168% oppside i VOW .. Triggerne for å komme dit.

CapitaL
VOW 25.09.2021 kl 12:04 255098

Kursen på Vow-aksjen er halvert på 6 mnd.. SP1 markets, Nordea og DNB har nylig kommet med grundige, ferske analyser der de laveste TP ligger på ca 40 kr.

Årsaken til det store avviket fra kurs (27kr) til disse kursmålene skyldes trolig en kombinasjon av flere ting. Et svakt H1, mye grunnet pandemiens negative virkning på Cruise og Aftersales, et uheldig utspill vedr formuesskatt og trolig også forventninger om noen store håndfaste avtaler innen landbasert som foreløpig ikke har blitt oppfylt.. Landbasert hadde en backlog på 87 mill etter første halvår...

Triggerne kan listes opp slik:

Oppsving innen Cruise nå som pandemien ebber ut.

Høymargin Aftersales kommer i gang igjen med stadig flere cruiseskip på vannet.

Ordreinnganger på landbasert, bl.a
200 mill+ fra Follum.

Betula melder om at finansiering er på plass, hvilket betyr ytterligere en ordre på 200 mill+

Noe mer håndfast fra avtalene med store aktører, ikke minst ArcelorMittal og biogassanlegget i Luxembourg.

Melding om flere spinoffs, eks tror DNB Markets på Green fuels eller jordendringsmidler.. her menes vel produksjon av biokull ala Wakefield?

Ytterligere kontrakter innen cruise.
Ytterligere avtaler innen landbasert.


Det er 3 måneder igjen av året og 40 kr innen den tid er slett ikke usannsynlig etter min mening, men det betinger at opp til flere av triggerne slår til;)


EDIT: Endret oppside i aksjen basert på ferskeste kursmål 50 kr...
Redigert 25.03.2023 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
CapitaL
21.01.2023 kl 12:07 8243

Synes ikke det mangler så mye info fra VGMs side jeg.. Første bud bør være å gå inn på NewsWeb og lese meldingene fra selskapet som ligger der. Der finner man f.eks meldinger fra høsten 2021 der det står at produksjon av utstyret til fabrikken er "well underway", og andre vesentlige ting jeg ser det etterlyses info om til stadighet på forumet. Er det ingenting å informere om så er det ikke det.

Og hvordan dette fra Badin kan misforstås skjønner jeg lite av..

- These days our Vow ASA teams are delivering our pyrolysis reactors to Vow Green Metals for their first biocarbon production facility at Follum in Norway.

Det blir jo bare komisk med en oppgang på 20% basert på veldig gammelt nytt.. men som f.eks Hammers er inne på, det skal bare en bitteliten nyhet til.. selv om den er gammel vil jeg for egen del tilføye ;)

Legger ved link til newsweb.. der finner interesserte en del info om VGM.

https://newsweb.oslobors.no/search?category=&issuer=12914&fromDate=&toDate=&market=&messageTitle=

Har du noen tanker rundt finansieringen av en evt utvidelse på Follum?
Jeg ser at det i H1 fra VGM står at en produksjonsdobling vil bedre økonomien i prosjektet med marginalt høyere CAPEX cost.

The Observer
21.01.2023 kl 13:53 8169

Capital
VGM Follum:
Det har vært utsettelser, og forvirring. Først var det for dårlig grunn der fabrikken skulle bygges. Så ble det sagt at VGM fikk en annen tomt og skulle overta en bygning som sto der.
Ved å lese Ringerikes Blad sin artikkel får man inntrykk av at det skal bygges nye lokaler med byggestart til våren. Det sies ingen ting om at montering kan starte i et eksisterende lokale.
Hammers derimot viser til at montering av reaktorene har startet med referanse til noen bilder andre har vanskelig for å finne.
Infoen fra, og om VGM, er langt fra entydig mht fremdrift.

https://www.ringblad.no/slik-blir-den-nye-follum-fabrikken-byggestart-til-varen/s/5-45-1555089

«Nabovarsel er sendt ut, og til våren skal spaden i jorda for biokarbon-fabrikken til Vow Green Metals.»
Redigert 21.01.2023 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
CapitaL
21.01.2023 kl 17:29 8003

Foreslår at du leser siste døgns innlegg på tråden..

Her er forøvrig utsendt børsmelding i forbindelse med relokasjon av fabrikken.

