Noreco, en av verdens billigste aksjer ?

Hartepool
NOR 28.09.2021 kl 14:31 132744

Noreco produserer idag ca 28.000 fat olje.
Nå gjennomføres hook up på Tyrafeltet, som etter ferdigstillelse vi gi en produksjon på ca 50.000 fat oljeekvivalenter,hvorav gass utgjør ca 35 %.
Med dagens olje-og gasspris vil de årlige inntekter bli ca 1,8 milliarder usd.
Det blir ca 600 nok/ aksje før skatt.
Skatten i Danmark er 64 % mot 78 % i Norge.
Etter skatt sitter noreco igjen med 220/ aksje.
Noreco har ca 6 milliarder i fremførbart underskudd, som skal trekkes fra før skatt betales .

Alle andre E& P selskaper har doblet seg i år ,mens noreco går fullstendig under radaren.
Fluefiskeren
20.12.2022 kl 16:04 10097

Nå har taller økt til 300 arbeidere som er strandet.

« Christmas cancelled? Flight woes leaves 300 workers stranded on offshore rig
Bad weather this winter has caused flight cancellations that could leave hundreds of workers left offshore over Christmas. Visit Today
OIL & GAS / NORTH SEA
Christmas cancelled? Flight woes leaves 300 workers stranded on offshore rig
Bad weather this winter has caused flight cancellations that could leave hundreds of workers left offshore over Christmas.
By Ryan Duff
20/12/2022, 1:45 pm
Yellow platform in sea
Register here for the Energy Voice daily newsletter, bringing you key news and insight from across the global energy landscape.
Email address
SIGN UP
Bad weather this winter has caused flight cancellations that could leave hundreds of workers left offshore over Christmas.

French oil giant TotalEnergies has confirmed that around 300 workers are due home from its platforms in the Danish sector, but bad weather has left workers unable to depart.

It’s understood crews on the Tyra development off Denmark, including some Scottish workers, are affected.

But the firm has pledged to “do our utmost to bring all stranded people back before Christmas”.

Three boats have also been sourced by the company “which can dock close to the platforms and establish a safe footbridge if the wave height is not too great.”

The first boat left Danish docks at the weekend with more voyages planned over the coming week.

TotalEnergies has said that it is in “close dialogue” with Offshore Helicopter Services Denmark as it intends to keep its staff up to date with any developments.

To counteract the cancelled helicopter flights, the firm has reported that it is in contact with another helicopter supplier so that we can increase the number of flights when the weather permits.

The French oil major has said that the blame for the cancelled helicopters lies with something called “triggered lighting”.

This meteorological phenomenon is caused by polar air passing over a warmer sea surface. So far this has led to the cancellation of “52 flights in November and December 2022.”

The firm says that compared to the same period in 2021 there were zero cancellations of helicopters as a result of this arctic winds fuelled issue.«

https://www.energyvoice.com/oilandgas/north-sea/470611/christmas-cancelled-flight-woes-leaves-300-workers-stranded-on-offshore-rig/

Fluefiskeren
22.12.2022 kl 10:47 9967

Det var da voldsomt så langt TTF-gassen skulle ned. Falt ca 70 % nå siden toppen i august. Vi får håpe den er signifikant høyere når Tyra 2 settes i produksjon om omtrent ett års tid.
Fluefiskeren
23.12.2022 kl 14:28 9890

Betryggende. Har hele tiden vært bekymret for høst-og vinterstormene. De kan være harde på Vest-Jylland.

