168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.

CapitaL
VOW 25.09.2021 kl 12:04 256202

Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.

Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...

Triggerne kan listes opp slik:

Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.

Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.

Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.

Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+

Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.

Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?

Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.


Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)


EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 25.03.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.02.2023 kl 14:33 4335

Jeg tror de fleste har fått med seg ditt synspunkt på dette og på meg nå..

Pengene renner ut av VGM, og i tillegg skal de overta et anlegg med en prislapp på 50-60 mill.. og innen den tid har VGMs kasse blitt 10-12 mill slankere. Da nytter det ikke for selvoppnevnte guruer å avskrive at emisjon er en av mulighetene her.. "very bankable business", Det var vel noe sånt Badin sa. Vel, vi er i ukjent terreng her så det gjenstår å se..
Commodore27
20.02.2023 kl 14:36 4445

Mest sannsynlige er et lån, og VGM er i den heldige situasjon at de nesten ikke har lån. I motsetning til VOW kan en si.
CEO nevnte heller ikke emisjon så vidt jeg hørte, men banker og investorer
Et lå på 100 mill er godt overkommelig for vGM
oivindl
20.02.2023 kl 15:23 4396

"Ellers kan man spørre seg selv er hvordan samme skribent sitter med førstehånds kjennskap til det akutte finansieringsbehovet som antydes."

Så kan man jo også spørre seg hvordan du sitter med førstehånds informasjon om eventuell emisjon.
Og det til tross for at du bommet grovt i samme situasjon vedrørende VOW.
CapitaL
20.02.2023 kl 15:25 4393

- Oslo (Infront TDN Direkt): Pareto Securities nedjusterer kursmålet på Vow Green Metals til 3,5 kroner pr aksje, ned fra 4,0 kroner, og gjentar mandag en kjøpsanbefaling på aksjen.

Noen som har begrunnelsen?
Commodore27
20.02.2023 kl 15:49 4432

Pareto bør vel ha en begrunnelse:)
Hva har de å tjene på å nedgradere aksjen? Rimelig inngang
Hva har de å tjene på å oppgradere aksjen? Bra utgang
Ergo så vil de eller deres kunder inn , ikke ut! Dette siste er eneste logiske konsekvens,
og det er vel ikke negativt for VGM
Redigert 20.02.2023 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
CapitaL
22.02.2023 kl 14:15 4111

- Record revenue and top-line growth on the cards

- H2 report – what to expect
We expect the key focus points in the upcoming Q4 report to be
developments in the higher-growth Landbased segment, where the
company has demonstrated continued momentum through new project
announcements recently. Other focus points include developments for the
Cruise segment and any potential guidance for 2023 and beyond.

Hentet fra Nordeas commissioned research i dag.

https://research.nordea.com/Company/Display/14943
Commodore27
22.02.2023 kl 16:01 4004

Vow reports its H2 2022 results on 23 February. We expect key focus points to be developments in the Landbased segment (further to several recent new announcements), cruise progress and guidance for 2023. We raise our top-line Cruise estimates, which drives expected sales of NOK 805m (NOK 789 previously and 1% above company-compiled consensus), while we shift some H2 revenues for Landbased into H1 2023 and adjust the cost base up in the near term. Our NOK 35-39 fair value range remains steady despite these tweaks; we maintain our positive view, given EBITDA positivity across all segments and 2023/24 EV/sales at 40% below cleantech peers. Marketing material commissioned by Vow.

Jeg er egentlig litt glad for at jeg ikke har VOW ASA aksjer på nåværende tidspunkt
Redigert 22.02.2023 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2023 kl 17:24 3924

Jeg er glad for at du ikke har Vow-aksjer jeg også.
Hammers
22.02.2023 kl 17:33 3920

🤭🤭🤭!
Commodore27
22.02.2023 kl 18:40 3877

Da er dagen reddet. Husk at å gjøre andre glad er den største glede i livet !

For øvrig refererer jeg bare det Nordea skriver

Men Møkkamannen og Hammer har ikke hørt uttrykket: Don't shoot the messenger .
Redigert 23.02.2023 kl 08:28 Du må logge inn for å svare
nolast
22.02.2023 kl 19:21 3806

Og jeg forstår ikke hva du gjor på denne tråden. Jeg er helt enig med Nordea og ser at vi er mye nærmere 40 en 20 når 2024 ringes inn.
Finn en annen tråd å spre dårlig begrunnet info på.
inference
22.02.2023 kl 22:13 3674

Messinger?

