QUANTAFUEL - Q2 /2021

rischioso
QFUEL 31.08.2021 kl 07:01 8461

Kort oppsummert:

Selskapet bekrefter at de holder en stødig kurs mot full produksjon - de kjører nå hver av de operasjonelle linjene på høy belastning i 3-4 dagers intervaller.

I midten av Q4 - altså midten av november så vil de siste oppgraderinger gjøres for å oppnå PoC og så full prod - mao, nok en liten utsettelse, men som de sier så er utfordringen lokalisert, konkludert og dermed kjent.

Så får vi sikkert litt mer kjøtt på bena under presentasjonen ... ;)

----------------------------

Quantafuel ASA | Second quarter results 2021

Quantafuel confirms Skive timeline towards full production capability

Quantafuel’s Skive plant moves steadily towards commercial production by running each of the operational lines at high load for three to five days at a time, proving the technical capability of our process and systems. In mid Q4 2021, the Skive plant will undergo upgrades allowing for stable, long-term commercial production.

The latest developments at Skive prove Quantafuel’s capability to recycle consumer plastic waste into chemical products, thereby reducing the consumption of virgin oil and closing the circular economy loop.

“We are making good progress and are confident that we have the knowledge and experience to reach our goals at Skive. We are working on removing the last known obstacle preventing long-term stable production. Together with our industrial partners we have concluded on the right equipment to solve this issue, and installation will take place during the Q4 turnaround. Despite delays, the many learnings we’ve acquired are key for us to maintain a lead position in shaping the chemical recycling market for plastic,” says Quantafuel’s interim CEO Terje Eiken.

After installation of the new equipment, Quantafuel is confident in reaching desired production stability, enabling Proof-of-Concept around year-end and thereafter full production capability.

“We understand and appreciate the high interest from our dedicated shareholders and I would like to underline that we are 100% dedicated to creating value for them, as well as for making a difference for the environment,” says Eiken.

“We are very grateful for the strong support from our three strategic partners. The dedicated support team working closely with our teams in Oslo and at Skive, sharing best practice within plant design, operation and maintenance, is invaluable,” continues Eiken.

Please see the attached Q2 2021 report and Q2 2021 presentation for full financial figures, including details on Quantafuel’s operations and projects. The Skive plant capex forecast is adjusted from NOK 581 million to NOK 610 million due to the extended project execution period as well as the purchase of equipment. As of 30 June 2021, Quantafuel had total equity of NOK 933 million and a cash position of NOK 495 million.

A webcast including Q&A will be hosted by interim CEO & COO Terje U. Eiken, CCO Dr. Christian Lach and CFO Kristian Flaten at 08:00 CET today. The presentation will be held in English, and a recorded version of the webcast will be made available on our webpage after the presentation.

Link to webcast:
www.quantafuel.com/ir
channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20210831_3/

https://newsweb.oslobors.no/message/541200
Redigert 02.09.2021 kl 02:47 Du må logge inn for å svare
Arne_And
01.09.2021 kl 21:13 3731

Tror egentlig det er mye bullshit/tåkelegging når toppsjefen går. Nå i de siste månedene. Godfrey i BGBIO, Braun i Nordic Nanovector og Bøhn i Quantafuel.
Alle sammen overoptimistiske og klarer ikke å levere på guiding.
Herman*
01.09.2021 kl 21:42 3701

Du sier at ledelsen ser det som bortkastet tid, men er det fordi du/dere mener at tiden har løpt fra selskapet? De hadde jo intensjon om å nå POC i juni. Deretter sa de at de forventet POC "soon". Er ikke mange ukene siden jeg ble fortalt at de jobbet hardt for å nå POC så fort som mulig etc. Så hvis det nå plutselig ikke er hensiktsmessig, så må det være en ny vurdering i lys av at oppgraderingen nærmer seg. Alternativt er det- som nevnt ovenfor-en unnskyldning for å få bort fokus fra det faktum at de ikke klarte POC med dagens "konfigurasjon".
Slettet bruker
01.09.2021 kl 21:56 3681

