DOF fremover
DAGENS GJELD
LANGSIKTIG 12,5 milliarder
KORTSIKTIG 3,5 milliarder
Bond oblig 2,5 milliarder
Det er den kortsiktige gjelden på 3,5 milliarder med alle ballong forfallene altså med store innbetalinger som er problemet
Den langsiktige sikrede gjelden er det stort sett EXPORTKREDITT NORGE gamle giek og BNDES i brasil som står får og er lettere å komme til enighet om
Så er det en del banker som staten gjennom EKSPORTFINANSIERING og gamle giek har gitt garantier for som bankene uansett får tilbake
Obligasjonsgjeld
DOF har jo KONTANTER på 1617 millioner stående på konti
Hvis man bruker 617 millioner til å kjøpe opp obligasjons gjeld som nå ligger ute nesten gratis så har man ennå 1 milliarder altså 1000 millioner igjen på konti
Et av de gamle OBLIGASJONS GJELDEN ble jo slettet i juli altså vises det ikke før i 3 kvartalet og de andre må det jo gå ann å cashe ut til en rimelig pris
Et obligasjonslån ble som sagt slettet fra Oslo børs i juli og det ligger nå 2 obligasjonslån med 80 prosent rabatt som selskapet NÅ bør cashe ut
DEN GAMLE OBLI GJELDEN
Man kan ikke først publisere en løsning med kreditorer og deretter prøve å kjøpe ut obligasjoner da går jo obligasjons gjelden som nå ligger nesten gratis ute RETT OPP I PRIS
SÅ CASH UT DENNE GJELDEN NÅ TIL MINI PRIS
DA HAR VI ALTSÅ GJELD SITUASJON ETTER Å HA KJØPT BILLIG TILBAKE OBLIG GJELD
LANGSIKTIG 12,5 MILLIARDER
KORTSIKTIG 3,5 MILLIARDER
OBLIG KJØPT TILBAKE
KONTANTER 1 MILLIARD
HOVEDPROBLEMET ER NEMLIG DEN KORTSIKTIGE GJELDEN PÅ 3,5 MILLIARDER
Her er det veldig mange små og store øktører som nå prøver å få MEST MULIG penger ut av dof systemet
NÅR DET GJELDER DELER AV DEN KORTSIKTIGE GJELDEN ER DEN SIKRET I ENKELTE GAMLE BÅTER
HVIS ENKELTE AV DISSE IKKE VIL VÆRE MED KAN DE BARE OVERTA DISSE GAMLE BÅTENE DET GJELDER
ER DE PÅ KONTRAKTER KAN DOF ERSTATTE DE MED ANDRE BÅTER I DOF SYSTEMET
Det må jo gå ann til å få en avtale med disse at de får alt igjen med renter fra januar 2023 og en 7 års periode slik at alt er betalt SENEST 31.desember 2029
DOF HAR IDAG EN ORDRERESERVE PÅ RUNDT 15 MILLIARDER
TAR MAN MED OPSJONENENE NÆRMER ORDRERESERVEN SEG 35 MILLIARDER
Ordrereserven er helt i verdens toppen når det offshore rederiene og grunnen er selvfølgelig de nye avanserte båtene som fremtiden etterspør
ALLEREDE NESTE ÅR KOMMER DOF SYSTEMET TIL Å FÅ EN OMSETNING PÅ MINST 2,5 MILLIARDER I KVARTALET
ALTSÅ MINST 10 MILLIARDER I ÅRSOMSETNING i 2022
OVERSKUDD MINST 3 MILLIARDER
DETTE ER LØSNINGEN
UTSETTE DAGENS STAND STILL PERIODE UT NESTE ÅR ALTSÅ UT 2022 OG GEVINSTEN TIL KREDITORER ER AT DE FÅR IGJEN ALT INKLUSIV RENTER
TILBAKEBETALING BEGYNNER JANUAR 2023 OG ALT ER TILBAKEBETALT INNEN 2029
Et alternativ til å få ned gjelden ytterligere kan jo være å selge båten over alle båter SKANDI AFRIKA i slutten av 2022 til feks subsea7 som trenger nye båter i 2023 eller andre som byr på denne båten over alle super båten
