Strongpoint #5-21 Opp og frem, det hemmelige selskapet!
Strongpoint er i en megatrend!
Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).
Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.
Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)
Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.
Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.
Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.
Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.
Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/
Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!
Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.
Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793
For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/
Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Selskapet jobber primært mot dagligvarebransjen, og mot noe annen detaljhandel og hotell/restaurantbransjen i enkelte markeder.
Vi har egne avdelinger i Norge, Sverige, Baltikum og Spania.
I tillegg et stort nettverk av samarbeidspartnere fra Australia i øst til USA i vest og Russland i nord, til Sør-Afrika (ja, i syd da).
Dagligvarebransjen er i større endring mht. netthandel. Endringene startet for fult før pandemien, og blant annet Sverige ligger foran Norge i trenden.
Pandemien har i tillegg gitt ekstra energi til endringene, når færre ønsker å besøke folkerike steder som matvarebutikker.
Siste året har vi solgt to avdelinger som lå utenfor fokusområdet. (Cash Security og Labels)
Etiketteavdelingen ble nylig solgt, og blir bokført i 3. kvartal.
Salget vil gi et ekstraordinært overskudd på ca 165 mill i inneværende kvartal, samt en positiv kontantstrøm på over 200 mill.
Selskapet er fra før 100% gjeldfritt (netto), og har etter salget anslagsvis 200 millioner i kontanter.
Ledelsen ønsker oppkjøp hvis de finner aktuelle kandidater, og det planlegges så vidt vi vet ikke et ekstraordinært utbytte.
(Av eget synspunkt ser jeg ikke vekk fra et høyt ordinært eller ekstraordinært utbytte om noen kvartaler dersom ledelsen ikke finner attraktive investeringer innen den tid.)
Strongpoints omsetning er ellers fordelt mellom proprietær teknologi/egne produkter, og som grossist for blant annet Pricer som produserer de elektroniske etikettene som man finner i mange norske butikker.
Noen av deres egne produkter har vært på markedet i en årrekke, som blant annet Cashguard som er kontanthåndteringssystemet som sees i de fleste norske matvarebutikker, og Vensafe, automatene som leverer snus, tobakk m.m.
Av de mer disruptive produktene har vi Click & Collect, som er skap med kjøl og frys der kunder kan hente varer de har bestilt på nettet. Produktet er solgt og utplassert i stort kvantum i Sverige, mens Norge ligger etter. I tillegg har vi salg i Spania og noen mindre salg/piloter i andre land.
Blant de mest interessante produktene til Strongpoint er Ecommerce Order Fulfillment og Order Picking. Systemer som effektiviserer online-ordrer og vareplukk i butikk betydelig, opp til 400-500% raskere plukk enn tradisjonelle metoder.
Det er i år inngått flere store avtaler i Europa på produktene.
Årsaken til at jeg heier på disse produktene er at de kan og vil gi store repetitive inntekter ettersom de helt eller delvis blir priset etter bruk. Det kan derfor sammenlignes med et dataprogram som har høye utviklingskostnader men dertil høye lissensinntekter når ferdig utviklet.
De nevte systemene er i hovedsak ferdig utviklet.
Strongpoints produktportefølje består av så mye mye mer, se denne lenken for mer info:
https://www.strongpoint.com/solutions/
Etter alt å dømme ligger altså Strongpoint an til å være i teten innen et nytt disruptivt marked i eksplosiv vekst!
Som en ekstra trygghet for investorer har vi i år fått betydelig med ordrer innen mer tradisjonelle markeder, som elektroniske prisetiketter og kontanthåndteringssystemer (Nei, de er ikke død enda ;)
Anslagsvis utgjør ordrereserven 4-500 millioner med fradrag av det som har blitt levert dette kvartalet. Mye bli levert dette, neste og første kvartal neste år. Vi kan derfor se frem til gode tall fremover.
Børsmeldte ordrer:
https://newsweb.oslobors.no/search?issuer=6793
For interessenter av Strongpoint, les rapporter og se presentasjoner!
https://www.strongpoint.com/about-strongpoint/investor/reports-financial-data/
Se også nyheter her og på andre forum, som ikke blir børsmeldt.
