168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.
Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.
Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...
Triggerne kan listes opp slik:
Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.
Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.
Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.
Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+
Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.
Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?
Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.
Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)
EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...
Triggerne kan listes opp slik:
Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.
Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.
Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.
Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+
Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.
Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?
Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.
Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)
EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 25.03.2023 kl 17:51
Du må logge inn for å svare
upsidedown
21.05.2022 kl 16:44
8646
Landbasert i området 630-650 millioner nå. En stor kontrakt til så vil landsiden utgjøre over 50 prosent av aktiviteten i VOW.
rischioso
21.05.2022 kl 17:34
8576
Takk,
vet vi noe konkret angående pågående kontraktsforhandlinger som er forventet å bli avklart den nærmeste tiden? Er kontrakten av 16.05 den første landbaserte i US?
vet vi noe konkret angående pågående kontraktsforhandlinger som er forventet å bli avklart den nærmeste tiden? Er kontrakten av 16.05 den første landbaserte i US?
Redigert 21.05.2022 kl 18:40
CapitaL
23.05.2022 kl 22:16
7945
Intervju med den nyansatte teknologidirektøren i VGM:
https://www.ringblad.no/trond-er-tilbake-pa-follum-10-ar-etter-at-han-sluttet-det-er-en-spennende-jobb/s/5-45-1452131
I intervjuet fremkommer det ingen avklaring av hvor på Follum fabrikken skal plasseres .. men det er kommunisert å komme i løpet av Q2 tidligere, så det er bare å smøre seg med litt mer tålmodighetskrem..
https://www.ringblad.no/trond-er-tilbake-pa-follum-10-ar-etter-at-han-sluttet-det-er-en-spennende-jobb/s/5-45-1452131
I intervjuet fremkommer det ingen avklaring av hvor på Follum fabrikken skal plasseres .. men det er kommunisert å komme i løpet av Q2 tidligere, så det er bare å smøre seg med litt mer tålmodighetskrem..
CapitaL
25.05.2022 kl 13:46
7550
Batterifabrikken til Morrow ser ut til å bli realisert.. Siemens og ABB inn som investorer!
Hva har dette å si for Vow mon tro? Felles presentasjon med Bellona, Morrow og Vow var vel ikke uten grunn tenker jeg. Vows løsninger kan nok bidra med noe her også.
- (Arendal 22. mai 2022) Morrow har en ambisjon om å produsere verdens mest kostnadseffektive og bærekraftige battericeller, og har i dag hentet 1 milliard kroner i ny kapital. Siemens Financial Services og ABB kommer inn som investorer i selskapet. Dermed har Morrow finansiert det første byggetrinnet på selskapets planlagte gigafabrikk i Arendal som gir kapasitet til å produsere 1 GWh battericeller hvert år.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/morrow-henter-1-milliard-kroner-til-forste-byggetrinn-av-batterifabrikken-i-arendal?publisherId=17847364&releaseId=17933924
Ellers.. rent teknisk er aksjekursen på full fart mot det gylne snittet;) ( 50 krysser 200 )
Hva har dette å si for Vow mon tro? Felles presentasjon med Bellona, Morrow og Vow var vel ikke uten grunn tenker jeg. Vows løsninger kan nok bidra med noe her også.
- (Arendal 22. mai 2022) Morrow har en ambisjon om å produsere verdens mest kostnadseffektive og bærekraftige battericeller, og har i dag hentet 1 milliard kroner i ny kapital. Siemens Financial Services og ABB kommer inn som investorer i selskapet. Dermed har Morrow finansiert det første byggetrinnet på selskapets planlagte gigafabrikk i Arendal som gir kapasitet til å produsere 1 GWh battericeller hvert år.
https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/morrow-henter-1-milliard-kroner-til-forste-byggetrinn-av-batterifabrikken-i-arendal?publisherId=17847364&releaseId=17933924
Ellers.. rent teknisk er aksjekursen på full fart mot det gylne snittet;) ( 50 krysser 200 )
Hammers
25.05.2022 kl 17:59
7415
Ikke vet jeg, men den siste tiden har man kunnet trekke mange linjer mellom MORROW/VOW/Badin/Hauge - Belona.
Det i flere ulike sammenhenger. Noen felles presentasjon har ikke jeg hørt om tidligere.
Om dette med batterier kan være en relevant retning for VOW;
- I flere Q-presentasjoner har Badin nevnt produksjon av grafitt/grafen for bruk i batterier.
- Nylig oppkjøpte CHE har jobbet med batterier i et snaut år. Deres ingeniøre har gjort flere interessante funn/gjennombrudd.
- Under Q&A etter den knallpresentasjonen Badin holdt v/Q1 kom flere interessante momenter.
- F. eks etter 45 minutter;
"Det er ikke alle kunder vi jobber med som vi sender melding ang LOI/MOU om".
"Man skal ikke vente på LOI/MOU, men vente til kontraktene annonseres".
"I pipeline jobbes det nå med en omfattende (extensive) mengde prosjekter".
"Jeg vil si det er høy aktivitet nå, ja......".
Min kommentar: Kroppsspråket hans varslet et HØYT ANTALL....når han himlet med øynene og nesten virket litt brydd.
Altså; Det jobbes med FLERE store prosjekter som markedet så langt ikke har hørt et PIPP om.
MORROW kan være et slikt. I så fall kommer jeg til å "snurre film" i et eget innlegg.
Det i flere ulike sammenhenger. Noen felles presentasjon har ikke jeg hørt om tidligere.
Om dette med batterier kan være en relevant retning for VOW;
- I flere Q-presentasjoner har Badin nevnt produksjon av grafitt/grafen for bruk i batterier.
- Nylig oppkjøpte CHE har jobbet med batterier i et snaut år. Deres ingeniøre har gjort flere interessante funn/gjennombrudd.
- Under Q&A etter den knallpresentasjonen Badin holdt v/Q1 kom flere interessante momenter.
- F. eks etter 45 minutter;
"Det er ikke alle kunder vi jobber med som vi sender melding ang LOI/MOU om".
"Man skal ikke vente på LOI/MOU, men vente til kontraktene annonseres".
"I pipeline jobbes det nå med en omfattende (extensive) mengde prosjekter".
"Jeg vil si det er høy aktivitet nå, ja......".
Min kommentar: Kroppsspråket hans varslet et HØYT ANTALL....når han himlet med øynene og nesten virket litt brydd.
Altså; Det jobbes med FLERE store prosjekter som markedet så langt ikke har hørt et PIPP om.
