Vow er undervurdert og krisepriset.

bålfreak
VOW 07.09.2021 kl 08:52 5714

Siste forsøk på å dra Vowkursen ned er nå å trekke inn formueskatten som et argument for å legge press på kursen. Dette er jo bare sprøyt. Badin ønsker seg selvfølgelig ikke lavere kurs. Han eier over 11 millioner aksjer. For hver krone kursen faller taper han altså 11 millioner kroner.
Formueskatten utgjør under 1 prosent av beregnet formue.

Det betyr at han må betale , med 1 prosent for letthets skyld i dette regnestykket,med dagens kurs på 31 kr blir det ca 3,2 millioner i formuesskatt. At Badin da skulle ønske seg lavere kurs er jo bare sprøyt og tullsnakk.

Husk at alle som prøver å snakke ned kursen har en agenda. De ønsker å få kursen ned for å gjøre et godt kjøp.
Redigert 07.09.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
07.09.2021 kl 09:04 5654

Men det virker tydeligvis....for videre ned går vi...
Record
07.09.2021 kl 09:21 5595

Blir nok bedre etterhvert , vi forventer vel opp i mot en halv milliard i omsetning innen årets utgang , selv om det er surt å se at det faller er det kanskje lurt å laste :-)
Slettet bruker
07.09.2021 kl 09:29 5547

Det er åpenbart laste-litt-opp-på-de dårlige-dagene-tid. Det er angst, utålomodighet og kursmanipulasjon (robothandel) som preger kursen for tiden. Underliggende er fortsatt meget sterkt i Vow! Og, det er underliggende som avgjør matematikken og aksjonærlykken på lang sikt!
pingvinen
07.09.2021 kl 10:02 5437

Det var vel Henrik Badin som startet dette "sprøytet og tullsnakket"? Han sa ikke at han ønsket seg lavere kurs, men han klaget på formueskatten og varslet at han kunne måtte selge aksjer pga denne.
upsidedown
07.09.2021 kl 11:33 5290

Badin mangler litt gangsyn også. Jeg poengterte på LinkedIn at hans utspill ville få negative konsekvenser for alle aksjonærene i VOW. Da slettet han innlegget, som forøvrig hadde fire positive kommenterer og den ene fra meg som var negativ, og la ut et nytt. Der har han inntil videre bare likes.

Håper inderlig han har viktigere ting på agendaen. Dette kan være en tapt sak om få dager og i neste runde kan dette legge en demper på mulig oppgang da inntrykket markedet vil sitte med er at Badin & Co er på selgeren.

Det kan også komme melding snart om at en av topp 20 krysser grensen og går under 5. Tror ikke Badin har beroliget dem med sitt utspill.
Redigert 07.09.2021 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
Kalle 1
07.09.2021 kl 11:52 5221

Det kan jo tenkes at han ikke har penger til å betale formueskatten ?
Hvor skal han i så tilfellet ta pengene fra?
Låne er jo èn mulighet.
Personlig ville jeg flyttet personlig/selskap ut av landet, vow ville fungert på samme måten uansett hvor han/selskapet hans befinner seg.
Når et selskap blir så mye verdt på papiret, skaper det problemer for folk som ikke har inntekt/formue til å betale formueskatt.
Jeg vil gå så langt, at jeg vil si at det er dårlig planlagt av ham, evt. hans rådgivere å ikke posisjonere seg for den eventualiteten.
Å klage på en skatt som har vert der i uminnelige tider, blir bare kleint, og selvfølgelig vinklet i media på en ufordelaktig måte for ham personlig.
Store deler av befolkningen fatter ikke at pengene ikke står på konto, klare til bruk.
Slettet bruker
07.09.2021 kl 11:57 5211

Vi er vel alle enige om at dette i beste fall var klønete fra Badin. Jeg velger allikvel å fokusere på både det gode arbeidet som er gjort generelt de siste årene, og at Vow og VGM fremdeles ligger godt posisjonert til å bli betydelige playerere (og pengemaskiner) i det grønne skiftet fremover. Klønete kommentarer er fortid og foran oss har vi en spennende høst, vinter og vår.
lynx
07.09.2021 kl 12:07 5174

