168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.

CapitaL
VOW 25.09.2021 kl 12:04 255107

Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.

Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...

Triggerne kan listes opp slik:

Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.

Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.

Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.

Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+

Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.

Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?

Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.


Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)


EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 25.03.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
nolast
20.02.2022 kl 16:45 9439

Noen som har noen formening om tallene på onsdag. Hadde vært hyggelig med en liten opptur nå.
Norgestein
21.02.2022 kl 09:39 9203

Tipper:

- Projects cruise: 70 mill + (Det har være en stabil omsetninger i dette segment, t.o.m under pandemi, og det har være enda travle i Q4 pga et par ekstra leveranser til drydock, for eksempel til Carnival Dream som har hatt drydock i 2021 og nå kommer Carnival Dream tilbake til drift)
- Aftersales Cruise: 20 mill + (det var mellom 200 og 240 cruise i drift fra Okt til Des 2021, som utgjøre ca 70% av alle cruiser. Før pandemi hadde VOW ca 30 mil omsetning fra dette segment hver kvarter. VOW tok enda større markert andel under pandemi, anlegg installert på fra ca 115 cruise ship til 130 cruise ship, som igjen gir ekstra inntjening når flere cruise skal settes i drift)
- Landbased: Vanskelig å komme med et tall, men hvis jeg ikke bommer, vil jeg helst tro at det skal ikke mindre enn 60 mill. Det er pga order fra VGM (hvis det er 15% av helt sum av 215 mill, da snakker vi 32 mill), plus 10-15 % fra order til Wakefild, pluss de flere små order via Safesteril, og ikke minst slutt payment fra Circular carbon og mulig PMI etter vellykket commissioning i Q4?
Redigert 21.02.2022 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
nolast
21.02.2022 kl 10:53 9096

TAKK. Da snakker vi om ca 150. Opp fra ca 115 i Q20. Etter kursen å dømme så skal vi snart til skifteretten. Uansett så må det framdrift til på Landbased.
Norgestein
21.02.2022 kl 11:35 9037

Kurs utvikling i det siste er nok ikke imponerende, men det gjelder hele grønn sektor.
Men nå er det timing for de som syntes kurs var alt for dyrt i 2021, for eksempel OVM, og meg selv, har økt betydelig i VOW i siste par mnd.

I 2022 skal VOW være absolutt bedre enn 2021, for bare projects cruise og Aftersales, snakker vi allerede en økning fra 400 – mill (2021) til 600 + mill (2022). EBITDA i de to segmenter er sykt høy, mere enn 20%
Enig at landbased må komme med flere store kontrakt, men det er akkurat der vi må smøre oss med ekstra tålmodighet. Jeg har faktisk mere tror på landbased etter at det var flere vellykket commissionng, for eksempel, Circular Carbon, PMI, pluss allerede børsmeldt kontrakt fra VGM, Repsol.
theblueone
21.02.2022 kl 11:46 9025

Viktig med en avklaring på definisjoner her:
70 mill +, definert som inntekt hos deg. Er dette omsetningen eller fortjenestemarginen?
Norgestein
21.02.2022 kl 11:52 9023

Takk for være nøy, theblueone
Tallene jeg har kommet med, er omsetninger
Fluefiskeren
21.02.2022 kl 11:53 9021

Da er kursen ned nesten 50 % siden denne tråden som ble startet etter at kursen hadde halvert seg. Jeg tenkte at jeg skulle gjøre er forsøk på å kaste meg på den grønne bølgen. Valgte da VOW fordi jeg trodde den ville stå brukbart mot fall i sektoren siden de tjener penger i motsetning til mange andre.

Så feil kan man ta….
Norgestein
21.02.2022 kl 12:01 9009

Fluefiskeren,

Forskjell dersom du har kjøpt andre grønn enn VOW i markerturo som vi opplever nå:
- Dine aksje blir nok utvannet pga nye emisjoner pga flest grønn selskap ikke vil overleve uten nye emisjoner, det skjer nok ikke i VOW
- Flest skal kaste aksje og stikke, t.o.m de profesjonell investor. Men det skal ikke skje i VOW, tenker på de volum i VOW i siste mnd, det var kun ca 1 -2 promille aksje som ble handlet hver dag.

For VOW, er det best å enten sitte i ro, eller benytte timing å kjøpe.
Fluefiskeren
21.02.2022 kl 12:14 8978

Joda. Der har jo gått enda litt verre med QFUEL som vi ofte sammenlignes med.

