jakob will actively support and strengthen Kongsberg
Automotive's future communication towards capital markets, investors, analysts,
and banks.
https://live.euronext.com/en/node/6199769
Redigert 09.09.2021 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
telefusken
16.08.2021 kl 16:46 7603

Hvis han fyren faktisk er pratsom, tyder det på at Teleios forbereder sin exit. Da lønner det seg å følge med.
Bull00
16.08.2021 kl 17:04 7559

Vil du utbrodere?
Slettet bruker
16.08.2021 kl 17:16 7517

Antyder du at han er kjøpt og betalt av Teleois for å drive opp kursen?
telefusken
16.08.2021 kl 17:37 7452

Bull00 skrev Vil du utbrodere?
Teleios kjøper seg inn i selskaper som "ingen" bryr seg om, og prøver å få opp verdien før de selger seg ut.

Hittil har de gjort mest mulig for å forbli under radaren, men det gikk litt skeis for dem med den strategien i fjor vår da de nesten konket. De har helt tydelig forsatt med minst mulig informasjon i ettertid også, så hvis det endrer seg nå tyder veldig mye på at de ønsker seg ut. Da passer det veldig bra med nyheter som øker interessen, og også kursen.

Det er ikke grunnlegende "dårlig selskap" som holder interessen nede. Det er total mangel på noe som øker interessen som holder den lav. Vi må huske på at det er veldig mange andre selskaper der ute som skriker etter oppmerksomhet for å skaffe penger. Da går interessen i markedet dit, fremfor mot noe som "ingen" vet om.

Folk tror at KOA var dårlig før Teleios kom inn. Det var det ikke, men interessen var nokså lav. Mye skyldtes en uendelig lang rekke med trøbbel fra gammelt av. Teleios så dette, og prøvde først med et kupp av styret med å kreve ekstraordinær generalforsamling. Det var tydeligvis ikke så populært hos andre store aksjonærer for de ble roet ned og fikk noe innflytelse via ordinær GF før de kjøpte seg opp i en rettet emisjon som ga dem mer makt.

Det er ikke noe som tyder på at dagens kurs ikke kan øke, men da må noen få lyst til å betale mer. Da passer det med at selskapet begynner å bli mer utadvendte.
Redigert 16.08.2021 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
telefusken
16.08.2021 kl 17:42 7441

Det er ikke snakk om å "drive opp kursen". Det er snakk om å øke interessen for selskapet så folk finner ut at de kan kjøpe de aksjene.

Dere må lese dere opp på historikken.

Begynn her
https://www.businesswire.com/news/home/20151207006506/en/Makuria-Investment-Management-UK-LLP-Teleios-Capital-Partners-LLC-and-Constructive-Capital-AS-Issue-an-Open-Letter-to%C2%A0All-Kongsberg-Automotive%C2%A0Shareholders

og les gamle nyheter og børsmeldinger

pluss dette

https://finansavisen.no/forum/thread/12824/view/342913

Begynner de å snakke nå, tyder alt på at de ser slutten på prosjektet.
Redigert 16.08.2021 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2021 kl 18:04 7388

IR-manager er ansatt i KOA, ikke Teleios. KOA vil aldri ha en strategi om å få kursen sin kunstig høy slik at deres største eier kan selge seg videre ned i selskapet.
Det du tenker på her skjer hver dag, men da via et meglerhus. Ikke selskapet selv.

KOA har kun hatt en «kunde- og pressekontakt» tidligere. Det at de nå ser behov for en IR-manager gir jo mening. Butikken rigges for vekst.
telefusken
16.08.2021 kl 18:23 7335

Hvem tror du bestemmer i KOA når det kun er en stor eier, og den store eieren i tillegg har en av sine i posten som styreleder? Eller tror du KOA er en selvgående organisme som tenker selv?

Redigert 16.08.2021 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2021 kl 18:39 7306

Det trenger man ikke å tro noe om. Fasit finner du her:
https://www.kongsbergautomotive.com/about-us-company/board-management/

telefusken
16.08.2021 kl 19:19 7222

De folkene er der fordi den eneste eieren som har noe å si synes det er fornuftig at de er der.