MORROW kan være et slikt. I så fall kommer jeg til å "snurre film" i et eget innlegg.
CapitaL
26.05.2022 kl 09:19
7204
Den felles presentasjonen var på klimakonferansen i Glasgow i november.. har sakset litt fra Bellonas sider:
- 17:30-18:30: Enabling carbon negative battery production
Exponential growth in battery production is needed to electrify the global car park. However, the battery production value chain is associated with significant amount of emissions from mining of materials and battery manufacturing. How can we scale up battery production while reducing our footprint at the same time? And can we make carbon negative batteries without cheating?
Speakers and panelists:
– Frederic Hauge, President, BEBA and Founder of Bellona Foundation
– Leonardo Paoli, Energy Analyst of IEA
– Pål Brun, Co-Founder of Morrow Batteries
– Henrik Badin, CEO Vow ASA
– Eivind Berstad, Senior Advisor, Bellona Foundation
Det er iallfall liten tvil om at Badin & Co har mange jern i ilden.. eller skal vi si i pyrolysen :)
- 17:30-18:30: Enabling carbon negative battery production
Exponential growth in battery production is needed to electrify the global car park. However, the battery production value chain is associated with significant amount of emissions from mining of materials and battery manufacturing. How can we scale up battery production while reducing our footprint at the same time? And can we make carbon negative batteries without cheating?
Speakers and panelists:
– Frederic Hauge, President, BEBA and Founder of Bellona Foundation
– Leonardo Paoli, Energy Analyst of IEA
– Pål Brun, Co-Founder of Morrow Batteries
– Henrik Badin, CEO Vow ASA
– Eivind Berstad, Senior Advisor, Bellona Foundation
Det er iallfall liten tvil om at Badin & Co har mange jern i ilden.. eller skal vi si i pyrolysen :)
Bubleslurp
26.05.2022 kl 10:01
7138
Det rasles også med sablene hos Envigas som står på kundelisten til VOW. Her skal oppskaleres!
https://www.envigas.com/
Fornøyelig og informativ lesning om prosessen som danner biocarbon og energi, samt mulighetene framover.
https://www.envigas.com/
Fornøyelig og informativ lesning om prosessen som danner biocarbon og energi, samt mulighetene framover.
Redigert 26.05.2022 kl 10:21
Hammers
26.05.2022 kl 13:41
7011
Takk for fine opplysninger.
Denne har gått meg hus forbi - og ikke noe jeg har vært klar over.
Merkelig hvis det er 5 talere og SAMTLIGE tilhører MORROW-VOW-BELLONA og IEA (Det internasjonale energibyrået).
NEPPE tilfeldig!
Det ligger mao an til at jeg etter hvert kommer til å snurre det ENE av de TO filminnslagene jeg har liggende på lur!
Denne har gått meg hus forbi - og ikke noe jeg har vært klar over.
Merkelig hvis det er 5 talere og SAMTLIGE tilhører MORROW-VOW-BELLONA og IEA (Det internasjonale energibyrået).
NEPPE tilfeldig!
Det ligger mao an til at jeg etter hvert kommer til å snurre det ENE av de TO filminnslagene jeg har liggende på lur!
Redigert 26.05.2022 kl 13:41
Max Payne
26.05.2022 kl 13:47
7021
Ser ingen endringer i sentimentet for grønt eller vekst aksjer. Mulig det kommer en liten rekyl på Nasdaq, men så vil nok realitetene gå opp for folk. Det eneste som kan beskytte aksjer i en tid med renteoppgang er høye utbytter. Uten det er det nok tyngdekraften som vil gjelde, men dette er bare synsing fra min side så folk må sjekke selv.
Dette er en tid hvor man, med tilstrekkelig kunnskap om de ulike selskapene, kan gjøre noen gode kjøp på grønt og tech, men man bør nok ha langsiktige planer med investeringene sine for å fortsette å sove godt som aksjehund. Vow og rec er for meg to grønne, uslipte diamanter som jeg måå ha i porteføljen, og som gjør at jeg sover litt bedre, tenker også at det er på tide å vekte meg litt opp igjen i Nordic Semiconductor, som også vil bli en gladlaks når tidene normaliseres :-)
Litt på siden, men så er det sagt :-)
Litt på siden, men så er det sagt :-)
Max Payne
26.05.2022 kl 19:50
6819
Å kjøpe dippen i fallende trender er risikable saker. Når rekylen er over etter noen dager eller uker, så skal alle som kjøpte dippen sikre gevinst. I tillegg vil mange longs kaste kortene. Så lenge rentene fortsetter opp, så kan det bli lenge til NOD ser bunn, men lykke til. Jeg sitter i utbytteaksjer.
Wuno
27.05.2022 kl 08:31
6533
Utdrag fra Finansavisen i dag : Wastefronts gjenvinningsprosess handler om pyrolyse der dekkene brytes ned ved høy varme uten tilførsel av oksygen. Ut kommer 60 prosent væske og 40 prosent fast stoff som kan bearbeides.:-)
CapitaL
28.05.2022 kl 15:43
6203
For 3 mnd siden (21.feb) skrev jeg på denne tråden at med dagens kurs fikk man landbasert gratis med på kjøpet. Kursen var da latterlig lave 15,88...
Hvordan er så ståa innen landbasert i dag? Bortsett fra at kursoppgangen på 65% siden utsagnet mitt taler sitt tydelige språk, tenkte jeg å sammenfatte de siste 3 måneders hendelser på landbasert.. og, ikke minst, er aksjen fortsatt billig? Trådens kursmål ( 50 kr) antyder det, så det skal jeg prøve å finne ut av, og jeg tar da ikke med cruisevirksomheten. Ordrereserven der er oversiktlig i lang tid fremover og går så det suser. Ikke minst fordi antall skip med Vows systemer om bord stadig øker, noe som etterhvert også vil vises i tallene til Aftersales.
De viktigste hendelsene på land:
-------------------------------------------
- LOI med en "undisclosed partner", med utsikter til 5x Follum, anslått verdi 850-1000 mill. På toppen av det, er det antydet behov for ytterligere slike anlegg. Det pågår nå en såkalt " feasibility study" for anlegget med sikte på en endelig avgjørelse før årsskiftet. Denne kunden har bare tiden og veien for å oppnå sine utslippsmål.
- Oppkjøp av C.H.Evensen
Umiddelbart etter at dette kjøpet var i boks kom bestillingen på en svær reaktor som attpåtil bygges før "kjøper" er på plass. Det signaliserer etter min mening tydelig at her er det ting i gjære. Man bygger ikke en kjempereaktor til mange millioner for moro skyld..