Sannsynligvis har de tatt hensyn til det i tidsestimatet.
Redigert 23.12.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Mr Grey
23.12.2022 kl 17:32 9938

Dette går riktig veien og raskere enn antatt.
Ikke umulig at hele Tyra utbyggingen er ferdig allerede til sommeren.
TTF gassen har svekket seg en del de siste ukene og endte i dag på 143 dollar pr fat og oljen 83 dollar fatet.
I min analyse som jeg er tro mot bruker jeg100 dollar på både gass og olje. Dette gir en omsetning på 50 mill pr dag x 360 dager (noen få dager vedlikehold) som gir en års omsetning på 18 milliarder.
Trekker man ut 13 dollar fatet i kostnader x 50.000 fat og deretter 50% skatt grunnet avskrivninger samt fremførbart underskudd.
Sitter selskapet igjen med ca 7,8 milliarder som tilsvarer ca 320 kr pr aksje. Jeg sliter med å finne noen andre børsnoterte aksjer med samme inntjening og potensialet.
Året 2023 for Noreco og for oss aksjonærer tror jeg kommer til å bli helt fantastisk. God jul og godt nyttår:)
Fluefiskeren
23.12.2022 kl 17:43 10008

I dag er det faktisk nøyaktig ett år til «first gas» fra Tyra Il. Det vil si mest sannsynlige dag det skjer. Så får vi se om de justerer det. Vi får oppdatering senest ved q4 den 16. februar.
Button
23.12.2022 kl 20:16 10033

Tror også dette blir bra. Tålmodighet vil betale seg.
God jul og et godt 2023 Noreco år.
Fluefiskeren
27.12.2022 kl 17:10 9628

Tyra II foran skjema:

« Norwegian Energy Company (Noreco) said Friday it had reached a milestone on the hook-up and commissioning campaign of Tyra II with the crane on the process module (the "TEG") now in permanent use.

"The milestone was planned for early Q1 2023 and is as such achieved ahead of schedule despite the challenging weather conditions earlier this month," Noreco said.

According to Noreco, the TEG crane is important for the project as it enables an efficient completion of the remaining scope of the hook-up, commissioning, and start-up of Tyra II.

https://www.oedigital.com/news/501821-crane-on-tyra-ii-process-module-now-in-permanent-use

Sydney
27.12.2022 kl 22:41 9492

Ttf på 80$ hva tilsvarer det i oljepris pr fat?
Sydney
27.12.2022 kl 22:45 9490

Burde gå 2-300% på ett slikt resultat. Med 50000 fat daglig til de prisene har de altså overskudd nesten lik dagens verdi etter skatt. Jeg tenker at gassprisene kanskje går ned litt denne vinteren siden de hamstra så sinnsykt i Europa tidligere. Men så skal det fylles opp igjen uten russisk gass for første gang. Da blir det sikkert en opptur igjen. Uansett føles jo dette ut som en no brainer. Samtidig er det jo flere olje selsksper med veldig lav pe som ikke går av den grunn. Petronor for eks. Statoil Aker bo okea og disse har vel også veldig lav pe.
Sydney
29.12.2022 kl 11:40 9214

eer det ingen som vet hvordan man konverterer gass prisen til oljepris pr fat?
Mr Grey
29.12.2022 kl 12:02 9193


Jo, TTF gass eller EU gass som Noreco produserer skal ganges med 1,7. I skrivende stund er prisen 85,90 Euro/ MWH gange 1,7 = 146,03 Dollar pr fat.

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Fluefiskeren
29.12.2022 kl 13:35 9132

Men kursforskjellene mellom dollar og euro spiller også inn.
Fluefiskeren
30.12.2022 kl 11:58 8928

Da er så godt som hele årets økning i gasspris borte. Er omtrent som for et år siden. Falt 77 % fra topp.

Og gassen strømmer til Europa fra Russland på en måte jeg ikke var klar over.