En eier med mer enn 20% og styreleder, og kun seks andre med mer enn 1%, hvorav de to største er klienkonti for småsparere, betyr at det er den ene store som bestemmer. Nummer fire og fem er også klientkonti, men jeg vet ikke om det kun er småsparere der. De andre kan mene akkurat hva de vil, med mindre de samler seg. Ingen ting tyder på at noen har gjort det.

Det er ikke noe mystisk om Telios nå ser at de nærmer seg slutten. De er et fond som kjøper seg inn i bedrifter med den hensikt å tjene penger. Deres uttalte strategi er å få minst mulug oppmerksomhet mens de jobber med sitt. Andre fond er motsatt, og sier tydelig at de er der, og vil selge seg ut om noen år. Teleios nærmer seg seks år nå.

Teleios' strategi gir nødvendigvis lite interesse, og lav kurs. Da må kursen opp før de selger, og da må de også få noen til å oppdage at selskapet finnes. Det er ikke snakk om å blåse opp noe. Det er mer snakk om å vekke interesse. Hvis de begynner å snakke nå, er jeg ganske sikker på at noe er på gang, og at kursen øker. KOA hadde ikke problemer med å informere markedet før Teleios overtok, så det behøves ingen direktør for å få til det. Derimot var det helt tydelig at de ikke ville synes, for det ble plutselig helt svart da de fikk mer makt.
Slettet bruker
16.08.2021 kl 19:51 7137

Alle vet at Teleios vil ut. De selger mest sannsynlig en ny stor pott på 4kr. Synes bare det blir litt tåpelig at du mener dagens ansettelse av IR-mananger er et tiltak de har i sin plan om å komme seg ut av KOA.
telefusken
16.08.2021 kl 21:50 6944

Du må gjerne synes det er tåpelig. Du synes å mene at jeg mener at Teleios vil ut fort. Det mener jeg ikke.

Det jeg mener er at HVIS de nå begynner å snakke, så er det et tegn på at de ser slutten på dette prosjektet, og vil jobbe for å få kursen oppover over tid, slik at selskapet blir interessant å investere i for andre. Da kommer også tiden for at de vil finne noen å selge til slik andre fond gjør.

Stort sett alle fond som kjøper seg inn i et selskap for å "utvikle" det gjør det med en begrenset horisont.. De har jo selv sagt at de foretrekker å gå inn der hvor de får være i fred. Nå har de vært i fred i mange år, og forhåpentligvis fått til noe fornuftig. Da kommer tiden for å bytte innsats i penger, og når deres taktikk er å synes minst mulig mens de jobber, må de nødvendigvis gjøre noe for å bli sett når tiden er inne. Det er ikke noe mystisk her.

Det er mye mer mystisk hvis de dumper ut mye på 4 kroner, for det er veldig dårlig butikk for dem, om de i det hele tatt går i pluss. De skrelte bort ganske mye av sin opprinnelige verdi i fjor.
Slettet bruker
17.08.2021 kl 07:51 6730

Hele poenget med en IR-manager er å «snakke» med blant annet nye og eksisterede eiere.
Det vil komme mer informasjon fra selskapet nå, og det er etterspurt fra mange. Flere børsmeldinger betyr ikke at «prosjektet» er slutt.
telefusken
17.08.2021 kl 17:01 6387

Ja, de skal nok snakke med folk.
Spørsmålet er hvorfor de fikk den ideen akkurat nå, etter at de tidligere fikk ideen om å holde mest mulig kjeft, inkludert det å fjerne topp-20 fra nettet "for å spare penger" som de påsto da.

Det er totalt usannsynlig at noen kom på "Å søren, vi må få oss en IR-sjef så vi kan holde kontakt med de som eier oss. Det har alle andre."

Jeg har fulgt selskapet tett i nesten ti år nå, og eid aksjer i de aller fleste. Jeg vet utmerket godt hvordan ting var før Teleios kom inn, og hvordan det endret seg nærmest over natten.