- Melding om at VGM må relokalisere plasseringen av fabrikken på Follum, noe som forsinker ferdigstillelsen med flere måneder.. Her regner jeg med at byggets stålelementer og slikt for det meste allerede er ferdig konstruert og bygget slik at selve byggeprosessen nok vil gå rimelig kjapt når spaden først stikkes i jorden.
- Demoanlegg for pyrolysegass i samarbeid med franske GRTgaz er igangsatt. Dette kan med en vellykket testperiode etterhvert resultere i meget langsiktige kontrakter for levering av gass inn på det franske gassnettverket. Potensialet her er regelrett svimlende etter min mening. Nær sagt alt avfall kan pyrolyseres og franskmennenes mål er å halvere mengden søppel som havner på dynga.
- Vows største landbaserte kontrakt noensinne kom i mai. Den markerer også et stort gjennombrudd i USA.. Kontraktsverdien er på 255 millioner. Vow har fra før fått kontrakt av Wakefield for biokullanlegg i USA..
Skal man konkludere litt så har Vow på 3 mndr doblet ordrereserven på sin landbaserte virksomhet. Med denne farten passeres Cruise Projects i omsetning allerede til neste år.. For å komme med noen tall, så vil det ovennevnte anlegget til bortimot milliarden, gitt realisering, bidra med noe sånt som 3-400 mill i 2023, 400 mill i 2024 og 200 mill i 2025. 2025 er året det planlagte anlegget skal komme i drift. Tar vi så med kjempekontrakten i US, vil den, litt avhengig av tidsplanen bidra med de nevnte 255 mill over en tidsperiode på ca 2 år.. Vi snakker altså om potensielt langt over en halv milliard i omsetning på landbasert til neste år. Da har jeg ikke engang regnet med de andre prosjektene som ligger i løypa på land..
Dersom man verdsetter Cruise Projects, Aftersales og verdien av Vows aksjer i VGM til 20 kroner, betaler man i dag cirka 6 kroner pr aksje for landbasert.. Jeg konkluderer iallfall med at kursmålet på 50 kroner, gitt potensialet, fortsatt står seg. Aksjen er etter mitt syn fortsatt billig og en doblingskandidat.
Minst ;)
Hvordan er så ståa innen landbasert i dag? Bortsett fra at kursoppgangen på 65% siden utsagnet mitt taler sitt tydelige språk, tenkte jeg å sammenfatte de siste 3 måneders hendelser på landbasert.. og, ikke minst, er aksjen fortsatt billig? Trådens kursmål ( 50 kr) antyder det, så det skal jeg prøve å finne ut av, og jeg tar da ikke med cruisevirksomheten. Ordrereserven der er oversiktlig i lang tid fremover og går så det suser. Ikke minst fordi antall skip med Vows systemer om bord stadig øker, noe som etterhvert også vil vises i tallene til Aftersales.
De viktigste hendelsene på land:
-------------------------------------------
- LOI med en "undisclosed partner", med utsikter til 5x Follum, anslått verdi 850-1000 mill. På toppen av det, er det antydet behov for ytterligere slike anlegg. Det pågår nå en såkalt " feasibility study" for anlegget med sikte på en endelig avgjørelse før årsskiftet. Denne kunden har bare tiden og veien for å oppnå sine utslippsmål.
- Oppkjøp av C.H.Evensen
Umiddelbart etter at dette kjøpet var i boks kom bestillingen på en svær reaktor som attpåtil bygges før "kjøper" er på plass. Det signaliserer etter min mening tydelig at her er det ting i gjære. Man bygger ikke en kjempereaktor til mange millioner for moro skyld..
- Melding om at VGM må relokalisere plasseringen av fabrikken på Follum, noe som forsinker ferdigstillelsen med flere måneder.. Her regner jeg med at byggets stålelementer og slikt for det meste allerede er ferdig konstruert og bygget slik at selve byggeprosessen nok vil gå rimelig kjapt når spaden først stikkes i jorden.
- Demoanlegg for pyrolysegass i samarbeid med franske GRTgaz er igangsatt. Dette kan med en vellykket testperiode etterhvert resultere i meget langsiktige kontrakter for levering av gass inn på det franske gassnettverket. Potensialet her er regelrett svimlende etter min mening. Nær sagt alt avfall kan pyrolyseres og franskmennenes mål er å halvere mengden søppel som havner på dynga.
- Vows største landbaserte kontrakt noensinne kom i mai. Den markerer også et stort gjennombrudd i USA.. Kontraktsverdien er på 255 millioner. Vow har fra før fått kontrakt av Wakefield for biokullanlegg i USA..
Skal man konkludere litt så har Vow på 3 mndr doblet ordrereserven på sin landbaserte virksomhet. Med denne farten passeres Cruise Projects i omsetning allerede til neste år.. For å komme med noen tall, så vil det ovennevnte anlegget til bortimot milliarden, gitt realisering, bidra med noe sånt som 3-400 mill i 2023, 400 mill i 2024 og 200 mill i 2025. 2025 er året det planlagte anlegget skal komme i drift. Tar vi så med kjempekontrakten i US, vil den, litt avhengig av tidsplanen bidra med de nevnte 255 mill over en tidsperiode på ca 2 år.. Vi snakker altså om potensielt langt over en halv milliard i omsetning på landbasert til neste år. Da har jeg ikke engang regnet med de andre prosjektene som ligger i løypa på land..
Dersom man verdsetter Cruise Projects, Aftersales og verdien av Vows aksjer i VGM til 20 kroner, betaler man i dag cirka 6 kroner pr aksje for landbasert.. Jeg konkluderer iallfall med at kursmålet på 50 kroner, gitt potensialet, fortsatt står seg. Aksjen er etter mitt syn fortsatt billig og en doblingskandidat.
Minst ;)
CapitaL
01.06.2022 kl 13:41
5811
Oppdatering vedr Follum:
- New possible location on the Follum site
Vow Green Metals AS
New possible location on the Follum site
With reference to the Company’s stock market announcement dated 22 March 2022, Vow Green Metals AS (the “Company”) together with other parties at Treklyngen’s Industripark, the industrial park at Follum, Norway, has identified a new location which is well suited for Vow Green Metals AS' biocarbon factory.
The new location “Renseritomten”, which is also located at the park, will fit in well with other existing businesses and activities at the location. In addition, it may allow for use of existing buildings and a logistic infrastructure that provides good flexibility for operations, and future expansion.