« Gassen fra Russland strømmer til Europa – via Norskehavet
Eksporten av LNG-gass fra Russland til Europa har økt kraftig i 2022, til tross for sanksjonene etter Ukraina-krigen.»

https://www.nrk.no/urix/gassen-fra-russland-strommer-til-europa-_-via-norskehavet-1.16236224

Var det plutselig ikke like viktig med sanksjoner lenger?
Mr Grey
02.01.2023 kl 22:58 8536

Gassprisen har fått mye juling noe jeg tror er sunt, men Noreco har fortsatt superinntjening og i følge ekspertene skal det vare i mange år.
Som nevnt i mitt regnestykke for en ukes tid siden med 100 dollar fatet på både gass og olje skal selskapet sitte igjen med med nesten 8 milliarder etter skatt når Tyra er oppe og går.
80% av dagens markedsverdi i året. Helt sykt, for min del synes jeg kursen er alt for lav!

https://www.dn.no/energi/vindkraft/energikrise/europa/energiekspert-frykter-energikrise-neste-vinter/2-1-1382232
Redigert 03.01.2023 kl 00:21 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
03.01.2023 kl 01:49 8464

Som jeg tidligere har gitt uttrykk for her på HO, det er for tiden mer eller mindre null interesse for noreco på OB.
Gårsdagens omsetning på litt over to mill forteller det meste om den saken.
Dersom denne lave omsetningen (les interessen) fortsetter er vel spørsmålet snarere om selskapet fortjener notering på hovedlisten
Redigert 03.01.2023 kl 06:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.01.2023 kl 11:02 8442

I dag er den oppsatt for 3 millioner allerede.

PNOR ble notert på hovedlisten i fjor på tross av meget lav omsetning. I dag er den omsatt for 0,25 millioner.

Dette tror jeg ikke du skal bekymre deg for.
Fluefiskeren
04.01.2023 kl 17:07 8245

Gassprisen har nå falt 83 % siden i sommer. Vi må tilbake til september 2021 for å finne lavere pris.

Fortsatt er det snakk om gasskrise i Europa. Fylte lagre og sommertemperaturer har ført til noe helt annet. Vår Regjering har hamret inn i oss at det er de høye gassprisen som er årsak til Norges høye strømpriser. Da må det vel også virke motsatt vei vil jeg tro.

Kanskje greit at Tyra II ble forsinket?
Redigert 04.01.2023 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
blundstone
04.01.2023 kl 18:37 8200

Sitat fra det første innlegget i denne tråden, som er fra nettopp september 2021:

"Ja, kan ikke forstå annet enn at denne er veldig underpriset med de olje- og gassprisene vi ser for tiden."

Gasspriser er fortsatt relativt høy, selv om den (heldigvis) ikke er på det vanvittige nivået vi så i høst. Og den skal nok opp igjen før Tyra er i drift. Husk at lagrene denne gangen skal fylles opp igjen nesten uten russisk gass.
Hartepool
10.01.2023 kl 09:30 7674

Noreco har ingen flytende renteeksponering.
Selskapet hedget renten fremragende på bunn .
1,1 milliarder usd på 0,41% rente.
Nå er renten 4,75 % … regn på den !
Aksjen er totalt ignorert av analytikerne , Teodor i spare 1 skriver jo « bare « om Vår … som de har hatt en rekke corporateoppdrag for.
Fluefiskeren
13.01.2023 kl 13:17 7271

Og TTF - gassen fortsetter fallet. Mer enn halvert seg siste måned. Ikke rart at aksjen sliter litt i øyeblikket. Mange spår gassen opp igjen til neste vinter. Det kan passe bra.
Fluefiskeren
16.01.2023 kl 14:43 6994

Og gassprisen fortsetter raset. Er på 56,7 € / MWh nå. Da er det plutselig positivt at en del er hedget. Og det til en atskillig høyere pris. I Q1 er det hedget til 166, og i Q2 og Q3 til 161 €/ MWh. Litt uklart hvor mye av produksjonen er hedget riktignok. Ca 30 %?