BUDET BØR LIGGE OVER 4 MILLIARDER for denne super avanserte båtene som er en av få båter som kan ARBEIDE ned til 4000 meter
Å bygge en sånn ny båt ligger mellom 5 og 6 milliarder
Hvis man feks selger den for mellom 3,5og 4,5 milliarder og i og med at gjelden på båten BARE ER IDAG PÅ 1,5 milliarder vil dette frigjøre kapital
Dette vil selvfølgelig føre til at den langsiktige gjelden går ned med 1,5 milliarder og man har ytterligere 2,5 milliarder plutselig til disposisjon
2 milliarder kan brukes å betale ned kortsiktig gjeld og 0.5 milliarder kan gå inn i kontantbeholdning
Da blir regnestykket om gjelden
LANGSIKTIG 11 milliarder
KORTSIKTIG 1,5 milliard
Obli gjeld 0
KONTANTER 1,5 MILLIARD
Da har man nesten bare langsiktig gjeld igjen å betjene som er levelig på lang sikt
Hvis dette ikke er nok så kan man jo lage en avtale med bankene om å lage en plan om å selge 35 av de eldste båtene opp til 2011for 110 millioner I gjennomsnitt i tillegg til 40 ROV
Dette vil gi mellom 4,5 og 5 milliarder og regnestykket blir
når det gjelder GJELDEN som går ned
LANGSIKTIG 7,5 milliarder
KORTSIKTIG 0
OBL GJELD 0
KONTANTER 1,5 milliard
DA STÅR MAN IGJEN MED EN NETTOGJELD PÅ 6 MILLIARDER omtrent det som det koster å bygge 1 av de 4 nye plsv i brasil
For å få mest mulig for salg av båter må man bruke hele 2022 på dette og at alt av salg skal være klart til 1.januar 2023
De aller fleste av båtene er jo på kontrakt og overlevering skjer når de går ut av kontrakt
Da står man igjen med rundt 25 av de nyeste og mest avanserte båtene i bransjen inklusiv de 4 nye plsv på langtidskontrakter i brasil og de 3 nye ultramoderne ahts også de i brasil
Og man må samle alt i ET SELSKAP som heter DOF SUBSEA og der nesten alt virksomhet er i BRASIL og kommer til å bli en pengemaskin de neste 10 - 15 årene
HELT MENINGSLØST Å HOLDE PÅ Å UNDERBY HVERANDRE I NORDSJØEN NÅR DET KOKER I BRASIL MED BÅDE AKTIVITET OG SUPER HØYE DAGRATER OG DETTE VIL BARE FORSTERKE SEG DE NESTE ÅRENE
SÅ NYE DOF ER NESTEN ET 100 PROSENT SUBSEA SELSKAP OG DET MESTE AV AKTIVITEN I BRASIL
FREMTIDENS NYE DOF mot 2030 kommer til å bli en gull gruve å investere i på Oslo børs
Slik ser nye DOF SUBSEA ut 1.januar 2023 Altså om 1,5 år
Rundt 25 av de mest avanserte båtene de fleste på langtidskontrakter
LANGTIDS GJELD 7,5 MILLIARDER
KORTSIKTIGE GJELD 0
Oblig gjeld 0
KONTANTER 3,5 MILLIARDER
Pga at netto overskudd på 2 milliarder for 2022 der det meste kommer fra brasil går rett i kontantbeholdning
Pga store fremførbare underskudd kommer DOF de nærmeste årene betale lite skatt
NETTOGJELD pr 1.januar 2023 er altså
4 MILLIARDER altså nesten ingenting i forhold til de store verdiene i DOF
OG DOF ER KLAR FOR Å BLI EN GULL-GRUVE FOR ALLE AKSJONÆRER INKLUSIV HELGE MØGSTER DE NESTE 10 ÅRENE
NYE SUPER AVANSERTE BÅTER OG NESTEN INGEN GJELD OG ENORM ETTER SPØRRSEL VEKST ER EN GOD KOMBINASJON
LANGSIKTIG 12,5 milliarder
KORTSIKTIG 3,5 milliarder