“Circularity and emission reduction are core values for Vow Green Metals AS. By reusing existing buildings and logistics infrastructure we achieve both, and at the same time achieve flexibility and possible cost benefits compared to the location that was originally intended for our plant, said Cecilie Jonassen, CEO of Vow Green Metals AS.
Further site investigation and necessary reengineering of the plant will start immediately to confirm cost and schedule.
Gjenbruk av eksisterende bygg kan fort medføre kostnadsbesparelser..
- New possible location on the Follum site
Vow Green Metals AS
New possible location on the Follum site
With reference to the Company’s stock market announcement dated 22 March 2022, Vow Green Metals AS (the “Company”) together with other parties at Treklyngen’s Industripark, the industrial park at Follum, Norway, has identified a new location which is well suited for Vow Green Metals AS' biocarbon factory.
The new location “Renseritomten”, which is also located at the park, will fit in well with other existing businesses and activities at the location. In addition, it may allow for use of existing buildings and a logistic infrastructure that provides good flexibility for operations, and future expansion.
“Circularity and emission reduction are core values for Vow Green Metals AS. By reusing existing buildings and logistics infrastructure we achieve both, and at the same time achieve flexibility and possible cost benefits compared to the location that was originally intended for our plant, said Cecilie Jonassen, CEO of Vow Green Metals AS.
Further site investigation and necessary reengineering of the plant will start immediately to confirm cost and schedule.
Gjenbruk av eksisterende bygg kan fort medføre kostnadsbesparelser..
Arne_And
02.06.2022 kl 08:50
5753
Går det an å peke på årsaker til at aksjen floppet fra 57-16. Hva var det egentilg som skjedde mellom februar til mai ifjor da den virkelige nedturen startet og fallet fra ATH til lav 30 tall?
Er kursen nå på rundt 25 en "fair" verdi?
Er kursen nå på rundt 25 en "fair" verdi?
IvanBliminse
02.06.2022 kl 10:44
5702
Hovedårsaken var at ESG sektoren raste, og VOW ble med nedover. Om 25 er en fair verdi kommer an på hva du tror om VOWs fremtid. Om overskuddet vil forbli som det er eller falle er nok 25 alt for mye, men dersom du tror det vil stige vil 25 kunne være fair, eller kanskje også billig. Spørsmål du må stille deg selv er: Vil det bli større eller mindre behov for produktene? Vil de kunne få så gode marginer som de har guidet? Stoler du på at ledelsen kan gjøre en god jobb? Er de gode på innovasjon og nyskapning? Hvordan ser makrobildet ut? Er det noen politiske drivere?
Sammenlign flere ESG selskaper og dra en konklusjon.
Sammenlign flere ESG selskaper og dra en konklusjon.
På kort sikt er prisen kanskje fair, men på mellomlang og lang sikt er prisen definitivt lav. Markedet fremover vil være enormt, klimakrisen og utfordringer knyttet til energisikkerhet, vil kreve fortgang i grønn omstilling og dette vil være med på å gi Vows landbaserte del en kraftig boost de neste årene. I tillegg er cruise tilbake for fulllt fra i sommer, som igjen vil gi inntjening og marginer en dytt på mellomlang og lang sikt. Vow har teknologien, de har en solid økonomi, de har flere ben å stå på og markedet er gedigent.... så da er det bare en ting som gjelder for investorene - TÅLMODIGHET
Redigert 02.06.2022 kl 11:48
theblueone
02.06.2022 kl 13:13
7374
Er vel ikke helt enig med deg her. Nedturen for VOW startet egentlig da sjefen selv måtte skaffe penger pga formuesskatten (?!!!) og igangsatte en rettet emisjon på 40-tallet. ESG sektorens ras kom MYE senere; dvs mer eller mindre i år
CapitaL
02.06.2022 kl 13:48
7327
Raset i sektoren startet på begynnelsen av fjoråret.. slett ikke i år, men Vows nedtur startet som du påpeker med emisjonen.
Emisjonen ble ikke igangsatt pga at sjefen måtte skaffe penger til formuesskatten.. men hovedsakelig til å finansiere VGM. I forbindelse med emien gjorde de største eierne et nedsalg under dekke av å sikre "friere flyt" av selskapets aksjer. Kursen falt videre i takt med vridningen fra vekst til verdiaksjer.. og seff pga uteblitte resultater på land, og svake tall pga pandemien. På landbasert var vel ledelsen litt vel optimistisk på sine tidsplaner.. ikke minst før emisjonen. Ting tar tid, men begynner nå å falle på plass.. Dagens kurs mener jeg har liten nedside og en ganske stor oppside.. ref innlegget mitt høyere opp i tråden.
Emisjonen ble ikke igangsatt pga at sjefen måtte skaffe penger til formuesskatten.. men hovedsakelig til å finansiere VGM. I forbindelse med emien gjorde de største eierne et nedsalg under dekke av å sikre "friere flyt" av selskapets aksjer. Kursen falt videre i takt med vridningen fra vekst til verdiaksjer.. og seff pga uteblitte resultater på land, og svake tall pga pandemien. På landbasert var vel ledelsen litt vel optimistisk på sine tidsplaner.. ikke minst før emisjonen. Ting tar tid, men begynner nå å falle på plass.. Dagens kurs mener jeg har liten nedside og en ganske stor oppside.. ref innlegget mitt høyere opp i tråden.
nolast
02.06.2022 kl 22:07
7202
Og cruise sektoren sleit som bare det. Syntes det kanskje er litt lite fokus på det nå. Her kommer vi til å få fantastiske resultater i after sales.
Det har aldri vært så mange skip på de 7 hav med Vow teknologi. Gleder med bare til de neste kvartalene.
Det har aldri vært så mange skip på de 7 hav med Vow teknologi. Gleder med bare til de neste kvartalene.
Kan melde om at fjordene her mellom Bergen og Trondheim rennes ned av cruise skip, skulle tro det var helt greit for Vow.
CapitaL
14.06.2022 kl 16:26
6803
Vow ASA: Vow pyrolysis technology confirmed for Horizon Europe plastics-to-olefins programme
Pyrolysis technology developed by Vow ASA ('Vow') subsidiary ETIA is part of a
Horizon Europe programme, aimed at qualifying plastic waste as a circular carbon
feedstock for industry. The project, which is now officially confirmed and
launched, is headed by Repsol, a leading and global multi-energy provider
headquartered in Spain.
