168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.

CapitaL
VOW 25.09.2021 kl 12:04 255124

Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.

Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...

Triggerne kan listes opp slik:

Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.

Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.

Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.

Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+

Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.

Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?

Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.


Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)


EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 25.03.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
oivindl
22.02.2022 kl 10:28 5108

Når det gjelder fabrikken i Rodange, er det mye som taler for at den ble reddet etter sterkt press fra fagforeningen. ArcelorMittal ønsket å legge ned, men inngikk en avtale med fagforeningen om oppgradering og fortsatt drift. Sannsynligvis var det også grunnen til at VOWs samarbeidspartner ble holdt hemmelig i et par måneder, i påvente av endelig avtale mellom ArcelorMittal og fagforeningen.
Få dager etter den avtalen var på plass, ble navnet kunngjort.
Record
22.02.2022 kl 10:31 5119

Du får som jeg ,handle ut fra egen overbevisning .
Jeg hadde aldri trodd at VOW skulle så langt ned ,men på den annen side så ser en hvor rasjonelt markedet er med kursene i SAS,ICE osv,osv .
VOW bygger sten for sten , inntjening går til videre expangsjon innen segmenter de har kontroll over ,jeg liker selskapet,filosofien og konseptet ,derfor investerer jeg i VOW .Personlig hadde jeg ønsket en aktør med større økonomiske muskler da det ville gitt oss aksjonærer en bedre/stabil tryggheten lever godt med at vi beholder potensialet selv også .
CapitaL
22.02.2022 kl 10:35 5114

Metallurgisk industri er svært kraftkrevende og gass og kvotepriser har økt kraftig i det siste, noe som (min mening) vil gjøre det mer attraktivt for slik industri å være fremoverlent i avkarbonisering av egen industri. Punktet der det blir dyrere å kjøpe utslippskvoter og naturgass enn å benytte fossilfri biogass rykker stadig nærmere.. Min mening ;)

Uttalelsene fra ArcelorMittal er at det blir dyrt med omstillingen.. Min mening er at det trolig blir dyrere å la være... og det er ikke sånn at man bare kan flytte produksjonen til andre land utenfor EU heller.. Det vil tollsatser sørge for.
Norgestein
22.02.2022 kl 10:40 5105

So true, so true
Har valgt å investere i VOW pga disse du har nevnt, i tillegg er jeg veldig imponert at selskapet har levert gang på gang. Jeg jobber selv i industri og skjønner godt at ting tar tid, men de som bygger sten for sten skal vinne.
oivindl
22.02.2022 kl 10:59 5065

Vel, dette var jo et fornuftig svar.
Omstillingen må komme, før eller senere.
Spørsmålet er bare når.
Min mening er, tenk det, at det fortsatt ikke vil drives frem av økonomiske hensyn.
Begrunnet med følgende:
Det brukes store midler på å utvikle ny teknologi, feks ArcelorMittals utviklingsfond. Da vil nok mange avvente bedre og eventuelt billigere metoder.

Investeringskostnadene er store, og enn så lenge virker det som investeringer er avhengige av statlig støtte, eks ArcelorMittal i Frankrike.

Så er det jo også et spørsmål hvor mye av denne omstillingen som faller på VOW og VGM.
Min mening den gang avtalen ble kjent, flere meninger der altså, var at det ikke bare var å telle opp antall fabrikker og så regne ut hvor mye VOW ville tjene. Jeg hentet mer informasjon om og fra ArcelorMittal, noe som gav et mer nyansert bilde enn her på HO.
oivindl
22.02.2022 kl 11:09 5047

Det er vel det eneste fornuftige.
Jeg sitter fortsatt på aksjer i VGM, men solgte VOW for en tid siden. Har forøvrig ikke noe behov for å snakke ned kursen for å få en lav inngang.
Karbon
22.02.2022 kl 11:13 5077

Vow har mange "jern i ilden" framover. Det planlagte testanlegget til AM i Rodange er bare en av mange pågående og planlagte prosjekter for Vow, og har en estimert kontraktsverdi på "bare" ca 100 millioner. Til sammenligning er kontraktsverdien på pilotanlegget til Repsol det dobbelte.

Poenget her er at et vellykket testanlegg til produksjon av biogass etterhvert vil kunne føre til en satsing på denne type teknologi av flere aktører, ikke bare Arcelor Mittal. Fra den opprinnelige børsmeldingen kan følgende leses:

"The Rodange biogas plant will be ETIA’s first industrial-scale pilot project for this specific application, and the intention is for similar plants to be built in Europe, thereby increasing the CO2 emissions saved from replacing the use of natural gas."