Jeg er glad jeg eier aksjer. Vektet meg opp med ytterligere 20.000 aksjer på mandag, blåser i rapporten i morgen og sitter langsiktig.

FAZIT
23.02.2023 kl 07:00 3501




Vow ASA: 2022 - A year with record high revenues and profits



https://newsweb.oslobors.no/message/583275
Redigert 23.02.2023 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
anca
23.02.2023 kl 07:22 3466

Økte inntektene med over 50 prosent
Inntjeningen i andre halvår i fjor ble nær doblet, til 39 millioner kroner.
Publisert 23. feb. 2023 kl. 07.15

ØKER: Vow og adm. direktør Henrik Badin.
Industri
Del
Henning Christensen
Journalist


Saken oppdateres
SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00
Vow oppnådde inntekter på 382,9 millioner kroner i andre halvår i fjor, en økning på 52 prosent fra året før, opplyser selskapet torsdag.
Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) og engangsposter var på 38,9 millioner kroner, som gir en margin på 10,2 prosent. Tilsvarende tall i andre halvår i 2021 var 20,8 millioner og 8,2 prosent.
Samlet i fjor hadde selskapet inntekter på 783 millioner kroner, en økning på 72 prosent fra i fjor.
Ordrereserven ved årsskiftet oppgis til 1.190 millioner kroner, mot 1.291 millioner året før. I tillegg kommer opsjoner verdt 857 millioner.
Ifølge selskapet var inntektene og overskuddet fra cruisevirksomheten rekordhøye.
Redigert 23.02.2023 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
CapitaL
23.02.2023 kl 07:32 3399

Greie tall som er noe under estimatene.. timingen av landbaserte kontrakter?

Blir mer interessant hva som fremkommer i dag om utviklingen på landbasert.

- Strong demand for Vow solutions across several industry verticals.
Biocarbon and recovered carbon black identified as top
candidates for rapid scale-up

Record
23.02.2023 kl 07:51 3297

Som du sier ,greie tall .
Det er oppskaleringen innen spessielt landsiden som betyr noe fremover , teknologiske fremskritt over tid vil nå fremover gi uttelling i anlegg WW og dertil resultater .
VOW går fra vekst til industriselskap fremover ,blir nok å gi uttelling også i aksjekursen fremover :-)

Etter presentasjonen er jeg overbevist om at jeg har satt en større del av sparepengene i riktig selskap .
Tror nok at det innen relativ kort tid vil bli ett attraktivt selskap å investere i også for større aktører .
Redigert 23.02.2023 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Sesam12
23.02.2023 kl 09:06 3094

Var veldig innstilt på nedgang og se der kom den ja(mens jeg skrev)
Redigert 23.02.2023 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Commodore27
23.02.2023 kl 09:14 3064

Det går fint dette for VOW-aksjonærene. De gjør som Interference. Blåser i rapporten, men henger seg opp i små trykkfeil :)
Redigert 23.02.2023 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Sesam12
23.02.2023 kl 09:20 3046

Vow vil det nok gå bra for de langsiktige. Rapporten var litt skuffende denne gangen.
Framtia
23.02.2023 kl 09:47 2953

Tror ikke fallet representerer det store bildet av VOW, men heller et desperat forsøk fra "gribbene" for å holde kursen i sjakk og om mulig kommunisere til markedet at her er det bare å forlate skuta...🤔😉Ikke noe nytt dette! Det som er viktigere er å lytte til Badin og hans "hint" om flerdobling av VOW de neste årene😉Dette blir bra og jeg ønsker dere lykke til med investeringen i VOW og evnt. VGM 😉
inference
23.02.2023 kl 10:22 2846

Jeg syns det er gøy å ha en eierandel i dette selskapet. Interessert i å se om de klarer å lande en av de store fiskene de jager. Follum blir en reklameplakat og carbon black er yberinteressant.

Heller ikke q1-tallene blir essensielle for min del da det gjelder tro, tall og exit-vurdering.
CapitaL
23.02.2023 kl 10:28 2829

Vow klarer å finansiere vekst og teknologiutvikling med løpende inntekter.. Uten emisjoner. Jeg synes det er lovende for utviklingen fremover. Det blir på en måte bare å lene seg tilbake og vente på triggerne i form av landbaserte kontrakter. Litt som jeg skrev i trådstarten for 1,5 år siden :))

Og tallene i dag? de var mer eller mindre nøyaktig som guidet fra selskapet.. Det vises også på de små kursutslagene i dag. En litt slankere ordrebok bekymrer ikke, ettersom særlig landbasert fungerer litt som en ekspansjonstank.
Commodore27
23.02.2023 kl 10:35 2804

