Ratene stiger

Sandsli invest
HUNT 29.09.2021 kl 15:57 12004

Ratene begynner å stige, det betyr at et veldrevet rederi som har levert + på driften i et labert tankmarked i Q2 nå kommer til å levere bedre resultat for Q3 og fremover. Et mulig salg av en av de 4 eller alle gjenværende skipene kan og være en mulighet. Fikk lastet litt opp i dag på 3.04 så får vi se hvordan det går resten av året.
El Tigergutt
29.09.2021 kl 16:03 9271

Q3 kommer til å vera veldig dårlig. Mulig break even eller litt tap. Fra q4 så ser det derimot lyst ut framover foreløpig…
ks1977
29.09.2021 kl 17:47 9138

Salg av skip er ikke noe positivt dersom man har troa på caset (og det er hovedgrunnen til at jeg har vektet meg kraftig ned i HUNT).
Hjelper ikke at vi trader nær P/NAV på 1 heller.

Ellers så skal ratene stige en god del før de er på et akseptabelt nivå, men viktig å ta med seg at HUNT tar inn nær CBE på sine spotskip selv gjennom historiens verste rater - det bør si litt om hvor sterkt caset er.
El Tigergutt
29.09.2021 kl 18:19 9057

Heilt enig ks1977, holder dei på båtene og vi får ratene til nivå dei spår på rundt us40000 pr. Dag så kan det bli kjekt i hunt og alle andre for den del.
Eg gambler på at dei holder resten av flåten gjennom ein evt. opptur og satser på utbytte (dette sef. Litt fram i tid).
Kaisovski
29.09.2021 kl 19:40 8936

Derfor dere seriøst må vurdere Okeanis. Rabatt på NAV, to flunkendes nye VLCC-er på vei til Q1-22, og er giret og klar for rateøkning i vinter🤠
ks1977
30.09.2021 kl 16:33 8691

OET tok over favorittplassen til HUNT for min del, men det er veldig ulik risk/reward for de selskapene. Dersom man ønsker å være eksponert mot tank, men er engstelig for nedsiden så er HUNT stedet å være; praktisk talt umulig å tape (vesentlig) penger med dagens kurs (famous last words).

Har man satt seg inn i caset OG har tro på et hyggelig bullmarked (og spesielt dersom det er nært forestående) så kan OET være mer spennende.

For øvrig ingenting i veien for å eie flere selskap (jeg har fire; to råolje og to produkt, et av de fire har en høyere risikoprofil enn hva jeg synes ser stas).
Sandsli invest
30.09.2021 kl 18:27 8588

OET er et veldrevet selskap som er akjonærvennlig med sine utbytter men som jeg synes er forhøyt priset for tiden med kurs 87, Kursen kommer sikkert til å stige videre om behovet for frakt av olje øker - bedre rater. Siden etterspørselen har gitt høyere gasspriser er det grunnlag for høyere etterspørsel etter olje.

Men som ks1977 kommenterer så er HUNT et sikrere kort med en lavere CBE, høyt priset NAV på 3, men den høye prisingen skyldes forventningene fremover, derfor valgte jeg å gå inn.

Gikk forresten inn første gang på kurs 3.28 Juni i fjor har på den tiden fått 1.5 i utbytte.

Hvem vil gjøre det bra fremover, ja kan du fortelle meg lotto tallene kommende lørdag?
Slettet bruker
01.10.2021 kl 14:49 8225

Tror noen prøver å holde Hunter nede. Legger inn stor salgsordre litt over kursen. Da slapper kjøperne av og selgere må legge seg lavere enn den store ordren for å få solgt. Slik kan en som egentlig ønsker å kjøpe seg opp få rimelige aksjer. Når kursen nærmer seg storordren blir den raskt trukket
iveren
01.10.2021 kl 15:05 8229

Er slikt lovlig da?
Slettet bruker
01.10.2021 kl 15:53 8160

Word oil melder:
China orders its energy firms to secure winter supplies “at all costs”
Dette betyr økt frakt med VLCC
Sandsli invest
01.10.2021 kl 19:13 7983

Det er slik det er når man trader mot algoritmer. I det ene sekundet ligger ordren inne, før ordren gjennomføres trekkes den tilbake. Slik holdes markedet nede. De kan pøse på med kjøps og salgsordre hvert sekund.
Slettet bruker
01.10.2021 kl 19:31 7937

Så hva mener du i dag Sandsli Invest? Du som kjenner tank markedet og prising av tank aksjer.
Du mener kanskje tank markedet fortsatt skal ligge nede i 2 år, eller har du kanskje endret mening den siste måneden?
Og hva mener du om prisingen av Hunter på dagens, f.eks mot Oet på 89kroner ?