Bond oblig 2,5 milliarder
Det er den kortsiktige gjelden på 3,5 milliarder med alle ballong forfallene altså med store innbetalinger som er problemet
Den langsiktige sikrede gjelden er det stort sett EXPORTKREDITT NORGE gamle giek og BNDES i brasil som står får og er lettere å komme til enighet om
Så er det en del banker som staten gjennom EKSPORTFINANSIERING og gamle giek har gitt garantier for som bankene uansett får tilbake
Obligasjonsgjeld
DOF har jo KONTANTER på 1617 millioner stående på konti
Hvis man bruker 617 millioner til å kjøpe opp obligasjons gjeld som nå ligger ute nesten gratis så har man ennå 1 milliarder altså 1000 millioner igjen på konti
Et av de gamle OBLIGASJONS GJELDEN ble jo slettet i juli altså vises det ikke før i 3 kvartalet og de andre må det jo gå ann å cashe ut til en rimelig pris
Et obligasjonslån ble som sagt slettet fra Oslo børs i juli og det ligger nå 2 obligasjonslån med 80 prosent rabatt som selskapet NÅ bør cashe ut
DEN GAMLE OBLI GJELDEN
Man kan ikke først publisere en løsning med kreditorer og deretter prøve å kjøpe ut obligasjoner da går jo obligasjons gjelden som nå ligger nesten gratis ute RETT OPP I PRIS
SÅ CASH UT DENNE GJELDEN NÅ TIL MINI PRIS
DA HAR VI ALTSÅ GJELD SITUASJON ETTER Å HA KJØPT BILLIG TILBAKE OBLIG GJELD
LANGSIKTIG 12,5 MILLIARDER
KORTSIKTIG 3,5 MILLIARDER
OBLIG KJØPT TILBAKE
KONTANTER 1 MILLIARD
HOVEDPROBLEMET ER NEMLIG DEN KORTSIKTIGE GJELDEN PÅ 3,5 MILLIARDER
Her er det veldig mange små og store øktører som nå prøver å få MEST MULIG penger ut av dof systemet
NÅR DET GJELDER DELER AV DEN KORTSIKTIGE GJELDEN ER DEN SIKRET I ENKELTE GAMLE BÅTER
HVIS ENKELTE AV DISSE IKKE VIL VÆRE MED KAN DE BARE OVERTA DISSE GAMLE BÅTENE DET GJELDER
ER DE PÅ KONTRAKTER KAN DOF ERSTATTE DE MED ANDRE BÅTER I DOF SYSTEMET
Det må jo gå ann til å få en avtale med disse at de får alt igjen med renter fra januar 2023 og en 7 års periode slik at alt er betalt SENEST 31.desember 2029
DOF HAR IDAG EN ORDRERESERVE PÅ RUNDT 15 MILLIARDER
TAR MAN MED OPSJONENENE NÆRMER ORDRERESERVEN SEG 35 MILLIARDER
Ordrereserven er helt i verdens toppen når det offshore rederiene og grunnen er selvfølgelig de nye avanserte båtene som fremtiden etterspør
ALLEREDE NESTE ÅR KOMMER DOF SYSTEMET TIL Å FÅ EN OMSETNING PÅ MINST 2,5 MILLIARDER I KVARTALET
ALTSÅ MINST 10 MILLIARDER I ÅRSOMSETNING i 2022
OVERSKUDD MINST 3 MILLIARDER
DETTE ER LØSNINGEN
UTSETTE DAGENS STAND STILL PERIODE UT NESTE ÅR ALTSÅ UT 2022 OG GEVINSTEN TIL KREDITORER ER AT DE FÅR IGJEN ALT INKLUSIV RENTER
TILBAKEBETALING BEGYNNER JANUAR 2023 OG ALT ER TILBAKEBETALT INNEN 2029
Et alternativ til å få ned gjelden ytterligere kan jo være å selge båten over alle båter SKANDI AFRIKA i slutten av 2022 til feks subsea7 som trenger nye båter i 2023 eller andre som byr på denne båten over alle super båten
BUDET BØR LIGGE OVER 4 MILLIARDER for denne super avanserte båtene som er en av få båter som kan ARBEIDE ned til 4000 meter