Vow Green Metals AS

New possible location on the Follum site

With reference to the Company’s stock market announcement dated 22 March 2022, Vow Green Metals AS (the “Company”) together with other parties at Treklyngen’s Industripark, the industrial park at Follum, Norway, has identified a new location which is well suited for Vow Green Metals AS' biocarbon factory.

The new location “Renseritomten”, which is also located at the park, will fit in well with other existing businesses and activities at the location. In addition, it may allow for use of existing buildings and a logistic infrastructure that provides good flexibility for operations, and future expansion.

“Circularity and emission reduction are core values for Vow Green Metals AS. By reusing existing buildings and logistics infrastructure we achieve both, and at the same time achieve flexibility and possible cost benefits compared to the location that was originally intended for our plant, said Cecilie Jonassen, CEO of Vow Green Metals AS.

Further site investigation and necessary reengineering of the plant will start immediately to confirm cost and schedule.


Som du sier, det står ingenting om at fabrikken skal bygges i eksisterende lokale.. hverken i avisen eller i børsmeldingen.

Det som derimot står i artikkelen i Ringerikes Blad, er følgende:

- Fabrikken vil bestå av flere bygninger. Det skal bygges et mottak for trevirke, tørkeanlegg, siloer, et bygg for prosessutstyr og produksjon av biokarbon og et kjelhus for energiproduksjon, står det i nabovarselet.

Dessuten.. gjenbruk av bygninger kan være f.eks kontorarealer, pauserom, lagerbygg. Det er iallfall ikke fabrikkbygningen, og det er ikke nevnt noe sted heller.


Jeg tror folk rett og slett må lære seg å lese!
Redigert 21.01.2023 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Framtia
21.01.2023 kl 18:00 8008

Det med utvidelsen, var vel en av temaene CJ skulle komme med utdyende info om...Det er utvilsomt mye usikkerhet om det blir noe av denne potensielle utvidelsen i første omgang...🤔Misforstå meg rett, da jeg skjønner at dette blir bra, når alle brikker faller på plass. Problemet er at markedet surner når dette drar ut i " evigheten "...Fordelen er som Hammers sier at man kan handle i det stille...
anca
22.01.2023 kl 14:33 7701

Siden midt av nov. 22 har Eigil I.Thom lastet opp 40k frem til nå. Utgjør en portefølje økning på 5,7%.
Går under navnet «elektrikeren» for de som har vært med en stund.
Redigert 22.01.2023 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Hammers
22.01.2023 kl 19:00 7504

Noen som skriver om både "tvil" og "tro" her inne. Gjerne i samme innlegg.
Personlig er jeg for en gangs skyld blandt de "STERKT TROENDE". Selvsagt er jeg det, for hva skal man egentlig tvile på i det lange løp?

- Prosessene er bevist velfungerende over flere års drift i ulike sammenhenger.
- Kundegrunnlaget er der - for nå er det avkarbonisering som gjelder for de store utslippssynderne over hele kloden.
- Innsatsmaterialene er til stede - i prinsippet kan hva som helst pyroliseres.
- Mottakere av produsert biokull/karbon - Syngass - pyrolyseoljer finnes det mer enn nok av,

Kunsten er å finne de riktige innsatsmaterialene og riktige pyrolysetemperaturer for å gi kundene akkurat det sluttstoffet de er ute etter.

Ved H1/22 meldte VGM: Vi jobber totalt mot kunder som etterspør produksjon av 400' tonn biokull/karbon årlig.
3 mnd senere i Q3: Tallet er økt til 470' tonn årlig produksjon. 1 ny kunde (60' tonn) + en som ønsket å øke fra 20' til 30' tonn.

Vi snakker om her om 10 ulike kunder innen flere ulike segmenter og spredt over hele verden. Som CJ sier;
Noen av dem har kommet langt i egen planlegging - andre ikke.

Når vi kjenner til de tallene som i dag ligger på bordet for utredninger (noen saker er allerede utredet - anbefalinger er sendt) er det temmelig bortkastet å trekke i tvil om ELK vil gå fra 10' til 20' tonn. Egentlig et piss i havet i denne sammenheng, men selvsagt hyggelig når ELK eller andre øker.

Klarer man ikke å vente noen MND på det som ligger i løypa kan man heller satse sine pengene på den lokale bingoen - ikke Oslo Børs.
Det som VGM og VOW bedriver er store og tunge prosesser som tar sin tid. Når motpartene til slutt sier "go" blir belønningen desto større.