At dette skulle komme opp i takt med Opec var helt som forventet og etter lære boka og at det skulle skje nå i høst / vinter er også helt som forventet.
Den største overraskelsen i dette er derimot at Hunter nå prises på linje som før de solgte tank skipene, den så jeg aldri komme.
Hvordan er det mulig?
Redigert 01.10.2021 kl 19:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2021 kl 19:47 7909

Jeg selv syntes det er rart da jeg hadde 150000 aksjer i Hunter og hadde ikke tenkt at den skulle være så høy etter all
Utbytte Arne Fredely er en smarting som man bør følge.
Redigert 01.10.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.10.2021 kl 19:48 8092

Jeg tror denne er blandt de minst interessante og den siste ´ tank´ aksjen en bør kjøpe.
Jeg ser det nevnes mulig trigger asset salg her, hva så, da blir jo gevinsten 30 øre på dagens aksje kurs, ikke det største potensiale jeg har sett.

Men litt interessant blir det å få tilbakemelding fra en som mener tank markedet skal ligge nede i 2 år, hvorfor kjøper han Hunt på 3 kroner og starter en Hunter tråd.
Mulig svar er.
en sitter på side linjen for lenge, de gode tank casene begynner å gå, likvide og gode store case som Fro,Dht, Euron osv, plutselig syns man de casene er blitt for dyre, steget for mye og en innser at tank markedet er i spill, leter etter alternativer som ikke har steget prosent messig like mye, og ender tilslutt opp med det mest ilikvide, algoritmer styrte dårligste caset ?
Redigert 01.10.2021 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
01.10.2021 kl 20:16 8033

For en nedlatende tone du har "Longsitinbulk" du vet godt som jeg gjør at det er markedet som råder. At frakt av olje preges av sesonger, går opp og ned. I denne sammenheng gjelder det og gassprisene om du vet.

Ang Hunter kommentaren så er du klok nok til å forstå den.
Slettet bruker
01.10.2021 kl 20:21 8017

Så du har endret syn? Må ikke vente 2 år til flyene flyr igjen.
Vel nok om det.
Hva syns du om prisen på Hunter nå? Samme kurs som for 1 år tilbake, endog med langt færre skip, dvs langt lavere verdier, lavere potensiale inntjening.
Hva fikk deg til å lande her når flyene tok av?

Selv mener jeg dette ikke er noe godt kjøp overhode, hvis vi tenker på Hunt som et tank case, og ønsker en tank eksponering.
Hvor selskapet skal videre vet jo ingen noe om, ingen info på år og dag, skal tank avvikles eller ikke, hvem vet hva man kjøper.
På ren verdi og potensiale på de verdiene og inntjening er ikke dette noe å satse på
Redigert 01.10.2021 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
01.10.2021 kl 20:51 7947

Jeg mangler svar, du kommer bare med uttalelser noe jeg ser som umodenhet. Hvorfor er HUNT ikke interessant å investere i? Hvorfor er det ikke et dårlig tankmarked frem til 2023. Hvorfor skal alle fly opp i luften nå?
Slettet bruker
01.10.2021 kl 20:57 7934

Har akkurat svart deg hvorfor Hunt ikke er interessant.
Jeg ga det et tips i sommer/høst om å kjøpe tank, likvide store blue- chip selskaper, da svarte du at tank skal ligge nede i 2 år, du ville ikke kjøpe.
Nå sitter du i Hunt
Lykke til videre med din Hunt investering
Redigert 01.10.2021 kl 21:01 Du må logge inn for å svare
Sandsli invest
01.10.2021 kl 21:03 7910

Hvorfor HUNT ikke er et interessant selskap å investere i:

De tjener penger i et dårlig marked
De kommer til å gjøre det ekstra bra fremover
Glem OET og FRO, euronav de greier knapt å betjene lånene sine
Hunt er et utbytte case

Og dine svar er?
Slettet bruker
01.10.2021 kl 21:53 7827

Du glemmer utbytter på tilsammen 1,50, så kursen er ikke den samme. Grafene er justert for utbyttet i mars, men ikke nå i juli
Hellboy
02.10.2021 kl 07:00 7589

Ehm....