Side 26 her:

https://static1.squarespace.com/static/614b104bbbd450161025a768/t/63599492bc4fe474025a6f1d/1666815147155/Noreco+Q3+2022+Presentation.pdf
L92OK
16.01.2023 kl 15:44 7066

Omtrent 30% av gassen er hedget til 166. Hva slags priser de resterende 70% er solgt for finner vi 15. februar.
Hartepool
17.01.2023 kl 14:30 6811

Med «sommervarme» i Europa er gassprisene under press.
Nå kommer imidlertid kulden .
Samtlige hovedsteder i Eu og England vil ha temperaturer ned mot - 10 kommende uke.
Det er ikke termopanviduer og Glava i veggene der nede.
….media nevner ikke noe om tempraturskiftet, de skriver kun når det passer inn journalistenes politiske fortelling om global oppvarming.
Fluefiskeren
17.01.2023 kl 15:04 7039

Nåja. Litt skriver de da. Og det er ikke snakk om noen sprengkulde ifg. Yr.

https://www.dagbladet.no/nyheter/na-kommer-stormen-i-ferieparadiset/78276027
Mr Grey
18.01.2023 kl 14:16 6799

Jeg tror vi nå har sett bunnen når det gjelder gassprisen ettersom kulden nå setter inn i Europa.
Selskapet tjener plenty med penger for hver dag som går så er ikke bekymret.
Det blir spennende å se Q4 tallene, men tro vi snakker om en EBITDA i størrelsesorden på 1,7 milliarder i Q4.
Når det gjelder Q4, 15 Februar tror jeg selskapet kan komme til å varsle oppstart av utbytte. 50 kr for året 2023 er ikke urealistisk, 12,5 kr pr kvartal det burde Noreco klare enkelt. Skjer det tror jeg også vi får en sterk reprising av aksjen. Da vil nok mange inn og det blir ikke enkelt uten å flytte kursen betydelig.
For året 2024 og med oppstart av Tyra og med dagens gass og oljepriser burde det være mulig å få 150- 200 kr pr aksje i utbytte i året.
Mye spennende i vente fremover bare å holde seg unna salgs knappen.



Redigert 18.01.2023 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Dafinho
18.01.2023 kl 18:10 6705

The Issuer is prohibited under its Reserve Based Lending Facility (“RBL Facility”) to make or declare any dividend until the Tyra Redevelopment has been completed. Once the Tyra Redevelopment completion date has occurred any decision to make or declare a dividend would be subject to covenants customary for the RBL Facility. Restriksjoner på utbytte pga nor 14
Redigert 18.01.2023 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
søkeren
18.01.2023 kl 18:52 6730

NOR14 - på USD 175 mill. har utbytte begrensinger, men det kan tilbakebetales eller overføres til ny långiver med endrede regler.
Redigert 18.01.2023 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Mr Grey
18.01.2023 kl 20:18 6671

Yes, er noen hindre på veien til utbytte, men dette tror jeg er rene barnematen for Riulf Rustad å reforhandle. Noreco med dagens inntjening må være en drømmekunde for de fleste å finansiere.
Redigert 18.01.2023 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
L92OK
20.01.2023 kl 12:18 6306

EBITDA på 1,7 mrd, jeg lurer på hva du legger til grunn for det tallet. Jeg ser 198 mill USD EBITDA i Q3, samtidig ser jeg at 30 +10% av gassen er hedget til vesentlig høyere priser enn tidligere og at produksjonen er varslet å øke. Valuta ser fint ut for kvartalet synes jeg, en noe lavere oljepris på det som ikke er hedget tror jeg ikke spiller så negativt inn. Jeg er en optimistisk amatør, men blir litt skuffa hvis vi havner under 2 mrd.
Mr Grey
20.01.2023 kl 14:02 6246

I min modell legger jeg til grunn en lavere gasspris og oljepris i Q4. Gassprisen var all time high i Q3. Ja de gjorde en del gode bindinger på høye nivåer, men de har fortsatt en god del flytende. Når jeg referer til en EBITDA på 1,7 mrd NOK mener jeg 170 mill USD. Jeg tro også selskapet kommer til å belaste en del kostnader i i Q4 i forbindelse med refinansieringen av obligasjonslånet. Uansett om vi havner på 1,7 eller 2 mrd i Q4 er dette knallsterkt av Noreco. Det er også viktig å se året som helhet. Som tidligere nevnt håper jeg sterkt på oppstart av utbytte, også positive nyheter rundt fremdriften av Tyra, her tror jeg selskapet ligger foran skjema.
Redigert 20.01.2023 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
blundstone
21.01.2023 kl 12:24 6097

