KITRON mot oppkjøp

citius
KIT 23.08.2021 kl 09:33 327820

Når vi ser på KIT sin eiermasse

https://kitron.com/shareholder-information#largest-shareholders

så skriker den etter en større industriell eier, ikke bare finansielle

Det bør ikke være noen tvil om at selskapet står i en god posisjon nå, fin vekst, driver godt , økende utbytte ++

Enten delvis oppkjøp av noen som vil ta 30% ++ for videre utvikling
eller noen som tar hele kaka for å løfte selskapet lang av gårde

Begge deler vil gi selskapet nytt fokus og kraftig økning i verdisetting (som burde vært over børs i dag også)

Spennende selskap med gode utsikter, sett fra mitt vindu :-))
jularbo
28.03.2022 kl 10:02 7839

Det positive for Kitron, er at alle land varsler sterk økning i sine forsvarsbudsjetter, enten man liker eller misliker det. Men slik er verden skrudd sammen. Det negative å trekke frem, er som andre nevner, komponentmangel.

Vet ikke helt hvorfor Kitron er straffet med en nedgang på 5,36% i år. Etter oppkjøpet av BB Electronics, er det forventet en formidabel omsetningsvekst i 22.
Jeg mener at aksjen kommer til å reagere svært positivt på Q1 resultatet, og har posisjonert meg deretter. Vi er himmelvidt fra kursmålene på 30 kr fra Pareto.
Fondsfinans har signalisert en større dreining mot verdiaksjer, og har Kitron i sin portefølje.
http://lt.morningstar.com/k7e9ttm9uk/snapshotpdf/default.aspx?SecurityToken=F00001463B%5d2%5d1%5dFONOR%24%24ALL_475&ClientFund=1

Edit
Må foreta en rettelse: Kitron er ned 14% i år, og ikke 5,36%.
Redigert 28.03.2022 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Fogge
28.03.2022 kl 10:18 7840

Støttes, de har en lang kundeliste innen forsvarssegmentet. Min tanke er at vi kommer til å se økt ordreinngang i både Q1 og Q2 på grunn av økte forsvarsbudsjetter.
Redigert 28.03.2022 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
DrOnline
29.03.2022 kl 17:16 7702

Jeg tenker at Kitron vil levere gode resultater, og at det vil vises på kursen nå:
*Komponentmangelen i markedet klarner opp. Uvisst hvor lang tid dette kan ta. 6 mnd. 1 år.. 2 år..? Hvem vet.
*Koronaproblemene forsvinner, med sitt økte sykefravær og stengte fabrikker i Kina. Tror vi er der, eller svært nære.
*BB Electronics løfter tallene. Gitt at overgangen i eierskap blir så smertefri som mulig.

Da tror jeg Kitron vil yte godt, og det ser jeg frem til.
Slettet bruker
29.03.2022 kl 18:15 7641

Jeg er enig i at Krtron har store muligheter til å øke kursen fremover , men ikke fordi det blir flere ordre, ordrenereservene har altid vært gode. Så vi får håpe at det ikke kommer annet rusk i maskineriet. Slikt som mangel på innsatsfaktorer, som råvarer og komponenter. Jeg tror aksjen vil gå videre.



Redigert 29.03.2022 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Bobby
29.03.2022 kl 18:34 7795

I tillegg til god ordrelogg er det like viktig med god fortjeneste. Jeg har tidligere poengtert dette på forumet. At Kitron omsetter godt og har store ordrer, gir ikke automatisk god fortjeneste. Når og hvis kit klarer å øke fortjenesten fremover, vil vi også få markant økning i aksjekursen.
Redigert 29.03.2022 kl 18:35 Du må logge inn for å svare
Fogge
29.03.2022 kl 20:38 7705

De har allerede gode marginer og har tatt større kostnader i forrige år på å kjøpe inn komponenter, da selskapet har utført tiltak for å håndtere en eventuell forsyningssvikt fra underleverandører. Basert på mine forventinger/utregninger kommer de til å levere bedre allerede fra Q2-Q3, enn selskapet selv guider. Blir definitivt spennende å følge med, helt overbevist om at sektoren kommer til å få en betydelig vekst de neste årene, så får vi håpe at kitron kommer ut som en vinner med sin andel av denne.
bellx
29.03.2022 kl 21:00 7726