Siden informasjonen på fitinvestmentideas.com er annenhånds og engelsken til skribenten virker noe ustødig, ihvertfall ikke en som har engelsk som morsmål, ser jeg det som lite hensiktsmessig å diskutere den i det vide og brede. Får jeg (ref QFUEL ledelsen) ny og bedre informasjon om noe, hender det at jeg da mener noe annet enn før jeg fikk informasjonen.
Redigert 01.09.2021 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
rischioso
01.09.2021 kl 23:04 3622

Tåkelegging blir det jo når feil mann sitter i kommersialiserings stolen - så letter tåka så snart riktig mann kommer på plass - et helt riktig grep av selskapet å ta og helt bortkastet å skulle bruke tid på å spekulere i ... ;)
rischioso
01.09.2021 kl 23:12 3608

De hadde intensjon om å nå PoC i juni før de fikk lokalisert utfordringen nå nylig og konkluderte på utstyret noe som indikerer at utfordringen ikke kunne løses allikevel som først tenkt uten oppgradering og da er det jo helt naturlig at det blir endringer. Akkurat det burde vel ikke være så vanskelig å forstå ... ;)
Rule
02.09.2021 kl 01:08 3533

Så længe de roder med opgraderinger, modifikationer, nye reaktorer osv. så må vi sande at de ikke er i mål. Og on-top kommer så den skrækkelige uærlighed. Det bliver vist et stygt blodbad:

https://www.shareville.dk/aktier/quantafuel/kommentarer/ser-ut-som-markedet-er-grundig-lei-96072300?_ga=2.255665867.21486260.1630338618-1318623088.1606753901
rischioso
02.09.2021 kl 01:43 3508

.... gjeeesp, milepælen PoC er legitimt forskjøvet noen måneder fordi de nå faktisk har kommet opp med en løsning og slipper dermed å famle i blinde som de har gjort en stund noe som i seg selv er positivt.

Og det som bedre er - er at target som er full produksjon og dens tidslinje ble nærmest uberørt av den kommende oppgraderingen så ser ikke helt problematikken. men for all del, er man redd for sin egen skygge så tror man sikkert at andre også er det - spesielt om man ikke skjønner at teknisk analyse ikke tar høyde for de nye opplysningene om fremtiden fordi den tegner streker basert på historiske bevegelser og gjennom det ikke forutser fremtiden og således har liten verdi slik den faktiske situasjonen er pr i dag.

Kan forstå frustrasjonen over at kursen ikke tok det maga plasket flere virker å håpe på spesielt om man solgte i håp om å kjøpe rimeligere senere, men der kan man gå 5 på for det finnes flere nærstående triggere i loopen så en kursetablering høyere er derfor mer sannsynlig enn lavere fremover, men jeg personlig tror at kursen vil vandre mer horisontalt den første tiden for så og løfte seg etter hvert som triggende meldinger tikker inn og de første vil komme denne måned - innsettelse av ny CEO og Kristiansund oppdatering(er) - for å nevne noe ... ;)
Redigert 02.09.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
spurswild
02.09.2021 kl 01:54 3496

Ok, hvor kan du bekrefte dette? De trenger modifikasjoner for å få det til å fungere.
spurswild
02.09.2021 kl 01:55 3488

Ikke minst :) Du har ikke svart på hvordan jeg antok ting ville være... Stemte det? Eller var det kun tull?
spurswild
02.09.2021 kl 02:52 3465

Hvor flink du er da? (Rischo) Hvorfor ikke svare på alle innlegg du kan svare på? Jeg har flere....? Godt du er ærlig og ønsker alle det beste :)
Redigert 02.09.2021 kl 02:54 Du må logge inn for å svare
Herman*
02.09.2021 kl 05:02 3434

Hvis du skal ha sterke meninger om selskapet bør du jo i det minste lese kvartalsrapporten.
Vetle
02.09.2021 kl 07:39 3304

