Un-risked NAV 15,4 kroner pr aksje, Kjøpsanbefaling VGM

marked1
VGM 22.09.2021 kl 09:35 15201

Sparebank1 Markets kommer i dag med kjøpsanbefaling i VGM med un-risked NAV 15,4 kroner pr aksje.

Ingressen fra analysen i dag 22. september:

We initiate coverage of Vow Green Metals (VGM) with a Buy recommendation and target price of NOK 11 /share.

Our NOK11/share TP is based on VGM reaching 100,000 tonnes of biocarbon production capacity or ~10% of addressable market in Norway. We calculate an un-risked NAV of NOK 15.4 per share using a WACC of 8% and assuming that VGM will reach 100,000 tonnes of biocarbon production. We use a discount of 30% to incorporate the risks related to process scaling and requirements of additional funding. Considering potential dilution effects, our target implies VGM being able to fund only 25% of future CAPEX with debt and raise equity at the average of last 30 days VWAP, i.e. well below our current TP. Our target price implies a 2025e EV/EBIT multiple of 21x, but only 14x if capacity already invested in reaches 100% utilization.

Using already proven and tested VOW pyrolysis technology, the company will build, own and operate production facilities converting waste biomass into high quality biocarbon, syngas and bio oil. Biocarbon, which is the most valuable output product, is a CO2 neutral material which can be utilized as a direct substitute of fossil based reducing agents (used to remove oxygen atoms from ore molecules). More than 5% of CO2 emissions in Norway currently come from fossil based reducing agents, and in several metallurgical processes, such as silicon and manganese production, reducing agents account for almost 90% of total greenhouse gas emissions related to production. Hence, demand for biocarbon is driven by the fact that several metallurgical companies are dependent upon emission free reducing agents to limit their climate footprint. At its first production facility in Follum, Norway, expected to be finalized during the summer of 2022, VGM has already secured strong partnerships including a biocarbon offtake agreement with Elkem. By 2030, the Norwegian silicon producer has stated that it targets to use 40% biocarbon in its production process implying around 150,000 tonnes per annum, which stands in contrast to a current European production of only ~20,000 tonnes and a first phase capacity of 10,000 tonnes at VGM’s Follum site. Our target price and valuation are based on VGM reaching 100,000 tonnes of annual biocarbon production, less than Elkem’s 2030 target and approximately 10% of the addressable market in Norway.
Redigert 22.09.2021 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Hammers
16.02.2022 kl 21:30 1646

Enig.
Før Pareto lurte jeg på hvordan VGM skulle finansiere et mulig MRD-kjøp av pyrolyseutstyr til den nye kundens behov for 50' tonn.
Dette er nå skissert av Badin. Hvor den nye fabrikken skal bygges og til hvem er selvsagt uvisst.
Dessuten må avtalen først formelt inngås......utover dagens Letter of Intent.

Det man skal ha i bakhodet er at også ELK skal opp til langt høyere nivåer på Follum. 40-50' tonn før senere 100'.
Når man ila et par års tid (?) kommer opp i samlet 100' tonn betyr dette av VGM vil ha en EBITDA-fortjeneste på hele 300 mill pr år.

Det ut fra de tallene man opererte med høsten 2020. I mellomtiden har prisen på EU's utslippskvoter dundret til værs.
Ikke mye fantasi som skal til for å tro at prisen på biokarbon (som hindrer utslipp) da har gjort det samme.

Utslippsprisen har ca 3-doblet seg i perioden - og den ligger nå flere år foran det skjemaet f.eks Oxford Institute of Energy satte opp i 2021. Den gang anslo de at prisen for utslipp i 2025 ville være ca 56 EURO. I dag er den 90!

Den dagen VGM er i stand til å produsere 100' tonn biokull har VOW fått utstyrsordre på til sammen rundt 2 MILLIARDER.
Det ut fra de tallene som Follum viste oss. Det lille prøveanlegget på Follum med kapasitet på 10' tonn kostet i overkant av 200 mill.
Joda, det er lite......men likevel blir selskapet med det europas klart største produsent av biokarbon.