The project involves thirteen partners from seven countries and is planned for a
five-year duration (2022-2027). Its total budget is EUR 33.3 million, of which
EUR 18 million will be funded by the EU. This project receives funding from the
European Union's Horizon Europe Research and Innovation programme under Grant
Agreement No 101058032.
"We are proud to be included in this programme and enthusiastic about its
impact. The project is part of the European Commission's concrete action plan
aimed at transforming the European economy towards a sustainable and circular
economy, and to become carbon neutral by 2050. We are also pleased to see this
concrete result of our partnership with Repsol, which we announced at the end of
2020," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
The plastics-to-olefins project aims to demonstrate a novel plastics recycling
process based on high-temperature ETIA Spirajoule pyrolysis technology. Olefins
are the basis for an extensive petrochemical industry and have typically been
produced from fossil hydrocarbons.
Reducing carbon emissions
The main product of the ETIA process will be a gas stream instead of a liquid.
This means that the lifecycle greenhouse gas emissions will be reduced by more
than 70 percent compared to existing plastics recycling processes for unsorted
plastic waste. Compared with the current end-of-life options for these wastes,
i.e., incineration, the climate benefits will be even greater, reducing
emissions by more than 80 percent.
Under the Horizon Europe programme, the thirteen partners will design, build,
and run a demonstration plant for recycling of unsorted plastic waste at a
Repsol's petrochemical site in Spain. The plant will run on 100 percent
renewable electric energy and be digitalised to achieve system integration and
optimisation.
Partnerships that transform industries
"In many ways, our partnership with Repsol reminds me of relationships we
started two decades ago with leading cruise ship operators, and which have
brought forward environmental solutions which means that cruise ships today are
able to operate without any emission of wastewater to sea", said Henrik Badin.
https://newsweb.oslobors.no/message/564897
Pyrolysis technology developed by Vow ASA ('Vow') subsidiary ETIA is part of a
Horizon Europe programme, aimed at qualifying plastic waste as a circular carbon
feedstock for industry. The project, which is now officially confirmed and
launched, is headed by Repsol, a leading and global multi-energy provider
headquartered in Spain.
The project involves thirteen partners from seven countries and is planned for a
five-year duration (2022-2027). Its total budget is EUR 33.3 million, of which
EUR 18 million will be funded by the EU. This project receives funding from the
European Union's Horizon Europe Research and Innovation programme under Grant
Agreement No 101058032.
"We are proud to be included in this programme and enthusiastic about its
impact. The project is part of the European Commission's concrete action plan
aimed at transforming the European economy towards a sustainable and circular
economy, and to become carbon neutral by 2050. We are also pleased to see this
concrete result of our partnership with Repsol, which we announced at the end of
2020," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
The plastics-to-olefins project aims to demonstrate a novel plastics recycling
process based on high-temperature ETIA Spirajoule pyrolysis technology. Olefins
are the basis for an extensive petrochemical industry and have typically been
produced from fossil hydrocarbons.
Reducing carbon emissions
The main product of the ETIA process will be a gas stream instead of a liquid.
This means that the lifecycle greenhouse gas emissions will be reduced by more
than 70 percent compared to existing plastics recycling processes for unsorted
plastic waste. Compared with the current end-of-life options for these wastes,
i.e., incineration, the climate benefits will be even greater, reducing
emissions by more than 80 percent.
Under the Horizon Europe programme, the thirteen partners will design, build,
and run a demonstration plant for recycling of unsorted plastic waste at a
Repsol's petrochemical site in Spain. The plant will run on 100 percent
renewable electric energy and be digitalised to achieve system integration and
optimisation.
Partnerships that transform industries
"In many ways, our partnership with Repsol reminds me of relationships we
started two decades ago with leading cruise ship operators, and which have
brought forward environmental solutions which means that cruise ships today are
able to operate without any emission of wastewater to sea", said Henrik Badin.
https://newsweb.oslobors.no/message/564897
Redigert 14.06.2022 kl 16:28
Karbon
14.06.2022 kl 16:33
6816
Vow er med i "det gode selskap". Vow har bevist at de har teknologi i verdensklasse, og nå er de valgt som en av aktørene som skal gjøre om plastsøppel til energi, hvor Repsol har hånden på rattet, og EU stiller opp med midler.
Det betaler seg å allerede være leverandør av teknologi til store selskaper, som Repsol.
Det betaler seg å allerede være leverandør av teknologi til store selskaper, som Repsol.
Redigert 14.06.2022 kl 16:37
Framtia
14.06.2022 kl 16:48
6991
Ser tilsynelatende ut som markedet ikke har helt troa på prosjektet...Jeg i tillegg er skeptisk til 98% av det jeg observerer på børs ...men VOW har jeg klokketro på! Kanskje feil å være være for optimistisk, når verden er i ferd med å "bukke" under...🤔(...noe man kan bli lurt til å tro i alle fall...) Ikke mye positivitet å spore noen steder lenger!
upsidedown
14.06.2022 kl 17:00
7037
Meldingen som kom 16:18 kunne de muligens ha ventet med til 08:00 i morgen tidlig. Så mye nerver nå at «nesten alt» er glemt dagen etter. Ser frem i spenning til den 25. august 2022. Tror vi alle blir overrasket på den positive siden. Tenker at aftersale har fått en uventet økning da mange skip er blitt reaktivert. Vi bør ikke se bort fra at det er økt vedlikehold i bakkant av et lengre stopp.
Redigert 14.06.2022 kl 17:01
Ledelsen er ikke født igår. De vet godt effekten av å gi meldingen kl 16.18 vs 08.00. Forstå det som dere vil og ikke være så naive 😀
Karbon
14.06.2022 kl 18:05
6991
unikum
14.06.2022 kl 18:28
6973
Forestår den som kan men børs ned nesten 3 % I går, vow opp 2,5 %. Børs opp nesten 2% I dag , vow ned 5,5%. Er vel ikke alle som har i sin agenda at vow skal opp i kurs ?? Nå har vi ligget her nede lenge. Kun positivt meldinger tikker inn uka etter uke men blir dratt ned hver j... gang. Å være aksjonærer i vow kan by på ett par utfordringer kjenner jeg.
Er du med på leken må du tåle streken. Du kan ikke være med å lage reglene så lenge du ikke er sterk nok 😀.
Kursbeveglsen gir ingen mening? Bare at den gir jo en mening likevel. Dette er ingen aksje for kortsiktige små investorer. Her må de store unnslippe skatten kanskje? Bare tap for de store eierne å tilrettelegge for skyhøy pris når de må skatte av det? Kanskje mer tilbake kjøp av aksjer også er på bordet..