Hei
BØHN sa, ikke de!
Det er selvfølgelig hensiktsmessig å nå POC (asap), men dette er nå ikke pri1. Oppgradering og oppstart på 4 linjer med tilnærming max kapasitet så fort modifikasjoner er gjort. Da faller POC inn automatisk.
En BETYDELIG større aksjonær sa til meg: Sitat- Vekstselskaper trenger ulike ledere når de presses på teknologi (TR nivå). Qfuel trenger en CEO med teknisk erfaring som Bøhn manglet. - Sitat slutt.
Dette burde nok vært gjennomført tidligere og på en mindre oppsiktsvekkende måte. det tror jeg alle er enig i.
Det er MANGE, MANGE prosjekter i milliardklassen som må modifiseres, oppgraderes, moderniseres og oppskaleres i dette kongeriket ettersom utbygning og fremtidig produksjon ferdigstilles. MANGE!

Vetle
YNWA250505
02.09.2021 kl 08:14 3244

Fortsett å prate dritt om selskapet, jeg er ikke ferdig lastet
rischioso
02.09.2021 kl 08:35 3197

:)))
Slettet bruker
02.09.2021 kl 10:03 3094

Teknisk så er den veldig, veldig svak og er nå tilbake i den fallende trendkanalen som har retning 18-20kr - det kan nok bli trangt i døra på veg ut etter hvert..

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101066&tck=QFUEL&product=2
Redigert 02.09.2021 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Nanoq
02.09.2021 kl 10:30 3066

Som det står om Quantafuel på denne Investtech-side:

..."Selskapet omgjør plastikk til syntetiske lavkarbon oljeprodukter som erstatter produkter basert på olivenolje. Selskapets inntekter stammer fra salg av produksjonsanlegget til Quantafuel Skive Aps."

Ikke noe av dette er riktig. Og ja, faktuelt så er dette veldig, veldig svakt.
Norsee
02.09.2021 kl 11:21 3017

Investteck anbefalte også PLCS som en av nyttårsrakettene like før den gikk rett vest ))))
Herman*
02.09.2021 kl 12:41 2951

Er det noen som har reflektert rundt det faktum at det ikke kom noen innsidekjøp rett etter q2 presentasjonen?
Nanoq
02.09.2021 kl 15:22 2861

Investeringsdirektør Jens-Morten Wembstad i Obligo Investment Management:

Det hjelper at mange spennende ESG-aksjer i år er blitt en god del billigere.

...Samtidig ventes EUs nye klassifiseringssystem å skape en massiv flytting av kapital fra brune til grønne bransjer.
Det burde bidra til å gi meravkastning for sistnevntes aksjonærer, mener investeringsdirektøren.

– Quantafuel har fått grisebank siden toppen i januar, med et kursfall på mer enn 60 prosent, konstaterer Wembstad.

– Selskapet er mer edruelig priset, har kontroll på utviklingen i Skive, og kan for alvor begynne å materialisere sine vekstambisjoner.

Quantafuel er også «en klinkende klar oppkjøpskandidat for potensielle industrielle eiere», ifølge investeringsdirektøren.

https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2021/09/02/7730436/obligo-forvalter-ser-godt-kjopstidspunkt-for-esg-aksjer
tommbakk
02.09.2021 kl 16:04 2810

De må ha sett begrepet virgin oil et eller annet sted, og så med en blanding av hastverk, sløvhet og/eller svært misforstått tolkning av hva det vises til, tatt det som olivenolje (av alle ting). Man har jo virgin olivenolje også.

;D
tommbakk
02.09.2021 kl 16:20 2789

Jeg setter ikke min lit til TA.

Quantafuel gikk på børs til kr 20 (dvs kr 200, før splitt) i februar ifjor. Slik jeg ser det er caset derisket betraktelig siden, alt ifra hvordan Kirkby kom inn på eiersiden i mai ifjor, oppkjøp av Replast, samt at Skive har åpnet ++

Jada, det har vært en del smårusk siden, og jeg har ikke lagt skjul på at jeg har vært misfornøyd med ledelsen og dens troverdighet. Problemene i Skive har vært mer kronglete enn først antatt.