De sa den 15 mars at de ser ingen vesentlig innvirkning på vår virksomhet eller utsikter,men vi føler at investormiljøets fokus i de kommende dagene og ukene vil være på de tragiske hendelsene som utspiller seg i ukraina og den geopolitiske usikkerheten,ikke på vår strategi og planer sier Peter Nilsson. Kitrons nåværende finansielle guiding for 2022 forblir uendret. Siden kursutviklingen har vært så dårlig den siste tiden virker det på meg som om folk har trodd at russland ville angripe litauen??
Gressklipper1
31.03.2022 kl 09:26 7557

Det er lenge siden man har hørt noe nå, men det kan vel neppe være tilfeldig at de legger ut et klipp om Defence/aerospace i disse tider.
https://www.youtube.com/watch?v=BAq70-VR6dQ
Bjarne Kanin
31.03.2022 kl 09:55 7525

Ja, video er helt ny, lagt ut 29. mars. Vil nok dryppe litt her fremover, da alle skal oppruste det militæret.
jularbo
31.03.2022 kl 11:37 7473

Støttes. Men det må likevel være lov å være litt skuffet over fjoråret. 2020 var et bra år. 2022 tror jeg blir et knallår. Q1 går ut i dag, så da er det resultat 27.04 som blir å sette sin lit til. Det er guidet en stor omsetningsvekst. For 2022 forventer Kitron driftsinntekter mellom 5.200 og 5.800 millioner kroner, inkludert BB Electronics. Driftsresultatet forventes å bli mellom 330 og 430 millioner kroner.Har selv kjøpt 30k i år, men desvere med en GAV større enn dagens kurs, da jeg ikke kunne fatte at kursen skulle så langt ned. Jeg har ståltro på selskapet, og handler deretter.
bellx
31.03.2022 kl 14:27 7410

Det gikk en post på 120000 aksjer kl.13.58 kurs 20.225. Leverer de som de har sagt må jo aksjen stige bra? Hvis ikke er jeg redd det blir enda mer salgspress?
Bjarne Kanin
31.03.2022 kl 15:14 7414

Ikke mye, om noe, av oppkjøpet av BB Electronics er inkludert i kursen for tiden.
Langt opp til kr. 30 som kursmål for Pareto etter oppkjøpet.
Regner med at vi får et overaskende godt Q1 resultat den 27.04.
Tydelig at noen må få et bevis først, tror det ikke før vi ser det liksom.
Kallanavn
01.04.2022 kl 10:27 7193

Hva er det som tynger Kitron om dagen; er det nytt fokus på komponentutfordringene og/eller er det sannsynligheten for streik? Er det andre ting man burde være oppmerksom på?
Sitter på gjerdet og vurderer en inngang, men tar gjerne imot evt. risikomomenter jeg burde være oppmerksom på:)
Bjarne Kanin
01.04.2022 kl 10:39 7198

Det jo ikke kommet noen negative nyheter fra selskapet som jeg vet om. I midten av mars sa de at guidingen for 2022 forsatt står fast.
Det med halvleder mangel sa de tidligere ville toppe ut i Q4 2021.
Selv regner jeg med at kursen vil gå oppover mot/nærmere Q1 den 27.04.
Kallanavn
01.04.2022 kl 13:31 7131

Nei det har jo ikke kommet det som jeg kan se heller. Det var derfor jeg tenkte at det kunne ha en sammenheng med komponentutfordringer (med nye innstramminger i Kina) og/eller streiken som kan berøre Kitron og deres kunder (ca.150 medlemmer i Kitron, vet ikke hvor mange som evt. blir tatt ut).

