Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!

tunktee
STRO 25.09.2021 kl 04:08 159166

Strongpoint er i en megatrend!

Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).

Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.

Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)

Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.

Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.

Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.

Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.

Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/



Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!

Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.

Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793



For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/

Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
HrDuck
06.10.2021 kl 11:13 6124

Som nevnt i går, her er en liten oversikt over historiske Q3 tall. Nå er jo cash sec og Labels solgt så tallene her er kun for retail tech. Omsetningstallene inkluderer inntekter fra både salg og service. Normalt er serviceinntekter ca 1/3 av totalen.

Q3
2017: omsetning 165 mill, ebitda 8,9 mill
2018: omsetning 196 mill, ebitda 13,4 mill
2019: omsetning 191 mill, ebitda 25,9 mill
2020: omsetning 218 mill, ebitda 29 mill

For ordens skyld så tar jeg med historiske tall for omsetning pr år også:
2017: 780 mill
2018: 907 mill
2019: 843 mill
2020: 957 mill

Så tror jeg at i denne omgang er det lettest å forholde seg til ebitda-tall. Avskrivninger vil bli redusert pga salg labels, men fremover får vi et klart bilde av hvor store utslag dette vil gi.
Ordreinngangen med effekt for dette kvartalet (og kommende) har vært høy. Årets to første kvartal har gitt en omsetning rett over 250 mill pr Q. Jeg tror ikke det er optimistisk å tro at dette vil gi utslag på omsetningstallene i Q3 og kommende kvartal. For de som er interessert i å se ordreinngang i løpet av 2021 så finnes det oppsummeringer på forrige strong-tråd (eller man kan sjekke historiske meldinger på newsweb.no). Selskapet har også sikret seg en del avtaler som jeg tror kan være betydelige på lang sikt, men som jeg antar ikke gir særlige utslag for Q3-21 (Glovo, Autostore, plukkeløsning spansk kjede). De to siste er jo så nylige at de uansett ikke vil gi noe effekt i Q3.

Norviking
06.10.2021 kl 13:46 6042

Sjekk mail HitIT :)
JosMag
06.10.2021 kl 14:26 5999

Snakket akkurat med en ansatt i Autostore og det meldes om stor aktivitet. Rundt 800 systemer solgt allerede.

Sjekk også hvordan de forbereder seg på å gå inn i matvaresektoren for fullt; https://www.autostoresystem.com/insights/autostore-innovation-hub-opens

HrDuck
06.10.2021 kl 14:45 5972

Tror nok dette blir å regne med fremover ja (men ikke for Q3-21)
Norviking
06.10.2021 kl 15:03 5935

Dette kommer til å bli enormt for , ikke bare StrongPoint og Autostore men for hele verden.
Det er et enormt marked som ligger foran og som bare venter på å bli betjent av StrongPoints sine løsninger og da særskilt sammen med Autostore

https://assets-global.website-files.com/60303082bcc0b14498dbe15d/612c01a5686fca2f1d5224c1_grocery_3D_highilights_1-p-2000.jpeg

https://www.autostoresystem.com/industries/grocery
Ols123
06.10.2021 kl 15:50 5860

Strongpoint är ett av börsens intressantaste case dock lite misshandlat av dess historiska kärnområden . Så en SAAS o robotiserings värdering borde väl snart komma ??
Norviking
06.10.2021 kl 16:51 5764

@Ols123
Vil vel komme når Haoldi roboten kommer i butikkene samtidig som ordrene på Autostore systemer kommer.
Da skal jeg le hele veien til banken for at jeg kjøpte aksjer nå i stedet for å vente :)
HitIT
06.10.2021 kl 20:01 5643

Microsoft Europe gir seg ikke:p
:
"..@MSEurope
3t
StrongPoint enables grocery stores to double or even triple their online order capacity, with the help of Microsoft Cloud. Sky
Check out how necessity met innovation to serve more local shoppers with stress-free service:..."

https://twitter.com/MSEurope/status/1445757719391072260
Ols123
06.10.2021 kl 20:24 5625

December 2019 fick Strongpoint ny CFO med del av uppdraget och jobba med M&A . Sedan dess har vi inte köpt ett enda bolag samtidigt som vi sålt både Sqs och Labels. Strongpoint har idag alldeles för mkt kassa och borde dela ut minst 1 kr i extra utdelning o ändå kunna köpa bolag framöver . Risken är också att denna kassa bara går till ngn som köper Strongpoint
HitIT
06.10.2021 kl 20:28 5611

Skal satses på å få til litt mobile grocery lockers i Baltikum, står også endel vedr. den vanlige typen c&c skap:

"..Where this solution is used? Closest in Estonia – they already have close to 20 grocery lockers built in different locations – both in Tallinn and in sparsely populated areas as mentioned above.