Kursbeveglsen gir ingen mening? Bare at den gir jo en mening likevel. Dette er ingen aksje for kortsiktige små investorer. Her må de store unnslippe skatten kanskje? Bare tap for de store eierne å tilrettelegge for skyhøy pris når de må skatte av det? Kanskje mer tilbake kjøp av aksjer også er på bordet..
Karbon
14.06.2022 kl 21:02
7126
Ser man litt frem i tid, så vil dette bli riktig så bra.
Som det fremgår av børsmeldingen, vil det her være snakk om pyrolyse av usortert plastavfall. Merk dere ordet "usortert". Dette i motsetning til enkelte andre aktører innen plastgjenvinning, som er avhengig av ren og sortert plast.
Det faktum at Vow er valgt som utstyrsleverandør til dette prosjektet (som vil bli som et utstillingsvindu for markedet), betyr at de kanskje vil bli den foretrukne pyrolyseleverandøren for mange aktører når tilsvarende anlegg, både i privat og offentlig regi, blir bygd i årene framover.
Som det fremgår av børsmeldingen, vil det her være snakk om pyrolyse av usortert plastavfall. Merk dere ordet "usortert". Dette i motsetning til enkelte andre aktører innen plastgjenvinning, som er avhengig av ren og sortert plast.
Det faktum at Vow er valgt som utstyrsleverandør til dette prosjektet (som vil bli som et utstillingsvindu for markedet), betyr at de kanskje vil bli den foretrukne pyrolyseleverandøren for mange aktører når tilsvarende anlegg, både i privat og offentlig regi, blir bygd i årene framover.
CapitaL
14.06.2022 kl 22:13
7035
- The main product of the ETIA process will be a gas stream instead of a liquid. This means that the lifecycle greenhouse gas emissions will be reduced by more than 70 percent compared to existing plastics recycling processes for unsorted plastic waste. Compared with the current end-of-life options for these wastes, i.e., incineration, the climate benefits will be even greater, reducing emissions by more than 80 percent.
Som man ser så blir hovedproduktet gass.. i tillegg til basisprodukter til petrokjemisk industri. Noen som sa gas grid?
En annen aktør baserer sin forretningsmodell blant annet på å få betalt for å motta plast.. Jeg tenker at om det blir storskala produksjon ut av dette prosjektet, så kan plast etterhvert bli en ressurs man faktisk må betale for...
Som man ser så blir hovedproduktet gass.. i tillegg til basisprodukter til petrokjemisk industri. Noen som sa gas grid?
En annen aktør baserer sin forretningsmodell blant annet på å få betalt for å motta plast.. Jeg tenker at om det blir storskala produksjon ut av dette prosjektet, så kan plast etterhvert bli en ressurs man faktisk må betale for...
ihende
15.06.2022 kl 10:08
6868
det nevnes at en av grunnene til at kursen gikk ned var pga eierne måtte selge aksjer for å betale formueskatt, (rettet emisjon). Noe av problemene er atde 10 største eierne eier veldig stor andel av aksjene, slik at det er relativt lite såkalte frie aksjer.
Hva skjer når Vow øker og disse ovennevnte eierne vil selge?
Samtidig så vil disse eierne skape stabilitet i en oppbyggningsfase.
Samme tilfelle er det jo også med VGM.
Hva skjer når Vow øker og disse ovennevnte eierne vil selge?
Samtidig så vil disse eierne skape stabilitet i en oppbyggningsfase.
Samme tilfelle er det jo også med VGM.
upsidedown
15.06.2022 kl 11:16
6811
Som du ser i dag. VOW fikk null mediadekning på et betydelig steg videre fordi meldingen druknet i går ettermiddag. Hadde de sluppet den klokka 08:00 i dag tidlig ville VOW ha holdt seg i grønt terreng fordi finanspressa ville ha kastet seg over den da de alltid er short på nyheter tidlig på morgenen. Som jeg skrev i går; det ville trolig ikke vært brudd på noen regler om de ble ti minutter forsinket i går og lot den modne til i dag tidlig.
Så nei ledelsen i VOW vet ikke alltid hva de gjør. Jevnfør Badins skatteutspill i fjor som burde være første kapittel i en CEOs håndbok over ting en toppleder holder kjeft om og overlater til organisasjonene å flagge.
Så nei ledelsen i VOW vet ikke alltid hva de gjør. Jevnfør Badins skatteutspill i fjor som burde være første kapittel i en CEOs håndbok over ting en toppleder holder kjeft om og overlater til organisasjonene å flagge.
Redigert 15.06.2022 kl 12:44
CapitaL
16.06.2022 kl 15:09
6554
Ettersom jeg ikke gidder å forholde meg til låste tråder, så vil jeg bare stille et spørsmål på denne tråden. Hvor stor er ordren fra Repsol til pilotanlegget i Bilbao?
Ordrereserven på landbasert indikerer iallfall ikke et 200 mill anlegg som det hevdes på den låste tråden..
Ordrereserven på landbasert indikerer iallfall ikke et 200 mill anlegg som det hevdes på den låste tråden..
Karbon
16.06.2022 kl 15:27
6550
Hei Capital.
Såvidt jeg vet er ikke kontraktsverdien kommunisert til markedet. Anlegget er fra Repsol sin pressemelding estimert til å ha en kostnad på ca 20 millioner Euro, men hvor stor del av dette som gjelder utstyr fra Vow/Etia har jeg ingen formening om.
Det viktigste med avtalen mellom Repsol og Vow er etter mitt skjønn uttalelsen om senere oppskalering av anlegget fra 10 000 tonn til 100 000 tonn.
Såvidt jeg vet er ikke kontraktsverdien kommunisert til markedet. Anlegget er fra Repsol sin pressemelding estimert til å ha en kostnad på ca 20 millioner Euro, men hvor stor del av dette som gjelder utstyr fra Vow/Etia har jeg ingen formening om.
Det viktigste med avtalen mellom Repsol og Vow er etter mitt skjønn uttalelsen om senere oppskalering av anlegget fra 10 000 tonn til 100 000 tonn.
CapitaL
17.06.2022 kl 00:08
6452
Jeg mener den er kommunisert.. finner ikke igjen tallene bare. og jeg tror også det blandes litt med tallene.