OET er da vitterlig et større utbytte case enn Hunter. OET har levert utbytter på ordinær drift, noe HUNT aldri har gjort. Jeg sitter i begge, men desidert mest i OET. Og ser ikke minst desidert størst oppside i OET vs HUNT personlig. Så at "OET knapt greier å betjene lånene sine" var en uttalelse som jeg ikke syns henger på greip
ks1977
02.10.2021 kl 08:47 7486

Nå tror jeg du gjør deg selv vanskelig for å erte Sandsli, for skipsverdiene har jo steget litt det siste året. Husker ikke hva P/NAV var da, men vi er rett under 1 i dag - så prisen p.t er ikke ublu (selv om jeg personlig har vektet meg sterkt ned, nettopp pga det du sier om tankeksponering)

Dog sterkt uenig i at det ikke er noe å satse på ifht inntjening (med mindre du forutsetter at selskapet avvikles i morgen, men da vil jo argumentet gjelde alle selskap i alle sektorer). På dagens skipsverdier er det riktignok ikke noe å hente, så dersom man kjøper i dag så må det være basert på en tro om at selskapet skal fortsette som redere i hvert fall litt til (og der er jeg utrygg)
ks1977
02.10.2021 kl 08:56 7460

Å si at HUNT aldri har levert utbytter på ordinær drift er teknisk korrekt, men historieløst - sjekk HUNT sin inntjening for 2020 og sammenlign med utbyttet... Hadde de droppet refinansieringa, og bare betalt ut fra ordinært drift, så ville vi fått det samme beløpet i utbytte som det vi gjorde, men vi ville fått "utbytte fra driften"... Forskjellen er at HUNT nå også fikk "lurt inn" refinansiering.

Problemet med HUNT, utbyttemessig, er at de ikke har noen uttalt utbyttepolitikk (i motsetning til OET). Fredly har riktignok sagt at alt skal tilbake til aksjonærene, men han har ikke sagt noe om hvorvidt det kommer i form av utbytter eller buybacks, og han har heller ikke sagt noe om tidshorisont (dvs Fredly vil strengt tatt fortsatt ha sine ord i behold dersom de reinvesterer all overskudd fra tankskipene i noe annet, og så legger ned selskapet om 5 år og deler ut).

Jeg skiftet favoritt fra HUNT til OET i fjor, og oppsiden i HUNT er uklar (fordi vi ikke vet når de siste fire skipene selges). Tror at oppsiden er større i OET selv om HUNT skulle beholde de siste fire skipene like lenge som OET beholder sine, men nedsiden er mye bedre i HUNT (HUNT kan seile på spot i tidenes dårligste marked i svært lang tid, mens OET ikke kan gjøre det uten TCene de allerede har). Så sett fra et risk/reward perspektiv så er det ikke gitt at OET er bedre, og dersom man er en engstelig type (men likevel ønsker å være eksponert mot tank, hvilket normalt sett ikke er en god kombinasjon) så vil jeg sterkt anbefale HUNT (selv om jeg har langt mer i OET enn HUNT selv)
Hellboy
02.10.2021 kl 15:48 7212

Det er som skrevet og du har bekreftet helt riktig at hunt aldri har levert et utbytte på drift. De har kun levert tiøbakebetaling på å selge skip og ødelegge caset.

Oet derimot klarer begge deler. Og det var et svar til denne Sandsli invest eller hva det var som åpenbart ikke kan shipping
Slettet bruker
02.10.2021 kl 18:00 7069

Hvis man har brukt utbyttene til å kjøpe aksjer er caset helt likt og ikke ødelagt. Om man har eierandeler i 4 eller 6 skip betyr ingenting. Det er gjeldsgrad/gearing som betyr noe. Jeg brukte utbyttene til å kjøpe nye aksjer og har dermed økt min lille eierandel I selskapet med ca 50%. Da er potensialet omtrent identisk hele tiden.
Sandsli invest
02.10.2021 kl 18:35 7016