Avventer hvertfall å kjøpe i dag og ser hvordan streiken/lønnsoppgjøret og kursen utvikler seg til uken.
jularbo
01.04.2022 kl 13:53 7120

Ikke godt å gi gode råd til andre, når man selv ikke greier å finne gode innganger. Har selv økt portefølgen i år med 22k aksjer. Selv om jeg har truffet omtrent bunner, så synker den påfølgende dager. Jeg har tro på at jeg sitter på en vinner i år, så det er ikke umulig at jeg fyller på enda mer. Siden det er forventet en solid omsetningsøkning (40-50%), og ditto forteneste, så er det geit å komme seg inn i forkant. Har man ikke tro, så holder man seg unna.
Bobby
01.04.2022 kl 13:54 7124

Som nevnt i tidligere kommentarer på kitrontråder, er det vesentlig for ethvert selskap å levere varer med god fortjeneste. Kitron har etter manges oppfatning en god ordrelogg og potensialet for ytterligere vekst. Desverre er ikke fortjenesten god nok til at gode utbyttet kan forsvare hverken dagens kurs, eller høyere kurs. Dette er fundamentalt for aksjonærene som enten er inne langsiktig med ønske om gode utbytter, samt positiv kursutvikling og det er viktig for kortsiktige aksjonærer med ønske om kursdrivende faktorer. På disse trådene diskuteres alt for ofte grunner som manipulasjon av kursen, uheldige omstendigheter osv. Jeg liker Kitron og har fortsatt aksjer i selskapet. Vi kan håpe på bedring fremover, men jeg er glad for at min egen portefølje er delt opp i flere sektorer og selskap.
bellx
01.04.2022 kl 14:41 7095

Hadde jeg ikke hatt så mye aksjer ville jeg ha kjøpt litt nå pga.av det som de guidet for litt siden. Ledelsen i kitron har alltid vært til å stole på. Jeg er allikevel veldig skuffet som mange andre over kursutviklingen den siste tiden da oppkjøpet de gjorde skulle være veldig innvannene.Ingen har vel lavere kursmål enn 25 kr. Kurser er vanskelig å spå kjøpte borr i november og satt etter en stund i saftig tap som nå har blitt til stor gevinst så man vet aldri hvordan det går.
Vargtas
01.04.2022 kl 20:59 6945

Det er hva som er tingen med Kitron. Når nå verdiene av hva Kitron står for snart kommer frem så vil den justere seg raskt oppover forbi 30 tallet og utbytte vil sige inn på konto. Kitron har jo gjennom tiden brukt mye kapital på bygging av nye fabrikker i fornuftige land og samtidig betalt utbytte. Siste sammenslåing med danskene gjør jo situasjonen gunstig og gjør spennende tider med positiv utvikling for aksjen ;)
GearUp
02.04.2022 kl 12:13 6778

Dette har blitt sagt lenge nå ,å eneste som er sikkert er at kursen på Kitron bli holdt nede
Troll_Leff
05.04.2022 kl 09:44 6356

Ordrereserven vokser enormt i KIT, noe som kommer frem i resultatene, men det er ikke blitt meldt om en eneste kontrakt på over 1 år. Dette er nok bevisst at det ikke skal meldes noe som som helst som kan sende aksjekursen opp. Andre selskaper melder ganske ofte, mens det i KIT ser ut som det forbud om å børs melde noen som kan gi antydning til å sende kursen opp. At KIT pyntes og rigges for salg er jeg mer og mer sikker på, spørsmålet er vel ikke om, men når tid KOG/Raytheon sluker minst forsvars delen, noe de har 110% behov for. Makan til MC på KIT er jo ganske tydelig.

Oslo (Infront TDN Direkt): Australske myndigheter har godkjent plan for anskaffelse av Kongsberg Gruppens Naval Strike Missile (NSM) som erstatning for eksisterende Harpoon-missiler på Hobart klasse destroyere og Anzac klasse fregatter, ifølge en melding fra selskapet tirsdag.
I meldingen fra det australske forsvarsdepartementet heter det at regjeringen har godkjent akselerert anskaffelse av forbedrede våpenkapasiteter for den australske forsvarsstyrken (ADF) til en total kostnad på 3,5 milliarder australske dollar. De tre systemene som skal kjøpes inn er Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extended Range (JASSM-ER) til luftforsvaret, The Naval Strike Missile (NSM) for marinens overflateflåte og maritime miner.