Som tidligere sagt; Fredag fikk vi en forsmak på hva som vil skje i VGM når nyhetene slippes.
Forsmak etter en liten "filleting". Tenk hva som skjer når "50.000 tonn - mannen" som det hastet med (ref CJ) - sier GO for sitt selskap.
https://www.vowgreenmetals.com/blog/Sign%20LOI%20with%20Global%20producer%20of%20Non-Ferrous%20Metals
Redigert 22.01.2023 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
CapitaL
22.01.2023 kl 19:34 7442

Enig, på Follum kan man med marginal økning av CAPEX doble produksjonen og inntektene.. en nobrainer spør du meg, og svaret får vi nok temmelig snart ettersom byggingen starter til våren..

Jeg tok en titt på VGMs siste presentasjon i dag, den fra 31.oktober 2022 og CJs presentasjon. Flere av konseptstudiene er allerede levert til potensielle kunder og her kan det komme nytt snarlig.. Spesielt interessant akkurat nå er denne :

Pulp and paper company
• Looking for a partner capable of
processing >500,000 ton feedstock
annually
• Concept study delivered in August
2022

Her husker jeg i farta ikke hva 500.000 tonn feedstock blir i den andre enden, men 50-60.000 tonn muligens.. Dette er nok en undisclosed potensiell kunde, men det jeg gjetter på er Billerud Korsnäs.. Her er børsmeldingen om Follumutvidelsen fra slutten av august:

Potential for increasing capacity at Vow Green Metals AS’ biocarbon factory on the Follum site

Since Vow Green Metals on November 4, 2021, announced its plans to build Europe’s largest BioCarbon production plant at Follum, other companies have signaled interest to becoming part of this larger industrial complex.

Most recently in March 2022, Billerud Korsnäs, a leading provider of sustainable packaging, and Viken Skog, a large cooperative in the Norwegian forest industry announced that they have formed a joint venture, with the aim of establishing a bleached chemi-thermomechanical pulp (BCTMP) production plant at the site.

Vow Green Metals consider this to be an opportunity to at least double the production capacity of its biocarbon factory to match the potential increased demand from the Billerud Korsnäs and Viken Skog joint venture, as well as severe more customers in their efforts to decarbonise secure an energy efficient set up at the site significantly improve economy of scale.

Further discussion with potential partners, studies, and analysis of what this could mean for the exact location, layout and construction schedule for Vow Green Metals’ plant will start immediately. This could impact the overall project, and result in a more efficient plant.

Konseptstudie levert i august.. meldingen om Follumutvidelse kom også i august. Sammentreff? eller samarbeid på gang? Billerud Korsnäs er Sveriges største på pulp and paper..

Hammers
22.01.2023 kl 21:55 7250

Det er godt mulig det kommer noe om Billerud Korsnäs (BK) etter hvert.
Da VOW/VGM hadde sin BIOCARBON GREEN MARKED DAY 22 i juni var BK en av totalt 7 deltakere.

Den gang skjønte jeg ikke hva selskapet hadde der å gjøre siden VOW aldri har hatt noe samarbeid med dem, men har senere forstått.
Siste oppdatering går ut på at også de planla et anlegg inne på anleggsområde Treklyngen på Follum og at også de tenker "grønne verdier".
Investeringsstudie skal være ferdig i H1/23.
Hammers
22.01.2023 kl 22:19 7203

Det hører forresten med til historien at;
- 1 av de 10 aktørene på VGM's liste over pågående prosjekter tilhører "Pulp and Paper".
- Er fra Norden - har 500' tonn feedstock årlig - fikk overlevert sin investeringsstudie i august i fjor.
Hammers
23.01.2023 kl 15:17 6788

Hva er fjas?

Jeg har selv v/flere tilfeller meldt om alle de rekordbookingene cruisemarkedet nå opplever.
VOW har også levert renseutsyr til Hurtigruten.

Det blir økt Aftersales til alle disse og et market som trolig har gått fra bunn til topp ila "no time".
Sesam12
23.01.2023 kl 16:19 6741

De må komme frem og oppdatere markedet på hva som skjer på landsiden. Det er alt for stille i forhold til alle kontraktene/mou de har meldt. Vi vet at cruise is back. Før eller siden..
Hammers
23.01.2023 kl 18:03 6588

Oppdatering kommer om 1 mnd - når q4/22 legges fram.
Det er selvsagt ikke andre info-regler som gjelder for VOW i forhold til alle andre selskaper.