Denne er fra høsten 2020. Kursmål for QFUEL:

Jonas Meyer og SpareBank1 Markets hevet kursmålet til 200 kroner sist uke.
Arctic Securities hevet nylig kursmålet til 125 kroner.
Pareto har kursmålet på 100 kroner.
Danske Banks kursmål lyder på 131,30 kroner.

For å nå laveste kursmål må altså aksjen stige 614 % og for høyeste 1224 %.

Har disse analytikerne jobb lengre? Skulle ikke forundre meg. Dette er jo yrke man kan bomme så mye man vil og fremdeles hente millionlønninger.
oivindl
21.02.2022 kl 12:27 8952

Om ikke annet, bør det gi grunn til ettertanke og refleksjon for enkelte skribenter. Eller alle for den saks skyld.
Slettet bruker
21.02.2022 kl 13:48 8830

For bare 11 dager siden lå aksjen over 19 kroner, jeg kommenterte da at den skulle til 16kr, men det skjedde raskere enn forventet. Det at det skjer før kvartalstallene gir en virkelig god inngang. Nå er vi faktisk i et område hvor det er en reell sjanse for at trenden snur. Forventer uansett at kursen stiger på onsdag, da mye tyder på at tallene er mer positive enn markedet forventer. Det betyr ikke nødvendigvis at tallene er ekstremt positive, men heller at markedets forventninger er veldig lave. Nå har prisen falt så mye, at selv i et kortsiktig perspektiv er det en interessant aksje.
Record
21.02.2022 kl 14:23 8798

Vet du hvilken skifterett som tar saken ?
Snart bare verdien av Scandship igjen her .
vow
21.02.2022 kl 14:25 8807

Badin er vel fornøgd med kursen nå. 16,- blir straks motstand oppover igjen
Dado83
21.02.2022 kl 14:25 8808

Da har 15 tallet kommet, med dårlig start i USA i morgen så kan vi se 14 tallet også.
CapitaL
21.02.2022 kl 14:37 8766

Vow faller fordi alt annet faller.. ingenting er annerledes i selskapet i dag enn for 1 mnd siden. Bortsett fra en LOI som kan bety en milliard i inntekter over de neste 2-3 årene for selskapet... Det blir bare komisk når enkelte liksom skal ha det til at selskapet går dårlig og maner til ettertanke om analytikeres kursmål.
Eks på denne trådens start skrev jeg at 40 kr innen årets (2021) utgang ikke var usannsynlig.. basert bl.a på diverse analytikeres kursmål.. fra 27 kr..

Hva skjedde etter det? Jo nok en pandemibølge kalt Omikron som rammet Cruiseindustrien som pt er Vows største inntektskilde.. i tillegg til generelt fall blant ESG-selskaper.. Det sendte Vow ned gjennom en del tekniske støttenivåer. Nå sender altså generell markedsuro grunnet Putin børsen og Vow videre ned. Da bør man spørre seg om kursfallet også kan skyldes ukjente negative faktorer i selskapet, eller at selskapet faktisk bare går med i dragsuget sammen med røkla;) Om man tror det siste, da er jo dette en kjøpsmulighet.

Minner om at kursen var nede i 12 kr i mars 2020 og deretter gikk 5 gangern på 11 måneder...

Record
21.02.2022 kl 14:52 8728

Kjøper hver dag nå, litt frustrert bare !
Vi får vel forhåpentligvis oppdateringer fra AM og Repsol i løpet av året , intet tilsier at det er noe som ikke går som planlagt så det blir nok bedre .
Men en LOI burde løfte litt , her skjer det absolutte motsatte å flere dager etter hverandre , kanskje noen har en agenda ,men som du sier ,kjøpsanlendninger på rekke å rad om en ser litt fremover .
Slettet bruker
21.02.2022 kl 15:43 8630

Har alt for mye jeg også, kjøpt og kjøpt. Snittet er omsider 28kr. Er overbevist om at dette blir bra fremover.
Norgestein
21.02.2022 kl 16:01 8571

Samme her, har kjøpt og kjøpt:-)
Nå selger jeg olje aksjer, og beholder litt cash for å kjøpe enda mere VOW om eventuell invasjon i Ukraine skaper uro som senker kurs enda lavere...
Redigert 21.02.2022 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
Record
21.02.2022 kl 16:10 8539

