Nas er et svært spennende restruktureringscase.

ball123
NAS 29.09.2021 kl 14:17 2130

Norwegian har vært gjennom en formidabel og vellykket restrukturering.
Selskapet fremstår som helt "nytt' med penger på bok. De har nye leasingavtaler og betaler kun leie når flyene er i luften.
De har utestående fordringer på flyprodusenten Boeing på milliardbeløp.
I tillegg eier de slotter dvs landingstillatelset på Gatwick som kan selges . Disse er svært mye verdt.
Selskapets største eier er Fredriksen. Han trenger vel ingen nærmere presentasjon. I tillegg har Nas også svært mange andre attraktive eiere.
Gjenåpningen i Europa vil gi Nas en formidabel boost og inntjeningen vil skyte fart. Kursmål vil økes og aksjen blir mer og mer attraktiv.
Strategi
06.10.2021 kl 18:46 1850

Forholder meg til triggerne her.

«Samtidig vil den siste tidens utvikling i oljeprisen imidlertid trekke i motsatt retning. Rapporten for tredje kvartal legges frem 28.oktober, og de neste ukene venter vi stigende fokus på bestillingsveksten inn i 2022, mulige avklaringer om forhandlingene med Boeing, slotene (landingstillatelser, red. anm.) selskapet disponerer på Gatwick, samt tilbakeholdte beløp hos kredittkortselskapene», fortsetter meglerhuset.
DNB Markets har en kjøpsanbefaling på Norwegian, med kursmål 17 kroner. Dette indikerer en oppside på rundt 70 prosent fra dagens nivåer.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/10/06/7748364/dnb-markets-ser-en-rekke-norwegian-triggere?internal_source=sistenytt

80 % opp til kursmål fra. DnB

Dagens kurser har ingen ting med virkeligheten å gjøre.

Store svingninger, men herlig doblingskandidat ++++
Frodon
06.10.2021 kl 21:27 1775

Mye søte eventyr historier her. Fint at noen kan bidra med fakta også:

Ser du i Q2/2021 rapporten, har NAS gjennomsnitts inntekt pr fly billett på kr 618. Tar du med alle inntektene til NAS, hadde de i Q2 kr 878 i gjennomsnittsinntekt pr passasjer

Hvis du ser på leasingkostnadene til NAS, er de kr 9 mill mindre enn inntektene fra flybillettene. Og det er veldig mange flere kostnader enn leasingkostnadene. Her ser du noen eksempler:

Personnel expenses
Aviation fuel
Airport and ATC charges
Handling charges
Technical maintenance expenses
Other operating expenses.
Aircraft lease, depreciation and amortization.
Interest expense

Drivstoff prisene har gått mye opp. Jeg kan ikke se ar NAS har hedget kostnaden. Dvs den utgiften vil øke fra Q2 rapporten.

Kunder har ca kr 2 milliarder i cashpoints. Hvor mye av de blir brukt neste året? Er det mange pensjonister som har cashpoint, siden de pleier å reise mye? Endelig får de brukt cashpoints igjen, siden de ble sperret en stund? Hjelper lite med økning i fly billett salget, hvis mye cashpoints blir brukt. Synes NAS kunne kommet med mer konkrete tall. Derfor tolker jeg det negativt, at de kun sier fly billett salget har økt med 50%. Solgte de 50 billetter fra før, økt det til 75 billetter

NAS får sannsynligvis et gebyr på kr 400 mill. Se børs mld for kort tid siden

Det er mange fly selskap som går med overskudd hvert år, som prises langt lavere enn NAS. Er det ikke bedre å kjøpe aksjer der, hvis du først velger å investere i denne krevende bransjen?

Når NAS taper så mye penger hvert år, vil aksjonærene fortsette å tape pengene sine. De norske fly selskapene har tapt ca kr 36 milliarder de siste årene. Det sier litt om hvor mye en fly billett burde koste, for at de skal få overskudd
Redigert 06.10.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Stokk Dum
06.10.2021 kl 21:57 1737

Breaking news fra E24:
Det er et faresignal i Norwegians trafikktall
Så langt får ikke Norwegian høyere inntekter av å sette flere fly i drift.
HÅVER IKKE INN: Konsernsjef Geir Karlsens Norwegians inntekter vokser ikke i takt med antall fly i drift.

https://e24.no/boers-og-finans/i/bG712l/det-er-et-faresignal-i-norwegians-trafikktall

Har dessverre ikke abonnement, så kan ikke fortelle mer, kan det være at E24 har funnet noe som står med liten skrift.

mvh
Redigert 06.10.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
tuja
06.10.2021 kl 22:09 1724

På tide å posisjonere seg i fly/reise etter 100% gjenåpning etter corona. Passer bra da med ny analyse, og target på 17kr fra DNB i dag:

"DNB Markets har en kjøpsanbefaling på Norwegian, med kursmål 17 kroner."