Fredly - HUNT er tilbakeholden opplysninger det vet alle, men hvem trenger å vite alt. Dette er et investerings case hvor gevinst går til aksjonærene forhåpentlig snart. Vi får vente til den 18 NOV, At de ikke har betalt utbytte på driften forklarer seg selv da tankskipene ble solgt etter levering i et godt marked. Hunt har greid å gå i pluss selv med bare et skip på TC er ikke verst derfor har jeg den i porteføljen. Oppsiden er der selv med bare 4 skip. Selvfølgelig er det andre case man kan se på men jeg ser på HUNT som det mest attraktive, kanskje det blir utbytte - melding om salg av skip.
ks1977
03.10.2021 kl 08:18 6723

Fleksibiliteten til å bruke utbyttet til å kjøpe tilbake aksjer (gjerne under NAV) er en av hovedgrunnene til at jeg liker utbyttetunge selskap, men når det gjelder punktet ditt om gjeldsgrad/gearing så har vel den gått markant ned som følge av HUNT sitt stunt?

Med forbehold om at krumspringene ifbm refinansiering vrir på tallene;
Q3/2020 (når alle 7 var på vannet) = equity 263,6MUSD og liability 371MUSD, så egenandel på 41,6%
Q2/2021 (siste kvartalsrapport, 4 skip) = equity 209,4MUSD og liability 201,5MUSD, så egenandel på 51,1% (dette er vel før utbyttet på 50øre)

For øvrig interessant å se at egenkapitalen er tilnærmet uendret fra da de hadde 7 skip til nå som de kun har 4 (vel, hvis dette er før siste utbytte så er det vel reelt verdier for 5 skip i Q2/2021-rapporten)
Hellboy
03.10.2021 kl 11:50 6456

For å si det slik så "nedgraderte" jeg personlig i min portefølje HUNT fra akkumuler til Hold og senere "reduser" pga at de fjernet oppsiden ved salgene.

HUNT er ei heller (som virkelig var det jeg reagerte på) et utbytteselskap. Tvert om er OET et utbytteselskap. De slaktet du tydeligvis uten kunnskap ved å skrive at de "sliter med å betale regningene sine".

Det er faktisk OET som er et utbytteselskap med god, gjennomsiktig policy. Godt drevet selskap og stor oppside nå når syklusen svinger. HUNT har ingen utbyttepolicy (som jeg har fått med meg) og har som nevnt ikke klart å få til drift som gir utbytter. Jeg sitter jo foreløpig, men er blitt mildt sagt skuffet av HUNT. Litt oppside er det vel igjen neste år, men som nevnt av flere så er det utrygghet ifht skipene, de kan jo bli solgt "plutselig" og før markedet blir bedre. Selskapet klarer jeg ikke å oppfatte som stabilt/seriøst. Blir litt i overkant mye merkelige krumspring

ks1977
04.10.2021 kl 16:47 5954

Jeg synes ikke det er fair å si at HUNT ikke har betalt utbytte fra drifta (selv om det rent teknisk er sant, ref over), men å si at HUNT ikke har klart "å få til drift som gir utbytter" må du ta fram teskjea for å forklare/forsvare; HUNT hadde et driftsoverskudd på ca 1NOK/aksje i 2020, og meg bekjent så var de heller ikke forpliktet til å kjøpe fri skipene (og spesielt ikke så tidlig) slik de gjorde (det var et stunt de gjorde for å sikre Fredly sin papirgevinst).
Hellboy
04.10.2021 kl 18:02 5854

Det er så enkelt å forklare som at om de hadde fått det til hadde de gjort det. Tilsvarende det OET klarer. Fikk redusert litt i Hunt i dag og byttet til bedre selskaper
Sandsli invest
05.10.2021 kl 16:06 5457

NÅ er det engang slik at OET, har skip på TC mens HUNT har et de andre seiler på spot. De siste ukene har sporatene steget og HUNT drar selvfølgelig godt nytte av det. Den 18 nov får vi fasiten for 3Q er optimistisk. OET har dessuten handlet 3 Aframax som de deler utbytte fra, de er spekulanter som oss andre men at det går veien/sjøen for HUNT er det ingen tvil om.
canarias
05.10.2021 kl 16:30 5406

Har gjort det samme alvor, og er nå inne blant de 100 største aksjonærer i Hunter Group.
Men har de siste ukene i tillegg kjøpt meg opp i Frontline.
ks1977
05.10.2021 kl 17:53 5304