Svert aggresiv robot, for hver tusen jeg handler legges det dobbelt ut .
Grei omsetninger ikke overbevist om at det er så mange som skifter hender da .
Teknisk er sikkert dette krise for oss kjøpere .
Framtia
21.02.2022 kl 18:13 8343

Her er et lite utdrag fra Badin! Hentet fra
Pareto’s Power & Renewable Conference 2022 on 3 February.;
“We are very proud that we have delivered profitable growth for several consecutive years, and through the pandemic. With the record high order backlog and pull for our technology and solutions, no one should be surprised to see our company continue our strong growth”, Badin rounded off.

"INGEN burde bli overrasket over å se vårt selskap fortsette den sterke veksten! "
Hva kan man legge i disse ordene!??
Record
21.02.2022 kl 19:02 8242

Rimer lite med kursutviklingen etter konferansen ,
Hadde det hvert relatert til krigsfrykt og renter ville det kanskje hvert en overeaksjon sammenlignet med eks NAS og andre eksponerte selskap ?
Er det noen som vet mere enn «vanlige folk « eller kanskje ett shorte angrep ,, vanskelig å forutsi å litt surt for mange av oss . Men vi kan jo handle til rabatterte priser , de av oss som valgte å sitte til tross for at TA gutta advarte oss . Slik er det bare, får kanskje litt kjøtt på beinet om vel ett døgn .
Framtia
21.02.2022 kl 19:46 8174

Økt med 50% nå, så da er d bare å vente på at d snur...😉
Hammers
21.02.2022 kl 20:25 8118

Jeg skal skrive mine egne tanker om Q4/21 etter stengetid i morgen.
I mellomtiden kan man delta på følgende QUIZ vedrørende de grønne selskapene QFUEL - VOW - NEL;

1. Var det Badin i VOW som solgte halvparten av sine aksjer fredag - var det Løkke i NEL - eller Rosenløv i QFUEL? Kun 1 svar.
2. Er det QFUEL som har problemer med sitt anlegget, er det i VOW eller er det NEL? Ranger fra mest solid til det motsatte.
3. Er det NEL som ser pengene fosse ut hvert eneste kvartal, er det i QFUEL dette skjer - eller er det i VOW? Ranger e/pengestrøm.
4. Hvem av QFUEL, VOW eller NEL har i dag følgende børsverdi; 1,8 MRD - 2,4 MRD - 17,7 MRD? Korrekt selskap til korrekt verdi.
5. EN av VOW - QFUEL - NEL har NULL % short. De andre 2 er "verstinger". Ranger etter %-vis størrelse på short. Lavest til størst.

Som vanlig fin premie til den som har flest riktige og blir trukket ut som vinner.
Redaksjonen deler ut EN eske mokkabønner som har ligget over fra julesalget i fjor......eller året før (?)..... til den heldige vinner.

Redaksjonen Hilser!
Redigert 21.02.2022 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
Framtia
21.02.2022 kl 20:27 8137

TA er vel en temperaturmåler på markedet og visa versa...Nå har frykten for krig, renter, inflasjon og den generelle retorikken i finansmedier vært bare negativ i uendelige tider...Dette har utvilsomt påvirket når eller om trendene skal snu...Nå selger alle(...jeg kjøper!) og når disse "alle" vil ha aksjen igjen må de kjøpe til høyere pris...Prøver generelt å kjøpe aksjer alle tilsynelatende ønsker å kvitte seg med...Langsiktighet virker fremdeles å være et skjellsord i aksjemarkedet...
Framtia
21.02.2022 kl 20:45 8098

Tenkte å la meg friste av å delta, men avstår som ved siste korsvei året før i fjor...Jeg har derimot latt meg friste til å øke min beholdning med 50% i dag, da TA slo til og viste seg fra sin værst tenkelige og mest kyniske prakt...På lik linje med at ikke alt stiger inn i himmelen, så faller heller ikke alt nødvendigvis helt ned i den dypeste grop...Tror d vil måtte snu opp snart...Noe jeg uansett har satset på...Jeg tror heller ikkje på historien om at den 10-årige statsobligasjons renten i USA vil ha dyp innvirkning på VOW's utviklingen, ei heller VGM, som allerede er finansiert...
Hammers
21.02.2022 kl 21:04 8070

Heller ikke jeg tror VOW skal falle til det varmeste stedet på kloden.
Jeg har sittet med en lyttepost i lengre tid. Også jeg valgte å øke i dag - med 45% - da kursen falt 8-9%.
Et ganske utrolig fall - i hvert fall ut fra hva jeg tenker om resultatet onsdag.