Cruise IS BACK........med de konsekvensene det har å si for VOW's 3. rapporterende enhet.
Enheten som så langt i 2022 har hengt noe etter sine 2 "storebrødre".
The Observer
23.01.2023 kl 20:04 6423

Det virker som det er veldig mye på gang som Vow jobber med og sikter seg inn mot gjennom samarbeidsavtaler, pilotprosjekter, Loi og andre potensielle beskrivelser av markedsmuligheter.
Det grønne markedet bare øker og øker, gjennom stadig nye krav fra myndigheter og forurensingsopposisjon, mht avfall og forgiftning av luft, jord og vann. Vow har produkter som passer som hånd i hanske for forurensningsfri avfallsdestruksjon og energigjenvinning. Det mangler bare litt fart i sakene.

Shipping med etter-marked går antakelig meget bra. Og Vow ansetter jo til stadighet nye medarbeidere for å møte de markedsmuligheter Badin tydelig ser for seg på landsiden. Han virker som en både forhandlingstøff og flink leder som i det store og hele er til å stole på, men investormarkedet er mer enn noengang nervøst og utålmodig grunnet usikkerhet i verdenssituasjonen.

Investorer syntes det drøyer med konkrete beløp-satte avtaler på landsiden. Capital og Hammers forer interesserte med veldig god info om mulige kontrakter, og saker på gang, men altså, vi andre savner noe mer konkret fra Badin. På landsiden.

Som Hammers skriver så er det bare en snau måned til ledelsen i Vow skal vise status for foregående år, antakelig litt fra nyåret og en outlook alle er spente på.




Redigert 23.01.2023 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
CapitaL
24.01.2023 kl 08:56 6048

"men altså, vi andre".....

Backlog på land er vel omkring 500 mill nå.. er ikke det konkret nok? så noe usikkerhet burde vel ha forsvunnet mht landbasert? Det er kun snakk om timing når ordrene effektueres. Og som alle andre venter jeg på både VGM (Follum) og den mye omtalte CHE-reaktoren. Hvem skal ha den? Hva blir prisen, og dersom VGM skal ha den på Follum, da blir jo økningen i byggekostnader mer enn de tidligere uttalte "marginalt høyere CAPEX".. Er grunnen til at det ikke er noe nytt om reaktoren at utvidelse på Follum ikke er avklart ennå?

Noen snarlige ordrenyheter hadde selvsagt ikke vært å forakte, men å kjøpe aksjer eller ikke i Vow koker kun ned til om man har tro på at selskapet vil levere på veksten eller ikke. At vekstpotensialet er stort innen Vows virksomhetsområder er vel de fleste enige om. At Vow ikke leverte på fjorårets forventninger skyldes til dels utsettelse pga kvikkleire på Follum.. (utstyr leveres i disse dager) dels timing av andre kontrakter. Ting har blitt forskjøvet, kursen har falt og medført det jeg anser for å være gode kjøpsmuligheter.
Karbon
25.01.2023 kl 11:36 5655

På tide å oppsummere litt om den «ukjente» aktøren som skal ha et 50 000-tonns biokullanlegg, hvor Vow skal være utstyrsleverandør, og Vow Green Metals skal bygge og drifte fabrikken, og således stå for produksjonen av biokullet.

Dette er som jeg tidligere har skrevet sannsynligvis ingen ringere enn Tyske Wacker Chemie AG. Wacker, med mer enn 14 000 ansatte og 26 produksjonsanlegg rundt om i verden.

Wacker kom 25. Mai 2022 med følgende pressemelding:

https://www.wacker.com/cms/en-no/about-wacker/press-and-media/press/press-releases/2022/detail-171648.html

Fra pressemeldingen:

“Munich / Holla, May 25, 2022
Wacker Chemie AG is preparing to expand its production capacity for silicon metal at Holla, Norway. The Munich-based chemical company has already started a feasibility study to this effect. The construction of a new furnace is planned, which will increase capacity in Holla by around 50 percent of its current level. The feasibility study also examines how the infrastructure in Holla can be developed in order to accommodate any further expansion measures in the future. To this end, consultations are also being held with the local authorities on the adapted zoning plan and with energy suppliers. If these preparations are completed as planned and the expansion measures are approved by the authorities, the decision to build the new furnace could be taken toward the end of the year. It would then be scheduled for completion in 2025.»