Redigert 25.09.2021 kl 16:59
Du må logge inn for å svare
Ols123
14.02.2022 kl 17:42
3367
Imorgon lämnar nog de sista som handlar Strongpoint på q4 siffror och nya ägare som tror på målen för 2025 ansluter 💪💪
Luftputa
14.02.2022 kl 20:21
3247
Ser veldig bra ut. Noen som klarer å fiske frem litt tall på selskapet som blir kjøpt? Kanskje vanskelig?
Forstår jeg det riktig, de kjøper hele selskapet ikke bare UK/Irland delen? https://als.global/locations/
Forstår jeg det riktig, de kjøper hele selskapet ikke bare UK/Irland delen? https://als.global/locations/
Storebetong
14.02.2022 kl 20:27
3219
Spennedene med oppkjøp:)
Hvordan markedet vurderer dette blir nok vel så viktig som Q4-rapporten.
Mine tips for Q4 blir uansett: Omsetning 205 mill og EBITDA 7%.
Hvordan markedet vurderer dette blir nok vel så viktig som Q4-rapporten.
Mine tips for Q4 blir uansett: Omsetning 205 mill og EBITDA 7%.
Redigert 14.02.2022 kl 20:32
Du må logge inn for å svare
Otto40
14.02.2022 kl 20:39
3167
Litt lesestoff her: https://uk.globaldatabase.com/company/air-link-group-limited
HitIT
14.02.2022 kl 20:47
3125
Er ikke dette Strong sine skap da? :
https://als.global/our-solutions/click-collect-lockers/
Tesco ordre next?? Kan bli spennende dette her.
https://als.global/our-solutions/click-collect-lockers/
Tesco ordre next?? Kan bli spennende dette her.
Storebetong
14.02.2022 kl 21:24
3014
Link til regnskapsregisteret i UK:
https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/05359254/more
Under fanen "Filing history" finnes årsrapporten for 2020:
30 Sep 2021 Group of companies' accounts made up to 31 December 2020
Trykk på: view pdf
Blant annet omsetning 2020 på side 10 i årsrapporten ca GBP 15 mill.
https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/company/05359254/more
Under fanen "Filing history" finnes årsrapporten for 2020:
30 Sep 2021 Group of companies' accounts made up to 31 December 2020
Trykk på: view pdf
Blant annet omsetning 2020 på side 10 i årsrapporten ca GBP 15 mill.
Redigert 14.02.2022 kl 21:34
Du må logge inn for å svare
bjørns1
14.02.2022 kl 21:32
2987
Skapene er mistenkelig like ?
Vi får se om Chris Mackie har noen ess i ermet.
Luftputa
14.02.2022 kl 21:42
2979
Takk Storebetong og Otto. Blir nok en god oppdatering imorgen på kjøpet.
Sylfest
14.02.2022 kl 22:28
2882
Jeg synes skapene ser veldig like ut de som er levert til Føtex ( Salling ) og Gordon. https://www.strongpoint.com/news/grocery-retailer-salling-group-expands-e-grocery-pickup-offer-with-strongpoint-grocery-lockers/
Redigert 14.02.2022 kl 22:28
Du må logge inn for å svare
Storebetong
14.02.2022 kl 22:31
2861
Det ble 9 estimater denne gang (kun 8 på EBITDA) mot 10 sist, som antagelig var rekord:).
Her er listen med rekkefølge etter optimisme på omsetningen:
Nick Omsetning EBITDA margin
fjellmannen 247 000 8,6
tunktee 242 000
Kössa 230 000 11,3
HrDuck 225 000 4,9
swansea 217 000 2,8
Storebetong 205 000 7,0
Rijeam 200 000 8,0
JosMag 185 000 6,5
Otto40 160 000 3,8
Konsensus 212 333 6,6
Om noe i listen ikke skulle være korrekt så beklager jeg så mye.
Om noen synes jeg skriver noe støtende/upassende her på tråden beklager jeg det også, men jeg må stå for det jeg har skrevet.