Likevel kjøpte jeg meg inn igjen idag. En fillepost, for all del. 1000 aksjer. Men jeg merker at jeg ikke ønsker å stå helt utenfor. Har fulgt selskapet siden november '19 og jeg mener, som hele veien, at det er et av de mest spennende casene på Oslo børs.

Har jeg fullstendig tillit til ledelsen? Nei. De har et solid forbedringspotensiale. Jeg ser ikke bort ifra at kursen kan synke ytterligere, men nå driter jeg i det. Den minimale innsatsen jeg er inne med nå orker jeg å tape hvis ALT skulle gå absolutt helt galt.

Jeg tar heller den sjansen enn å gå komplett glipp av den reprisingen som vil komme når Skive FAKTISK kjører. Jeg sier "når" selv om det så klart er et HVIS.

Men det blir spørsmål om hva man tror.
Redigert 02.09.2021 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Herman*
02.09.2021 kl 16:59 2728

Har også sagt at det er en oppkjøpscase, men har møtt motstand her på forumet. Basf er angivelig bare opptatt av å sikre seg Nafta fra Qfuel og deres engasjement er industrielt mer enn finansielt. Hvis de er sikret prioritet når produksjonen endelig tar av, samt kan fortsette sitt industrielle samarbeid, ser jeg ikke bort fra at de kan akseptere et oppkjøp.
Slettet bruker
02.09.2021 kl 17:04 2711

https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101066
• Quantafuel omgjør plastikk til syntetiske lavkarbon oljeprodukter som erstatter produkter basert på olivenolje.
• Quantafuels inntekter stammer fra salg av produksjonsanlegget til Quantafuel Skive Aps.


Muligens har Investtech greie på TA?  Men når det gjelder FA og teknologi, tror jeg det er nær umulig - med unntak av et par skribenter her - å finne noen mer inkompetent og virkelighetsfjern enn Investtech. Ikke bare er OLIVENOLJE helt feil, men også LAVKARBON. Like mye karbon i produktene fra Quantafuel som i de fra fossil olje.

Og Investtech bruker PLASTIKK istedenfor det mye bedre PLAST. PLASTIKK har to betydninger:  https://naob.no/søk/plastikk
Noe mer fordummende enn Investtech er nær umulig.

Redigert 02.09.2021 kl 17:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2021 kl 18:19 2632

Noen som tør å gå i butikken og spørre etter syntetisk lavkarbon olivenolje?
Nanoq
02.09.2021 kl 18:54 2585

Etter det jeg har lest her, så er jeg nesten sikker på at Investtech-proffene går i butikken nesten hver dag for å kjøpe noe av denne meget sjeldne olivenoljen, men uten suksess...umulig å oppdrive p.t.

Ellers også morsomt det her som også står samme sted om Quantafuel på Investtech-siden: "Selskapets [QFUEL's] inntekter stammer fra salg av produksjonsanlegget til Quantafuel Skive Aps." Dette tyder på at det er amatørene og idiotene som styrer det som står på deres hjemmeside.

Å mene at Quantafuel selger ut deler av produksjonsanlegget i Skive for å få inntekter, er jo bare enda et eksempel på amatørismen og useriøsiteten her.
rischioso
02.09.2021 kl 19:15 2549

Tja, for det er ikke det aller dummeste å skulle be om - Syntestisk "lavkarbon" olivenolje finnes nok ikke, MEN syntetisk "lavkarbo" olivenolje finnes fordi raffinert olivenolje blir tilsatt syntetiske antioksidanter (BHA og BHT) for å holde seg lengre og i så måte er det et syntetisk produkt - lavkarbo olivenolje får du når du kjøper Extra Virgin fordi den er kaldpresset ... ;)

Skjønner hva du mener - ja, det er ikke første gangen at diverse journalister det være seg hos Investtech, FA, Kapital, DN eller andre skriver om ting de ikke helt har satt seg inn i og det i kombinasjon med hyppige skriveleifer kan dessverre føre til at det de skulle formidle mister sin mening - helt eller delvis ...