«At the same time, WACKER is working to replace the coal used as a reducing agent in the manufacture of silicon metal with renewable materials such as charcoal or pellets. The aim is to save up to 430,000 metric tons of CO2 per year in Holla.”


Når vi ser på hva som står i børsmeldingen fra Vow 2. februar i år, og sammenligner det som fremkommer i pressemeldingen fra Wacker, så er det relativt enkelt å legge sammen 2 pluss 2:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-vow-signs-loi-with-possibility-for-technology-supply-to-a-50-000

Fra børsmeldingen til Vow:

“Provided that the biocarbon product meets specifications, the LoI consists of a plan to build a plant with capacity to produce 50.000 tons per year of biocarbon, to be operational by 2025. There is further a possibility to substantially increase production capacity for this undisclosed client in following years.”


Badin har vel anslått kontraktsverdien her til mellom 800 og 900 millioner kroner, og som det fremgår av børsmeldingen kan det være muligheter for mer i årene framover.

Ifølge børsmeldingen fra VGM om samme aktør, så skulle Wacker ha mottatt et forslag/tilbud fra Vow og VGM i løpet av 2022:

https://www.vowgreenmetals.com/blog/Sign%20LOI%20with%20Global%20producer%20of%20Non-Ferrous%20Metals

“Pending the successful completion of the study and the verification of the biocarbon, Vow Green Metals and Vow will together present an initial commercial proposal to the producer later this year.”

Det har kommet flere interessante artikler her hjemme om Wackers planlagte anlegg i Holla i etterkant av pressemeldingen 25. mai.

Her er en fra 25. august:
https://www.heim.kommune.no/vellykket-folkemoete-i-forbindelse-med-wacker-hollas-planer-for-fremtiden.6543191-500317.html

«Som ordfører får jeg høre om mange utviklingstanker blant ulike aktører. Noen kan betegnes som luftslott, og noen er det hold i. Når Wacker Holla kommer på banen og melder om nye planer, er jeg trygg på at det blir noe av. Som ordfører har jeg søkt de arenaene jeg vet av for å påvirke i kraftspørsmålet, sier Odd Jarle Svanem i sin innledning.»

Her er en til fra 12. oktober:
https://industrienergi.no/nyhet/medlemsbedriften-wacker-holla-metall-satser-stort/

Jeg vil tro det er dette prosjektet som er tiltenkt Evensen-reaktoren. I og med at Vow Green Metals viste fram en skisse av reaktoren under sin «trading update» for q3, så tyder alt på at det er nettopp Vow Green Metals som skal ha den, og hva er vel mer egnet enn dette 50 000-tonns biokullanlegget?

Så hva venter vi på?
Jeg vet ikke, men det er mulig det er denne konsesjonssøknaden som ligger hos NVE som må godkjennes før man kan gå videre, og gi Vow og VGM en endelig kontrakt/bestilling for prosjektet:

https://www.nve.no/konsesjon/konsesjonssaker/konsesjonssak?id=12965&type=A-1

Redigert 25.01.2023 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
The Observer
25.01.2023 kl 12:02 5750

Veldig bra detektivarbeid Karbon. Veldig mye taler for at du har rett. Men, som nesten alltid, større prosjekter med flere parter involvert, oppstår det forsinkelser. Nå bør Badin komme på banen med en oppdatering.
YNWA250505
25.01.2023 kl 13:52 5677

Karbon, helt ærlig. Hva er det som gjør at folk skyr VOW som pesten. Det er i dag omsatt hele 12k og slik er det jo omtrent hele tiden. Hva er grunnen til dette? Er det bare deg, Hammers og en håndfull til her inne som har tro på selskapet? Jeg leser jo hele tiden om store kontrakter som de har fått og som de skal få. Milliarder har vel også vært nevnt her. Viser det seg at de ikke tjener noe særlig på disse kontraktene eller hvorfor ligger kursen å vaker mellom 15-20 når alt er rosenrødt? Jeg valgte selv å gå inn i VGM med en ok post og jeg har virkelig lyst å putte litt penger inn i VOW også. Men det er jo umulig å komme seg ut med en større pott. 12k omsatt er jo på grensen til patetisk er det ikke?
Og til slutt, når/om denne avtalen med Wacker Holla kan settes i gang, dvs når søknaden blir meldt innvilget. Hva mener du er en fair pris? Skal vi da opp på 30-tallet igjen?
Hammers
25.01.2023 kl 14:03 5685

Bra saker - Karbon.
Hvis vi tenker oss litt om kan det altså komme minst 2 større nyheter utover.