Fra og med 2024 vil Anzac klasse fregatter og Hobart klasse destroyere ha NSM-kapasiteten installert.
Redigert 05.04.2022 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Bjarne Kanin
05.04.2022 kl 09:58 6386

Hørte i går at Litauen eller Latvia skal kjøpe 60 stk F-35 jagerfly, mer enn det Storbritannia har til sammen.
I tillegg er det mange land i Europa som skal ruste det militæret kraftig opp.
Klart en del av dette havner til Kitron.
Begynner selv å tro at det forgår noe på bakrommet her mht salg/oppkjøp. Kursen har blitt kjørt ned til emisjonskursen på 19.50, selv om selskapet fra 1. januar er mye større etter oppkjøpet av BB Eletronics. Ingen ting av oppkjøpet er inkludert i aksjekursen pt.
Troll_Leff
05.04.2022 kl 10:10 6386

Man skal være litt OBS på Tveitereid & Co, som har svært tette bånd til meglermiljø. Ser ikke bort fra at disse kontoene blir brukt som avtalt "parkerings kontoer" for bruk til bestilling salg til oppkjøper senere. Plutselig var denne kamerat gjengen eiere av mange mill aksjer i KIT, og når de drysser ut noen aksjer ut fra portisen til Tveitereid børs meldes det, og kursen går normalt ned, akkurat som tatt ut fra boka. Kurs utvikling i MC i KIT forteller svært mye, og skal selvfølgelig ikke være slik.
Redigert 05.04.2022 kl 10:16 Du må logge inn for å svare
Troll_Leff
05.04.2022 kl 10:19 6364

Tyskerne har bestemt seg for F35 jargere, som også skal utstyres med NSM, selvfølgelig er det noe salg og oppkjøp som pågår på bakrommet.
bellx
05.04.2022 kl 10:28 6381

Australia har godkjent kjøp av nsm.
Troll_Leff
05.04.2022 kl 13:08 6262

Markedet forsøker å "bevisst" glemme fort, og legge en demper for enhver kurs oppgang, men dette er vel enda mer aktuelt i dag, enn det var for et par år siden.

Stordelen av verdiøkningen som nå kan bokføres gjelder leveranser Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) har innen disse produksjonsseriene som vil pågå ut 2022. Kitron vant også nylig en kontrakt for de samme flyene. Andre norske selskaper med F-35-produksjonskontrakter er AIM (nå Kams), Techni, T&G elektro, Berget, Jotne og GKN Aerospace Norway.

https://www.tu.no/artikler/japan-oker-sin-offensive-slagkraft-de-forste-norske-missilene-skal-leveres-om-fa-maneder/498880
Redigert 05.04.2022 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
alsman
07.04.2022 kl 07:44 5977

Traff AAT bunnen igjen?
Ser ut som han trader i aksjen med 1,5 -2 mill aksjer. Solgte 500k for 14 dager siden og nå kjøpt tilbake. Ca. 1 mill i fortjeneste på den traden, for nå skal den vel presses opp igjen? Tror jeg satser på det 😏
Bjarne Kanin
07.04.2022 kl 08:19 5922

alsmann, hvor ser du dette hen ?
bellx
07.04.2022 kl 08:52 5873

Infront, AAT han har nå 6mill aksjer.
alsman
07.04.2022 kl 08:52 5935

Bl.a. på TND finans og Nordnet under nyheter og analyser for KIT.
bellx
07.04.2022 kl 10:39 5865

Veldig bra at Tvetereid kjøper seg opp igjen. Hadde han sett noe negativt hadde han neppe kjøpt mer. De siste 12 mnd.har kitron vært veldig svak og at mange kaster kortene forstår jeg godt. Nå er vi på emikurs og rsi på 39.Lenge siden den har vært så lav.
Troll_Leff
07.04.2022 kl 11:04 5838