Link til børsmeldingen:
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-asa-and-arcelormittal-join-forces-to-build-biogas-plant-in

CapitaL
22.02.2022 kl 11:27 5050

Det er snakk om en 10-dobling dersom pilotanlegget til Repsol er vellykket. Jeg har ikke klart å finne kontraktsverdien på pilotanlegget til Repsol, baserer du 200 mill på tilsvarende anleggsstørrelse som Follum eller på faktiske tall?
Karbon
22.02.2022 kl 11:33 5053

Capital:

Nei, jeg fant kontraktsverdien til Repsol-anlegget via linkedin-siden til Etia, som igjen viste til en nettside hos Repsol, der de beskriver pilotanlegget med en estimert kontraktsverdi på 20 millioner Euro.

Jeg kan prøve å finne tilbake til det hvis jeg får tid senere i dag.
oivindl
22.02.2022 kl 11:37 5056

"baserer du 200 mill på tilsvarende anleggsstørrelse som Follum eller på faktiske tall?"

Bra det ikke var meg som spurte om dette, CapitaL, da hadde det blitt lurveleven😊
Karbon
22.02.2022 kl 11:46 5034

Her fant jeg den CapitaL:

https://www.repsol.com/en/press-room/press-releases/2020/repsol-to-develop-two-major-emissions-reductions-projects-in-spain/index.cshtml

Repsol skal bygge to forskjellige anlegg. Et anlegg til 60 millioner Euro (basert på grønn hydrogen), hvor Vow ikke er involvert, og et anlegg basert på Vow sin teknologi til 20 millioner Euro.

Mer informasjon her:

https://www.repsol.com/en/press-room/press-releases/2020/repsol-to-develop-two-major-emissions-reductions-projects-in-spain/index.cshtml

Pilotanlegget til 20 millioner Euro er et såkalt 10.000 tonns-anlegg, men er planlagt oppskalert til et 100 000-tonns anlegg på et senere tidspunkt.

Anlegget skal, slik jeg forstår det, driftes av Petronor (som eies av Repsol), og derfor står det Petronor på skissen til anlegget. Skissen til anlegget som linken viser til, er lagt ut FØR endelig bekreftelse på bestillingen ble gjort av Repsol, børsmeldt 20. desember 2021:


https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-strengthens-partnership-with-repsol-with-agreement-to-deliver

Redigert 22.02.2022 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
CapitaL
22.02.2022 kl 15:12 4820

Bra jobbet :)
Kontraktssummen blir kanskje et tema på Q&A etter presentasjonen i morgen. Skal anlegget leveres i år vil jo landbasert allerede ha passert DNBs estimerte 372 mill for 2022.. DNB har for øvrig et estimat for 2021 på 450 mill med et overskudd på 7 mill..

Vi får se.
Record
22.02.2022 kl 15:46 4772



VOW er ikke som alle andre selskap, i hvertfall ikke med tanke på aksjekursen .


Vow ASA: Aiming for large scale decarbonising of European gas grid with pyrolysis gas

Europe’s second largest gas distributor, GRTgaz of France, and Vow subsidiary ETIA recently marked production start of a demo plant built to confirm that CO2 neutral pyrolysis gas can replace fossil gas in the European gas grid.

The start of the test campaign marks an important achievement in Synthane, a technology programme launched by GRTgaz and ETIA in 2016, and one of several programmes aimed at demonstrating that CO2 neutral pyrolysis gas produced at large scale from biomass and biogenic waste can replace fossil natural gas in the European gas grid. The programme features well-proven technology from ETIA, Vow’s technology and equipment manufacturing subsidiary.

“This is another example of the versatility and relevance of our technology for decarbonising industry and society at large. With the current cost of energy and carbon emissions, and governments’ ambitions to halt global warming, our CO2 neutral solutions offer a realistic and increasingly attractive alternative to fossil carbon in many applications,” said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.

“Moreover, with the prospect of being able to enter long-term contracts to deliver CO2 neutral gas to the grid, our offering becomes even more attractive. With biogenic waste and other organic material as feedstock, our solutions would for instance produce both biocarbon as reduction agent for metallurgical industry and CO2 neutral gas for the grid, further increasing the economic value of our solutions”, explained Badin.

The demonstration plant, which is now in operation, features a well-proven Biogreen pyrolysis unit from ETIA in a novel combination with methanation technology. In the process, the feedstock (forest biomass, non-recyclable plastics, and solids from household waste) is heated in the absence of oxygen to crack into high-value gaseous molecules. In the next processing step, this gas is converted in a catalytic unit into methane which can be injected and replace fossil natural gas in existing gas grids.