1. Wacker som du her på logisk måte ressonerer deg fram til.
2. Starten på de 3 første fabrikkene til Murfitts. Der er planleggingen godt i gang og melding om videre framdrift er ventet ila H1/23 (ref Badin).

Hva som konkret kan komme utenom er ikke godt å si, men det er mye snadder som ligger i løypa.
Eks; Arcelor-Mittal som bestilte sin Pilot i jan 2021 - eller kanskje Unipetrol i Tsjekkia som bestilte den 1 år før der igjen.
Spennende tider - bare å vente til det konkret dukker opp.
CapitaL
25.01.2023 kl 14:07 5872

Synes kanskje tidslinjen er litt knapp til at det kan være Wacker som skal ha den reaktoren. Loi i februar og bygging av reaktor i mars.. Nei, jeg tenker det er for tidlig og tror ikke det kommer noen bestilling fra Wacker før i H2, med leveranser fra begynnelsen av 2024.

Det er fortsatt mer nærliggende mht leveringstidspunkt at denne reaktoren havner på Follum eller i Sverige.. med bestilling like om hjørnet og levering i løpet av vår/ sommer. En gledelig overraskelse hadde det jo vært om den skulle til Frankrike og Grtgaz ;)
Karbon
25.01.2023 kl 14:16 5824

Ja, YNWA, omsetningen i aksjen er utrolig lav om dagen, og det vil nok ikke ta seg opp før det meldes konkrete nyheter om større kontrakter på landsiden. Og det VIL det komme flere av i 2023, f eks Murfitts som Hammers nevner over her.

Etterhvert tror jeg Vow vil gå over i en ny fase. Fra å være et selskap hvor markedet venter på kontraktsmeldinger, vil det bli et selskap hvor fokuset blir på omsetningsvekst og resultatvekst, basert på tallfremleggelsene.

Enn så lenge kan man ikke gjøre stort mer enn å vente på at planene omsettes i kontrakter. Personlig har jeg sluttet å følge med på aksjekursene fra dag til dag. Jeg har tatt på meg de "lange brillene" og tror jeg vil bli belønnet for det på et senere tidspunkt.
Karbon
25.01.2023 kl 14:18 5866

CapitaL:

Forsåvidt enig i det du skriver. Det er jo ikke verre enn at man setter i gang med byggingen av nok en CHE-reaktor når bestillingen fra Wacker mottas.
CapitaL
25.01.2023 kl 14:58 5985

Ja,eller fem stk.. Jeg tipper at gutta i CHE får god øvelse i å bygge disse reaktorene etterhvert.;)

Som en kommentar til Ynwa, så har til og med DNB et Blue sky scenario på 59 kroner.. og samtlige analytikere (3-4 stk) som følger aksjen opererer med kjøpsanbefaling. Laber omsetning tyder på liten interesse og en avventende holdning.. litt som The Observer gir uttrykk for.

Jeg for min del er ikke i tvil om at det er nå man skal handle, og selv har jeg fylt på mer denne uken.. Både i VGM og VOW. Når VGM har produsert den første Rema-posen med biokull er nok kursen en helt annen enn i dag.. Skal man avvente kjøp i VOW til ordreboken for land har passert milliarden er oppsiden i aksjen selvsagt mindre også..
Hammers
25.01.2023 kl 15:06 6047

Ikke bare med den store reaktoren gutta i CHE får god øvelse i å bygge og montere.
Her fra i dag på sosialt medium (via oversetter);
_______________________________________________

Et økende antall industrianlegg går over fra gassdrevne til elektrisk oppvarmede ovner. Vårt C. H. Evensen Industriovner AS team har nettopp installert en elektrisk oppvarmet varmgalvaniseringsovn for en europeisk klient. Vannkokeren er 15,5 meter lang og produserer 90 tonn/dag, med 1 200 kW installert effekt.

Fra design til sluttmontering sørger vi for at temperatur, effektivitet, varmetapskontroll og sikkerhetstiltak er i tråd med kundens forventninger. Et lærerikt og morsomt prosjekt for oss.