Repsol skal pyrolysere 10.000 tonn avfall årlig i første omgang. Det er ikke det samme som å produsere eksempelvis 10.000 tonn biokull av 40.000 tonn biomasse.
Ser du forskjellen? Det er det ikke alle som gjør...
;)
Repsol skal pyrolysere 10.000 tonn avfall årlig i første omgang. Det er ikke det samme som å produsere eksempelvis 10.000 tonn biokull av 40.000 tonn biomasse.
Ser du forskjellen? Det er det ikke alle som gjør...
;)
Record
17.06.2022 kl 06:40
6424
Det er vel signaleffekten som er den største verdien her ?
Mange som driver med tilsvarende løsninger etterhvert , at VOW når til toppen sier vel sitt om deres løsninger ?
Ligger en del avtaler i haugen som har større kroneverdi som vil visualiserer fortløpende , men det blir nok lagt merke til at VOW lander denne , bare ikke blandt traderne på OB .
Mange som driver med tilsvarende løsninger etterhvert , at VOW når til toppen sier vel sitt om deres løsninger ?
Ligger en del avtaler i haugen som har større kroneverdi som vil visualiserer fortløpende , men det blir nok lagt merke til at VOW lander denne , bare ikke blandt traderne på OB .
theblueone
17.06.2022 kl 07:30
6407
Helt enig med "upsidedown". Og dette er ikke første gang at det rapporteres fra VOW om LOI eller samarbeidsprosjekt, uten at det egentlig framkommer konkrete tall. Badim sa vel etter kontrakten i USA at det nå var slutt på LOI, og at det nå kun ble konkrete kontrakter i framtiden. Ut fra det oppfatter jeg at EU-avtalen er en kontrakt, men da burde det jo også bli beskrevet omfang for VOW i kontraktssum, i alle fall et estimat. Slik det er nå spekulerer "alle" om hva som egentlig er facts. Og siden ingen analytikere har brydd seg om EU-prosjektet for et børsnotert firma som VOW, sier det vel sitt om hvor svak firmates markedsføring er. Normalt ville en slik kontrakt fått headlines i finansavisene...
Karbon
17.06.2022 kl 09:52
6376
CapitaL:
Jeg er 99 % sikker på at det ikke er kommunisert noen kontraktsverdi på anlegget til Repsol, verken i børsmeldinger eller i presentasjoner for øvrig. Da tror jeg jeg hadde snappet det opp. Det eneste vi har å forholde oss til er Repsols egen pressemelding, som skisserer en kostnad på ca 20 millioner Euro, men hvor mye av dette som er øremerket utstyr fra Vow, vet vi ikke. Jeg avstår fra å tippe på noe beløp, så lenge jeg ikke har noe håndfast å bygge et tips på.
Som jeg har vært inne på tidligere; Det faktum at Repsol har valgt Vow som sin utstyrsleverandør i dette prosjektet, baner sannsynligvis vei for en rekke større ordre i årene framover, som for eksempel det nye prosjektet med pyrolyse av usortert plastavfall som vi ble presentert for noen dager siden.
For ordens skyld, her er de to børsmeldingene som er relatert til det første prosjektet fra Repsol, som skal produsere energi fra husholdningsavfall:
30. oktober 2020:
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-asa-enters-into-strategic-partnership-with-repsol-on-industry
20. desember 2021:
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-strengthens-partnership-with-repsol-with-agreement-to-deliver
Jeg er 99 % sikker på at det ikke er kommunisert noen kontraktsverdi på anlegget til Repsol, verken i børsmeldinger eller i presentasjoner for øvrig. Da tror jeg jeg hadde snappet det opp. Det eneste vi har å forholde oss til er Repsols egen pressemelding, som skisserer en kostnad på ca 20 millioner Euro, men hvor mye av dette som er øremerket utstyr fra Vow, vet vi ikke. Jeg avstår fra å tippe på noe beløp, så lenge jeg ikke har noe håndfast å bygge et tips på.
Som jeg har vært inne på tidligere; Det faktum at Repsol har valgt Vow som sin utstyrsleverandør i dette prosjektet, baner sannsynligvis vei for en rekke større ordre i årene framover, som for eksempel det nye prosjektet med pyrolyse av usortert plastavfall som vi ble presentert for noen dager siden.
For ordens skyld, her er de to børsmeldingene som er relatert til det første prosjektet fra Repsol, som skal produsere energi fra husholdningsavfall:
30. oktober 2020:
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-asa-enters-into-strategic-partnership-with-repsol-on-industry
20. desember 2021:
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-strengthens-partnership-with-repsol-with-agreement-to-deliver
CapitaL
17.06.2022 kl 10:05
6382
Jeg er sikker på at de er kommunisert..
Fra DNBs analyse i februar:
- First contract with Repsol. At end-2021, the company signed a contract with Repsol
to deliver a pilot plant using pyrolysis technology, which we believe relates to the
industrial complex in Bilbao, northern Spain – its first since the strategic partnership was
agreed in October 2020. The first phase targets removing 10k tons of waste/year, with
the later stages targeting up to 100k, illustrating the potential if the pilot is successful.
That said, we expect potential additional contracts at the earliest from 2023.
Estimate revisions.
While we believe the firm contract from Repsol partly de-risks
Landbased’s expansion, it was smaller and the potential for additional contracts later
than we expected.
Den siste linja der betyr jo at tallene er på bordet ett sted. Mulig det stod i en analyse fra enten Pareto eller Sparebank1 markets.
Fra DNBs analyse i februar:
- First contract with Repsol. At end-2021, the company signed a contract with Repsol
to deliver a pilot plant using pyrolysis technology, which we believe relates to the
industrial complex in Bilbao, northern Spain – its first since the strategic partnership was
agreed in October 2020. The first phase targets removing 10k tons of waste/year, with
the later stages targeting up to 100k, illustrating the potential if the pilot is successful.
That said, we expect potential additional contracts at the earliest from 2023.
Estimate revisions.
While we believe the firm contract from Repsol partly de-risks
Landbased’s expansion, it was smaller and the potential for additional contracts later
than we expected.
Den siste linja der betyr jo at tallene er på bordet ett sted. Mulig det stod i en analyse fra enten Pareto eller Sparebank1 markets.
Karbon
17.06.2022 kl 10:25
6413
Det eneste jeg husker i farten som har stått på blokka i en presentasjon ( mener å huske det var Sp1 Markets) var anlegget til Arcelor Mittal, hvor de opererte med ca 100 millioner kroner, hvor det også er snakk om produksjon av biogass.