A recent study in France made by GRTGAZ and GRDF, both major gas transportation and distribution companies in Europe shows a 320 TWh realistic potential of renewable methane production from biomass to cover one hundred percent of the methane need in 2050 (Potentiel Gaz Renouvelable France, Janvier 2022). This paper shows that pyrolysis and gasification technologies could cover 90 TWh which corresponds to 28% of the total forecasted production of renewable methane in 2050.

Decarbonising technology from Vow has already been selected by leading companies in a wide range of industry verticals, including energy, steel, non-ferrous metals, and consumer industries.

See also GRTgaz news announcement about the project here: https://www.grtgaz.com/en/medias/press-releases/test-to-produce-low-carbon-and-renewable-gas



For more information, please contact

Henrik Badin, CEO, Vow ASA
Tel: + 47 90 78 98 25
Email: henrik.badin@vowasa.com

Erik Magelssen, CFO, Vow ASA
Tel: +47 928 88 728
Email: erik.magelssen@vowasa.com


Redigert 22.02.2022 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Record
22.02.2022 kl 16:12 4723

VOW kan snart erstatte Gazprom leveransene , likevel faller aksjekursen ?
Har aldri hatt så mange aksjer i VOW som nå , dette må jo bare bli bra ,selv om det ligger en klam hånd over kursen om dagen :-)
Framtia
22.02.2022 kl 16:22 4690

Kjøpte 2000 til på salget etter nyheten, så håper jeg noe kan markere et en endring av kurs snart...Nå er eksponeringen i VOW noe høy ift planlagt...Faller den mere får jeg vurdere...Synes den er billig nå...
Hammers
22.02.2022 kl 16:33 4647

Litt av en børsmelding som kom på tampen i dag.

Bare å lese gjennom og tenke over hva dette egentlig betyr i en tid der russisk gass virker noe skjør - for å si det mildt.
Store mengder karbonnøytral gass skapt av søppel i diverse former. Kan det bli bedre - det her?

Nå begynner volumene endelig å komme på plass.......det eneste som hittil har manglet hos VOW.
Framtia
22.02.2022 kl 16:37 4630

Hmmm...Fikk ikke den 100% økningen jeg forventet, etter at tyskerne stanset godkjenningen av Nord Stream 2🤔😉Bare å gi det litt mere tid...Alt er negativt ladet for tiden...selv gode nyheter🤔
Record
22.02.2022 kl 16:40 4618

Fatter ikke at kursen falt på denne .
Ikke bare er russisk gass skjør , all gass skal bort !
Utenom denne da, fossilfri gass fra søppel .
Dette er så stort at aksjekursen vil gå bananas når de som holder den nede skjønner potensialet !
Dette er igangsatt ,ferdig testet , tenke seg har mange over hele verden som blir å omfavne dette ,ja ,jeg tar helt av men for ett potensiale :-)
Hammers
22.02.2022 kl 16:48 4595

Vel, generelt usikre tider og usikkert dagen før H2.
Skal skrive litt om mine tanker rundt resultatet senere i dag.......mellom noen løp på Bjerke og et par fotballkamper.

Apropos gass fra søppel; Kanskje et tilsvarende opplegg som man har med Repsol i Bilbao. Søppel til gass.
Hvor mange storbyer finnes egentlig rundt om i verden? En utømmelig energikilde!
Slettet bruker
22.02.2022 kl 16:49 4617

Litt av en melding på tampen der, er ikke inne selv men hadde kjøpt om jeg hadde fått med meg meldingen før børsen stengte. Lykke til i morgen!
Record
22.02.2022 kl 17:05 4609

Ikke bare utømmelig ,men de får betalt for å ta det imot :-)
Så til min store glede ,samarbeide med en kapitalsterk partner :-)
Om ikke hadde kanskje de akrobatene som har trykket kursen over tid nå kanskje framtvunget en utvannende emisjon .(ikke en linje i finagnspressen på selv en slik nyhet)
Vet du syntes ikke noe om min bekymring ang finansieringen ,men jeg har hvert med på så mye opp i gjennom årene at min bekymring har hvert relevant også i VOW .
Men det løser seg nok nå :-)
Redigert 22.02.2022 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Karbon
22.02.2022 kl 17:14 4577

Dagens melding kom overraskende på meg.