I et selskap med en slik aksjonærbase skjer absolutt ingen ting uten at det er klarert med den ene store eieren.
Siste generalforsamling var det 26,04% av stemmeberettigede som følte for å mene noe. Jeg antar at Teleios stemte for alle sine aksjer. Da står vi tilbake med litt over 4% andre som i tillegg støttet alle saker nærmest 100%. Det er kun en sjef i slike selskaper, og det er styreleder. De andre gjør som de får beskjed om, eller forvinner til "nye og spennende oppgaver".
Bull00
17.08.2021 kl 19:45 6206

Sitter du med aksjer i KOA nå?
kapteinkjeks
17.08.2021 kl 20:12 6161

Telefusken! Jeg gir deg kred for gode analyser og gode innlegg. Så også i denne saken. Hva er din spådom for høsten? Tror du feks Teleios vil pumpe opp kursen og selge seg ut før jul?
telefusken
18.08.2021 kl 01:13 5932

Nei. Jeg solgte alt i november 2019 da det begynte å skli mer nedover enn hva jeg likte. I tillegg hadde de begynt å snakke om at de pengene som kunne gått til utbytte heller burde brukes til å kjøpe opp andre. Oppkjøp kan være bra, men jeg hadde ingen gode vibber når det kom fra noen som helst ikke sier noe. Oppkjøp kan også være en måte å selge egen dritt til seg selv og få andre til å betale.

Det at de mente økonomien kunne nærme seg utbytte på den tiden bør de som tror at det først er nå selskapet begynner å komme seg merke seg. Selskapet har ikke vært spesielt dårlig på mange år, men unntak av katastrofen i fjor som hadde minst like mye årsak i dramatisk salgssvikt på slutten av 2019 som viruset.

Redigert 18.08.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
telefusken
18.08.2021 kl 01:48 5909

Nei, jeg tror ikke de vil pumpe opp kursen i den forstand at det er juks med i bildet. Jeg tror heller ikke at de har så hastverk som til jul.

Forutsatt at de faktisk begynner å snakke med verden rundt seg, tror jeg de vil prøve å få kursen til å bevege seg. Det er vel ingen ting som sier at ikke kursen kan øke, gitt at det ikke ramler ut flere skjelletter. Vi vet fra tidligere at Petter Kongslie hadde et kursmål på 15 kroner som tilsvarte ca. 6,6 mrd i børsverdi. Det var ganske mye opp, men det var ikke noe snakk om at han drømte heller. Jeg tror nok Teleios ser for seg mer enn det nå. Dette har ikke vært helt billig for dem, og snart seks år uten reell oppgang er lang tid som også har en kostnad.

Vi må huske på at KOA har en uendelig lang historikk med dårlig rykte på børsen. Når det i tillegg har vært flere år med nesten ingen info, og krasjen i fjor, er det ikke så merkelig at interessen er lav. Jeg har vel ment nok om dette i andre innlegg, men de har en stor jobb å gjøre for å få opp tilliten.

Det at de faktisk ansetter en i en såpass høy stilling, mener jeg er en klar indikasjon på at noe er på gang. Jeg håper at de begynner å oppføre seg som et normal selskap og deler mer info.

Jeg kjøpte aksjer i utgangspunktet fordi jeg hadde tro på selskapet, men var ikke positiv til den måten Teleios prøvde å kuppe med eksteaordinær generalforsamling, for den ledelsen som var da viste til jevn og god utvikling over tid. Jeg valgte å holde posten min, men fasit er at jeg hadde hatt samme gevinsten om jeg hadde solgt alt da, som det jeg fikk nesten fire år senere selv om det var et par sporadiske blaff med kraftig oppgang i de årene.

Jeg liker ikke hemmelighold og kuppforsøk, så jeg er positivt avventende inntil jeg ser at noe faktisk har endret seg. Jeg tror på selskapet og produktene, men liker ikke hvordan det drives pr. idag. Viser de at det er reell endring, er jeg klar til å kjøpe, men jeg jakter ikke bunnivået. Jeg er lei av ørkenvandring, og vil heller gå glipp av noen kroner enn å sitte fast.



Når noen, uansett hvem, endrer adferd dramatisk er det alltid en god grunn til å være våken og følge med. Det er ingen som bryr seg om andre enn seg selv i aksjemarkedet.

Eller som Spetalen så malerisk uttrykker det:
"- De som ikke åpner øynene i aksjemarkedet, må åpne lommeboka"


https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2014/06/de-som-ikke-aapner-oeynene-i-aksjemarkedet-maa-aapne-lommeboka
Redigert 18.08.2021 kl 01:50 Du må logge inn for å svare
Klausre
18.08.2021 kl 07:43 5774

"Kongsberg Automotive utnevner ny teknologidirektør
Kongsberg Automotive har utnevnt dr. Christian Amsel som teknologidirektør i selskapet med effekt fra 1. august.