Her er listen med rekkefølge etter optimisme på omsetningen:
Nick Omsetning EBITDA margin
fjellmannen 247 000 8,6
tunktee 242 000
Kössa 230 000 11,3
HrDuck 225 000 4,9
swansea 217 000 2,8
Storebetong 205 000 7,0
Rijeam 200 000 8,0
JosMag 185 000 6,5
Otto40 160 000 3,8
Konsensus 212 333 6,6
Om noe i listen ikke skulle være korrekt så beklager jeg så mye.
Om noen synes jeg skriver noe støtende/upassende her på tråden beklager jeg det også, men jeg må stå for det jeg har skrevet.
Redigert 14.02.2022 kl 22:32
Du må logge inn for å svare
tiger
14.02.2022 kl 22:40
2833
Dette tror jeg nok kommer til å dempe effekten av resultatfremleggelsen i stor grad. Oppkjøpet vil ta mye av fokus i morgen og i tiden fremover. Det blir for øvrig spennende å se hva de nå vil gjøre med utbytte.
HitIT
14.02.2022 kl 23:14
2764
JosMag
14.02.2022 kl 23:16
2763
Vil fort utgjøre en omsetningsvekst på ca 20 % i kvartalet. Og forhåpentligvis enda mere om StrongPoint og nyervervelsen lykkes i uk👍
Pingheng
14.02.2022 kl 23:38
2721
De skriver i børsmeldingen at : "As part of our 2025 strategy, acquisition was outlined as a core step in achieving our financial ambitions."
Men var det ikke sånn at de finansielle målene om 2,5 milliarder i omsetning og 10-13% EBITDA skulle nås organinsk?
Men var det ikke sånn at de finansielle målene om 2,5 milliarder i omsetning og 10-13% EBITDA skulle nås organinsk?
tunktee
15.02.2022 kl 00:06
2686
Det var før salget av Labels.
Husker jeg ikke feil ble det omgjort til 2,1 mrd organisks + 400 mill fra oppkjøp,
Husker jeg ikke feil ble det omgjort til 2,1 mrd organisks + 400 mill fra oppkjøp,
Storebetong
15.02.2022 kl 01:05
2650
tunktee skrev Takk for innsatsen StoreB, blir spennende i morgen!
Spennende blir det ja! Dog litt stille igjen fra meg for jeg er ikke helt i analyseform
etter at covid ble konstatert i morges. Men det blir god tid til å lese rapporten og info/kommentarer/gjøre vurderinger rundt oppkjøpet etterhvert😊
etter at covid ble konstatert i morges. Men det blir god tid til å lese rapporten og info/kommentarer/gjøre vurderinger rundt oppkjøpet etterhvert😊
Redigert 15.02.2022 kl 01:35
Du må logge inn for å svare
Ols123
15.02.2022 kl 07:14
2518
Highlights 4th quarter
Maintained record revenue and profit despite impact from global component shortages
● Revenue at 284.2 MNOK (289.5), down 1.8% due to global shortage of components
and a negative foreign currency effect of 11.6 MNOK compared to same quarter last year
● EBITDA at 20.1 MNOK (19.9) reflecting resilient service and support work with customers despite delay in hardware order deliveries due to global supply issues
● Cash flow from operational activities 7.0 MNOK despite increased inventory to reduce effect from the global component situation. Disposable funds 274.2 MNOK
Continued customer success in priority areas
● Renewed and expanded 5-year contract with COOP Sweden on Order Picking software, confirming 100% retention rate on the software solution
● Finalised Glovo-Carrefour integration on Order Picking software
● Gordon Delivery expands its delivery offer with Grocery Lockers from StrongPoint
Further progress on 2025 strategic ambitions
● Signed partnership agreement with Hörmann Logistik to provide AutoStore grocery micro
Maintained record revenue and profit despite impact from global component shortages
● Revenue at 284.2 MNOK (289.5), down 1.8% due to global shortage of components
and a negative foreign currency effect of 11.6 MNOK compared to same quarter last year
● EBITDA at 20.1 MNOK (19.9) reflecting resilient service and support work with customers despite delay in hardware order deliveries due to global supply issues
● Cash flow from operational activities 7.0 MNOK despite increased inventory to reduce effect from the global component situation. Disposable funds 274.2 MNOK
Continued customer success in priority areas
● Renewed and expanded 5-year contract with COOP Sweden on Order Picking software, confirming 100% retention rate on the software solution
● Finalised Glovo-Carrefour integration on Order Picking software
● Gordon Delivery expands its delivery offer with Grocery Lockers from StrongPoint
Further progress on 2025 strategic ambitions
● Signed partnership agreement with Hörmann Logistik to provide AutoStore grocery micro
Luftputa
15.02.2022 kl 07:19
2519
Imponerende tall. Hadde absolutt ikke forventete dette med chip mangel og shipping utfordringer.