Og dette muliggjør faktisk Vow i partnerskap med GRTgaz som en sentral leverandør av syngas som erstatning for fossil gass i årene framover. Et nærmest utømmelig marked.

Anbefaler alle , i tillegg til børsmeldingen, også å lese nøye uttalelsen fra GRTgaz som ble utgitt i dag:

https://www.grtgaz.com/en/medias/press-releases/test-to-produce-low-carbon-and-renewable-gas

(Redigert kl 17.39 med ny link som ser ut til å fungere bedre enn den første jeg linket til).
Redigert 22.02.2022 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
Record
22.02.2022 kl 17:42 4525

Kom nok overaskende på de fleste ?
Plutselig ble det omsatt for i overkant av 2 mill rundt 16.1 ,kanskje en stort eller noe som dektes (bare spekulasjon) men de fikk nyheten ca 10 min før "vanlige folk"

Dette kan sammenliknes med å finne ett Troll(Verdens største gassfelt) Med lavcarbon gass, samtidig er patenten til å lage mange av dem på VOWs (våre)hender :-)
gw60
22.02.2022 kl 17:49 4495

Hei, jeg røyk ut av denne aksjen på stopploss ved 29,95, og det var jo greit nok når man ser i ettertid, det er veldig greit å være etterpåklok, tapte et godt beløp der men det kunne vært værre. Jeg har hele tiden hatt tro på dette selskapet, og er forundret over hvor langt kursen har gått ned. men en negativ trend i en aksje kan dra den laangt ned. Men nå tror jeg bunnen er nådd eller veldig nær, og oppgangen kan starte tror jeg.
Mcap idag på 1,8milliarder med alle de rullende ballene de har nå (noen landet, og andre i lufta) potensialet for økt omsetning med god inntjening så har jeg tro på at selskapsverdien vil kunne greit forsvare en 2-3 gangere før årsslutt.
Jeg vil se de neste dagene trenden i aksjen, for så å eventuelt satse på ny. Dette er en av de få ESG aksjene som tjener penger og som ser ut til ha et stort potensial i nær fremtid..........
Lykke til alle!
Redigert 22.02.2022 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
CapitaL
22.02.2022 kl 18:24 4590

Morsom utvikling sett i lys av diskusjonen på tråden før i dag;) Her er forresten siste nytt om gassprisen:

-Europeiske gasspriser opp over 11 prosent etter intensivering av konflikten i Øst-Ukraina
Prisen for umiddelbar levering av naturgass i Europa er opp over 11 prosent siden tirsdag morgen til 80 euro, etter at konflikten i Ukraina har ytterligere intensivert seg i løpet av dagen.
Prisen på naturgass steg markant etter at den tyske forbundskansleren Olaf Scholz gjorde det klart tirsdag at Tyskland midlertidig stopper åpningen av den nye gassrørledningen Nord Stream 2, som strekker seg mellom Russland og Tyskland.
Kilde: DN

Ser ut som det ikke bare er industriselskaper men faktisk også hele land! som indirekte blir kunder av Vow;)

Fra dagens pressemelding:
- Injection into the gas networks from pyrogasification offers a solution to the challenges of waste
treatment, in line the target set by the French Law on Energy Transition for Green Growth (LTECV) to
halve the volume of waste sent to landfill by 2025.

- Construction of the sector’s first industrial-scale projects is expected to begin from 2023

Ordlyden sier altså at mengden avfall som går til søppelfylling skal halveres innen 2025..
Ordlyden sier også at de første prosjektene skal bygges fra 2023.. I flertall der altså...

Og hvor har vi hørt årstallet 2025 tidligere? Jo det var i forbindelse med 5x Follum LOI'en.
Alle solemerker tilsier nå at Vow er på de rette stedene til rett tid!

Sundancer
22.02.2022 kl 18:49 4531

Så vidt jeg har forstått så skal Etia bare levera anlegget, men det må da være fristende for Vow å gjøre dette selv. Hva med en ny spinn-off som lager gass fra søppel??
Single Malt
22.02.2022 kl 19:51 4398

Ja ja. jeg trodde den skulle lengre ned :-(
Record
22.02.2022 kl 20:56 4393

Tenker du at denne er den LOI som ble kommunisert 2 Feb ?

I så fall tror ikke jeg det , her er det gass som skal rett til forbruker ,oppstart på fullscala i 2023 (piloten er testet allerede) .Landfyllinger skal reduseres med 50% innen 2025 .

Den som ble annonsert 2 feb skal vel produsere 50KT biocarbon å være operativ i 2025 ,denne vil driftes i samme modell som VGM ,også opsjon på høyere kapasitet i årene etter .ER vel ikke klart hvem som kjøper gassen fra denne produksjonen, men vil tro at det er en bagatell.