Det fremgår av en melding fra selskapet onsdag."

Det er nok også et generelt regimeskifte fra ny ledelse vi ser nå, uansett historie.
C-Eiken
18.08.2021 kl 07:45 5764

Joerg er ved at få sat sit team.
Det må være en Joerg kender godt da de begge har fortid i Hella

As a member of the executive board at Hella KGaA Hueck&Co, Christian led strategic alignment of the business fields—driver assistance systems (24 and 77GHz radar systems) and energy management (power electronics i.g. 48V DCDC converter, battery management systems for electric, and hybrid vehicles). At Hella, he has also held P&L responsibility and oversaw the operative implementation of the strategy, including acquisition, project control, and launch management. Christian has been in the advisory board of two Korean companies and two European start up companies.

He studied electrical engineering at the Technical University of Aachen (RWTH Aachen) and received his Doctor of Engineering degree at the Institute for Automotive Engineering (ika).

“Christian brings with him his deep automotive experience in driving innovation, in particular, within the highly attractive new fields of autonomous and electrical vehicle applications. He is an expert in harmonizing and standardizing of development processes and knows well how to increase efficiency and competitiveness with a clear customer focus,” says Joerg, adding, “His international experience in business development and management, and his structured and strong problem analysis and resolution skills will be an asset to Kongsberg Automotive as we move towards the future.”

“I am honored to be a part of the Kongsberg Automotive, a company that has a longstanding history of creating and leading innovation for the automotive industry. I am looking forward to working with the team committed towards pioneering technology suited for the 21st century,” says Christian.

https://www.kongsbergautomotive.com/media-news/press-releases/2021/kongsberg-automotive-has-appointed-dr-christian-amsel-as-chief-technology-officer/
Redigert 18.08.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
telefusken
18.08.2021 kl 16:56 5337

Ja, det ser ut som om noe positivt er på gang, men jeg er ikke enig i at det skyldes den nye sjefen. Det er de som ansatte ham (altså Teleios) som har noe på gang. La oss håpe at det også gagner småsparere.
Slettet bruker
19.08.2021 kl 22:11 4677

Du skriver at kr 15 nok ikke er nok for Telios. Hva er dine tanker rundt hva som er «nok» for de ang kurs?
telefusken
20.08.2021 kl 01:22 4489

Jeg skrev at 15 kroner den gangen tilsvarte en børsverdi på ca. 6,6 mrd. Du klarer forhåpentligvis å regne ut hvilken kurs det tilsvarer i dag.
Slettet bruker
20.08.2021 kl 07:04 4365

Det kan jeg nok desverre ikke.
Men lær meg gjerne.
Redigert 20.08.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
OTE
20.08.2021 kl 08:40 4210

6,6 milliarder / antall aksjer = 6,2kr pr aksje.
OTE
20.08.2021 kl 08:58 4155

Selv har jeg en stund sett meg ut toppene på 8,9kr som et attraktivt kursmål. Det verdsetter imidlertid selskapet til hele 9,3 milliarder, og er 2,5 ganger høyere enn Swebanks analyse. Kanskje litt i overkant ambisiøst med halvlederkrisa og produksjonskutt, men det var målet mitt da jeg gikk inn på 1,5kr.

Må innrømme at jeg ikke hadde sett for meg den ørkenvandringen som kom etter den gode starten, men syns at det er noen gryende tegn på at det snart kan løsne litt igjen nå. Men, man vet aldri med koa.
Redigert 20.08.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2021 kl 10:27 4070

Hvor finner du antall aksjer? Altså antallet aksjer for selskapet totalt i dag?
Furuen
20.08.2021 kl 10:31 4052

https://www.kongsbergautomotive.com/investor-relations/the-koa-share/

Company info

TICKER
KOA
ISIN
NO0003033102
EXCHANGE
Oslo Børs
SECTOR
Consumer goods
LISTED
-
NO. OF SHARES ISSUED
1 054 860 644
MARKET CAP.
2,72 mrd.
SHARE CAPITAL
1,05 mrd.
Redigert 20.08.2021 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
telefusken
20.08.2021 kl 17:29 3871

Jeg er kanskje litt stygg nå, men en som kaller seg Gekko burde egentlig ta dette forlengs og baklengs i hodet ;-)
Nok om det, jeg ser at du har fått svar, og også litt ny kunnskap, så det kom noe godt ut av det.