Når det kommer til bruk av teknisk analyse slik dette caset fremstår pr i dag så er det mer eller mindre ubrukelig - dette fordi det er så mange potensielle nærstående triggere som ligger i loopen og en høyst mulig massiv reprising bare noen måneder frem i tid noe teknisk analyse ikke tar høyde for så selv om jeg ofte bruker teknisk analyse som et hjelpemiddel så ser jeg ingen nytteverdi i å bruke det her og nå i dette caset.
Redigert 02.09.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Nanoq
02.09.2021 kl 19:32 2517

Jeg tror at BASF har mest fokus på å kunne være storaksjonær (opp til 50% eierskap) i de nye store QFUEL-fabrikkene som etter planen blir etablert i framtida. Det er jo her at naftaen til deres store plastproduksjon produseres og pengene tjenes...

og ja, helt enig i at deres engasjement er industrielt mer enn finansielt.
rischioso
02.09.2021 kl 19:37 2504

Ikke "lavkarbon" ... ;)
Slettet bruker
02.09.2021 kl 20:01 2467

Mitt inntrykk er at norske aviser generelt, og norske finansaviser spesielt, er lite interessert i å skrive informative og pålitelige artikler. Alle er interessert i lite annet enn klikk for å tjene litt på reklame.

Norske aviser later som om de veldig opptatt av miljøet, men det er utelukkende skinnhellighet for å få klikk. Ellers burde flere av dem ha skrevet om hvilken betydelig positiv effekt QFUELs teknologi KAN FÅ for miljøet, men det har så langt ingen av blekkene gjort.

Heller ikke en eneste norsk avis som har kontaktet BASF, KIRKBI eller VITOL for å høre hvorfor de har investert i QFUEL, hvordan de ser på fremtiden til QFUEL, og hva de ønsker å oppnå med samarbeidet med QFUEL. Fordi ingen norsk avis har journalister kompetente nok til det? Teknologi-analfabetisme er strekt utbredd i norske media.

Danske CleantechWatch derimot har ihvertfall vært i kontakt med både Rambøll og BASF for å forhøre seg nærmere om hva de mener om QFUEL og fremtiden sammen med QFUEL.

Quantafuel allierer sig med Rambøll: Vil etablere genanvendelsesfabrikker i hele Europa
https://ctwatch.dk/nyheder/affald/article12372938.ece
(GRATIS)

Teknologien har været klar i 30 år – derfor satser BASF på kemisk genanvendelse nu
https://ctwatch.dk/nyheder/affald/article12811668.ece
(GRATIS)
De har gjort et skriftlig intervju med Andreas Kicherer, BASFs corporate sustainability-direktør.

BASF vil forløse potentialet for kemisk genanvendelse i industriel skala
https://ctwatch.dk/nyheder/affald/article12810316.ece
(BAK BETALINGSMUR)
En kan lese de to første avsnittene og se bilde av Andreas Kicherer foran Skive anlegget til QFUEL.
Det viktigste:
♦ "Vi er meget seriøse omkring vores aktiviteter inden for kemisk genanvendelse," fastslår Andreas Kicherer i et skriftligt svar over for CleantechWatch og understreger, at der allerede nu arbejdes på at sikre mængderne til kunderne i fremtiden.
♦ "En produktion på 1 mio. tons kemisk genanvendt plast i Europa virker realistisk i 2025," vurderer Andreas Kicherer og peger også på en McKinsey-rapport, der forudser, at kemisk genanvendelse alene kan bidrage med 10 mio. tons genanvendt plast på globalt plan i 2030.

1 million tonn kjemisk genanvendt/resirkulert plast i 2025 = 12 QFUEL 100.000 tonn plastavfall/år fabrikker (1.000.000 / 80.000).
10 millioner tonn kjemisk genanvendt plast i 2030 = 125 QFUEL 100.000 tonn plastavfall/år fabrikker (10.000.000 / 80.000).
Fra 100.000 tonn plastavfall produserer QFUEL 80.000 tonn nye olje-produkter.