Teknisk ser det veldig mørkt ut for øyeblikket. Ikke bli forbauset om den faller til 20 kroner, kanskje også litt under. Med mindre det kommer noen virkelig kursdrivende nyheter da.
CapitaL
07.09.2021 kl 12:32 5118

Ja, det er lov å drømme;)

I første omgang er jeg mest interessert i om Betula klarer å skaffe finansiering for Bambleprosjektet.. Stort usikkerhetsmoment der, og et positivt utfall vil bety ordre på 200 mill + til Vow.. som dermed også befester sin ledende posisjon innen pyrolyseanlegg for produksjon av biokull.
Slettet bruker
07.09.2021 kl 13:06 5021

hehe, gode tider for mørkemenn (kvinner), TA smurfer og baissere :-) Dere får kose dere så lenge dere kan. Tror ikke dere får velte dere i kursnedgang og depresjon så altfor lenge. Denne skal snart nordover. VGMs betydelige bestilling fra Vow like rundt hjørnet, og ganske sikkert også flere gode nyheter på lur i høstmørket. Jeg forblir pure optimist i Vow!
Frodon
07.09.2021 kl 15:49 4838

Hvorfor tenker dere at et selskap med skyhøy P/E er undervurdert og krisepriset?
Redigert 07.09.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
upsidedown
07.09.2021 kl 16:06 4790

Frodon:
Vi sliter vel med samme problemet i en del Røkke-selskaper om ikke du har solgt nylig. Forøvrig har Badin nå fjernet siste innlegget om formueskatten på LinkedIn. Tok han til vett sjøl, eller ble han tatt i ørene av noen med større muskler?
Frodon
07.09.2021 kl 16:30 4728

Tja, jeg har aksjer i AKH, hvis det er hva du sikter til? Der er kun Mainstream priset inn pr dags dato, resten er gratis (ACC, REC, AOW, SuperNode osv).

Jeg har bare lest hva dere har skrevet rundt formueskatten. Hvis noen mener at aksjen faller fordi en aksjonær skal få mindre formueskatt, er det selvfølgelig bare tull

Men da er ikke VOW underpriset?
Redigert 07.09.2021 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2021 kl 18:35 4604

Dersom vi skal tro på de profesjonelle tallknuserne, så har de alle langt høyere forventninger enn en del angstfylte aksjonærer som skriker om kurs ned mot 20 kr. Jeg nevner for eks. DNB Markets som var sistemann ut: "DNB Markets kutter kursmålet på Vow til 39 kroner, fra tidligere kursmål på 54 kroner, men gjentar anbefalingen om kjøp.
Det skriver DNB Markets i en oppdatert analyse på selskapet fredag morgen.

Den oppdaterte analysen kommer for å ta hensyn til halvårsrapporten selskapet la frem torsdag morgen og de seneste vekstutsiktene, skriver meglerhuset og legger til at de også har inkludert spin-off-selskapet Vow Green Metals til markedsverdi.

"I slutten av første halvår 2021 var det økt cruise-aktivitet, hvilket burde være en kortsiktig katalysator for høymargin ettersalgvirksomheten", fremhever DNB Markets.

Lars Henrik Bjerke Lars.Henrik.Bjerke@tdndirekt.com Infront TDN Direkt"

Og jeg må si jeg tror langt mer på disse, og Hammers, enn på det skjelvende hylekoret.

Redigert 07.09.2021 kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Frodon
07.09.2021 kl 18:54 4573

Når kursen står i kr 30,62, er det ikke mye oppside til kursmålet på kr 39, som du henviser til. Dnb markets har lagt til verdien fra VGM, allikevel er kursmålet senket ganske mye. Ser i analysen, så står det eks "Overall, we have cut our revenues by 9% for 2021e, 6% for 2022e and 7% for 2023e, and EBITDA by 12%, 7% and 8%, respectively". Synd de ikke kuttet kursmålet i februar, da kursmålet var nesten oppnådd ;) Ser de skriver om flere potensielle spin-off`s, det er jo av interesse. En ting som kan være verdt å følge med på utover "We are 18% below Bloomberg consensus EBITDA for 2021e, 19% above for 2022e and 13% above for 2023e".
gw60
07.09.2021 kl 19:34 4521