In Lithuania, Barbora has 3 grocery lockers placed in Vilnius – one close to the store, two at gas stations.

An absolute success story is Sweden, where they started their first grocery lockers a few years ago and now you can count almost 200 of them. The majority of grocery retailers already use this solution. Norway is expanding the use of grocery lockers as well. And then the rest of the Europe – different countries are already piloting the solution..."


https://rigacomm.com/en/for-the-first-time-in-the-baltics-mobile-grocery-locker/

Forøvrig er Barbora er en del av Maxima Group som er brukar store og har hovedkvarter i nettopp Vilnius:
https://en.wikipedia.org/wiki/Maxima_Group

edit: Mente å ha lest noen om Barbora før og jovisst er det en stund siden skapene ble rullet ut, på tide med en ordre der fra snart...
https://www.strongpoint.com/lt/naujienos/barbora-plecia-maistomatu-tinkla/
Redigert 06.10.2021 kl 20:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 21:02 5578

Takk for litt tall og innsikt HrDuck😊
Sylfest
06.10.2021 kl 21:54 5506

I dag fant jeg to ulike flyers i postkassa som jeg fant interessant i forhold til Strongpoint. Den første var en reklame for Amoi (Strong) sine henteskap plassert i Gausdal landhandel i Lillehammer. "Hytte i Gudbrandsdalen ? " er headingen på flyeren.

Den andre var Foodora som har åpnet en dark store for dagligvarer også i Lillestrøm, og lover levering av matvarer på 15 min. I intervju med ehandel.com uttales dette:
Det er en veldig spennende utvikling som skjer akkurat nå. Nordmenn ønsker rask hjemlevering av dagligvarer, og foodora er selskapet som har infrastrukturen klar og kan implementere tredje generasjons digital handel på kort tid i store deler av landet, sier Elisabeth Myhre, daglig leder i foodora Norge, i en pressemelding.

Foodoras og andres satsning vil føre til ytterligere etterspørsel etter Strongpoint sine produkter.
HrDuck
06.10.2021 kl 21:58 5512

Tålmodig nå :) Strong har solgt cash sec og Labels og nå blitt et rendyrket selskap. Gode oppkjøp skal ta tid og det er ikke mange måneder siden labels ble solgt.
Men om de heller ville prioritere utbytte (som jeg ikke har noe ønske om så sant de finner bra kjøp) så kan de dele ut mye mer enn en krone :)
HrDuck
06.10.2021 kl 22:07 5578

Alltid hyggelig å dele :) Jobber litt med estimat (gjetninger :D ) og skal prøve å legge ut litt i forkant av tallene. Som vanlig blir det litt tipping på både omsetning og marginer. I tillegg så er jeg litt usikker på hvor store utslag det blir på avskrivninger med labels ute av bøkene. Inkludert salgsgevinsten så blir jo tallene uansett fantastiske, men vi må se forbi engangsinntekter og fokusere på Retail Tech som gjenværende område. Om noen har innspill på spesielt avskrivninger så ville det vært gøy å høre.
Storebetong
06.10.2021 kl 23:47 5472

Avskrivningene var snaut 10 mill i q1 og snaut 6 mill i q2 (eks labels). Selskapet tar helst kostnader direkte og jeg har heller ikke sett noen nyheter som tilsier vesentlig aktivering i balansen. Ergo tipper jeg avskrivninger i q3 blir mellom 5,5 og 6 mill. Har ikke oversikt om alle driftsmidler/goodwill (som det er mest av) avskrives regnskapsmessig lineaert eller etter saldo (gjerne lik skatteregler), men det skal ikke gi de store utslagene.