Les mer om vår elektriske motstand oppvarmede varmgalvaniseringsovner her:
https://che.no/hot-dip-galvanizing/electric-resistance-heated-hot-dip-galvanizing-furnace-with-radiant-wall/
Redigert 25.01.2023 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
CapitaL
26.01.2023 kl 12:02 5659

Ser man på tidslinjen, melding om kjøp av CHE 15.mars og melding om bygging av reaktoren 2 uker etter, er det nærliggende å tro at det var hovedmotivasjonen for oppkjøpet. Bygging og salg av galvaniseringsovner var neppe hovedgrunnen til oppkjøpet iallfall. Selv om ordreboken til CHE nå har est ut, har ikke selskapet tidligere levert de helt store marginene på driften, (8,8%) i 2021, og tap de 2 foregående årene.


https://che.no/wp-content/uploads/2020/04/CHE_anniv_general_brochure.pdf

Hammers
26.01.2023 kl 17:00 5475

Temmelig hjernedødt å se på resultater for 2019-21 - for så å "antyde" at selskapet vil slite m/inntjeningen framover.
VOW kom på banen i mars 2022. Siden har ordreinntaket eksplodert for selskapet.
Eller som CHE's lokalavis skrev i slutten av desember i fjor:
______________________________
"På én måned hanket nemlig bedriften inn bestillinger for 60 millioner kroner.
- Det er tre millioner mer enn hele fjorårets omsetning.
– Gasskrisen ser ut til å vare, kan det gi fortsatt ordrevekst?
– Det kan det. Vi har nettopp utvidet med produksjonslokaler på Øra, og er på utkikk etter 10 nye arbeidere.
- Kompetanse som sveising, platearbeid og maskiningeniør er spesielt ettertraktet, svarer Wulff".
______________________________

Desember 2022 hadde altså større ordreinngang enn SUMMEN AV de 11 foregående månedene.
Det sier vel sitt.......så velkommen inn i VOW-familien!
Dere har nå fått et langt større kundegrunnlag.
Redigert 26.01.2023 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
CapitaL
26.01.2023 kl 17:03 5496

Les innlegget mitt en gang til du.. Det var det der med å forstå hva man faktisk leser;)

Hammers
26.01.2023 kl 17:22 5448

Du sier; "Selv om ordreboken til CHE nå har est ut, har ikke selskapet tidligere levert de helt store marginene på driften, (8,8%) i 2021, og tap de 2 foregående årene". Det er her jeg mener du sammenligner fortid med en framtid som kanskje ikke blir så fet.

Som vi vet; CHE ble kjøpt siden selskapet kunne produsere pyrolysereaktorer som kunne settes inn i storskala produksjon av bio-kull/karbon. Når det skjer BLIR det fett!
Redigert 26.01.2023 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Hammers
26.01.2023 kl 23:35 5070

Det koker vel ned til om man snakker om lavtemperatur pyrolyse eller høytemperatur?
Er det sistnevnte kan det godt tenkes at VOW er involvert. Den norske leverandøren som er en verdensener for å tackler dette.

Merk;
- Fiskeavfall er nevnt som råstoff i biogassanlegget. VOW har allerede levert flere renseanlegg til fiskerinæringen, så.....
- Det planlegges stålproduksjon på området. A-Mittal har innledet samarbeid med VOW for å erstatte fossilt kull med biokull/syngass.
- Biokull planlegges trolig også på Mongstad......så kanskje.
- Plast er ikke noe problem i pyrolysen.......så kanskje - også her.

Likevel; Selv om alt i utgangspunktet passer som hånd i hanske har ikke VOW en stor tradisjon med oppdrag i Norge.
Det er primært STORE utenlandske selskaper som har kastet seg over selskapet.

Med høytemperatur pyrolyse avkarbonoiseres prosessen og tilsvarende utslippskvoter kan selges på markedet.
I dag steg kvoteprisen til nye høyder på €93/tonn. Kun €6 under ATH!
Avkarbonisering haster for de store!
Redigert 26.01.2023 kl 23:57 Du må logge inn for å svare
CapitaL
27.01.2023 kl 08:50 4837

Poenget mitt var at motivasjonen for kjøpet av CHE var kompetansen og kapasiteten til å bygge pyrolysereaktorer. Noe jeg ser bestillingen av den store reaktoren 14 dager etter kjøpet som et tegn på. Galvaniseringsovner i seg selv har lite med valorisering av avfall å gjøre, og hvilke marginer CHE har på disse ovnene har jeg ikke peiling på.
CHEs tall viser kraftig vekst og det har selvsagt kostet. At de skyhøye gassprisene har økt behovet for galvaniseringsovner drevet av elektrisitet er bare en bonus og bidrar også til den landbaserte veksten. Jeg er spent på marginene fremover, noe jeg neppe er alene om.
CapitaL
27.01.2023 kl 12:29 4682

Investtech advarer mot Vow og tar aksjen inn i " hold deg unna porteføljen" i dag..