Hvis jeg husker riktig, så hadde vel også DNB en spread på kursmålet slik: Bear 23,-, TP 39,- og Bull 91,-.
upsidedown
07.09.2021 kl 22:39 4333

Nordea har samme kursmål uten VGM, så her er delte meninger. SBM har fortsatt 55 etter VGM er utskilt. Alle oppdatert etter Q2.
ball123
07.09.2021 kl 23:49 4204

Jada gutter. Dere holder på så godt dere kan og håper kursen skal falle mer slik at dere kan få kjøpt dere inn på enda lavere kurser.
Alle som leser disse innleggene på denne tråden må ta innover seg skuespillet deres.
Det finnes ikke utlånte vowaksjer i markedet slik at det er umulig å shorte Vow.
Da er det kun et argument igjen for baisserne og det er å forsøke å snakke kursen ned for å få kjøpt fler aksjer til en billigere kurs.
Vow har svært mye på gang. Ordrer vil komme i fleng på mange områder.
I det virkelig forretningsliv tar ting tid. Her på forumet hyles det hvis det ikke skjer noe i løpet av få dager.
Lykke til med baissingen. Jeg har kjøpt fler aksjer de siste dagene og kjøper enda fler hvis kursen skulle falle mer.
Slettet bruker
08.09.2021 kl 08:33 3910

Nr 15 har fram til mandag tømt seg for 725k. Ca 120k pr dag. 519k igjen hvis de skal ut med alt. (240k er et estimat siden lista er 2 døgn forsinket) Tilbudet kan snart være over. Tyskerne er på kjøpsiden, smått.

Redigert 08.09.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
Frodon
08.09.2021 kl 09:29 3793

Jeg har ikke lest analysen til Nordea, kun analysene til Dnb og Sparebank 1 Markets. Inntektene i begge analysene de neste årene er ganske like. EPS i analysen til SBM 2021 er 0.34, 2022 er 1.22 og 2023 er 1.42. Dnb har EPS 0.21, 1.14 og 1.35 for samme årene. Disse kursmålene blir jo et fett, nå er det opp til selskapet å levere ;) Tror den største forskjellen i kursen utover, blir om markedet fortsatt vil prise grønt aksjer på en skyhøy p/e, eller om markedet skal prise det på normale nivå på høyde med andre bransjer.

Hva slags kursmål har Pareto nå?
Frodon
08.09.2021 kl 09:31 3785

Merkelig å hastverk nr 15 har med å selge? Hadde de fordelt salgene over en lengre periode, kunne markedet tatt aksjene enklere imot?
Slettet bruker
08.09.2021 kl 09:38 3746

Tror de har fortsatt 55 kr oppdatert 26 aug. Hvis jeg ikke husker feil..
CapitaL
08.09.2021 kl 13:28 3564

Nordea:
Revising estimates and fair value estimate range
We cut our estimates for 2021-23. The negative estimate revision is partly
due to the spin-off of Vow Green Metals, now only included as income from
associated companies. Aftersales and cruise activity is starting to pick up in
H2 2021 – we see scope for a full recovery in 2022 and hence higher activity
levels. Landbased has a solid order backlog of agreements and
partnerships with industrial pioneers such as ArcelorMittal, Repsol and
Wakefield, which bodes well for growth. Overall, we argue that the longterm equity story for Vow remains attractive. Using our new estimates, our
SOTP analysis points to a fair value range of NOK 38-41 (49-60) per share.

Estimater for 2021-23.. I tillegg så ligger jo mye av oppsiden i om selskapet får skikkelig fotfeste på det landbaserte.

-
Spår milliardinntekter fra land om få år
Sparebank 1 Markets-analytikerne peker samtidig på at landmarkedet vil drives av at EU i større og større grad er i gang med tiltak for å få en verden med mer resirkulering og lavere CO₂-utslipp – og at dette er ventet å fortsette.

– Dersom Vow lever opp til bare ti prosent av sin leveringskapasitet, så argumenterer vi for at inntektene fra landbasert virksomhet kan overgå 1,5 milliarder kroner året om noen år, skriver analytikerne.