:)
Frodon
06.10.2021 kl 22:10 1724

Liten skrift nei, det sto helt klart og tydelig i dagens børs mld (som jeg poengterte tidligere idag). De NAS aksjonærene som leser OG skjønner børs mld, solgte nok idag

Dette er for august 2021:

«The unit revenue (RASK) is estimated at 0.38 for the period, down by 27%»

Og dette er for september:

«The unit revenue (RASK) is estimated at 0.35 for the period, down by 15%»

https://newsweb.oslobors.no/message/541644

https://newsweb.oslobors.no/message/543820
Stokk Dum
06.10.2021 kl 22:14 1719

Det gjorde du.
Fikk ikke med meg det, jeg begynner visst å bli litt slapp, kanskje jeg til og med ender opp som NAS-aksjonær en dag.

mvh
Frodon
06.10.2021 kl 22:21 1707

😅😅 NAS kan være fin på korte trades, bare å vente på gjentagende mønster eller håpe på inngang på 6 tallet et sted i løpet av vinteren. Disse utålmodige hobby investorene kommer til å ta tapene sine i løpet av en lang og kald vinter med nedgang i aksjekursen nesten daglig 🥳 Etterhvert vil de heller sove igjen og det får de som regel når de sletter profilen på HO og tar tapet i aksjen 😬
tuja
06.10.2021 kl 22:25 1696

Startet med en liten pott i dag. Så får vi se hvor det bærer hen. Når flere og flere begynner å reise, kan det være ett greit "bet" med en ferdig restrukturert flyaksje.

:)
Frodon
06.10.2021 kl 22:37 1665

Uff, jeg venter liksom mer fra deg 😜😉😅 Husk at nå går NAS inn i en lang vinter sesong med salg av fly billetter til sterkt reduserte priser. I tillegg har drivstoff prisene gått veldig mye opp. Får håpe du har lest deg opp, se eks innlegget jeg la oppover her fra Q2 rapporten. Fly billett salget dekket knapt leasing og lønnskostnadene, og NAS har veldig mange flere kostnader enn det 🙏🏻 Uansett, lykke til 😊
Strategi
07.10.2021 kl 06:38 1551

Fordon, du er flink til å svartmale det skal du ha for.
Nye ruter settes inn i Norwegians rutenett etter behov «marked», dette er viktig for selskapet.
Når det er sagt så går denne oppskaleringen i et fornuftig tempo.
Hvis vi ser for oss at gjenåpningen etter delvis friskmelding skjedde 1 september så har Norwegian gjort det helt etter boka.
Tror oktober blir en sterk måned for Norwegian siden høstferien er sterkt utvider for mange, og at det i bedriftsmarkedet er nødvendig med mer reisevirksomhet fremover etter lang periode med Teams møter.
Utenlandske arbeidere som det er 10 tusener av er nå i full gang med pendler virksomhet osv.
Totalt sett vil trafikken ta seg sterkt opp i tiden som kommer og flyselskapene må ha sterkt fokus på «riktig» oppskalering.

Når det gjelder 2022 spår NHO tidenes konferanse år.
Spår tidenes konferanseår i 2022
Etter halvannet år med nærmest næringsforbud spår NHO-sjef Ole Erik Almlid comeback for konferansemarkedet. Først ut av de store treffene for norsk næringsliv er NHO-konferansen i januar.

https://finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2021/09/28/7743529/nho-spar-tidenes-konferansear-i-2022

Dette betyr høy aktivitet i norsk næringsliv.
Skjønner du er opptatt av sterk kursnedgang siden du er short i aksjen.

For meg ser det ut til at shorten er i ubalanse etter corona.

Derfor forholder jeg meg til DNB sin analyse.

Forholder meg til triggerne her.

«Samtidig vil den siste tidens utvikling i oljeprisen imidlertid trekke i motsatt retning. Rapporten for tredje kvartal legges frem 28.oktober, og de neste ukene venter vi stigende fokus på bestillingsveksten inn i 2022, mulige avklaringer om forhandlingene med Boeing, slotene (landingstillatelser, red. anm.) selskapet disponerer på Gatwick, samt tilbakeholdte beløp hos kredittkortselskapene», fortsetter meglerhuset.
DNB Markets har en kjøpsanbefaling på Norwegian, med kursmål 17 kroner. Dette indikerer en oppside på rundt 70 prosent fra dagens nivåer.

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/10/06/7748364/dnb-markets-ser-en-rekke-norwegian-triggere?internal_source=sistenytt

80 % opp til kursmål fra. DnB

Dagens kurser har ingen ting med virkeligheten å gjøre.

Store svingninger, men herlig doblingskandidat +++
—————————————-
Bommer DnB noen kr på kursmål holder det for meg på kort sikt , på lengre sikt forventer jeg kurser langt over dette nivået, her ligger det mange triggere som du snakker lite om og som er essensielle.

Etter en sterk start på børsdagen i går, falt Norwegian noe tilbake men klarte seg bedre enn hoved indeksen på ose selv om kursen ble kjørt kraftig ned i sluttminuttene.
USA hentet seg inn igjen og Asia er sterkt opp.
Det går mot oppgang på Oslo børs, det er alltid positivt.

Redigert 07.10.2021 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
07.10.2021 kl 11:06 1420

De som ikke orker eller har tro på dette, bør bare forlate dette nå! Lykke til utenfor Norwegian! :))
Frodon
07.10.2021 kl 11:09 1412

Det du kaller svartmaling er fakta, tenk litt på den du. Q2 rapporten blir kalt konspirasjonsteori fra dine med aksjonærer. Rart du ikke blir skremt av kunnskapsnivået her, det sier kanskje en del om deg som investor?