For min del må de gjerne prioritere nedbetaling av gjeld fremfor utbytte. I Q3 ble gjelden redusert med 100 mill. dollar eller ca. 40 kroner per aksje. Reduksjon av gjelden gir (enda) større utbyttekapasitet når Tyra er i drift.
L92OK
21.01.2023 kl 19:55 5851

Takk for godt svar, kostnader til refinansiering hadde jeg ikke tenkt på. Uansett, pengene renner inn over all forventning pre Tyra. Full tillit til at RR disponerer dette til det beste for aksjonærene, om det så blir nedbetaling av gjeld eller tilrettelegging for og utbetaling av utbytte. Er vel ønskelig å ha økonomi til å gjøre en god handel i britisk sektor også dersom en mulighet skulle dukke opp der, men det er neppe i fokus allerede.
Fluefiskeren
23.01.2023 kl 15:23 5545

Gassprisen i Europa går i hvert fall ikke ned på denne. Jeg tviler riktignok på at det er større enn Trollfeltet.

« Netherlands To Shut Down Europe's Largest Gas Field

By Irina Slav - Jan 23, 2023, 7:30 AM CST


The Dutch government plans to close the Groningen gas field this year despite Europe’s precarious supply position. Groningen is the largest gas field in Europe.

The field is dangerous, a government official from the Hague told the Financial Times, and the government has no plans to boost production from it.

“We won’t open up more because of the safety issues,” Hans Vijbrief told the FT. “It is politically totally unviable. But apart from that, I’m not going to do it because it means that you increase the chances of earthquakes, which I don’t want to be responsible for.”

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Netherlands-To-Shut-Down-Europes-Largest-Gas-Field.html

Mr Grey
26.01.2023 kl 16:31 5126

Blir spennende å se hva Noreco sin utbyttepolitikk blir fremover:

https://e24.no/boers-og-finans/i/Knjr5X/opedal-og-roekke-boer-ta-en-chevron

Fra E24.no
Opedal og Røkke bør ta en Chevron
Det er ingen god grunn til at Aker BP og Equinor ikke skal kopiere Chevrons utbytte-orgie.

«Alt» er mye større «over there», het det i gamle dager. Slik er det nok fortsatt. I alle fall om man ser på tilbakekjøpsprogrammet det amerikanske oljeselskapet Chevron lanserte onsdag.

Chevron øker sitt kvartalsvise kontantutbytte med seks prosent til 1,51 dollar per aksje. Men samtidig lanserer selskapet et nytt program for tilbakekjøp av egne aksjer. Programmet, som starter 1. april, er på 75 milliarder dollar. Det utgjør en tredobling av det foregående programmet som sluttføres nå i første kvartal. Basert på onsdagens sluttkurs tilsvarer det nye tilbakekjøpsprogrammet over 20 prosent av dagens markedsverdi for selskapet.

Les også
Knalltall for olje- og gasskjemper: – Helt fantastisk for hele oljebransjen
Så skal det sies at de 75 milliarder dollarene neppe pøses ut i markedet straks kalenderen viser april. Det forrige programmet på 25 milliarder dollar, som sluttføres nå i første kvartal, ble tross alt lansert så langt tilbake som i 2019. Men likevel. Mer enn 20 prosent av dagens markedsverdi, er det svung over.

Omgjort til kroner per aksje, ville det tilsvart noe over 60 kroner for Aker BP og Equinor. Begge aksjene handles nå litt under 300 kroner.

Sett fra selskapets side er kontantutbytte og tilbakekjøp av egne aksjer det samme. Equinor gjør nå begge deler, mens Aker BP så langt kun deler ut kontantutbytte. Begge selskaper har delt ut store penger til sine eiere, men det er og blir småpenger i forhold til Chevrons planer. Chevrons tilbakekjøp kommer jo på toppen av ganske hyggelige kontantutbytter.