Ellers så velger jeg å "se" noen år fram i tid når det gjelder Vow og potensialet for landbaserte anlegg for avfall, plast, slam, bildekk, trevirke mm.
Her er mitt tips:
Om noen år tror jeg vi står overfor et helt annet selskap enn i dag (i forhold til såvel omsetning som inntjening), og da kan vi se tilbake på dagens spekulasjoner om kontraktsverdien på det første Repsol-anlegget som uvesentligheter.
Ellers så velger jeg å "se" noen år fram i tid når det gjelder Vow og potensialet for landbaserte anlegg for avfall, plast, slam, bildekk, trevirke mm.
Her er mitt tips:
Om noen år tror jeg vi står overfor et helt annet selskap enn i dag (i forhold til såvel omsetning som inntjening), og da kan vi se tilbake på dagens spekulasjoner om kontraktsverdien på det første Repsol-anlegget som uvesentligheter.
CapitaL
17.06.2022 kl 10:38
6427
Ja, helt enig med deg i Vows potensiale.. men pr i dag lider kursen av selskapets heller svake kommunikasjon utad. Det burde ikke være slik at kontraktsverdier og viktig info blir forbeholdt analytikere... Det har flere ganger kommet frem ukjent info via intervjuer med analytikere i finanspressen. At selskapet i tillegg serverer info med nytteverdi som ikke når ut til alle via Linkedin, er også et ankepunkt. Ledelsen er dyktig og gjør veldig mye rett, men utad har Vow fortsatt en vei å gå.
Neida tror du tar feil. Ledelsen har stål kontroll!
oivindl
19.06.2022 kl 07:56
6203
"Så da kan Lynsp og oivindl & co sprette champisen og feire at de som har forsøkt å dele relevant informasjon om Vow har tapt, mens de som kun ønsker å spre dritt har vunnet."
-Karbon
Jeg kan ikke se at noen har blitt kritisert for å spre relevant informasjon.
Med mindre du mener hodeløs haussing er relevant informasjon. Eller å fremstille seg selv som ufeilbarlig geni, er relevant informasjon.
Hammers har i lang tid, og da snakker vi om år, benyttet konspirasjoner, utskjelling og lukkede tråder som metode. Han kan prise seg lykkelig for at han slipper så billig som han gjør.
Om det å sitere Hammers er å spre dritt, så bør du kanskje heller stille spørsmål ved utsagnene hans.
Ser forøvrig at Hammers har fått blod på tann og fortsetter sine årelange konspirasjonsteorier i et nytt innlegg.
At du ukritisk hyller denslags oppførsel, er ikke uventet. Jeg husker forøvrig sist du erklærte pause i skrivingen. Dengang var det en massiv utskjelling av alle som våget å stille kritiske spørsmål til all haussing, feilinformasjon og artikler som ble feiltolket.
Du proklamerte selv at nye sertifikater skulle få fart i utbyggingen til ArcelorMittal. En fullstendig misforståelse av hva sertifikatet gikk ut på.
At noen var frekke nok til å påpeke det, ble ikke tatt godt imot. Fasiten har vi i dag.
I ettertid er det ikke vanskelig å se at kritikerne hadde rett, og da snakker jeg ikke spesifikt om kursen, men fremdriften i prosjekter og nye kontrakter.
Skal du sitte på en lukket tråd og drive sjikane, får du være litt mer konkret og ikke bare slenge ut udokumenterte påstander.
Jeg hadde tre korte innlegg om VOW i juni før du startet din utblåsing, så det burde være overkommelig. Eller gå gjerne lengre tilbake om du ønsker.
Og bruk gjerne sitater, helst korrekt gjengitt og ikke pyntet på, som ellers har vært vanlig for å finne noe å kritisere meg for.
I motsetning til andre har jeg ingenting i mot å bli sitert.
-Karbon
Jeg kan ikke se at noen har blitt kritisert for å spre relevant informasjon.
Med mindre du mener hodeløs haussing er relevant informasjon. Eller å fremstille seg selv som ufeilbarlig geni, er relevant informasjon.
Hammers har i lang tid, og da snakker vi om år, benyttet konspirasjoner, utskjelling og lukkede tråder som metode. Han kan prise seg lykkelig for at han slipper så billig som han gjør.
Om det å sitere Hammers er å spre dritt, så bør du kanskje heller stille spørsmål ved utsagnene hans.
Ser forøvrig at Hammers har fått blod på tann og fortsetter sine årelange konspirasjonsteorier i et nytt innlegg.
At du ukritisk hyller denslags oppførsel, er ikke uventet. Jeg husker forøvrig sist du erklærte pause i skrivingen. Dengang var det en massiv utskjelling av alle som våget å stille kritiske spørsmål til all haussing, feilinformasjon og artikler som ble feiltolket.
Du proklamerte selv at nye sertifikater skulle få fart i utbyggingen til ArcelorMittal. En fullstendig misforståelse av hva sertifikatet gikk ut på.
At noen var frekke nok til å påpeke det, ble ikke tatt godt imot. Fasiten har vi i dag.
I ettertid er det ikke vanskelig å se at kritikerne hadde rett, og da snakker jeg ikke spesifikt om kursen, men fremdriften i prosjekter og nye kontrakter.
Skal du sitte på en lukket tråd og drive sjikane, får du være litt mer konkret og ikke bare slenge ut udokumenterte påstander.
Jeg hadde tre korte innlegg om VOW i juni før du startet din utblåsing, så det burde være overkommelig. Eller gå gjerne lengre tilbake om du ønsker.
Og bruk gjerne sitater, helst korrekt gjengitt og ikke pyntet på, som ellers har vært vanlig for å finne noe å kritisere meg for.
I motsetning til andre har jeg ingenting i mot å bli sitert.
Redigert 19.06.2022 kl 08:01
TheKurgan
19.06.2022 kl 09:12
6147
Dette er stusselige greier fra deg oivindl, igjen, å fylle et forum med slike personangrep.
Hold deg til saken det bør handle om her. Det finnes andre steder om du bare må gulpe og gruffe.
Hold deg til saken det bør handle om her. Det finnes andre steder om du bare må gulpe og gruffe.
oivindl
19.06.2022 kl 11:13
6126
Jeg svarer på anklager fra en stengt tråd.
Jeg kritiserer det som skrives, ikke person.
Om det er noe du mener er feilaktig, så vær gjerne konkret.
Jeg kritiserer det som skrives, ikke person.
Om det er noe du mener er feilaktig, så vær gjerne konkret.