Selskapet tok ingen avskrivninger paa Labels i q2 men regnet verdiene paa det som var aktivert og avskrevet paa Labels inn i gevinsten paa 165 mill som kommer i q3. Skatt foreloepig litt uklart her som vi vet.
Redigert 07.10.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Luftputa
07.10.2021 kl 10:28 5360

Ser ut som Strongpoint satser i Nederland ja.
Google translate:
"StrongPoint starter salgsaktiviteter i Nederland"
"StrongPoints komme til Nederland er enkel for vinn-vinn-situasjoner."
Idav
07.10.2021 kl 10:33 5361

Jeg synes SP burde være flinkere til å sende ut meldinger på alt de holder på med. Ser man på andre selskap på børs så legger de ut det minste de driver med.
Det er vel en grunn til at det blir kaldt det hemmelig selskap.
Luftputa
07.10.2021 kl 10:47 5341

Helt enig der Idav. Om det stemmer at det satses i nytt land er det på plass med en pressemelding. Info til aksjonærer og billig markedsføring da en pressemelding blir snappet opp og gjerne omtalt i landet det dreier seg om.
HrDuck
07.10.2021 kl 15:13 5032

Mye på linje med meg her storebetong,

når salget ble meldt så reduserte jeg avskrivinger med 20 mill årlig i modellen. Mulig at det var litt i overkant, men total skivebom blir det nok ikke.
Og ja, kostnader til feks utvikling blir kostnadsført direkte og ikke aktivert i balansen. Det er et av mange moment som jeg liker med selskapet. Jeg har notert fra tidligere at det er snakk om ca 50 mill årlige kostnader til utvikling, men kan ikke finne kildegrunnlaget nå i farten.
Norviking
07.10.2021 kl 19:20 4858

Det skjer mye

Coop får den franske dagligvaregiganten Carrefour med på laget: – Får Norgesgruppen til å se liten ut
Coop får en av Europas største dagligvareaktører, franske Carrefour, med på laget i et innkjøpssamarbeid. Det kan gi kjeden Norges laveste innkjøpspriser på en rekke varer, tror Coop

https://www.dn.no/handel/coop/bjorn-takle-friis/tor-gundersen/coop-far-den-franske-dagligvaregiganten-carrefour-med-pa-laget-far-norgesgruppen-til-a-se-liten-ut/2-1-1075199

JosMag
07.10.2021 kl 21:09 4808

Bare et tidsspørsmål før vi får en godmelding her👍
fjellmannen
07.10.2021 kl 21:38 4785

Ekstremt spennede selskap, masse krutt iform av mye penger på bok, verdensledende teknologi, samarbeider med de beste som Autostore og Microsoft, store kunder som Glovo etc, et marked vi bare har sett starten på, stadig nye geografisk områder som åpner seg opp. Kan vel ikke bli så mye bedre, og pr idag priset som et selskap uten vekst.
JosMag
07.10.2021 kl 22:12 4835

Fort gjort å glemme usa og hvilke enorme muligheter det finnes der ja!
Storebetong
08.10.2021 kl 01:29 4710

Takk for tilbakemelding HrDuck og vi er nok i nærheten av fasiten på Q3-avskrivningene begge to.

Nå er det jo som sagt slik at det er goodwillavskrivningene (som stammer fra "overpris" på oppkjøp av andre selskaper) som utgjør mesteparten av avskrivningene. I og med at Strong bruker IFRS som regnskapsregler er de pliktig å gjøre en verdivurdering etter beste evne av alle eiendeler hvor det ikke finnes en fasit. Det vil altså si at de ikke avskriver goodwill over for eksempel over 5 år lineært, men gjør en "test for svekkelse av verdien" slik de skriver i Note 2 (på side 44) i årsrapporten for 2020. Jeg vil dog anta at de kun gjør disse verdivurderingene årlig slik at avskrivninger i Q3 er relativt forutsigbart i motsetning til Q4.