Å bygge en sånn ny båt ligger mellom 5 og 6 milliarder
Hvis man feks selger den for mellom 3,5og 4,5 milliarder og i og med at gjelden på båten BARE ER IDAG PÅ 1,5 milliarder vil dette frigjøre kapital
Dette vil selvfølgelig føre til at den langsiktige gjelden går ned med 1,5 milliarder og man har ytterligere 2,5 milliarder plutselig til disposisjon
2 milliarder kan brukes å betale ned kortsiktig gjeld og 0.5 milliarder kan gå inn i kontantbeholdning
Da blir regnestykket om gjelden
LANGSIKTIG 11 milliarder
KORTSIKTIG 1,5 milliard
Obli gjeld 0
KONTANTER 1,5 MILLIARD
Da har man nesten bare langsiktig gjeld igjen å betjene som er levelig på lang sikt
Hvis dette ikke er nok så kan man jo lage en avtale med bankene om å lage en plan om å selge 35 av de eldste båtene opp til 2011for 110 millioner I gjennomsnitt i tillegg til 40 ROV
Dette vil gi mellom 4,5 og 5 milliarder og regnestykket blir
når det gjelder GJELDEN som går ned
LANGSIKTIG 7,5 milliarder
KORTSIKTIG 0
OBL GJELD 0
KONTANTER 1,5 milliard
DA STÅR MAN IGJEN MED EN NETTOGJELD PÅ 6 MILLIARDER omtrent det som det koster å bygge 1 av de 4 nye plsv i brasil
For å få mest mulig for salg av båter må man bruke hele 2022 på dette og at alt av salg skal være klart til 1.januar 2023
De aller fleste av båtene er jo på kontrakt og overlevering skjer når de går ut av kontrakt
Da står man igjen med rundt 25 av de nyeste og mest avanserte båtene i bransjen inklusiv de 4 nye plsv på langtidskontrakter i brasil og de 3 nye ultramoderne ahts også de i brasil
Og man må samle alt i ET SELSKAP som heter DOF SUBSEA og der nesten alt virksomhet er i BRASIL og kommer til å bli en pengemaskin de neste 10 - 15 årene
HELT MENINGSLØST Å HOLDE PÅ Å UNDERBY HVERANDRE I NORDSJØEN NÅR DET KOKER I BRASIL MED BÅDE AKTIVITET OG SUPER HØYE DAGRATER OG DETTE VIL BARE FORSTERKE SEG DE NESTE ÅRENE
SÅ NYE DOF ER NESTEN ET 100 PROSENT SUBSEA SELSKAP OG DET MESTE AV AKTIVITEN I BRASIL
FREMTIDENS NYE DOF mot 2030 kommer til å bli en gull gruve å investere i på Oslo børs
Slik ser nye DOF SUBSEA ut 1.januar 2023 Altså om 1,5 år
Rundt 25 av de mest avanserte båtene de fleste på langtidskontrakter
LANGTIDS GJELD 7,5 MILLIARDER
KORTSIKTIGE GJELD 0
Oblig gjeld 0
KONTANTER 3,5 MILLIARDER
Pga at netto overskudd på 2 milliarder for 2022 der det meste kommer fra brasil går rett i kontantbeholdning
Pga store fremførbare underskudd kommer DOF de nærmeste årene betale lite skatt
NETTOGJELD pr 1.januar 2023 er altså
4 MILLIARDER altså nesten ingenting i forhold til de store verdiene i DOF
OG DOF ER KLAR FOR Å BLI EN GULL-GRUVE FOR ALLE AKSJONÆRER INKLUSIV HELGE MØGSTER DE NESTE 10 ÅRENE
NYE SUPER AVANSERTE BÅTER OG NESTEN INGEN GJELD OG ENORM ETTER SPØRRSEL VEKST ER EN GOD KOMBINASJON
Redigert 24.12.2021 kl 01:48
Du må logge inn for å svare
seasin
16.09.2021 kl 12:13
3318