Et kursmål er ofte basert på en beregning av hva man venter aksjekursen vil stå i om mellom seks til tolv måneder. Lenger frem i tid øyner Sparebank 1 Markets langt høyere aksjeverdi enn det nåværende kursmålet.

– Hvis Vow klarer å ta en liten porsjon av dette markedet, så argumenterer vi for at selskapet kan bli verdt godt over 100 kroner per aksje, fremgår det om mulighetene EUs bærekraftstiltak åpner for Oslo Børs-selskapet.

https://e24.no/boers-og-finans/i/mB6K91/analytikere-oeyner-milliardinntekter-for-vow-paa-land-venter-stort-boersbyks

Det er jo et år siden det ble uttalt, og selskapet ligger jo bedre an til å klare det pr nå, enn de gjorde for et år siden etter min mening.
ball123
08.09.2021 kl 13:55 3521

Veldig bra argumenter du kommer med Capital Selskapet har utrettet svært mye bare det siste året. Produktene deres og ikke minst teknologien vil bare bli mer og mer attraktiv de nærmeste årene.
Jeg minner om at f.eks prøveprosjektet de har på Lindum i Drammen og som Vow har eierskapet til er et 4 årig prosjekt de drifter sammen med Sintef og Drammen kommune. Dette er ikke ferdig enda og vil kunne bli svært viktig for Vow. Her kan det bli mange lignende anlegg i hele Europa.
Vow jobber langsiktig og målrettet mot milliardresultater.
De som kjøper aksjen idag vil etter alle sannsynligheter gjøre en svært god investering.
Vow er et langsiktig case som vil bli lukrativt for de som har nok tålmodighet og stayerevne.
Redigert 08.09.2021 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
08.09.2021 kl 18:12 3241

Takk for link til flott artikkel GL, mye god lesing her👍
Gøy å lese ting som ” Kondenseringen resulterer også i pyrolyseolje (det hadde jeg aldri hørt om en gang),
som kan raffineres til biofuel. Det kan kanskje bli en eksportartikkel. Eller hvorfor ikke foredles som binde- middel for biokull”.
VOW har altså så et hav av muligheter med sin pyrolyse så de må klare å fokusere på noe de virkelig kan holde seg best i verden på, stake ut noen MustWinBattles og holde stø kurs.
Naustberget
08.09.2021 kl 20:45 3060

Det var veldig interessant lesing, vet jo mye om
Vow's oppbygging , men likevel fint med tilleggs opplysninger.
Slettet bruker
08.09.2021 kl 21:25 2980

Fra artikkelen:

Uten tilskuddet fra Enova hadde det vært umulig å gå videre mot en endelig investeringsbeslutning, mener Asgeir Wien. Det viser hvor viktig virkemiddelapparatet er for oppstarten av nye industriell klimateknologi. For biokarbonet har den reisen vært ekstra lang. Støtten fra Enova ble det finansielle startskuddet
som sammen med kapitalinnsprøyting fra konsernet og grønt lys fra bankene skal få biokarbonet til å fly.


Umulig ja… okey, sa ikke Badin at Enovas beslutning var likegyldig? Her snakker de involverte mot hverandre og pengene fra konsernet var vel delvis penger til Badin selv og mine og dine penger - samt lånet fra DnB.

Jaja, ønsker VGM alt godt, men kommunikasjonen er veldig rar fra VOW-gjengen. Denne artikkelen var veldig fin for uten om finansieringen.
upsidedown
08.09.2021 kl 21:39 2956

Ser i dag at Clearstream LUX har økt med noen få tusen siden siste oppdatering. Det er første gangen de har økt siden nedsalget startet. La oss håpe de vil holde posten over 5 prosent inntil videre. New York Mellon er fortsatt på kjøperen. De har tatt i mot mye av det som har blitt nettosolgt i det siste.
pysaok
08.09.2021 kl 22:01 2901