Det er bare å slappe helt av, selv om dette heller ikke kommer i morgen.
Redigert 16.02.2022 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Gasman
16.02.2022 kl 22:04 1600

«Selskapet» velger ikke å utsette noe. Kommunen krever en utredning før de vil gi ramme. Ikke kvikkleire, men fare for jordras oppstrøms. Så enkelt er det. Kikk på kartet, så ser du at dette ikke er veldig alvorlig. Utsettelser er kjedelige, men vanlig. At utredningen er særlig kostbar tviler jeg på.
Redigert 16.02.2022 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
oivindl
16.02.2022 kl 22:31 1549

Tror du må skrive litt kortere setninger så du ikke glemmer innledningen før du er halvveis til første punktum. Her er en liten logisk brist:
"gjennomfører en pålagt,... survey... uten grunn"
rischioso
17.02.2022 kl 00:41 1447

Det er vel de som bagatelliserer serveyen og heller pynter på tingenes tilstand som sprer usannheter - men det er rart med det, usannheter har det med å gå rett hjem hos noen om det som blir sagt representerer det folk helst vil høre - trist, men sant ...
rischioso
17.02.2022 kl 00:49 1433

Det er jo nettopp det jeg sier - de velger ikke for utredningen er pålagt før søknaden kan behandles. Om det er kvikkleire eller ikke alternativt andre avvik i grunnen vet vi jo først når utredningen ligger på bordet dermed blir alle påstander like riktig eller feil før fasit foreligger noe som igjen skaper usikkerhet siden risken er til stede for at det kan bli funn av negativ karakter - derav pålagt survey....

Når det kommer til kost så kan man jo ikke bare se på survyen isolert, men survyen sammen med med en betydelig utsettelse hvor det blir tilsvarende tid uten inntekter fra en fabrikk man ennå ikke vet med sikkerhet kan bli bygd på Follum tomta noe som igjen fører til en kortere tid til neste emi - det er dette sett under ett som er den reelle kosten.
oivindl
17.02.2022 kl 06:37 1347

"Om det er kvikkleire eller ikke alternativt andre avvik i grunnen vet vi jo først når utredningen ligger på bordet"
-Rischioso

Og utredning om det ligger jo allerede på bordet for de som er i stand til å lese:

"Det er gjort en gjennomgang av tidligere rapporter om grunnundersøkelser på eller i nærheten av Follums fabrikkområde, for å sjekke ut eventuelle forekomster av kvikkleire og avklare risikoen i området. Det er i rapportene ikke funnet noen indikasjoner på kvikkleire eller løsmasser med lignende oppførsel. Erfaringsmessig har heller ikke kvikkleire vært noen aktuell problemstilling ved tidligere byggeprosjekter. Det er soner og lag med leirmasser innenfor Follum-området og E16, men denne leira er av en karakter som ikke gir sliker stabilitetsproblemer som man forbinder med kvikkleire."
Redigert 17.02.2022 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.02.2022 kl 08:42 1268

Det er jo ikke uten grunn at Badin sier at markedet til VGM innen metallurgisk industri gir mye større vekstmuligheter enn det VOW har innen Cruise.. Det sier ikke lite!
Veksten må også komme i ekspressfart.. Avkarboniseringen skjer jo nå og first movers vil komme til å ta store deler av markedet.. Her blir det ikke snakk om å bruke årevis på prøving og feiling med prematur teknologi slik som i enkelte andre selskaper... Her er det velprøvd og fungerende teknologi som ligger i bunn;)
Blir nok Norges neste industrieventyr dette ;)

IvanBliminse
17.02.2022 kl 17:47 1114

Om ikke biokarbon hadde nok vind i seilet fra før av, nå dundrer EU til med en virkelig katalysator:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forslag-om-karbon-landbruk-i-eu/id2901275/