Det et selvfølgelig med tungt hjerte jeg foreslår å selge super båten SKANDI AFRIKA men hvis alternative er konvertering av gjeld eller salg av denne super avanserte båten så er selvfølgelig salg det beste for oss aksjonærer
Helst hadde jeg sett at denne super båten som er en av få som kan arbeide ned til 4000 meter hadde blitt flyttet til brasil om et år i 2022 når den går ut av nåværende kontrakt og båten ville fått en eksklusiv kontrakt med en ekstrem høy dagrate som vi aldri har sett før
Helst hadde jeg sett at denne super båten som er en av få som kan arbeide ned til 4000 meter hadde blitt flyttet til brasil om et år i 2022 når den går ut av nåværende kontrakt og båten ville fått en eksklusiv kontrakt med en ekstrem høy dagrate som vi aldri har sett før
Redigert 17.09.2021 kl 23:44
Du må logge inn for å svare
seasin
16.09.2021 kl 12:28
3279
ALTSÅ KOMME MED EN KONKRET LØSNING
At dagens STAND STILL PERIODE UTVIDES UT NESTE ÅR ALTSÅ UT 2022
Da kommer tidenes comeback og opptur for offshore supply og subsea markedet
Lure banker har sett litt frem i tid og regnet ut hvilke pengemaskin dof blir i løpet de neste årene
Sende forslag til alle de 250 største aksjonærene som ennå ikke er med i denne gruppen
Det er ikke alle aksjonærer som er inne på Hegnar forum
At dagens STAND STILL PERIODE UTVIDES UT NESTE ÅR ALTSÅ UT 2022
Da kommer tidenes comeback og opptur for offshore supply og subsea markedet
Lure banker har sett litt frem i tid og regnet ut hvilke pengemaskin dof blir i løpet de neste årene
Sende forslag til alle de 250 største aksjonærene som ennå ikke er med i denne gruppen
Det er ikke alle aksjonærer som er inne på Hegnar forum
Redigert 17.09.2021 kl 22:55
Du må logge inn for å svare
seasin
16.09.2021 kl 15:25
3162
Tiden for diskusjon her inne på forumet der vi stort sett diskuterer de samme tingene omigjen og omigjen år etter år uten å komme frem til noe som helst bør nå stort sett være over
NÅ ER DET KONKRETE LØSNINGER STEG FOR STEG VI MÅ LEGGE FREM FOR DOF LEDELSEN
NÅ ER DET KONKRETE LØSNINGER STEG FOR STEG VI MÅ LEGGE FREM FOR DOF LEDELSEN
seasin
16.09.2021 kl 16:02
3127
Hadde man IKKE bygget de 4 nye super avanserte PLSV i brasil
eller de 3 nye ultramoderne AHTS også de i brasil
Eller skandi Afrika til 3,5 milliarder
SÅ HADDE MAN HATT NESTEN NULL GJELD MEN BARE GAMLE BÅTER
Hva skulle man da gjort om 3-4 år får å vinne kontrakter
Sende skandi Sotra fra forrige århundre hadde ikke hjulpet
Skulle man idag bygget de 4 nye pslv i brasil så hadde det kostet minst 24 milliarder så det hadde vært umulig å få finansiert nå for noen selskap i verden
Alle som er i det enorme brasil markedet ser jo nå hva som skjer og alle sier at det er ikke mangel på kontrakter som vil være problemet fra 2023 og utover men MANGEL på AVANSERTE BÅTER der DOF har en super avansert flåte som kan møte fremtidens krav og klar for fremtiden
Om få år kan nesten DOF selv bestemme dagratene med den enorme oppgangen som alle ser kommer
