NEL, klar for rally!

michelangelo
NEL 16.09.2021 kl 19:14 8737

Har lastet opp med NEL aksjer idag...
Forventer en kraftig innhenting i de kommende dager og uker.

https://www.tradingview.com/x/7qyAbcGT/
Spanstind
02.10.2021 kl 17:07 2077

Når en ser på NEL sin oppdatering før Q3 21. oktober er det ikke mye som tyder på at det blir bra.
https://nelhydrogen.com/wp-content/uploads/2021/10/Nel-ASA-Invitation-to-consensus-Q3-2021.pdf

Punkt 1:
"Global travel restrictions and extraordinary measures related to Covid-19 are expected to
negatively impact progress and business"

Er det virkelig fortsatt Covid-19 som er grunnen til at progress og business har en negativ utvikling? Mange land har jo åpnet opp og flere selskaper gjør god business selv med Covid-19,

Punkt 2:
"Net financial items will be impacted by fair value adjustments related to equity instruments
(Nikola and Everfuel)". Begge disse investeringene er kraftig ned i 3. kvartal.

Punkt 3:
"2021 will be a year of accelerating investments. Around 25% of capital raised in 2020 will be
deployed in plant, equipment, and technology development projects in 2021" Cashen fyker altså ut hvert eneste kvartal i år. Noen som tror neste år blir bedre?

Punkt 4;
"Accelerated investments and build-up of the organization will result in a significantly negative
EBITDA in 2021". Dette punktet er også interessant. Det er vanlig å balanseføre investeringer, og ikke kostnadsføre de direkte. NEL balansefører de helt sikkert som en skal etter normal regnskapsstandard. Kostnadene i år for investeringene blir dermed ikke så høye siden de blir tatt over flere år. Hvorfor skal det være en grunn til significantly negative EBITDA i 2021? Grunnen til at EBITDA er negativ er at råvarekostnader, lønnskostnader og annet er mye høyere enn de får i betaling for stasjonene. Det kan en enkelt lese ut av resultatregnskapet.

Punkt 5:
"Nel maintains its strong outlook on the hydrogen industry, however expected larger orders are
taking longer to close and we can expect the order intake to vary between quarters as order
sizes increases. Nel announces all significant new orders as news and stock exchange
announcement from the company." Her går det altså tregt og de ligger nok bak plan ut fra den kommentaren.

Oppsummert er det en positiv setning i denne meldingen og det er at NEL har et positiv syn på industrien. Alt annet er negativt. Unnskyldningene for at ting tar lengre tid, mindre oppdrag enn ventet og negativt resultat er Covid-19, mye investeringer og at beslutninger tar lengre tid enn ventet. Altså ingenting av dette har noe som helst med NEL å gjøre, at det er mange konkurrenter (bare i Norge er det mange som holder på med hydrogen) eller at kanskje ikke hydrogen er så bra likevel. Kun eksterne faktorer.


Redigert 02.10.2021 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
GlobalT
02.10.2021 kl 23:09 1972

Dette er en kopi av oppdateringen før q2 om du husker eller finner frem den.
Spanstind
03.10.2021 kl 07:57 1873

Det var jo ikke selvfølge at den negative meldingen i forkant av Q2 skulle fortsette til forkant av Q3. At order for nye stasjoner tar lengre tid enn ventet å selge ble gjentatt. Det skal bli spennende å se hvor lang tid de har at ordrer tar lengre tid enn ventet å selge som grunn for dårlig salg. En forskjell er at buildup of the organisation er lagt til som grunn for significant negative EBITDA. Det stod ikke før Q2.

Jeg tror ikke på noen rally i aksjen med et slikt dårlig kvartal for Q3, som det ser ut som i den meldingen.
Redigert 03.10.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Anywhere
03.10.2021 kl 08:37 1847

Den har gått veldig rett vei en stund, og innen Q3 er jeg redd det blir skikkelig NEL-slakt. Det ligger ikke akkurat an til lystig lesning der....
Value Investor
03.10.2021 kl 12:24 1750

Basert på den meldingen blir det kanskje like svart som i forrige kvartal. Jeg tipper ordreinngang blir for lav, og at ordrereserven går ned. Jeg håper for mel sin del at de får litt mer kontroll på kostnadene, og kommer ned på 80% tap per krone omsatt.
rogneveien
06.10.2021 kl 13:18 1413

Morn.
Vipps...Da var jeg visst inne i NEL igjen etter et år ute ser det ut for. Gikk inn på 11,95 Ikke all verden stor post, men er med i allefall. Vi får håpe på en rekyl oppover etter et noe begredelig år for NEL. Jeg har tapt en del på noen aksjer ,men er meget godt i pluss dette året.
Solgte noen aksjer i Ultimovacs etter en kjempetrade der. Er enda inne med mye der, men satte resten i NEL nå.
Velkommen tilbake til meg i allefall

Løkke til
Seriøs
06.10.2021 kl 13:51 1370

Det trengs
omans
06.10.2021 kl 14:09 1343

Kursen ligger og vipper ved et område der den teknisk kan bryte ned av bunnen i fallende trendlinje, nå ved ca 12.14 men fallende hver dag.
Et evt bekreftet brudd ned vil i utgangspunktet signalisere sterkere falltakt, ikke for å skape sur stemning, bare en teknisk vurdering.
Alternativt kan det gi reaksjon opp. men selskapet er fortsatt priset til 18 mrd, noe som f.eks er nesten 3 ganger så mye som BWLPG.