For å varme opp litt før vi kommer med Q3-estimater nærmere tallene så har jeg vurdert litt på EBITDA-marginen. Beste estimat kan i utgangspunktet være 12,7% (12 + 20= 32 mill i % av 251,5 mill i omsetning) som den ville vært i Q2 om vi slapp 14 mill i varelagernedskrivning i Spania og at EBITDA hadde vært i null kontra minus 6 mill i Spania (de har jo sagt at den ikke skal være negativ i Q3 i Spania). Orden til Norgesgruppen på CashGuards vil forhåpentligvis slå inn med 30 mill i inntekt i Q3, men i tillegg kommer installasjon og fremtidig service ref. børsmeldingen fra 30.04.2021. Det blir neppe noe behov for service i Q3, men installasjon kan jo bli litt. Installasjon og service utgjorde jo ca 1/3 av inntektene i 2020 for Retail Technology. Jeg har ikke funnet noe info om marginene på Cash Guards men i og med at EBITDA på Retail Technology var 10% i 2020 vil jeg anta at den kan være under 12,7% for CashGuards.

Når det gjelder skattekostnad har den vært høyere enn 22% av resultat før skatt i 2019 og 2020. Det var utsatt skattefordel som ble redusert med 5 mill i 2019 og 7,5 mill i 2020. Utsatt skattefordel var redusert til tilnærmet null pr 31.12.2020. Reduksjon i utsatt skattefordel har vært hele skattekostnaden i 2019 og 2020, altså ingen betalbar skatt. I Q1 var skattekostnaden ca 26% og i Q2 29% og jeg antar at det er en kalkulert 22% betalbar skatt pluss at resten er utsatt skatt (skylder staten skatt på sikt kontra å ha til gode på sikt slik det var da Strong hadde utsatt skattefordel). Endringene i de midlertidige forskjellene i regnskapsmessige og skattemessige verdier ser altså ut til å ha samme trend i 2021 som i 2019 og i 2020. Hvordan effekten av Labels salget vil slå inn her har jeg ikke funnet noe info om, så Q3 er høyst usikkert på dette området. Q4 kan dog bli mer forutsigbart.

Jeg har ikke lest årsrapporten eller de siste kvartalsrapportene med lupe og tar gjerne imot innspill fra noen som vet mer enn meg (kanskje også fra gammelt av). Om jeg ser ut til å ha misforstått eller oversett noe vesentlig i det jeg skriver om vil jeg meget gjerne høre dette:).

Min plan er å sette opp et meget enkelt excelark på Q3-estimatene, dog med en del kommentarer om forutsetninger. Så HrDuck og dere andre har nok bedre forutsetninger for å treffe enn meg. Jeg har også altfor lite kjennskap til hva selskapet egentlig driver med selv om jeg følger brukbart med på alle de fine innleggene dere alle legger inn på tråden:)

PS! Jeg kjøpte mine første aksjer i Strong for et drøyt år siden og begynte å analysere selskapet litt først for ca et halvt år siden så jeg er nybegynner her. Dog fikk jeg lønn i dag så jeg fikk kjøpt meg opp til 30.100 aksjer i god tid før Q3 og er meget glad for det:). Leverer selskapet i Q3 på "våre" estimater bør det være grobunn for kursoppgang men vi vet aldri hvor mange som primært er interessert å selge på gode nyheter, så potensielt kan mange av oss blir skuffet. Dog vil realitetene komme til syne i aksjen før eller senere når både flere og noen større investorer vil våkne opp, og alt tyder jo på at selskapet vil levere flott resultater de neste årene!

tunktee
08.10.2021 kl 09:04 4630

Knallbra innlegg Storebetong!!

Med omsetningen i aksjen, så blir det fort til at de som ønsker selge større poster må benytte anledningen som kommer med gode nyheter og tall.
Det bør vi andre være glad for, så kursen ikke blir presset nedover i stille perioder.
(Salg utenfor markedet tror jeg til av viss grad kan sies det samme om, da det er varierende om det finnes kjøpere, og om man eventuelt må selge aksjene på tilbud.)
Storebetong
08.10.2021 kl 09:24 4597

Takker tunktee:)

Vi ser jo gjerne at det blir større omsetning i aksjen og at noen er villig til å selge litt volumer på stigende kurser er jo gull for de som ønsker å kjøpe på stigende kurser/gode nyheter og tall, enten det foregår på børs eller krysses utenfor børs. Ser vi noen år fram i tid tror jeg Strong vil tiltrekke seg flere investorer og stille perioder vil ikke lenger bli 25.000 aksjer omsatt på en dag, men kanskje 150.000 aksjer omsatt på en dag. Hvis jeg får rett vil ikke kursen bli så fryktelig presset ned av at noen ønsker å selge i en stille periode.
tunktee
08.10.2021 kl 09:30 4621