PS; Det blir ingen premie i konkurransen. Ved nærmere ettersyn viste det seg at jeg hadde fått mus i kjøkkenskapet.
Eska så i utgangspunktet helt fin ut....helt til jeg fikk øye på et lite musehull langs den ene siden.
Stille som i graven da jeg ristet på den.....så....
CapitaL
21.02.2022 kl 21:40 7993

Jeg akter også å øke min beholdning.. dagens kurs er ensbetydende med å få den landbaserte virksomheten gratis. Det er litt av en bonus!
Tror med dagens utvikling i Kreml på ytterligere børsfall i morgen. Bortsett fra for olje/gass.. Nå tror jeg Nordstream 2 aldri blir åpnet, med økte gasspriser som følge. Det igjen betyr at eks ArcelorMittal må få fart i planene for biogassanlegget i Rodange ettersom det blir svindyrt å la være.. Det betyr selvfølgelig at andre bedrifter som bruker gass i produksjonen vil aksellerere sine mål de også...
hatitchi
21.02.2022 kl 22:17 7929

1. EQNR
....
...
...
...
...
101. VOW

At VOW har færrest innsidesalg, minst problem med anleggene sine, taper minst penger, har lavest børsverdi og null short ift. to av de mest spekulative selskapene på Oslo Børs er da ikke noe positivt? Du later til å mene at VOW skal øke i verdi, fordi andre, dårligere, selskaper er mer verdt. Du får trøste deg med at VOW har outperformed QFUEL-indexen med 11 % det siste året, men underperformed NEL-indexen med 10 %. Man ser da at VOW er en noe "nøytral" investering, og er ned "bare" 67 % det siste året.

Mens du lurte forumbrukere med personlige blue sky scenario gikk du samtidig ut bakdøren. Det grønne skiftet finner sted i solide selskaper, ikke de som selger inn en drøm. Saga Pure, RWE og globale fornybar fond er nok en mye bedre investering enn VOW.
YNWA250505
21.02.2022 kl 22:39 7917

Vow har null problemer og kursen gruses hver dag. Quantafuel er gruset pga problemer som snart løses. Skremmende at ingen har tro på VOW til tross for at alt er på stell. Mer bekymringsfullt det en for eks Quantafuel.
YNWA250505
21.02.2022 kl 22:49 7910

Spikeren på hodet der. Hammers har lurt andre inn i VOW og solgte seg selv ut og skryter av det. Hen finner stor glede av at andre selskaper som feks Quantafuel mislykkes. Hvorfor d kan vi bare tippe, men VOW skal laaaangt ned fremover. Legger de ikke frem tall som overgår massivt forventet resultat kan du kjøpe VOW under kr 10.
Norgestein
21.02.2022 kl 22:53 7927

Ingen har tro på VOW? Noen har nok mistet tro eller blitt usikker etter en lang nedtur, men det er like mange som velger å kjøpe inn, har du ikke lest at flere har økt beholding i dag?
Redigert 21.02.2022 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Norgestein
21.02.2022 kl 22:59 7924

Jeg har kanskje litt for mye aksje i VOW og har være inn i VOW for en lang stund, men er mere enn fornøyd om jeg kan plukke opp enda mere VOW under 10 kr (for meg, 10 kr er mere enn gratis). Som sagt tidligere i dag, har valgt å selge litt olje (Equinor) for å være ready:-)
oivindl
21.02.2022 kl 23:41 7859

"ArcelorMittal må få fart i planene for biogassanlegget i Rodange ettersom det blir svindyrt å la være.."

Nå er det andre som mener det faktisk blir dyrt å avkarbonisee stålproduksjonen og ikke noe som tvinger seg fram av økonomiske grunner. Snarere på tross av de økonomiske rammene.

"The cost of decarbonising European steel is high
Posted 13 December 2021
...
we believe excess profits are more likely to be used to strengthen balance sheets than for reinvestment into low carbon."