Ingen her har noe fornuftig å si om hva som er rett prising av et selskap. Jeg mener det sier seg selv at et selskap med en årlig omsetning på 400 millioner kroner og som er priset til 3,5 milliarder er veldig høyt priset. Med mindre de står foran en voldsom vekst, men hvor er veksten? Skal antall cruiseskip tidobles? Neppe... At Vow kan finne på helt nye ting er vel like lett som for alle andre bedrifter å finne på helt nye ting. Ja de kan kanskje selge noen roboter til 0,3 millioner euro.. Se på Kitron, et selskap priset ganske likt som Vow. Se på årlig omsetning hos Kitron og Vow, og fortell meg at Vow ikke er overpriset.
upsidedown
08.09.2021 kl 22:28 2826

Var trolig bare formaliteter i Enova som gjensto da VOW satte emisjonen. Derfor noe ullen kommunikasjon. Det ville ha vært svært ødeleggende for VOW om de ikke fikk Enova på lag, så jeg er rimelig sikker på at saken var avklart før prosessen ble dratt i gang.

Det var noen tvilere, men de satt i all hovedsak og tenkte høyt på HO. Substansen tvilen ble bygd på var heller vag og ureflektert, såvidt jeg husker.
TheKurgan
08.09.2021 kl 22:45 2775

Du er litt ute å kjøre her med ditt valg av sammenligning. Kitron er et etablert firma som har tjent penger lenge. Vow er fortsatt et firma i vekst med med flere store prosjekter man forventer skal tjene penger. Kjøper du aksjer i Vow tror du på at et eller flere av disse prosjektene blir innbringende i fremtiden. Så er fortsatt Wov tynget av coronaen og det er Kitron i mindre grad.
CapitaL
08.09.2021 kl 22:46 2772

Nordeas estimerer hhv 914 og 1129 mill i omsetning for 2022/23.
Er de på bærtur, eller du? Snøen som falt i fjor.. ja den falt i fjor...og mesteparten av veksten er dessuten ventet innen landbasert, så hvorfor alt maset om cruise ?
upsidedown
08.09.2021 kl 22:49 2760

Du kan begynne med å lese analyser som er laget av de som kaller seg eksperter. Du får en del svar der, men Kitron er ikke nevnt noen steder så på det vil du bli skuffet.
CapitaL
08.09.2021 kl 22:49 2759

Det var en tviler såvidt jeg husker.. kjært barn har mange navn, men essensen var visstnok regelverket som gjorde Vow ukvalifisert til støtten:))
Slettet bruker
08.09.2021 kl 23:35 2638

Konge, drep meg, men ikke med ord. Kjære pysaok, ville vært fint om du gidder/klarer å lese deg litt opp på Vow før du pøser ut med din intetsigende røre. Helt ok for oss andre om du finner deg noen andre aksjer/tråder å leke med.
pysaok
09.09.2021 kl 08:45 2381

Jeg prøver å balansere og nyansere bildet litt. Hvis dere alle bare er enige med hverandre om at Vow er krisepriset, så for all del. Det er et faktum at Vow har en årlig omsetning på om lag en tidel av markedsverdien. Markedet mener kanskje at det kan forsvares fordi det er forventet stor vekst fremover. Men det er jo greit å opplyse lesere av dette forumet om at mye fremtidig vekst altså allerede er priset inn i aksjen, og da er vel aksjen ikke krisepriset akkurat? Men det finnes en drøss med selskaper på Oslo børs med enda større avvik mellom årlig omsetning og verdsettelsen av selskapet. Årsaken til at jeg ble interessert i Vow opprinnelig var fordi det faktisk var relativt lavt priset sammenlignet med andre grønne selskaper. Men det skal sies at veldig mange grønne selskaper var/er ekstremt høyt priset. Så min 'kritikk' er sånn sett ikke spesifikk for Vow, men grønne høyt prisede aksjer generelt.
Slettet bruker
09.09.2021 kl 09:31 2286

Da har JP dukket opp med enda en konto langt ned på lista. Fra 5 til 6 konti, mens BlackRock går fra 3 til 4 konti. Disse øvelsene forteller om økt interesse for selskapet. Hold fast i godteposen hvis du kan :-)

Nr15 solgte 165k for to dager siden. Tipper at nedslaget fra den ene konto er over..
Redigert 09.09.2021 kl 10:10 Du må logge inn for å svare