– En fin reaksjon opp de siste ukene gir nå en god mulighet til å få solgt nær taket i trendkanalen. Det er heller ikke langt opp til motstandsnivåene mellom 20 og 22 kroner, så det er vanskelig å se noe særlig oppside i aksjen på kort sikt, sier Linløkken.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/01/27/7980735/investtech-advarer-borstaper-kan-lett-falle-ytterligere-40-prosent?internal_source=sistenytt

Javel.. vi får se da :D
The Observer
27.01.2023 kl 14:23 4671

Januar er snart over. Superreaktoren skulle vært klar før nyttår, men ingen melding fra Badin å spore ennå.
Redigert 27.01.2023 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
CapitaL
29.01.2023 kl 09:55 4330

I en artikkel i Fredrikstad Blad 27/12 om CHEs rekordstore ordreinngang, er reaktorens indre rør avbildet.. Reaktoren var fortsatt under bygging da iallfall.. og med tanke på at CHE svømmer i oppdrag så prioriteres det vel etter hvor behovene er størst. I artikkelen står det også at CHE er på jakt etter 10 nye arbeidere, så at tidsplanen er endret grunnet den store ordreinngangen er ikke usannsynlig. En oppdatering fra selskapet fremfor synsing på forumet hadde selvsagt gjort seg, men nå er vi så tett opptil Halvårsrapporten allikevel (23/2) . Der får vi nok svar på det meste..

Ser at hjemmesiden har blitt oppdatert litt:
https://www.vowasa.com/our-brands

Fredrikstad Blad:
https://www.f-b.no/hanket-inn-bestillinger-for-60-millioner-vi-utvider-med-10-nyansettelser/s/5-59-2820809
CapitaL
31.01.2023 kl 19:32 3886

Chief Technology Officer & Group Sustainability at Outokumpu i dag :

- Another opportunity to introduce greater circularity in stainless steel production exists in the form of biocoke naturally sequestered by soil, trees, and other plants. Biocoke is a renewable resource and can be traded in the form of wastes and residues – for instance, from timber and paper mills. Currently, the majority of direct emissions created by stainless steel production originate from the carbon content of our raw materials and from the use of fuels as well as from the use of coke in producing ferrochrome, one of the essential raw materials for stainless steels. However, it is possible for fossil coke to be replaced with biocoke, which can vastly reduce emissions.

https://www.outokumpu.com/expertise/2023/decarbonizing-the-stainless-steel-industry

Som kunnskapsrike Karbon skrev på en annen tråd har selskapet allerede søkt om støtte på 25 mill euro til et biokull / biometan- anlegg.

https://www.outokumpu.com/news/2022/outokumpu-plans-a-significant-investment-in-a-biocoke-and-biomethane-plant,-aims-at-reducing-climate-emissions-and-increasing-self-sufficiency-in-energy-in-finland-3162097

Nok en spekulasjon ad CHE-reaktoren ;)
Potensielle kunder av VOW/VGM er det iallefall nok av...
Redigert 31.01.2023 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Sesam12
31.01.2023 kl 20:01 3829

Hver gang du skriver så går aksjen ned. Kan dere bare ikke slutte og skrive å la den gå sin gang 😜

De kommer inn som sultene mygg og forlater skadet ut.
Redigert 31.01.2023 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
CapitaL
31.01.2023 kl 20:56 3768

Og det skriver du på dagen for årets hittil høyeste kurs i VOW... Beklager om jeg trekker på smilebåndet her :))

Ved årsskiftet omtalte jeg Vow som en av nyttårsrakettene.. 11% opp siden da.. trenger jeg si mer ?
Jeg kan jo f.eks si at jeg tror det bare er starten på årets opptur.. men det er jo å si røkla (markedet) imot, og jeg ønsker heller ikke å komme med aksjeanbefalinger. Skriverier på forumet påvirker nok ikke kursen nevneverdig, heller ikke "på-kanten-av -stupet tråder" ... noe vi har sett bevis på denne måneden ;)