Enig 👍
Vi så tendenser til økt dagsomsetning i vår, og dagsomsetningen har vært betydelig høyere siste året enn et par år tidligere.
HrDuck
08.10.2021 kl 09:39 4603

supert innlegg betong, kjekt å se når det blir lagt ned en solid mengde jobb :)

Angående omsetning så har vi sett at det har blitt tatt litt aksjer på/rett etter close noen ganger nå. I går la det feks en selger i aksjen for noen få tusen som ble tatt ut etter sluttmatch. Skal ikke legge så mye i det, men tyder på at det er en kjøper som prøver å plukke litt stilt og rolig. Noen meldte jo også at ABG forsøkte å hente aksjer litt tidligere så det rimer jo greit.

Det er vanskelig å estimere marginer for hvert enkelt kvartal. Produktmix og tilfeldigheter generelt spiller inn og vi kan i beste fall gjøre gjetninger. Det viktige her tenker jeg er å se hvor den lange trenden peker. Nå har selskapet rigget seg opp for vekst så kortsiktig blir jeg ikke overrasket om marginene vil lide litt under dette (og ordet litt bruker jeg overlegg her). Men øker salget så tror jeg marginene nesten automatisk også vil øke, noe skalerbarhet er det nok.
Storebetong
08.10.2021 kl 10:00 4582

Takk HrDuck:)

Jeg har sett det samme i slutt auksjonen og er enig med deg. Smarte kjøpere i Strong har jeg sett sporet av lenge. Følger stort sett alltid godt med mellom kl 16 og 16.25.

Omsetning og marginer er det vanskeligste å gjette på kort sikt slik jeg ser det, men trenden på lengre sikt ser meget bra ut på begge områder. Er jo meget fornøyd om selskapet når 2025-målene sine på disse to områdene og etter det jeg har sett og kan forstå ligger de meget pent an til å innfri etter plan:)
JosMag
08.10.2021 kl 10:59 4515

Det skjer veldig mye ja. Autostore snart på børs; https://e24.no/boers-og-finans/i/bG7Ebg/autostore-prises-til-opp-mot-103-milliarder-foer-gigantnotering
Selskapet verdsettes ved børsnotering 35 milliarder høyere enn Tomra(68 milliarder)! Tydelig at markedet forstår hvordan fremtidige lagre vil se ut og verdien på Autostore sine unike patenter 👍

Matsmart (en variant av holdbart i Norge antar jeg) i Sverige får til våren opp et nytt autostore lager med ca 150 roboter og sikkert 150.000 kasser.

Element Logic står for salg og montering her i følge deres hjemmesider. Et anlegg på 100.000 kasser med ca 100 roboter koster ca 150 millioner. Element Logic vil vel være en konkurrent av StrongPoint på dette området i Norden, men det er tydeligvis plass til dem begge. Får SP en Autostore kunde på kroken vil det i hvert fall måtte meldes markedet..
Redigert 08.10.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Norviking
08.10.2021 kl 11:27 4549

Jeg nevner det igjen i fare for å bli oppfattet som kjepphøy…… men
Hvem andre har workflow management , last mile solutions og Autostore …. Dette er et minimum om en aktør kun bruker/tilbyr fra dark stores med hjemlevering….

I tillegg kan nevnes at ca 30% av dagligvarene fortsatt må plukkes manuelt.. Det gjelder feks frukt og grønt etc..
Da har jo StrongPoint den absolutt raskeste plukkløsningen med pick by light og butikk ruteoptimalisering.


Så fortsatt har jeg absolutt mest tro på STRONG. 👍
Redigert 08.10.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
kössa
08.10.2021 kl 12:10 4482

Jag tror precis som du, Norviking, varit inne på, att marknaden inte förstår komplexiteten i Strongpoints SAAS mjukvarulösning pick and collect, vilket både Microsoft och Autostore gjort. Det lär komma en aktiekurskorrigering…👊🏻
Ols123
08.10.2021 kl 16:09 4304

Ja en rejäl uppvärdering lär ju komma