Også ArcelorMittal er avhengig av støtte for å få gjennomført omstillingen:
"Matthieu Jehl, CEO of ArcelorMittal France, said:

“This support makes possible the extremely high investments we need to make to decarbonise steelmaking on our Dunkirk site, Europe’s largest steel producing site. We will therefore continue transforming our sites in France to deliver our customers with low carbon steel.”

Og her en uttalelse fra 10. februar i år:
"Global steel giant ArcelorMittal posted on Thursday a record annual profit in 2021 but warned that reducing its carbon emissions posed a financial risk to the group."


Redigert 22.02.2022 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
22.02.2022 kl 08:14 7780

Ja de velger å kjøpe inn på stadig lavere kurser og i dag skal "alt" enda lenger ned. Alltid noen som har tro, men troen forsvinner mer og mer. Kjøper meg inn når den detter 20-30% til.
CapitaL
22.02.2022 kl 08:28 7812

"Andre mener"

Nok en gang har du ingen egen mening å komme med...

oivindl
22.02.2022 kl 09:11 7752

Jeg tror det er bedre å forholde seg til uttalelsene til bla Matthieu Jehl, CEO of ArcelorMittal France, enn å slenge ut udokumenterte og åpenbart feilaktige påstander slik du gjør.
At det er din egen personlige mening, er ikke spesielt interessant i denne sammenhengen.

For å klargjøre:
Du mener det blir svindyrt å ikke dekarbonisere.
CEO of ArcelorMittal France mener det blir svindyrt å gjøre det.
Så får man selv velge hva man skal tro på.
Redigert 22.02.2022 kl 09:16 Du må logge inn for å svare
CapitaL
22.02.2022 kl 09:25 7713

Bestem deg.. kommer jeg med påstander eller egne personlige meninger?
Og hva er så feilaktig med å mene at Putins handlinger vil øke gassprisene? Tror du Northstream 2 åpner etter dette?
Dessuten burde det være åpenbart for alle at avkarbonisering ikke er gratis.. Det er bl.a derfor bedrifter får støtte ...

-The Prime Minister announced support from the French Government for ArcelorMittal’s decarbonisation programme in France, which involves a €1.7 billion investment in its Fos-sur-Mer and Dunkirk sites in France. This investment will enable a profound transformation of steelmaking in France and a total reduction of close to 40% or 7.8 million tonnes per year in ArcelorMittal’s CO2 emissions in France by 2030. This transformation will represent a 10% reduction in greenhouse gas emissions from the manufacturing industry in France and put France’s steelmaking industry on the path of the Paris Agreement.

https://corporate.arcelormittal.com/media/press-releases/arcelormittal-accelerates-its-decarbonisation-with-a-1-7-billion-investment-programme-in-france-supported-by-the-french-government

Min mening er fortsatt at økte gasspriser og økte kvotepriser vil fremskynde bedrifters avkarboniseringsplaner.




Record
22.02.2022 kl 09:39 7733

Dette er jo bare ren kverulering !
Selfølgelig blir det dyrt og avkarbonisere , så lenge det er bestemt at den fossile delen skal bort er det da heller ikke noe alternativ !
Se på strømprisen i Noreg ,energiprisene ellers rundt om , hva tror du 1 Kg Hydrogen vil koste ,alt vil bli svindyrt .
Så lenge vi ikke kan gå tilbake til kulldrift vil energiprisene og Co2 kvotepriser gå til himmelen, de som ikke klarer denne omstilling vil heller ikke være i markedet lenger ,slik blir det bare .
oivindl
22.02.2022 kl 10:12 7681

Dette er jo bare ren kverulering !

Kverulering?
ArcelorMittal sier det stikk motsatte:
"reducing its carbon emissions posed a financial risk to the group."

Poenget er at omstillingen ikke er drevet av økonomiske hensyn, men klimaproblemet og press av den grunn.
Så lenge dette ikke er en lønnsom omstilling, vil ikke nødvendigvis stålprodusentene fremskynde dette. Det må jo komme og målsettinger innfris, men foreløpig ikke av økonomiske hensyn.
oivindl
22.02.2022 kl 10:17 7675

Her er din påstand som jeg også regner med reflekterer din mening.

"Det igjen betyr at eks ArcelorMittal må få fart i planene for biogassanlegget i Rodange ettersom det blir svindyrt å la være.."

Det rimer dårlig med både det vi har erfart det siste året og uttalelsene fra ArcelorMittal.