Det som er VELDIG VIKTIG når man roter seg bort i selskaper som har vært på kanten av stupet, slik KOA var i fjor, er å holde tunga rett i munnen, og regne med tall som hører sammen.

Antall aksjer økte to ganger på kort tid fra ca. 440 mill til ca. 10,5 mrd. Der er det god mulighet til å gå på et par blemmer, for da kan man finne historiske tall som ikke er korrigert. I tillegg ble det foretatt en 10:1 spleis på nyåret som plutselig gjorde de 10,5 mrd om til 1,05 mrd. Enda en mulighet til å blemme. De historiske tallene som børsen viser, ser ut til å vise hvor mye en som satt over begge emiene og spleisen har tapt/vunnet, og ikke hva børsverdien var. Det er ei skikkelig felle for dem som ikke kjenner historikken.

Folk har en tendens til henge seg opp i kursen. Den er egentlig ikke interessant, for det er selskapes børsverdi som betyr noe, og hva man har betalt for å få sin andel av denne.

For å finne gamle børsmeldinger til et selskap, må man grave seg ned her:
https://newsweb.oslobors.no/

Der kan man også finne ut hvor mange aksjer Teleios kontrollerer, for de er definert som primærinnsider siden styreleder hører til dem og må derfor oppgi alle endringer i antall aksjer.

Den siste jeg kan finne er denne:
https://newsweb.oslobors.no/message/523463

hvor det står "Consequently, Teleios controls through Teleios Global Opportunities Master Fund, Ltd. 2,269,246,765 shares and votes in KOA, corresponding to 21.51% of the issued share capital."


Børsen oppgir alle relevante data for sine selsksper.

For KOA
https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0003033102-XOSL

Under "instrumentdetaljer" finnes blant annet antall aksjer.



*

Jeg skal gi en grunn for hvorfor jeg tror de sikter høyere.

Dette kan være feil, men jeg mener av beste ovrebevisning at de har gitt noe under 1 mrd for det de satt på FØR de solgte litt i vinter. Det var ikke så veldig mye.

Nå har de 21+% som utgjør sånn +/- 1,4 mrd av 6,6. Jeg synes ikke det er så mye økning å skryte av med tanke på hva annet man kan få til med det utgangspunktet. I tillegg gikk de veldig offensivt ut da de ville inn i styret, og det begynner også å bli en stund siden. Selv om de skulle ha lavere inngang enn min antagelse, er det ikke så vanvittig mye ned. Da synes jeg ikke 6,6 mrd i børsverdi fremstår som noe å være fornøyd med.


Nå er det ikke bare hva man kan selge en aksje som betyr noe. Hvis aksjen betaler utbytte, vil det selvfølgelig være en viktig del av det regnestykket. Et eksempel er de som kjøpte Gjensidige da de gikk på børs. De har fått mer i utbytte enn hva de bealte, pluss kursstigning.

En annen måte å reduser kost på, er at selskapet velger å betale tilbake innskutt kapital til aksjonærene. Dette fremstår som skattefritt, men er egentlig ikke annet enn at man har betalt mindre for aksjene, og derfor også får lavere inngangsverdi når skatten en gang skal gjøres opp. Elkem og Hunter har gjort dette et par ganger nå.

*

Både utbytte og tilbakebetaling kan være helt OK og gunstig hvis selskapets økonomi tåler det. MEN - det er også mulig få til slike ting uten at det er gunstig. Det er derfor jeg er veldig skeptisk til et selskap (ikke bare KOA) som har en dominerende eier som heller ikke er allment kjent som dyktig innen det selskapet driver med. På siste generalforsamling stilte Teleios med mer enn 80% av de fremmøtte stemmerettene. Da kan veldig mye gå dritt for å si det enkelt.

Derfor håper jeg at det er nye tider nå, og at det kommer inn minst en eier som virkelig kan industri, og som er så store at de må tas med når noe bestemmes.
Redigert 20.08.2021 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
waterretaw
07.09.2021 kl 22:47 2476

Gå med i gruppen Kongsberg Automotive (KOA) - Investors

https://www.facebook.com/groups/koaautomotive/?ref=share
Redigert 09.09.2021 kl 18:09 Du må logge inn for å svare