Det hjelper ikke for andre selskaper å få gigant kontrakter når man ikke har AVANSERTE NOK BÅTER
Det er ingen i brasil som har mer avanserte båter enn DOF
eller de 3 nye ultramoderne AHTS også de i brasil
Eller skandi Afrika til 3,5 milliarder
SÅ HADDE MAN HATT NESTEN NULL GJELD MEN BARE GAMLE BÅTER
Hva skulle man da gjort om 3-4 år får å vinne kontrakter
Sende skandi Sotra fra forrige århundre hadde ikke hjulpet
Skulle man idag bygget de 4 nye pslv i brasil så hadde det kostet minst 24 milliarder så det hadde vært umulig å få finansiert nå for noen selskap i verden
Alle som er i det enorme brasil markedet ser jo nå hva som skjer og alle sier at det er ikke mangel på kontrakter som vil være problemet fra 2023 og utover men MANGEL på AVANSERTE BÅTER der DOF har en super avansert flåte som kan møte fremtidens krav og klar for fremtiden
Om få år kan nesten DOF selv bestemme dagratene med den enorme oppgangen som alle ser kommer
Det hjelper ikke for andre selskaper å få gigant kontrakter når man ikke har AVANSERTE NOK BÅTER
Det er ingen i brasil som har mer avanserte båter enn DOF
Redigert 29.09.2021 kl 11:20
Du må logge inn for å svare
seasin
16.09.2021 kl 19:54
3019
Veldig bra at DOF ledelsens jobber for å utvide dagens STAND STILL PERIODE til 28.februar 2022
Utsettelse er det ALLER VIKTIGSTE akkurat nå
Management i DOF må få skryt når de gjør noe alle vi aksjonærer er enig om og kommer til å tjene mye på de nærmeste årene
Utsettelse er det ALLER VIKTIGSTE akkurat nå
Management i DOF må få skryt når de gjør noe alle vi aksjonærer er enig om og kommer til å tjene mye på de nærmeste årene
Redigert 24.12.2021 kl 01:38
Du må logge inn for å svare
seasin
27.12.2021 kl 21:14
1304
Det viktigste den 31.januar er å utvide dagens STAND STILL PERIODE ut året enten 3 måneder om gangen eller aller best i en omgang altså ut vide det i 11 måneder ut året
I brasil begynner det allerede nå å bli et akutt behov for avanserte båter og dette vil bare forsterke seg utover året og inn i 2023
Tidenes comeback for offshorerederiene kommer neste år og da spesielt i subsea markedet
Det er ingen som har så nye og avanserte båter som DOF og TechnipFMC i Brasil regionen
Og når 8 års kontrakter skal forlenges med nye 8 års kontrakter blir det til en betydelig høyere dagrate de nærmeste årene og dermed vil også total omsetningen gå kraftig opp de nærmeste årene
I brasil begynner det allerede nå å bli et akutt behov for avanserte båter og dette vil bare forsterke seg utover året og inn i 2023
Tidenes comeback for offshorerederiene kommer neste år og da spesielt i subsea markedet
Det er ingen som har så nye og avanserte båter som DOF og TechnipFMC i Brasil regionen
Og når 8 års kontrakter skal forlenges med nye 8 års kontrakter blir det til en betydelig høyere dagrate de nærmeste årene og dermed vil også total omsetningen gå kraftig opp de nærmeste årene
Redigert 15.01.2022 kl 14:24
Du må logge inn for å svare