Ikke noe problem å skaffe seg en mill og to, når man får servert videre utvikling på gullfat, og vet hvordan kursutviklingen skal stakes ut fremover, det er husene som går i front og styrer kursen.
Må være klar over at Tveitereid har svært tette bånd til megler miljø, og tettere enn mange andre. Nå er han på et nivå som en "bjellesau" og de taper sjelden penger, og tar ikke samme risikoen som vanlige folk, da de får servert kurs utviklingen på gullfat, og da kan enhver nisse tjene penger uten å bekymre seg for å ta risiko for å tape, snarere tvert i mot. Det vi virkelig trenger er en "fientlig" som begynner å laste aksjer i bøtter og spann, da blir det liv i kursen. Slik kursutviklingen er i KIT, går det mer mot et styrt oppkjøp. Ingen kontrakter blir børsmeldt, selv om ordrereserven legger svært mye på seg, selv etter oppkjøpet som til tilførsel av flere fabrikker og en ytterlig tilførsel av ordrereserve på ca. 1,5 milliarder, så er MC langt lavere enn den burde. Selvfølgelig burde aksjekursen vært over 30,- for lengst, om ikke før oppkjøpet, i alle fall etter oppkjøpet.
Finsk styreformann med svært tette bånd til Scanfil, og hvorfor ikke han ble sparket ut av KIT når Scanfil solgte seg ut. Veldig rart, at han fortsatte som styreformann samtidig som han har svært tette bånd til både Scanfil og Sievi

Begynner å bli mektig lei denne kompis handlingen som pågår på OSE, hvor noen får servert info i forkant. Dette ser vi jo gjentatte ganger, når en kontrakt er på vei, går kursen før det blir børsmeldt, og når det blir kjent i markedet, går kursen ned. Da slipper man både å låse penger over lengre tid, eller ta noe risiko for å tape. Merkelig at slike enkle ting som dette som er så gjennomsyret og åpent lyst ikke blir slått ned på.
Redigert 07.04.2022 kl 11:30 Du må logge inn for å svare
bellx
08.04.2022 kl 09:02 5619

Pareto skriver i morgenrapporten at de holder kursmålet på 30 men kan se potensialet på 40.alt i alt er rapporten positiv.
Bjarne Kanin
08.04.2022 kl 09:26 5594

Og kursen er fortsatt på 19-tallet.
Tror noen får seg en overraskelse ved Q1 den 27.april.
Godt jeg fikk kjøpt en del i går på 19.40-tallet.
Gressklipper1
08.04.2022 kl 13:15 5468

Mener på at 40 er et mål de satt seg i forrige rapport i februar ja. Og det burde absolitt bære mulig innenfor guidingen. 100% opp fra idag kan komme på veldig kort tid!
Desverre ser man aksjer som går 20-50% på synsing og tull, istedenfor at kvaliteten i «ordentlige» aksjer sol Kitron blir belønnet.
Nå kommer påska med færre handelsdager på børsen. Da skal man se det blir trangt inn i Kitron når det nærmer seg Q1.
Bjarne Kanin
11.04.2022 kl 10:07 5018

Varner har økt med 25k i følge melding i dag.
Gressklipper1
13.04.2022 kl 11:44 4656

Ikke helt trykket på omsetningen som man kunne ha forventet inn mot q1 nå.
God påske til de tålmodige!
Redigert 13.04.2022 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
DrOnline
14.04.2022 kl 16:41 4474

Tja... KOG eide 20% av KIT inntil de solgte seg ut i 2016. Blir overrasket hvis de kjøper seg inn igjen.
all4one
15.04.2022 kl 09:42 4296

Kog solgte for 4,5 om ikke husker feil? Kit tjener penger og det er fint, men spørs om ikke selskapet er litt for stivt priset sett med norske øyne. Kinesiske eller russiske penger som er mer interessert i teknologien, kan derimot finne på å kjøpe.

Noen som husker farsen med RR og Frank Bakke-Jensen?
Verden blir kaldere og tror vi Russland ikke har venner andre steder på kloden er vi dumme. Omtrent like sunt som å bruke norske tippemidler på kinesiske vintersportutøvere.
Tror ikke det sitter langt inne å ri to hester for kommunistpartiet i Kina.
DrOnline
17.04.2022 kl 14:39 3999

KIT har ca 40% av omsetningen sin knyttet til mil- og medtec, så det vil ikke bli aktuelt for hverken Russland eller Kina å gå inn der. For det første ville nok den Norske stat satt ned foten for at de kunne kjøpt set inn, på grunn av frykt for teknologioverføring til land som er våre strategiske motstandere, men også fordi øvrige kunder som lager avansert utstyr også ville måtte sett etter andre produserenter, for å verne teknologien sin. Kongsberg Gruppen ville aldri kunnet laget noe som helst med slike eier, for eksempel, selv sivilt utstyr til det maritime.