Det vil si at ordrebøkene fylles også på landsiden .
Jeg vil tro at når VGM er i drift vil den bli flittig besøket fra aktuelle aktører ,syonergiefekter på linje med Scanship konseptet :-)

Karbon
22.02.2022 kl 22:18 4276

Tror du misforsto hva Capital skrev her Record. CapitaL viser til flere "begivenheter" som vil materialisere seg fram mot 2025.

Ellers så vil jeg gjerne gjenta noe jeg skrev tidligere denne måneden:

Hva tenker dere når dere hører ordet Metangass? Jeg tenker med en gang på en av de verste klimagassene vi har, og som det er svært viktig å kunne erstatte med "syntetisk gass."

Fra Store Norske Leksikon:

"Metans viktigste anvendelse er til energiformål, som brensel og til bruk i gasskraftverk. I flere land går metan inn på det vanlige gassdistribusjonsnettet.
Metan er videre et meget viktig råstoff i petrokjemisk industri."

I disse tider med skuffende kursutvikling for Vow sitter jeg og blar litt i Norsk Patenttidende fra august i fjor. På side 38 fremgår det at Etia har fått patent på "METHANE GAS PRODUCTION DEVICE AND USAGE".

Etter DAGENS melding angående partnerskapet med GRTgaz så gir patentet mening. Les nøye dagens uttalelse fra GRTgaz, den er vel så viktig å lese som børsmeldingen fra Vow:

https://www.grtgaz.com/en/medias/press-releases/test-to-produce-low-carbon-and-renewable-gas



uværet
22.02.2022 kl 22:46 4248

Denne meldingen fra grtgaz bør doble kursen temmelig kjapt.
Record
22.02.2022 kl 22:48 4383

Ok, misforsto det , mange prosjekter som vil kunne gi synergier på både kort og lang sikt er det nå .
Tror ETIA har SYNTANE , mener det er syntetisk methane , er ikke helt sikker .
CapitaL
23.02.2022 kl 08:51 4119

Jeg konstaterer at resultatet ble som forventet.. og det ligger også som ventet an til dobling av omsetningen i år. At ting går rett vei viser for meg tydelig at det er markedets verdsettelse av selskapet som er ute av kurs her;)

Jeg tror 2022 blir det store vendepunktet for landbasert, og årstallet 2025 dukker stadig opp som tidspunkt for milepæler i diverse prosjekter for avkarbonisering.. Bare tiden og veien der altså.. og Vow har løsningene.
CapitaL
23.02.2022 kl 13:20 3934

25 prosent opp på forventede resultater.. åpenbart en shortskvis her..
Morsomt :D
Record
23.02.2022 kl 13:25 3977

Kansje , får håpe de som eventuelt har skortet har klar inndekningen , tror ikke markedet blir overøse med aksjer fremover .
Kanskje noen store ser potensialet å da kan det virkelig bli gøy om noen må handle :-)
FMI
23.02.2022 kl 13:29 3992

Fikk kjøpt litt i åpninga, men har fortsatt høyt snitt (29) fra forrige gang det var morsomt. Utrolig nok har jeg kjøpt på 50-tallet her. Men med den farta kursen holder nå er vel snittet mitt innen rekkevidde om ikke lenge, skulle tro markedet får øynene opp for denne igjen nå. Hvis VGM også kommer med godt nytt kan det virkelig bli morsomt igjen..
CapitaL
23.02.2022 kl 14:35 3935

35 prosent opp nå.. er du fortsatt i tvil om at vi er vitne til en saftig shortskvis?
Synd for de som har latt seg lure til å selge aksjer til spottpris av shortere selvsagt.. men som jeg skrev for noen dager siden om
overføring av penger fra de utålmodige til de tålmodige;)
Det ble raskt påpekt som en floskel, men det har jo nok en gang vist seg å stemme....
FMI
23.02.2022 kl 14:43 3963

Kan noen forklare siste stopp i handelen nå? Det er vel 4. idag, tror jeg..
Record
23.02.2022 kl 14:49 4019

Nei , er vel ikke noe å tvile på :-)
Det eneste som må være surere enn de siste dager i VOW må vel være å sitte med en shortepossisjon å kun se ens egen salgsposter ?
Vil tro at det kan være mange kandidater som vil dere interesert i å investere i denne fremover , så vi får håpe det går noe tid før de som eventuelt har skortet får handlet tilbake .