Redigert 02.09.2021 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
02.09.2021 kl 21:16 2379

Nei de er i 1L flasker
Rule
02.09.2021 kl 21:20 2367

Jamen der er jo lagt an til en ørkenvandring inden vi kan få svar på om de har PoC. Synes der er nævnt første inde i 2022.
Nanoq
02.09.2021 kl 21:59 2302

Er det ikke også nevnt mid Q4 for mulig PoC?

En ny CEO, nye partneravtaler, FID vedr. Esbjerg eller et annet prosjekt, og en positiv oppdatering omkring Replast-prosjektet i Kristiansund hvor det både handler om mekanisk plast-resirkulering og et nytt kjemisk plast-resirkuleringsanlegg, er jo også gode muligheter her i høst for å tilføre mange QFUEL-investorer mer investor-glede.

Denne høsten kan godt bli MYE bedre for aksjonærene enn det mange tenker p.t.

Spesielt hvis PoC blir en realitet medio Q4.
rischioso
02.09.2021 kl 22:04 2292

Om du ikke venter annet enn PoC så vet vi jo at det er snakk om noen måneder - en svært kort ørkenvandring i så måte.

MEN i mellomtiden så både kan og vil det komme andre triggende nyheter noe som vil gjøre den korte ørkenvandring til ingen ørkenvandring:

(1) Innsettelse av ny CEO

(2) Mekanisk oppdatering Kristiansund - Commissioning

(3) Kjemisk oppdatering Kristiansund - Pilot reactor/kjemisk linje

(4) Kjøp av tomteparsell nr 2 Esbjerg

(5) FID oppdatering Esbjerg - Partner

(6) FID oppdatering Amsterdam - Regulatoriske godkjennelser

Kilde Presentasjonen- https://newsweb.oslobors.no/message/541200

* Mao, dette vanskeliggjør noen ørkenvandring i det gitte tidsvinduet på noen knappe måneder og av samme grunn tror jeg nok mange heller vil ha mer interesse av å benytte den midlertidige muligheten til og plukke rundt dagens nivå enn å selge - mens muligheten ennå er der ... ;)
Redigert 02.09.2021 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2021 kl 22:23 2253

Den GRATIS CleantechWatch artikkelen https://ctwatch.dk/nyheder/affald/article12811668.ece forklarer hvorfor QFUEL også satser på egen sortering og mekanisk resirkulering av plastavfall.
Redigert 02.09.2021 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.09.2021 kl 22:44 2225

 
Quantafuel ASA Management on Q2 2021 Results - Earnings Call Transcript
https://seekingalpha.com/article/4452763-quantafuel-asa-qntff-management-on-q2-2021-results-earnings-call-transcript
For de som trenger litt kveldslektyre (å sovne inn på). Også greit for sitater i debatten her.

Redigert 02.09.2021 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
03.09.2021 kl 12:28 1958

hmmmm, måtte bare hente 2k til på 27,40. Da ligger de trygt på kistebunnen og skal ikke ut igjen for kursen er 80+. De er så nærme å lykkes og om jeg ikke kan vente i 3-5 måneder på et industrieventyr så har jeg ikke noe på børs å gjøre.
rischioso
03.09.2021 kl 14:04 1866

Ja, sikkert ikke dumt for nå er vi tilbake til kurs vi hadde for over året siden og vi bør vel kunne påstå at det har skjedd noe av betydning etter den tid - men som altså ikke lengre er bakt inn i dagens kurs - absolutt ingenting.

Det hender fra tid til annen at kursen er helt eller delvis frakoblet det fundamentale og i dette caset pr i dag så er det blitt slik. Kursen lever sitt eget liv og det vil den kunne gjøre frem til det tikker inn nytt av betydning og i mellomtiden så får man en midlertidig mulighet til å kjøpe til en pris som ellers ikke skulle vært mulig - dette er børs på sitt beste og akkurat slik børsen er ment å fungere - med forbehold om at man faktisk benytter seg av muligheten mens den ennå er der ... ;)