Apropos enkelt; For 2020 så hadde HUNT net profil på 63,1MUSD, noe som med 564 millioner aksjer betyr 11 cents pr aksje, eller (avrundet) 1NOK/aksje. De betalte også ut 1NOK/aksje i utbytte. Enkelt oppsummert; drift = 1kr/aksje i overskudd = utbytte
https://www.huntergroup.no/assets/hunter-group-asa-annual-report-2020.pdf

Hadde de valgt å ikke refinansiere Atla, Saga og Laga, så kunne de betalt ut dette utbyttet direkte. I stedet valgte de å refinansiere de tre skipene, pluss selge de to sistnevnte (og i år det tredje) og så betale utbytte, men å si at utbyttet ikke kom fra drift er en voldsom overforenkling og i beste fall villedende.

OET har nå også valgt å "refinansiere" (les; selge "gammelt" og kjøpe nytt), så nå gjør de da tilsvarende det som HUNT gjorde - med andre ord så klarer ikke OET å gi utbytte på drift i år, uavhengig av resultat? Det gir ikke mening
bravo
05.10.2021 kl 19:45 5165

Oppdatering fra Pareto i kveld:

Hunter Group - Excellent track-record now priced in...

« …down to HOLD (BUY) We expect HUNT to report another solid quarter given the circumstances, with basically a break-even result as most peers are deep into the losses. HUNT has delivered well both operationally and on the stock exchange since the re-emergence as a tanker owner, but at USD 94m per VLCC with modest leverage we now see other more interesting candidates. Current P/NAV of 1.07x is well above immediate peer OET at 0.84x, and based on a 2.5% and 5% value increase through Q4’21 and 2022 we see the HUNT NAV reaching NOK 3.3 and 3.43 respectively. They have basically done everything right over the past three years, but the upside in an M&A scenario is in our view now more limited, (being priced at a premium to most peers). Consequently, we downgrade to HOLD (BUY),»
Hellboy
05.10.2021 kl 19:56 5132

Sorry ks1977. Jeg har lest mange av dine innlegg med glede. Men nå blir du for kverulerende.

Oet har gitt utbytter fra driften. I tillegg har de solgt de 3 afraene de hadde og gitt ekstra utbytter. Altså både på drift og på salg.

Hunt har aldri, som vi er enige om, gitt utbytte på drift. Kun på salg.

Og så kan man dra frem at regnskapene hvisomattedersomatte kunne tydet på at man kanskjeomatogdersomatte kunne gitt et utbytte fra drift. Fasiten er enkel. Hunt har aldri gitt utbytte fra drift. Hunt har ødelagt oppside. Og dette liker jeg ikke å skrive siden jeg høres ut som en fra NTL. Men ledelsen i Hunt har ikke levert. Punktum finale
(",)Aksjel
05.10.2021 kl 20:19 5083

Vil egentlig ikke kalle dette utbytte men tilbakebetaling, fordi anskaffelses verdien på aksjene mine ble satt ned med samme verdi. Dermed intet utbytte å skatte ut ifra.
Redigert 05.10.2021 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
canarias
05.10.2021 kl 20:31 5051

Stemmer det Aksjel , tilbakebetaling av aksjekapital utløser ikke skatt for aksjonærene.
Sandsli invest
05.10.2021 kl 20:40 5004

Det er sikkert mange med meg som finner det lukrativt "Fredly" inkludert. Kjøpte Juni i fjord på kurs 3.28 og har siden dengang fått 1.50 utbetalt pr aksje. Kursen i dag er omtrent på samme nivå. Andre rederier ligger på samme nivå med "utbytte" langt under. Som jeg har poengtert og som andre med meg vil få øynene opp for er at HUNT er et utbytte case. Nå kommer sikkert Long med sine kommentarer om Fly som må i luften etc. Norwegian hadde før covid 148 fly i drift, nå ca 24 om de resterende 124 kommer seg opp i luften vil etterspørselen etter frakt stige, hva skjer da med ratene?
Slettet bruker
05.10.2021 kl 21:14 4936

Opec økte ikke produksjonen. Det trenger ikke være negativt hvis man har litt tålmodighet. Etterspørseksøkningen er der. Det betyr at Opec må øke ekstra mye i november. Det kan gi en enda kraftigere økning i transportbehovet i nov og des med enda høyere rater i disse månedene enn vi ellers ville hatt. Til syvende og sist er det etterspørselsøkningen som er avgjørende.