OK. Lykke til. VGM er interessant med store muligheter. Og jeg håper selvsagt at det ikke blir 'Das yntergang' for VOW ASA
inference
23.02.2023 kl 10:54 2724

Jeg ser på Vow som klart mer interessant enn VGM. Vow har flere satsningsområder som er lite kapitalkrevende. VGM er en utfisjonert one trick pony som krever mye kapital.
Record
23.02.2023 kl 10:57 2715

Som de sa på presentasjonen kommer det snart cash inn i bulker på 20-30 mill , samtidig kan det komme ordrer som i størrelse er like høy eller høyere enn fjorårets omsetning .
Det er fremover fokuset kommer på marginer og inntjening siden selskapet fortløpende har finansiert intern vekst og teknologiutvikling i samarbeide med kundene .
Enn så lenge skal vi bare nyte akrobatenes kurspleie , de ser bare på snitt fra den en dagen til den andre og drukner potensialet i sin egen lykkerus ,enn så lenge da :-)
Sesam12
23.02.2023 kl 11:56 2615

Leser at du har litt erfaring fra aksjemarkedet. Jeg bortfeier ikke din perspektiv, men tror ikke det er slik. Tror heller på litt små Bull sinario i ukene fremover. Eller flat utvikling.
Redigert 23.02.2023 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Framtia
23.02.2023 kl 13:10 2457

Jeg ser også endel utfordringer mht. måten ledelsen kommuniserer markedet...De burde ikke stå med armene foldet og fikle med hender, etc,etc..Er ting så bra som de mener, burde det ikke mangle på entusiasme og overbevisning...Her er det litt vingling rundt finanser og alt blir avfeid med at "vi vokser og er i stand til å finansiere veksten med løpende inntekter!". Burde vært enkelt å forklare at låneanordningen de har egentlig er en "kassakreditt" ...feks...De klarer heller ikke å overbevise mht. progresjon og inngåelse av faste kontrakter...Det flyter liksom litt for mye og dette bidrar ikke akkurat positivt mht. kursutvikling...Nå vet jeg også med sikkerhet at enkelte finasinstitusjoner angriper og kjører kursen ned bevisst etter akkurat slike presentasjoner vi så i dag, som viser en anelse usikkerhet og underprestasjon ift forventninger...så jeg gir meg ikke helt på den, som du skjønner😉
Sesam12
23.02.2023 kl 13:51 2374

Den posten din gjør meg ubekvem slett den 😀
Karbon
23.02.2023 kl 13:59 2347

Noen kjappe kommentarer til dagens presentasjon:

Inntekter til cruisenæringen er på ATH, og viser til rekordinntjening. Dette er egentlig helt fantastisk, men markedet har dreid fokuset mot den landbaserte virksomheten, og det er den som får oppmerksomheten nå framover. Jeg vil også kun konsentrere meg om et par punkter knyttet til den landbaserte virksomheten i dette innlegget, til tross for at da jeg for noen år tilbake kjøpte meg opp i Vow, eller Scanship, som selskapet da het, kun var et selskap for cruiseindustrien.

Det er mye man kan skrive om etter dagens presentasjon, men jeg tar bare et par korte punkter i farten, som viser at det nærmer seg «takeoff»:

1.End og life tires (ETL) og utvinning av carbon black. Her er det et enormt marked framover, hvor samarbeidet med ETEL og Itochu gir Vow tilgang til dette enorme markedet. Foreløpige sonderinger identifiserer et behov for 4,2 millioner tonn i Nord-Amerika, 3,4 millioner tonn i Europa, 2,8 millioner tonn i India, og 14,5 millioner tonn i Kina. Ifølge Bridgestone og Michelin vil det innen 2030 være snakk om hele 1 million tonn på verdensbasis. Og bare for å ha nevnt det – Itochu er verdens største produsent av carbon black.

2.Vi fikk litt mer informasjon om forventet fremdrift av biokarbonanlegget som skal leveres til den ikke navngitte kunden i Nord-Amerika. Badin kunne opplyse at de hadde sikre signaler om at byggetillatelsen ville være på plass tidlig i andre kvartal, så da vil også bestillingen til Vow endelig komme.