Aker BP og Equinor har det siste halvannet året hatt en voldsom inntjening som følge av kraftig økning i både oljepris og gasspris. Selv om særlig sistnevnte har kommet betydelig ned i forhold til nivåene i tredje kvartal, er dagens prisbilde i er historisk perspektiv ekstremt gunstig for selskapene.

logo
teaser-asset
– En jobb som samfunnet er helt avhengig av
ANNONSØRINNHOLD |
Skal rekruttere 1200 nye ansatte over fem år:
Begge selskaper har bygget opp en ekstrem finansiell styrke som også gjør at følsomheten for fremtidige fall i olje- og gassprisene blir vesentlig mindre. Det vil ikke være rart om aksjonærene nå hungrer etter større utdelinger.


Slik sett kan dette være en oppfordring til Aker BP og Equinor om å «ta en Chevron». Om det skjer gjennom kontantutbytter eller tilbakekjøp, spiller liten rolle for selskapene. Det er finansielt rom for det, og aksjonærene vil garantert fryde seg.

Et gigantutbytte forutsetter kanskje en kravstor hovedeier. Det har Aker BP i Kjell Inge Røkke.




Fluefiskeren
27.01.2023 kl 17:28 4825

Fin dag for NOR. Dagens sluttkurs var den høyeste siden 10. november. Da var gassprisen over det doble og oljeprisen var over 100 USD pr. fat. Sånn sett en fin kursutvikling.
Hartepool
29.01.2023 kl 12:21 4558

En god uke for Norecoaksjonærene.
Sammenliknet med Eq,akerBp og vår ,har Noreco outperformet disse sterkt.
Hadde man festet lit til Spare 1 sine anbefalinger ville man sittet loaded med Våraksjer.
Mange mottakere av spare 1 søndagsmail undrer seg over at Noreco stort sett forbigås i stillhet fra den kanten.
Der er det kun Vår som gjelder.
Leser i DN’s hovedoppslag om PE nestor Nergård at Bakkegjord er en av de smarteste gründerne han har møtt.
Bakkegjord kjøper og kjøper og har snart 10 % av Noreco.
Siste aksjonærutskrift viser at flere i investorfelleskapet til Eigil Spetalen fått øynene opp for Noreco.
Men prøver man å kjøpe mer enn 1000 aksjer stikker kursen umiddelbart…veldig få selgere derute,noe kursen er et godt bevis på.

Blir det snarlig utbytte ?
Nor14 inneholder begrensninger.
Lånet er på ca 175 mill usd.
Vanligvis løses slikt med litt øker rente eller litt høyere innløsningskurs…la oss anta at renten må opp fra 9 % til 10,5 % ?
Det vil koste ca 5 mill usd ut lånets løpetid.
Imidlertid er vel dette et av de mest solide «senior unsecured « obligasjonslån derute slik at frikjøp fra restriksjonenene er «a piece of cake» dersom man vil ha utbytte.
Et overraskende utbytte på 50,- nå og deretter kvartalsvise utbytter vil nok løfte kursen til nærmere 500,-
Er det slike forventninger som er årsaken til kursutviklingen?
Redigert 29.01.2023 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.01.2023 kl 16:00 4465

Hvis de betaler et utbytte på 50 kr synker aksjekursen 50 kr. Ikke glem det.
Hartepool
29.01.2023 kl 16:31 4557

Finansteori,i praksis justeres kursene på utbytteaksjer seg raskt tilbake.
Og med utbytte kommer nye aksjonsgrupper inn.
For Noreco er startskuddet gått for en ny sterk utbytteaksje frem til 2042 da konsesjonen går ut og ressursene forhåprnlig er uttømt og alle inntekter fordelt mellom aksjonærer,danske stat og fjerningskostnader.
Arctic hadde nettopp update med utbyttekapasitet på 29 % fra -24 og et kursmål på 520.