Dette var langt over forventninger. Blir nok et fint løft idag. Gratulerer folkens
Dette var langt over forventninger. Blir nok et fint løft idag. Gratulerer folkens
JosMag
15.02.2022 kl 07:36
2469
Himmel og hav for en positiv overraskelse👍👍. Skjønner godt hvorfor Norne opprettholder kursmål 38.
HitIT
15.02.2022 kl 09:19
2372
23,-
Spør du meg burde vi gå rett i 30kr:p
Solid jobb av JT, noen flere kontrakter i boks så blir dette meget bra.
Spør du meg burde vi gå rett i 30kr:p
Solid jobb av JT, noen flere kontrakter i boks så blir dette meget bra.
Newsseaker
15.02.2022 kl 09:28
2341
Bra resultat men litt kaldt vann i blodet:
Nå er oppkjøp igjen blitt en viktig del av strategien.
Tidligere ble det kommunisert at målet skulle nås ved organisk vekst, noe det ser ut til at ledelsen ikke lenger tror er mulig.
Oppkjøp betyr større finansiell risiko og vesentlig større kapitalbehov. Det er mange selskap der ute som både er større og sterkere enn SP og som de må konkurrere med når man skal kjøpe selskap. Litt rart da at utbytte økes - hvordan skal oppkjøpene finansieres?
Rapporten er alt i alt negativ og man kan, etter en liten oppgang et par dager, forvente at aksjen fortsetter nedover frem til ledelsen kan vise til vekst eller større kontrakter.
Nå er oppkjøp igjen blitt en viktig del av strategien.
Tidligere ble det kommunisert at målet skulle nås ved organisk vekst, noe det ser ut til at ledelsen ikke lenger tror er mulig.
Oppkjøp betyr større finansiell risiko og vesentlig større kapitalbehov. Det er mange selskap der ute som både er større og sterkere enn SP og som de må konkurrere med når man skal kjøpe selskap. Litt rart da at utbytte økes - hvordan skal oppkjøpene finansieres?
Rapporten er alt i alt negativ og man kan, etter en liten oppgang et par dager, forvente at aksjen fortsetter nedover frem til ledelsen kan vise til vekst eller større kontrakter.
Newsseaker
15.02.2022 kl 09:44
2268
Prøver bare å hjelpe til med litt faktabasert realisme. Ingen er tjent med en menighet som ukritisk lytter til ledelsen. Den langsiktige aksjekursen er avhengig av en ledelse som er til å stole på og som leverer. Nå har de plutselig endre strategi fra organisk vekst som ble kommunisert etter salg av labels. Det hadde de neppe gjort om de trodde de kunne klare organisk vekst.
Luftputa
15.02.2022 kl 09:48
2240
Nå har M&A vært på planen siden salg av Labels og SQS. Forandringen nå er at denne er økt fra 400-450mnok. Liten forandring i det store bildet.
HrDuck
15.02.2022 kl 09:53
2201
Dette er feil. Det har hele tiden vært kommunisert en kombinasjon av organisk vekst og oppkjøp (se første presentasjon etter salget av labels).
Tar det som et svært godt tegn at feil info er nødvendig for å helle kaldt vann i blodet.
Tar det som et svært godt tegn at feil info er nødvendig for å helle kaldt vann i blodet.