Badin ser for seg en mangedobling av Vow i årene framover (når det gjelder omsetning og inntjening), og så får det være opptil hver enkelt å regne på hva det vil kunne bety for aksjekursen. Vow har en «selvfinansierende» oppbygging av virksomheten, grunnet en omsetning og inntjening som allerede er der i dag. Dette setter Vow i en unik posisjon, sammenlignet med selskaper som må finansiere tilsvarende utvikling med emisjoner. Dette gir en aksjonærvennlig modell, med muligheter for en kraftig stigning i aksjekursen på sikt, uten utvanning av betydning.
Commodore27
23.02.2023 kl 14:05 2360

Total liabilities 913.4 mill !! Eller på godt norsk lån/kreditt/forpliktelser
Dette ser slett ikke bra ut. Trodde ikke at dette hadde forverret seg så enormt. Syns det var nok etter -21 regnskapet
Redigert 23.02.2023 kl 14:32 Du må logge inn for å svare
CapitaL
23.02.2023 kl 15:05 2306

Synes Badin var "betryggende entusiastisk" nok jeg.. særlig om de to store vekstområdene biokull til metallindustrien og resirkulering av dekk. En av verdens 3 største leverandører til dekkindustrien... tygg litt på den. Det blir mange pyrolyseanlegg som skal resirkulere Carbon Black for å forsyne Itochu med de mengdene som behøves.. At dette ligger an til å bli stort for VOW er nok bare fornavnet. Så jeg for min del holder meg til de fakta som kommer frem, fremfor å synse om hva folk gjør med armer og ben. Ikke skjønner jeg hva den underprestasjonen du snakker om skulle ligge i heller, all den tid tallene var omtrent som selskapet guidet. Den eneste svakheten ligger i tidligere nevnte ordrebok.. Men hva spiller det for rolle når man skjønner hva som ligger i løypa? Null og niks etter min mening.
Framtia
23.02.2023 kl 15:07 2322

Jeg har fremdeles sterk tro på VOW, men ledelsen burde overlatt noe av "snakkingen" til profesjonelle...noe som selvfølgelig ikke lar seg gjøre, dessverre...De har stort forbedringspotensiale i alle fall 😉 Klarer bare ikke å se at de sprudler av overbevisning og entusiasme...Litt bedre på det området fra Cecilie i VGM, men her kunne hun vært mer stødig i Engelsk...Ikke lett med alle disse tallene bestandig🤔😉Var det 2,5 tusen tonn, 250 tonn , 2500 tonn tonn eller 25 hundre tonn Biokull prod Linje det var snakk om?...Ikke lett å ha dette helt klart ser det ut som, men dette burde sitte før en presentasjon! Vi får håpe markedet ser forbi noe av dette og setter pris på at det er "fagfriker" vi ser i aksjon, ikke nødvendigvis proffe selgere...Dette blir nok utvilsomt bra om vi er litt tålmodige en stund til😉
CapitaL
23.02.2023 kl 15:24 2337

Rent vrøvl du fyller tråden med her.. Litt pussig også at negativt vinklede innlegg kommer umiddelbart etter de positive innleggene. Ikke minst fra mg3344... upps jeg mener commodore27.

Sikkert bare tilfeldigheter.....
Framtia
23.02.2023 kl 15:33 2310

Du står fritt til å korrigere meg, men det er ikke bare tallene som senker kursen i dag...Jeg har forøvrig ingen relasjon til Commodore27, som i min verden er et ukjent og nytt nick...
Redigert 23.02.2023 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
CapitaL
23.02.2023 kl 16:04 2295

Tallene senket nok ikke kursen nei.. det er nok den ordreboken som har krympet litt, og inntektene fra landbasert var jo lavere enn de kunne ha vært. Det kan jo tenkes at leveransen til Follum i starten av januar i stedet for som tidligere kommunisert slutten av 2022 bunner i annet enn snø på veiene .. men det er ren spekulasjon fra min side. Nordea har lagt ut Flash kommentar i dag for de som måtte være interessert.

Her er hva Nordea kommenterer om marginene:

-At the margin level, both cruise and landbased EBITDA margins saw a compression
vs. expectations, pushing group recurring EBITDA margin to 10.1% (2.7pp below consensus
expectations). Elsewhere, the backlog (inc. options) remains above NOK 2bn (although a slight
drop y/y), while company has not provided any specifics in regards to timing

- However, we see the softer landbased numbers (due to the lumpy nature of the sector as it stands
today, in our view) and H2 EBITDA margin compression (we expect due to the global supply chain
issues in H2 2022 – we therefore expect to see an improvement going forward) as a potential
focus points and thus we could expect to see a neutral to slightly lower share price performance
today.
Redigert 23.02.2023 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
Commodore27
23.02.2023 kl 17:09 2169

Det er ikke meningen å svartmale rapporten, men der er et par ting jeg henger meg opp i. Nemlig gjeld-situasjonen og cash- posisjonen
Ikke betryggende. Men det kan kanskje komme av at ungdommer og eldre har et litt forskjellig syn på lån og forsiktighet
Det er ofte seskaper har brent seg på å ekspandere for mye. Jeg tror nok bankene og andre finansinstitusjoner er mer nådeløse nå enn tidligere
En skal som kjent gjøre opp for seg før eller siden
Capital har tydeligvis møtt meg i et tidligere liv,og det er alltid hyggelig å omgås folk som er oppegående
Forøvrig er jeg ikke imponert over Nordea som desperat prøver å stille stormen.
royroy
23.02.2023 kl 18:02 2052

Ting tar tid…

Lenger tid enn jeg og markedet hadde håpet.
Personlig har jeg ikke noe spesielt å påpeke jeg ut fra dagens presentasjon. Jeg tror markedet inkludert meg selv må justere forventningene rundt tidsperspektiv (ikke forventninger, de forblir minst like store for min del).

Jeg tror og håper at H2 2023 blir et rått halvår. Både ift. konkret fremgang og kontrakter, men også fordi jeg øyner noe mer uro i vente på makrofronten fordi inflasjonen tar lenger tid å få bukt med enn forventet. Ser derfor ikke bort fra at også VOW skal noe ned frem mot sommer (med mindre det kommer kontrakter). Kommer likevel ikke til å selge meg ut, men heller bruke det til å akkumulere ettersom jeg er langsiktig og fortsatt har kjempetro på selskapet
Framtia
23.02.2023 kl 18:03 2054

Jeg trekker tilbake personrelaterte obsevasjoner, da Badin og co ikke kan klandres for personlighet...Det var mye positivt å spore fremover og som sagt er de i sterk vekst, har tatt endel investeringer nylig, så tallene får tale for seg selv. At resultatet ikke innfrir ift. oppjusterte estimater fra analytikerkorpset, kan vel neppe noen i Vow klandres for...Var det noen som bevisst la opp til at tallene fra VOW H2 ville skuffe markedet?...
Sesam12
23.02.2023 kl 18:30 1993

Nå er igjen tekniske mer interessant. Mange vil si at det er brudd og falle kan fortsette kraftig ned nå. Det stemmer ikke helt. Uke slutt over 19.80 så har aksjen grei sjanse for å over leve å ikke teste bunnen igjen.
Hammers
23.02.2023 kl 19:00 1999

Jeg ble aksjonær i SSHIP våren 2019.
Rundt årsskiftet det året (Q4/19 - Q1/20?) opplevde jeg akkurat det samme som det vi så i dag.

Resultatet ble lagt fram og innbetalingene fra en større kunde innen shipping var i utakt med presentasjon.
Det vil si; Innbetalingen kom etter rapportens framleggelse.

Joda, det ble noe svakere tall - den gang som nå.
Det ble en viss "uro" rundt SSHIP - med tilsvarende antydninger og "bekymringer" som enkelte kommer med i dag.

Det gledelige var selvsagt den gangen at ved den påfølgende Q-rapporten fikk aksjonærene "dobbelt" tilbake.
Et KNALL resultat - toppet med den manglende innbetalingen fra foregående Q.
Var det ikke den samme type begivenhet som ble beskrevet av CEO/CFO i dag?

At det sitter folk her inne og er "bekymret" for en beskjeden nedgang i ordrereserve, er bekymret for lavere inntekt (og med det også EBITDA-margin) når større beløp "mangler" ved kvartalets slutt er helt utrolig å lese om.

Det samme er de "bekymringene" Commodore skriver 17.09.
Å låne for å bygge ny industri og større virksomhet er ikke noe å få mavesår av. Verre er det å låne til forbruk/dekke tap på egen drift.
VOW bygger ikke bare industri, men også nytt og moderne hovedkontor i Tønsberg i disse dager. Trolig innflytting før sommerferien?

Det man bør fokusere på er ikke detaljer som har naturlig forklaring, men de store og varslede oppgavene som venter ila rimelig KORT tid.
- Beslutning vedr oppgradering av Follum.
- Kontrakt på pyrolyseutstyr til 3 fabrikker for gjenvinning av ELTs. De 3 første av potensielt 300 stk globalt.
Redigert 23.02.2023 kl 19:02 Du må logge inn for å svare